Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53885 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Egy ornitológiai csíny

Orosz Péter cikke a Blog rovatból, 2006. július 6. csütörtök, 22:13 | 7 hozzászólás

Fiatal feketerigó hím. Forrás: Mike Wilkes / natrepl.com

A leggyorsabb motort 1997-ben a Honda gyártotta. Úgy hívták, hogy CBR-1100XX Super Blackbird. A blackbird egyébként a feketerigó (Turdus merula) angol neve.

De ha eszelős sebességű fekete járművek kontextusában hangzik el, hogy blackbird, akkor nem énekesmadarak asszociálódnak.
Hanem az SR-71 kémrepülőgép. Aminek szintén blackbird volt a beceneve.

A Lockheed SR-71 kémrepülőgép

Az SR-71 egyébként a valaha épített talán leggyönyörűbb jármű.
Kelly Johnson tervezte ötven évvel ezelőtt, papírral és ceruzával.

A Suzuki GSX1300R Hayabusa motor

Két évvel később, 1999-ben a Suzuki a GSX1300R-rel és bőven 300 km/h feletti csúcssebességgel válaszolt a Honda Blackbirdjére.

A munkahelyemen mögöttem ül egy lány, Égő Kati, aki egyszer rendeltetésszerűen használta. És még mindig él.

Nem sokkal ezután jött rá a japán motoripar, hogy ha így folytatják, úgy fog rájuk repülni az állami szabályozás, mint baracklekvárra a darazsak. Kötöttek egy gentlemen's agreementet, miszerint senki nem gyárt többé olyan motort, ami 300-nál gyorsabban megy.

Úgyhogy az 1999-es Suzuki GSX1300R-nél gyorsabb sorozatban gyártott motor nem lesz soha többé.

Csak persze senki nem hívja úgy, hogy GSX1300R.
A rendes neve az, hogy Hayabusa.
Ami japánul annyit tesz: vándorsólyom (Falco peregrinus).
A vándorsólyom a leggyorsabb állat.
Zuhanás közben a 400 km/h-s sebességet is képes túllépni.

És mit eszik?

Többek között feketerigót.

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (7)

1

fater, 2006. július 6. csütörtök, 23:37 (#)

ugyebár a zzr1100 volt az úttörő e témában
a zzr1400 az emlegetett gentlemen's agreementnek annyiban tesz eleget, hogy 9800-as fordulaton 300-at megy...11 ezer után jön a `piros`

2

fater, 2006. július 6. csütörtök, 23:43 (#)

mondjuk ennek az ornitológiához semmi köze :)

3

Orosz Péter, 2006. július 7. péntek, 02:02 (#)

Viszont egy szép kapcsolat:

Az SR-71 hajtóművei (http://en.wikipedia.org/wiki/Pratt_%26_Whitney_J58 ) Mach 3 felett ramjetként (tolósugár-hajtómű) működtek. A ZZR1100/ZX-12R/ZZR1400 motorjaihoz pedig egy Ram Air nevű cső visz hideg levegőt, aminek bár nincs köze a ramjetekhez, nagy sebességnél megdobja a motor teljesítményét.

Meg az is érdekes, hogy a ZZR1400 sebességmérője 180 mérföldig (290 km) van skálázva, de utána van még egy jelöletlen, 20 mérföldnyi ugrás. Lehet hogy ennyiben ki is merül a gentlemen's agreement?

4

mf, 2006. július 7. péntek, 08:47 (#)

#3
Egy kis javítás: torlónyomás: ram pressure, vagyis: tolósugár-hajtómű helyett torlósugár-hajtómű.

5

Orosz Péter, 2006. július 7. péntek, 11:12 (#)

>#4 mf

Köszönöm. Tényleg.

6

fater, 2006. július 7. péntek, 15:30 (#)

azt olvsani, hogy 186 mph-nal az ECU letilt, de ha megbirizgalja az ember akkor kijon belole a 200
na, majd kiprobalom mitmegy, ha vegre alam adnak egyet :)

7

Author Profile Page CsasZ, 2006. július 8. szombat, 21:46 (#)

Az SR-71 a legdurvább. Egyszer volt valami filmben, hogy az üzemanyagrendszer szigetelését gyakorlatilag nem tudták jól megtervezni. Ezért úgy csinálták, hogy "üzemi" hőmérsékleten jól működjön. Alacsonyabb hűmérsékleten meg ömlött jól kifelé a fuel. Pl. felszálláskor :))


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork