Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53884 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Under God

Ervin cikke a Blog rovatból, 2004. március 25. csütörtök, 00:51 | 18 hozzászólás

Egy amerikai apuka harcba szállt az ottani iskolások ünnepélyes fogadalomtétele ellen. A dolog kevésbé banális, mint amilyennek hangzik.

A kérdéses fogadalom szövegéhez csak 1954-ben adták hozzá a most kifogásolt két szót: "under God". (Tehát ugyanabban az évben, amikor Amerika már épp megelégelte McCarthy szenátor áldásos tevékenységét.) Nos, Newdow apuka szerint ez a kitétel sérti az alkotmányosságot, mert semmibe veszi az ateista szülők érdekeit. A szöveg hevenyészett értelmezése után nem nehéz belátni, hogy ez bizony így is van.

A közvéleménykutatás viszont kijózanító: tíz amerikaiból kilenc egyetért a jelenlegi megszövegezéssel, látványosan fittyet hányva az amúgy meg nem kérdőjelezett gondolatra, amely szerint az egyházat és az államot illik elválasztani egymástól.

A vita nem csak a per tárgyáról folyik, bár erről is. Vannak viszont, akik azzal szeretnék eltussolni az ügyet, hogy Newdow elvált és nem gondviselője a gyerekének, akinek a nevében perel. Sőt, akad olyan képzett újságíró, a jobbik oldalról, aki a fogadalom kapcsán a demokratikus amerikai választásokon elérhető fundamentalista iszlám győzelem reális veszélyére figyelmeztet. Mások ugyanakkor a híres Brown v Board of Education pert idézik fel, amelynek másodfokú ítélete 1951-ben (!) betiltotta a fajilag elkülönített iskolákat az USA-ban; az első fokú bíróság azonban még mellettük foglalt állást.


» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (18)

1

Midaga, 2004. március 25. csütörtök, 09:31 (#)

Vagy emlékezzünk a Scopes vs Tennessee bulira, vagy a Catch 22 azon részére, amikor már ebédet is csak hűségnyilatkozatra lehetett kapni. Gyökerek. Már úgy értem, hogy jó mélyen vannak, elvégre valahol nekik is van egyfajta történelmük, nem is egyszerű.

2

mzperx, 2004. március 25. csütörtök, 18:38 (#)

Szerintem is vegyék ki. És írják bele helyette, hogy támogatjuk a melegek házasságát.

3

mic414, 2004. március 25. csütörtök, 21:57 (#)

Hát egyrészt igaza van, másrészt nem teljesen mindegy? Nem hiszem, hogy az ateista apuka sosem mondta még ki azt, hogy "Oh my God!". Ez a nagy baj sztem az amerikai társadalommal: teljesen elvesztik a realitásérzéküket és józan eszüket, és mindent tételesen akarnak szabályozni. Nagyon kíváncsi vagyok ez hova fog vezetni. Szerintem az önálló, kreatív gondolkodás teljes elcsökevényesedéséhez.

4

mzperx, 2004. március 25. csütörtök, 23:08 (#)

Mic: Mint azt a Windowsban is látjuk? :-)

5

Midaga, 2004. március 25. csütörtök, 23:25 (#)

mic: igaz, hogy szabályozás-mániások, de azt a rohadt nagy katyvaszt, azokat a bődületes ellentéteket amiből az Egyesült Államok összeáll, valahogy kondába kell terelni. Ráadásul a dolog egyáltalán nem az ateizmus kontra egyház kérdésről szól, mert az Egyesült Államok nem úgy vallásos mint mittomén Brazilia. Náluk a vallást nyugodtan mindenhol behelyettesíthetjük a 'patriotizmus' szóval.

6

ses, 2004. március 26. péntek, 09:55 (#)

"Szerintem is vegyék ki. És írják bele helyette, hogy támogatjuk a melegek házasságát." mzperx, ennyire tiszta, tárgyszerű és egyenes érveléssel te csakis politikus lehetsz.

7

mic414, 2004. március 26. péntek, 09:58 (#)

Mzperx: az elméletem másik része, hogy amerikát a friss vér menti meg, a folyamatosan érkező bevándorolók. Ők még lehetnek kreatívak. A Windows-on is biztos sok indiai, orosz, kínai stb. fejlesztő dolgozik ;)

Midaga: OK, hogy vannak ellentétek, de ettől függetlenül túl sok a szabályzás. Engem mindig ez zavar amerikában. Olyan szinten "foolproof" minden, hogy az már idegesítő. Minden úgy van megépítve, megtervezve, hogy a leghülyébb is végig tudjon játszani mindent.

8

ses, 2004. március 26. péntek, 10:39 (#)

mic, midaga, mielőtt teljesen elmerültök az USA szabályozásmániára vonatkozó tévhitetekben, javaslok két ellenpróbát.

egy, vegyétek szemügyre az amerikai alaptörvény hosszát és időtállóságát, esetleg viszonyítva azt más nemzetekéhez.

kettő, ejtsetek meg egy rövid szingapúri túrát, sétáljatok végig a főutcán, majd egy fáról letépett levélbe csavarva dobjátok el a rágótokat, és menjetek be egy nyilvános vécébe, ahonnan pisilés után vécélehúzás után távozzatok. a tizenöt év szigorított után megbeszéljük a tapasztalataitokat.

9

ses, 2004. március 26. péntek, 10:40 (#)

..."vécélehúzás nélkül", a többi stimmel.

10

Midaga, 2004. március 26. péntek, 11:00 (#)

mic: ezt a kettőt azért ne keverjük. A fúlprúf megoldások tisztán az ügyvéd-hiénák érdemei, ha nagyon akarom, még meg is győzhetem magam, hogy bizonyos értelemben hasznosak. Ellenben a gondolkodást igénylő feladatok, filmek, játékok, könyvek túlzott egyszerűsítése, a kreativitás leölése nagy baj, de ezt meg nem varrhatjuk egyértelműen az amerikaiak nyakába.

11

Boca, 2004. március 26. péntek, 11:14 (#)

Halistennek en ateista vagyok.
Egyetertek az apukaval, de szerintem sincs ennek tul sok jelentosege.

Ses: mindennel van rosszabb, de ettol meg az amcsi tulszabalyozas tenyleg idegesito neha. Neha pusztan csak rohejes.

A sok ima oda vezet, hogy tobbet lovoldoznek az iskolakban, M. Moore is megmondta.

12

Midaga, 2004. március 26. péntek, 11:15 (#)

ses, a kettőt nem nagyon értem hogy jön ide. Szingapúr világra gyakorolt hatása, és majdnem ötmillió lakosának szabályozása nyilván teljesen egyenértékű az USA háromszázmilliójával, de valahogy mégsem áll össze mit akarsz mondani. Hogy simán vannak Amerikánál durvábban szabályozott helyek, ebből következően Amerika adminisztratíve egy laza ország, vagy hogy Szingapúrban brahiból nem mostál kezet csurizás után?

13

ses, 2004. március 26. péntek, 11:35 (#)

eh, belebonyolódunk, de magamnak csináltam a bajt. szóval: szingapúr az túlszabályozás. tiszta eset. amerika - szvsz - nem az. minden ellenkező híresztelés ellenére még mindig ez az az ország, ahol a leginkább érvényes a tétel, hogy mindent szabad, ami nem tilos - és meglepően kevés szabály van ehhez képest. amit mic említ, az ügyvédi túlkapások, az nem szabályozás (ami valamely hatóságot feltételez, az ügyvédek pedig nem azok), hanem egyszerű önvédelem egy rettenetes jogi rendszer miatt. további csavar, hogy e rettenetes jogi rendszer léte sajnálatos módon elválaszthatatlan a "mindent szabad"- elv érvényesítésétől. mic további érveinek (a kreativitás leölése, meg a fúlprúf megoldások) szintén nincs köze a szabályozáshoz. midaga már majdnem fogja: vannak sokkal inkább szabályozott országok, de amerika nem ettől nem az, hanem csak úgy. szerintem.

14

Midaga, 2004. március 26. péntek, 11:52 (#)

Egyetértek azzal amit mondasz, de azzal a kitétellel, hogy nemcsak törvényi szabályozásról beszélünk, hanem társadalmiról és üzletiről is, amiből következik a fúlprúféria, a prüdéria, a patriotizmus, a monopóliumok hatalma és minden ilyen iratlan, de törvénynél néhol erősebb szabály.

15

mic414, 2004. március 26. péntek, 16:14 (#)

Ahogy Midaga mondta, nem csak, sőt talán nem is elsősorban törvényi szabályzásról van szó. Ahogy azt amerikában élő jóbarátaimmal kitárgyaltuk: amerikában nem politikai, hanem gazdasági cenzúra van. Emellett számomra elképesztően rugalmatlanok az amerikaiak, ha szabályozásról van szó. Gyakorlatilag félreteszik az összes józan észt, és minden csak úgy lehet jó, ahogy elő van írva.

Pl. egy haverommal az történt, hogy beugrottak egy bevásárlóközpontba kenyeret venni (vagy vmi hasonló), szóval mondjuk 15 percre. Ez időre a 2-3 éves gyereket az autóban hagyták. Mire visszaértek, már ott volt a rendőr. Feljelentették gondatlanság miatt. Hónapokig folyt az eljárás, még azt is bizonyítani kellett nekik, hogy jó szülök, nehogy gyámság alá vegyék a gyereket. Mellesleg 4 gyerekük van, tehát elég komoly tapasztalatuk van a gyereknevelésben. Mindez azért történhetett így mert gondolom egyszer valamikor megfulladt egy gyerek a kocsiban, erre most hozunk egy olyan törvényt, a jövőbeni ilyen esetek megfékezésére, ami szerint mindenki bűnt követ el, ha 15 percre az autóban hagyja a gyereket.

A másik az, hogy a forró csokira rá van írva a McDonaldsban, hogy forró. Naná, milyen legyen? Mindez azért mert egyszer valami értelmi fogyatékos beperelhette a mekdit, mert megégette a száját. Hasonlóképpen nem lehet macskát mikrosütőben szárítani. Seattle környékén a pool lane mellett végig ott a tábla, amin fel lehet jelenteni azokat, akik csak egyedül veszik igénybe a pool lane-t. Sőt legutóbb asszem már azokat is fel lehetett telefonon jelenteni, akiknek nem volt bekapcsolva az öve. Bostonban nem tudtam sört inni, mert otthon maradt az útlevelem. Miamiban nem tudtam bemenni egyetlen szórakozóhelybe sem, mert 3-4 fiú társaságában mentem, és valahogy minden egyes diszkóban azt mondták, hogy "only ladies are allowed in at this time, sir". Kíváncsi vagyok a férfiak mikor mentek be. Na jó nem folytatom. Nekem ez mind nagyon bosszantó, és én ugyan csak egy szocializmusban felnőtt kelet-európai vagyok, de én ilyenkor mindig azt érzem, hogy sérül a személyes szabadságom és teljesen hülyének néznek.

Ezzel a véleménnyel persze nem muszáj egyetérteni, viszont ettől én még így fogom érezni magam amerikában.

16

ses, 2004. március 26. péntek, 16:50 (#)

na, mic, ez már beszéd! az teljesen korrekt, hogy te rosszul érzed magad amerikában. nem is vitatkozom veled. ott még azt is szabad! :)

azért néhány érvedet piszkálgassuk meg:

- gazdasági cenzúra: tudsz idézni a független magyar sajtóból a dicsősége teljében lévő Postabankot, OTP-t vagy a két GSM-et, azaz a legnagyobb hirdetőket komolyan kritizáló cikket?

- only ladies are allowed in: ismered-e a magyar vendéglői gyakorlatot, hogy minden asztalon alapértelmezésben ott a "Foglalt" tábla, de ha fehér bőrrel lépsz be, mégis bárhová leülhetsz?

- feljelentősdi: magyarország náci megszállása után az adminisztrációt irányító felelős német hivatalnok megdöbbenve jelentette hazai feletteseinek, hogy ilyen méretű feljelentéshullámot egyetlen más csatlós országban sem tapasztalt. (ezt a hírt sose láttam eredetiben, ha kideríted, hogy csak pletyka, akkor meg tudsz fogni vele :))

- rugalmatlanság: próbáld meg lemondani a MATÁV-előfizetésedet. Erről eszpee nemsokára bővebben értekezik.

na most, ettől még nem akarom meg nem is tudnám megvédeni az amikat, meg nem is szorulnak rá. én úgy jártam el, hogy hamar túltettem magam az elmefogyatékos használati utasításokon, és inkább élvezem, hogy legalább alapszinten minden működik, lehet közlekedni, lehet ügyet intézni, minden értem van, és ha egyszer bejutottam az országba, onnantól mindenki abból indul ki, hogy becsületes vagyok (ez irak óta valszeg nem egészen van így), nem pedig abból, mint itthon, hogy át akarom verni.

kár, hogy nem a mostani bűnözőnektekintős-ujjlenyomatos-börtönfényképes reptéri beléptetési gyakorlatukat kritizálod, mert akkor úgy egyetértenék veled! :)

17

dmiki, 2004. március 28. vasárnap, 01:20 (#)

'feljelentősdi' - én nem német cstlós, hanem szocialista tábor vonatkozásban hallottam ugyanezt. (urban legend? bár 'dögöljön meg a szomszéd tehene', meg amúgyis hihető)

18

mic414, 2004. március 28. vasárnap, 14:29 (#)

Ses:

- szerintem megfelelő sajtóorgánumokban (index, magyar narancs, sesblog :) - de szerintem még a figyelőben is ) olvashatsz nem túl hízelgő cikkeket is a fenti cégekről.

- nem, nem ismertem ezt a gyakorlatot. Eddig ilyen érvvel még sehol máshol nem tagadták meg a belépést.

- feljelentősdi: ja persze, hallottam én is ezt a történetet. Remek, akkor így közvetetten ezek szerint sikerült kimutatni, hogy az USA a náci/kommunista magyarország szintjén áll???

- matáv: itt egy cég vagy egy állam béna adminisztrációjáról, bürökráciájáról van szó, az én példámban viszont vagy eleve a törvény rugalmatlan, vagy az utca embere. Pl. szerintem minden épelméjű ember meg tud különböztetni egy 18 évest egy 30+ évestől, de ettől függetlenül csak papír birtokában lehet sörözni. Ez azért kicsit másafjta rugalmatlanság. Szegény Matáv próbálkozik, csak nem megy neki :)


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork