Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53889 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Egy reklámszlogen anatómiája

stsmork cikke a Blog rovatból, 2003. október 14. kedd, 13:26 | 2 hozzászólás

Abba a kihalásra ítélt állatfajba tartozom, amelynek egyedei még most, a huszonegyedik század elején is használják az utcai nyilvános telefonokat. Ritkaságom tudatában vettem célba tegnap egy nyilvános készüléket - amelyek egyébként csaknem olyan ritkák, mint használóik, - amikoris egy furcsa újításra lettem figyelmes.

Azt már a múlt héten észrevettem, hogy a mocskok csendben felemelték a minimum díjtételt negyven centről ötvenre, mostanra azonban a Kifinomult Marketing Gépezet is mozgásba lendült, a következő szövegű levonós formájában, melyet a készülék homlokára ragasztottak gondos kezek:

25%-kal tovább beszélhet!

Alatta pedig, a korrektség jegyében (kisebb betűkkel): "Az új minimum díjtétel 50 cent."

Első gondolatom az volt, hogy ősember módjára előkapom a kőbaltát és odasózok a készüléknek. Nem az áremelés fáj: engedelmes vásárló vagyok, szinte várom, hogy beszívassanak, de hogy a tetejébe mindezt a KMG még úgy próbálja beállítani, hogy milyen jól járok, az több, mint amit egy érző kebel szó nélkül elviselni képes. Olyan ez, mint amikor pár éve a Bank of Ireland bevezette a tranzakciós díjat, ugyanakkor eltörölt néhány díjtételt. (Költői kérdés: találjátok ki, hogy e két tény közül melyiket hirdették nagybetűs plakátokon?) Az átszervezés következtében 22 pennyre levágtak minden egyes alkalommal, ha a bankkártyámat használtam, cserébe viszont a PIN kódomat annyiszor felejthettem el, ahányszor csak akartam.

A látszat ellenére ez nem egy anyázós post (azt a „Heti düh” levelezőlistára küldtem volna), hanem egy elemző-spekuláló iromány. Azt próbálom találgatni, hogyan is születhetett ez az arcátlan matrica. (Mert igaz, ugyan, hogy tényleg 25%-kal tovább beszélhetek, de rendszerint a negyven centet se beszéltem le, ezért kissé pimasznak érzem a feliratot.) Szerintem körülbelül így:

Ül Sinead McLazy kereskedelmi igazgató az irodában és vakarja a fejét. Támad a konkurencia, csökken a bevétel, esik a részvényárfolyam, tenni kell valamit. Megbízza hát a Data Mining Experts Ltd.-t, hogy adjon tanácsot. A kétmillió euróba kerülő tanulmány megadja a frappáns választ: árat kell emelni. (Ezt ugyan a cég saját szakértői is meg tudták volna mondani, ha január elseje óta nem a DME Ltd.-nél dolgoznának, de ez mellékszál.) Nyerő stratégia eldöntve, következő lépésként kiadják a marketing osztálynak, hogy tereljék el a vásárlók figyelmét.

Ronan McDrunkard marketing guru ül az irodában és vakarja a fejét. Kell egy szlogen. Nincs mese, ki kell találni. Valami frappánsat. A „Mi vagyunk a legfaszábbak” ezek szerint nem jöhet szóba. A „Telefonáljon velünk!” sem az igazi, az „Aki hazafi, csak a mi készülékeinkről telefonál!” már jobb lenne, de nem férne ki, a „Mi vagyunk a legolcsóbbak”-ért meg tán még meg is bírságolna a versenyhivatal. Valami más. Olyasmi, aminek láttán lázba jönnek az emberek, és úgy dobálják az ötvencenteseket a készülékekbe, mint a játékautomatákba.

Hmmm…mondjuk…„AKCIÓ! Most ötven centért telefonálhat! Jövőre drágább lesz!” Ez már egész ügyes, de ne fessük az ördögöt a falra. Mi lenne, ha „Ha több pénzt dob be, tovább beszélhet!” volna kiírva a telefonokra? Helyes nyom! Számoljunk csak… negyven cent helyett ötven, az épp huszonöt százalék, legyen tehát a szlogen „25%-kal tovább beszélhet!” Hurrá! Mehetünk sörözni! És ne hívjatok, nem leszek telefonon elérhető!

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (2)

1

dmiki, 2003. október 14. kedd, 14:21 (#)

:) Sts Y'ol McMondta

2

Ali, 2003. október 14. kedd, 14:52 (#)

...tegyuk hozza, hogy ami miatt a koltsegek novekednek (tehat az eredmenyesseg romlik, az aremeles pedig szukseges), szinte mindig az egyre agyatlanabb, a valosagtol mar reg elrugaszkodott, felduzzadt marketing-reszleg... A legitarsasagok jarnak elol ebben (tobbek kozt), be is panikoltak a fapadosok miatt...


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork