Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53894 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Neighbourhood Watch

Éjfél Kapitány cikke a Blog rovatból, 2005. május 8. vasárnap, 21:47 | 6 hozzászólás

kisfusion.gifAz autósok és gyalogosok témát felvetettem már régebben is, de adós maradtam a válasszal, mit is tehetnének legálisan a gyalogosok, az erejükkel visszaélő szabálytalan autósok ellen.

Az index cikke szerint Ausztriában zseniális megoldást találtak. Ki-ki, egyén, közösség, önkormányzat, hitelesített sebességmérővel legálisan leplezheti le a gyorshajtókat. A bevasalt büntetés kisrésze az államkasszáé, nagy része a helybelieké. Látva a szerencsétlen helyzetű kisfalukat, amelyeken egyszámjegyű útjaink át-átvezetnek, ugyanerre a megoldásra jutottam magam is - az illető önkormányzatoknak a rendőrséggel együttműködve állandó traffipaxokat kellene telepíteniük, ami az árát bizonyosan hamar behozná, és idővel a forgalmat is a biztonságos tempóra csökkentené.

A gyorshajtás persze nem minden. Csak kinyílik a bicska a zsebemben, amikor a telepített cserjét, bokrot, füvet letarolva, a parkosított járdaszigetre szabálytalanul felállt autót látok. Nos, ez esetben akármennyire is szeretnék, nem tudok rendőrt játszani. Eszembe jut ugyan az 1973.évi I. törvény...

A bűncselekmény elkövetésén tettenért személyt bárki elfoghatja, köteles azonban őt haladéktalanul a rendőrségnek vagy az ügyésznek átadni, ha pedig erre nincs módja, ezek valamelyikét értesíteni (91.§ 5.bek)

... nade a szabálysértés és a bűncselekmény két külön kategória. Lefényképezhetném persze az autót, de sem a felvételt, sem az időpontot nem tudnám hitelesíteni. Jobb híján a 112-t tárcsázhatom, kérve egy járőrt a helyszínre, aki majd bevégzi a büntetést. Alternatív megoldásként el tudnám képzelni, hogy a nyilvánvalóan csakis profitorientált közterület-fenntartó társaságok mellett a sokkal civilebb polgárőrséget is felruházhatnánk azokkal a jogosítványokkal, amelyekkel a lefényképezett szabálysértő ellen eljárást kezdeményezhetnek. Így a lakóhelyüket óvó civilek könnyen és legálisan összefoghatnának és aktívan tehetnének valamit a szabályokat nyilvánvalóan és durván áthágókkal szemben.

Lassan de biztosan meg kell és meg lehet változtatni a közlekedési morált. Ha ennek az a módja, hogy minden piroslámpánál és buszsávnál robotkamera, minden száz méteren radar és minden kritikus ponton közlekedési rendőr legyen, akkor legyen így. Hogy ne maradjunk már mindörökre Balkán...

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (6)

1

beasum, 2005. május 8. vasárnap, 22:32 (#)

Hol van Balka? :)

2

Ali, 2005. május 9. hétfő, 09:50 (#)

Rendőr csak akkor jön, ha vér folyik, vagy nagyon unatkozik, illetve a statisztikát lehet javítani teljesen veszélytelen, ám valaminő törvényi ok miatt üldözendő tevékenységet folytató állampolgár leplezhető le (pl. néhány zenei file megosztása). A járőrkocsiba se mindig jut nafta...

3

bigwhite, 2005. május 9. hétfő, 11:18 (#)

Az igazsaghoz az is hozza tartozik, hogy Ausztriaban meg van oldva az, hogy mindig lehet parkolohelyet talalni. Igaz szinte mindenhol fizetos - es nem is olcso 1-3 euro/h - de van. Meg lehet allni autoval, ha akarsz. Szinte mindenhol, ahol valami dolgod akadhat. Es igy az emberek szemeben is sokkal jogosabb az, ha megbuntetnek mert felallsz a muskatlik koze. Budapesten a legtobb helyen akkor sem talalni parkolohelyet, ha hajlando lennek fizetni erte.

4

mr m, 2005. május 9. hétfő, 15:49 (#)

Mondjuk nekem nincs autom, de azert oket is meg kell erteni. Fizetnek egy valag adot jarulekot meg miegymast, es akkor bedugult utak, katyuk, szar kozelekedes es fizeto parkolok mindenhol, orzes meg miegymas nelkul.
Persze ez nem ok gyorshajtani vagy letraolni a muskatlit, de az is szopjon le egy talicska apromajmot aki pl azt kitalata, hogy az Arpad-hidra az obudai oldalon beszukoljon a felhajto sav, es 4 savnyi auto 1 savon hajthasson fel a hidra. En meg mindennap ott szivok fel orat a buszon egy 40 meteres szakaszon...

5

Deansdale, 2005. május 10. kedd, 11:36 (#)

Kapitány, kapitányom...
Ismerem már a nézeteid, ahogy a közösséget minden esetben az egyén fölé helyezed, de itt szerintem 1-2 dolgoban túllőttél a célon. Nekem pl. az utcai kamerák gondolatára egyből ökölbe szorul a talpam, ugyanis nem túl heves, de stabil privacy-harcos vagyok :) (Tudom, hogy itt közelekedési kamerákra gondoltál, de én "a folyamatról" beszélek.)
Hogy a lényeghez is szóljak, hosszú évekkel ezelőtt 60 km/h volt a megengedett sebesség lakott területen. Azóta sokat fejlődött a technika, jobbak a fékjeink hogy mást ne említsek, mégis csak 50 km/h-val lehet menni. Szerintem az a 60 se volt sokkal veszélyesebb...
Sok nyugati országban lehet gyorsabban menni mint nálunk. A túl szigorú szabályok csak azt érik el, hogy több lesz a feszültség, és ez az amire a legkevésbé van szükségünk.
Mellesleg kissé arányt tévesztesz szerintem, mert ha valaki rossz helyen parkol, az azért nem olyan nagy kár a társadalom szempontjából. A rendőrség foglalkozzon a bűnözőkkel, az egyszerű embereket meg hagyják békén.
(Könnyű volt engem is megbüntetni gyorshajtásért mikor egy nyílegyenes és jól belátható főúton előztem egy teherautót, de mikor a bicajomat lopták el, csak a vállukat vonogatták.)

6

beasum, 2005. május 19. csütörtök, 07:36 (#)

bigwhite 3: Tévedés, Ausztriában sincs megoldva. Novemberben megveszed súlyos euro-százakért a kis cetlit, mely arra jogosít, hogy a lakókerületedben parkolhass két éven át. Aztán két éven át esténként 40 perceket körözöl a lakókerületedben parkolóhelyet keresve. Más kerületekben pedig hosszan vadászol délben is nyitva tartó trafikra, hogy megszerezd a parkolócédulát, ha esetleg 12 és 15 óra között szeretnél fél órára megállni. Kényelmesen és büntetésmentesen csak a bevásárlóközpontok parkolóiban állhatsz le pár órára.
Soha semmi nincs megoldva sehol, ami megoldhatatlan. Túl sok az autó, túl nagy a haszon rajta, így hát multi- és államérdek növelni a káoszt.


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork