Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53884 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Mire jók a függvények?

stsmork cikke a Blog rovatból, 2005. december 8. csütörtök, 21:41 | 27 hozzászólás

Mármint a matematikában. A tizennégy éves unokahúgom szegezte nekem ezt a kérdést, és hogy tisztán lássak, hozzátette: nem csak úgy általában gondolja, hanem egészen konkrétan neki mi haszna származik abból, hogy derékszögű koordinátarendszerben ábrázolni tudja az y = 2x függvényt? Egyszerűnek látszó, mégis zavarba ejtő kérdés.

Próbáltam konkrét példákat hozni az életből, ahol matematikai alapismeretek nélkül nem lehet boldogulni, de az a helyzet, hogy nem nagyon vannak ilyenek. A legjobb példám (egyébként teljesen életszerű, egyszer nekem is végig kellett számolnom) eddig a következő:

Több éve élsz egy idegen országban, és szeretnél középtávra (öt-tíz év) berendezkedni. Bérelt lakásban laksz, és rengeteg lakbért fizetsz. Vehetnél lakást is, de nincs elég megtakarított pénzed. Hosszútávú kölcsönt kellene felvenned, húsz-harminc évre; de azt csak változó kamatozással adnak. Nem tudhatod, hogy a kamatlábak a jövőben emelkedni vagy csökkenni fognak. Mi az optimális stratégia? Bedobod minden pénzed, kölcsönt veszel fel mellé és veszel egy lakást? Hagyod a megtakarított pénzed a befektetési alapban és a teljes vételárat kölcsönből fedezed? Maradsz továbbra is bérelt lakásban? Melyik megoldásnak mekkora a pénzügyi kockázata?

Idáig jutottam, amikor rájöttem, hogy a példa ott sántít, hogy könnyű találni valakit, aki az egész számítást elvégzi helyetted. Akkor mi a fenének tanuljon az unokahúgom az általános iskolában matematikát?

Nem tudom, mi a helyes válasz (van?), szerintem nem is lehet konkrét példával válaszolni rá. Inkább azt hiszem, tanulni (és nem magolni - nem ugyanaz a kettő) azért érdemes, mert másképp az ember buta marad. Butának lenni pedig nem jó, mert a butákat szokták a pilótajátékokba beledumálni, nekik adják el a time sharing üdülőjogokat, ők veszik meg az agyonreklámozott marhaságokat, egyszóval mindenhol rosszul járnak. Van, akit ez egyáltalán nem érdekel - mert még ahhoz is túl buta, hogy ezt észrevegye.

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (27)

1

karlsruhe, 2005. december 8. csütörtök, 22:12 (#)

azért, mert egy egyenes, még ha egyszerű is szép dolog.
egyébként, versekről minek tanul az ember? azért, mert azok is szépek, csak másképpen. ha nem tanul meg a gyerek a lehető legtöbb dologból néhány alapdolgot, akkor nem fogja tudni eldönteni hogy miért szépek a különböző dolgok és melyik érdekli őt, oszt lesz belőle egy fásult buta felnőtt.
bocs hogy ilyen egyenes voltam, késő van.

2

Fisher99, 2005. december 8. csütörtök, 22:28 (#)

Nem őróla fognak szólni a szőkenős viccek.

3

Konrad, 2005. december 8. csütörtök, 22:29 (#)

Ha ismeri a függvényeket, akkor azzal az alappal mást is meg tud tanulni, és fog tudni sok pénzt keresni. Vagy nem.

4

Ali, 2005. december 8. csütörtök, 23:01 (#)

Gondolom az épp aktuális sztárokat viszont kapásból tudja. Mármost az oktatás szerepe világos: addig tanítják az embert, míg el nem éri azt a szintet, hogy már magától tudjon tanulni -- azt, amire szüksége van. Az se árt, ha fel tudja ismerni, mire van szüksége.

Az ember nehezen tanítható fajta, sokan elvéreznek út közben. S talán pont 14 éves korban a legnehezebb ezt belátni, amikor már elég tudása van az embernek, hogy másokban megtalálja a hibákat és a tévedéseiket, de önmagában még abszolút nem igazodik el...

5

PAStheLoD, 2005. december 8. csütörtök, 23:32 (#)

14 éves, tehát nyolcadikos, tehát még nem is kóstolt bele a középiskolás matematikába. Hajajajj :)

Én imádom a matematikát, mégis, erősen kétségbe vonom a mostani tananyagot azok számára, akik nem fogják felvételi tárgyként választani. Tehát akiket nem érdekel, és inkább letesz hat nyelvvizsgát, mintsemhogy megértse a konvergens és divergens sorozatok közti különbséget.

Szerintem a kérdés igazából ez kellene hogy legyen: 14 évesen el tudja-e már dönteni az "alany", hogy mivel akar később foglalkozni? Valamilyen szinten biztosan, de az ilyen skálázhatóság még csak az IT iparban divat, a szürkeiparban [oktatás] továbbra is az agyatlanság toNbol :|

6

Boca, 2005. december 8. csütörtök, 23:40 (#)

Kérdezze meg Hargittai Beától.
Könnyen kiderülhet, hogy objektíve semmi szüksége a függvényekre. Meg egy sor más dologra sem.

7

Dr. Minorka, 2005. december 9. péntek, 01:05 (#)

Támogatom! Kérdezze meg Beácskától! Ennek nyomán rémületes gyorsasággal el fog kezdeni függvényeket tanulni.

8

NagyGa1, 2005. december 9. péntek, 02:38 (#)

A múlt héten a Tiloson a Mérő Lászlóval volt beszélgetés, ahol felmerült ugyan ez a kérdés.

Szerinte nem a konkrét tudásanyag a lényeg, hanem a tortúrához kapcsolódó lelki / szellemi fejlődés.
- szocializációs eszköz, megtanulja az ember a helyét a világban. (pl. Vannak emberek akiknek ez könnyebben megy)
- hozzászokik a delikvens a frusztrációhoz, lelki edzés a jövőre nézve
- jó esetben megtanul küzdeni valamiért, valami olyat csinálni, ami amúgy nem esik jól.

Talán kicsit még logikailag is fejlődik. :)

Igazából a sportokkal is hasonlókat lehet elérni.

9

Pepito, 2005. december 9. péntek, 07:12 (#)

Szerintem a bizonyos dolgok megtanulásának és megértésének pusztán módszertani jelentősége van. Ha már Mérő... és persze akkor kognitív pszichológia... az embernek segít komplex sémákat létrehoznia, amely *általában* is segít a dolgok jobb megértésében, helyrerakásában.

Épp a napokban jutott eszembe, hogy nem emlékszem a másodfokú egyenlet megoldóképletére. (Elfelejtettem a ritmusát!) Ez akár szégyen is lehetne egy mérnöktől, de hogy ne szenvedjen csorbát az önértékelésem, gyorsan levezettem. Nem mintha kellene használnom mostanában.

10

stsmork, 2005. december 9. péntek, 07:14 (#)

Új olvasóink kedvéért belinkelem ide Hargitai Beával foglalkozó korábbi két cikkünket (Éjfél Kapitány műveit):

http://sesblog.hu/archives/individual/014040-20050505.html
http://sesblog.hu/archives/individual/014013-20050502.html

11

BaBe, 2005. december 9. péntek, 09:19 (#)

#2: Nem ő fogja _mesélni_ a szőke nős vicceket.

12

haujobb, 2005. december 9. péntek, 10:43 (#)

Ezt a kerdest szinte mindegyik tantarggyal kapcsolatban fel lehet tenni. Mikor lesz az eletben valaha szuksegem arra, hogy tudjam ki kovette a tronon XVDDXC. Taksonyt? Vagy, hogy mennyi a viz fajhoje? Avagy mikor kell az eletben valaha kotelre masznom?

13

eszpee, 2005. december 9. péntek, 10:48 (#)

Az a helyzet, hogy "az életben" gyakran kell felesleges dolgokon átesni, ehhez jó gyakorlatot ad kinek a kötélmászás, kinek a függvények.

14

mr m, 2005. december 9. péntek, 11:32 (#)

http://matula.hu/index.php?section=article&rel=21&id=244
Itt meg van mondva a frankó, matula style persze.
Szerintem nyugtasd azzal az unokahúgod, hogy minél tovább tanul ánnal nehezebb olyan dolgokat kénytelen elsajátítani amire sose lesz szüksége. De legalább amit most kínkeservesen, hosszú idő alatt magábaszív, azt később, szinte pillanatok alatt elfelejti :)

15

Jano, 2005. december 9. péntek, 11:58 (#)

Nem egészen fv-ek de koordinátarendszer. Még mielőtt suliba tanultuk volna, kaptam egy könyvet amiben egy csomó koordinátarendszerben megadott pontok voltak amiket ha szépen az ember végig bejelölt rajzok jöttek ki.

Talán ha fv-eket is úgy tanítanák, hogy azzal rajzolni is lehet anélkül, hogy elárulnák, hogy ezt csúnya szóval vektorgrafikának mondjuk...lehet jobban megtetszene a diákoknak.

16

Alfi, 2005. december 9. péntek, 12:03 (#)

Én imádtam a függvényeket.:-)))

17

mustar, 2005. december 9. péntek, 12:32 (#)

A függvények nem csak azoknak kellenek, akik ebből felvételiznek (közgáz, műszaki, matek).
Pszichó, földrajz, biológia... és akkor csak azokat a szakokat említettem, amelyeknél tudom, hogy nagyon kemény fgv-elemzések vannak (előrejelzések, populációvizsgálat, stb).
A nővérem biológus, ő mondta, hogy érettségi után azt hitte nincs tovább matematika. Pedig a deriválás/integrálás csak akkor jött a képbe...

18

Ali, 2005. december 9. péntek, 12:34 (#)

mr m, az első rész stimmel, csak hiányos. Egy szót sem ejt az iskola falain belül dúló bandaháborúkról és hasonló finomságokról, tehát arról, hogy a diák egy idő után szinte észre se veszi a tanárt, mint a legkevésbé fontos tényezőt a folyosón egyik irányból közeledő dealer és gorillái, a másik oldalon parkoló kunkurrens banda harapófogójában. Az is tévedés, hogy ez mostanában alakult így, nagyjából az én időmben is hasonló "rosszul őrzött bejáró fegyintézet" feelingje volt a középiskolának -- igaz, állítólag akkor még nem mindnek.

19

Dr. Minorka, 2005. december 9. péntek, 13:30 (#)

A bánatba... Éjféli Kaiptány cikkéhez írtam be, de ide szántam:
Eleve nagy baj, ha valaki hasznossági alapon tanul.
Azért tanuljon mert ember, és nem Beácska (elolvastam a luvnya nyilatkozatát...

20

wice, 2005. december 9. péntek, 15:15 (#)

szerintem kerdezd meg tole, h miert eppen a matekkal kapcsolatban tette fel a kerdest. van-e olyan tantargy, amivel kapcsolatban nem merult fel benne ez a kerdes, amit szeret?

ha van, akkor maris megvan a megoldas: az a szemelyes haszna, h megtudja, mi az, ami erdekli, mi az ami nem, mihez van tehetsege, mihez nincs.

ha nincs, akkor pedig surgosen kezdje el felrerakni az uzsipenzet, h legyen mibol szilikon-implantatumokat csinaltatnia.

21

nyelv-ész, 2005. december 9. péntek, 16:38 (#)

stsmork,

ha nem műszaki tudományok művelője, vagy informatikus lesz a lelkem, akkor télleg csak arra kell vigyáznia, hogy ne bukjon meg matekból... Ha viszont elmegy építésznek vagy programozónak, megtanulja, mi a magyarok istene!

Beácska: ha jól számolom, ebből pont 12 tesz ki egy tucatot. Csak nem mndegyik kerül bele az újságba.

22

Fisher99, 2005. december 9. péntek, 22:15 (#)

#11: :-)

23

FT, 2005. december 10. szombat, 07:37 (#)

A függvények azért lehetnek hasznosak neki, mert az életben a dolgok függnek más dolgoktól. Pl. vannak kérlelhetetlen ok-okozati kapcsolatok.
Szóval a függvény egy nagyon értékes mém.
A koordinátarendszer csak azért van, hogy segítsen neki ábrázolni. És közben átérezni a kérlelhetetlen következetességet, ahogy pontonként megküzd vele.
Az egyenessel meg azért lehet jó kezdeni, mert egyrészt a legegyszerűbb, másrészt sok dolognak egy gyakori egyszerű modellje is, harmadrészt ha ábrázolás közben hibázik (a kérlelhetetlen következetességet tanulni kell, gyakorolni kell), szemmel könnyen észreveheti.

24

Pepito, 2005. december 12. hétfő, 04:46 (#)

Milyen gyakrak halljuk celebek szájából, hogy "bocs, mindig hülye voltam a matekhoz, hihihi". Persze ezek nem bunkók. Viszont ha valaki ki meri mondani, hogy a művészettörténet számára vakfolt és elrettentették a francia szimbolisták vereseinek elemzései általánosban a mélyebb megismeréstől, akkor máris rásütik: bunkó a lelkem. Mintha csak egy irányba működne. Talán mert a legtöbb celeb nem matekos...

25

Laguna, 2005. december 12. hétfő, 16:31 (#)

rólam lenne szó... igen van olyan tantárgy, ami szeretek, de azokban is felvetődik hogy most ezt vagy azt mért kellett megtanulni, szóval nem csak a matek miatt. a koordinátarendzserkkel amúgy semmi bajom amíg csak rajzolni kell csak a függvényeket nem értem, és szégyen nem szégyen azért fogom megtanulni, mert muszáj. a szilikonról meg köszönettel lemondok

26

ses, 2005. december 12. hétfő, 17:18 (#)

Laguna, az irány eddig jó - sikereket! :)

27

Bombi cica, 2005. december 15. csütörtök, 09:54 (#)

Bombi cica vagyok. Én nem járok iskolába, de a gazdi mesélte, hogy ő nagyon szerette a függvényeket. A függvények azért jók, mert bonyolult összefüggéseket egyszerű(bb)en le tudunk írni velük. Ami jó dolog. Meg gondolkodni is megtanítanak. :)) Na, megyek mű-egeret kergetni, az is jó dolog!


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork