Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53884 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Mese a játékmetróról - 1. rész

cikke a Blog rovatból, 2005. június 11. szombat, 22:15 | 21 hozzászólás

Ígéret szép szó...

Nehéz a gyereknek megmagyarázni, hogy az idén karácsonykor sem kapja meg azt a játékvasutat, amit már tavaly megígértünk neki. Ő bízott bennünk, esetleg már el is felejtette, mivel magyaráztuk ki magunkat tavaly, a pénzügyi köntörfalazásunkat még nem feltétlen fogja fel, de jobb is így, mert még visszakérdezne: és ezt nem tudtad, amikor megígérted?

Valahogy így vagyunk mi a főváros új metróvonalával, a négyes metróval.

Nagyon régóta ígérik, nagyon sokszor volt már szó róla, nagyon sok pénz elment olyasmikre, amire azt mondták, kell a négyes metróhoz. A szomorú igazság viszont az, hogy egy méter új metró sincs. Ami most a Keleti pályaudvar sarkában folyik, az is csak egy új kijárat a régi piros metróhoz, egyébként egy több évtizedes ügyetlenség korrigálása: ha elkészül, nem kell majd teljesítménytúrázni csomagokkal át az egész Baross téren, a nyitott aluljáróban, majd végig a csarnokban mondjuk az első vágányig.

Várjuk tehát a négyes metrót, mint a Messiást, hogy majd megoldja a gondjainkat és nem lesz utána már tömekedés és gruppenszex a piros hetesen, meg hullámvasút a nagymamakorú pótkocsikon végig a 47-es villamoson. Már ha azóta nem szoktunk volna át autóba és nem araszolnánk a dugókban, nem keresgélnénk parkolóhelyet, nem fejlesztenénk közben lassan gyilkoló kipufogógázokat és nem lennénk minden tavasszal szlalom-bajonokok a kátyúk miatt. Hit kérdése az egész. Hogy amit megígértek és megígérik újra és újra, azt beváltják. Ezért tartjuk őket az adónkból, erre vannak, nem?

Tegyük fel, hogy sem az elfogadók (akik szerint lesz, csak ki kell várni), sem a szkeptikusok (akik szerint soha nem lesz) táborába nem tartozunk, hanem egyszerűen csak a kíváncsiság hajt, mi az oka az eddigi késlekedésnek? Az utánajárás sajnos idő- és munkaigényes elfoglaltság, szükséges igényesség magunkkal szemben, hogy ne adjuk fel félúton, ne fogadjunk el semmivel sem alátámasztott "bemondásokat". Keresgélni kell, mérlegelni, gondolkodni. Az első, ami feltűnik, hogy nincs igazán komolyan szó alternatívákról, de ne vágjunk a dolgok elébe!

Ahogy a bevezetőben említett gyermeknek, úgy nekünk is a legkézenfekvőbb azzal magyarázni a játékvasút meg nem létét, hogy drága. Ez az állítás vitathatatlanul igaz. A most már hosszabbnak tervezett, Kelenföldi pu. és Bosnyák tér közé álmodott vonal számlájának végén az összesen rovatban legalább 350 milliárd forint várható. Jelentkezzen az, aki látott már ilyen nagyságrendben NEM alultervezett költségvetést!

Ez nagyon sok pénz, a hétköznapi életben felfoghatatlanul sok. Próbáljuk valahogy megragadni! Az egyszerűség kedvéért tételezzük fel, hogy pont tízmillió magyar állampolgár közt oszlik meg a költség, a Viharsaroktól Sopronig, a legidősebbtől az épp megszületettig. Ez esetben mindenkire 35 ezer forint befizetés jut. Nem lesz egyszerű ennyi pénzt összekalapozni, ez már látszik. Nem is ez fog történni, hiszen aligha lehetne mondjuk Mátészalkán mindenkitől beszedni ekkora fejpénzt olyasvalamiért, amit talán az életben használni nem fog. Hitel lesz, nehéz teher, hosszú évekre és hitelbe mindig minden drágább.

A fővárosnak nincs ennyi pénze, ezt mindenki tudja régóta. Még arra sincs pénze, hogy a meglevő infrastruktúrát szinten tartsa. A már meglevő metrók fenntartása és időnként szükséges felújítása is költséges. A főváros vezetése tehát kénytelen-kelletlen keresi az eszközöket arra, hogy a cehhet más (is) fizesse és eközben egyre elrugaszkodottabb dolgok kijelentésére kényszerül. Ez innen pedig már politika, pártok iszapbirkózása, Píár.

"A négyes metrónak nincs alternatívája."

Kényelmetlen dolog ez, ha jobban belegondolunk. Metrót már nagyon régóta építenek a világban és ezügyben épp az élvonalban voltunk valaha. Azt gondolná az ember, hogy ennyi idő alatt kellő számú tapasztalat gyűlt fel, ha nem is nálunk, de mások sikereiből és hibáiból is gazdag tárház áll rendelkezésre a tanulásra. Inkább a bőség zavarát várná az ember, mint a zavarok bőségét, de a négyes metró első tervei immár a múzeumban porosodnak, miközben mégsem jár. Érdemes ennek is egyszer utánanézni, hányszor változott már, s elgondolkodni, egy-egy változásnak mi lehetett az oka. Aztán azon is, hogy ha egyszer egy metróalagutat megépítenek, az ott marad, akár jó felé megy, akár nem (legfeljebb majd utána igazítjuk a várost, gombhoz a kabátot), legalább fél évszázadra. A négyes metró tervei viszont húsz év alatt is sokat változtak...

A négyes metró terve ilyen régi? Igen. Unokáink pénzét készülünk elkölteni apáink terveire. Pedig a világ változott azóta, hogy úgy gondolták, a metrón kívül más eszköz nincs sok utas elvitelére. Sőt, az a sok utas sem annyi már és talán nem is mind arra szeretne utazni, amerre a metró vinné. Talán a várt pár perc utazási időnyereség sem indokolna ekkora beruházást?

Jó, de akkor mi legyen? Hiszen a négyes metrónak nincs alternatívája, s mivel az az első számú közlekedési fejlesztés, minden más vár(hat) addig, míg az meg nem valósul (és ki nem fizetjük)...

Vagy mégis van alternatíva? Legközelebb majd erről mesélek.

Következik: 2. rész

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (21)

1

Gr0, 2005. június 11. szombat, 23:19 (#)

"nagyon sok pénz elment olyasmikre, amire azt mondták, kell a négyes metróhoz."

Egyeztetési hiba, amigo :PPP

Gr0

2

ses, 2005. június 11. szombat, 23:34 (#)

Gratulálunk a releváns beleszóláshoz - főleg egykori vendégmunkásunktól, aki csalhatatlan helyesírásáról volt ismert, és soha nem vette zokon, ha ilyen ügyben kritizálták :P

3

Gr0, 2005. június 12. vasárnap, 11:28 (#)

And is now smiling hard :P

Gr0

4

Gr0, 2005. június 12. vasárnap, 11:29 (#)

Amúgy, ses, érdekes, "akkor" egyáltalán nem gratuláltál "azért" a hasnoló módon releváns beleszóláshoz :PPP

Gr0

5

Gr0, 2005. június 12. vasárnap, 11:39 (#)

Amúgy "nézek előre" a folytatást illetően, magam is szeretnék tisztábban látni a témát illetően. Nem mondhatnám, hogy nem próbáltam követni a fejleményeket az évek során, de, hogy értem, mi a valódi helyzet, az a túlzás egy különösen súlyos példája lenne...

Gr0

6

mr m, 2005. június 13. hétfő, 09:49 (#)

tudom le vagyok maradva (vagy ilyesmi), de ki a túró az az Ali és mióta publikál itt?
egyébként nagyon szépen és hosszan leírta a semmit. kiváncsi leszek a folytatásban lesz e valami tartalmi mondanivaló...

7

mr m, 2005. június 13. hétfő, 09:53 (#)

közben megtaláltam a kérdésemre a választ.
a tartalomra utaló megjegyzésem pedig tartom.

8

Boca, 2005. június 13. hétfő, 11:34 (#)

Mr m, ne aggodj, itt nem a semmi leirasarol van szo, hanem egy alapos munka elore vetitesebol, hatasos kezdesrol. Epp a tema komolysaga miatt.

9

Gr0, 2005. június 13. hétfő, 17:14 (#)

Ali szakismeretét tudva bízhatsz benne, hogy jön még tartalom bőven.

Gr0

10

ses, 2005. június 13. hétfő, 17:18 (#)

Boca/Gr0, ne már: szerintem elég mr m beleszólást olvastatok ahhoz, hogy ne kelljen félreérteni. Ő így köszön.

11

Ali, 2005. június 13. hétfő, 17:33 (#)

Egyszerűen el szeretném kerülni, hogy én legyek a sokadik, aki "megmondja a frankót". Egy ilyen kérdést több részben tárgyalva is csak vázlatosan lehet bemutatni, óhatatlanul lesz mibe belekötni, nemcsak a nyelvhasználati ügyetlenségeimbe. Csak ismételni tudom, hogy érdemes majd önszorgalomból is keresgélni a témában, ezt a következő részekben elhelyezett linkekkel szeretném segíteni. Mivel nem szakkcikkről van szó, néha körülményes egy egyébként ránézésre beszédes táblázatot szavakba önteni, vagy egy számítás eredményét úgy bemutatni, hogy ne bemondásnak tűnjön.

Igyekszem úgy megírni, hogy másokból is alaposabb elgondolkodást váltson ki a téma. Ennyi a célom.

12

eszpee, 2005. június 13. hétfő, 17:35 (#)

Jól van Ali, írd, csak hosszú az intro... :)

13

Ali, 2005. június 13. hétfő, 17:55 (#)

Azt hittem, hetente egy kell, nyakamon a deadline? :) E-mail ment.

14

ses, 2005. június 13. hétfő, 20:44 (#)

Elég hetente egy, vagy ahogy jön. Nyugi, tiéd a pálya.

15

cziczas, 2005. június 13. hétfő, 22:30 (#)

...nekem érdekes az okfejtés...
várom a folytatást...

16

Gr0, 2005. június 14. kedd, 02:48 (#)

Öööö... Már volt okfejtés? :)

Gr0

17

cziczas, 2005. június 14. kedd, 07:49 (#)

...szerintem, igen:..."ha már megígértük a gyereknek" :-)) azt a játékvasutat

nekem ez az ok arra, hogy miért most, miért így stb.

Rosszul fogtam?

18

sz, 2005. június 18. szombat, 14:41 (#)

az egy dolog, hogy budapestnek nincs ennyi pénze.
az meg a másik, hogy a mátészalkai segélyt bizonyára a budapesti cégek által befizetett zsetonból fizetik, nem pedig a mátészalkán összekapart szja-ból :)

19

darthwalk, 2005. június 18. szombat, 15:25 (#)

jó lessz ez a cikksorozat, alig várom a következő részeket.

a fővárosnak meg üzenem, hogy forgassanak szappanoperát a budapesti közlekedési röhejből (mert ez az) az ilyesminek úgyis van piaca és az ebből befolyó milliárdok felhasználálsával már el is lehet kezdeni az építkezést.

20

cziczas, 2005. június 18. szombat, 22:15 (#)

Jó is!!!...érdekes is...még Mátészalkán is:-)

21

Gr0, 2005. június 20. hétfő, 00:14 (#)

Sirály ötlet :)

Vagy egy rajzfilm-sorozatot, mondjuk BKVMan, aki minden zűrt megold? :)))

Gr0


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork