Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53915 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Motorizált gyakorlati vizsga

NagyGa1 cikke a Blog rovatból, 2007. március 14. szerda, 11:26 | 4 hozzászólás

A világért sem szeretnék énblogot csinálni a Kispadból, de valahogy nem tudok kilépni a helyszíni tudósító szerepéből.

A múlt szombaton motorkerékpár gyakorlati vizsgán jártam, alias "Lesson 5".

Az itteni autósiskola a japánoktól átvett, eléggé vonalas módszerrel próbál rendet vágni a szingapúriak malájos "laid back" hozzáállásán. Ennek része az oktatók által minden reggel nyilvánosan elvégzett járműmosás is, amit a korábban érkező diákok a kávézóból, reggelizés közben tekintenek meg.

20070314_driving_1.jpg

Így teszek én is. Az időpont reggel 8:20, van idő a 8:35-ös kezdésig, ami előtt még át is kell öltözni. A büfében isteni csiliben sült halat adnak, reggelire megteszi.

20070314_driving_2.jpgMár töltött gyomorral érkezem a gyülekezőhelyre, ahol a többiek javában készülődnek. Szigorú dresszkód van: fehér kesztyű, bukósisak, és a iskola által az első órán átadott kéz és könyökvédő. Ha bármelyik hiányzik, nem engednek az órára.

Az oktatás rendszere - mint minden más - igen jól megszervezett: összesen nyolc leckén kell megszerezni a "pass" aláírást, amit az óra végén az oktatók értékelése alapján vagy megkap az ember, vagy veheti még egyszer ugyan azt. Az első öt gyakorlópálya különböző feladatokkal, a maradék három rendes forgalomban, de csak ha az elméleti vizsgát már letette a diák.

Aláírást szerezni elég nehéz, még a ember hajának is precízen az óra anyagának megfelelően kell állnia, nem is beszélve az ujjtartásról (fékezni, kuplungolni mindig 4 ujjal!), a lábtartásról (bal lábfej lazán a váltókaron, jobb a hátsóféken (és nem fordítva!), két térd a tankot enyhén szorítja), a kéztartásról (két kéz mindig a kormányon, még akkor is ha épp hosszan várakozol valamire), illetve a szemednek állásáról (holt terek, stb).
Eddigi tapasztalataim igen pozitívak, az oktatók szigorúak, de korrektek. Szubjektív elbírálást nem láttam egyszer sem.

20070314_driving_img_simulator.jpgVidéki búcsúk illetve gépi rodeóbikák hangulatát idézi a szimulátoros óra (Lesson 4), amikor egy motornak látszó tárgyon kell(ene) a számítógép erőfeszítéseinek ellenére megmaradni. A forgalom többi résztvevője az össze lehetséges hibát elköveti szórakoztatásodra: átmennek piroson, nem adnak elsőbbséget, eléd tolják a babakocsist. (Sima gyalogos egy pont, öreg néni a zebrán kettő, teherautó pech.) Ha összetöröd magad, megbuktál. Ha sokat tökölsz detto.

Az elméleti vizsga nekem könnyűnek tűnt, de a helyiek közül sokan szenvednek vele, talán az angoltudásuk hiányosságai miatt, vagy lehet hogy azért, mert én itthon már tíz éve vezetek. A kérdések nagyobbik része egyszerű, pl a jobbkéz-szabály ismeretére vagy táblákra kérdeznek rá. Van néhány vicces is (pl "a motorra felülve mit húz be? a., az első féket, b., a hátsó féket, c. mindkettőt", vagy "a jobb láb a motor melyik részén nyugszik? a., a hátsó féken, b., a váltón, c., a kuplungon), meg néhány olyan, amit csak akkor tudhatsz ha vettél órát (pl mennyi a reflektor fényszórója által bevilágított út? a. 50m, b., 100m, c., 150m), és amúgy marhaság.

20070314_driving_4.jpg

A motorok preparáltak, elöl lámpák jelzik hogy éppen mit csinálsz: első és hátsó fék, kuplung, gáz.

Nagyon barátságos megoldás, hogy minden adminisztrációt (!) el lehet intézni az iskola internetes felületén. Legtöbbször órára kell jelentkezni, amit rögtön lehet kártyával fizetni is. Kényelmes a rendszer: akkor veszel órát amikor van időd, darabonként fizeted amit éppen csinálsz, és egyszerűen csak megjelensz a kezdés előtt tíz perccel.

Minden óra ugyan úgy kezdődik. Felöltözöl, veszel egy számot a leckének megfelelő színűből, majd ezzel a kék ruhás oktatónál jelentkezel, aki bejegyzi a számodat az indexedbe.

20070314_driving_3.jpg

Ezután - mint egy japán gyárban - közös torna következik valamelyik oktató celebrálásában. A képet torna közben lőttem, fej lehajt, kéz előre, tűz. Majdnem ki is dobtak miatta, alig tudtam kimagyarázni, hogy nem a konkurenciának dolgozom.

A szertartást befejezvén mindenki motorra pattan és oktatójával nekilát az óra anyagának - esetemben a vizsgának, ami egy megadott útvonalon végrehajtott műveletsort jelent: emelkedőn elindulás, nyolcas (10mp szintidő), kurbli alakú pálya (6mp), vészmegállás (x méter 30km/h-ról), vonalon végigmenetel (legalább 6mp), szlalom. A feladatok között is kötött az út, megfelelően indexelve és a holt tereket figyelve, pontosan, szépen.

20070314_driving_5.jpg

Minden hibát följegyeznek egy formanyomtatványon és meghatározott pontszám alapján összeszámolják. Például elkövettem egy rutintalan hibát. A kurblinál a feladat indulásból balra indexelve másodikban befordulni egy kurbli alakú páylára, majd a másik oldalon a kanyarokat rázkódás mentesen abszolválva 6 másodpercen belül kijönni (index, szétnéz!). Itt én nem vártam meg az oktató jelét, aki emiatt nem látta hogy indexeltem-e és nem tudta beindítani a stopperét az idő méréséhez. Be is húzta az indexhibát és az időtúllépést, 12 mínusz pont. 18-nál buktál meg.

Szerencsére a gyakorlat többi részét jól teljesítettem, a vizsga sikerült. Jövő héten forgalomban hatos lecke. Egy hónap múlva talán jogsim is lesz.

20070314_driving_7.jpg

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (4)

1

varanusz, 2007. március 14. szerda, 11:48 (#)

Hajrá! Úgy nemesedik a nemzet, ha a tagjai tanulnak :)
A forgalomra az ázsiai fegyelem, vagy inkább az ázsiai káosz a jellemző inkább?

2

Author Profile Page NagyGa1, 2007. március 14. szerda, 11:52 (#)

Precíz fegyelem és előzékeny udvariasság, amit már az iskolában is beléd vernek.

Ez nekem néha kimondottan idegesítő is, pl megállsz az út szélén a zebránál átkelési szándékkal. Jön egy autó, ami 1 másodperc alatt elhaladhatna előtted és te szépen átmehetnél, ehelyett megáll. Te is időt veszítesz, meg ő is, de betartotta a kötelező udvariasságot. (Meg azt hiszem szabály is van rá)

3

karaj, 2007. március 14. szerda, 12:25 (#)

De szép lenne ez itthon is. Szerencsére van néhány biztató jel, a múltkor a visszapillantóban figyeltem, hogy valami nem szokványos dolog történt, de nem tudtam rájönni, hogy mi az. Viszont továbbra is ott motoszkált bennem, hogy valami nincs rendben. És egyszer csak lőn, észrevettem, hogy már 10 perce két kocsival mögöttem baktat egy motoros, a sáv közepén, szépen, szabályosan.

4

gargoyle, 2007. március 14. szerda, 13:05 (#)

"Aláírást szerezni elég nehéz, még a ember hajának is precízen az óra anyagának megfelelően kell állnia, nem is beszélve az ujjtartásról (fékezni, kuplungolni mindig 4 ujjal!), a lábtartásról (bal lábfej lazán a váltókaron, jobb a hátsóféken (és nem fordítva!), két térd a tankot enyhén szorítja)"

ezeken hosszan csodalkoztam, de visszaolvastam es rajottem hogy motoros vizsga nem autos :D


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork