Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53884 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Ügyfélszolgálat

Laliló cikke a Blog rovatból, 2005. december 21. szerda, 00:59 | 18 hozzászólás

A hír igaz, minden egyes vásárlásom és ügyintézésem alkalmával el kell ismernem: az USA ügyfélkiszolgálásban verhetetlen. Íme néhány, kelet-európai számára "elrettentő" egyperces példa.

Az első nem is kereskedelmi, hanem hivatali példa. Kérem szépen, az történt, hogy a helyi TB (Social Security Office) egyik alkalmazottja szombat délelőtt visszahívott és válaszolt az üzenetrögzítőjén pénteken meghagyott kérdésemre. Azt hiszem nem is kell tovább folytatnom: előfordult már otthon valakivel valaha, hogy egy hivatal visszahívta?

Más. Új házunkba rendeltünk kábeltévét és internetet. A telefonos bejelentés után közölték, hogy jövő hét szerdán jön a szerelő. A jövő hét hétfőjén reggel kapok egy hívást, és egy automata üzenet emlékeztet, hogy ugye nem felejtettem el, hogy két nap múlva megy a szerelő? Legyen ám otthon valaki!

Más. Bérelt házunkban a közműveket át kell íratni a saját nevünkre. Megkérdeztem a házigazdánkat, hogy hol van a gázművek, vízművek, stb. irodája, ahova be kell menni. Nem értette miért akarok odamenni, óva intett, hogy ha elmegyek valószínűleg nem tudnak ott mit kezdeni velem. Elég ha csak felhívom őket, és bemondom, hogy mostantól az én nevemre menjen a számla. És valóban.

Más. Ma megkötöttem a holnap megvásárlandó autónkra a biztosítást. Mindehhez annyit csináltam, hogy a megadott emailcímen kértem egy ajánlatot, megkaptam, elolvastam, megfelelt és válaszoltam, hogy elfogadom. 10 perc múlva jött az adataimmal kitöltött nyomtatvány, amit csak alá kellett írni és elfaxolni. Voilá! Nem jött fotós értékbecslő, nem kellett születési anyakönyvi kivonatot benyújtani ésatöbbi.

Ha már autó... Nos, autókölcsönt kapni pofonegyszerű, kb. 15 perc alatt kész. A dolog menete a következő: 1) kellene egy kis pénz autóra 2) online vagy telefonon jelentkezel a választott banknál, felveszik az adatokat illetve, hogy mekkora kölcsönre lenne szükség 3) 10 perc alatt elbírálják a hitelt 4) pozitív válasz esetén kapsz egy csekket X ezer dollárról ami gyakorlatilag egyenértékű a készpénzzel, bármely kereskedőnél fizethetsz vele X dollár erejéig.

A használt autó-vásárlásban rejlő kockázatot (lopott, visszatekert órájú, totálkáros, 3-ból összerakott jármű) hivatottak megszüntetni a központi ellenőrző adatbázisok. Az autóval kapcsolatos minden esemény bekerül az adatbázisba, legyen az átruházás, forgalomba helyezés, szervízműveletek végrehajtása. Természetesen követik a km-óra állást is. Az autók 90%-áról tökéletes online napló kérhető le, még azt is látom, hogy melyik szervizben mikor cseréltek olajat milyen km-állás mellett.

Más. Új házba költöztünk, és ugyan mindenhol megadtam az új címet, de ki tudja, biztos lesz még levelem a régi címre is. Hallottam, hogy a postánál be lehet jelenteni a címváltozást. Három lépésben online meg tudtam adni a régi és új címet. A módosítás valódiságát a hitelkártyámmal igazolták, ahhoz ugyanis itt hozzá van rendelve a számlázási cím. 2 perc alatt megvoltam. A bónusz azonban az, hogy a végén még egy pár kupont is kaptam olyan cégektől, akiknek a szolgáltatásait tipikusan költözéskor veszi igénybe az ember. Így most a Bank of America-nál kapok 50 dollárt, ha nyitok egy új számlát, illetve 15% kedvezményem van a Home Depotba (a helyi Praktiker).

Más. Elromlott a nyomtatónk, nem hozta ki oldalra kinyitáskor a festékpatront illetve begyűrte a papírt. Online chat-en szóltam a HP supportnak, hogy bibi van. 15 percig vadásztuk a hiba okát, amit végül nem sikerült elhárítani. Válasz: jó, akkor küldünk egy új nyomtatót, a régit meg majd postázzam vissza miután megjött a csere.

Más. Gyakorlatilag bármit vissza lehet cserélni 3-4 héten belül. Nem kell magyarázkodni, elég annyi, hogy nem tetszik, meggondoltam magam, kérem vissza a pénzt. Állítólag a Costco (kb. Metro) nevű boltban még a felbontott bort is visszaveszik. A dolog logikus folyománya, hogy ha megveszel valamit, és utána egy hétre leárazzák a terméket, akkor ugye elvileg visszaviheted a régit, megkapod érte az eredeti árat, majd aztán újra megveszed a mostmár leárazott terméket. Először nem akartam elhinni hogy ez működhet. Viszont hétvégén élőben volt alkalmam kipróbálni. 2 hete vettem egy hanszórót a számítógéphez 60 dollárért, most viszont akcióban csak 30 dollár karácsonyig, szépen vissza is adták a különbözetet.

És végül az online vásárlás. Hát ez a legveszélyesebb. Hihetetlen a választék minden termékből, legyen új, használt vagy aukciós. Egyszerűen lehet hitelkártyával fizetni (nem utánvéttel mint otthon), percről percre követheted hol tart az áru, a csomagküldők webhelyén pedig még azt is látod, hogy mikor küldték ki a szállítókocsival a címedre a csomagot, mikor teszik le otthon. A legtöbb online boltnál ÁFÁ-t nem kell fizetni. Ennek oka, hogy minden államban más-más az ÁFA, így a legtöbb kereskedő a vevőre bízza, hogy befizesse az esedékes helyi ÁFÁ-t. Amit nyilván senki sem fizet be.

Gondolkodom, hogy mi lehetne az adekvát csattanó... szomorú, de e példák során vált érthető, hogy a pár évre kiköltözött magyar haverok miért dekkolnak itt már 10 éve. Fogjunk össze! Küldjünk el minden magyar kereskedőt és hivatalnokot az USA-ba egy tanulmányútra, akkor ráeszmélnének arra, hogy másképp is lehet üzletet/hivatalt vezetni és talán javítanak az otthoni állapotokon. És akkor talán a barátok is hazatérnek.

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (18)

1

Jano, 2005. december 21. szerda, 02:29 (#)

Egy mai kisebb pozitiv tapasztalat:
Vettunk metroban egy Bosch beépíthető elektromos sütőt amihez nem volt magyar használati utasítás. Gondoltam letöltöm netről, de ott nem volt fent. Irtam kapcsolat címre reggel 10:25-kor. 10:46-kor jott egy cc-zet email, amiben lattam, hogy tovabbkuldte az illetekesnek. 11:44-kor megkaptam a kert hasznalati utasitast pdf-ben.

A tortenetben persze ez az egyetlen pozitiv dolog, mert a bosch honlapjan a kereso nem szol semmit ha nincs talalat, a kapcsolat cim alatt nincs haztartasi keszulekek opcio a valaszthato listaban (ezert lett a mail tovabbkuldve), es csakugy tobalja a popup ablakokat...

Ez a suto mar a masodik, mert mikor vettunk egyet kiderult, hogy 16Ampernyi biztositek kell neki onmagaban, nekunk pedig 3*16 volt reszben foglalva. Az ELMU-nel a bovitesert Amperenknet tobb mint 3000 forintot kertek volna halozat fejlesztesi dij cimen (nem eleg neki, hogy tobbet fogyasztok??) plusz szerelo, pecset stb...laza 50K koruli plusz koltseg.
Vegul azert lett elektromos suto mert a regi futesre szolgalo gazkonveketor megadta magat és helyere vizmelegitos kombi keszulek kerult, mire a vizmelegito bojler altal hasznalt kor felszabadult...

Persze lehet csendben, zsebbe kicserelte volna valaki a biztositekot..vajon ott kint ilyen van?

2

buzievagy, 2005. december 21. szerda, 05:40 (#)

Az adoval az a szabaly, hogy ha az adott online kereskedonek nincs a cel allamban boltja, akkor nem kell ra forgalmi adot fizetni.

Azaz ha elvileg bemehetnel a helyi (adott allamon beluli) boltba es ott is megvehetned, akkor fizess csak forgalmi adot akkor is, ha online rendeled toluk mashonnan; de ha nincs boltjuk, akkor nem kell.

Errol mar irtal, de persze a forgalmi ado merteke is valtozik allamrol allamra, Massachusetts-ben, amit Taxachusetts-nek csufolnak a magas adoi miatt 5%, de peldaul New Hampshire-ben 0. De alapveto elelmiszerekre, meg ruhazati cikkekre meg Mass-ben is nulla az ado, mert ugye enni, meg ruhazkodni azt mindenkinek kell.

3

stsmork, 2005. december 21. szerda, 06:32 (#)

Azon már én is törtem a fejem, hogy Magyarországon a hivatalokban miért nem ismerik a telefont. Képesek levélben felszólítani téged, hogy az adóbevallásodon elfelejtetted megadni a keresztanyád első férjének a leánykori nevét, amikor ugyanezt telefonon is simán megkérdezhették volna. Az ajánlott levél megírása, iktatása és postázása persze jóval többe kerül, mint egy gyors telefon, ezért nem tudom mivel magyarázni a dolgot, csak a hagyománytisztelettel: ha az Osztrák Magyar Monarchiában működtek a hivatalok telefon nélkül, akkor nekünk most miért lenne szükségünk rá?

Az online vásárlásról meg annyit, hogy a múlt héten írtam a Zóna Computers Kft nevű világcégnek, hogy festékpatronokat szeretnék venni a nyomtatómba, van-e nekik raktáron? Azóta kilenc nap telt el, de még annyi válasz se jött tőlük, hogy "szabadságon vagyunk, próbálkozz két hónap múlva" vagy valami hasonló. Ideírom a linkjüket, hátha ti is akartok náluk vásárolni:

http://www.zonacomputers.hu/?p_id=25011

4

ferenc, 2005. december 21. szerda, 06:51 (#)

szerintem partallami csokeveny beidegzodes keverve nemi poroszos ordnung muss sein- nel.

vonalhiany volt, es a valoszinusege hog valakit csak ugy el lehet erni -praktikusan- telefonon igen csekely volt.

aztan szerintem ez nem mosodott ki a szervezetbol.

5

Ali, 2005. december 21. szerda, 08:17 (#)

Nekem Finnországban voltak hasonló élményeim, az adózási lazaságoka kivéve. Az adózásban nem ismernek viccet.

6

Zuzu, 2005. december 21. szerda, 09:59 (#)

Élményem a Gázművekkel.

Elköltözött az iroda egy másik telephelyre. Ahogy kell, elkészítettük az átadási-átvételi jegyzőkönyvet amin rögzítettük az óraállást valamint a lemondási és az átvállalási nyilatkozatot. Ezeket az iratokat beszkenneltem és elküldtem a Gázművek részére e-mailben. Hamarosan megérkezett e-mailen az értesítő, hogy az átírás megtörtént, valamint postán a végszámla. Amit online bankolás keretében máris utaltam.

Egyébként hasonló sikerrel ugyanezt végigjátszottam az ELMÜ-vel is.

Na, azért csak van egy-két pozitív példa :)

7

fotel, 2005. december 21. szerda, 10:11 (#)

Szerintem változnak itthon is a dolgok. Csak az elmúlt hetet említeném:

T-Com: meghalt az ADSL modem péntek reggel, bejlenetem, igaz ekkor elbaszták (ISDN vonalhiva ADSL modemhiba helyett) de este újra telefonáltam, megbeszéltük az aktiális kollegával, hogy ez gond, és javítsa már ki. Szombaton 13:00-kor jött a szerelő, aki előtte telefonon kért (nem adott, kért!) időpontot. Azóta van net.

- online vásárlás: két boltnak is írtam így karácsony előtt, 10 percen belül jött válasz.

8

rgt, 2005. december 21. szerda, 10:26 (#)

Engem ugyanúgy hívnak, mint a kerületi polgármestert (nem túl gyakori név), és azt kell, hogy mondjam, nagyon pozitív élményeim vannak: mindig hamar visszahívnak ha megígérik, egy csomó mindent el tudok intézni telefonon, satöbbi :) (egyébként ők is tudják, hogy nem én vagyok a polgármester, de valószínűleg nem tudják hova tenni a névazonosságot).

9

Ali, 2005. december 21. szerda, 12:49 (#)

Tudnád milyen az, ha egy rendőrfőkapitánnyal egyezik a neved, ráadásul húzósabb környéken! :D

10

haujobb, 2005. december 21. szerda, 16:16 (#)

Koltozok Amerikaba...

11

mr m, 2005. december 21. szerda, 16:52 (#)

azt kihagytad a cikkbol, hogy ha bemesz amcsiban egy akarmilyen boltba ott elore koszonnek hangosan es mosolyognak is hozza.

azert azt itthoni helyzetre is van magyarazat.
peldaul amikor a 90. budos paraszt jon be, hogy ami neki kell az tegnapra is keso volt, es esetleg el akarja magyarazni hogyan vegezd a munkadat (mert o amugy is mindent jobban tud), akkor elkepzelheto, hogy te se a turelmedrol lennel hires az irodaban.
szoval azert a nagytobbseg nem muvelt, nyajas sesblog olvaso am...

12

birop, 2005. december 21. szerda, 20:18 (#)

Hát én is találkoztam már okosdi ügyféllel, de szerintem sokkal jellemzőbb, hogy valami porhintéssel próbálkozzák megvezetni az ügyfelet. Legutóbb UPC szerelő próbálkozott nálam azzal hogy az ofszet antenna így meg úgy, és annak falon a helye. Peche volt, tudtam mi az az ofszet antenna, személyes véleményemen túl - miszerint egy antennának a tetőn a helye - még ha akartam volna se tudtam volna neki déli falat adni. Egyszerűen azt a nyomorult házat nem úgy építették. Szerinte ez már elég indok, hogy az igért 5000 helyett 25 ezerbe kerüljön a munka. Szerintem meg nem. Ha egyszer azt vállalták, hogy két héten belül 5 ezerért szerelnek, akkor nem akarok velük a második hét után arról vitatkozni, hogy miér 5-szörös árat kérnek.

13

Adi, 2005. december 22. csütörtök, 16:14 (#)

Ez az online ügyintézés az ELMŰ-nél nagyon érdekes, mert én a holapjukra kirakott űrlapon megadtam nekik az óraállást és nem történt semmi. Nem, hogy nem lett hatása, még visszaszólni is b*sztak. :I

14

Boca, 2005. december 22. csütörtök, 21:36 (#)

Az ELMU rögzíti az óraállásodat, sőt valami visszaigazoló emailt is emleget a lap, amit nem tudom kiküldenek-e.
Én nemrég panaszkodtam nekik a központi emailen, mert azt írták postai levélben, hogy x ft számlatartozásom van, de semmi egyebet. Érdeklődtem emailben, h mennyi vajon az eredeti követelt összeg, mely időszakról, mi volt az eredeti fizetési határidő, stb. mert így nem tudom eldönteni, hogy az 1 hete utalt x-epszilon összeg ezt volna hivatott fedezni, vagy valami más. Nem értem, 2005ben miért nem lehet egy nyavajás táblázatban rögtön közölni ezeket az infókat?
Természetesen postai levélben válaszoltak, hogy nincs tartozásom, így csak elkerülték egymást a pénzek és adatok.
Csorgott a nyálam a cikk olvasása közben és azt számolgattam, hogy ezek elintézése itthon hány munkanapot venne igénybe.
De ezek a balfaszságok nemcsak a hivatali szférára jellemzőek. Pl. az AB Aegon biztosító is rendre postai levélben válaszolt az emailes és faxos panaszomra, pedig direkt odaírtam az összes elektronikus elérésemet. De őket legalább le tudtam cserélni, ellentétben a szopatásra idomított hivatalokkal, akiket már rég ki kellett volna piacosítani szolgáltatókhoz megfelelő mérési módszerekkel vagy mittomén, hogy legalább a piacihoz hasonló mechanizmusokkal szolgálják a közjót.

15

Zuzu, 2005. december 23. péntek, 00:06 (#)

Adi, pedig esküszöm, hogy így történt. Én minden hónapban e-mailben küldöm el az óraállást, ugyanúgy mint a vízórákéit is a vízműveknek vagy hova, igaz nem igazolják vissza, de rendre megérkezik a számla a közölt adatokkal.

16

Human, 2005. december 23. péntek, 14:55 (#)

#3 stsmonk: azért küldenek levelet, mert minden lópikuláról kell hogy legyen az aktádban írásos nyom, konkrétan egy ilyen kérdezésről is
még mindig jobb mintha a korrupt banda bármit mondhatna bármire, mert nem lennének ilyen kötelező dolgaik, de persze idegesítő azért

17

stsmork, 2005. december 23. péntek, 16:11 (#)

Human, ez rendban van, küldjenek levelet is, ha az ügyrend azt kívánja, de ha emellett még fel is hívnának telefonon, akkor már napokkal korábban megtudnám, hogy valami gixer van és tudnék lépéseket tenni. Túl sokat várok el?

18

Pepito, 2005. december 28. szerda, 08:10 (#)

December 7-én leolvasták a villanyórát. 8-án ott volt a postaládámban a számla. Erre varrjatok gombot.

Amúgy itt is mindent el lehet intézni telefonon, interneten, és általában laza minden. A múltkor a lakbért fizettem a tulajnak bankon keresztül. Bemegyek a bankfiókba (szombaton délután), mutatom cetlimet a névvel, számlaszámmal a csajnak, átadom a pénzt, visszad egy slejfnit. Kevesebb, mint egy perc.

És a bankjegyeket nem kell összefejelni! Micsoda zűrzavar! :)


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork