Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53894 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Rubik's cube's not dead!

ervin cikke a Blog rovatból, 2007. január 14. vasárnap, 18:04 | 22 hozzászólás

Rubik-kockaDe még mennyire nem! Épp most zajlott le San Franciscóban a Caltech szokásos téli versenye, amelyen egykezes és bekötött szemű kategóriában is lehetett indulni. Mondanom se kell, mindkettőt jobb eredménnyel nyerték, mint amennyi idő alatt én zavaromban leejteném az egykori kockámat.

Kockázásban mostanában nem annyira olvasztunk jeget, mi magyarok, viszont a Magic és a Master Magic nevű Rubik-játékokban annál inkább - Kuti Mátyás, Horváth Máté és Baticz Milán nevű honfitársaink egymás nem hivatalos rekordjait döntögetik szorgos rendszerességgel.

Ha pedig valakinek esetleg további ösztönzésre van szüksége az újrakezdéshez: a 2007-es világbajnokságot Budapesten, a Jövő házában rendezik, az időpontja október 5-7.

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (22)

1

Penálen, 2007. január 14. vasárnap, 19:45 (#)

A suliban, ahol tanítok, illetve az utcán is láttam mostanában fiatalok kezében, szóval tuti él még a dolog :)

2

Ali, 2007. január 14. vasárnap, 20:22 (#)

Azt hittem, hogy mindjárt lesz zenei aláfestés is. :) Ugyanis Rubik úrhoz címezve még sláger is született annak idején, amit azért kevés magyar mondhat el magáról. :)

Egyébként meg remélem, hogy a bűvös kocka ugyanúgy maradandó lesz, mint a sakk, vagy a backgammon. Pedig nekem sosem sikerült kirakni...

3

wice, 2007. január 15. hétfő, 10:30 (#)

a magic nem tul bonyolult, siman rajottem, h hogy kell kirakni barmelyik vegpontjat. a buvos kocka kirakasi technikait ellenben matematikusok dolgoztak ki, es gecire nem lehet megjegyezni az utolso sor kirakasat, legalabbis emberi intelligenciaval.

4

Author Profile Page eszpee, 2007. január 15. hétfő, 10:34 (#)

wice, a magic megy 0.88 mp alatt is? mert akkor tied a pálya! :)

5

FT, 2007. január 15. hétfő, 10:35 (#)

Egy link versenyzőaspiránsoknak:
http://www.ws.binghamton.edu/fridrich/cube.html
A mai leggyorsabbak általában az ő módszerét használják (esetleg apró változtatásokkal).

6

attacs, 2007. január 15. hétfő, 10:57 (#)

Sajnos én kocka analfabéta vagyok, de remélem a világbajnokság alkalmat teremt más logikai játékok népszerűsítésére is, pl. a góéra. a 4x4es kockánál milyen eredmények vannak és azt ugyanolyan könnyű hajtogatni?

7

Author Profile Page ervin, 2007. január 15. hétfő, 11:13 (#)

FT, a hölgy megfejtés-leírása illetve a rövid cv-je a saját honlapján egyaránt meggyőztek arról, hogy nem kezdem újra: köszi! :) de legalább közép-európa rulez.

8

methan, 2007. január 15. hétfő, 11:57 (#)

miért hívnak egy logikai játékot magic-nek?

9

Ali, 2007. január 15. hétfő, 12:18 (#)

Mert akinek a logika magas, annak varázslat. :)

BTW annak idején találtam a neten egy sok-sok játékot leíró plain text jellegű lapot, mindenfajta ábra nélkül. Azóta gondolkodom, hogy a témát wikisíteni kellene. Csak persze rá kellene érni. Az alapok jó a "nagy" wikin is, de annál jobban is el lehet mélyedni a témában. :)

10

methan, 2007. január 15. hétfő, 13:18 (#)

ez még rendeben is volna, de hát ezt a logikai játékot mégiscsak a kitalálója nevezte el magic-nek, neki meg már csak nem magas a logika. ez pont olyan, mint amikor gyógyszertárakat a legkülönbözőbb szentekről neveznek el: mintha a tulaj nem tudná eldönteni, hogy a pirulái tudományosan megállják-e a helyüket, vagy inkább célszerú lenne a gondviselést is bevonni a gyógyítás-gyógyulásba (arról a konfúzióról már nem is beszélve, hogy a görög hygieia kígyós serlege, mint embléma hogyan jön össze pl. szent jeromossal, mint névadóval).

11

Author Profile Page eszpee, 2007. január 15. hétfő, 13:46 (#)

a kommentezők saját névválasztásáról meg ne is beszéljünk!!! ;)

12

methan, 2007. január 15. hétfő, 14:26 (#)

nekem tetszik az, hogy `eszpee`.

13

FT, 2007. január 15. hétfő, 14:57 (#)

Igen, a hölgy (Jessica Fridrich) anno az első világbajnokságon már versenyzett, mint cseh országos bajnok. Csak akkor még úr volt (Jiří Fridrich).

14

FT, 2007. január 15. hétfő, 15:14 (#)

#6: A 4x4x4-es kockával 1 perc körül járnak. Az nehezebb, mint a 3x3x3-as, részben elvileg is (akad némi többlet bonyolultság), de főleg gyakorlatilag (nehezebb is a kéznek tekerni, és fárasztóbb annyival több elemet mind a helyükre vinni). Kevés többlet élvezet, sok többlet fáradság. Szerintem azzal inkább csak brahiból foglalkoznak.

15

zhaoman (gbrk), 2007. január 15. hétfő, 18:29 (#)

A belinkelt cikkből kiderül, hogy az írója tudja, hogy a Rubik-kocka feltalálója magyar. De a külföldiek többségének fogalma sincs arról, hogy ez magyar találmány. Furcsa. Ez magyaroszágon egyértelműnek tűnt.

16

Penálen, 2007. január 16. kedd, 10:44 (#)

Methan,
a játék kitalálója (vagy méginkább a tanácsoadói) az elnevezéskor nyilván a marketingre is gondolt - nem utolsó szempont. Elég az általam is látott (és megörökített) fagyasztott nudli esetére gondolni, melyet gyártója a regényes "Burgonyasodralék" névvel terhelt meg.

17

Penálen, 2007. január 16. kedd, 10:48 (#)

zhaoman,
sztem ez a legtöbb találmánnyal így van. Azt is kevesen tudják, hogy pölö a tévé, ha akarjuk, nevezhető skót találmánynak, John Logie Beard legalábbis skót volt. Avagy... amíg jó 2 éve az index nem foglalkozott vele, ki tudta itt, Magyarországon, hogy a Túró Rudi nem echte magyar találmány? Mindenki megesküdött volna rá, holott, ugyebár, nagy szovjet vívmány az is, nálunk már csak módosult kicsit.

18

Author Profile Page ervin, 2007. január 16. kedd, 11:00 (#)

Penálen (16), erről van szó. Miért ne lehetne a játék neve "Damilos műanyag lapkák"? A sodralékzabálók biztos vennék, mint a cukrot. Akarom modani, mint a Répaüledéket.

19

Penálen, 2007. január 16. kedd, 13:43 (#)

Avagy "színes matricákkal borított műanyag kockák rendszere"? :)

20

zhaoman (gbrk), 2007. január 16. kedd, 15:31 (#)

Penálen: igazad van. A tévéről például soha nem tudtam, hogy skót találmány. Meg sok minden más eredetét sem tudom, tudjuk. Ami miatt említettem az az, hogy sokszor elhangzik, hogy a rubik kocka legyen az ország egyik szimbóluma (jól passzol a csavaros észjárású magyarok önképünkhöz). De egy külföldi soha nem fog a Rubik kockáról hazánkra asszociálni.

Másrészt engem nagyon megfogott a FT beszúrt oldalt készítő hölgy beszámolója. Gondoltátok volna, hogy van olyan kifejezés, hogy "speedcubing"?

21

methan, 2007. január 16. kedd, 17:17 (#)

penálen (16): oké, csak a burgonyasodralék készítőiről nincs egy rajongói képem, amint az intellektuális olümposzon csücsülnek, a rubikékról meg van. a "magic" ellenére.
(17): a mamut aljában van egy speciálisan orosz bolt, ott lehet kapni a túró rudi ihletőjét: vastagabb, krémesebb, savanyúbb és létezik mákos ízesítésű (bár annyira kevés benne a mák, hogy az inkább csak jelzésértékű).

22

Boca, 2007. január 17. szerda, 00:11 (#)

Karácsonyra kaptam egy 5x5x5-ös kockát, na az még a kiadós kihívás fázisában van, pedig a klasszikus 3x3x3-as már 1-2 perc alatt rutinosan rendezem.


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork