Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53894 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


A városi autózás hasznáról

Ervin cikke a Blog rovatból, 2005. szeptember 22. csütörtök, 11:09 | 95 hozzászólás

Úgy látszik, másoknak is elegük van már a környezetvédők és egyéb civilek, na meg most a bringások álságos dumájából az "élhető városról" és más efféle marhaságokról. A Blikk című közlekedési és urbanizációs szaklap a tőle megszokott intelligens, alapos elemzéssel rántja le a leplet a néphülyítő mellébeszélésről. (A kép új ablakban jelenik meg.)

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (95)

1

NagyGa1, 2005. szeptember 22. csütörtök, 11:20 (#)

Áááá, szóval ti vesztek Blikket! :)

2

birop, 2005. szeptember 22. csütörtök, 11:22 (#)

A tetű biciklisták! Tudtam, hogy csak a rontásunkra törekednek. Ne hagyjuk már magunkat, mindenki flexelje szét a bringáját, hogy legyen vascsöve! :) Aztán gyorsan vegyünk SUV-t meg blikket.

3

Zuzu, 2005. szeptember 22. csütörtök, 11:35 (#)

Mikor érkezik a kritikus massza az Erzsébet hídhoz? Nekem ma rajzszakköröm van a III. ker-ben és időben szeretnék átérni Dél-Budáról.

4

BaBe, 2005. szeptember 22. csütörtök, 11:43 (#)

És vajon melyik elmebeteg hon- vagy városatya, netán multi-tulajdonos vagy részvényes fizetett ezért a cikkért? És hiányolom az x-et a bal felső sarokból.

5

Zuzu, 2005. szeptember 22. csütörtök, 11:50 (#)

Babe, a MOL, az önkormányzatok, a Fővárosi Parkolótársaságok Szövetsége és a rendőrség.

6

bede, 2005. szeptember 22. csütörtök, 11:55 (#)

Szeretkezz, ne kerékpározz:
http://karotta.hu/

A szerzô sok helyen ferdít, sok dologról nagyvonalúan említést sem tesz, abban viszont egyet kell vele értenem, hogy azért a dolog nem olyan egyszerû, mint ahogy a CM szervezôi szeretnék.
Mondom ezt bicikli- és autótulajdonosként.

7

akakij, 2005. szeptember 22. csütörtök, 12:05 (#)

Gondolkodtam ezeken a kritikus maszatokon.
Szeretek biciklizni es jo lenne, ha tobb bicikliut lenne valamint a kozlekedes is biztonsagosabba valna, de megis felbassza az agyam ez a mostani megmozdulas.
A kognitiv discodance most pediglen tudatos szinten leszen lenyomva, es pusztuljanak az gut feelingek (http://en.wikipedia.org/wiki/Gut_feeling)

A tolerancia hianya bosszant.
Lehet, hogy ok rajottek valamire, amire a sok hulye autos meg nem, de akkor se akarjanak ilyen eroszakos modon nevelni!
Oruljenek annak amit tudnak, es talaljak, ki, hogy mire van szukseguk, ahhoz, hogy kiteljesedhessenek benne.
Ha arra a kovetkeztetesre jutottak, hogy csak ugy tudnak kiteljesedni a maguk igazsagaban, hogy egy valasztott ellenseget (az autosokat) lenyomjak, akkor haborut hirdetnek, es ne papoljanak toleranciarol.
Masreszt asszem mellefognak, ha azt hiszik, hogy az autosok az ellensegeik.

Pl. ha a penztarnal hosszu a sor, mert mindenki kartyaval fizet, meg bonokat szamolgat, raadasul valaki eppen a panaszkonyvet keri, mert valamit nem talal rendben. Pedig te at tudnal szaladni, mert keszpenzzel fizetnel es amugy is csak par dolog van a kosaradban, akkor elkezdhetsz kiabalni a vasarlokkal, hogy minek tolnak akkora bevasarlokocsit es egyaltalan miert nem kepesek elore kiszamolni a penzuket, meg mi a faszert most akar a panaszkonyvbe irni, mikor amugy is ekkora sor van. Csak eppenseggel mellefogsz.

8

a lee, 2005. szeptember 22. csütörtök, 12:13 (#)

akakij: olvasd el a criticalmass website-ot, értsd meg kicsit a céljainkat, esetleg tanulmányozd kicsit, hogy még mit (mi mást) tettünk az ügyért, utána írd le ezt, ha még mindig úgy gondolod.
egy link az elinduláshoz: http://criticalmass.hu/?q=node/31

9

birop, 2005. szeptember 22. csütörtök, 12:23 (#)

Zuzu, nem tudok neked válaszolni, talán ha egy szervezőt kérdeznél. Csak saccolni tudok, és az alapján úgy gondolom, hogy 1/2 7 és 1/2 8 között a legkisebb az esély, hogy átjuss a hídon.

10

akakij, 2005. szeptember 22. csütörtök, 12:38 (#)

A cel szentesiti az eszkozt...

11

r.a, 2005. szeptember 22. csütörtök, 14:02 (#)

A Blikk felvetése igenis releváns, meg kell nézni a nemzetgazdasági hatásokat, és nem csak az érzelmekre hallgatni. Csak nem mennek végig az úton.
Néhány további bevételkiesés:
- Köztudott, hogy az autózás a leghatékonyabb indulat-levezető tevékenység. Ha mindenki biciklizne, több lenne a frusztrált, ideges ember, akik kevésbé hatékonyan dolgoznak, ez felbecsülhetetlen mértékű bevételkiesést jelent.
- Ha senki nem autózna, a filmekbe sem tennének több autósüldözést, az ezeken dolgozó pirotechnikusok és kaszkadőrök munkahelye megszűnik.
- Azok az autósok, akik felsőbbrendűségüket úgy mutatják ki, hogy ott parkolnak, ahol nekik jól esik, minden bizonnyal olyan új módszereket találnának kisméretű péniszük miatti komplexusaik levezetésére, amik jóval nagyobb károkat okoznak.
- Mivel egy drágább bicikli jóval kevésbé látványosan drágább, mint egy drágább autó, a főnökök kénytelenek lennének főnöki fensőbbségüket beosztottaik gyakoribb baszogatásával kimutatni, ami megint csak az általános munkakedv rovására menne.
- Azok a politikusok, akik úgy kívánnak népszerűséget szerezni, hogy biciklire ülnek, kénytelenek lennének feltűnőbb dolgokat csinálni - a következmények beláthatatlanok.
És kevés gondolkodással számtalan hasonló következményt tudnék még felsorolni.

12

Boca, 2005. szeptember 22. csütörtök, 14:17 (#)

Nem is tudtam a Blikkrol, hogy szatirikus hurokat is tudnak pengetni. Nyilvan azert, mert nem olvasom.

Akakij, a hasonlatod nem jo, mert bevasarlokocsival nem foglalsz tobb eroforrast, mint kosarral, leszamitva, hogy tobb fer a kocsiba.
A CM nem errol szol, hogy ellenseget keressunk, hanem ha egyszeruen akarod felfogni, vedd azt, hogy az adott uthalozat hasznalatabol szeretnenk jobban kivenni a reszunket, mert ugy latjuk, a jelenben, de kulonosen az idealis jovoben az aranyokhoz kepest erre kevesebb lehetosegunk van. Ezert is hivjak kritikus tomegnek.

Zuzu, most az a kerdes, hogy rajzszakkor utan bicikliskent akarsz csatlakozni, vagy autoskent elkerulni?

13

birop, 2005. szeptember 22. csütörtök, 14:17 (#)

A Macskafogó óta igyekszem elkerülni, hogy a köztudott, illtve mint az köztudott kifejezést használjam, mert a végén még gúnyolódásnak tekintik. :) Már csak az lenne a kérdésem, hogy az autózásnak idegnyugtató hatását, vajon mo-i viszonyok között is tesztelték-e?

14

Boca, 2005. szeptember 22. csütörtök, 14:26 (#)

Az autozas generalja az indulatot, a biciklizes levezeti. Tudom, kiprobaltam.

15

Zuzu, 2005. szeptember 22. csütörtök, 14:34 (#)

Boca, szégyen, de elkerülni. Nekem nincs bicajom mert eladtam. Féltem tekerni vele a városban.

16

birop, 2005. szeptember 22. csütörtök, 14:35 (#)

Embere, szituációja válogatja. Hajdanában az érettségiszünetben egyik osztálytársam délelött aludt, aztán tanult, aztán mikor éjjel már elege volt mindenből, beült a kocsiba, és autózott egyet, majd folytatta a tanulást. Én ha délelött autóba ülök, akkor baromi ideges leszek. Viszont bringával se sokkal jobb. Ha bringaúton megyek, akkor mindig van valami, amin kiakadok, hogy miért kellett ezt ilyen rosszul megcsinálni. De bringával elsuhanni az araszoló autók mellett. Na az mindenért kárpótol. :)

17

Zuzu, 2005. szeptember 22. csütörtök, 14:44 (#)

Egy másik dolog. Mennyire toleránsak a biciklistársak ha egy bicikliúton mondjuk csak egynek van hely, és az illető ráadásul lassan teker mint ahogy én szoktam? Türelmesen végigvárja míg jön egy kereszteződés? A biciklisek között nincs olyen jellegű türelmetlenkedés mint az autósok esetében?

18

eszpee, 2005. szeptember 22. csütörtök, 14:59 (#)

Zuzu, a bicikliutakon általában elfér két bringás egymás mellett, de egyébként se tapasztaltam még agressziót ilyen helyeken. A legrosszabb, ami szerintem előfordulhat veled, ha kapsz egy "pálya!" üvöltést hátulról, ez azt jelzi, hogy ne az út közepén szlalomozz, hanem húzódj le jobbra, mert jönnek mögötted, előznének.

19

Boca, 2005. szeptember 22. csütörtök, 15:16 (#)

Zuzu, majd nezd meg a TVben, hogy a Rakoczi uton, ahol szelteben csak 12-15 bringasnak van hely, milyen turelmesen fogja a masik 10.000 kivarni a lassabbakat. Nem lesz tulekedes, max csilingeles meg dudalas, de az nem a lassuaknak szol.
Egy bringas mar reg megszokta, hogy elnyomott kisebbsegi, igy nem gyakori, hogy egy masik sorstarsaval szemben elnyomova valik.

20

eszpee, 2005. szeptember 22. csütörtök, 15:30 (#)

Boca, idén nem megyünk a Rákóczi úton. :) Torlódás szerintem az Erzsébet híd budai oldalán lehet.

21

Zuzu, 2005. szeptember 22. csütörtök, 15:31 (#)

Jó, megnézem, úgy legyen. Talán majd egyszer védtelen nőként én is kimerészkedek a huzatos bicikliútra.

Meggyőződésem, hogy a köcsögök nagy többsége autókban ül, de ők nem csak a bringásokkal, motorosokkal esetleg zebrán áthaladó gyalogosokkal hanem a többi autósokkal szemben is ugyanolyan minősíthetetlenül lépnek fel. A mutogatósok, meg dudálósok.

22

Boca, 2005. szeptember 22. csütörtök, 16:06 (#)

Eszpee, jovan vazze, akkor mi az, Kossuth Lajos utca? Vagy mondjam az Erzsebet hidat?
A hid budai oldalan kanyar van, biztos amiatt lesz torlodas, hogy mindenki lassit. :)

23

eszpee, 2005. szeptember 22. csütörtök, 16:13 (#)

Az, Kossuth szerintem, de ott lehet majd haladni talán. Eddig a Lövölde tér környékén a kis utcákban volt brutál torlódás.

24

Zuzu, 2005. szeptember 22. csütörtök, 16:41 (#)

Tényleg, közületek ki megy ki a felvonulásra?

25

nyelv-ész, 2005. szeptember 22. csütörtök, 16:51 (#)

Naggggyon teccett a Blikk cikke. Ezután gyakran fogom olvasni:-)

Az autós-biciklista szembeállítás szerintem is f#szság. Amiről nem beszél egyik fél sem: az élhető város nem az autós-biciklis konfliktus feloldásával teremtődik meg, hanem az autó alternatívájaként használható egyéb városi közlekedési lehetőségek megteremtésével. Ilyen például a bicikli is, de a normális tömegközlekedés is.

26

eszpee, 2005. szeptember 22. csütörtök, 16:59 (#)

Zuzu, aki megy, az már megy, én is rohanok. :)

27

ses, 2005. szeptember 22. csütörtök, 17:22 (#)

Ott leszek, de miután lusta voltam előásni a bringámat a még tavaly téli lezsírozásból, és éppen ezért rendkívül műmájer is lett volna, ha épp ma egy napig tekerek, inkább csak fotózni.:)

28

Zuzu, 2005. szeptember 22. csütörtök, 17:25 (#)

ses :D, igen jókor szednéd elő így tél elött. Bár biciklizésre talán az ősz a legjobb időszak. Na, én is megyek, mert még a híd bedugulása elött szeretnék célba érni.

Bicajosok, Veletek vagyunk :)

29

Kollektív Emlékezet, 2005. szeptember 22. csütörtök, 22:54 (#)

Az azért ugye mindenkinek megvan, amikor Boros Lali még keményen elhivatott ifjú kommunistaként énekli az "Add nekem azt a régi hitem!"-et? Jobb helyeken ilyen emberek a cellatársaiknak osztják az észt, nem egy rádió reggeli műsorában.

30

stsmork, 2005. szeptember 23. péntek, 00:22 (#)

Nincs is demokratikusabb dolog egy jó kis forgalmi dugónál! Egyformán rohad benne férfi és nő, fiatal és öreg, fideszes és emeszpés, gazdag és szegény; szívmelengető érzés látni a sokmilliós metálfényezett autócsodákat amint a szerény Suzukik, ótvar Opelek és lestrapált Ladák között vesztegelnek.

Ma este fél hét körül a Margit körút - Moszkva tér - Alkotás út - Villányi út útvonalon figyeltem a forgalmi helyzet alakulását, mégpedig célszerűen a villamos ablakából. Az első dolog, ami meglepett, hogy a villamos majdnem üres volt, pedig jó előre beharangozták, hogy fennakadás lesz a közlekedésben, aki teheti ma hagyja otthon a verdát. A másik, hogy igazából nem is volt olyan nagy dugó az Alkotás úton, igaz hogy a Margit körút le volt zárva, de ha nem biciklisekkel lett volna tele, akkor ott is autók álltak volna és azoktól ugyanúgy nem lehet közlekedni, mint a biciklisektől.

Bringásból egyébként rengeteg volt, a Vérmező sarkán elnéztem az alagút irányába és ameddig a szem ellátott, mindenhol ők jöttek, teljes mell- és útszélességben. Ki tudja, ezúttal talán még a főpolgármester is észrevette őket.

A villamos közönségét nem foglalkoztatta különösebben a dolog (elvégre nem ők szívták a legnagyobbat), elhangzott ugyan egy-egy jótanács ("menjetek az autópályára tekerni"), ahogy ez ilyenkor szokásos, de semmi több.

Este még sétáltam egy kicsit a lezárt Andrássy úton - erre utoljára a taxis sztájk idején, 1990-ben nyílt alkalmam -, de ez is inkább bizarr látvány volt mint lelkesítő: szokatlan volt a csend és az, hogy az utcán alig lehetett embereket látni, és kivilágítatlan bringások cikáztak az út közepén.

Bár a cikkben idézett közlekedési és urbanizációs szaklapból ez nem derül ki, azok számára is van vigasz, akik ma hosszú órákra a dugóban rekedtek: az egész probléma csak átmeneti és az olajár növekedésével előbb vagy utóbb meg fog szűnni :-)

31

nyelv-ész, 2005. szeptember 23. péntek, 07:07 (#)

"Az első dolog, ami meglepett, hogy a villamos majdnem üres volt, pedig jó előre beharangozták, hogy fennakadás lesz a közlekedésben"

Igen, ugyanis az autósoktól NEM várható el, hogy villamossal közlekedjenek.

Elvégre hogy nézne ki az autó a villamoson!?

32

k3y, 2005. szeptember 23. péntek, 10:00 (#)

Amúgy a városi közlekedést én már megoldottam (shameless self promotion következik) http://newzfakkerz.freeblog.hu/archives/2005_37_newzfakkerz.htm#827589

33

BaBe, 2005. szeptember 23. péntek, 10:29 (#)

Off: #10: nincs egyetlen olyan cél sem, amely bármilyen eszközt szentesíthetne.

34

nyelv-ész, 2005. szeptember 23. péntek, 15:57 (#)

No comment:

http://www.veke.hu/index.php?fc=cikk&par=222

Nem vitaindítónak szántam.

35

eti, 2005. szeptember 23. péntek, 20:17 (#)

"az egész probléma csak átmeneti és az olajár növekedésével előbb vagy utóbb meg fog szűnni :-)"

Persze, de amíg csak lehet, az állam gondos apuka módjára csökkentse az üzemanyag adóját, hogy az autósoknak minél később kelljen szembenézni a problémával. "Tüntetésekkel tiltakoztak több nyugat-európai ország autósai és fuvarozói a magas benzinárak miatt, és többnyire kormányaiktól várják a terhek enyhítését." (HVG)

36

norikon, 2005. szeptember 23. péntek, 23:03 (#)

felhívom a figyelmet arra, hogy a blikk ma is alkotott. természetesen összehordtak egy rakás kártékony szamárságot a felvonulásról, pl. "többezer kerékpáros tolongott az autók ellen tüntetve", vagy: "autósok...az ellenük tiltakozó tömegben", elég randa csúsztatás így leegyszerűsíteni a CM mondanivalóját.
de a kedvencem a cikk kezdőmondata: "Megmentette a Blikk a fővárost a közlekedési káosztól." hogy hogyan, azt nem arulom el, tessék megszerezni a pénteki számot, és művelődni!

37

Balage:, 2005. szeptember 24. szombat, 00:52 (#)

#34: én ezen már a tavaszinál is dühöngtem, értelmes válasz, magyarázat nincs rá, azon kívül, hogy "bocs". Azóta viszont rájöttem, hogy ezért nem a sok biciklis a hibás, hanem az a városvezetés, amelyik ezt megengedi. Egy évben kétszer. És csak remélem, hogy csak kétszer, mert majd jön a Nemzetközi Zöldpittymallat Napja, és akkor többször is.

38

Boca, 2005. szeptember 24. szombat, 13:50 (#)

Egyet kell ertsek azokkal, akik a tomegkozlekedes aranytalan korlatozasa miatt hibaztatjak a CM-t. Ezt mint lelkes CM resztvevo irom. Erre tenyleg kene megoldast talalni, mert igy a CM eredmenyei nem allnak osszhangban a celokkal es tul sok embert irritalnak.
A megoldast persze nem csak a CM szervezoitol varom, hanem a BKVtol es varosvezetestol is. Meg mindenkitol, mert ugyebar olyan, hogy CM szervezo sincs szigoru ertelemben.
Elso korben az jut eszembe, hogy a zartpalyas felszini kozlekedest nem szabadna korlatozni. Igy pl. a budakesziek ugy juthatnanak haza, hogy a Moszkva teri 56os villamosrol atszallnak a Budagyongyen a 22esre, ami csak odaig jarna, nem probalna meg tovabb menni. De valszeg ez sem olyan egyszeru, ha a kocsisor mar a Sagvari ligetig all. Ha valakinek van win-win megoldasa, ossza meg!
Budakeszi sajnos elegge minuszbol indul, mert BP fele 1 db 2x1 savos autout koti ossze, sinen kozlekedo jarmu nincs.

39

Zuzu, 2005. szeptember 24. szombat, 14:28 (#)

Szerintem meg este/éjszaka kéne megrendezni, mondjuk este 9-től, no nem fáklyás, hanem lámpás felvonulásként.

40

eszpee, 2005. szeptember 24. szombat, 14:37 (#)

Szerintem:

- szorosabban össze kell tartani a tömeget, így nem foglal el egyszerre minden utat - a felvezetők elég gyorsan mehettek most ősszel, ha egy óra alatt visszaértek az oktogonra - a tervezett két órás menet helyett

- meg kéne fontolni egy útvonalmódosítást, hogy a lehető legkevesebb villamost keresztezzük - például mehetnénk végig a nagykörúton, Budán pedig talán a rakparton, hogy a Moszkva teret se bénítsuk le

- magasfogú szervezettséget igényel, de ha a villamosokat át tudtuk engedni néha az oktogonnál (ez legalábbis tervbe volt véve, nem tudom, hogy megvalósult-e), akkor ezt más keresztező tömegközlekedési járművekkel is meg lehetne tenni. (látom persze, hogy ez ellentmond az első pontnak)

41

nyelv-ész, 2005. szeptember 24. szombat, 17:44 (#)

Szerintem:

úgy kellene egy ilyen (minden ilyen) megmozdulást megszervezni, hogy a gyalogos és tömegközlekedő honpolgárok a lehető legkevésbé legyenek akadályoztatva. (Mint a VEKE is írja, most azok szívták meg leginkább, akik a város bizonyos részein autó helyett a tömegközlekedést választották.)

42

, 2005. szeptember 24. szombat, 22:01 (#)

nyelv-ész,... elismerésem a 31es hozzászólásért,..ami úgy végződik, hogy : "Elvégre hogy nézne ki az autó a villamoson!?
" .. a CM tényleg nem az autósok ellensége, de szerencsétlen autós (ezt főleg a
-mercis fuxosokra ....és
-a fehértornacipős sportautós izékre
értem) tényleg nem tudná biciklipedálhoz vagy villamoslépcsőhöz érintei a gázpedálhoz szoktatott lábát ... és egyre több van ilyenekből is
... csak a WestBalkánban voltam ott egy afterPartyn, (nem tudtam felvonulni) de nagyon éreztem a levegőben , hogy elégedettek a biciklis gyerekek a CriticalMass nevű társasjátékkal. .... megy ez magától . van néhány arc aki szívügyének érzi ezt a dolgot és főleg azért, mert más nyugati nagyvárosban gyönyörűen működik a bringás közlekedés,... ( általában az autósokkal nincs bajom,... csak néha a fent említett karakterekkel) pedig elég pofátlan módon tekerek.-- pont azért, hogy tudjam mit bírnak akik az autókban ülnek. ... így is elég ritkán dudálnak rám,... és főleg akkor ha az én életem is veszélyben van. ....

43

Boca, 2005. szeptember 25. vasárnap, 22:35 (#)

Eszpee,

A menet szorosabbá tétele nem fog menni, mert így is sokszor megállt, feltorlódott a sor. Ha az eleje visszafogja magát, ez csak fokozódik, ettől viszont időben fog elnyúlni a sor.

Ha visszatérünk a Budakeszi út problémájára: ott sem az volt a gond, hogy az 56os villamos ne tudott volna közlekedni. Közvetlenül elvben az a városrész nem volt érintve, mert a Moszkva teret a másik oldalon érintette a felvonulás. Kérdés, hogy a budakeszi úti torlódásról a felvonulók tehetnek, vagy azok az autósok, akik az autómentes napon elárasztották az utat és emiatt a buszok nem tudtak járni.
Szóval a legnagyobb probléma az volt, hogy a nem keresztező forgalmat is nagyon korlátozta a CM mások hibájából.

44

Ali, 2005. szeptember 26. hétfő, 09:40 (#)

Kaptam egy levelet:

"Csak egy gyors kerdes: szerinted hogyan lehetne a Critical Mass bringas
felvonulast ugy megszervezni, hogy minel kevesbe akadalyozza a
tomegkozlekedest?"

Nos Budapesten úgy nagyjából sehogy, sajnos. Elvben jók volnának azok az útvonalak, ahol a tömegközlekedés nincs a felszínen, emiatt az Andrássy (eltekintve a 4-es busztól) jó, csakhogy van keresztező forgalom is, beleértve a körúti villamost, amiről máshol, máskor sokszor elhangzott, hogy szállítási teljesítményét tekintve félig már metró. A CM-nek meg aligha felel meg nem belvárost érintő útvonal, tehát pl. a Váci út a Lehel tértől kifelé...

A konstruktivitást szem előtt tartva egy hirtelen javaslat: Gyülekező a Vérmezőn, Attila út lezárva, buszok a Krisztinára terelve. A had elindul az Alagúton át a Lánchídra. Alagutat használó buszjáratok az Erzsébetre terelve, a keresztező 86-os így járt, de az egyébként minden nap ugyanígy. A villamosok szerencsére a híd alatt járnak mindkét oldalon. Tovább József Attila, vagy Arany János, irodalmi érdeklődéstől függően :), majd Bajcsy. Itt néhány trolivonal lesz sajnos akadályoztatva. A körút viszont nem, a menet szépen átkerekezik a felüljárón. Váci út, Ferdinánd híd (terepet nem bíró kerekesek tolhatják :), vagy kerülnek a Szabolcs utca felé), Podmaniczky, Dózsa György, Városliget végállomás. Ha eddigre széthúzódik a mezőny, talán át lehet engedni rajta az itt járó trolikat.

A lényeg, hogy ne arról szóljon az egész, hogy "ki az erősebb?". Engem az autómentes napon kétszer is majdnem elütöttek (gyalogos közlekedőként), egyszer egy forgalom elől lezárt gyalogos övezetben, egyszer pedig egy park szintén nem gépkocsiközlekedésre szánt útján. Ugyanis az autósokban is munkál a "megmutatjuk" dühe és vannak köztük is kreatív problémamegoldók.

Az idei autómentes napot jobb lenne gyorsan elfelejteni és így soha többet nem ismételni meg.

45

nyelv-ész, 2005. szeptember 26. hétfő, 17:24 (#)

Ali,

Miért állandóan a belső negyedek fő közlekedési útvonalai meg a Duna-hidak jönnek szóba?

A Városliget nem játszik? Max. a 70-es trolit akadályozná. Ide lehetne az összes olyan tömegmegmozdulást kihelyezni, amely hasonlóan nagy méretű. Nincs a világ végén és mégsem zavarná az emberek mozgásterét.

46

pblue, 2005. szeptember 26. hétfő, 18:11 (#)

nem értem, hogy miért kéne módosítani az útvonalat, és miért kéne elfelejteni az idei cm-et. szerintem ez így korrekt. ez egy demonstráció, a figyelemfelkeltés a célja. nevetséges a demonstrálóktól elvárni, hogy oldják meg a demonstráció okozta közlekedési problémákat. ha a rendőrség engedélyezte, akkor az ő felelősségük, hogy a felmerülő gondokat orvosolják, ha kell a bkv bevonásával. a budakeszi példa egyébként nagyon jó, mert a cm közvetlenül nem érintette ezt a viszonylatot, így a felelősség ilyetén firtatása abszurd.

47

nyelv-ész, 2005. szeptember 27. kedd, 07:51 (#)

pblue,

nem is mondta senki, hogy a demonstrálók oldják meg a Bkv gondját. Arról megy itten a polémia, hogy milyen helyszínen/útvonalon lehetne úgy kivitelezni egy ekkora tömegmegmozdulást, hogy a végeredmény ne a #34-esben belinkelt VEKE cikkben foglaltak szerint alakuljon.

48

pblue, 2005. szeptember 27. kedd, 10:10 (#)

nyelv-ész! én viszont azt mondom, hogy egyáltalán nem baj, ha a veke cikkben foglaltak szerint alakul a végeredmény.

49

Boca, 2005. szeptember 27. kedd, 10:19 (#)

Pblue, itt eleg sok CM-os van es tartok tole, nem fognak egyeterteni veled. Azon akar egy CM fan is komolyan elgondolkozhat, jo-e a tomegkozlekedes aranytalan korlatozasa, meg akkor is, ha ez nem csak a CM resztvevokon mulik.
Az autozas korlatozasa nem baj egy automentes napon, de kerdes, megeri-e magunkra haragitani 1 millio tomegkozlekedot? Hosszu tavon gondolkozz, melyikkel ersz el hamarabb celt, ha magad melle allitod a tomegkozlekedest valasztokat is, vagy ha nem?

50

pblue, 2005. szeptember 27. kedd, 10:25 (#)

dehát ne vicceljetek már, miért haragudna meg a cm-re 1 millió tömegközlekedő? igen, valóban kurvanehéz két órán át közlekedni az év két napján. ez az aránytalan sérelem és kár valószinűleg fundamentumaiban dönti meg a kerékpározás ügyét ehh. a demonstrációk már csak ilyenek, és az emberek hozzászokhattak. maximum a kommunikáción lehetne javítani, de az útvonal az úgy jó ahogy van, hiszen pont az a lényeg, hogy forgalmas és frekventált útvonalon haladjon a menet. nevetséges lenne figyelmet kelteni egy városligetben rezervátumi körülmények közt. a kerékpáros közlekedés emancipációjáért csak így lehet kűzdeni.

51

Zuzu, 2005. szeptember 27. kedd, 11:03 (#)

pblue, nem értek Veled egyet, mert az a cipekedő háziasszony aki 2 órán keresztül tömegközlekedett a dugó miatt nyilván nem fog szimpatizálni a CM menetben vígan kerekezőkkel. Neki mindegy, hogy az autósokktól vagy a biciklisektől szenved, szenved és kész. Itt pont arról lenne szó, hogy közös egyetértésben valósuljon meg egy kampány, demostráció az autózáson kívüli alternatív városi közlekedésért amibe beletartoznak a tömegközlekedési eszközök és a biciklik is. Én maximálisan támogatnám a városi gépkocsi forgalom napközbeni korlátozását úgy, hogy létesüljenek megfelelő P+R parkolók, bicikliutak, és igenis tessék letenni az autót jó kint és tömegközlekedni. Nekem a munkábajárásos biciklizéssel csak annyi bajom van, hogy főleg meleg időben megizzad az ember tekerés közben, és nem minden munkahelyen van zuhanyozási, mosakodási lehetőség, és azért egy szagló kolléga, hát....

52

pblue, 2005. szeptember 27. kedd, 11:43 (#)

dehát vedd már lécci észre, hogy mennyire pitiáner dolog az ügy szempontjából az, hogy egy évben 2x2 óráig nehéz békávézni. két dolgot mosol össze, innen a félreértés: a felvonulás célja nem az, hogy demonstrálja, milyen lenne az, ha mindenki biciklivel közlekedne autó helyett (és ezért fontos, hogy megmutassuk, hogy a biciklisek nem akadályozzák a tömeg és gyalogos közlekedést). az a célja, hogy egy ügyre felhívja a szélesebb közvélemény figyelmét. ez a kettő élesen elválik.

53

Boca, 2005. szeptember 27. kedd, 13:05 (#)

Pblue, sztm meg ha magadat meg is gyozod, hogy nem olyan nagy korlatozas az, attol meg a haziasszony megicsak azt fogja gondolni, hogy az a 20.000 biciklis nyugodtan elmehet a picsaba. Ugy kell balanszirozni a CM kuldetessel, hogy a maximalis elismertseget hozzuk ki. Nem kell az utvonalon lenyegesen valtoztatni, tehat nem azok koze tartozom, akik elzart, nyugis helyen tartanak meg a rendezvenyt. Sztm kisse kell csak modositani szukseg eseten, amivel esetleg nagyban csokkentheto a felhaborodas. Ilyen pontokat kene talalni.
Valszeg a budakeszi ut menthetetlen, buszsavnak nincs hely, zartpalyas kozlekedes nincs.
Pl. az Oktogonon nem lattam, hogy atmehetett volna villamos keresztbe, ez jo otlet lett volna, mert a gyalogosok ugyis atmennek, a menetet nagyon nem fogta volna vissza. 1-2 helyen meg kellene csinalni, hogy kizarolag a tomegkozlekedesi eszkozok (villamos, buszsavbol jovo busz) keresztezhessek a menetet.
Aprilisban nem volt jo huzas, hogy egy csomo helyen az osszes forgalmat engedtek keresztbe, mert igy meg tovabb tartott a menet, sokszor kellett megallni. Szerencsere most ezt nem tettek, lehetett is menni, csak a szukuleteknel volt megallas, meg neha zebranal.
Ki kene valasztani nehany frekventalt BKV jaratot es jo elore kommunikalni legkozelebb, hogy azok bizony at lesznek eresztve. Mar sokkal jobb lenne a kommunikacioja. Most nem sok szo esett a tomegkozlekedes lehetseges akadalyozasarol, ennek tudhato be a sok panaszkodas.

54

Gr0, 2005. szeptember 27. kedd, 13:47 (#)

Nem éreztek párhuzamot e cikknek és a budapest Parade-s postnak a felhangjai között?

Ott két tábor gyúrta egymást az ügyben, hogy az olyanfajta önmemutatást tán nem ennyire köztéren kéne tartani.

Itt, jól látom, hogy nem merült még fel ez az ötlet? Hogy a brinágosk menjenek ki a Hungaroringre, és demonstráljanak ott?
Félreértés ne essék, jómagam nem ezt a nézetet vallom, de, ha jól olvasom a hozzászólások egy részét, van, akitől nem áll távol ez a vélekedés.
Mert, végül is, mennyiben más a kettő? :)

55

pblue, 2005. szeptember 27. kedd, 13:49 (#)

látod a végén te is arra jutottál, hogy a kommunikáció sokkal fontosabb, mint hogy konkrétan mi van lezárva, korlátozva és mi nem. azt énis problémásnak tartom, hogy pl az (ötvenes családapa) főnököm, aki amúgy mindennap biciklivel jár be dolgozni a budai hegyekből a deák térre, egy nappal a cm előtt hallott az egész rendezvényről tőlem, pedig tavaly is kijött (tavaly is én mondtam neki). akkor mit tudhatott a te háziasszonyod a négyeshatos konkrét menetrendjéről? ezen szerintem is lehetne változtatni, javítani. dehát ez egy alulrólszerveződő mozgalom - ez mindannyiunk feladata, nem csak a pár darab szervezőé.

56

Zuzu, 2005. szeptember 27. kedd, 14:45 (#)

GrO, mivel én voltam/vagyok egyike azoknak akik máshol rendeztetnék meg a Budapest Parádét, megjegyezném, hogy én az értékteremtést tartom egy olyan oknak ami feljogosíthat egy rendezvényt arra, hogy kimenjen az utcára és kicsit felforgassa megszokott életünket. Egy élhetőbb városért szervezett figyelemfelkeltő demonstráció össze sem hasonlítható egy szemérmetlen, gagyi, olcsó felvonulással. Tudom ez egy nagyon kényes és sikamlós kérdés, hogy kinek mi az érték, akkor nem is igazán akartam ebbe belemenni, főleg hogy volt aki engem okolt az eddigi stabil sesblog közösség felhígulásával, de azért gondolj bele miért hülyeség párhuzamot vonni egy BP és CM közé.

57

Boca, 2005. szeptember 27. kedd, 15:14 (#)

pblue, inkabb azt mondanam, hogy a jobb kommunikalas mellett szamba vennem a konkret forgalomtechnikai lepeseket, hogy minel vallalhatobb legyen a rendezveny. Ebben nem jutottam tovabb, minthogy fontosabb keresztiranyu vonalakat at kene engedni es ezt a rendhagyo menetrendet is elore terjeszteni.
Egyebkent ugy vettem eszre, az aprilisi felvonulashoz kepest most joval elobb lehetett tudni az esemenyrol media-szerte. Arra otletem sincs, hogy az amugy bringas fonokod hogy nem ertesult a dologrol. ;)
A klubradio pl. napokkal elotte mar szorta az infot a kozlekedesi hirekben, a tobbiekrol nem tudom, lehet, hogy csak aznap... De ezen a szinten sztm mar a media erdeke is, hogy idoben tajekoztasson. Meg amugy is, talan egy ido utan a Fold napja, meg az Automentes Nap majd tudatosul 1-2 ev alatt, foleg hogy egyre nagyobb dugok lesznek emiatt (is).
1 szo mint 100, sztm hiba lenne hatradolni megelegedve, hogy jo volt a CM es nem optimalizalni kicsit a tomegkozlekedessel karoltve.

58

Kenny, 2005. szeptember 27. kedd, 15:46 (#)

Zuzu, már megint kezded? :) A BP és a CM közötti párhuzam sztem nem hülyeség, sőt eléggé nyilvánvaló. Mernél tippelni egy közvéleménykutatás eredményére, ami a két rendezvény elfogadottságára és hasznosságára irányul a budapesti lakosok körében?

59

Zuzu, 2005. szeptember 27. kedd, 16:19 (#)

Itt most nem az elfogadottságról van szó, hanem arról, hogy van-e létjogosultsága egy ilyen vagy olyan rendezvénynek felbolygatni a megszokott rendet, ami Budapest esetében a megszokott káosz.

egyébként lehet, hogy meglepődnénk az eredményen ha mégis lenne egy ilyen közvéleménykutatás.

60

nyelv-ész, 2005. szeptember 27. kedd, 19:56 (#)

pblue,

ritka okosakat írsz itten...

A CM megmozdulás célja és mondanivalója az, hogy felhívja a figyelmet: a városi autózás EGYIK alternatívája a kerékpár, és egyben figyelmeztet a budapesti kerékpáros állapotok tarthatatlan voltára.

Namostan viszont emellett NEM CÉLJA, hogy a városi autózás MÁSIK alternatívájával, a tömegközlekedéssel jól kib#sszon!

A VEKE cikke arra figyelmeztet, hogy a most megrendezett CM sajnos balul sült el, pont azokat akadályozta leginkább, akik nem ültek autóba (igaz, bicajra se), hanem tömegközlekedtek, lévén autómentes nap, vagy mifene.

Ha ezután azt gondolod, hogy ez így van rendjén, szívjon mindenki, aki nem cangás, akkor nem érzed magadénak a CM megmozdulás célját, mondanivalóját; így ne is próbálj az ő színeikben itt előttünk feltűnni, pláne megmagyarázni.

61

nyelv-ész, 2005. szeptember 27. kedd, 20:06 (#)

pblue,

az #52-ben valami ilyet olvasok:

"és ezért fontos, hogy megmutassuk, hogy a biciklisek nem akadályozzák a tömeg és gyalogos közlekedést"

Nem Te írtad ezt véletlenül?

62

pblue, 2005. szeptember 27. kedd, 20:35 (#)

nyelv-ész,

a cm megmozdulás célja, hogy _felhívja a figyelmet_ arra, hogz az autós közlekedésnek vannak alternatívái, és ezek jó alternatívák. de a cm esetében nem ezaz alternatíva, azaz általában a biciklis közlekedés, hanem maga a megmozdulás, a biciklis demonstráció zavarja a tömegközlekedést, ráadásul elhanyagolható ideig. ez egy lényegi különbség, de mivel harmadjára kell felhívnom erre a figyelmet úgy, hogy nem talál megértést, ezért többször nemfogom ideírni ezt.

a következő postodban az idézet tőlem totális félreértése annak a kommentemnek, amiből idézel. olvasd el újra: "a felvonulás célja nem az, hogy demonstrálja, milyen lenne az, ha mindenki biciklivel közlekedne autó helyett (és ezért fontos, hogy megmutassuk, hogy a biciklisek nem akadályozzák a tömeg és gyalogos közlekedést)". kicsit tényleg félreérthetően fogalmaztam, itt egy egyértelműbb verzió: a felvonulás célja NEM az, hogy demonstrálja, milyen lenne ha mindenki biciklivel közlekedne autó helyett (és ezzel összhangban fontos LENNE, hogy megmutassuk, hogy a biciklisek nem akadályozzák a tömeg és gyalogos közlekedést). azaz a zárójeles rész értelmezése: egy cm jellegű kerékpáros demonstráción NEM fontos, hogy megmutassuk, hogy a biciklisek AMÚGY, az év maradék 363 napján nem akadályozzák a tömeg és gyalogos közlekedést. remélem így kicsit érthetőbb.

azaz mégegyszer utoljára röviden: a cm célja - az én értelmezésemben - nem a biciklis közlekédés jellegének bemutatása a nagyközönség számára, hanem a biciklis közlekedés létére való figyelemfelhívás. innentől kezdve én pont telibeszarom, hogy a kétórás felvonulás alatt a 22es busz egy óra helyett hármat araszol a dugóban, ha amúgy a maradék 363 napon pont, hogy nem a biciklisek miatt araszol 1et, sőt.

63

nyelv-ész, 2005. szeptember 27. kedd, 20:44 (#)

pblue,

teljességgel fogom, mit mondasz, és rohadtul rühellem.

Majd idős korodban ha nem tellik másra, csak tömegközlekedésre, kívánom, hogy megtudd, milyen más a 22-esen 1 helyett 2 órát ülni a dugóban.

64

Kenny, 2005. szeptember 27. kedd, 20:49 (#)

pblue, ez igazán szép, de ezzel az erővel a már említett egyszeri háziasszony meg azt szarja telibe, hogy a cmesek mit rinyálnak, számára esetleg ők csak egy következő adag köcsög, akik miatt most megint nem lehet közlekedni - mert hát azt sem kell elfelejteni, hogy nem a CM az egyetlen esemény az évben, ami ilyesfajta kellemetlenséggel jár.

65

eszpee, 2005. szeptember 27. kedd, 20:53 (#)

nyelv-ész, amikor a vasutasok sztrájkolnak magasabb fizetésért, akkor ki kell őket rúgni, hiszen nem is járnak a vonatok?

66

pblue, 2005. szeptember 27. kedd, 21:01 (#)

nyelv-ész,

előrebocsájtom, hogy 95%ban békávéval közlekedem, 4,99%ban biciklivel, és 0,01%ban autóval (nincs kocsim). 6 évig jártam halásztelekről (egy agglomerációs putri a csepel-szigeten) a belvárosba tömegközlekedéssel, ebből négy azzal telt, hogy naponta bejöttem óbudára és vissza. pontosan tudom mit jelent egy dugóban araszolni. de nem eza lényeg, hogy kinek erősebb az apukája.

nézzük akkor meg ezeket a célokat közelebbről.
véleményem szerint a cm elsősorban egy emancipációs mozgalom. egy létező hátrányos helyzetű csoport vagy kisebbség (a városban már most rendszeresen üzemszerűen biciklivel közlekedők csoportja) polgárjogi mozgalma, vagy méginkább akciója. egy üzenet az autósok felé: hé, mi is ittvagyunk, és a közutak a mieink is, ismerjétek el a hozzájuk fűződő eredendő jogainkat! vagy ha nem ismeritek el, és mindenáron szeparált "karanténba" kell kerülnünk, akkor kérünk több és jobb bicikliutat! ennek az üzenetnek a csomagolása feltünő és hatásos kell legyen, különben elvész a zajban.
a cm másodsorban egy közlekedési alternatíva felmutatása, egy élhetőbb város képének hírvivője. olyan formán, hogy a cm - és ez régi vesszőparipám - egy görbe tükör az autóstársadalom előtt, és mint ilyen természetes, hogy kisarkít, túloz, karikíroz, radikális. egy üzenet az autósok felé: hé, ti pont ugyanezt csináljátok az év 365 napján, a nap 24 órájában egymással, a tömegközlekedőkkel, a gyalogosokkal. ez a város egy permanens araszoló büdös hangos autósfelvonulás. továbbá egy üzenet a gyalogosok, tömegközlekedők felé: hé, gyalogosok békávézók, pontosan ugyanezt csinálják veletek az autósok az év 365 napján, persze nem ilyen töményen, durván, de lényegében ezt. végül pedig a cm egy üzenet mindenkihez: ÉBRESZTŐ! úgyhogy szerintem ez pont úgy van jól, ahogy van, ennek drasztikusnak kell lennie. épp az lenne a gáz, ha nem ilyen lenne.

67

nyelv-ész, 2005. szeptember 27. kedd, 22:03 (#)

pblue,

Milyen napon került megrendezésre a legutóbbi CM?
A nemzetközi autómentes napon.

Mi ennek a napnak az üzenete?
Hogy ne ülj autóba, hanem válassz alternatív megoldást (mint pl. kerékpár, vagy tömegközlekedés).

Hogy jártak azok, akik eme nemes üzenetnek engedelmeskedve tömegközlekedtek?
Szívtak a CM miatt, akik szintén a városi autózás alternatívájára figyelmeztették a nagyérdeműt.

Mi történt azokkal, akik mégis autóba ültek?
Egy részük szintén beleszorult a dugóba, de így is könnyebben hazakeveredett, mint a tömegközlekedők.

Ez volt a cél, hogy az autósoknak az jöjjön le, hogy még mindig az ő választásuk volt a legjobb?

Nem vazze, qrvára nem ez volt a cél!

Vita részemről lezárva.

68

nyelv-ész, 2005. szeptember 27. kedd, 22:16 (#)

#65 - eszpee:

ha jól emléxem, eddig még mindegyik vasutassztrájkot jó előre bejelentették, Mari nénit nem a vonaton érte a hajnal útban Mátészalkára...

Remélem, lejön Neked is, hogy nem magával az eseménnyel van bajom, hanem a szervezéssel (útvonal, időpont, tömegközlekedés akadályozása az autómentes napon, ilyesmi...)

69

Gr0, 2005. szeptember 27. kedd, 22:29 (#)

Zuzu,

"GrO, mivel én voltam/vagyok egyike azoknak akik máshol rendeztetnék meg a Budapest Parádét, megjegyezném, hogy én az értékteremtést tartom egy olyan oknak ami feljogosíthat egy rendezvényt arra, hogy kimenjen az utcára és kicsit felforgassa megszokott életünket. Egy élhetőbb városért szervezett figyelemfelkeltő demonstráció össze sem hasonlítható egy szemérmetlen, gagyi, olcsó felvonulással."

És az eszedbe jutott már, hogy ami neked érték, az másnak nem feltétlen az, illetve, ami neked gagyi, az másnak érték is lehet?

Gr0

70

pblue, 2005. szeptember 27. kedd, 22:40 (#)

"Ez volt a cél, hogy az autósoknak az jöjjön le, hogy még mindig az ő választásuk volt a legjobb?

Nem vazze, qrvára nem ez volt a cél!"

eheh, akinek valóban ez jött le, az úgyis reménytelen, legyen bárhogy is csomagolva az üzenet.

71

nyelv-ész, 2005. szeptember 27. kedd, 22:40 (#)

Gr0,

ez megint parttalan vitát szül. Elég jól elbeszéltünk itt egymás mellett eddig is...:-)

Konstruktív javaslattal élek: ahelyett, hogy anyáznánk amiatt, ami történt, inkább meditáljunk azon, hogyan lehetne a jövőben olyan CM megmozdulást szervezni, amelyiknek eredményeképpen azok a célok megvalósulnak, amelyeket pblue kartács és más CM-fanok oly vehemensen megfogalmaztak? Jelesül a kerékpáros létforma létjogosultsága, noch dazu "emancipációja", amely nem akadálya, hanem szimbiózisa a másik alternatív "létformának": a tömegközlekedésnek. Merthogy ez utóbbi emancipációjáért valahogy senki sem akar síkra szállni.

72

Gr0, 2005. szeptember 27. kedd, 22:41 (#)

nyelv-ész,
igazad van. Ennek a postnak nem ez a témája.

Gr0

73

nyelv-ész, 2005. szeptember 27. kedd, 22:44 (#)

pblue,

egy VALÓBAN autómentes nap mindenkit megerősíthet abbéli hitében, hogy nemcsak négy keréken van élet... Amikor az adóalany azt látja, hogy a kerékpár és/vagy a tömegközlekedés segítségével könnyedén, veszélytelenül eljuthat céljához, akkor nem az autó lesz számára az isten.

74

pblue, 2005. szeptember 27. kedd, 22:55 (#)

nyelv-ész,

én úgyvélem, hogy egy ilyen "reklám" tipusú bemutató messze meghaladja egy cm jellegű felvonulás kereteit, és ezért nem is lehet célja. de persze jó lenne, csak irreálisnak érzem. maradva eszpee sztrájkos analógiájánál, ez olyan mintha a sztrájkoló mávosok azt igyekeznének demonstrálni a munkabeszüntetéssel az utazóknak/adófizetőknek, hogy miért is lesz nekik mint utazóknak jobb attól, hogy az adójukból többet költ az állam vasutas bérekre, és ezért a vasutas sztrájk nem a vasúti közlekedés korlátozásában merülne ki, hanem épp ellenkezőleg, valami emeltszintű prémium szolgáltatásokkal megtűzdelt heppening lenne.

75

nyelv-ész, 2005. szeptember 27. kedd, 23:05 (#)

De ha egy CM esemény alatt a kerékpár és a tömegközlekedés segítségével lehet flottul közlekedni, autóval meg nem, vagy csak korlátozottan, akkor ez pontosan azt a hatást eredményezi, amit szeretnél: az autó (mint akadályozó közeg) kiiktatásával ráébreszted a nagyérdeműt, hogy minek kellene nagyobb proritással bírnia.
A sztrájk-párhuzamot meg kukázzuk ki gyorsan, mert oda jutunk, mint a Blikk: primitív, autós vs. bicajos szembenállásra redukálja az egészet.

76

birop, 2005. szeptember 27. kedd, 23:17 (#)

Minden tiszteletem azoké, akik úgy gondolják, hogy a CM-et úgy kell megrendezni, hogy a legnagyobb feltünést keltse de a tömegközlekedőket ne lehetetlenítse el. Ezért pl nagyon tetszik Ali útvonal javaslata.

DE. Véleményem szerint itt már rég nem egy szimpla felvonulás zajlik. Hanem valami, amire a legfinomabb szó a demonstráció. A társadalom egyik része szeretné ha a bicikli, mint balatoni sporteszköz átlényegülne közlekedési eszközzé.(erre mindenféle oka van, azt már kellően szétragoztuk) Nem csak az utakon, hanem az emberek fejében is. Ez egy átfogó szemléletváltás. Ilyenek már voltak a történelemben kicsiben és nagyban. Amikor csak néhány okos, művelt, elithez tarozó vitatkozott a Föld- és a Nap- központú világegyetemen, akkor csak megégettek, meg háziőrizetbe vettek néhány embert. Amikor kicsit szélesebb, kevésbé művelt emberek vitatkoztak a javak más rendszerű elosztásán, akkor az Auróráról lőtték a Télipalotát, és "pár" embert meglicseltek.

Itt is elég sok ember érintett a dologban. A "forradalmár" bringások. Az eddigi rendszer élvezői, lásd bumeráng. Valamint azok akik még nem foglaltak állást. Ez a két érdek/három csoport, valahol, valamikor össze fog csapni. Az pedig áldozat nélkül nem megy.

Szóval szerintem törekedni kell a legkevésbé idegborzoló megoldásra. Amúgy is olyan rohadt ideges mindenki ebben az országban. Sok párbeszéd ezen biztos segít. De a legcélravezetőbb megoldások azok, amikor borul a bili és bizony a fél város szív, mert karácsonyig se jut haza. Nem szép megoldás, nem kultúr megoldás. Kétélű fegyver, mert visszafelés is elsülhet. De a leggyorsabb, és naív ábránd, hogy nulla "veszteséggel" meg lehet oldani egy ilyen léptékű változást.

77

pblue, 2005. szeptember 27. kedd, 23:59 (#)

félreértés ne essék, én nem arról beszélek, hogy a cm direkt nehezítse a tömegközlekedők dolgát. pusztán arról, hogy számomra túlzott erőfeszítésnek tűnik egy olyan biciklis felvonulás szervezése, ami semmiféle hátránnyal nemjár a többi közlekedőre nézve, és nem tartom ezt igazán súlyos és valós problémának. szerintem a cm úgy nagyszerű rendezvény ahogy van, jelen formájában is.

78

nyelv-ész, 2005. szeptember 28. szerda, 08:46 (#)

birop,

szerintem meg nem a "lánglelkű forradalmár" hozzáállás a célravezető, mert ez csak konfrontációt és ellenérzést szül.

79

pblue, 2005. szeptember 28. szerda, 10:15 (#)

amúgy épp most megy ez a téma a retúrban ( http://tilos.hu )

80

Zuzu, 2005. szeptember 28. szerda, 11:36 (#)

GrO, #69, igen, eszembejutott, ezért nem szerettem volna belemenni egy parttalan vitába, de azért álljon már meg a menet, valahogy mérni kell egy megmozdulás a közösség szempontjából való hasznát, létjogosultságát. Elnézést a drasztikus hasonlatért, nem párhuzamot vonok csak példaként említem, hogy egy fasisztának érték Hitler eszmerendszere, aminek azért mégsincs jogosultsága e földön, nem? És ezt ki mondja meg? Leállnál egy ilyennel vitázni mikor kiáll az "értéke" mellett? Azért ne legyünk már annyira toleránsak, hogy ami rombolhat, (ezt most nem írom le ismét, mert már egyszer kifejtettem miért) és a közösség csak kis rétegének "érték" oly nagy teret kaphasson. Ezeknek megvan a helye és ideje. Szerintem.

81

BaBe, 2005. szeptember 28. szerda, 11:44 (#)

Zuzu, szerintem jól érezted, hogy ez a példa erős túlzás, (sőt, egy kicsit nyugdíjas stílusú) ha megengeded, ezt a gondolatmenetet kicsit továbbszőve folytatom, aztán gondolsz, amit akarsz: ha tehát a fasiszták jöttek elő példaként, mennyivel inkább fasiszta tett a kipufogógázzal szennyezni a földet (ami már teszi is meg első védekező lépéseit!), mint biriglivel, a környezetet kímélve, könnyen és gyorsan közlekedni, a legritkábban halálos balesetet okozni, kevesebb parkolóhelyet használni, ezért kevesebb iszonyú méretű építkezést generálni, kőolaj, anyámkínja,stb.

Szóval ebből a székből nézve a fasiszta az autós az égéstermékeivel, aki elnyomja a szerencsétlen biriglist, (és a gyalogost, meg tömegközlekedőt) na de nehogy már a fasiszta fújja a passzátszelet, a mesékben is mindig a legkisebb királyfi kapja az országalmát és a hatvankétfogú királykisasszonyt, szóval: hajrá birigli!

(Aláírásként pedig: egy gyalogos, rendszeresen többcekkeres házibanya:)

82

hip, 2005. szeptember 28. szerda, 11:58 (#)

Ritkán hallani többcekkeres házibanyákat fasisztázni ;)

83

Zuzu, 2005. szeptember 28. szerda, 12:08 (#)

Ajaj, éreztem, hogy félre fogtok érteni, meg is történt, ha lehet nem is szeretném ezt a párhuzamot tovább ragozni, zárjuk le, ok? Hibáztam, bocs. Vannak dolgok amiket pár soros beírásban nem lehet tökéletesen kifejteni.

Az előzőekben csak azt szerettem volna egy kicsit kidomborítani, hogy az "érték" nem teljesen szubjektív kategória, és meg kell húzni valahol a határt ameddig tolerálni lehet a másik ember értékrendjét.

84

BaBe, 2005. szeptember 28. szerda, 12:26 (#)

#82: hip, sajnos nem is annyira ritka, de most nem magamra gondolok. (én meg egy ilyen hülye vagyok, akinek a fasizmus hívószó, és a cekker és a banya is stimmel :)

#83: Zuzu, persze-persze, ahogyan nyilván a válasz sem lehet tökéletesen kifejtett, talán majd egyszer élőszóban... (a fasizmusról meg lásd pár sorral feljebb :) (Az értékről és az ő határáról, mint nem teljesen szubjektív valamiről pedig annyit, hogy azt a bizonyos határt nem úgy képzelem, mint egy szilárd vonalat, hanem inkább úgy, mint egy zselés hullámot, amelynek mozgási tere inkább adott, mint magának a zselének a területe. Huhh. Izé.)

85

Kenny, 2005. szeptember 28. szerda, 12:37 (#)

BaBe, gyümölcszselés hullámról beszélsz, vagy kocsonyazselésről? Csak hogy valami komolyságot vigyünk a vitába. :)

86

Zuzu, 2005. szeptember 28. szerda, 12:48 (#)

Ja, én is el tudnám képzelni ezt a zselézést, de mindig lehurrognak, hogy milyen vagyok :)

87

Alfi, 2005. szeptember 28. szerda, 13:29 (#)

Hát igen, a pozitív értékrenddel mindig probléma van, illetve a vele való azonosulással szinte mindig eggyütt jár a csalódás.
Nem úgy történnek a dolgok, ahogy elképzeltem, ahogy szerettem volna.
A negatív értékrendben nincs csalódás mert a megfigyelt valóságra épül.
Rossz tapasztalatok sokasága amelyből kikristályosodik az éppen használható alternatíva, megoldások sora.
Amikor idealista énem tobzódik akkor mindig problémák sorába ütközöm.
Amikor átmegyek realistába, csak a megoldások érdekelnek.
Néha ez kell,néha meg a másik.:-)))

88

eszpee, 2005. szeptember 28. szerda, 13:47 (#)

szétOFF: Kenny, azt, hogy kocsonyazselés hullám, csak a malac állíthatja magáról. Na jó, max csirke. :)

89

ses, 2005. szeptember 28. szerda, 14:14 (#)

olvasók, királyok vagytok! két órára lépünk le eszpeevel rádiózni, és mire visszajövünk, zselézett fasiszták említődnek meg egy közlekedési cikk kapcsán. imádom ezt a műfajt! :D

90

Kenny, 2005. szeptember 28. szerda, 14:34 (#)

eszpee, a malac ok, de csirkéből is készül kocsonya? brrr. :)

Az eddigi eredmény tehát, hogy a fasiszta autós és a társadalom számára hasznos elvek közötti határt egy csirkéből (opcionálisan malacból) készült kocsonyazselés hullámfüggvénnyel lehet ábrázolni. Jól értem? :)

91

Führer, 2005. szeptember 28. szerda, 15:32 (#)

Ja, natürlich, az elgázosítás dicső eredményeink egyike, örömmel látom, hogy csinálják. Kerékpáros ügynökeink pedig mindent megtesznek azért, hogy az is utálja az összes kerékpárost, aki csak évente kétszer látja őket. Nem lenni tekintettel arra, ami nem a mi érdekünk, teszi jó fasisztává a fasisztát. Nagyon jó, hogy ismét egyre többen vallhatják igazi jó fasisztának magukat.

92

BaBe ezután lefordult a székről, és nem mozdult többet..., 2005. szeptember 28. szerda, 16:25 (#)

Levegőt!!! Levegő!! Leveg...

93

Zuzu, 2005. szeptember 28. szerda, 17:04 (#)

Érdekel valakit aki még életben van a Műcsarnok filmklub műsora?

94

Kenny, 2005. szeptember 28. szerda, 21:40 (#)

Zuzu, restellem (tuképpen nem is :), de nemhogy filmklubba, moziba se nagyon járok. Filmet számítógépen is lehet nézni. :)

95

ses, 2005. október 18. kedd, 16:33 (#)

Demszky a bringásokról a MH-ban:

"(Kérdés:) Kerékpárút nem épült három évig. Most valami elkezdődött, de nyilván ez is a kampányévnek köszönhető. Esetleg a bringások is megszólítandó célcsoport?

(Demszky Gábor:) Nem, ők ahhoz kevesen vannak. De nem ezzel a logikával gondolkodunk. Építettünk már az elmúlt években 140 kilométer bicikliutat, kialakítottunk kerékpártárolókat, de a város a tömegközlekedést tartja az autózás alternatívájának, és nem a biciklizést. Tudomásul kell venni, hogy Budapestből nem lesz Amszterdam, nem olyanok a terepadottságaink. A mostani kerékpárút-építésekre azért van lehetőség, mert több az útfelújítás, és így egyszerre építhetünk. Fontos az is, hogy a kerekesek megkerestek minket néhány olcsón kivitelezhető, reális javaslattal. Így lehet a mostani útfelújítás mellett bicikliút a Bajcsy-Zsilinszky úton."

http://href.hu/x/myu


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork