Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53894 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


A kényelmetlen igazság

stsmork cikke a Blog rovatból, 2007. február 28. szerda, 09:24 | 63 hozzászólás

Még össze se seperték a konfettit az Oscar díj átadását követő ünneplés után, egy tök ismeretlen kutatócsoport máris előállt a friss Oscar-díjas Al Gore saját kényelmetlen igazságával. Előbányászták az A kényelmetlen igazság című környezetvédő dokumentumfilm készítőjének villanyszámláit, és érdekes eredményre jutottak.

A számlák szerint Al Gore háza tavaly 221 ezer Kilowattórát használt el, ráadásul a fogyasztása 2005 óta évről évre emelkedik. Ez az érték az amerikai átlagháztartás fogyasztásának hússzorosa. (Az enyémének pedig százszorosa, épp az előbb bányásztam elő a tavalyi villanyszámláimat, amelyek szerint 2100 kWh volt a tavalyi fogyasztásunk.)

Nehéz persze megmondani, hogy ez a 221 ezer kilowattóra pazarlás-e vagy sem, anélkül hogy ismernénk, pontosan mire is használták el. Mindenesetre muníciót ad azok kezébe, akik szerint különös, hogy épp azok papolnak nekünk a takarékosság és a környezettudatos viselkedés erényeiről, akik saját maguk nem jeleskednek ebben.

A globális felmelegedés veszélye ettől még megmarad, és az a legszomorúbb az egészben, hogy Al Gore, Leonardo di Kapribogyó meg a többi híresség nem azért aggódnak most annyira a föld jövőéért, mert rádöbbentek, hogy a huszonnegyedik órában vagyunk és tennünk kell valamit, hanem mert most épp ez jött divatba. Rugóznak majd rajta néhány évig, aztán szépen átnyergelnek a bio-élelmiszerek népszerűsítésére vagy az egészséges életmód propagálására. Úgyse az ügy számít, hanem hogy jól mutassanak a mosolyok az újságok címlapjain.

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (63)

1

freak, 2007. február 28. szerda, 09:39 (#)

A magyar cim Kellemetlen igazsag es nem Kenyelmetlen :)

2

Author Profile Page stsmork, 2007. február 28. szerda, 10:01 (#)

Igazad van, valóban lusta voltam előkeresni, hogy magyarul mi a film címe :)

3

Ali, 2007. február 28. szerda, 10:14 (#)

A helyzet az, hogy villanyáramot többféle módon is előállítani, így én inkább az elégetett üzemanyagmennyiségébe kötöttem volna bele, de azt lehet, hogy nem engedi az olajlobbi, míg az áramosokat pl. az atomenergia miatt még mindig lehet froclizni. Ez az, takarékoskodjunk a villannyal, járjunk autóval! Eh... Mindez, persze a kisebb városnyi fogyasztást nem magyarázza, gondolom sokat visz a légkondi, a medencefűtés, meg a hasonlók. Fűtené gázzal, mindjárt kisebb lenne a villanyszámla. Vagy mi akar ebből az egészből kijönni, nem értem... Biztos az a baj, hogy egy egyébként valóban sokkal hitelesebben is előadható témában valaki most még besöpört egy Oscart, újabb publicitási lehetőséget adva a témának? Inkább kapott volna Oscart a Holnapután, amiben szintén kemény baromságok vannak? Mit csináljunk, ezt tudja befogadni a programozott amerikai fogyasztó...

Szóval valahogy nem jön nekem össze ez a post. Van benne egy finoman szólva is kétes módon meg nem választott elnökjelölt, aki azért maga se egy grál lovag, akinek most a villanyszámláján lehet rugózni. Van a téma, amit ugyanúgy felkaptak, mint az aerobicot annak idején és múló divatnak tűnik, holott nem lenne szabad annak lennie. Az a baj, hogy nincs hiteles propagátora a témának? Ja, hát van egyátalán hiteles személyiség, aki _lényeges_ kérdésekben megszólalhat?

4

katmandu, 2007. február 28. szerda, 10:40 (#)

Ne csak diCapricco nevével tessék szórakozni, Vérengzés Albert is milyen név már :)

5

Author Profile Page ervin, 2007. február 28. szerda, 10:44 (#)

stsmork,

az általad említett Leonardo történetesen évek óta rajta van ezen a "most divatos" öko-témán, az ezzel - és Al Gore-ral - való kapcsolata nem az Oscar-díj átadásán kezdődött. Saját pénzből filmet forgat róla, és külön honlapot épített ezirányú tevékenységének ( http://www.leonardodicaprio.org ), megkülönböztetve azt az üzleti dolgaitól ( http://www.leonardodicaprio.com/ ). (A kettő között persze van átjárás.)

Igaz, nem vagyunk ismerősök, lehet, hogy mindezt csak furfangos divatfiságból csinálja Leo, bár nekem inkább úgy tűnik, hogy te lőttél kapufát a kritikájával. :)

6

pblue, 2007. február 28. szerda, 10:50 (#)

valahol, valamikor azért azt észre kell venni, hogy _nincs_ _nem volt_ és _nem is lesz soha_ olyan, hogy az emberiség vállt vállnak vetve, összefogva, közösen egy célért. ez kurvára nem így működik, mert elméletileg nem működhet így. mert az, hogy Az Emberiség, az egy elméleti konstrukció, nem egy létező entitás. de persze metaforaként tökéletesen használható. ilyen értelemben viszont az emberiség a problémáit pontosan így dolgozza fel, a problémáival így foglalkozik, ilyen filmek formájában, divatokon, trendeken stb. keresztül. így működik az ún. kultúra, ez a sajátosság az ún. kultúra leglényegéhez tartozik. igenis annak, hogy "az emberiséget" mi foglalkoztatja, indikátora az (is), hogy hollywoodi sztárok mit hypeolnak.

de nem csak kulturális vonatkozásai vannak ennek, hanem gazdasági. azon is ugyanúgy el lehet kezdeni fintorogni, hogy létrejött "a zöld biznisz", a zöld lobbi. hogy hatalmas pénzek vannak a globális felmelegedésben, úgyértem, hogy az ellene való küzdelemben. míg jópár évvel ezelőtt kifejezetten versenyhátrányt jelentett beruházni ezen a területen, mára ez megfordult, csak jól kell csinálni. de ugyanúgy butaság ezen fintorogni, mert ez is egy indikátora annak, hogy mi "fontos" "az emberiségnek".

merthogy ilyen módon fog előremenni az Ügy, nem máshogy. más módja nincs. ezeket a csatornák, mechanizmusok a problémafeldolgozás és kezelés intezményei, formái.

én ha valamin elkezdenék fintorogni, az sokkal inkább az, hogy szerintem jelen esetben eleve Ügy sincs, de ez már egy tök más, pláne offtopic kérdés, és abból a szempontból, hogy most mire szeretnék rávilágítani, teljesen irreleváns is.

7

Zs, 2007. február 28. szerda, 11:09 (#)

Sziastok!

221.000 kw nem kevés, mi sokat használunk és így kb. évi 12.000 kw ment el...

üdv

Zs

8

Dr. Minorka, 2007. február 28. szerda, 12:55 (#)

Adva van egy normális amerikai politikus, aki nem először, jó ügyekért emeli fel a szavát, és ismét felmerül, hogy komolyabb poltikai szerepet kap.
Adva van egy szokásos ultraliberális intézet, amely roppant büszke a függetlenségére (értve ezalatt azt, hogy kormányzati pénzt nem fogad, csak olajcégek, dohánygyárak, fegyvergyártók és a pénzüket kezelő ultrajobb alapítványok támogatását)
Természesen adva van a szokásos hazugág:
mint olvasható egy átlag amerikai háztartást vetünk össze egy NAGY házzal ("mansion"), ráadásul ez a nagy ház délen van, vagyis az átlagnál sokkal nagyobb lesz a légkondi költsége, a korrekt összehasonlítás minimuma az átlag déli háztartás vs. Gore. Hátha sikerül ráragasztani egy újabb hazugságot, az "én találtam fel az Internet"-et után.
Egyébként meg:
http://edition.cnn.com/POLITICS/blogs/politicalticker/2007/02/gore-defends-energy-saving-efforts.html
But a spokesman for Gore quickly fired back Monday night, claiming, "The Gore's purchase all of their power through the local Green Powerswitch program -- it is 100 percent renewable power."

"In addition, they are in the midst of a renovation which includes installing solar panels on their home, which will enable them to use less power," Gore's spokeswoman Kalee Kreider said in a statement."

9

Dr. Minorka, 2007. február 28. szerda, 13:00 (#)

http://www.wkrn.com/nashville/news/controversy-surrounds-al-gores-energy-use/80305.htm
Controversy Surrounds Al Gore's Energy Use"
Al Gore is the poster child for an eco-friendly planet, and he is feeling the heat amidst charges that his home in Belle Meade uses more power in a month than the average American home uses in a year.
This information is based on electrical consumption reports from Nashville Electric Service, which are public record.
News 2 obtained a copy of the Gore's Nashville electric bills from 2006.
The average amount the Gore's paid each month was $1193.
The lowest monthly bill was $895, and the highest was more than $1700.
A part of the Gore's family response is that they purchase all of the power for their Belle Meade home through the local Green Powerswitch Program.
The Green Power Switch is a N.E.S program that allows its customers to buy power that is generated from clean, renewable resources.
Green power sources are primarily wind, solar and methane gas.
N.S.E gathers its green power from the Tennessee Valley Authority.
The T.V.A runs several facilities across the state to make green power.
Wind power comes from a modern day windmill plant on Buffalo Mountainnear Oak Ridge.
The T.V.A has 16 sites that gather solar power.
The sites include the Adventure Science Center in Nashville, Dollywood in east Tennessee, and as far away as the University of Mississippi in Oxford.
Solar power is generated from photovoltaic panels that convert the sun's energy to electricity.
Energy from methane gas is provided by the city of Memphis wastewater treatment facility, which produces a methane by-product that is co-fired with coal.
For more information on Nashville Electric Service’s Green Switch Program, go to www.nespower.com.

10

Ali, 2007. február 28. szerda, 13:02 (#)

Még jó, hogy a post szerzője egyébként meggyőződéses környezetvédőnek számít, én legalább is így ismerem. :)

11

nyelv-ész, 2007. február 28. szerda, 19:08 (#)

Engem nem Al villanyfogyasztás-szemben-a-környezetvédő-dumával attitűdje fogott meg igazán. Azt találom rémisztőnek, hogy egy gazdag ember képes ennyi energiát felhasználni a saját kényelmére. És nyilván nem ő az egyedüli...

12

dolphin, 2007. február 28. szerda, 19:20 (#)

stsmork,

Gore a nyolcvanas evek elejen, meg kepviselokent, kongresszusi bizottsagot kezdemenyezett a globalis felmelegedesrol.
http://www.pbs.org/now/science/climatechange.html

Nem vagyok meggyozodve arrol, hogy ez az idoszak feltetlenul azzal jellemezheto, hogy qrva nagy divat lett volna errol beszelni. De tenyekkel meggyozheto vagyok...

13

Author Profile Page ervin, 2007. február 28. szerda, 20:16 (#)

nyelv-ész (11), bocs, ezt nem értem: mit találsz azon rémisztőnek, hogy valaki a saját kényelmére költi a pénzét?

14

nyelv-ész, 2007. február 28. szerda, 20:29 (#)

Mert ha egy költi, akkor a többi is költi. Hány Al kaliberű gazdag él csak az államokban? Ugye nem száz, vagy ezer? És a világon? Ha csak minden tizedik pazarolja ennyire az energiát, már értem, miért a globális felmelegedés :-)

15

Dr. Minorka, 2007. február 28. szerda, 23:15 (#)

A fenti hír a HVG-ben:
Al Gore hazudott az Oscar-díjért?
A róla készült dokumentumfilmben civil szakértők szerint nem egészen mondott igazat családja energiaszámláiról.
http://hvg.hu/vilag/20070228_gore.aspx
Nem készült dokumentumfilm róla. Nem állított semmmit családja energiaszámláiról, stb. Az már a hab a tortán, hogy a HVG címlapján Gore képe van, aláírás: Gore hazudott. A magyar minőségi újságírás...

16

gargoyle, 2007. március 1. csütörtök, 10:39 (#)

no majd atolvasom de valoban ego ha ez igy megjelent.

17

Ali, 2007. március 1. csütörtök, 11:51 (#)

Áh, HVG, egyszer említettek meg egy munkám kapcsán, azt is félreértették és úgy húzták le. De tegyük hozzá, két hét múlva lehozták a szerzőtársam helyreigazítását. Ami persze eső után köpönyeg...

18

lipilee, 2007. március 1. csütörtök, 15:04 (#)

miért érdekel téged, hogy egy meggyőzően beszélő ember egyébként hogy áll az általa reklámozott kérdéshez? most attól a (valószínű) ténytől eltekintve, hogy Gore tényleg aggódik a föld jövőjéért, lássuk már azt légyszi, hogy a lényeg a public awareness ébresztése, és ebben elég jó az emberünk.
engem személy szerint nem érdekel, hogy mennyi áramot fogyaszt, ez demagógia: ha már így gondolkodunk, akkor most azonnal lőjük le a kispad szervert, mert csak zabálja itt az áramot, közben meg tágul a világegyetem :)

19

Boca, 2007. március 7. szerda, 11:56 (#)

Nyelv-ész, nem attól van globális felmelegedés, h sok energiát használnak fel. Attól van, ha az előállítás során CO2 keletkezik, h csak a legegyértelműbb összefüggést nézzük. Ezt állandóan keverik. A világnak sok energiára van szüksége, csak nem mindegy, h mennyire környezetkímélő módon állítja elő.

20

nyelv-ész, 2007. március 7. szerda, 18:32 (#)

Boca, én nem konkrétan a globális felmelegedés miatt aggódom, hanem úgy általában a nem megújulú energiaforrások pazarlása miatt. Lássuk be, se földgáz, se uránérc nem lesz mindig bőségesen, a hatékony napenergia-hasznosítástól és a pozitív energiamérlegű fúziós reaktortól pedig még messze vagyunk.

21

methan, 2007. március 7. szerda, 18:38 (#)

#20: vízerőmű? szélerőmű? ár-apály erőmű? a szobabicikli, na az az igazi energiapazarlás.

22

nyelv-ész, 2007. március 7. szerda, 18:58 (#)

A szobabicikli megújuló energiaforrás?

23

Boca, 2007. március 8. csütörtök, 22:03 (#)

Pedig a fő veszély a felmelegedés, nem maga a pazarlás. Az olaj, szén és földgáz valóban véges, belátható időn belül kifogy, de mégis, ha mind eltüzeljük, nagyobb baj lesz a keletkezett extra CO2, mint az, h elfogyott.
Nap-, vízenergia lenne a nyerő, meg a fúziós, de ott kell még fejleszteni.

24

nyelv-ész, 2007. március 9. péntek, 07:53 (#)

Boca, ha holnap elfogynának a fosszilis energiaforrások, kíváncsi lennék, ki törődne a széndioxiddal... :-(

Persze igazad van, a környezet rombolása mindennél nagyobb veszély.

25

Voci, 2007. március 22. csütörtök, 10:19 (#)

Valahol olvastam, hogy az USA a jelenlegi technológiai lehetőségeivel kb 500 évre elegendő szénnel rendelkezik.
Ha egy kicsi is fejlesztenek akkor kb 1500 évre nő a kibányászható szénmennyiség.
Tudni kell, hogy az USA-ban a széntüzelésű erőművekkel állítják elő a villamosenergia tetemes részét.
Tehát minden elfogyasztott KWh az üvegházhatást okozó legnagyobb szennyező CO2 mennyiségét növeli.

26

Ali, 2007. március 22. csütörtök, 11:01 (#)

#24-re:

"A globális felmelegedés csak mítosz, a környezetvédelem pedig új vallásnak tekinthető, állítja Václav Klaus, cseh államfő, aki az amerikai törvényhozók kérésére fejtette ki véleményét ezekről a kérdésekről. (...) A cseh államfő óvta a politikusokat attól, hogy meghátráljanak azok előtt, akik "önmagukat környezetvédőknek nevezik", és nyomásuk következtében lemondjanak a szabad társadalom alapelveiről. (...) Klaus leszögezte: nagyon nyugtalanítja őt, hogy az ökológiai témákat bizonyos politikai nyomásgyakorló csoportok a szabad társadalom alapelvei elleni támadásra használják ki."

http://index.hu/politika/kulfold/klaus0321/
MTI, 2007. 03. 21.

Kedves Klaus bácsi! Bármilyen társadalom alapvető működési feltétele, hogy a tagjainak életfeltételei biztosítva legyenek. Tök mindegy, szabad-e, vagy sem, ha megdöglünk.

27

nyelv-ész, 2007. március 22. csütörtök, 11:14 (#)

Megnyugtató, hogy nem csak nálunk hülyék a politikusok...

28

gargoyle, 2007. március 22. csütörtök, 15:01 (#)

jelzem azert a nagy hiszti is feles, lehet itt aradas meg hurrikan max elkoltoznek a partokrol a nepek kicsit feljebb. akadt mar parszor ilyen a foldon oszt megis tulelte sokminden. az ember meg azert technologia nelkul is eleg alkalmazkodokepes, azzal meg meginkabb.

az viszont valoban kinos hogy mibol allitunk elo muanyagokat koolaj hijan 150 ev mulva (tudom, barmibol amibol tudunk, mint egyetemistaknal a palinkafozes :)

29

Dr. Minorka, 2007. március 22. csütörtök, 15:14 (#)

Kis hiszti? Komplett Hollandia, Velence, Bangaladesh, New Orleans, New York, London, stb., métereket fog emelkedni a tenger, száz és százmilliókat fenyeget ez a dolog.

30

methan, 2007. március 22. csütörtök, 15:19 (#)

csak jelzem, hogy
1. komplett hollandia már pár száz éve vízszint alatt van, az meg ugye a krédó szerint nem lehetett a felmelegedéstől.
2. ez épp gargoyle mellett érv, lásd gáttechnológia.

31

gargoyle, 2007. március 22. csütörtök, 15:26 (#)

a vilagon szaz es szazmilliokat fenyeget ezer masik dolog is, amit szinten letre lehet hozni mestersegesen es termeszetesen is (tsunami pl). termeszetesen en is ugy gondolom hogy igyekezni kell gatjat vetni azoknak a karos es szennyezo hatasoknak amik a termeles soran keletkeznek, de a vilaghalal jajgatva eloadott vizioja semmivel sem tunik hatasosabbnak szamomra mint a nemzethalal mashol eloadott hasonlo dala. ha segit abban hogy eszbe kapjanak azok is akik eddig magasrol tojtak a gepkocsijuk fogyasztasara vagy a hazuk hovesztesegere annak orulok, de csak annyira mint azok boldogsaganak akik mario a harmonikas zenejere erzik jol magukat. a hangnem azert bant (:

32

gargoyle, 2007. március 22. csütörtök, 15:28 (#)

atgondoltam amugy a hozzaszolasom. tenyleg remelem Minorka hogy nem robban fel a fejed tolem, egyaltalan nem akarok banto lenni, csak mindig a jelen nem levo/aktualisan gyengebb fel oldalara allok osztonosen. valamint irtozom az erzelmi tolteto tulzasokba esesektol barmilyen, de kulonosen hasonlo, inkabb tudomany teruletere tartozo temakban.

33

Dr. Minorka, 2007. március 22. csütörtök, 15:35 (#)

Ami Hollandiát illeti értesültem róla, a probléma az, hogy most Hollandia fele kb. 1 méterrel van a tenger szintje felett, a jövőben ezekhez az értékekhez métereket kell még hozzáadni, rossz esetben 20 métert is. Örvendek, hogy létezik a gátépítés technológiája, nagy megkönnyebbülés ezt tudni, az én válaszom viszont arra vonatkozott, hogy a probléma dimenziója nagyságrendekkel nagyobb annál, mintsem ő, vagy te, sejtetni engeditek.

34

Dr. Minorka, 2007. március 22. csütörtök, 15:40 (#)

Nem robban fel a fejem. Egyrészt kettős fronthatás van, és a fejem ezzel "foglalkozik". Másrészt az analitikus tárgyalásra kevéssé volt alkalmas amit írtál.

35

gargoyle, 2007. március 22. csütörtök, 15:46 (#)

amugy igazad van, ez most nem volt jo meg tolem sem .) neha csak a mehet gomb elnyomasa utan jon ra az ember bocs (:

36

nyelv-ész, 2007. május 1. kedd, 10:44 (#)

Al Gore már a Marson van?

http://index.hu/tech/urkutatas/mmars0431/

37

Ali, 2007. május 1. kedd, 12:56 (#)

Már vártam, mikor fogja ezt valaki felhozni, késett is a dolog. :) Az, hogy a globális felmelegedésnek (pontosabban az éghajlat szélsőségesebbé válásának) külső okai _is_ vannak, valamint hogy Al Gore lényegében mégiscsak politikus, annak minden negatívumával, nem jelenti azt, hogy nincs szükség ellenlépésekre és többre, mint amennyi eddig történt, mert az igencsak kevés. Ha a terés felét elveri a jég, akkor a másik felét letapossuk? Sajnos egyelőre nincs másik Földünk, hogy az eldobható termékkultúra logikáját alkalmazhassuk.

38

nyelv-ész, 2007. május 2. szerda, 00:45 (#)

Ali, igazad van, de ha a sok hülyét fellőjük a Marsra, akkor azt a bolygót is tönkreteszik?

Nemrég hallottam valami tévéműsorban, hogy a világ kőolajtermelésének egynegyedét az USA emészti fel. Hány százaléka az USA lakossága a teljes Földének? Talán 0,5?

39

Dr. Minorka, 2007. május 2. szerda, 01:35 (#)

Nem változtat a lényegen, de kicsivel több. 6,5 milliárd/300 millió.

40

nyelv-ész, 2007. május 2. szerda, 22:31 (#)

Igazad van, kicsivel több, azaz pontosan 4,615% :) A lényegen nem változtat, az USA monnyonle.

41

Ali, 2007. május 3. csütörtök, 08:34 (#)

Kína pedig a világ acélgyártási kapacitásának harmadát foglalja le, döbbenetes tempóban építkezik és egyelőre kisebb gondjuk is nagyobb a környezetvédelemnél, aminek szintén lesz (van) következménye.

42

gargoyle, 2007. május 3. csütörtök, 09:32 (#)

amirol ugye beugrik a kerdes hogy mennyiben felelos a szemet gazdag nyugat a kozepszegeny kelet/delamerika es a melyszegeny afrika jelentos es novekvo kornyezetszennyezeseert.

43

nyelv-ész, 2007. május 3. csütörtök, 16:19 (#)

gargoyle, az említett országok egy része a nyugat szemétlerakójává vált, a másik része olcsón megvette az elavult és környezetszennyező technológiákat, a harmadik része örökölte a gyarmati korszakból, a negyedik meg Kína, ahol a cél szentesíti az eszközt. Sajnos Kina képtelen szimbiózisban élni a világgazdasággal: évszázadokra bezárkózik, majd erőltetett módszerekkel próbál felzárkózni.

Mostanra a Nagy Ugrás annyira jól sikerült, hogy éveken belül ő fog diktálni, sőt...

44

Author Profile Page ervin, 2007. május 3. csütörtök, 23:55 (#)

gargoyle (42), jó kérdés, de szerintem hozzá kell kapcsolni azt is, hogy a nyugatnak van-e alapja arra, és ha igen, milyen, hogy a mai fejlődőknek felhánytorgass a szennyezést.

nyelv-ész (43), "Sajnos Kina képtelen szimbiózisban élni a világgazdasággal" - ezzel csak megállapítasz egy szerinted fennálló tényt, vagy egyúttal úgy gondolod, hogy Kínának szimbiózisra kellene törekednie a világgazdasággal? ha igen, miért kellene neki így tennie?

(nota bene, ahogy a világgazdaság a Brit Birodalom képében anno megpróbálta a bezárkózás feloldására bírni Kínát, az nem volt túl jó PR a szimbiózis mellett :) )

45

gargoyle, 2007. május 4. péntek, 23:22 (#)

44/ervin: a szennyezes azt hiszem objektivnek tekintheto (a nehezfem/szendioxid stb tonna az merheto akarmennyire szegeny az adott orszag) innentol nem hiszem hogy jogalapot kell keresni a felhanytorgatasra. attol hogy nyugaton direkte gyerekek szajaba szortak a ddt-t a 60as evekben, nem hiszem hogy ne itelne el barkit a birosag ma szandekos emberolesert csak azert mert sajnos szegeny es muveletlen volt. rajta van a halalfej, senki sem titkolja. nem kell kogazdagnak lenni hogy rajojj olvasasi kepesseg birtokaban 2 perc alatt arra, hogy ha havi 8 tonna kromot ontessz a folyodba, meg fog halni minden es mindenki annak menten.

a tortenelmi ervek nem jatszanak, itt es mostrol beszelunk, nem arrol kinek a mamaja mit mondott a gizi nenirol a 17. szazad derekan a gezank eskuvojen. ha ok kornyezetszennyezes aran akarnak gazdagodni az mennyiben kulonbozik attol hogy en meg bankrablas aran tervezem (es senki se szoljon ram mert a spanyolok a 16. szazadban szinten aranyat raboltak....)?

46

Boca, 2007. május 7. hétfő, 11:46 (#)

#45: Tök igaz, csatlakozom. Jogalap megvan, eszköz nincs.

47

Author Profile Page ervin, 2007. május 7. hétfő, 12:44 (#)

gargoyle (45), jól beszélsz :) - viszont nem biztos, hogy jól érthetően fogalmaztam. nem elsősorban arra gondoltam, amit pl. Kína a szénerőműveivel művel - hanem arra, hogy van-e alapunk pl. arra, hogy azt mondjunk nekik: ne legyen ott is mindenkinek autója, ahogy nekünk van. Márpedig ha "csak" ezt elérik, nekünk annyi. Nem a kirívó szennyezésre gondoltam, csak arra, amit India meg Kína elér akkor, ha csak behozzák a "környezetbarát" nyugatot.

48

gargoyle, 2007. május 7. hétfő, 13:23 (#)

no ez mar sokkal kinosabb kerdes. abban remenykedhetunk hogy egyszerubben megoldodik mint kepzeljuk, lasd meg szazadfordulos szamitas arrol hogy 15 ev mulva a locitrom elboritja a vilagvarosokat elhetetlenne teve azokat.

biztato jelek amugy akadnak, pont most olvastam (talan a hvgben) hogy a kinai autogyarak koppintjak a nyugati tipusokat DE hibrid meghajtassal, mert csokkenteni akarjak a (mar most durva) szmogot a varosokban.

akad ra sansz hogy mire ott is akkora lesz az autopenetracio mint az USAban, illetve Nyugat Europaban, addigra a hibrid/elektromos/fuzios stb meghajtas lesz a norma, es egeszen mas szennyezesi kerdesek ragodhatunk mint ami most jelentosnek tunik :D azert szerencsere nem kell kotelezoen minden lepest bejarniuk amin a nyugat az elmult evszazadban vegigballagott, atugorhatnak par kinosabb reszt a kevesbe karos amde mar megfizetheto technologiaig.

49

Author Profile Page NagyGa1, 2007. május 7. hétfő, 13:59 (#)

"biztato jelek amugy akadnak, pont most olvastam (talan a hvgben) hogy a kinai autogyarak koppintjak a nyugati tipusokat DE hibrid meghajtassal, mert csokkenteni akarjak a (mar most durva) szmogot a varosokban."

Ezen roppantul csodálkoznék, ha így lenne...

50

gargoyle, 2007. május 7. hétfő, 14:10 (#)

kisse altalanosan fogalmaztam, termeszetesen nem minden masolt auto minden peldanya hibrid, mindenesetre sok olyan modellbe is eleve beletervezik (es nem ritkasagkent) amibe nalunk eszukbe se jut a gyaraknak egyenlore.

51

nyelv-ész, 2007. május 7. hétfő, 16:04 (#)

Ráadásul ha a hibrid autók ugyanúgy kőolajszármazékok elégetéséből nyert árammal működnek, adtunk egy pofont a szarnak - jó drágán.

Múltkor volt egy teszt az 5th Gear-on, ahol egy benzines, egy dízel, és egy hibrid autó futotta meg ugyanazt a távot. Toronymagasan a dízel nyerte a gazdaságossági versenyt. Tehát ha egy alapvetően alacsony hatásfokú belsőégésű motorral előbb áramot termeltetünk, majd azzal hajtjuk az autót (erről szól a hibrid), akkor maximum abban az utcában csökken a károsanyag kibocsájtás, ahol a sebességkorlátozás miatt a hibrid még tisztán elektromos üzemmódban közlekedik. Ahogy kimerül az akku, vagy gyorsítani kell, a benzinmotor máris beugrik, és szennyez.

Emiatt nem a hibrid autó a reális alternatíva. Csupán parasztvakításra használják a japán gyártók az USA-ban, ahol a környzettudatos rétegek annyira nem környezettudatosak, hogy dízelt vegyenek, de a hibridet azért jó drágán rájuk lehet sózni...

52

gargoyle, 2007. május 7. hétfő, 16:08 (#)

elmeleti megoldas nyilvan a teljesen elektomos auto, aztan az elektromossagot meg mar majd megdumaljuk mivel akarjuk termelni, ott mar akadnak kevesbe gazos alternativak. mar csak a franya tarolasat kene normalisan megoldani (:

53

nyelv-ész, 2007. május 7. hétfő, 20:06 (#)

gargoyle, reális alternatíva a hidrogén is, mint üzemanyag. Itt is belsőégésű motorral hajtod a kocsit, csakhogy az égéstermék vízgőz. Viszont a hidrogén előállítása ugyanúgy energiaigényes eljárás, tehát még mindig messze vagyunk a perpeetum mobile-tól...

54

gargoyle, 2007. május 7. hétfő, 21:23 (#)

raadasul amennyire tom momentan kicsit is gazdasagosan csak villanyarammal tudunk eloallitani nagyobb mennyisegu hidrogent szal vissza az alapokhoz. latjatok ha lenne egy kis vesztesegu, tartos es nagy mennyiseget tarolni kepes aksink mennyivel jobb lenne a vilag (:

55

Author Profile Page stsmork, 2007. május 8. kedd, 22:16 (#)

Ipari méretekben a hidrogént földgázból állítják elő, úgy hogy vízgőzzel együtt melegítik, és így szénmonoxidot és hidrogént kapnak végeredményül:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen#Industrial_syntheses

Ehhez áram ugyan nem kell, de ugyanúgy szarpofozás, mint amit nyelv-ész leírt #51-ben. Az üzemanyag cellában se az lenne a poén, hogy jé, áramot termel a hidrogénből, hanem hogy -ha beválik- meg lehetne vele oldani a villamos energia tárolását és hordozását.

56

nyelv-ész, 2007. május 8. kedd, 22:44 (#)

igen-igen, a hidrogént ma így csinálják, csakhogy épp az lenne a cél, hogy amikor már nincs földgáz meg kőolaj, akkor is tudjon az ember gyereke csikorgó gumival indulni a zöld jelzésnél... a hidrolízishez meg qrvasok villanyra van szükség, és azt biztos nem fogják az atomerőművek bírni. pláne ha addigra az uránérc is elfogy.

57

kfgyk, 2007. május 9. szerda, 12:25 (#)

azert uranercbol is eleg sok van, a low-cost modszerekkel banyaszhato uran kb 70 evre elegendo, es majd ha nagyon kell meg fogja erni a nehezebben kinyerhetot is kiszedni. (http://www.world-nuclear.org/info/inf75.html)
a szenre vilagviszonylatban en 200 eves tartalekot talaltam (http://www.eia.doe.gov/neic/infosheets/coalreserves.htm), ez is a jelenleg ismert lelohelyek es rentabilis kitermelest figyelembe veve.
ugyanez van a koolajnal, csak itt elobb fog bekovetkezni az egyre dragabb termelesre valo atallas, de az optimista joslatok szerint ezt sem biztos, hogy vegigasszisztalhatjuk majd.
az eloszlasok erdekesek meg, az olajat azt ugye mindenki tudja, hogy merre koncentralodik, a szen az tenyleg USA(26%) es CCCP (FSU - 23%) - ez durva, a fold keszleteinek fele -; az uran pedig Ausztralia (24%), Kazahsztan(17%) es Kanada (9% - de ok adjak az eves termeles oroszlanreszet)

No a sok lexikodata utan csak azt tudom konkludalni, hogy sajnos meg tul sok energiahordozonk van ahhoz, hogy igazan ra legyunk kenyszeritve a valtoztatasra, es a kinai pelda jol mutatja, hogy eleg hulyek is vagyunk hozza, hogy a kenyelmet elorebre valonak tartsuk a kornyezet megovasanal.
Jol mondta a cimboram, inkabb fogunk komoly technologiat kifejleszteni a CO2 elnyeletesre es a klimak gyartasara mintsem, hogy megmentsuk az erdoket es leallitsuk az uveghazza valast indukalo folyamatokat.

ja es itt van a Prius vs Hummer zoldsegi osszehasonlitas (http://shoulung.wordpress.com/2007/04/28/hummer-vs-prius-which-is-more-green/)
azert erdekes ennek is utannaolvasni, persze nem szem elol tevesztve, hogy a Prius az meg nagyon uj technologia, sokat fog/tud meg fejlodni.

58

nyelv-ész, 2007. május 9. szerda, 17:24 (#)

Ami a hibrid technológiát illeti: amíg egy alacsony hatásfokú benzinmotor állítja elő az elektromos áramot, addig komoly áttörés nem várható.
Nem véletlen, hogy több autógyártó eleve dízel hibriddel kísérletezik. Maga az elv pedig évtizedek óta ismert, hiszen a vasúti "dízelmozdony" ma már szinte kivétel nélkül dízel-elektromos hajtást jelent.

59

Dr. Minorka, 2007. május 10. csütörtök, 01:02 (#)

Hybrid Cars No Better than 'Intelligent' Cars
http://hardware.slashdot.org/hardware/07/05/09/1559206.shtml
"There's no doubt been a lot of analysis done recently on energy consumption, especially on the road. Now, a study released today reveals that cars with traffic flow sensors built into them can perform just as efficiently as hybrids.

60

nyelv-ész, 2007. május 10. csütörtök, 05:25 (#)

#59: Kíváncsi lennék, hogy a budapesti csúcsforgalomban mennyire lenne hatékony. Szerintem semennyire. Nem hogy három percre, de sokszor 10 másodpercre előre sem lehet kiszámítani, milyen forgalmi helyzet várható.

61

Kádár Tamás, 2007. május 29. kedd, 00:00 (#)

Wikipédia:A globális felmelegedés műhelye

Kutatókat, környezetvédőket globális felmelegedéssel kapcsolatos cikkeinek lektoralasara keres a Wikipédia:A globális felmelegedés műhelye itt:

http://hu.wikipedia.org/wiki/Wikip%C3%A9dia:A_glob%C3%A1lis_felmeleged%C3%A9s_m%C5%B1helye

Kiemelt cikk:
Globális felmelegedés, itt:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Glob%C3%A1lis_felmeleged%C3%A9s

62

Kádár Tamás, 2007. május 29. kedd, 00:16 (#)

Wikipédia:A globális felmelegedés műhelye

Kutatók, környezetvédők, érdeklődők jelentkezését várja itt:

http://hu.wikipedia.org/wiki/Wikip%C3%A9dia:A_glob%C3%A1lis_felmeleged%C3%A9s_m%C5%B1helye

Kiemelt cikk
Globális felmelegedés itt:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Glob%C3%A1lis_felmeleged%C3%A9s

63

dove57, 2008. január 19. szombat, 10:03 (#)

Szevasztok!

Furcsa, hogy azok az emberek akik sokkal többet tettek vagy tesznek a világbékéért ,még a jelöltek között sem szerepeltek.pl.:Rajinder Singh,Maharishi Mahesh,vagy a 60-as években Kirpal Singh, és még minden bizonnyal sokan mások.
Galamb Sándor


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork