Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53915 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Fékezni - Bringa - Sheldon Brown

NagyGa1 cikke a Blog rovatból, 2007. március 23. péntek, 14:01 | 22 hozzászólás

A közszájon forgó megoldás szerint a korrekt fékhasználat az első és a hátsó fék egyidejű behúzása.

Ez kevés kivételtől eltekintve egyáltalán nem igaz.

20070323_scb-on-moulton-9-71.jpgVészhelyzet esetén a leggyorsabb megállási mód az első fék behúzása, még épp annyira, hogy ne szálljunk át a kormányon. Kezdőknél létezik egy típushiba: nem tartják a karjukkal mereven a kormányt (nem "tolják"), hanem félve az átpördüléstől fokozatosan hagyják magukat előre dőlni - ezzel előre kerül a súlypontjuk és pont ezért röpülnek át. A kar tehát mindig mereven tart, ha lehet még üljünk is be a nyereg mögé, ahogy a Touron néha látható.

A hátsó fék a legtöbb esetben teljesen érdektelen, mivel a hátsó kerék szinte azonnal emelkedik kicsit, ezért rögtön csúszni is kezd, fékhatása minimális. Az állandó csúszkálás miatt a gumi is gyorsan kopik.

Ha mindkettőt egyszerre húzzuk, akkor a hátsó csúszni kezd, az első tart és fékez. Ergo a hátsó előbb-utóbb meg fogja előzni az elsőt... ("Fishtailing") Ez azt mondják nem nagyon jó.

Az ellenpéldák (első fékre):

  • csúszós úton az első kerék könnyen megcsúszhat, ha azzal fékezünk, márpedig első kerék csúszása szinte biztos elesést jelent (ha a hátsó csúszna még lenne esélyünk). Hátsó fék ajánlott.
  • göröngyös felületen a levegőben könnyen blokkolható az első kerék, ami leérkezéskor csúszhat vagy pont ellenkezőleg, blokkolhat, és már szállunk is (hátsó ajánlott)
  • első gumi lapos vagy a fék hibás

Egy biztos, ha nem tudjuk az első féket korrektül használni, akkor már viszonylag enyhébb lejtőkön sem fogunk tudni megállni, és a többin is sokkal bizonytalanabbak leszünk, mint a többiek.

Különösen igaz ez az országúti bringákkal közlekedőkre, a montik vastagabb kerekein a sima hátsó fék azért fog valamennyire.

Sheldon Brown oldala ilyen és ehhez hasonló, részletekbe menő tanácsokkal szolgál kezdő és haladó bringásoknak egyaránt, forduljatok hozzá bizalommal!

(A feje meg egyszerűen zseniális. :))

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (22)

1

lipilee, 2007. március 23. péntek, 14:27 (#)

régi vágyam rendesen megtanulni a "stoppie" művészetét: amikor úgy fékezel az első kerékkel, hogy nagyon is konkrétan elemelkedik a hátsó a földről. ha ismered a keródat (azt hiszem ezt én elmondhatom magamról), akkor ilyenkor is egyensúlyban tudod tartani (persze nem forgalomban tervezek ilyesmit csinálni), és ha nagyon leet vagy, akkor felemelt hátsó kerékkel szépen megfordulsz és már kész is a stoppie :)

2

Author Profile Page NagyGa1, 2007. március 23. péntek, 14:30 (#)

Majd kérj meg valakit hogy filmezzen ahogy gyakorlod. :)

(A biztosítónak nehogy odaadd utána!)

3

Ali, 2007. március 23. péntek, 14:38 (#)

A fickó képéről konkrétan az jut eszembe, hogy így nézne ki Che Guevara és Dzsingisz kán gyermeke, ha a klónozás során összekevernék a génkészletek. :D

csekdíz:
http://en.wikipedia.org/wiki/Che_Guevara
http://en.wikipedia.org/wiki/Genghis_Khan

4

Dr. Minorka, 2007. március 23. péntek, 14:50 (#)

Nem, nem ez ZS.A. a jeles középkorász, amint éppen UFO-t lát áthúzni az út felett.

5

kgabesz, 2007. március 23. péntek, 15:12 (#)

jártam már sajna úgy, hogy a dombról lefele hirtelen fékezésnél a helyes fékhasználaton már nem volt időm gondolkodni, egyszerűen behúztam a fékeket, fülemet és farkamat, és bringával együtt zuhantam egy parkoló autó motorháztetejére...
egyszóval tényleg érdemes a fékeket karbantartani, és a vészhelyzetben szükséges fékhasználatot előre az agyba vésni! jó írás!

6

jsaak, 2007. március 23. péntek, 15:54 (#)

fekezni hulyeseg, tekerni kell

7

Author Profile Page ervin, 2007. március 23. péntek, 17:02 (#)

NagyGa1, egészen ügyes ötlet, hogy a tagekből állítod össze a címet, ha már magunktól nem taggelünk a Kispadon. Előremutató vagy! :)

8

karlsruhe, 2007. március 23. péntek, 19:53 (#)

a csúszó elsőkerék olykor megfogható, bár tényleg sanszos az esés
egyébként hátsó féket enyhén húzni mindig érdemes, ha ugyanis nem emelkedik el a kerék a talajtól, akkor a súrlódás kb. úgy stabilizálja a bringát mintha valaki hátulról finoman húzná, vagyis nem fog jobbra-balra csúszkálni a hátsó kerék

9

kfgyk, 2007. március 23. péntek, 22:18 (#)

kb ezt akartam en is felvetni mint karlsruhe (8) - nem az a legcelszerubb ha mindket fekkel a csuszashataron fekezel (human abs)?

10

Author Profile Page NagyGa1, 2007. március 24. szombat, 03:10 (#)

Én csak kocabicajos vagyok, de szerintem ha a hátsó kerék gurul, akkor amúgy sem csúszkál jobbra-balra.
Ha mindkettőt húzod, akkor pillanatok alatt elkezd csúszni a hátsó (az első nem tud, mert akkor már röpülsz fölötte), és hiába van a talajon, az elsőn sokkal nagyobb a fékező erő, tehát a bicaj eleje gyorsabban lassul mint a hátulja, ergo a hátsó kerék egy kitérő manőverrel beelőzni tendál*. Ha nem húzod, akkor a gurulás miatt oldalirányban nem fog kicsúszni, viszont ha már eleve csúszik, akkor könnyen megteheti.

(* ha a hátsó keréken x a negatív gyorsulás, az elsőn meg mondjuk 3x, tehát nem húzza senki hátulról, hanem tolja. :))

11

katmandu, 2007. március 24. szombat, 03:21 (#)

Én szintén kocaként (és csakis monti), általában mindig a hátsó fékkel fékeztem finoman (kajakara, koppanásig csak az rántsa be, aki rendőrkanyart akar kivágni), és az elsővel szintén óvatosan rásegítettem.

Lejtőn, terepen, lefele az elsőt lehet úgy használni, hogy szinte "tolnia" kell az erők eredőjének, a kerék még tud forogni, de épphogy. Ez jó támasztékot ad sok esetben.

Mindenesetre fékbeállítás kérdése is lehet, akinél a fék csak kétféle (semmi és satu) pozíciót ismer, annak könnyen oppó lehet.

12

Author Profile Page NagyGa1, 2007. március 24. szombat, 03:42 (#)

Igen, azért valószínűleg a terep egy kicsit más, mint a puszta elmélet... :)

Meg a monti a hegyen is erősen különbözik az országúti a betonontól.

13

Author Profile Page NagyGa1, 2007. március 24. szombat, 04:12 (#)

Ervin: kreativitással próbálom kompenzálni a blogmotor fogyatékosságait. :)

14

c300ers, 2007. március 24. szombat, 11:19 (#)

hegyen 90% első 203-as tárcsával, alap
városba, 100% első + a lipilee féle stopie, mert fixi :)

15

máté, 2007. március 26. hétfő, 09:12 (#)

Az a legideálisab eset, ha még van időd fékezni, hátmég gondolkozni, melyiket meddig húzd.
Alólam csak úgy eltűnik néha a járgány...

16

goldenAXE, 2007. március 26. hétfő, 09:59 (#)

A stoppie nem nehéz, csak a tényleg 180 fok. A 90 már haladás, utána már csak gyakorlás. Remek móka egy biciklit tényleg testrészként kezelni. :) És persze látványos. És sokkal biztonságosabb az élet.
Egyszer én is repültem egyet, de ott kiugrott elém egy kocsi. Megállni nem tudtam már úgyhogy átugrottam a motorháztetőt. Máig sem értem hogy sikerült. A kocsi is megúszta, és a bringa is.

17

Boca, 2007. március 26. hétfő, 12:57 (#)

Kfgy, lényegében Sheldon is azt írja, h csúszáshatárig lehet húzni mind2 féket, csak éppen azt is állítja, h a hátsónál a csúszáshatár már kis behúzásra is megvan, míg az elsőt igen erősen húzhatod, míg eléred ezt a pontot.
Én könnyű terepen elkezdtem gyakorolni ezt a csak elsőfékes dolgot és tök jó, ahogy az ember tágíthatja és egyben kitapasztalhatja a rendszer határait.
Sztm nagyon hasznos site, rendszeres tekerőknek érdemes alaposan beleolvasni.

18

kfgyk, 2007. március 26. hétfő, 15:38 (#)

Boca,
nekem ugy jott le, hogy az elso fek a tuti a hatso meg a hobby, es az egyszerre fekezes meg inkabb sosem ajanlott ("Generally I advise against using both brakes at the same time.").
ha elkepzeled egy fekezo bringanal az eredo erovektorokat, vilagos, hogy az elso fek tudja igazan feltartani a mogotte hompolygo tomeget, en csak azt mondom, hogy valoszinuleg ritkan sikerul mindig (rizikos) a csuszas/atbukas hatarig huzni. viszont amint nem a pengeelen tancolunk, rogton van ertelme a hatsoval is lassitani akar stabilizalas akar tovabbi fekero celjabol.
mindezt persze csak a sajat osztonosen kialakult ketkezes strategiam vedelmeben mondom, egye fene legkozelebb kiprobalom az orrakoppanost. ;)

19

Boca, 2007. április 2. hétfő, 15:17 (#)

SB tanácsa számomra az, h ugyan kényelmes lassításkor tök OK a hátsó vagy akármilyen fék is, de ebben az esetben olyan fékezési stratégia rögzül bennünk, ami nem alkalmas más, komolyabb helyzetben a hatékony lassításra. Ugyanakkor ha megtanuljuk az első féket használni átbukásmentesen többféle helyzetben és útviszonyok közt, akkor első látásra ugyan az esetek 90%-án vizsgálva felesleges mutatványt gyakorlunk be, viszont a maradék, drasztikus lassulást igénylő esetre is alkalmas lesz a begyakorolt stratégia.
Magam is próbálgattam az utóbbi időben a csak elsőfékes megállást és meglepődtem, h mennyire gyorsan meg lehet állni bukás nélkül, ha az ember tényleg határozottan nyújtott karral eltart a kormánytól. Az előrebukás általában nem azért van, mert a hátsó kerék megemelkedik és a bicikli a használójával együtt előredől, hanem ahogy SB is írja, a kezdők nem képesek a karjukat egyenesen tartani, ezért simán átbuknak a kormányon.
Ha a súlypontodat helyben tudod tartani, elég nagy első fékezéssel lehet csak előre bukni, ráadásul a gyakorlással arra is rájön az ember, h a hátsó kerék megemelkedése és a teljes előrebukás közt még korántsem olyan instabil a helyzet, így van idő engedni a fékből.

20

Author Profile Page NagyGa1, 2008. február 7. csütörtök, 15:44 (#)

http://blog.makezine.com/archive/2008/02/sheldon_brown_bicycle_mak.html?CMP=OTC-0D6B48984890

:,-(

Február 5-én, szívroham.

21

Author Profile Page eszpee, 2008. február 7. csütörtök, 15:48 (#)

A francba. :(

22

Author Profile Page NagyGa1, 2008. február 7. csütörtök, 16:09 (#)

Talán jobb:

http://www.bikeradar.com/news/article/sheldon-brown-1944-2008-14433


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork