Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53905 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Bringás játékelmélet

Tekatana cikke a Blog rovatból, 2006. április 26. szerda, 02:27 | 23 hozzászólás

Most, hogy végre élvezhetem a szikrázó napsütést és magamba szívhatom az ismerős koraesti fülledt levegőt (bár utóbbiról eszembe jut, hogy a bunkó nyár idén is legyőzi a tavaszt) ismét kétkerekű üzemmódba váltottam. Lelkesen vágtam neki a városnak, de nem kellett sok, hogy ismét szembesüljek a számos autós-biciklis konfliktus közül egy teljesen értelmetlennel, ami felfogható egyfajta játékelméleti problémának is.

Hozzávetőleg éppen egy éve kerekedtem fel először, mikor már egyre nehezebben viseltem a dugóban várakozást (szerintem engem az átlagnál jobban kiborít - inkább kerülök, ami többnyire tovább tart, csak haladhassak) no meg persze az azt követő reménytelen körözést, sasolva hol csíphetek meg egy felszabaduló parkolóhelyet.
Viszonylag hamar belerázódtam a forgalomba és alkalmazkodtam olyan íratlan szabályokhoz, hogy pl. a biciklis az esetek többségében kívül esik a volán mögött ülő által érzékelt objektumok halmazán, legfeljebb a gyalogossal egy kategóriába juthat (ami persze szinte ugyanazt jelenti).
Ez például akkor derül ki, amikor mondjuk egy jobbkezes kereszteződésben nem adja meg az elsőbbséget. Alapos megfigyelés során rájöttem, hogy nem gonoszságból teszi, vagy mert hirtelen felszínre tör ösztönös bringásgyűlölete a látványtól. Nyilván ilyen is akad, de többségük nem ezért. Hanem mert egyszerűen nem lát. Lassít, benéz, ám távolba meredő üveges tekintetéből tisztán látszik, hogy nem érzékel, átnéz rajtam, esetleg előrébb hajol, ha nem lát tőlem.
Az úton haladva persze más a helyzet, itt már elég feltűnő, hogy ott van valami a jobb szélen, aminek nem ott a helye. Bosszantó hiba a mátrixban, amit úgy kezel, hogy a) úgy tesz mintha ott se lenne, centikre száguld el mellette b) leszorítja, dudál, beszól.
Kezdetben felteszem hozzám hasonlóan minden bringás lehúzódva megy, amennyire csak lehet. Az első néhány a) ésvagy b) után azonban az életösztön arra készteti, hogy beljebbre váltson - én általában kb. az úttest egynegyede körüli sávra. így már tényleg némi akadályt jelentek, nem lehet csak úgy elhúzni mellettem, kicsit lassítania kell. És persze lehet bosszankodni, anyázni még jobban.

A dolog iróniája, hogy ha egyébként kicsit is figyelmesebbek lennének, nem próbálnának leszorítani, én bizony mennék a legszélén és szépen elférnénk egymás mellett. De az már kooperatív játék volna. Talán egyszer ilyet is játszhatunk.

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (23)

1

Zsolt, 2006. április 26. szerda, 13:08 (#)

Az út egynegyede az régen nekem is bevállt taktika volt. Ha mellém ért az autó akkor még volt _nekem_ esélyem lehúzodni és menteni könnyen sérülő testemet:)

2

CsasZ, 2006. április 26. szerda, 13:21 (#)

Én mozgok minden járművön (bkv, bringa, kocsi), és a fentieket csak megerősíteni tudom. A jobbkéz még hagyján, de a beforduló autós számára a halál az a szürkületben párhuzamos de leválasztott kerékpárúton haladó kivilágítatlan biciklis.
- az autós agya már átállt a nagy méretű világító objektumok keresésére.
- helyismeret nélkül fel sem fogja, hogy ott a bringaút, amin jöhet valaki
- a bringás nincs kivilágítva, hiszen még jól látni mindent
Valami kresz módosítás kellene és/vagy lámpával felszerelni az összes ilyen kereszteződést. Bringásként csak úgy merek ilyen helyeken közlekedni, hogy minden haladó autósról feltételezem, hogy befordul és nem fog elsőbséget adni. Hátranézek, hogy átérek-e még. Pedig elvileg nem kell, csak mennék tovább egyenesen. Enélkül tuti elütnek...

3

stsmork, 2006. április 26. szerda, 13:29 (#)

A kerékpárokat láthatatlanná tévő festékkel vonják be, nem tudtátok?

Az én túlélési stratégiám, hogy messze elkerülöm a fogalmas utakat, és inkább hosszabb úton megyek, vagy a járdán, esetleg egyirányú utcában, forgalommal szemben. Ezeket az akciókat igyekszem minimalizálni, de úgy vagyok vele, hogy inkább megyek egy üres egyirányú utcán forgalommal szemben száz métert, minthogy egy nagyforgalmú úton, szabályosan közlekedve, kockára tegyem az életem.

A járdán meg, ha sok a gyalogos, inkább leszállok a bicikliről és tolom addig, amíg megint járható úthoz érek.

4

Agent Bauer, 2006. április 26. szerda, 14:01 (#)

Itt biztosan vannak a törvény betűjét jobban ismerők, de nekem úgy rémlik, hogy 70 centire el szabad távolodni a járdaszegélytől, ami kb. a tekatana által említett egyharmada-egynegyede az út szélességének. Én nem szeretek kis utcákban szórakozni ha nem muszály, a körúton pl. napközben úgysem lehet nagyon száguldozni, ott sokkal jobban fel lehet venni még bicajjal is a forgalom ritmusát.

5

eszpee, 2006. április 26. szerda, 14:03 (#)

A sávban haladás teljesen jogos, és biztonságosabb is, mint a legszélére húzódni! Egyrészt jobban látható vagy, nyilvánvaló akadályt jelentesz, és nem jut eszébe az autósnak sávváltás nélkül megelőzni, másrészt ha gond van, még mindig van jobbra egy kis menekülési helyed, harmadszor több esélyed van a parkoló autók nyíló ajtajai ellen.

Ha úgy érzed, hogy bosszantod az autósokat a sávban haladással, képzeld azt, hogy egy szekér is lehetnél, na azt mennyivel jobban megszívnák. :)

A járdán pedig csak akkor szabályos a bringázás, ha "az út kerékpáros közlekedésre alkalmatlan". Persze a KRESZ már nem olyan jó fej, hogy kifejtse, mit jelent az alkalmatlanság, de gyanítom a nagy forgalom nem értendő bele ebbe.

6

karlsruhe, 2006. április 26. szerda, 14:03 (#)

egy ilyen jobbkezes vakság okozta az eddigi egyetlen közútimat. láttam hogy fordul a feje, de utólag mondta hogy csak akkor vett észre amikor felkenődtem

7

Zsolt, 2006. április 26. szerda, 14:05 (#)

Szélessávú egyirányú kerékpárútakat mindenhova! De komolyan.

8

tekatana, 2006. április 26. szerda, 14:41 (#)

eszpee, jaja ezt tiszta, csak azt mondom, hogy az esetek többségében bőven lenne hely, hogy remekül elférjünk, ám az erőszakos "lenyomós" stratégiával éppen az ellenkezőjét érik el...

9

Boca, 2006. április 26. szerda, 16:16 (#)

Nem a legszélén menni tök korrekt. Én is úgy okoskodom, h ha robogóval vagy szekérrel lennék, akkor nem anyáznának. Bár hozzáteszem, engem még sose dudáltak le így, biztos szerencsém volt meg nem a legforgalmasabb utakon járok.
Amúgy a vakság ellen a legkirályabb a kukásmellény. Mindenki vegyen ilyet, a legkomolyabban mondom, mert rengeteget számít. Most még a bevezető időszakban az a reflex is jön búnuszként, h rendőrnek néznek, tehát eleve defenzívbe kapcsolnak. Engem érezhetően hamarabb kiszúrnak mellényben, ezért éjjel-nappal hordom. Olyat kell venni, ami átereszti a levegőt rendesen.

10

becherpig, 2006. április 26. szerda, 16:56 (#)

vagy lehetnél kukásautó, annak a legnagyobb a respektje.

11

ferenc, 2006. április 26. szerda, 17:22 (#)

+1 voks: kukasmelleny, biciklisav, savban haladas.

SanFran pelda: vannak olyan utcak a negyzethaloban, ahol a biciklikozlekedes "varhato", vagyis a sav kb egyharmadanal van egy vonal jelezven hogy attol jobbra szoktak menni a bringakok.

A biztositasnal es a pereskedesnel eleg rizikos a gyalogos/biciklista ledaralasa- siman ra tud menni a haz,vagyon, eletmu, minden a balfacan autosnak, ugyhogy ha teheti vigyaz...

ennek ellenere csak a varosban irgalmatlan szam, valami heti 30-50 a "beajtozas" vagyis leallas utan ajtonyitassal biciklista fogas. szoval lehet valami a lathatatlansagban.

szerintem egyszeruen kulturakerdes mint az angolwc, a kopkodes, kezmosas, toloszekesek kezelese, stb.

itt van a tartas ma....

12

nyelv-ész, 2006. április 26. szerda, 19:33 (#)

ferenc,

a "beajtózás" sokaknál nem függ a közeledő jármű méretétől. Autóval közlekedtemben is természetes mozdulattal, körülnézés nélkül nyitják rám az ajtót, pedig nem kispolszkival haladok...

13

p-mann, 2006. április 27. csütörtök, 08:36 (#)

Külső sáv KÖZEPE: nem kapsz jobbról ajtót, és biztos kikerülnek előzéskor. Hadd dudáljon, a kutyát nem érdekli.
Kukásmellény nyáron = HALÁL, amikor egy szál póló/mez is bőven sok. Hordja a kukás meg a rendőr, nekem van elől-hátul lámpám, oldalt meg visszaverem a fényt.

14

sbzx, 2006. április 27. csütörtök, 14:32 (#)

Én nem kerekezek közúton, mert...ööö nem merek. Vezetek autót és tudom, hogy mennyire picike puhatestű a gyalogos meg a bringás meg a kutya meg csiga, mészház ide vagy oda. Inkább a rurális környékeket kedvelem, ahol ugyan gyakoribb a perecelés, de aztán nem megy át rajtam egy kamion. Tiszta haszon.
Viszont. Szűkebb pátriámon főutvonal halad végig, melyen szinte teljes hosszában TILOS a kerékpárral közlekedés (meg persze a mezőgazdasági vontatóval meg az állati erővel vont járművekkel való haladás is), mert, és itt a hangsúly, VAN KERÉKPÁRÚT! Namármost, hardkor kerékpáros hordák időről időre mégis ellepik ezt az utat feltartva a szabályosan közlekedőket és folyamatos baleseti veszélyhelyzetet teremtve. (Adalék: persze rájuk a közlekedési lámpák jelzései sincsenek hatással, mert akkora versenykerékpárosok ők, talpig cápabőrben, napszemüvegben és levegőhasító sisakban.) Kérdem én ezek után, mi a kultúrált teendő ilyenkor? Még nem tülköltem, nem súroltam, nem anyáztam, nem lökdösődtem, de már nagyon bizsereg a tenyerem.
Gondoltam már arra is, hogy kis tájékoztató cetliket osztogatok nekik, de nem működik, mert a pirosnál, ahol én megállok és adhatnék nekik egy párat, ők tovasuhannak... Zoooom-zooom.

15

Boca, 2006. április 27. csütörtök, 16:08 (#)

Az élettel legkevésbé összeegyeztethető sérülést talán ajtózással lehet szerezni, ezért mindenki tartson oldaltávot rendesen! Egyszer Kapolcson fennakadtam egy ajtón, de nagy szerencsémre nem teljes szélességben, csak elkapta a kormányt. Bravúros dupla lutz(?) lett belőle, de haláli vége is lehetett volna.
Ledudálás nem érdekel, általában zenét hallgatok közben.

Sbzx, nem ismerem pontosan a Kreszt, de mintha a bicajút nem lenne kötelező. Ha tiltva van az úton a bringa, az más kérdés. Mit lehet csinálni? Amit minden egyéb esetben, amikor súlyos szabálysértést látsz.

16

eszpee, 2006. április 27. csütörtök, 16:12 (#)

Boca, én úgy tudom, hogy a kerékpárút kötelező (már ha van. :) )

17

p-mann, 2006. április 27. csütörtök, 20:29 (#)

A kerékpárút használata valóban kötelező, azonban nálunk jóval gyakoribb a gyalog- és kerékpárút, utóbbi használata pedig a kerékpárosra van bízva.
Országútisok pedig nem hiszem hogy edzeni tudnának akár egyiken, akár másikon, és ha valóban mennek mint a gép, senkit nem tartanak fel, nem lassabbak, mint egy segédmotoros. Meg lehet őket előzni. Ha pedig valóban tábla tiltja a kerékpáros közlekedést az adott szakaszon, majd a rendőr elintézi.
A szabálytalan kerékpáros legalább senkinek az életét nem veszélyezteti a közúton. (persze ezek egyike sem mentség)

18

sbzx, 2006. április 27. csütörtök, 21:03 (#)

Boca, az említett útszakaszon a kerépáros közlekedés explicite tiltva van. Persze a rend őre lesz...ja, ahogy praktikusan minden egyebet, amire nem akar odafigyelni, ha éppen nincs adószezon. Éppen ezért gondolkodom valami hatékonyabb, de mégis emberi megoldáson.

P-mann, az utolsó megállapításoddal vitába szállnék. Szegény szabálytalan kerékpáros bizony életet kockáztat: a sajátját. És engem cseppet sem vigasztal, ha az ő hibájából hal meg az én autóm kerekei alatt. Nem lehetne mégis inkább szabályosan? Hogy ne lógjon a fejünk felett az a bizonyos kard?

Mellékesen megjegyzem, hogy a fentiek mellett kűzdök gilisztaagyú autóstársaimmal, hogy egy kisvárosban bizony lassabb a tempó (éppen 50km/h, ha tábla másképp nem szabályozza), mint kint a vadonban. Itt nagymamák, gyerekek, anyukák is élnek, és ez így szerintem tök jól van. Ki nem állhatom az utcasarkon fekete nylonnal letakart testek látványát.

A múltkorjában egy jólszituállt fiatalember meg is rótt, hogy az én szabályos haladásom az oka a sok balesetnek. Kicsit rosszulesett. Sok még a dolog.

19

Boca, 2006. április 27. csütörtök, 22:05 (#)

Sbzx, ha félted a bicajos életét, az nemes dolog, ha meg arra gondolsz, h nem jó érzés akár vétlenként is elkaszálni, akkor abszolút értelek.
Tőled függetlenül azonban a kerékpárosok szabálytalanságait mintha sokan megkülönböztetett figyelemmel kísérnék. Ez lehet, h a CM mellékhatása és végülis nem bánom, de pl. múltkor anyukám is csóválta a fejét, h legutóbb több bringás is egyszerre hajtott át a piroson és ezek mit képzelnek. Megkérdeztem, látott-e más hasonlót autósban és a legyintésen kívül volt-e egyéb maradandó gondolata.
De mondom, a felvilágosítás is teljesen kedvemre való, vessük meg a szabálytalankodókat és legyen a veszélyes manőverekkel szemben zéró tolerancia.

20

sbzx, 2006. április 28. péntek, 04:36 (#)

Boca, az én kisvárosom nem Budapest, nálunk nincs CM, de voltak is, vannak is biciklisták. A problémám teljes egészében "saját fejlesztés", nincs köze a CM-hez.

A kerékpárosok, sőt megkockáztatom, bármilyen egyéb járgány sofőrjének szabálytalansága elvből nem akaszt ki, én se ma kezdtem, de amikor valakinek az élete veszélyben van (átszaladó gyalogos, cikázó motoros, kerékpáros, barom módon előző vagy forgalmat akadályozó módon parkoló autós, stb.), akkor elszakad a cérnám. Aztán jobbára marad a csodálkozás, hogy tényleg annyira sürgős, hogy érdemes ezért egy életet kockáztatni? Sose fogom megérteni.

21

Ett, 2006. április 29. szombat, 20:46 (#)

Én vagyok a lúzer, de én nem merek a közúton tekerni - BP., III. ker.
Ez itten a nagy büdös balkán, és olyan messze vagyunk az ideálistól, hogy még. Amíg az autós kollegák a saját magukra vonatkozó szabályozást sem képesek betartani - a piros az piros, nem megyünk egyenesen kanyarodó sávból, a piros kerek tábla kersztben áthúzva nem a táborozz itt jel, busz sáv a buszoknak, hogy csak a legnépszerűbbeket idézzem - addig mire számítunk?

Gurultam már végig a Pacsirtamező utcán napközben és egészen konkrétul halálfélelmem volt. Ledudál, leüvölt, letol, leszorít...és a buszvezetőkről még nem is beszéltünk.

Van egy kollegám aki minden nap Gödről jár be ide dolgozni...hát minden elismerésem, de én nem vagyok ekkora hős.

Van kerékpárút ameddig van, és onnan számomra bringával a terra incognita kezdődik.

22

cap, 2006. április 29. szombat, 21:16 (#)

A nagy magyar valóság szerintem az, hogy kb. 10-12 km-enként a közúton közlekedő kerékpáros egyszer halálos helyzetbe kerül.

Többségünk már ismeri ezeket a helyeket, én is előre látom már hogy igen lesz valaki aki megint istennek képzeli magát, ott a kormány mögött.

A sok sárgarendszámosok közül pl a taxis a kerékpársávon parkolva is az igazát hangoztatja, a rendőr pedig nem is foglalkozik vele. A távolsági, de akár a bkv buszsofőr szerintem egy külön állatfaj aki NEM képes felfogni, hogy pl a kerékpáros képes átlépni 16 km per órát (a maratonfutók is gyorsabban futnak ennél), s amikor csuklós buszukkal előznek nem kell egyből "megelőzve" a kerékpárosra húzni a csúklós buszt, mert LETAROLJA. A múltkor utánna mentem egy ilyennek, de fel sem fogta mit tett. Így megint a sáv közepén közlekedek, a búszsoförök előtt pedig direk kimegyek, nem érdekel.

Én az életemért küzdök, bár sokszor úgy érzem ők is.... csak másképp.

ja igen. Bp körút ? :) ott van középen az a 2 gyönyörű sáv, a sárgák alatt, na ott lehet menni. A rendőr meg döntse el, hogy helyszinelni akar jönni az autók közé vagy hagyja hogy ott menjek.

23

mekugi, 2006. május 8. hétfő, 20:51 (#)

Váci út, késő délelőtt, napfény.
Min. 10-en akartak kinyirni. (kb. km-ként 1)
Valyon a pénztároson kívül ki maradt a városligeti Zoo-ban?
Mindenesetre egy szabadon bóklászó marhát ismerek, aki azt hitte, hogy lehet Budapesten kerózni.


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork