Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53867 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Dilemma

Ervin cikke a Blog rovatból, 2005. július 8. péntek, 16:43 | 151 hozzászólás

dilemmaKépzeljük el, hogy egy nagyváros polgármesteri székében ülünk viszonylag hosszú ideje - ez legyen a példa kedvéért mondjuk 15 esztendő. És egyszer csak azon kapjuk magunkat, hogy az igazság pillanata közeleg.

Azzal tisztában vagyunk, hogy istenigazából semmilyen téren nem olvasztottunk jeget a másfél évtizedes regnálásunk alatt, ám kétségkívül sármosak és intelligensek vagyunk, meggyőző politikai előélettel, ami a választásokon mindeddig rendre elegendőnek bizonyult az üdvösséghez.

Főleg, hogy politikai ellenfeleink és barátaink a lehető legszerencsétlenebb kihívókat indították ellenünk. Akadt köztük szürke hivatalnok, három napon túl megjegyezhetetlen nevű háziasszony, valamint a politikába kerülés célzatával mindkét oldalt megkörnyékező, a negatív személyes konzekvenciák levonását egy vívóbajnok reflexeivel elkerülő arisztokrata-wannabe.

Egyelőre a legközelebbi megmérettetésre sem jelentkezett még egyértelműen komolynak minősíthető ellenfelünk; mégis olybá tűnik, hogy a "kisebbik rossz" stratégiánk ezúttal könnyen kudarcot vallhat. A nép ugyanis minket megelégelőben, ránk unóban van.

Ráadásul a nagyszerűen kitervelt menekülési útvonalat saját pártunk tüntette el alólunk - az a párt, amely nemsokára talán maga is hasonló sorsra jut.

Mi a teendő? - gondolkodunk el végső kétségbeesésünkben egykori politikai elnyomónk jelmondatán. Végül hosszas vívódás után drámai lépésre szánjuk el magunkat: a hátralévő egy év alatt megkíséreljük legalább részben bepótolni évtizedes mulasztásunkat egy igen fontos és a köz számára jól látható területen. Utakat fogunk javítani!

Igen ám, de ahhoz, hogy a kezdeményezésünk eredménnyel járjon, egyszerre minden fronton támadnunk kell. Nincs mese, nincs idő a tervezésre: egyszerre fel kell ásnunk - akarom mondani ásatnunk - a fél várost. Ezzel azonban pont a reménybeli választóinkat fogjuk felbosszantani, akik mostantól egy évig egyfolytában szívnak az átmenetileg lehetetlenné vált közlekedésben, hogy utána hálából ránk szavazhassanak.

Reális forgatókönyv lenne ez? Vagy rajtunk már csak a csoda segíthet? Vagy még az se?

Szerintetek?

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (151)

1

eszpee, 2005. július 8. péntek, 17:04 (#)

Mivel 15 éve mindig a kisebbik rosszra szavazunk, így minden az ellenjelöltektől függ.

2

darthwalk, 2005. július 8. péntek, 18:49 (#)

szavazzon mindneki arra ki több bicikliutat akar építeni mint demszky :)

3

cziczas, 2005. július 8. péntek, 21:47 (#)

Csak budapesti indulhat a választáson??:-OOO

ÉN ,önző módon biztos több bicikli utat építenék:-)))
És vállalnám, hogy nemcsak az autómentes napon ülnék a kerékpárra!:-)))
Nos? Jelöltök?

4

Ali, 2005. július 8. péntek, 22:14 (#)

Ken Livingstone!! Akár klónozva is. :)
http://www.sesblog.hu/archives/individual/008918-20031117.html

5

cziczas, 2005. július 8. péntek, 23:25 (#)

.ne már....akkor Londonba kell jelentkeznem??.....hmm. az egy kicsit nehezebb figura:-)))
eszpee 1/2revezettél!

6

Boca, 2005. július 9. szombat, 00:19 (#)

Kosz Ses, mar vartam egy ilyen cikket. Talalo gondolatok. Melyen egyetertek.
Valszeg Demszky elszamitotta ezt a felujitas dolgot, mert ha epp nem 15 eve lenne a varos goreja, talan a nep be is veszi, hogy ezeket pont igy, pont most, pont nekunk. De ha csak a felujitasok kozvetlen bosszanto hatasat nezzuk, mar nem stimmel a strategia. Arra tippelek, elfogadhato ellenjelolt eseten bukni fog.
A tanulsagokat majd biztos levonja a valasztasok utani nyugis idoszakban, mert hat okos ember, az tagadhatatlan.

7

birop, 2005. július 9. szombat, 00:31 (#)

Több bicikliutat? Bicikliutat! Akár egyetlen kilómétert is. Demszky szerint ugyan 140 km van a városban, de abból azt hiszem pontosan 140 km járdának, parkolónak, demilitarizált övezetnek, virágárusnak, Tisza szabályozás elötti medrének van álcázva. http://bringaut.freeblog.hu/ Szerintem érdemes itt végig nézni a képeket. Amúgy a képzeletbeli városban már szerintem mindenki látja, hogy meztelen a király, csak a királynak kéne rádöbbenni. Én meg majd arra szavazok, akinek elhiszem, hogy kisebbet hazudott. :)

8

cziczas, 2005. július 9. szombat, 09:03 (#)

...ha jobban megnézem, tényleg nem az ő árnyképe...
(éreztem, hogy van benne csavar, de a szívemre hallgattam)

9

Ali, 2005. július 9. szombat, 11:04 (#)

Ha már Red Ken: tudtok valakit, aki egyéniként be tudna futni? Kérdezzük meg a Védegyletet?

10

nyelv-ész, 2005. július 9. szombat, 12:06 (#)

Én ugyan nem pesti vagyok, csak az agglomerációból ingázom hétköznap, de legalább 10 éve nyilvánvaló számomra, hogy a jelenlegi főpolgármester alkalmatlan a feladatra. Hogy-hogy ez a kétmillió bp-i lakosnak nem tűnt fel?

És elnézést, de egy ócska dumának tartom, hogy ő lett volna a kisebbik rossz több választáson is. Nyilvánvaló, hogy nem csak miépes meg munkáspárti jelöltek ellenében kellett demszkyre szavazni. A legutóbbi meccsnél a magyar olimpiai bizottság elnöke is indult, szerintem rosszabb biztos nem lett volna a jelenleginél... szigorúan nem pártpolitikai alapon gondolom így, mert egyik szekértábornak sem vagyok rajongója.

11

birop, 2005. július 9. szombat, 13:11 (#)

Nyelv-ész, már bocsánatot kérek, de egy olimpiai bajnok vívó mitől is lenne jó polgármester. Nem tudom, hogy másoknál mik voltak a döntő szempontok, de nálam két dolgon dőlt el a sorsa.
1.) Függetlenként indult. Nem azzal van a bajom, ha valaki független, sőt. Hanem azzal, ha valaki azt hazudja a szemembe, hogy az. Majd a választások után beáll a Fidesz soraiba. Ez véleményem szerint igen távol áll a függetlenségtől, még akkor is, ha jogilag teljesen védhető.
2.) Nem volt egyetlen olyan nyilatkozata se, amiből azt éreztem volna, hogy utánajárt a dolgoknak, képben van. Ilyen volt többek között a közlekedés és BKV kérdéskör.

Egyszerű trójai faló volt. Abból is a gyengén álcázott fajta.

12

Pocakos, 2005. július 9. szombat, 13:19 (#)

Vajon miért csak az utak állapota miatt támadjátok? Ez lenne a jó polgármester megítélésének egyetlen v. legfontosabb ismérve, kitétele? Különben a végkövetkeztetés sántít. Ha egy év múlva jók lesznek az utak, az autósok „megbocsátanak”. De, attól, még pl. a tömegközlekedés nem javul, nem lesz olcsóbb v. jobb a parkolási lehetőség, nem lesz több zöldterület, játszótér, nyilvános WC, szökőkút (iható vízzel) stb.

Ez egy koncepció nélküli város. Olyan, mint az egész (magyar) gondolkodásunk: ad hoc. Ott javítunk, foltozunk, ahol éppen a legnagyobb szükség van. Aztán azt is szarul csinálják meg. (lásd a kátyúk kijavítását, pl. a felüljárók dilatációinál néhány hét alatt újra lyukak vannak.). És közben mindenhol azt halljuk, hogy „sajnos nincs pénz” vagy, hogy „ellopták”. Pedig csak pazarolunk. Szar minőségért (haveri alapon) drágán fizetünk. Ez az egész országra jellemző hozzáállás, amit külföldiül korrupciónak neveznek. Errefelé pedig természetes, hiszen „beleszülettünk”.

A (fő)polgármester klasszikus értelemben a város polgárainak „krémjéből” (a tekintélyes iparos emberek tanácsából) került ki, nem pedig ideológiai, pártreferenciák alapján szavazták meg közvetlenül a város lakói. Ma a közgyűlés tagjai sem a lakosság szemében tekintélyes helyi „méltóságok”-ból tevődik össze. (pl. a legnagyobb adót fizető kereskedő, fodrász, lapkiadó stb.)

13

Ali, 2005. július 9. szombat, 13:36 (#)

Pocakos,

sok minden másért is támadva van, az utak csak egy a sok közül és a Retúrban is csak pár dolgot említettünk meg (látványberuházásokra hajtás rendszerszintű fejlesztés helyett), gondolom egy építész szintén lazán a két óra többszörösét meg tudná tölteni.

Ami engem illet, a közlekedési rendszerhez értek, ahhoz szólok hozzá és van képem arról, mit jelent egy város életében a jó közösségi közlekedés. Az egyik példánk a Rákóczi út volt, amely, ha villamos + biciklisáv + helyi forgalomnak egy sáv + szélesebb járda kiülőkkel lenne kialakítva, talán nem a mai lepusztult képét mutatná. De mert kevés a Duna híd, hallani sem akarnak arról, hogy ne a belvároson át ömöljön az autóforgalom. Erről még nagyon sokat lehetne írni, inkább adok egy linkajánlót.

"Milyen lehetne a város" jeligére:
http://hampage.hu/kozlekedes/kirandulas3.html
http://kvtlinux.lib.uni-miskolc.hu/ali/story/mor/bpfuture.html

"Másutt hogyan csinálják?":
http://hampage.hu/kozlekedes/igyislehet.html

Beszélgetés a témáról:
http://www.sesblog.hu/archives/individual/014810-20050706.html
Innen elérhető az a sorozat is, amiben a metróberuházást ugattam meg.

14

birop, 2005. július 9. szombat, 14:12 (#)

Azért valami igaza van Pocakosnak is. Manapság itthon az utak állapota olyan, mint az angoloknak az időjárás. Egy taxissal jártam úgy, hogy nagyon nem lehetett vele semmiről se beszélni. (Van az így néha.) Hát felvetettem az utak állapotát. Egyből meg is szűnt a kínos csend. :)

15

babar, 2005. július 10. vasárnap, 15:20 (#)

Nem tudom mi ertelme volt ennek a hipp-hopp utfelujitasnak. A margit hid budai hidfoja alatt futo ut most lett megcsinalva, a munkagepek le sem vonultak, de az ut mar dobalja az autot. No persze nem ment tonkre 2 het alatt, hanem eleve szarul csinaltak meg. Mindegy, a Strabagos - Hidepitos- tudjaajoegmegmilyenceg -beli haverok megkaptak a zsetont. Szaros budapestiek meg szivjanak. Kar volt belekezdeni. Majdnem biztos vagyok benne, hogy decemberre mar minden harmadik negyzetmeteren lesz egy akkora lyuk, amiben elfer egy atomtengeralattjaro.

Birop:
Az oke, hogy egy vivo nyilvan nem ert semmit a varoshoz, de a jo oreg Demszky mennyivel tud tobbet? Vagy amikor megvalasztottak, mennyivel latta at jobban? Semennyivel.

16

nyelv-ész, 2005. július 10. vasárnap, 17:06 (#)

#11. birop:

Jogos, de én azt írtam, hogy nem pártpolitikai alapon formáltam véleményt. Nekem sokkal jobb szervezőnek tűnt, és kommunikációs képessége is nagyságrendekkel jobb volt. Az pedig, hogy nem volt képben, talán kicsit erős. Demszky mennyire volt képben, mikor először megválasztották? Tizedannyira sem, persze akkor más idők jártak.

Nem is rovom fel neki ezt, csak azt a 15 évet, ami alatt budapestparádékra volt 200 milla, de városrendezésre, közlekedésfejlesztésre nem. A kampányszerű útjavítások pedig azért felháborítóak, mert normális helyen nem hagyunk valamit így lerohadni, majd hamar-hamar nagy felhajtással foltozni, hanem karbantarunk, és ha javítunk, akkor azt rendesen megcsináljuk.

Aki látott már útfelújítást normálisan csinálni, az tudja, hogy miről beszélek.

17

Ali, 2005. július 10. vasárnap, 18:32 (#)

A fő kérdés, amit fel kellene tenni az, hogy a 15 évvel ezelőtti lehetőségek elpuskázása után mi maradt még, mit lehet Budapestből kihozni, immár Prága árnyékában. Illetve mi az az eszköz, amivel 15 év felelőtlen, "gazdátlan" kormányzása végre megszűntethető. Jó, persze, a közigazgatási rendszer is beteg, erről volt már szó. Bele van drótozva a kudarc.

18

demszkáj, 2005. július 10. vasárnap, 20:00 (#)

" mi az az eszköz, amivel 15 év felelőtlen, "gazdátlan" kormányzása végre megszűntethető"

Demszky monnyonle!!! :-)

19

cziczas, 2005. július 10. vasárnap, 21:22 (#)

Ali: a közigazgatási rendszeren lehetne jobbítani,csak nem amatőröket kellene felkérni, hogy csináljanak vele valamit. (nem Sárközyre gondolok!
...az elsőszámú embernek nem az a dolga, hogy ő értesen mindenhez.Szvsz....sokkal inkább kellene tudnia csapatot szervezni, irányt mutatni, és azután hagyni a szakembereket, hogy dolgozzanak...valami leader legyen , vagy mi a szösz

20

Pocakos, 2005. július 10. vasárnap, 21:38 (#)

Ali(13): átnéztem az ajánlott irodalmat. Kösz szépen! Egyetértek, hogy az elektromos, kötött-pályás tömegközlekedés környezetbarát. De csak erre, nem lehet egy várost építeni. Az sokkal bonyolultabb, összetettebb, - persze az általad felvetettek annak nagyon fontos részei. Egy város két nagy problémája: a közlekedés és a hulladék-eltakarítás. Ehhez jön még a bűnözés, azaz a közbiztonság. De mindenképp az egész közlekedési rendszer, hálózat, valamint a közegészségügy (járványok, fertőzési gócok stb. megelőzése) a legfontosabb feladat – évszázadok óta.

21

Ali, 2005. július 10. vasárnap, 21:49 (#)

Pocakos,

mint írtam is, a közlekedés csak egy rész (bár szerintem fontos rész), viszont ehhez értek, ezért ehhez szólok hozzá. Csúnya lenne, ha abban is kompetensnek érezném magam, amiben nem vagyok az. :) Nyilván a közlekedésen belül sem lehet mindent villamosra felépíteni, de ha mindent érinteni szeretnék (csak a közlekedésen belül!), akkor az olyan hosszú lenne, hogy még én se olvasnám végig. :)

Egy jó csapat persze tudna működni egy jó főnök keze alatt, és akkor nem csak villamosvonalakat, de kórházakat és iskolákat se kellene felszámolni.

Ha tévedek, szólj!

22

Pocakos, 2005. július 10. vasárnap, 22:11 (#)

21: Szólok! ;-)) Még nem sikerült megfejtenem azt a rejtély, hogy a századforduló (19.-20.) Mo.-a, és azon belül Budapestje hogyan tudta elérni azt a rengeteg vívmányt, értéket, amiből még ma is profitálunk. Nagykörút (és annak csatornázása), Operaház, Zeneakadémia, (kis)földalatti, fantasztikus bulvárok (Andrássy út, Fasor), Liget és a sok-sok iskola, bérház, ahol helyenként még ma is olvasható Bárczy István főpolgármester neve. Vagy a „vörös” Bécs (1920-30-as évek), ahol ugyancsak sok helyütt olvashatók a (bér)házak falán, hogy a „bécsi adófiztetők adóschillingjeiből épült”. Te (is) szólj! Ha tudod a titkot. ;-))

23

Ali, 2005. július 10. vasárnap, 22:26 (#)

Azt kellene megszavazni _stábbal együtt_ főpolgármesternek, aki nem csak tudja ezt a titkot, de csinálni sem rest. Jelentkezzen az, aki tud ilyenről! Sőt, szerintem akár vérdíjat is kitűzhetünk. :)

Milyen kampányplakát lenne: egy arc sziluettje, alatta hatalmas betékkel a WANTED! felirat, egy jól hangzó összeg és kisebb betűkkel annyi, hogy "különös ismertetőjele: képes megismételni a milleniumi városfejlesztési teljesítményt", aláírás pedig "Budapest polgárai".

24

BaBe, 2005. július 11. hétfő, 11:41 (#)

Ali, ez megint egy jó ötlet :)
(megsüvegellek lassan, még ha csak így virtuálisan is:)

25

methan, 2005. július 11. hétfő, 18:42 (#)

#15 babar:
a hidepito nem aszfaltoz. a többi stájmol.

26

nyelv-ész, 2005. július 11. hétfő, 22:59 (#)

#22. Pocakos:

Amennyire nekem töriórán lejött ez a korszak:

dinamikus gazdasági fejlődés (nem holmi "lendületben az ország"),

a közigazgatás centralizációja (nem 24-felé húzó ökrösszekér),

rengeteg "működő tőke" (vajh' milyen a nem működő?-biztos amit a cihába rejtenek),

és nem utolsósorban jó szervezőkészségű városvezetés.

No persze kellett néhány mecénás is, akik lökést adtak a folyamatnak (leghíresebbek a Széchenyiek),
és egy nagyon fontos dolog: nálunk fejlettebb országoktól a jó, bevált dolgok eltanulása, nem az évtizedekkel ezelőtt máshol már megbukott koncepciók leporolása, újra erőltetése.

27

nyelv-ész, 2005. július 11. hétfő, 23:10 (#)

Csak egy példa: megfigyeltétek, hogy a millennium környékén épült komolyabb középületek többsége mintha az örökkévalóságnak épült volna? Pl.: tartós klinkertégla burkolatot kaptak, vagy legalábbis legsérülékenyebb részeiken klinkertégla van; alapozásuk masszív, erős; nagy tágas terek; gránitburkolatú lépcsők, stb.

Sokáig csodálkoztam anno ezen, hogy eleinknek nyilvánvaló volt: nem 20 évre építenek egy középületet, hanem 200-ra, és olyan anyagokból, amelyek ki is bírták&bírják ezt az időt.
Aztán mikor kicsodálkoztam magam, rájöttem, évezredekig ez volt a mérvadó, csak a modern 20. század hozta el nekünk a szargyártás kultuszát.

28

cziczas, 2005. július 12. kedd, 10:44 (#)

...azért a jó öreg kínai bölcsektől leporolhatnánk egy, s mást...
nem azért vált valaki vezetővé, mert szerette a hatalmat, hanem mert rátermett volt...

Jut eszembe , - itt még nem sütöttem el - élő klasszikustól idézek: a szeretet hatalma, nem egyenlő a hatalom szeretetével...

29

stsmork, 2005. július 12. kedd, 11:44 (#)

nyelv-ész (#27): Azért ez ennél egy kicsit árnyaltabb. Biztosan száz (kétszáz, stb.) évvel ezelőtt is épültek szar épületek, de azok mára réges-rég összeomlottak és csak a jó minőségben készült házak közül maradt meg egy-kettő mutatóba. Ezért van az az érzésed, hogy eleink csak jól tudtak építkezni.

30

nyelv-ész, 2005. július 12. kedd, 12:00 (#)

Jó, akkor tisztázzuk, mit értek középületeken: iskolák, kórházak és egyéb egészségügyi célú épületek, városházák, stb.

Ha megnézed Bp-en és a vidéki városokban az 1867-1940 közötti középületeket (amikből maradt még jócskán), mind hasonló elvek szerint épült. Persze, biztos csináltak akkor is ócskát, de a középületekre nem ez volt a jellemző.

31

Ikea girl, 2005. július 12. kedd, 13:56 (#)

17./Ali
Mikor először voltam Prágában, majdnem elsírtam magam, hogy ilyen lenne Budapest, ha nem barmolták volna el...Csak csodálkozva néztem, hogy Prága belvárosában nincs egyetlen Mekdönci meg kínai kajálda sem, se ronda betonszörny irodaépületek...Ragozhatnánk még, mi mindent csinálnak máshol jobban, de ez azon a tényen nem sokat változtat, hogy Budapesten már régóta nem igazán jó élni.
Valóban eddig minden alkalommal az érzésem szerinti kisebb rosszat csinálóra szavaztam, de már ez se nyugtat meg, - a változatosság kedvéért most már igazán felüdítő lenne, ha akadna végre valaki alkalmas is.
Tudom, figyelemreméltó a naivitásom.

32

cziczas, 2005. július 12. kedd, 14:19 (#)

nyelv-ész: nem lehet, hogy azért épültek hasonlók, mert ugyanazok az építészek tervezték?
...hmm...netán akkor is voltak típustervek?:-OOO...

33

pravda, 2005. július 13. szerda, 11:21 (#)

Nem a szívem csücske Demszky, sőt csak a neve említésére az agyamba tódul a vér. De azért azt mindenképpen el kell mondani, hogy Budapest szétesésének nem ő a főkolomposa. 24 önkormányzat – mind autonóm egység: egyszerre területi monopóliummal rendelkező vállalkozás, jogalkotó, végrehajtó és engedélyező hatóság egyszerre, ami strukturálisan kényszeríti a merev betonozott kapcsolatok kiépítésére a status quo megőrzése érdekében -, intézményes kapcsolat nélküli két önkormányzati szint, ami ugyanazon az illetékességi területen gyakorol megosztott hatásköröket: hol van valahol még ilyen? A fővárosi önkormányzat csak a saját tulajdonában lévő közutak felett rendelkezik, a mellékútvonalak a kerületi önkormányzatoké.
Régen könnyen ment a minőségi építészet és városfejlesztés: mindent a Fővárosi Közmunkák Tanácsa irányított. Ezt a szervezetet pont azért hozták létre, hogy Buda, Pest és Óbuda eltérő érdekű törekvéseit megzabolázzák. Vezetősége fele-fele arányban kormány illetve állami delegáltakból állt, kormány által kinevezett elnökkel. Ez tette lehetővé, hogy hihetetlen állami pénzekkel, állami garanciával felvett hitelekkel és önálló ingatlanspekulációk bevételeiből tudott gazdálkodni. (a köz érdekében kisajátíthatott telkeket, ha az a telek egy bizonyos százalékát nem lépte túl: ingyen. Ha a városrendezési érdekeket szolgált akkor felvásárolhatott telkeket piaci áron, a városrendezés után azokra nívós épületeket felhúzva – és ezáltal értékessé téve – az új, megsokszorozódott piaci áron értékesítette. A tőkeképes polgárság koncessziók és megállapodások fejében ma elképzelhetetlen bizalommal pumpált pénzt az intézetbe.) Még adómentességet is adhatott az irányítása alatti fejlesztésekre.
A döntései nem voltak megfellebbezhetőek. (a miniszterelnöktől az alvállalkozókig bezárólag senki által) A pályázatok nyíltak (nemzetközi), nyilvánosság bevonásával zajlottak (hoppá!) és szigorúan szakmailag voltak elbírálva (hihetetlen, de szakértők döntöttek).
Ma: nincs és ebben a közigazgatási környezetben nem is lehet egységes rendezési-fejlesztési terv. Minden kis széttagolt és különféle szférához hű hivatal a szabályozási és engedélyezési jogosítványaival keresztbe tehet akármilyen projektnek, valódi közérdeket lehetetlen párhozamosan ezer fronton keresztül átpréselni. Ma nem lehet fejlesztésekbe kormányzati forrásokat bevonni. Milyen intézmény biztosítaná ma a bizalmat a több cikluson átívelő beruházások pénzeinek elköltésénél?
Ja kérem, a régi szép idők, amikor még úgynevezett klubpártok irányították az országot, minden egyszerűbb volt. Csak sajnos képtelenség a városlakók dühét egy ember helyett egy fenntarthatatlan struktúrára fókuszálni.
(ettől függetlenül azt mondom: monnyon le. Semmit nem tett a helyzet ellen. akkor is, ha nem az ő dolga és nem is érdeke: csak Budapesté. 15 év alatt semmit.)

34

ses, 2005. július 13. szerda, 11:27 (#)

pravda, szvsz a legkevésbé sincs igazad az elején, és szvsz a végén te magad is kimondod a frankót ez ügyben :)

Vajon ki a főkolompos, ha nem ő? Ki, ha nem Budapest főpolgármestere? Te talán nem úgy gondolod, hogy ha valaki 15 évig ül egy szemétdomb tetején (a szemétdomb most csak a kakasos analógia kedvéért), akkor semmiféle indokkal nem lehet elválasztani a személyét a szemétdombon történtektől, neadjisten bármi alól felmenteni? Mert bizony így van.

A közhely szerint: ha nem tett semmit, mert nem akart, akkor azért, ha pedig nem tudott tenni, akkor azért. Tehát ne mindentől "függetlenül", hanem pont mindennek a következményeképpen.

35

pravda, 2005. július 13. szerda, 13:01 (#)

ses: akkor félreérted amit mondok. persze ilyen rövid formában nehéz összefoglalni a körülményeket. Az önkormányzati rendszer és különösképpen a fővárosi önkormányzat szabályozása országgyűlési kompetencia, kétharmados törvény. Az, hogy a főváros nem kapott külön szabályozást, hanem egy teljesen lehetetlen általános önkormányzati rendelkezés alá került az a parlament hibája és ma is ő a felelős. Már a meghozatalakor mindenki tisztában volt vele, hogy ez mennyire vállalhatatlan. Mégis napi politikai alkuk részévé tették az ügyet, majd később megoldjuk alapon. Ez megy 15 éve. Demszky annyiban hibás, hogy neki hasznot hozott a szétforgácsolt érdekhálózatokból összeállt impotens rendszer. (az ilyen mindig az éppen fenn lévők statuszat konzervállja)
Magyarul: ha fellázad ellene, akkor saját pozicióját döntötte volna meg, igaz Budapestnek jót tett volna. De ő ha hiszed, ha nem kis légy ebben a játszmában. Itt csak a parlament léphetne.
Nem véletlenül hoztam fel a Fővárosi Közmunkák Tanácsát. Igen jelentős (ellentétes oldalon álló) politikai aktorok álltak össze a visszaállítása és a fővárosi önkormányzati rendszer reformja mögé. Ami persze jó. Sajnos viszont ha törekvéseik részleteit veszem, hogy úgy mondjam vannak kétségeim. Publikus hangadójuk Bojár Iván András (octogon főszerkesztő) és az épitész kamarától kezdve a parlamenti képviselőkön át a fővárosi közgyűlés nagykutyáin keresztül sokan vannak a soraikban. Csak mondom: a részletek, de ez egy külön topik lenne...
Hidd el: ma nem lehet városrendezési tervet sem elkészíteni, sem megpályáztatni sem kivitelezni budapesten, tökmindegy ki a főpolgármester. Ma nem lehet nagyobb, vagy legalább két kerületet érintő beruházást lebonyolítani a polgármesteri hivatal irányítása alatt, tökmindegy ki a főpolgármester. És szerinted melyik kerület fog olyan fejlesztést eszközölni, ahol a cehhet, szervezést, tervezést és ennek támadhatóságát ő állja, az esetleges hasznot viszont mindenki élvezi. Nincs - hangsúlyozom - nincs még egy főváros a világon, ahol még keret szinten sem utasíthatóak a kerületek! A tervhivatal meg csak ajánlásokat fogalmazhat meg. Ez vicc, kit érdekel az ajánlás?
Ha már abba a hülye helyzetbe kerülök, hogy azt védem akit utálok, akkor már rendesen csinálom, tessék:
Demszky ebben a helyzetben azt tette, amit tehetett. Olyan költségvetési rendszert és gazdálkodást alakított ki, hogy a nemzetközi hitelvizsgálati központok az állammal egyenértékű hitelminősítést állítottak ki a fővárosi önkormányzatról. A zagyva rendszerben ez becsületes eredmény mindenképpen. Látván hogy illusztris projekteket képtelen lenne lemenedzselni (Bojár leginkább ennek hiánya miatt támadta) legalább megpróbálta a régi lakónegyedek restaurációját kikényszeríteni (Bojárral szemben ezt fontosabbnak is tartotta). Hát nem ment a negyedek vezetése ellenében.
Nekem a budapesti viszonyokat leginkább a zsidó negyed ezüstmőves háza romjain felépült parkolóház reprezentálja. Prágában mondanom sem kell tisztességgel restaurálják és a régi fényében ragyogna. És ez legkevésbé sem Demszky hibája.
Itt be is fejezem, már rosszul vagyok attól, hogy kit kell védenem.

36

ses, 2005. július 13. szerda, 14:52 (#)

:), ok ennyi elég is, megint tanultam tőled valamit.

37

kereszt, 2005. július 13. szerda, 16:13 (#)

"Igen jelentős (ellentétes oldalon álló) politikai aktorok álltak össze a visszaállítása és a fővárosi önkormányzati rendszer reformja mögé. [...] Csak mondom: a részletek, de ez egy külön topik lenne..."

Nem lehetne e témában egy topicot indítani? Ha már a bp közlekedése téma lezárult, érdekes lenne a fejlesztésre vonatkozó elképzeléseket is megismerni. Hm, házigazdák?

38

ses, 2005. július 13. szerda, 19:41 (#)

Ha pravda megírja a nyitót, ahogy a hozzászólásából következően meg tudná, akkor szerintem mi szívesen helyt adunk neki. Hm?

39

Ali, 2005. július 13. szerda, 20:09 (#)

Lássuk, lássuk! A Retúrba telefonálók közül is említette ezt valaki és én erre természetesen nem válaszolhattam, mivel nincsenek megfelelő információim.

40

Gr0, 2005. július 13. szerda, 22:41 (#)

"Olyan költségvetési rendszert és gazdálkodást alakított ki, hogy a nemzetközi hitelvizsgálati központok az állammal egyenértékű hitelminősítést állítottak ki a fővárosi önkormányzatról. "

Ez nem inkább Atkári érdeme?

Gr0

41

nyelv-ész, 2005. július 13. szerda, 23:28 (#)

#33 & 35 - pravda:

"Sajnos" igazad van. Bár legalább virtuálisan jó érzés belerúgni a jelenlegi főp.mesterbe, tény, hogy egy csomó undorító dolog miatt nem okolható, legalábbis közvetlenül nem.

Közvetve igen: egy lokálpatrióta főpolgármester konszenzust teremtene a kerületek között, és pozitívan hatna a városkép kialakítására. Egy bávatag álmodozó viszont eleinte belenyögi az arcunkba, hogy "világvárost építünk", aztán már együtt ugat a lobbikkal, végül már csak a zsebét tömi. Amikor ez a széles néptömegek számára nyilvánvalóvá válik, akkor bukott politikus lesz belőle.

42

nyelv-ész, 2005. július 13. szerda, 23:38 (#)

#32. cziczas:

Biztos voltak akkor is csókos építészek és típustervek, de szerintem inkább a pravda által is említett közmunka tanácsnak volt sajátos ízlése. Mindenesetre az akkor sokat kritizált "birodalmi" stílus mára ha nem is nemesült széppé, de legalább elfogadottá vált, leginkább az utóbbi 60 év szocreál retteneteivel szemben.

43

Pocakos, 2005. július 14. csütörtök, 09:00 (#)

Utánanéztem! Demszky már *tavaly áprilisban* kérte(?), javasolta a Fővárosi Közmunka Tanács újbóli(!) felállítását:
http://www.magyarorszag.hu/hirek/gazdasag/kozmunka20040420.html
És egy kis magyarázat a múlthoz:
http://www.hetivalasz.hu/showcontent.php?chid=10749

44

pravda, 2005. július 14. csütörtök, 12:33 (#)

ses: ha definiálod, hogy mi az a bevezető és pontosan mi a megcélzott téma akkor beszélhetünk róla. talán inkább mélben.
GrO: tulajdonképpen igen.
nyelv-ész: itt konszenzust teremteni a rendszerből eredően lehetetlen. Itt rendszert kell váltani. Amúgy lehet, hogy kekeckedésnek tűnhet, de én már csak azért is két lábbal rúgnám ki Demszkyt, merhogy a főváros vezetője iránt elvárható lenne az a minimum, hogy a fővárosban lakjon.
Az, hogy birodalmi stílus, az elég túlzás. Az egységesség látszata abból ered, hogy nálunk kimaradt a reneszánsz és a barokk - többek között - merhogy akkoriban egy sártenger volt itt, nem város.(Sokak szerint ezért nem alakult ki itthon a térérzékelés és a mai napig van egy magyar feltétlen reflex: ha van egy szabad tér, azt azonnal be kell építeni - Hanák Péter)
A nálunk szecessziósnak nevezett - inkább korai eklektikás, de most nagyon bizonytalan vagyok - század eleji stílusban építettek mindent. Mert akkor az volt a bevett stílus és mi egészen egyszerűen akkor építettünk. Pontosabban akkor kezdődött bevetté válni, tekintettel arra, hogy egy lépéssel a korszak előtt haladtunk. És nem voltak csókosok. Hild Jánostól Podmaniczky-ig a vezetés ma már elképzelhetetlen szakmaiságot követelt meg (tervpályázatok, kivitelezés). De ezt már talán írtam. A sugárút, körűt tervezése során pedig párizsi mintát követtek, ami akkor szintén a leguptodétabb elképzelés volt. (Ja. és folyamatosan úgy terveztek, hogy valószínűleg az utókornak egy kicsit más lesz az elképzelése, vagyis hagytak lehetőséget a változtatásokra és a profilváltásra. Ha tudták volna mi jön utánuk.)
Pocakos: hát azóta visszatáncolgatni tűnik. De a cikkből is kitűnik a legfőbb kétségem: a jelenlegi kaotikus állapotok egyetlen kellemes mellékhatása, hogy a civil szféra képes nyomást gyakorolni és egymás ellen kijátszani az aktorokat. Félő, hogy igen sokan ezt blokkolandó akarják felállítani az FKT-t. Úgyhogy sajna a forma nem minden. Megtanulhattuk már: az ördög a részletekben lakozik.

45

Alfi, 2005. július 14. csütörtök, 12:40 (#)

Pravda,írd csak meg.Nem lát bele mindenki a Főváros ügyvitelébe,a belső viszonyokba.Nem árt ezt se letisztázni.

46

Ali, 2005. július 14. csütörtök, 13:38 (#)

Tényleg megérne egy cikksorozatot ez is. És milyen isteni lenne a végén: Pravda a Tilosban. :)

47

Gr0, 2005. július 14. csütörtök, 17:02 (#)

Annál már csak a Demszky aTilosban lenne jobb :)))

Gr0

48

nyelv-ész, 2005. július 14. csütörtök, 19:08 (#)

##44. pravda:

Hát azért az, hogy a barokk kimaradt volna a magyar építészetből, nekem kicsit sok... 10 faluból 7-nek a temploma valamelyik barokk korszakra hajaz.

Tény viszont, hogy Budapestnek nem a barokk ad arculatot.

Az 1867-es kiegyezés után volt egy olyan nemzeti összetartozásérzés, ami párosulva egy gazdasági fellendüléssel hihetetlen nagyot alkotott. Az 1950 előtti Budapest-határokon belül körülnézve szinte minden négyzetméteren tetten érhető az akkori idők építészete.

Ma ez azért is elképzelhetetlen, mert olyan konzumtársadalommá váltunk, ahol a menő a külföldi (főleg amerikai), bármi legyen is az: gyorsétterem, ruházat, ital, és természetesen az építészet és a közlekedés is (beton-üveg förmedvény és autó).

Ami pedig a "magyar feltétlen reflex"-et illeti: amíg egy önkormányzat retorzió nélkül minden talpalatnyi zöld közterületet el tud adni az ingatlanépítőknek, addig ez így is marad. Hiába láncolja fához magát kéttucatnyi környezetvédő, pénz beszél, a lakosság meg csak ugat. És a választópolgár meg négyévenként nem azt nézi, hogy mit produkált azalatt egy önkörmányzat (mint normális demokráciákban), hanem pártpolitikai alapon elmegy szavazni a mi kutyánk kölykére, vagy a "kisebbik rosszra". Akiről majd 15 év után kezdi sejteni, hogy az egyik legrosszabb volt, aki csak lehetett.

Röhej...

.

49

nyelv-ész, 2005. július 14. csütörtök, 19:20 (#)

önkÖrmányzat=önkOrmányzat

Úgy fordulhatott elő, hogy sajnos fura módon az én billentyűzetemen egymás mellé tették a betűket, ahelyett, hogy praktikusabb elrendezést választottak volna. Láttam egyszer valakit, aki a betűket egy fiók mélyén nejlonzacskóban tárolta.

Nem is gépelt el soha semmit!!!

50

Pocakos, 2005. július 14. csütörtök, 22:25 (#)

nyelv-ész(48): "....egy önkormányzat retorzió nélkül minden talpalatnyi zöld közterületet el tud adni ......"
Az egy dolog, hogy (eszetlenül) elad, de hova lesz/lett a pénz ??? Épített belőle valami mást? Felújított valamit is? Új utakat, kórházat stb. Szétosztotta az árvák között? Mire költötték? Hova lett? Mert ugyebár "valamit valamiért" : beépitjük a zöld területet, de cserében mit adtak, mit kapunk???

51

cziczas, 2005. július 14. csütörtök, 22:25 (#)

...minden különösebb él nélkül mondtam, -sőőőőőt - talán az az oka a nagyjából hasonló SZÉP épületeknek, hogy ugyanazok terveztek anno a kisebb-nagyobb vidéki városokban is...

...a pusszantásosok eszembe se jutottak...

...minden "településtervezéssel" az a bajom egyébként, hogy a fejlődést csak a mennyiségi növekedésben és nem a minőségi változásban látja...menjetek el egy lakossági fórumra úgy a választások előtti időszakban... annyi számot fogtok hallani, amit nincs ember, aki felfogjon...
minden önkormányzati képviselő arra hegyezi ki a választások előtti öntömjénezését, hogy hány km utat adtak át, újítottak fel, hány m csatorna, vagy mit tom én mi épült az ő kezdeményezésére..stb, stb...
Nagyon kíváncsi leszek rá, hány fog azzal eldicsekedni, hogy ennyi fát ültetett a régi, kiirtottak helyére, ennyivel javult a választási körzete levegője, a zaj- és rezgés okozta károk ellen mit tett, lett-e játszótér a ygerekeknek, vagy a betonon őgyeleghetnek ...és még folytathatnám a hulladékkal, a szennyvíztisztítással.., a régi épületek helyreállításával, az új régi panellek helyreállításával (bár ebben most Bp fog valamit alakítani)
... a lakhatóbb városok, az élhetőbb települések még elég távol vannak.... ötletszerű fejlesztgetések, egymás korábbi terveinek az áthúzása jellemzi az egyes választási ciklusok településfejlesztőit...

...ha beszélünk még erről, biztos más is eszünkbe jut, ne adj' isten még valaki észre is veheti...és lesz belőle fogadjisten;-))...

52

Ali, 2005. július 14. csütörtök, 22:48 (#)

Én meg mindig Hamsternél nézek körül először, ha élhető városokról akarok példát találni. Most épp Brémában járt:
http://hampage.hu/kozlekedes/TdTlite/brema.html#pirosfejuGT8N

53

Ali, 2005. október 26. szerda, 11:36 (#)

Demszky "leszarom a konszenzust is" Gábor és társainak újabb remeklése "no future" jeligére:
http://index.hu/politika/belfold/budapest/1025m2-hev/?print

54

Ali, 2006. augusztus 24. csütörtök, 12:24 (#)

"...jobb, ha senki nem vesz mérget a főváros hercegének diadalára."

http://index.hu/velemeny/jegyzet/shit060824/

Szar a világ, tök a tromf
Gazda Albert
2006. augusztus 24., csütörtök

55

Dr. Minorka, 2006. augusztus 24. csütörtök, 16:04 (#)

éa még plusz jutalmat is kapunk, ha Demszky bukik: Gyurcsányinak és üzletfeleinek is csökkennek a politikai túlélési esélyei.

56

dolphin, 2006. augusztus 24. csütörtök, 22:07 (#)

Hat, figyelembe veve, hogy Tarlos "Kulturember" Istvan, nyolc ev utan sem kepes atlatni egy, az onkormanyzata szamara fontos es nem tul bonyolultnak tuno uzletet, lehet, hogy Demszky Gabor Combino meg egy ideig nyugodtan alhat....
(aki meg nem latta volna: http://index.hu/politika/belfold/tarlosvsmdf0/)

57

dolphin, 2006. augusztus 24. csütörtök, 22:38 (#)

Akkor Ali es a Praga baratok elleneben:
nem ertek egyet azzal, hogy Praga jobb mind Bp es azzal meg plane nem, hogy nem egy elheto varos. Ezt azert merem kijelenteni, mert az, hogy megfordultam jo par nagy varosban es nehanyban (Philadelphia, New York, mostanaban meg London) eltem is hosszabb-rovidebb ideig lehetove teszi, hogy egy kicsit a kivulallok szemevel nezzek ra. (Egyebkent, ne vegye sertesnek senki, de gyakran talalkozom olyanokkal, akik ugy kutyazzak Bp-et, hogy nem igazan _eltek_ mas nagyvarosban.)

Es ha kutyaszarba lepsz St. Germain-ben, a kosztol undorodva mész le a metróban a 5th Avenue-n, elkezded erezni, hogy ezek a problemak nem endemikusak Bp-en. Aztan ha minusz tiz fokban fel orat varsz a 42-es buszra a Market Streeten, vagy ugyennyit 35 fokban, 99%-os paratartalom mellett a Time Square-i metromegalloban, esetleg Camden Town alatt ulsz tizpercet egy metroalagutban, anelkul, hogy valaki is bemondana valamit, akkor elkezded atertekelni meg a BKV-t is...

Budapest egy remek varos. Nem Demszky miatt es nem is elleneben. Az idojaras, a Duna, a Gellerthegy, a romkocsmak, az underground zenei elet, a torok furdok, a cukraszdak, a piacok teszik azza. Nem egy kirakatvaros, mint Praga, ahol a giccstol a belvarosban mozdulni sem tudsz, hanem egy elo varos, amely elsosorban a lakoi miatt es a lakoinak el, es csak masodsorban a turistaknak. Raadasul utobbiak kozul az igazan igenyeseknek ez nagyon is tetszik: NYi fonokom (aki evente 2 honapot tolt Europaban), svajci haverjaim, philadelphiai ismeroseim akik megfordultak az elmult evben Bp-en, csak szuperlativuszokban beszeltek. Es oszinten eddig en nem talalkoztam olyan Pragat es Bp-et is ismero kulfoldivel, akinel utobbi kedvezotlenul jott volna ki egy osszehasonlitasbol. Valahogy nekem ugy tunik, hogy igazabol magyar trademark ez a "huuu, Praga mennyivel jobb mint Bp" attitud....

58

Dr. Minorka, 2006. augusztus 24. csütörtök, 23:48 (#)

re: (56 és 57)
1. A link végén nem hagytál szóközt a zárjel előtt. Így helyes:
http://index.hu/politika/belfold/tarlosvsmdf0/
2. Tévedésben vagy. A játék tárgyát Demszky cselekedetei képezik, és nem Tarlósé.
3. Szóval ez egy élhető város? Akkor miért akar a lakosság jelentős része elköltözni?

59

dolphin, 2006. augusztus 25. péntek, 00:29 (#)

Doktor ur, latom elgurult a nyugtato. Most egy kicsit faradt vagyok, ahhoz hogy parttalan vitaba kezdjek arrol, hogy rajottek volna-e a tobbiek, mikent kell a linket eletre kelteni, illetve egy fopolgarmester valasztasrol szolo post commentjei kozott mirol ildomos szolni es mirol nem. Igy maradjunk az erdemi gondolatnal: igen, fentebb pontosan leirtam miert, Bp egy elheto varos. Tovabba tudomasom szerint a fovaros lakossagcsokkenese az elmult evekben kifejezetten lelassult (olvastam olyan adatot is, hogy lassabb, mint az orszagos atlag). Egyebkent meg:
http://hvg.hu/hvgfriss/2006.34/200634HVGFriss1515131.aspx

60

Dr. Minorka, 2006. augusztus 25. péntek, 01:43 (#)

Kedves dolphin!
Nagyon jó, hogy te jól érzed magad ebben a városban, még jobb, hogy a külföldi ismerőseid is. Sajnos az utolsó felmérés szerint " a megkérdezettek több mint fele Budapestet választaná lakóhelyéül, főként azok, akik sosem éltek más településen." Vagyis, mint írtam nagyon jelentős azoknak a száma, akik húznának el.
sajtóanyag:
http://www.studiometropolitana.hu/doc/sm_lakni_sajto.doc
teljes anyag:
http://www.studiometropolitana.hu/doc/sm_lakni_tanulm.doc
2 megjegyzés:
1. Ha valamit rosszul írsz véletlenül, akkor a hiba nyilvános kijavítása, nem a te froclizásodat szolgálja, hanem figyelmesség a többi olvasónak.
2. Ha megtennéd, hogy felvilágosítasz ebben a témában: "egy fopolgarmester valasztasrol szolo post commentjei kozott mirol ildomos szolni es mirol nem."! Nem tudom elképzelni tudnillik, hogy hogyan jön ez itt elő.

61

Author Profile Page NagyGa1, 2006. augusztus 25. péntek, 06:09 (#)

Pravda #35: ez sok mindent megvilágít, köszi.

A régi helyzetből lehet hogy Demszky kihozta amit lehetett, viszont szerintem amit manapság kutya kötelessége lenne egy normális és nem impotens polgármesternek az az, hogy ezt az egész problémahalmazt leírja, lehetőleg közérthetően, javaslatot tesz a megoldásra, és megpróbálkozik a hatalmon levőket bevonva megreformálni az egészet.

Ha nem megy, akkor kiáll a köz elé, elmondja hogy miért van nagy baj és miért nem jutunk sehova, elmondja hogy ki és miért nem hajlando a hatalom oldaláról hozzányúlni, és addig üti a vasat amíg
a., át nem megy a dolog
b., meg nem buktatják.

Persze ehhez az is kellene, hogy a polgármester ne az egzisztenciája miatt legyen polgármester, vagyis kész legyen kockáztatni hogy esetleg nem sikerül.

62

Ali, 2006. augusztus 25. péntek, 07:51 (#)

Dolphin, sokat nem zavartattad magad tájékozódással, így egy kicsit segítek: a magam részéről huzamosabban is éltem és dolgoztam Németországban (Frankfurt, Nürnberg) és Finnországban (Helsinki), jártam Genfben, Stockholmban és láttam néhány japán várost is, nem akarom az összes helyet felsorolni, de ha tévedek, hát gyanúsan sokadmagammal teszem és mások másfelé gyűjtöttek az enyémmel sokban egyező tapasztalatokat. Prágát azért szokás emlegetni, mert nem indult azokkal az előnyökkel, mint az ún. nyugati városok.

63

dolphin, 2006. augusztus 25. péntek, 11:44 (#)

Doktor ur, ha korrektek akarunk lenni, akkor azt van ertelme nezni, hogy mennyire csokken a fovaros lakossaga, es hova mennek az esetleges elmenok.
Komolyabb metropoliszokban mindig jelentos turnover figyelheto meg (ovatos becslesek szerint, ha jol emlekszem, NY lakossaganak negyede (!) lecserelodik evente). De a kikoltozoket a bearamlo emberek ezt sokszor konnyeden ellensulyozzak. A jelenseg egyebek mellett azzal magyarazhato, hogy kulonbozo eletfazisokban mas az emberek igenye, illetve sokan, bar mindennapjaikban igenylik a nagyvaros nyuzsgeset, olyan lakohelyre vagynak ami nem, vagy nem konnyen valosithato meg nagyvarosi korulmenyek kozott (pl. kertes csaladi haz) - egyebkent esszeru okok miatt (es nincs az a fopolgarmester jelolt aki sok es olcso kerteshazat tudna benyomni a belvarosba, mindketten tudjuk). A fovarost elhagyok tobbsege azonban az agglomeracioba megy, mert ott megfiztheto aron es (egyelore) egyszeruen megkaphatja amit akar. Ha igazan elegedetlenek lennenek a varossal egeszen mashova koltoznenek.... (Vannak persze ilyenek is.)

Budapesten egyszeruen elkezdodott egy kulfoldi nagyvarosokra jellemzo ciklus, ahol a lakossag jelentos resze fiatalon a varoskopontban szeret elni, majd a gyerekeit az agglomeracio zold-ovezeteben nevel, s vegul, ha a gyerekek kirepulnek (es anyagi helyzete megengedi), visszakoltozik a belvarosba. Emiatt Bp-t lakossag-dinamikajat csak az agglomeraciok lakossag-dinamikajanak fuggvenyeben erdemes nezegetni.

2. Ugy velem, hogy a post elso bekezdese ertelmeben, de kulonosen a kommentek tukreben itten igencsak a fopolgarmester valasztasrol van szo...

----------------------
Ali,

nyilvan nagyon kulonbozo barati tarsasagunk van. Az enyemben levok tobbsege, akik tanulmanyaik es/vagy munkajuk miatt kulfoldre kenyszerultek elobb-utobb vissza szeretnenk terni Bp-re, pont azert mert egy elheto varosnak tartjak. Termesztesen nem kell mindenki igy gondolkozzon, sot a sokfeleseget biologuskent en csak tamogatni tudom. Egyebkent ez a szep a mai vilagunkban: mind tobbe-kevesbe szabadon eldonthetjuk, hol akarunk elni. En majd visszaterhetek Bp-re, Te pedig eljohetsz onnan. Ilyen ecceru ez.
(ui: Pragat kulfoldon elsosorban kozepkori kirakatvaroskent szokas emlegetni. Ennek pedig tortenelmi okai vannak, de nem igazan a rendszervaltozas utani idok miatt lett igy.)

64

Ali, 2006. augusztus 25. péntek, 13:27 (#)

Dolhin, a példáid angolszász városokra utalnak, ahol a tömegközlekedés nem igazán kiemelt dolog (bár saját szintjükhöz képest egyre többet foglalkoznak vele, ahhoz képest Bp. lehet jó -- önmaga 15-20 évvel ezelőtti szintjéhez képest elkeserítő). Európában a germánok nagyvárosai (Németo.,Ausztria,Svájc,Svédo.) lennének a példamutatók az átjárható hálózataikkal, pontosságukkal, bár terméeszetesen ott is szúrtak el nem egy dolgot. (Japánt nem merem emlegetni, pedig sok dologban kínosan közel esünk egymáshoz, kár hogy ez a gazdasági erőre nem terjed ki. :))

Ajánlanám egyébként a következő oldalakat olvasgatni, nem szakemberek értelmesen a téma rossz és jó oldaláról:

Mörk: Dublin busz (avagy Csontváz a buszmegállóban és társai)
http://kvtlinux.lib.uni-miskolc.hu/ali/veevk/cikkek/ir.gulyas.transport.rtf

Hamster: Különvélemény -- Így is lehet(ne)
http://hampage.hu/kozlekedes/igyislehet.html

Magam pedig így képzelnék el egy mai technológiákkal működő fővárost:
http://ali.grafoman.hu/story/mor/bpfuture.html

65

dolphin, 2006. augusztus 25. péntek, 13:41 (#)

Szoval Londonban es New Yorkban a tomegkozlekedes nem kiemelt dolog. Szamoljuk meg hany metro es hany buszjarat van mindket varosban...? Ali, ezt szerintem gondold vegig megegyszer...

66

dolphin, 2006. augusztus 25. péntek, 13:49 (#)

A ket metrohalozat:
MTA-NY: http://www.mta.nyc.ny.us/nyct/maps/submap.htm
TFL: http://www.tfl.gov.uk/tfl/pdfdocs/colourmap.gif

67

Dr. Minorka, 2006. augusztus 25. péntek, 17:40 (#)

1. "Komolyabb metropoliszokban mindig jelentos turnover figyelheto meg" Persze, csak nálunk az egyenleg negatív.
Illetve nem hiszem, hogy ez kölönösebben jelentős lenne Münchenben, Helsinkiben, Osloban, stb.
2. A közérzetet az jelzi, hogy ki menne el, ha módja lenne.
3. Nem szoktak számosan a kertvárosból visszaköltözni, már csak azért sem, mert a kiköltözött úri népek helyére kevésbé úri népek szoktak érkezni.
4. Az észak-amerikai nagyvárosok nem a tömegközlekedésre épülnek, New York kivétel, hanem az egyéni autóhasználatra.
5. "2. Ugy velem, hogy a post elso bekezdese ertelmeben, de kulonosen a kommentek tukreben itten igencsak a fopolgarmester valasztasrol van szo..."
Stimmt. Magam is így gondoltam, ezért nem értettem, amit írtál.

68

dolphin, 2006. augusztus 25. péntek, 18:04 (#)

"Nem szoktak számosan a kertvárosból visszaköltözni, már csak azért sem, mert a kiköltözött úri népek helyére kevésbé úri népek szoktak érkezni."

Tévedni teccik, mert szoktak. Konkrétan ismerettségi körömben van aki tizen-x évnyi gödöllői tartózkodás után most költözik vissza Zuglóba. Minden attól függ, hogy a belvárosi kerületek miként viselkednek.
Ez az egyirányú kiöltözés, meg a klasszikus példának számító Detroitban sem maradt örök (pedig ott aztan le volt pukkanva rendesen a belvaros), ott is elég volt néhány utcát felujítani a központban és máris sokan visszahurcolkodtak.

A netto csokkenesrol egyebkent is csak az orszagos netto nepesedes csokkenes kontextusaban erdemes beszelni. Szerintem batran ossze lehet vetni a Bp+agglomeraciojanak nepesseg alakulasat az orszag barmely reszevel, mert nem hiszem, hogy tragikus lenne a helyzet. Sot tudtommal arrafele a legkissebb a fogyas.

69

nyelv-ész, 2006. augusztus 26. szombat, 01:32 (#)

dolphin,
a budapesti ki- majd visszaköltözők egy jelentős része (valami felmérés szerint 70-80%-a) azért jön vissza a városba néhány év után, mert nem számol azzal, hogy az agglomerációban ugyan kellemesebb a lakókörnyezet, ha viszont továbbra is bejárunk dolgozni a belvárosba, akkor a gyerekek iskolába hordásával súlyosbítva napi 2-3 óra megy el a közlekedéssel. Azoknak, akik korábban napi max. fél órát utazgattak, és a gyerek gyalog 5 percre járt iskolába, ez igencsak kevéssé vállalható.

A bp-i agglomeráció nagyobb része súlyos tömegközlekedési hiányosságokkal küzd, emiatt sokan autóval próbálkoznak, ami a közúti tömegközlekedés helyzetét tovább lehetetleníti. Persze vannak extrém ellenpéldák, mint a solymári vasútállomástól 200m-re lakó, és a Nyugati pályaudvartól 100m-re dolgozó ismerősöm, de a többség nem ilyen szerencsés.

New York és más USA városok emlegetése, összehasonlítása azért tűnik irreálisnak számomra, mert ezekben a városokban a tömegközlekedés akármilyensége ellenére az autóval (taxival) közlekedők számára kedvez a közekedés kialakítása. Prága bármennyire is kirakatvárosnak vagy mesterkéltnek tűnik a turista számára, az ott élők számára harmonikusabb életkörülményeket nyújt, mint Budapest. Nagyobb a tisztaság és kisebb a zsúfoltság. Ez utóbbi a jól szervezett tömegközlekedésnek köszönhető, nem a kisebb városméretnek. Egy 150 ezres lélekszámú város központjában is lehet zaj, kosz, és eszméletlen zsúfoltság.


70

Ali, 2006. augusztus 29. kedd, 09:40 (#)

Hogy nem csak fejétől büdösödik, arról itt egy kis olvasnivaló:

Moslékország
http://index.hu/velemeny/jegyzet/graff/
Tóta W. Árpád
2006. augusztus 29., kedd

(Egyetlen megjegyzés: a cikkben leírtak ilyen kétségbeejtő mértékben csak a fővárosra igazak.)

71

nyelv-ész, 2006. augusztus 29. kedd, 18:09 (#)

Ali,

az a szomorú, hogy bár környezetünk rongálása évtizedek óta bevett szokás az ifjúság némely köreiben, de erről ilyen kaliberű kirohanás tízévente, ha egy születik a sajtóban. Az is csak akkor, ha az éppen aktuális nóvum lesz a rongálás áldozata.

72

nyelv-ész, 2006. augusztus 29. kedd, 18:27 (#)

Tóta W-re megszületett a rekontra is:

http://index.hu/velemeny/jegyzet/combgraf/

Szigorúan véve a cikk írója elmehet a p#csába a graffitiról alkotott véleményével: a "liberalizmusnak" már ne itt legyen a határa. Szerintem szemétség elkenni a témát az emberi szabadságfokok csökkenésével meg egyéb hülyeséggel. Még akkor is, ha tágabb értelemben véve igaza van.

73

Author Profile Page ervin, 2006. augusztus 30. szerda, 00:42 (#)

nyelv-ész, ez még csak a kontra. a rekontra majd megint tótaw lesz. :)

74

dolphin, 2006. szeptember 6. szerda, 12:21 (#)

For the record:
"A spectacularly beautiful and subversively lively old royal capital, Budapest has in the last decade or so languished in the shadow of Prague, which emerged more quickly as a tourist destination after the Communist era. [...]But now the foreign investment that only trickled into Budapest in the 1980’s has become a gusher, spilling new and ostentatious hotels, boutiques for luxury brands like Salvatore Ferragamo and Louis Vuitton, teeming pedestrian-only nightlife districts and smoky bars full of satirical and world-weary graffiti. Budapest seems ready to claim the light.
For more than a decade — since work-related happenstance led me there — Budapest has been one of my favorite places in Europe.
[...]
A collision of forces is transforming Budapest into one of the continent’s liveliest, prettiest and most animated capitals."

http://travel2.nytimes.com/2006/09/03/travel/03journey.html?pagewanted=1

75

Ali, 2006. szeptember 6. szerda, 13:31 (#)

Különösen az utolsó szakasz tetszett:

Gyerekbarát négyes metrót 2524-re!
http://www.nol.hu/cikk/416263/
UP

Mit meg nem ér az ember... Bár a herceg szerint akármi történik, ő nyerni fog.

76

Ali, 2006. szeptember 8. péntek, 08:36 (#)

Ez egyre érdekesebb. :)

Gumicsizma kell, gumicsizma kell ide
http://index.hu/velemeny/jegyzet/gumi/
TWA

77

katmandu, 2006. szeptember 8. péntek, 08:48 (#)

Worlukot a Városházára! :)

78

Dr. Minorka, 2006. szeptember 8. péntek, 10:19 (#)

re (74):
Szegény Demszky! Nagyon sajnálhatja, hogy a nemzetközi jet set nem szavazhat:)

Egyébként a cikk szerint Budapest lakossága 1,7 millió. 1989-ben 2,1 millió volt.

79

Dr. Minorka, 2006. szeptember 8. péntek, 10:26 (#)

re: (77)
Eh, valaki szólhatna már TWA-nak, hogy volt egy francia pasasér, aki szerint a stílus az ember...

80

BaBe, 2006. szeptember 8. péntek, 10:30 (#)

Pasasér?... Ez nyilván elütés, de a többi igaz. Abban meg a tótának adok igazat, hogy a Tarlós egy gumicsizma, csak azt felejtette ki, hogy rámás. Rámás gumicsizma.

81

Dr. Minorka, 2006. szeptember 8. péntek, 10:35 (#)

"Tudva levő, hogy a pasas, ez a viszonylag szolid argó kifejezés (szívesebben is sorolnám az úgynevezett bizalmas kifejezések közé) a pasasér szóból kopott rövidebbre, mely eredetileg utast, utazót jelent."
http://www.vfmk.hu/vfek/Irodalom/alfoldy/alfoldy07.htm

82

Author Profile Page ervin, 2006. szeptember 8. péntek, 10:53 (#)

Dr., ezek szerint nem hibásan gépelsz, hanem csak eljárt feletted az idő.

83

Dr. Minorka, 2006. szeptember 8. péntek, 11:05 (#)

Ervin!
Amennyiben a budapesti városi folklór (én azt hiszem 30-as évekből származó kabarétréfákból ismerem) fordulatainak ismerete idejét múlta dolog, akkor igen:)
Megsúgom, ami avittnak tűnik nagyon gyorsan modernné és aktuálissá tud válni (jelentsen ez jót, vagy rosszat).

84

katmandu, 2006. szeptember 8. péntek, 11:49 (#)

#81/Minorka:
Na, az ilyen kis apróságok miatt (is) érdemes Kispadra járni, ezek adják a savát-borsát. Megint tanultam valamit (holott a "passzazsir"

85

katmandu, 2006. szeptember 8. péntek, 12:16 (#)

:( írtam még sokat, de egy nyamvadt relációjel miatt elenyészett a szöveg többi része. Milyen parser ez már? :)

86

Ali, 2006. szeptember 8. péntek, 12:57 (#)

79-re: ...meg a környezete... TWA vidékizése több szempontból is öngól, de ha tényleg kiköltözik, majd megtudja. :) Végül is DG is vidéki. :D Nekem mindig az jut eszembe, hogy Helsinkiben sokkal többet kínlódtak a fővárosunkból kikerült kollégák a beillesztkedéssel, mint a "magyar ugarról" odakerültek.

87

BaBe, 2006. szeptember 8. péntek, 13:38 (#)

#81: oppá, Doktorka, köszi. Jó tudni, és tényleg ezért (is) jó idejárni. :)

88

dolphin, 2006. szeptember 8. péntek, 17:39 (#)

re (78):
Doktor ur, a Demszky-fobiat biztos lehet kezeltetni, de hogy jon most Mr Combino a NYTimes cikkhez...?? Mint mar elozoleg irtam ami jo Bp-ben az nem Demszky miatt vagy ellenere jo.
A cikket azert hoztam fel, mert nehanyan tendenciozusan nyomtak a "jajdeszarbudapestbezzegpraga" c. szoveget. Tessek itt volt egy ellenvelemeny.

89

Dr. Minorka, 2006. szeptember 8. péntek, 19:43 (#)

Dolphin!
1. Lásd ses eredeti cikke, utolsó mondatok.
2. Nincs fóbiám. Izé, a fóbiáim katalógusában nem szerepel az illető.
Az viszont igaz, hogy tettei, jelleme(jellemtelensége), "erkölcsei" alapján megvetem.

90

dolphin, 2006. szeptember 12. kedd, 10:10 (#)

Hmmm, hmmm, nocsak....

http://index.hu/politika/belfold/budapest/thbp10911/

A lakók inkább elköltöznek Budapestről

Nem igaz. A kilencvenes évek második felétől 2004-ig valóban többen költöztek el a fővárosból az agglomerációba, mint ahányan beköltöztek. A trend három éve megfordult. 2003-ban egy tucattal több beköltöző volt, tavaly már háromezerrel többen költöztek be Budapestre, mint ki onnan.

91

Dr. Minorka, 2006. szeptember 12. kedd, 10:20 (#)

Na akkor már csak 133 évet kell várni, hogy Budapest kiherveje a Demszky-érát:)

92

Dr. Minorka, 2006. szeptember 12. kedd, 10:25 (#)

Arról nem is beszélve, hogy Budapest nem tud erről a "jelentős" fordulatról:
Állandó népesség száma:
2003 1.679.461
2004 1.674.882
2005 1.669.378
http://www.budapest.hu/Engine.aspx?page=BpKezikonyv&ChartID=4

93

Author Profile Page eszpee, 2006. szeptember 12. kedd, 10:34 (#)

Minorka, az nem lehet, hogy több budapesti hal meg, mint születik, a ki/beköltözőktől függetlenül?

94

Dr. Minorka, 2006. szeptember 12. kedd, 10:45 (#)

A fenti mondat ma sajnos általánosan igaz Magyarországon.
Hogy Budapesten konkrétan hogy néz ki, azt meg kellene nézni pontosan.

95

dolphin, 2006. szeptember 12. kedd, 11:00 (#)

re(91):
Doktur ur, ez lassan a klasszikus viccre emlekeztet, amiben a szipologusnal a pasinak mindenrol AZ jut az eszebe. Mar emlitettem, a Demszky-fobia kezelheto...

96

Ali, 2006. szeptember 12. kedd, 11:03 (#)

Most csak a poén kedvéért: pl. leváltással? :D

97

dolphin, 2006. szeptember 12. kedd, 11:07 (#)

Egyebkent igen ;-).

98

Dr. Minorka, 2006. szeptember 12. kedd, 11:22 (#)

Delfin!
Tekintve, hogy űgy müködsz mint egy rossz agitpropos (jajistenem találjunk már valami kicsi pozitívumot), beírásod több, mint szórakoztató:)
Tekintve, hogy én egy olyan városban élek, amelyik rosszul működik, viszonyai élhetetlenek, tehetségtelen vezetője pedig közismerten korrupt, ezért nagyon sok mindenről az jut eszembe, hogy ez az alak huzzon el innét. Én nem turista vagyok itt, és rühellem a nemzetközi jet-set játszótereit.

99

dolphin, 2006. szeptember 12. kedd, 11:48 (#)

Nocsak Doktor ur, faj, hogy masnak is velemenye van? Nem akarsz mindjart a(z egyebkent nem letezo) szemuvegemre ugrani...? ;-DDD
Mivel allando lakcimem Budapest-Zugloban van (meg akkor is, ha jelenleg Londonban elek) ugy velem van alapom velemenyt formalni arrol, hogy milyen varosnak tartom Bp-et. Es ezt eddig ugy tettem, hogy mindig hangsulyoztam, amit jonak tartok a varosban, az fuggetlen a jelenlegi vezetesetol. Aki itt feszt agital az eppen Te vagy, hiszen nincs olyan hozzaszolasod amiben ne kerulne elo Demszky. Ez a gorcsoles az egyik olyan motivum ami mar-mar szorakoztatova tesz. A masik meg a szemellenzosen naiv csodavaras. Eleg nyilvanvalo ugyanis, hogy tok mindegy, Tarlos vagy Demszky lesz a fopolgarmester: megnyilvanulasaik alapjan ket narcisztikus fazonrol van szo, akiket a szereplesi vagy hajt elsosorban. Igy a varos igazi iranyitasa a varoshazi frakciok, illetve keruletek kezeben marad (mint jobbara eddig is).

100

Ali, 2006. szeptember 12. kedd, 11:57 (#)

Megzavarnám a kedélyes személyeskedést. Új sorozat az Indexen:

Tények és hazugságok Budapestről I.
http://index.hu/politika/belfold/budapest/thbp10911/

Persze ez az Index nézőpontja a kérdésről.

101

dolphin, 2006. szeptember 12. kedd, 12:03 (#)

Ebbol indult a mai "eszmecsere".

102

Ali, 2006. szeptember 12. kedd, 12:06 (#)

Elnézést, ha kevesebbet foglalkoznátok egymással, könnyebben észrevettem volna. Mea culpa.

103

Dr. Minorka, 2006. szeptember 12. kedd, 12:46 (#)

delfin!
1. nem rád gondoltam, hanem a NYT cikkre.
2. "ki itt feszt agital az eppen Te vagy, hiszen nincs olyan hozzaszolasod amiben ne kerulne elo Demszky."
Kérlek, ne haragudj! Tévedésben éltem, azt hittem, hogy egy Demszkyről szóló témában (ha vetnél egy pillantást a cím alatt lévő fotóra!) Demszkyről beszélni nem bűn:)
3. Demszky és Tarlós nem 2 narcisztikus ember, hanem két korrupt politikus. Az egyik biztosan hozzá-nem-értő. Nem, egy város működését alapvetően meghatározza a polgármester. Persze az is, hogy kikkel dolgozik. Két ember volt Demszky mellett, akik miatt a ténykedése elviselhető volt (nem volt még rosszabb). Atkári és Schneller. Mindkettő múltidő.
4. Nem csodát várok, hanem azt, hogy megszabaduljunk Demszkytől. Nem is csak Budapest miatt, hanem mert ezzel meggyengül az ország élén ámokot futó cégvezetői bagázs és az az országot éppen megerőszakolni készülő törpepárt. Ez a választás igazi tétje, és nem egy korrupt, tehetségtelen főpolgármester sorsa.

104

gargoyle, 2006. szeptember 12. kedd, 15:54 (#)

minorka en mindent tudok tamogatni es az ellenkezojet is de az

"ország élén ámokot futó cégvezetői bagázs" es az "országot éppen megerőszakolni készülő törpepárt" kifejezesek olyan szinten pszichotikusak hogy megkerdojelezi az egesz korabbbi (akar jogosnak is tekintheto) kritikadat.

ijen alapon hozonghetne mas is hogy az opus dei iranyitja a vilagot, valamint az ufok koztunk elnek es valojaban ok sugdossak mit tegyunk

105

Dr. Minorka, 2006. szeptember 12. kedd, 17:43 (#)

re: (104)
Volt Gy.F, K.J, B.G. politikusi pályája előtt cégvezető? Igen/Nem?
Be tudod mutatni egyetlen tervezett intézkedés előzets hatástanulmányát? A tervezett intézkedések megalapozását - nemzetközi tapasztalatok, stb.? Be tudod mutatni a tervezett intézkedések társadalmi vitáját - értve ezen a amelyek nemzetközileg elfogadott gyakorlatot: legaláb 2 hét, normálisan feltett konzultációs kérédsek, racionális megindoklása a felvetett javaslatok elvetésének/elfogadásának? Igen/Nem?
Ezek az intézkedések készen voltak 2006. július 1. előtt? Igen/Nem?
A jelenleg elfogadás előtt álló NFT2 aktuális változata a 2005.december 31-i változathoz képest nagyjából ugyanaz? Igen/nem?
Be tudod mutatni azokat az ökonometriai számításokat, emlyek szükségesek annak eldöntéséhez, hogy egy adott régióban a pénz befektetésének mi a legoptimálisabb módja? Igen/Nem?
Még lehetne folytatni...
Amennyiben a kérdésekre adott válasz nemleges, akkor tárgyilag igazam van.
Az SZDSZ szavazati aránya elérte a 10%-ot? Igen/Nem?
AZ MSZP választási programja tartalmazza a közvagyon teljes kiárusítását, az egészségügy piacosítását? Igen/Nem?
A Próféták Zöld Könyve igaz adatokon nyugszik? Igen/nem?
Amennyiben a kérdésekre adott válasz nemleges, akkor tárgyilag igazam van.
A szóhasználatom pedig nem pszichotikus, hanem felháborodott (és egyáltalán nem annyira, mint amennyire ez az arcátlan gazemberség megérmelné). Van egy rossz hírem: vége a nyugalomnak, elég volt. A magam részéről én nevén fogom nevezni a dolgokat. A szakembert szakembernek, a kóklert kóklernek, a tolvajt tolvajnak. Ha neked erről az Opus Dei és az ufók jutnak az eszedbe, akkor az a te problémád.

106

Dr. Minorka, 2006. szeptember 12. kedd, 17:46 (#)

khm, khm... Az igenek és nemek nem mindenütt vannak jó helyen, de azért gondolom érthető:))

107

gargoyle, 2006. szeptember 12. kedd, 18:05 (#)

erthetonek ertheto de pont azt nem ertem amibe mar eddig is belekotottem

1. az hogy valaki cegvezeto mennyiben kotodik a fenti problemakhoz. sot jobbat mondok. nem valoszinubb hogy egy ex-cegvezeto (aki ugye elso kezbol talalkozik kozgazdasagi problemakkal es gyakorlati hasznat latja az elozetes tanulmanyoknak) inkabb hajlamos az altalad emlitett dolgokat normalisan kezelni mint egy politikus aki hirbol se ismeri a felelosseg es a belebukas fogalmat? ha valaki sosem volt cegvezeto az automatikusan zsenialis varosvezetove/miniszterelnokke lesz vagy azert egy 3 napos gyorstalpalo tanfolyam kell hozza?

2. az hogy egy part hany%ot kap a valasztasokon azt befolyasolja hogy mennyi kepviseloje van a parlamentben. ennyi. ezert hivjak kepviseleti demokracianak es nem permanens nepszavazasnak. mindenhol lehet felul es alulprezentalt retegeket/csoportokat talalni (talalomra emlithetnenk kulonfele vallasi kepviseleteket, noket, szelsojobbosokat, liberalistakat stb) erdekervenyesites kerdese.jelen esetben te mint antiszimpatizans nyilvan azon lovagolsz hogy 5% es az mennyire keves. egy szimpatizans majd azt emeli ki hogy nelkuluk NINCS (zero, nulla, konyec) kormanyzas, ergo figyelembe kell venni a velemenyuket mindenben, nem csak a dolgok 5%aban. mind2 elfogadhato bizonyos nezopontbol ugy velem, es merlegelendo.

igazabol nem ertem az esszencialis duhot az irasodban, ugy beszelsz mint ha hirtelen tenyleg elloptak volna magyarorszagot es kulonosen neked es ismeroseid maganvagyonat, es epp egy godor feneken ulve szomorkodnank mikozben tepik ki a laptopot a kezunkbol. nem latom hogy az elmult evekben barmikor kulonosebben jobb vagy rosszabb kormanyzasi technikakat lattam volna, arnyalatnyi elteresek voltak, es felek a halovany javulast is leginkabb csak remelem az idok soran (: jo lenne ha lenne valosagos es nyilvanvalo alternativa persze, hisz en is latok sok ordito hibat de a tobbi lehetseges kormanyprogram sem az a realista gazdasagi helyzettel szamot veto amde szocialis paradicsom amibol eljon a kanaan es mindenki ingyer kap ericcson k800i-t (product placement!)

108

dolphin, 2006. szeptember 12. kedd, 18:19 (#)

re(105):
Nem csak a harom emlitett politikusra illik a leiras, hanem a politikusok (es itt nemcsak Mo-rol van szo) 99%-ra. Hosszu peldakat lehet hozni Franciaorszagbol, Olaszorszagbol, Nemetorszagbol, Amerikabol, Nagy Britanniabol, stb. ahol egy-egy politikai dontes teljesem felulirta a racionalitast. Sajnos a politika termeszetebol adodoan mindig ilyen volt es valszleg ilyen is marad, eppen ezert ajanlatos mindig megfelelo adag cinizmussal szemlelni.

109

Ali, 2006. szeptember 14. csütörtök, 08:47 (#)

A Lista:
http://index.hu/politika/belfold/budapest/demszky0912/

110

katmandu, 2006. szeptember 14. csütörtök, 09:21 (#)

Impozáns kis lista, túl sok komment nem is kell hozzá.
Egy mégis:

"106. Folyamatos posztos szolgálatot indítunk a főváros tizenegy legkritikusabb aluljárójában (...) a Moszkva és a Deák tériben. Összesen 74 őr vigyázza majd a járókelők nyugalmát."

A Moszkva téren tehát van egy rejtett, titkos, a közönség által eddig nem ismert aluljáró, amiben (biztos ami ziher) 6,72 őr strázsál. Érdekes. :)

(Ha közben suba alatt mégis épült oda aluljáró, az meglepne, nem tűnt fel, de minden lehet :) )

111

dolphin, 2006. szeptember 14. csütörtök, 15:09 (#)

Kontra:
http://hvg.hu/kozvelemeny.tarki/20060913_tarki.aspx?s=24h
Rekontra:
http://hvg.hu/itthon/20060914demszky.aspx

Ha jol szamolom eddig 2:2 a kozvelemenykutatok allasa, talan csak a Szonda nem rukkolt elo meg semmivel. Egy biztos: valakik hibahataron tul tevedenk.

112

Dr. Minorka, 2006. szeptember 18. hétfő, 09:42 (#)

Szóval az ámokfutás túl erős kifejezés? Eh,eh...

113

Ali, 2006. szeptember 24. vasárnap, 11:08 (#)

Vélemény
http://index.hu/velemeny/olvir/jesz060922/

Kérdés, hogy vajon az Index miért fejelte meg olyan bevezetővel, amely nem áll teljesen összhangban magával a szöveggel?

A bevezető szövege most (később módosíthatják):

"Törzsolvasónk, Jeszenszky Zsolt az SZDSZ-szavazók döntését gondolja a helyzet kulcsának. Az ismert Emil.Rulez-rajongó aktuálpolitikai kérdésekről elmélkedik, és arra jut, hogy inkább Demszky, mint Gyurcsány. Nagyívű olvasói publicisztika, egyéni látásmód."

Idézet magából az írásból:

"(...) A kérdés nagy: ha Gyurcsány Ferenc eltávolításához az SZDSZ-re van szükség, benyelhetjük-e ezért a Demszky-békát? Mi a kisebbik (vagy nagyobbik) rossz? Egy cezaromán, hiperaktív, hatalomvágytól fűtött hazudozó kiváló PR-ral – vagy egy kiégett, depressziós semmittevő, szintén kiváló PR-ral? Mivel vesztünk többet? Egy Gyurcsány Ferenc vezette Magyarországgal vagy egy Demszky Gábor vezette Budapesttel? (...)"

Jó a kérdés.

114

Dr. Minorka, 2006. szeptember 24. vasárnap, 12:19 (#)

Az indexes mondat nyelvileg értelmetlen, nincs befejezve. Pontosabban ha így értem: Ma Gyurcsány sorsa az igazán fontos, és nem Demszkyé, akkor összecseng a cikkel, hogy ti. Demszkynek mennie kell, hogy Gyurcsánytól megszabaduljunk.
Bár a cikk utolsó bekezdése maga is nehezen értelmezhetető. Maradjon Demszky, de az SZDSZ segítsen eltávolítani Gyurcsányt?

115

nyelv-ész, 2006. október 2. hétfő, 10:57 (#)

Sajnos hiú remény volt, hogy vége a demszki-érának...
Előre az élhetőbb (világ)városért! Butthead tovább nyomja!

116

katmandu, 2006. október 2. hétfő, 11:10 (#)

#115:
Worluk erre is kitért mai jegyzetében.

117

Dr. Minorka, 2006. október 2. hétfő, 11:16 (#)

Praktikusan vége van, csak nem teljesen. :) Egészen megváltozott körülmények között kell dolgoznia. Nem teljesen mindegy, hogy ki áll a város élén, de ha Demszky képes lesz tényleg hatékonyan dolgozni (mert rákényszerítik), akkor ez az utolsó négy éve elviselhető lesz. - (Nem így lesz szerintem, de hátha)

118

Dr. Minorka, 2006. október 2. hétfő, 11:31 (#)

Khm, ha az ostobasága elérte az idült szintet... ez csaknem témafüggetlen

119

Dr. Minorka, 2006. október 2. hétfő, 11:33 (#)

Mármint TWÁ

120

Ali, 2006. október 2. hétfő, 11:58 (#)

Azt ígérte, még négy év és elbúcsúzik. De, ha jól látom, ez alatt a négy év alatt nem lehet bepótolni az elmúlt 16 évben megígért és elpuskázott dolgokat. Neki teljesen mindegy persze. A fővárosnak meg kinéz újabb egy ciklus helybenjárás.

Aztán talán lesz végre egy valóban elszánt jelölt. Vagy sem.

A Rákóczi út forgalmát és szmogját most már csak az iráni elnök tudná csökkenteni. :(

121

katmandu, 2006. október 2. hétfő, 12:06 (#)

Nálunk szerencsére függetlenek indultak, így függetlenek is nyertek :)

Olgeta politisen pipel nambawan nogut! Givim taun bilong mipela mipela! :)

122

methan, 2006. október 2. hétfő, 12:26 (#)

hogyan kaphatott demszky 2000-rel több szavazatot, mint négy éve?! asszem érdemes lenne feltenniük ezt a kérdést azoknak, akik nem voltak képesek egy leheletnyivel kevésbé bugris parasztot kiállítani ellene. simán verhető lett volna.

123

Dr. Minorka, 2006. október 2. hétfő, 13:42 (#)

1. Tarlós nem bugris paraszt.
2. 2002-ben az MSZP önálló jelöltet indított, most meg nem.

124

Penálen, 2006. október 2. hétfő, 13:53 (#)

Anno, amikor kiderült, hogy Tarlós lesz az ellenfél, azt mondtam, hogy Demszky nem tehet olyat, amitől vesztene. Aztán, azt kell mondanom, hogy Tarlós egy olyan normális kampányt vezetett, amin nagyon (pozitívan) meglepődtem. Meggyőződésem, hogy ez a normális kampány is hozzájárult a szoros eredményhez.

Az pedig a bizalmatlansági szavazáson m,ajd kiderül, hogy bent van-e a parlamentben a szivárogtató :)

125

methan, 2006. október 2. hétfő, 13:59 (#)

1. lehet, hogy nem az, de sokaknak (pl. nekem is) tűnik annak. márpedig ez az, ami számít.
2. igen, és ehhez kell hozzávenni a jobboldal számára kivételesen kedvező klímát. amit voltak olyan botorak nem kihasználni, pedig mikor lehetett volna frankóbb konstellációt találni a demszkytlenítéshez, ha nem most?

126

katmandu, 2006. október 2. hétfő, 14:02 (#)

Tarlósnak rémes a haja.
Ez a
http://www.obuda.hu/gif/tarlos2a.jpg
seszínű, ondoláltan kétoldalra tincsesített, lazán elomló frizura, a nagy ékhomlokkal nem csupán öregít, hanem valami nénis avíttságot is sugall. Ugyanez a plakátokon babaszerűvé fotosoppolt ábrázattal már groteszk.

A PR-osa helyében rábeszéltem volna egy színben felerősített, alaposan felnyírt, a homlokot kicsit jobban takaró, tömörítettebb, sportosabb megoldásra. És minden barnás-sárgás árnyalatot száműztem volna a képeken a feje közeléből.

De hát nem lévén píáros, se fodrász, csak a Kispadra firkálok :)

127

Ali, 2006. október 2. hétfő, 15:02 (#)

"Az ész a fontos,
nem a haj." :)

128

katmandu, 2006. október 2. hétfő, 15:13 (#)

:) Szavazatok megszerzésénél ez nem biztos, hogy áll, akárhogy is dudorássza a jelölt. Lehet, hogy a már ránézésre is brillantin szagot árasztó, felháborító hajzaton múlt az a pár ezer szavazat :)

129

zuzu, 2006. október 2. hétfő, 20:45 (#)

Ha a Miép nem visz el több mint 2%-ot akkor nem a fogpaszta reklám lenne ismét Budapest főpolgármestere. Na és a mulya Katonára is szavaztak egy páran csak hogy mégse Tarlósra voksoljanak.

130

Penálen, 2006. október 3. kedd, 00:39 (#)

Hát, sztem felesleges elkezdeni a "ha"-kat, abból annyi, de annyi van... És a végén jön az ultimó: "... ha nem jövünk be Vereckénél..." :)

131

Ali, 2006. október 5. csütörtök, 08:37 (#)

UP rulz!!

* A jövő Budapestje *

Budapest, 2062. október 4. Alig egy hónappal a közelgő önkormányzati választások előtt Demszky Gábor, az örökifjú főpolgármester bejelentette, hogy mégis indul. A politikai elemzőket ezzel nem sikerült meglepnie, mert pontosan ötvenhat éve minden választáson bedobja ezt a trükköt.

A 110 éves politikus lelkesedése és lendülete töretlen, járókeretének csattogása a Városháza márványpadlóján metronómként jelzi egy modern, dinamikus nagyváros fejlődésének ütemét. Még most, túl a tizenegyedik ikszen is érez magában ambíciót a városvezetésre. "Szeretem ezt a várost, szeretem a munkámat" - nyilatkozta nemrég a Millenárison, Tarlós István* lovas szobrának átadásakor. Ellenzéki kommentátorok ennek kapcsán fölteszik a kérdést, hogy ha Demszky annyira szereti ezt a várost, akkor miért él évtizedek óta Monte Carlóban? (Mint emlékezetes, a főpolgármester a múlt század kilencvenes éveinek közepén költözött a főváros melletti Budakeszire, a tízes években Etyekre, majd Agárdra, a 2022-es kampányban már sárvári lakosként vett részt, következett Eisenstadt, Wels majd Salzburg, Innsbruck és Ludenz után pedig a Zürich melletti Uster, Genf, végül tavaly Monte Carlóban állapodott meg az örökifjú politikus, aki a Riviérán végre mindennap hódolhat kedvenc hobbijának, a vízisízésnek.) Az ellenzéki lapok támadták Demszkyt nemrég nyilvánosságot kapott palaui nyaralóvásárlása kapcsán is, azt állítva, hogy a főpolgármester az FKF Rt. magánrepülőgépén utazik hétvégente a kis csendes-óceáni szigetcsoportra. Demszky ezt a vádat cáfolta, mondván, szabályos bérleti szerződéssel veszi igénybe az FKF Rt. gépét, naponta kétezer jüant fizet a cégnek. (A kétezres évek első évtizedeiben a magyar gazdaságpolitika tett néhány komolytalan kísérletet arra, hogy az országban bevezesse az eurót, de az ötvenes évekre belátták, hogy az egésznek semmi értelme, nem sokkal később pedig sikeresen csatlakoztunk a jüan-övezethez - a szerk.)

Demszky Gábor azonban nem kíván foglalkozni az ellenzéki rágalmakkal, ő csak a programjával foglalkozik, aztat szeretné megvalósítani, mert, mint azt több ízben hangsúlyozta, kijelentette és aláhúzta, a legendás V. kerületi polgármester nevét viselő Rogán Antal-terv az egyetlen nagy ívű városfejlesztési terv, amelyet kiérlelten tettek le az asztalra.

A terv imaginárius fókuszában a négyes metró megépítése áll. A főpolgármester egy kis bensőséges hangulatú összejövetelen emlékezett meg a jubileumról: immár a tizenötödik választási kampányának lesz elsőszámú témája a négyes metró. Beszédében igen éles szavakkal támadta Orbán Viktort, amiért 1998 és 2002 között Budapest-ellenes politikájával megakadályozta a négyes metró megépítését. A beszédnek ez a része némi zavart okozott a hallgatóság soraiban, mert a főpolgármesteren kívül senki sem tudta, hogy ki volt Orbán Viktor.

Most végre fölgyorsulhat az építkezés, ígéri Demszky, mint ahogy célegyenesbe érhet a 2006 óta próbaüzemen lévő Combino villamosok átadása is, a főpolgármester szerint két hónapon belül a fővárosiak már az új, minden igényt kielégítő villamosokkal járhatnak. Az ütemtervet azt sem módosítja, hogy a villamosokat szállító Siemenst nemrég megvásárolta a Neki és az Adios ruházati márkákat, valamint a Sany televíziókat gyártó Négy Tigris Ltd.

"A Rogán-program további kulcselemei - Közép-Európa legnagyobb környezetvédelmi beruházása, a csepeli szennyvíztisztító megépítése, az M0-s körgyűrű befejezése, és az óbudai gázgyári terület rehabilitációja - egy modern, európai nagyváros képét vetítik elénk" - mondta a veterán főpolgármester-jelölt egy felújított, korszerű, Szentendrei úti kátyú avatásakor a védjegyévé vált sárga védősisakban, majd járókeretével elindult egy szebb jövő felé.

http://www.nol.hu/szerda

* Főpolgármester-jelölt a század elején. Sikerült másfél százaléknyira megközelítenie Demszkyt a 2006-os önkormányzati választásokon, ezért javasolta 2050-ben a közgyűlés a szobor felállítását.

132

katmandu, 2006. október 5. csütörtök, 09:15 (#)

:) dj.júpí for prezident! Soronként betalálás, ahogy szokott lenni.
Elolvassák és nevetve / nyílik a bicska a zsebekbe'.

133

Author Profile Page ervin, 2006. október 5. csütörtök, 09:44 (#)

Ali, a hosszabb részek másolását lszi mellőzd, ilyenkor elég a link. Köszi!

134

Author Profile Page ervin, 2006. október 5. csütörtök, 09:56 (#)

... ráadásul ellenzéki leszek: szerintem ez kifejezetten a szerző halványabb műveinek egyike. a tartalom - Demszky nem csinál semmit és mégis megválasztjuk - egy rövid poénban elintézhető lett volna, a kínai utalások elég elcsépeltek.

nekem olyan diákújságíró-vicceset-ír romantikája van a cikknek, ami UP-től kevés.

135

Ali, 2006. október 5. csütörtök, 10:06 (#)

Nekem tetszett, a hosszért meg bocs, azt hittem, még éppen befér, viszont a link lehet, hogy egy hét múlva már más cikkre fog mutatni.

Négyes metró ügyben mindenesetre ismét van egy frissen bejelentett halasztás, ami a Szabadság hidat érinti.

UP-t meg invitálja ide valaki, adassék meg neki a védekezés lehetősége, ha már "kevés" ennyi tőle. Szerintem.

136

Author Profile Page ervin, 2006. október 5. csütörtök, 10:35 (#)

Ali, akkor tipp legközelebbre: a Szerda gyűjtőoldaláról simán be lehet hivatkozni a cikket egy rövid dátummagyarázattal úgy, hogy ne legyen gond később se.

Az utolsó bekezdésedet viszont definíciószinten nem értem. Miért kellene - és egyáltalán hogyan lehet - valakinek védekezni másvalaki véleménye ellen?

Nota bene, a lehetőség persze ettől még adott, UP majd jön, ha akar, láttuk már itt kommentezni. Azért reálisan nem gondolom, hogy a legendás 134-es kommentem ennyire mértékadó lenne.

137

methan, 2006. október 5. csütörtök, 10:55 (#)

ali, mi köze a szabadság-híd lezárásának a 4-es metróhoz? nem értem.

138

gargoyle, 2006. október 5. csütörtök, 11:23 (#)

kivetelesen nem forradalmarok zartak volna le hanem munkasok a metroepites miatt, de megse mert nem tartanak ott

139

Ali, 2006. október 5. csütörtök, 11:23 (#)

Ervin, csak egy sima "hallgattassék meg a másik fél is" elv íratta le velem, semmi több.

140

Ali, 2006. október 5. csütörtök, 11:32 (#)

Methan,
állomásépítés címszóval akarják zárni a kiskörutat, ezt pedig "összehangolják" a Szabadság híd rekonstrukciójával. Elsőre logikus: ha amúgy se járhat a villamos, akkor a lezárás alatt a másik feladat is elvégezhető. Viszont az, hogy nem járhat az építés alatt a villamos, sajnos megkérdőjelezhető állítás. Amikor a Blahán épült a metró, akkor képesek voltak a forgalom fenntartására. Be lehet fényképezni a munkaterületet a Fehérvárin, különös tekintettel arra, mennyi hely van két ideiglenes vágány elhelyezésére, illetve a munkavégzés intenzitására.

Félő, hogy inkább a leszoktatás van folyamatban, aztán jöhet az, hogy "ha ennyi évig kibírták villamos nélkül, akkor már minek építsük vissza"... :(

141

katmandu, 2006. október 5. csütörtök, 12:15 (#)

Kivételesen vitáznék Ervinnel: a "D nem csinál semmit" csak egy része annak a sok mindennek, ami D-t sokak szemében teszi több mint ellenszenvessé (politikai meggyőződéstől, pártállástól, világnézettől stb. függetlenül!), így a cikk semmivel sem hosszabb a kelleténél. Szerintem :)

A jüanozás (UP eljüanozta magát, ahogy a zindex írná) viszont tényleg gyengécske, ebben egyetértünk, ez utóbbinak meg örvendezünk, hát nem? :)

142

Ali, 2006. november 15. szerda, 13:47 (#)

Demszky bokáig sárban
http://index.hu/politika/belfold/budapest/gozsdu1115/

143

Ali, 2006. november 16. csütörtök, 10:35 (#)

Újabb TWA járat landol:

Börtönszagot érzek
http://w.blog.hu/2006/11/15/bortonszagot_erzek

144

Ali, 2006. november 21. kedd, 14:04 (#)

Most jutottam el oda, hogy lassan sajnálom őket. :)

A kiégett Demszky és a kanos krokodil
http://index.hu/kultur/eletmod/krokk/

(Egyébként olyan érzésem volt, mintha az írónak egy teljességgel érdektelen eseményről kellett volna előírt leütésszámot produkálnia, amelyet számszerűen ellenőrzött egy fegyveres, azonnali kivégzésre feljogosított ellenőrdroid, de tartalmilag mindegy volt. :) )

145

Ali, 2007. március 13. kedd, 08:31 (#)

"Ezek"...
http://index.hu/velemeny/olvir/troli713/

146

Dr. Minorka, 2007. március 13. kedd, 21:17 (#)

Bontakozik a dolog, miként egy görög tragédia:
http://index.hu/politika/belfold/budapest/0313mtr4/
------------------------
Idáig Demszky zsarolta az SZDSZ-et, valamint együtt az MSZP-t. Most fordulni fog a kocka.

147

Ali, 2007. március 14. szerda, 08:17 (#)

Itt a párja, erős "meg tudjuk magyarázni és akkor is úgy lesz" töltettel:
http://www.mancs.hu/index.php?gcPage=/public/hirek/hir.php&id=14450

Nem innék előre a medve bőrére, az ilyen végletekig kiélezett helyzetekben kimondottan rutinos...

148

Ali, 2007. április 23. hétfő, 09:42 (#)

Demszky Gábor utolsó blöffje
http://www.hirszerzo.hu/cikk.php?id=33952
Gavra Gábor, 2007. április 22.

"Komolyan vettük a posztját több mint másfél évtizede betöltő főpolgármester szavait. Ám ez, ígérjük, nem fordul elő még egyszer."

149

Ali, 2007. április 26. csütörtök, 11:15 (#)

Neverending story:

Demszky már nem biztos visszavonulásában
Interjú Budapest főpolgármesterével
http://index.hu/politika/belfold/budapest/dg070426/
Bogád Zoltán, 2007. április 26., csütörtök

150

Author Profile Page eszpee, 2007. május 22. kedd, 09:11 (#)

Demszky ékes angol nyelven mesél városunkról.

http://www.videa.hu/main.php?page=play&v=r4Gp8hclNcRzUP8V

151

nyelv-ész, 2007. május 22. kedd, 21:46 (#)

huvazze, én nem nagyon tudok angolul, de ez még nálam is kiverte a biztosítékot! Miért égeti magát ez a barom?


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork