Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53894 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Low security

Éjfél Kapitány cikke a Blog rovatból, 2005. május 13. péntek, 10:54 | 16 hozzászólás

kiserettsegi.gifOk. Érettségid előtti délután. Haverodtól megkaphatnád a holnapi matektételeket. Mit teszel?

Írtam már arról, hogy az érdekeinkre, a szívünkre vagy az elveinkre hallgassunk. Részemről ez utóbbit preferálom, de a többiek kedvéért vezessük le az aktuális kérdést mindhárom úton. Kezdjük az első, az érdekek alapján való levezetéssel. Hasonló ez a két rab két cellában ki vall kire feladványhoz, amilyen jellegű feladványokat - valószínűség-számítási hiányosságaim miatt - mindig is utáltam. Ha sokan megtudták és rákészültek, akkor az bizonyosan nagy botrány és érettségi-ismétlés. Ha kevesen tudták meg, az csak kis botrány, aminek haszonélvezői a kevés számú csalók lesznek. Ha te is csalsz, vagy jobb és érvényes érettségit írsz, mint remélted (GYŐZELEM), vagy részben miattad újrakezdődik az egész (DÖNTETLEN). Ha nem csalsz, akkor részben miattad, de a csalók számosságának függvényében alulmaradsz a csalókkal szemben (VERESÉG), vagy ha a többiek mégis sokan voltak, új érettségi lesz (DÖNTETLEN). Ebből a levezetésből bizony az jön ki, hogy érdemes felhasználni a kiszivárgott tételeket...

Ha a szívemre hallgatok, nem kérem el a tételeket. Szeretek nehéz fokozatban játszani, végül is férfi vagyok, vagy mi a szösz...

Legvégül vezessenek az elveink. A világon rendnek kell (kéne) lenni. Aki ezt szeretné, azzal szemben minimum elvárás, hogy legalább maga ne növelje a káoszt. Aki normális, rendes világban szeretne élni, az éljen maga is normálisan. Az érettségi mint intézmény egy rendes, normális, igazságos intézmény, adott szabályokkal és megérdemelt eredménnyel. Tegyünk hát úgy, ahogy a szabályok szólnak. És itt van a gond. Abban a pillanatban, hogy néhány punker megszerezte és elterjesztette a tételeket, megborította a komplett rendszert.

Information must be free! Jeah öcsém, te tényleg a nyomdában dolgozol? De frankó, 3lit3 buli lenne lenyúlni a friss meleg tételeket - hmmm még nedvesen a festéktől...

Egy sérült rendszerben az eredeti szabályokat követni - kiszámíthatatlan eredményre vezet. Nem tudhatod, mivel fokozod a káoszt és mivel csökkented a kárt. (Szép példa erre, hogy magának a matematika érettséginek az érvénytelenítése is sokak szemében kérdéses döntés.) Elvi alapon tehát akárhogy is szeretnénk, nem tudunk jó döntést hozni.

Tipikusan azon helyzetek egyikével van dolgunk, ahol a dolgok már elromlottak annyira, hogy nincs értelme bármilyen irányú korrekción gondolkodni. Egyet tehetünk: a katasztrófa okát kell azonosítani, annak ismeretében újraszabályozni a rendszert, és tiszta lappal újrakezdeni. Bízzuk profi biztonságtechnikusokra a lebonyolítást. Mint tanácsadó bizonyosan elvetném a papír alapú sokszorosítást és tárolást. A tételeket egyedi kulcsos titkosított állományként 24 órával az érettségi előtt tenném letölthetővé az iskolák számára (24 óra elég, hogy mindenki bizonyosan letölthesse, vagy alternatív úton megkaphassa). Az állományok kibontásához szükséges kulcsot a vizsga kezdetének pillanatában juttatnám el (akár nyilvános csatornán) az érettségizőkhöz, ahol abban a pillanatban dekódolnák és printelnék ki az állományokat. Biztos, ami biztos alapon persze mindent megháromszoroznék, A, B, C tételsor, A, B, C tételsort író team, A, B, C kulcs.

Még az idén keményen elkapnám és arra a három évre bevarrnám azt a jófej társaságot, aki a balhét csinálta, legyen idejük gondolkodni arról, mit is műveltek, már amikor nem a seggük védelmezésével lesznek elfoglalva. Magyar Bálint érvénytelenítse a vizsgák eredményét, gyorsan ismételtesse meg őket, dolgoztasson ki egy új, golyóálló érettségi lebonyolítási szisztémát, aztán mondjon le, amiért ezt nem korábban tette meg.

Nem adnám fel: a rohanó világban is lehet rend, csak másképpen, mint rég.

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (16)

1

Boca, 2005. május 13. péntek, 11:12 (#)

Az lebonyolitasi elmelet szep, de a printelessel gond van. Az iskolak jo reszeben nincs olyan nyomtato, ami kikop magabol tobbszaz erettsegi feladatsort toleralhato idon belul.

Ami a csalast illeti, a kerdes jo. En is mindig a kisebb ellenallas iranyaba mentem a tudas ill. eredmeny megszerzese cimu akadalyversenyen. Pl. foiskolan puskaztam ezerrel es sokszor, megsem lettem kutyauto szakember. Csak valahogy a sok felesleges faszsagot, amit meg foiskolan is tanitottak, ilyen kulso segitseggel tudta abszolvalni az ember, ami meg erdekelte vagy ugy erezte, hogy szuksege lehet ra, sajat erdekeben megtanulta. Visszatekintve, az erettsegi meg csalas nelkul is egy vicc, ez kozhely.
Kerdes, hogy van-e kis csalas meg nagy, vagy csak csalas van?
Azzal egyetertek, hogy a rendszert meg kene valtoztatni a kor kihivasainak megfeleloen, az elkovetoket meg buntessek meg.

2

Éjfélkapitány, 2005. május 13. péntek, 11:21 (#)

Nem egyszerre nyomtatást képzeltem. Termenként egy gép, egy dekriptáló szoftver és egy sima lokális nyomtató csak akad - az meg a teremben ülőket ki tudja szolgálni.

3

eszpee, 2005. május 13. péntek, 11:34 (#)

Illetve egy nyomtató és több fénymásoló is bőven elég - mindegy, ezek részletkérdések.

4

ststofi, 2005. május 13. péntek, 12:56 (#)

mint informatikus tanácsadó egyböl persze értékesíteni akarsz feléjük termenként egy nyomtatót, számítógéppel. :))

5

Ali, 2005. május 13. péntek, 13:20 (#)

Az elméleti részhez, képletfóbiásoknak ezt a könyvet ajánlom:
http://www.uhu.hu/ind.jsp?url=http://www.uhu.hu/leiras.jsp&bookID=29361

Konkrétan pedig azt mondanám, hogy ki kell dolgozni (és folyamatosan frissíteni) n darab kiírható feladatot, ahol n elegendően nagy ahhoz, hogy mindet ismerve tulajdonképpen a cél, azaz a teljes átfogó ismeret meglegyen. :) Ezek után pedig egyszerűen elő kell szedni a lottósorsolás gömbjét és on-line kihúzni belőle az épp megírandó mondjuk három témát (annak azonosítóját). :) (Ha n nagy, akkor előtte lehet elő-sorsolást tartani, hogy nyilvánosan már csak a gömbbe beférő számból legyen kihúzva mondjuk a három.) Tegyük fel, n meghaladja az ezret, ezesetben hiába van meg a csókának, feltűnő lenne, ha az előre kidolgozott paksamétával beólálkodna, majd a végén több kiló papírt a szemétbe vágna, mert csak egy tétel négy-öt oldalát kell leadni.

Szóval nincs szállítás, nincs titkolózás, az iskolák könyvtárában akár hozzá is férhetők a cuccok -- csak éppen sok ahhoz, hogy tutira lehessen menni. :)

A tételkihirdetés pedig annyi, hogy "kedves nézőink, ezévben a 2011-es József Attila, 942-es Dürrenmatt és a 2299-es középkori magyar irodalom tételek valamelyikét lehet kidolgozni." (A dolog még csak nem is példa nélkül való, mert a matekot annak idején a zöldből adták ki mindig és csak a feladatszámok voltak feltűntetve.)

6

ikeagirl, 2005. május 13. péntek, 14:39 (#)

Meg kell állapítsam, hogy már megint igazad van, Kapitány!
Meglehetősen antiszociális lény révén általában zsigerből szembenállok, de most ennek ellenére és a realitások talaján maradva mégis: igazad van.

Megjegyzem, sajnos egyéb fóbiáim is vannak, mert valahogy nem bírom elhinni, hogy a kölykök lettek volna ily merészek, ellenben sokat és erősen gyanakszom a csúnya, nagy felnőttekre...

Élnék a gyanúperrel, hogy az általad vázolt rendszer sem atombiztos, maximum más, és biztos ezt is meg lehetne kerülni, de ez mindegy is, mivel végül is amin igazán el lehetne gondolkodni, az a gerinc, illetve a hogyan jutottunk idáig témaköre...

7

Deansdale, 2005. május 13. péntek, 14:41 (#)

No egen, a jelenleginél szinte bármilyen más módszer jobb lenne :)
Kapitány, azt azért ne felejtsd el, hogy az emberek 90%-ának nincsenek ilyen határozott elvei, se ilyen határozott szíve, viszont a rövidtávú érdekeikkel általában tisztában vannak :)
A többség már akkor sem tesz "jót" ha nem fűződik hozzá személyes érdeke, mi a francért tennék pont önmaguk ellen?!

8

Pepito, 2005. május 13. péntek, 16:45 (#)

A Sulinetbe annak idején nem tervezték bele a tartalom elosztást? Milyen kár...

Egyébként az egész csak badarság. Aki a feladatsor (feltételezett) ismeretében ötöst vagy kettest írt, azt újraíratnám. A többi meg húzzon haza.

9

r.a, 2005. május 13. péntek, 17:41 (#)

Boca, " az erettsegi meg csalas nelkul is egy vicc, ez kozhely." - most idéntől az érettségi = felvételi is, ami azért alaposan megnöveli a fontosságát.
A technikai lehetőségekről: én tanítottam egy fél évig egy, az átlagnál nem lepukkantabb gimiben. Otthon kinyomtatott dolgozatot sokszorosítani 30 példányban, egy osztály számára: na ez igen nagy gondot jelentett mindig, igazából ahhoz, hogy biztosra mehessek, napokkal előre meg kellett csinálni (ami persze elég ritkán sikerült)... és akkor megint ott vagyunk, ahol a part szakad.

10

cziczas, 2005. május 15. vasárnap, 07:43 (#)

1. Ha egy diák csal, és úgy szerez jobb jegyet..hmmm...ma már azt mondom bocsánatos bűn. De nem etikus! és nem követendő!
Nem ő tehet róla, hogy a társadalmi elvárás CSAK az eredmény, és nem az eredményhez vezető tisztességes út. Csak a normákhoz igazodik, és még felmentést is talál magának. (ha nem így teszi, lemarad, és aki lemarad, annak vége:-((...)
2.A tételek kikerülése, szvsz. biztos nem diákcsíny volt!!! ..hogy ki, miért, hogyan tette: vagy kiderül, vagy nem. Ettől nagyobb dolgok igazi elkövetői se derültek ki az elmúlt években.Büntetőjogi kategória, kár vele foglalkozni...
3. Magyar Bálint lemondása szvsz is elkerülhetetlen. Nem az érettségi botrány miatt, mert azzal valószínűleg megetették. Hanem azért, mert túllépte a hatáskörét, és ezt egy DEMOKRÁCIÁ-ban egyetlen miniszter se engedheti meg magának!!! Egyetlen "hivatalos" ember se...
Az állampolgárokat ugyanis csak addig nem fenyegti a hatalom packázása, ameddig bízni lehet abban: mindenki mindent megtehet, ami nem jogellenes, de a Közhivatal csak annyit, amennyire feljogosítása van!... Magyar Bálintnak, ha levezényelte ezt a kalamajkát, szvsz ezért kell távoznia...

11

PAStheLoD, 2005. május 15. vasárnap, 18:20 (#)

Magyar Bálint azért kösse fel magát, mert a 30 évvel ezelőtt érettségizettek 5öse is 30(60) pont, és a múlt héten érettségizettek 90%-osa is 30(60) pont. Ám ha erre még ír egy minimum 3as emelt szintűt Gipsz Jakab, aki 30 éve érettségizett, akkor kapja a +7 pontot.. tehát 37(67) pontja van, ami azért elég sok... plusz mivel Gipsz úr nem hoz magával pontot így nála a duplázás miatt 127 pontot ér ez a kis okosság. Míg aki idén érettségizett emelt szinten, azért nem olyan egyszerűen éri el a 90%-ot, hogy neki is 37 (67) pontja legyen (persze a duplázás itt is alap)

12

Ali, 2005. május 16. hétfő, 11:44 (#)

Belegondoltam, hogy annak idején egy elég gyenge középiskolában voltam egy nem túl fegyelmezett tanuló, akin érdemjegyileg törlesztett némely tanár, ebből eredően elég rosszul alakultak az esélyeim és pontszámaim a felsőoktatásba való belépésre. Ehhez képest már hallgató koromban óraadóvá váltam. Nem vagyok meggyőződve róla, hogy a mai rendszerben átjutottam volna a szűrőn, pedig a mai belépő hallgatókkal kevésbé elégedettek az egyetemeken, tudtommal, mint a "bezzeg a mi időnkben" korosztállyal. :)

13

Alfi, 2005. május 16. hétfő, 12:19 (#)

Ha rendbemennek a dolgok,a kutyát nem érdekli ki a felelős az egész hóbelevancért.De ha baj van,borul a rendszer akkor mindenki kiabálni kezd,hogy hulljanak a fejek.Azonnal felelős kell aki elviszi a balhét.Így kivánja az emberi lelkiismeret.Így helyes.
De mi van akkor,ha az emberre kiforratlan,gyerekcipőben járó rendszert,módszertant,megközelítést bíznak,hogy használja egészséggel?
Akkor is ő a hibás,a felelős?
Vagy válsághelyzet alakult ki valaniért,valakik miatt?
Mert ezt is kétféleképpen lehet kezelni.
Egy jól működő rendszert burít valaki önös érdekei miatt?
Egy kiforratlan(új megközelítésekkel teli)rendszert burít valaki önös érdekei miatt?
Az első sokkal nehezebb, mivel jól bevannak járatva a dolgok,és már sok embernek érdeke,hogy műkődjék a rendszer.
A második sokkal könnyebb mivel nincs bejáratva és nem sok ember érdeke,hogy műkődjék a rendszer.
Szerintem ezt történt most az új érettségivel és az oktatást felügyelő Magyar Bálinttal.
Mindenkinek tisztelettel

14

cziczas, 2005. május 16. hétfő, 18:59 (#)

Alfi:

Bármilyen rendszert- a jól bejáratottat is le lehet cserélni- JOBBRA!
Hogy mi a jó, persze az elég relatív. Neked ez, nekem az.De én, inkább meggyőzném a rendszer elszenvedőit arról, hogy az új jobb lesz, mintsem erőből végigverjem. (magam is próbáltam, kicsiben:jobb a meggyőzés)

A balhét szerintem, nem hülyeségért kell elvinni, hanem akkor és azért amikor valaki, valamiért felelős. Semmi másért!

Én, tartok tőle, hogy itt van felelősség, de a miniszteré nem azért, mert kikerültek a tételek!Azért verje el ő a port, azon, akin kell, vagy lehet. Az ő felelőssége abban, van, hogy túllépte a hatáskörét! Olyan többlet intézkedést tett, amire már se oka, se JOGA nem volt. És ez megbocsáthatatlan, az én szememben.

15

Alfi, 2005. május 16. hétfő, 19:15 (#)

czicas:
Igazad van bármilyen rendszert lelehet cserélni.(akár jobbra is)A meggyőzés helyett egyeztetést illetve közös megoldások kidolgozását tartom jónak mivel az figyelembe veszi a résztvevő felek szempontjait,érdekeit.
Viszont felteszem a kérdést.Te mit tettél volna Magyar Bálint helyett?
Mit kell tenni egy váratlan válsághelyzet estén?

16

Balage, 2005. május 17. kedd, 22:12 (#)

#9: "most idéntől az érettségi = felvételi is, ami azért alaposan megnöveli a fontosságát."

Nem értem. Tisztán emlékszem, hogy az érettségi napján bekocogtam a BME-re, és felvételit írtam matematikából, majd másnap fizikából, és ez számított nálunk érettséginek is, szemben azzal, amit a más tantárgyakból felvételizők a zöld könyvből írtak.

Ez 1990-ben volt. Felvételi = érettségi. Akkor most mi változozz?!


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork