Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53959 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Karakószörcsök

stsmork cikke a Blog rovatból, 2007. február 22. csütörtök, 18:24 | 61 hozzászólás

TérképMegfigyeltétek már, hogy minden egyes régiónak megvan a saját neve az abszolút jelentéktelen településre? Ami a budapestieknek Tápiórettenetes illetve Dunaborzasztó, azt nálunk Miskolcon az általános iskolában Csincsetanyának hívták. A szüleim, akik mindketten Békés megyében nőttek fel, a mai napig Csajág-Röcsögét mondanak, egy szombathelyi barátom pedig Karakószörcsököt emlegette, ha valmi Isten háta mögötti utolsó kis koszfészket akart jellemezni. És akkor Bivalybasznádról még nem is szóltam.

E települések egy része kitalált, másik részük azonban csakugyan létezik. Sőt, azt is megfigyeltem, hogy a létezők mind valamilyen vasútvonal mellett találhatók (a Csincse nevű állomás például látszik a Budapest-Miskolc InterCity ablakából), valószínűleg így ragadta meg az emberek képzeletét. Ha esetleg újabb gyöngyszemekkel tudjátok gazdagítani a gyűjteményem, azt kommentben tegyétek meg, ha pedig kedvetek van egy kis létezik-nemlétezik településnév-játékra, akkor poroljátok le a témába vágó kvízünket.

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (61)

1

Penálen, 2007. február 22. csütörtök, 18:53 (#)

Csak én voltam az egyetlen, aki gyerekkorában Karakószörcsögnek mondta, g-vel a végén? :)

Amúgy bővíteném a listát Simagöröngyössel, Baranyaberenyével, Mucsajröcsögével, ill. Kiskunborzasztóval.

2

Author Profile Page ervin, 2007. február 22. csütörtök, 19:07 (#)

Ott van Rákosborzasztó is, a budapesti vonatkozásban.

Mellesleg, stsmork, te nagyobb pesti lettél, mint gondolnád, vagy legalább is nagyobb, mint én, mert az általad pestiként említett két példát én még életemben nem hallottam, pedig gyakorlatilag sose éltem máshol.

Penálen, az g ott a végén, egyértelmű. :)

3

Author Profile Page eszpee, 2007. február 22. csütörtök, 19:09 (#)

Nekem félrehallás/értés vonalon Mucsaröcsöge játszik. Ezt a "j"-set most hallom először.

4

G Zoli, 2007. február 22. csütörtök, 19:16 (#)

Parasztbokor és Cigánybokor nevű települések. Léteznek.

5

Penálen, 2007. február 22. csütörtök, 19:16 (#)

Lehet, hogy én vmiféle tájnyelvi változatban ismerem :)))

6

Penálen, 2007. február 22. csütörtök, 19:20 (#)

G_Zoli,

persze, Nyírségben nem kevés bokor van, ld:

http://kispad.hu/kviz/200609/mi-a-kozos-ezekben-a-szavakban.html

(Na, hányan előztek meg? :)

7

Dr. Minorka, 2007. február 22. csütörtök, 19:24 (#)

Nem lehetne kitágítani a játékot? Érdekes, szép, csúnya, stb. településnevek. Pl. Leánycsók.

8

attacs, 2007. február 22. csütörtök, 19:31 (#)

Nekem is egyből Rákosborzasztó ugrott be, ami budapesti perspektívában a jelentéktelen külterület szerepét játsza, valamint az is igaz hogy van Rákospalota-Újpest állomás a Nyugati pu. vonalon. Én valamiért a Nyírbátor kifejezést szoktam használni, ha nagyon messzére és távolra gondolok, és ezúton is szeretnék elnézést kérni minden nyírbátoritól emiatt, mert ez nyilvánvaló röcsögség. A kifejezések szabadon kombinálhatóak, van olyan pl., hogy Tápió-Röcsöge. Elképzelem ahogy a belprágaiak használják a Hurka kifejezést, mert amikor egyszer kimetróztunk Prágából a fergetes Lakótelepi Gyerekek csehszlovák sorozat miatt adekvát helyszínt keresendő, akkor a Hurka nevű megállónál mentünk fel a felszínre körülnézni kicsit még nagyon rég annyira hogy az eseményről készült analóg film is elveszett azóta.

9

Penálen, 2007. február 22. csütörtök, 19:33 (#)

Érdekesre mindenképp ott van Reformátuskovácsháza, ill. Kovácsszénája. Bár az előbbi, ha jól emléxem, inkább egy telepölésrésznév, de van.

Csúnya nevekben sajna nincs hiány. A Hernád mentén pölö rögtön ott van Hernádbűd, ill. Hernádkak. Arrafelé kezdődhetne is így egy vicc, hogy "Egy bűdi találkozik egy kakival".

10

G Zoli, 2007. február 22. csütörtök, 19:43 (#)

Mentségemre legyen mondva, hogy nem olvastam azt a bejegyzést

11

hip, 2007. február 22. csütörtök, 19:51 (#)

Rásonysápberencs über alles.

12

thozoo, 2007. február 22. csütörtök, 20:00 (#)

Karancslapujtő. Van ilyen, jól.

13

EdBoyWW, 2007. február 22. csütörtök, 20:30 (#)

Egyedi eset: itt a hajdúságban van egy település, amelynek neve Görbeháza. Bizonyos okok miat rengeteget jártunk arra, és a családi szótárban szépen át is alakult Kanyarfalvára.

Én személy szerint a Mucsaj-Röcsögével szoktam találkozni, de az első amit hallottam az a Bivalygöröcse. Így.

14

Asszem, 2007. február 22. csütörtök, 20:45 (#)

Pestiként én is Rákosborzasztóval és Mucsaröcsögével találkoztam. Meg persze Bivalybasznáddal :)

15

Author Profile Page stsmork, 2007. február 22. csütörtök, 20:49 (#)

Ervin, ne sérgetess :-) Nem vagyok budapesti, csak budapesten lakom. Nagy különbség! Attól tán csak nem leszek magam is bennszülött, hogy tanulmányozom a nyelvjárásukat? Egyébként a "Rákosmákos"-t még be se írtam a cikkbe, mert eddig csak egy helyen találkoztam vele.

16

Baggio, 2007. február 22. csütörtök, 21:06 (#)

Kovácsszénája Pécs mellett van. Remek kis horgászhely. karakószörcsög g-vel :) Mucsaröcsöge meg j nélkül. Rákosborzasztó, meg xvii. ker és környéke, ha jól emlékszem :)

17

Dr. Minorka, 2007. február 22. csütörtök, 21:22 (#)

Rum:
http://www.rumkozseg.hu/

18

Penálen, 2007. február 22. csütörtök, 22:18 (#)

Egyszer s mindenkorra: olyan, hogy "budapesti" (lakos) nincs. Vagy budai vki, vagy pesti :)

19

katmandu, 2007. február 22. csütörtök, 22:40 (#)

Nekem is Karakószörcsög, illetve Csajágaröcsöge (így).

Illetve megosztanám, hogy Kraft Tamás [a Boros Lajos által írt] önéletrajzi könyvében hogyan nevezi az ilyen helyeket: "Külső-alsó".
Nekem ez tetszik :)

off: az "Isten háta mögött" eddigi legszellemesebb alkalmazását egy előttem battyogó, igen poros kocsi hátsójára felírva figyeltem meg:
"Te most az Isten háta mögött vagy!"

20

maz, 2007. február 23. péntek, 00:49 (#)

ha már, akkor szerintem bázakerettye-alsó is ide tartozik.

21

nightie, 2007. február 23. péntek, 07:33 (#)

vizualizald: Apacatorna. itt: http://apacatorna.periklesz.hu/module.asp?id=304

22

dose, 2007. február 23. péntek, 08:10 (#)

Pornóapáti (Vas megye): http://www.pornoapati.hu
Ondód (Debrecen mellett)
:)

23

Ali, 2007. február 23. péntek, 09:01 (#)

Csincse régebbi neve Csincsetanya volt, talán még a nyolcvanas években is.

Nekem, amikor egy rövidke tankönyvben példatelepülést kellett koholnom, pont az volt a problémám, hogy erre nincs országos szabvány. :) Ekkor voltam kénytelen megalapítani Baltásasszonyfát és a környező településeket, Akasztódombot, Redvestákát, Rongyost, Macskást és Szentkanalast. :)

24

nix, 2007. február 23. péntek, 09:13 (#)

Kedvenc településnév: Röjtökmuzsaj (semmi személyes, a hangzása tetszik), és Rábaszovát (rémlik, hogy a település lakói kérvényezték az átnevezést, de nem találok róla infót)
-nix, auf Rákosborzasztó (nem is az, amúgy ;)

25

katmandu, 2007. február 23. péntek, 09:30 (#)

#23/Ali:
Nagyon jók ezek a kamu helynevek :))
Énisénis: kívznek is elmenne, hogy az alábbiak közül pl. mik léteznek és mik nem:

- Révpatonya
- Rácpalánd
- Parassapuszta
- Bátonydoboz
- Mág
- Dág
- Nagykölked


#24/nix:
Rábaszovát és Bágyog ma asszem Bágyogszovát néven egyesítve futnak.

Anno egy régi Füles-évkönyvben már nem tudom ki írt egy érdekes kis körképet a fura hazai helynevekről, ott szerepelt még pl. Kemendollár (ami persze Kemedn és Ollár fúziója), de asszem Rábaszovátról is írták, hogy a helyieknek nem tetszett a név.

Viszont Hugyag domain szinten is megvan (vizuál-asszociációs szinten is ütős undercon nyitólappal)

26

Author Profile Page SzaboZsee, 2007. február 23. péntek, 09:43 (#)

Ragyáspolcos megvolt?

27

Penálen, 2007. február 23. péntek, 13:09 (#)

katmnandu, jó ez a kvíz, annyira, hogy már volt is itt korábban hasonló:

http://kispad.hu/kviz/200406/keddi-kviz-23-ez-a-magyar-fold.html

28
29

Loft, 2007. február 23. péntek, 14:01 (#)

Taktaharkány. (Létezik.)

30

freak, 2007. február 23. péntek, 14:47 (#)

Nahátszentpéter.

31

katmandu, 2007. február 23. péntek, 15:41 (#)

Magyarföld jutott eszembe, jó magyaros neve van, semmi pláne, de ennél is érdekesebb, hogy pár éve elhíresült az arrafelé lakó 2 gyermekes Gyöngy család, akik jurtában és állattenyésztésből éltek, a gyerkőcök meg nem jártak iskolába, gyakorlatilag kivonultak a társadalomból. Egy darabig eljárás alá akarták őket vonni, a végén valami bírósági ejnyebejnyével megúszták.

Nem tud róluk valaki valmi frissebbet?

32

gyeregyuri, 2007. február 23. péntek, 15:49 (#)

A főnököm Zalarottyantót szokott emlegetni.
Itt a Kisalföldön a Mucsaj-Röcsöge és Kiskunbürgözd az általánosan bevett szófordulat az Istenhátamögött kapcsán.
Szemezgetéshez ajánlanám a KSH megfelelő oldalait:
http://www.nepszamlalas.hu/hun/egyeb/hnk2006/tablak8_1.html

33

gyeregyuri, 2007. február 23. péntek, 15:52 (#)

És ne feldkezzünk meg Lázár Ervin Rácpácegreséről sem...

34

dose, 2007. február 23. péntek, 16:35 (#)

#25/katmandu:
Dág létezik, Esztergomtól kb. 15km-re fekszik

35

goldenAXE, 2007. február 23. péntek, 18:39 (#)

Pestről költöztem, de emlékszem még: Mészárospusztaszemölcslapos-alsó.
Tarackfitymánd. Ez valami markosnádasban volt tán.
Kedvenceim amúgy: Gógánfa(ismerős lakik ott), Ukk(arrafelé van).
Amúgy azt nem értem, miért nem használják többen amit én: Olyan büdös van, mint az isten háta mögött.
Jó éjt.

36

Author Profile Page mami, 2007. február 23. péntek, 19:31 (#)

Szerény meglátásom szerint Rákosborzasztó nem annyira a jelentéktelensége, hanem inkább amiatt kapta ezt a nevet, mert nagyon kiesik és jó sokáig kell menni mondjuk a belvárosból, mire odaér az ember. Én csak, tudom, minden nap ezt csinálom :)

37

Penálen, 2007. február 23. péntek, 23:35 (#)

Pontosan, leginkább a "kint van (a p*csában) Rákosborzasztón" szófordulatban fordul elő.

38

Penálen, 2007. február 23. péntek, 23:37 (#)

Pontosan, leginkább a "kint van (a p*csában) Rákosborzasztón" szófordulatban fordul elő.

39

goldenAXE, 2007. február 24. szombat, 04:12 (#)

Hja. Azért. Pesti húmoúr.Rákosborzasztó.

40

qnadam, 2007. február 24. szombat, 15:37 (#)

én speciel Rákosborzasztó helyett Rákosrettenetet emlegetek, ha erre van szükség :) a jelentéktelen település pedig fokozható: Kisbivalyröcsöge-alsó.

41

Beja, 2007. február 24. szombat, 19:46 (#)

No es ez hogy tetszik? :)
Ostffyasszonyfa

42

salem, 2007. február 25. vasárnap, 23:43 (#)

-
Ehhez a Karakószörcsökhöz mifelénk (Zala) anekdota is fűződik.

Egy iklódbördőcei atyámfia éppen arrafelé volt járatos mikor a rendőr félreállította a forgalomból. Annak rendje s módja szerint elkérte a papírokat a sofőrtől, majd így horkant fel:
- Hát az meg milyen településnév hogy Iklódbördőce?!
- Elnézést biztos úr, ezt most maga kérdezi tőlem Karakószörcsökön?

-
Hmm, ez a Zalarottyantó tetszik.
Én ismeretlen/elfelejtett/nem létező helyekre a Balatonöreganyámkínja nevet használom.

43

Ali, 2007. február 26. hétfő, 10:48 (#)

Pár napja egy környezetvédelmi műsorban hallottam ezt a helységnevet és tényleg, meg is talaltam:

"Szikes tó, madár paradicsom, Büdösszék"
http://www.kokosz.hu/iranytu/knp/latogato.html

Szülővárosom sem szűkölködik érdekes nevekben:
Ucekaj, Felső-lyuk, Taknyos, Tetemvár, Bandzsalgó, Kártya, Veresbugyik, Juhdöglő-völgy, Büdöspest-oldal, Pálinkás-tető, Kutyaakasztó-hegy, Biges, Gamóc, Szakszon-tanya, Kórház-tanya, Tábornoki-dűlő, Vezér-árok, Rakottyás.

A városban egyébként dimenziók közti anomáliák is tapasztalhatók, így a Tatár-domb a Mexikó-telep mellett áll. :)

44

Penálen, 2007. február 26. hétfő, 13:47 (#)

A büdösszéki tó valóban elég híres, mindenkinek ajánlom, már ahová beengedik...

45

HAlga, 2007. február 26. hétfő, 21:33 (#)

Szélről a témához:
- Néhányan emlegettetek település-összeolvasztást. Azt tudjátok, hogy Biatorbágy is két falu volt? Bia és Torbágy.
- Hajdan a fővárosból távoli magyar városba mentem tanulni. Ott a kollégiumban sokan csak úgy emlegették Budapestet: "naffalu". (Értsd: nagy falu.)
- Sajna másfél évet Körmenden voltam kénytelen tölteni. Arrafelé vazsban akad néhány érdekes nevű település. Pl: Pinkamindszent, Nemesrempehollós, Rábatöttös, Csempeszkopács, Gyanógeregye. Keresgéljen tovább, ki kívánja!

46

Author Profile Page ervin, 2007. február 26. hétfő, 21:49 (#)

HAlga, Vazsban vagy Pornóapáti, vagy semmi! :)

47

mindigmorc, 2007. február 27. kedd, 13:57 (#)

Tunyogmatolcs forever!

48

eszti, 2007. február 27. kedd, 15:45 (#)

Szerintem Makkoshotyka is simán versenybe szállhatna...

49

Dolph, 2007. április 21. szombat, 09:14 (#)

kerepes ne engedje el(kerepestarcsa)

50

Poorky, 2007. augusztus 17. péntek, 07:52 (#)

Heves megyében van Heréd nevű község...Ebből akkor szoktak gondok lenni, ha megkérdezik: "Honnan jöttél?"

51

Dr. Minorka, 2007. augusztus 17. péntek, 09:39 (#)

Pedig "d" az csak kicsinyítő volt az ó-magyar régiségben.

52

Penálen, 2007. augusztus 17. péntek, 12:39 (#)

Na és? Az etimológia nem hiszem, hogy faktor lenne az átlagember számára. Pornóapátit sem hiszem, hiogy "arról" nevezték el :) Nem beszélve a Kemend és Ollár községek fúziójából létrejött Kemendollárról...

53

Dr. Minorka, 2007. augusztus 17. péntek, 14:25 (#)

Sőt Bugyit sem arról nevezték el...
Khm, nem etimológia, hanem nyelvtörténet.

54

Penálen, 2007. augusztus 17. péntek, 21:16 (#)

És szted a nyelvtörténet melyik része? Mert sztem az etimológia.

55

Penálen, 2007. augusztus 17. péntek, 21:17 (#)

És, mielőtt behoznád aduásznak, sztem az onomatológiát hagyjuk ki ebből :)

56

Dr. Minorka, 2007. augusztus 17. péntek, 22:44 (#)

Az etimológia a szavak eredetével foglalkozik.
A történeti nyelvtan viszont azzal, hogy az akkori magyar nyelv, hogyan működött. Tehát pl. az, hogy volt benne egy -d kicsinyítő képző.
Szépen mutatja egy magyar település nevéről szólva egy nyelvészeti szöveg:
"Más feltevés szerint szláv eredetû, de a részletek bizonytalanok." Idáig etimológia. Innen történeti nyelvtan a magyarázat alapja: "Esetleg személynévi áttétel is feltehetõ, hasonló -d kicsinyítõ képzõs személynevek pl.: Árpád, Búzád".

(Igazán muris volt a magyar honfoglalás. A fejedelmet Álmosnak hívták, a fiát Árpácskának.)

57

Penálen, 2007. augusztus 17. péntek, 22:55 (#)

Doki,

tőlem megpróbálhatod bebizonyítani, hogy nem Heréd város nevének az eredetéről volt szó...

A (magyar) történeti nyelvtan gyönyörű dolog, bár én személy szerint mindig is inkább művészetnek tartottam. A nyelvtörténet volt a főitányom az egyetemen anno (igaz, nem az általános, hanem az angol, de elég sok általános kurzust is látogattam, ha már ott volt, engem meg érdekelt :))) Olyan kevés hitelesnek elfogadható adatból sokak szerint bátor dolog olyan léptékű következtetéseket levonni, amilyeneket sokan mások megtesznek - én speackó az első "sokak"hoz tartozom :)

Erről többet nem akarok mondani, kérem, kapcsojja ki.

58

Dr. Minorka, 2007. augusztus 17. péntek, 23:08 (#)

Nem ugyanarról beszélünk! Nem az volt állítás tárgya, hogy a nyelvtörténet tényei mennyire megbízhatóak, vagy pont ennek az ellenkezője. De legyen kikapcs (apropó, ismered a kikapcs etimológiáját?:)

59

vánka, 2009. december 1. kedd, 14:55 (#)

Két dolgot irnék,
én Karakoszőrcsőkőn lakom.
a második Panelának a Budapesti lakos nem csak a Budai és a Pesti mert a Csepel is Budapesten van se Peste se Budán.A Tőkőlőn Lako se Tőkől sokat.

60

Sirmia, 2009. december 6. vasárnap, 01:06 (#)

Kiskunkolbász.

A középiskolai töritanárom szájából hallottam. Nem lehet túl ismert, mert a google idáig egy találatot sem dobott ki rá, valószínűleg ez lesz az első :)

61

, 2019. január 17. csütörtök, 15:28 (#)

kiskunröcsöge (miskolci vonzáskörzetben használatos)


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork