Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53885 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Signo

ervin cikke a Bilagit rovatból, 2008. június 11. szerda, 12:15 | 27 hozzászólás

Kis híján arról írtam ezt a cikket, hogy miért jó hely a Pozsonyi utcában található Signo, de sajnos arról fogok értekezni, hogy jó eséllyel miért nem megyek vissza hozzájuk mégsem.

A szervizdíj néven is ismert kötelező borravalóról már elmondtam a véleményemet: újból összefoglalva, sunyiságnak tartom, ami ráadásul a borravaló lényegét is megszünteti, hogy tudniillik közvetlenül a kiszolgáló személyzetet jutalmazhatja vele a vendég. Kötelezővé tételével az étterem szedi be a jattot, amit így le is nyúlhat az alkalmazottai elől, egyúttal burkoltan árat is emel.

Sajnos, a jelek szerint a Signo is ezek közé a pénzsóvár, rövid távon gondolkodó helyek közé tartozik, ahogy arra a számla kézhezvételekor rájöttünk. (Nota bene, minden bizonnyal az étlapon is feltüntetik ezt a körülményt, nem ellenőriztem utólag, és nem is ebbe fogok belekötni.) Kár érte, mert az addigiak alapján simán többet készültem adni nekik a 10%-nál. Ha viszont kötelező, akkor egy filllért se többet.

Odaadtuk a legközelebbi ezresre kerekített pénzt, amit a pincér hangos "Köszönöm szépen" kíséretében eltett. Ez kicsit gyanúsan hangzott, de miután mi még nem mondtuk, hogy köszönjük szépen, nyugodtan vártuk, hogy visszajön majd a visszajáróval. Nem jött. Néhány percig türtőztettem magam, akkor utánamentem, és visszakértem tőle az aprót.

"De hát ez csak XXX forint!" - válaszolta, miközben a kasszához léptünk, és odaadta az összeget (egyébként azonnal és vita nélkül). Röviden elmondtam neki, hogy szerettem volna én felajánlani a plusz pénzt ahelyett, hogy proaktívan ő veszi el, pláne pedig ahelyett, hogy az étterem nyúlja le tőlem. Kulturáltan elbúcsúztunk.

Dühös vagyok rájuk, mert elrontották az élményt. Az, aki képes egy szépen berendezett, finom ételeket előállító helyet gründolni, az vajon miért nem bízik abban, hogy a hálás vendégek majd maguktól is extra módon elismerik a munkáját: miért teszi ezt kötelezővé számukra? Az egyébként jól teljesítő, udvarias pincér miért teszi el magától a vélt (és már amúgy is borravalón felüli) borravalót? Miért kell nekem választanom aközött, hogy vagy csendben jóváhagyom a sunyizást, vagy pedig azzal égetem magam, hogy néhány száz forinton vitatkozom?

Értékelés ezúttal nincs, mert nem arról írtam.

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (27)

1

Author Profile Page eszpee, 2008. június 11. szerda, 12:30 (#)

Szerintem a szubjektív értékelési rendszerünk szerint ezek után igenis járna a 0 pont. Igenis arról írtál, a teljes élményről, amiről szoktunk, amit minden esetleges jó étel és kellemes hangulat ellenére csúnyán elbasztak a végén. Pont az ilyenek miatt jó a szubjektív rendszer, nincs olyan kötelezettségünk, hogy védjük a helyek teljes szolgáltatását egy ilyen csalódás után.

2

Nz, 2008. június 11. szerda, 13:13 (#)

Teljesen egyetertek az elobbi hozzaszoloval.

Amugy meg halalosan tele van a tokom ezzel a borravalo dologgal. Tiz esetbol jo ha egyszer er olyan elmeny, hogy adjak. Es azzal, higy direktbe a pincernek kell adni, egyenesen kotelezo jellegu.

3

Grundaktiv_Gergő, 2008. június 11. szerda, 13:15 (#)

Na az ilyesmi tényleg nevetséges... Éppen amiatt, amit a szerző is szépen megfogalmaz: most tényleg nekem legyen gond, hogy mit is csináljak, ha elvitték a pénzem? Egyáltalán mi az, hogy belekalkulálják az árba a borravalót? Hát a pincérnek nem fizetés jár, és én majd eldöntöm, hogy megfelelt-e a viselkedése, képességei, stb. az igényeimnek?

Szerencsére a McDonald'sban és a sarki Reálban ez a kérdés fel sem merül.

4

Author Profile Page eszpee, 2008. június 11. szerda, 13:16 (#)

Normális helyen egyébként a színfalak mögött a (persze nem kötelező) borravalót szépen közösbe dobják, és nap végén elosztják úgy, hogy a szakácsoknak és a mosogatóknak is jusson, persze arányosan.

5

Author Profile Page eszpee, 2008. június 11. szerda, 13:18 (#)

Egyébként a borravaló mennyisége is vicces, Magyarországon 10% a "normális minimum", 20% körül kezdődik a "hm, ez kurva jó volt, megérdemlik". Ehhez képest itt a franciáknál 10% elképzelhetetlenül magas borravaló, általában max pár eurót hagynak az asztalon az elégedett vendégek.

6

Author Profile Page eszpee, 2008. június 11. szerda, 13:21 (#)

És akkor harmadiknak még a témában: természetesen a pincér mindig, kérés nélkül, egyértelműen centre kiszámolt visszajáróval jön az asztalhoz. Ezt mondjuk jó lenne átvenni.

7

Hapci, 2008. június 11. szerda, 14:44 (#)

Van, ahol még aranyosabb a helyzet, pl. a Szamos - általam régebben sűrűn látogatott - Budai Cukrászdája. Itt leülve eleve vagy 20-30%-al drágább a fagyi, mint tölcsérben, és újabban 15% szervízdíjat is felszámolnak mindenre. Megérkezik a számla egy tortáról és némi fagyiról, mondjuk 909 Ft a vége. Rettentő suttyónak érzem magam, amikor fapofával átadom az ezrest, és várom a visszajárót...

8

Author Profile Page eszpee, 2008. június 11. szerda, 14:47 (#)

Hapci, az mondjuk tök természetes szerintem, bár tényleg szokatlan lehet, hogy más árakkal számolnak elvitelre, pultnál, bent és teraszon is.

Suttyónak viszont ne érezd magad a visszajáróért, neked van igazad!

9

Penálen, 2008. június 11. szerda, 16:42 (#)

Naná, hogy eleinte bunkón érzi magát az ember - most kell átszocializálódnunk. Idővel majd megszokjuk.

10

Boca, 2008. június 11. szerda, 20:03 (#)

A borravalónak már a létezése is felbosszant, ezért tulajdonképpen arra szavaznék h legyen mindenhol vagy az ételek árában a szervizdíj, vagy külön feltüntetve, de semmiképp sem kínosan rábízva a pincér-vendég interakcióra. Nekem pozitív tapasztalatom borravaló adásával összefüggésben sosem volt, kellemetlen pedig számtalan. Akár csak az h sosem tudom mi a korrekt mennyiség, így állandó probléma mennyit adjon az ember egy olyan munkáért cserébe amiben igazából nincs semmi különös.
Azt sem értettem sosem, miért pont a pincér, taxis vagy korábban a benzinkutas volt az a szakma, ahol ez bevett szokás, míg a többi ezer szakmában meg nem. Nem sikerült olyan összefüggést találnom ami egyértelműen és indokoltan egy halmazba hozta ezeket. Ha a boltban kedves a pénztáros és csak jól végzi a dolgát, ott sem adunk, és sorolhatnám.
Más országok példái meg remekül mutatják milyen jól meg lehet lenni nélküle is.

11

zhaoman, 2008. június 11. szerda, 20:40 (#)

+1 szavazat a szervízdíjnak. Beülök egy étterembe, látom az étlapon a szervízdíjat, és azzal kalkulálok!

Tajvanon a legutolsó, nyugtát soha nem adó éjszakai piacos is visszaad 1 NT dollárt (kb 5 Forint), meg sem fordul benne, hogy kerekítsen. Ha ott akarom hagyni a pénzt nem is értik, mi bajom van.

Az éttermekben, sőt, sehol nem fogadják el a borravalót! Talán a taxis az egyetlen kivétel... na de ők mindenhol külön univerzumban élnek!

12

Viri, 2008. június 11. szerda, 23:13 (#)

A probléma ott van, hogy a pincérek nincsenek rendesen megfizetve, a borravaló a fizetésük része. Hogy ugyanazt megkapják rendesen, akkor vagy árat kell emelni vagy fix szervízdíjat kell bevezetni. Áremelés magyarországon csak a legutolsó lehetőség, mert annyira árérzékenyek az emberek. Ez persze nem a prémium kategóriás helyekre vonatkozik, hanem azokra, ahova a kisemberek vagy átlagemberek járnak. Mivel viszont a borravalóadási rendszer nagyon mélyen bele van ivódva az emberekbe, a drága helyeken is természetes, hogy adnak a vendégek. Ezzel viszont visszeérünk az alap problémához.

13

Author Profile Page eszpee, 2008. június 12. csütörtök, 00:07 (#)

Viri, ez mint a mindennapok működését gyermeki érdeklődéssel fejtegető szemlélőt kimondottan érdekel - ellenben ha egy étterembe megyek enni, akkor teljesen hidegen hagy. Jól akarom érezni magam, és kész. A fix szervízdíj megkeseríti a szám ízét, tehát én ott nem érzem jól magam. Ennyi az egész.

14

Balázs, 2008. június 12. csütörtök, 00:09 (#)

#7: Ha ez a Böszörményi úti Szamos, akkor az idei nyár legrosszabb fagyiját tőlük sikerült megvásárolnom: vizes/jeges, többször fagyasztott, olvasztott borzalom volt.

Nemrég jártunk úgy, hogy kisebb társasággal elmentünk vacsorázni elegáns étterembe, és a srác, aki a pénzügyeket intézte, benézte a számlát: azt hitte, volt rajta szervizdíj, s így nem adott borravalót. Mi is feszengtünk egy kicsit, de egy perc múlva visszajött a pincér (fiatal gyerek volt, valószínűleg nem magától, hanem a kollégák egrecíroztatták), és felhívta a figyelmünket, hogy az étterem nem számít fel szervizdíjat. Ez milyen?

15

katmandu, 2008. június 12. csütörtök, 05:29 (#)

#14/Balázs:

Érdekes ez a figyelemfelhívós eset, mert részint lám, milyen rendes tőlük, hogy szónak, hogy nincs szervizdíj,

közbeszúrt off:
ami szerintem a pimaszság teteje, mert miféle szolgáltatást fizetsz meg vele? Azt, hogy a pincér kihozza és leteszi eléd a kaját, ahelyett, hogy A) a konyha ajtajából frizbizné oda, B) kivinné és az öledbe/fejedre tálalná, C) neked kellene átvenned egyenesen a szakácstól? Ilyen alapon tényleg a hipermarketek felszámíthatnának pl. kasszadíjat, hiszen a pénztáros leblokkolja az árukat, a vasút kérhetne extra jegyvizsgálói jutalékot, mert a kalauz kezeli a jegyedet stb. Micsoda egy gané világ már ez.

Nem mondom, egy luxusétteremben, ahol a pincér név szerint üdvözöl, dalolni-táncolni se restell, étekmester és sommelier állítja össze ott helyben a neked szóló ajánlatokat, az eszcajg tantál-platina, és a hanyagul magad mögé vágott pezsgőspoharakat mosolyogva azzal intézik el, hogy ugyan, legyen máskor is szerencsénk -- na, itt oké a szervizdíj. De valami jellegtelen pénzmosoda etetőben, ej, hagyjuk már egymás békén, miről beszélünk, beütötték ezek a fejüket, ahogy egy tengerimalac-tulajdonos barátom mondaná.

Hol tartottam?
Ja igen. Szóval, Balázs, mi volt _utána_? Megköszöntétek a kedves információt, és
A) pironkodva, utólag, köles gyanánt fizettetek baksist
vagy
B) tipliztetek a vérvörhenyesbe, az étterem pedig így járt?


16

freak, 2008. június 12. csütörtök, 10:23 (#)

"A probléma ott van, hogy a pincérek nincsenek rendesen megfizetve, a borravaló a fizetésük része. Hogy ugyanazt megkapják rendesen, akkor vagy árat kell emelni vagy fix szervízdíjat kell bevezetni."

Viri: ez hadd ne az en problemam legyen mar, mint vendege... Inkabb emeljenek arat akkor, de nem szamlazzanak nekem "kotelezo borravalot". Az opcionalis borravalo talan egy kicsit jobban osztonzi oket a normalis kiszolgalasra, a fix 15%-os szervizdijnel meg johet keson/lehet bunko, akkor is kenytelen vagy honoralni az extra szolgaltatast, amit nem is kaptal.

Nalunk Mo.-n 10%-ot illik adni, ha jo volt, en neha adok picit tobbet, ha tenyleg ki volt nyalva a seggem. Az USA-ban ennyiert belekopnenek a kavemba (ott 20% a minimum), ez is milyen mar. Nyugat europai (holland) ismeroseim meg nem ertik, mi ez az egesz, volt is ebbol par kellemetlen helyzet egy-ket helyen, amikor idelatogattak...

17

katmandu, 2008. június 12. csütörtök, 10:42 (#)

A borravaló a fizu része témához:
én is dolgoztam anno jattos munkakörben (nem pincérként) és voltak jattosabb és kevésbé jattos felállások, tehát nem egyformán kapott mindenki. Ott az volt a szokás, hogy zárás után összeültünk, mindenki beszórta egy közös kupacba az egész napi jattot, és azt igazságosan elosztottuk. Lehet, hogy ma már ez nem divat?

18

Balázs, 2008. június 12. csütörtök, 11:26 (#)

#15: B

19

Zach Arbo, 2008. június 16. hétfő, 12:46 (#)

Nekem legutóbb a visegrádi Reneszánsz étteremben gyűlt meg a bajom a borravalóval. A kaja maximum átlagosnak volt nevezhető, mennyiségileg meglfeleő volt, a kiszolgálás minősége viszont egy erős közepesről a végére az értékelehetőségi szint alá csökkent. Csak egy példa.

A főétel után kértük újra az étlapot, hogy további italokat és desszertet rendeljünk. Némi karlengetés után sikerült is, de 15 perccel később még nem volt senki sem kiváncsi arra, hogy tulajdnoképpen mi a francért kértük az étlapot. Így aztán a számlát kértem a következő körben. Bankkártyásat. Volt is mobil lehúzó (ez egy remek kifejezés), a számla x400 forintról szólt. Odaadtam a kártyám egy szó nélkül. A pincér beütötte a pontos összeget és visszaadta a slejfnit aláírásra. Akkor látom, hogy "amerikai" típusú a blokk. Szerepel rajta a fogyasztás összege, alatta pontozás a borravalónak és végül újabb pontozás a végösszegnek. Minden sor jelentése szöveggel is meg volt magyarázva, nem csak én láttam bele a pontokba az értelmet. Na, mondok magamnak, 600 forintot még megérdemeltek és ráírtam ennyit borravalónak, majd szépen összeadtam és aláírtam. A pincér dermedten figyelte, hogy mit firkálok... Szóvá is tette. Én is. Aztán szó nélkül távozott. Mi is. És jól emlékezetünkbe véstük, hogy a _visegrádi_Reneszénsz_ étterembe akkor sem megyünk többet, ha az éhhalál fenyeget.

Csak távozáskor vettük észre, hogy a lépcső aljánál megbújva egy hangulatos kis kerthelység lapul, harmadáron.

20

Author Profile Page stsmork, 2008. június 16. hétfő, 21:49 (#)

#19: És azt is megfigyeltétek, hogy az étlap aljára diszkréten oda van írva magyarul, hogy "honfitársaink számára 10% kedvezményt biztosítunk"? És tényleg meg is adják; nekünk automatikusan levontak 10%-ot a végösszegből, mert hallották, hogy magyarul beszélünk.

21

Author Profile Page ervin, 2008. június 17. kedd, 00:04 (#)

(20) ez a fogás itthon poén, Thaiföldön viszont baromira dühített. Már persze csak akkor, amikor a helyi ismerősök megmondták, hogy mi van kiírva előttünk óriási ákombákomokkal a kassza üvegére. egyébként ügyesek arrafelé, nem használnak számokat a stika-kiírásban, úgyhogy a külföldi teljesen gyanútlan marad.

22

Penálen, 2008. június 17. kedd, 10:03 (#)

Egy kínában járt ismerősöm szerint ott is dívik ez, sőt, nem egy helyen két ártábla is van kirakva, az egyiken a "hazai" árak, a másikon a "külföldi" árak.

Kínát megjárt feleym, igaz ez?

23

Boca, 2008. június 27. péntek, 11:49 (#)

A pincérek jövedelmébe valóban be van kalkulálva a borravaló. Ez tény és rossz. Ha egyre kevesebb ember ad borravalót, megnő a fizetési igény és lassan áttérhetne ez a szakma is egy másik egyensúlyi állapotba. De az ilyen kulturális beidegződések megváltozására nem sok esélyt látok.
Nekem az tök mindegy lenne h a kaja árából fedezik a pincérek bérét, vagy a feltüntetett szervizdíjból. Utóbbi sokkal jobb, mint az elvárt borravaló.

24

Penálen, 2008. június 27. péntek, 21:03 (#)

Viszont, a borravaló talán jobban ösztönzi a cincért, hogy jól szolgáljon ki, hogy jó benyomásom legyen róla.

25

katmandu, 2008. június 28. szombat, 11:31 (#)

Arra gondoltam, talán az értelmezés és az áramvonalasítás lehetne a járható út. Ha borravalót adunk, akkor azt tulképp _borra_ adjuk, hiszen arra _való_.

Mármost, miért ne adnánk egyszerűen _bort_ a pincérnek? Így neki nem kell a bor beszerzésével külön fáradoznia.

Gyakorlatban: vihetnénk magunkkal decens, kispalackos kiszerelésű és/vagy olcsó kannás borokat, de ez kényelmetlen. Praktikusabb, ha a rendeléskor (amikor a pincér meg szokta kérdezni, hogy inni mit hozhat), mi is megkérdezzük, hogy ő a náluk kapható borokból melyiket részesíti előnyben. A megadott borfajtából az étkezés végére kikérünk egy árarányos adagot (pohárral, hitványabb bor esetén palackkal), a fizetéskor a pincér kezébe nyomjuk és "Kedves egészségére!" felkiáltással távozunk. Pénzben természetesen nem adunk többet egy vassal sem a számlánál.

Ez lenne a legtisztább, nincs adózatlan mellékes, a pincér hozzájut a borához, mindenki happy :)

26

ferenc, 2008. október 14. kedd, 18:35 (#)

Potomsag, de:
Pozsonyi ut (nem utca)
Pozsonyi ut 1-ben nottem fel, a Pozsonyi utca Ujpesten van

27

Author Profile Page ervin, 2008. október 14. kedd, 18:50 (#)

így van, a Mocco-cikkben már jól szerepel. :)


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork