Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53915 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Élhető város

stsmork cikke a Blog rovatból, 2007. december 5. szerda, 09:29 | 36 hozzászólás

Az élhető város, amelyet Ali a játékmetrós cikkében megénekelt, a valóságban is létezik. Ezt a szenzációs felfedezést tettem, amikor pár napja egy üzleti út kapcsán Karlsruhéban töltöttem egy estét.

A város Miskolc méretű, ehhez képest ránézésre is legalább ötszáz kilométer villamossín van lefektetve a belváros területén. Jut belőlük minden nagyobb utcára. A villamosok lábujjhegyen járnak (a szállodai szobám ablaka alatti utcán is villamos járt, de nagyon kellett fülelnem, hogy meghalljam a szerelvények zaját) és látótávolságban követik egymást.

Nap közben látogatóban jártam egy cégnél, akik egy közeli kisváros mellett épült ipari parkban bérelnek irodát. Az iroda ablakaiból vasúti sínekre látni, a síneken túl pedig a híres Fekete Erdő kezdődik. Ahogy bámultam ki az ablakon, a síneken egyszer csak felbukkant egy sárga színű valami. Egy villamos volt.

– „Hát ez meg hogy kerül ide? Eltévedt?” – kérdeztem elképedten.
– „Nem, dehogy, ez Karlsruhéból jön. Végigjárja a környező falvakat, aztán megfordul és visszamegy a belvárosba.”

Igaz is, olvastam erről Ali cikkében, „átjárható rendszerek” címszó alatt.

Aki nem villamossal jár, az biciklizik. A vasútállomás előtti kerékpártároló méretéből és telítettségéből ítélve mondjuk a város negyede. Autót is látni, de az átmenő forgalom nem a város főutcáján zajlik, hanem egy árokba rejtett autópálya-szakaszon. A belváros közvetlen szomszédságában van néhány parkolóház; aki idáig akar autózni, az megteheti, innen már tényleg öt percre van a sétálóutca környéke.

Nemcsak járdán parkoló autókat nem láttam, de kutyaszart, koldusokat, graffitit és parkokban lebzselő, rosszarcú fiatalokat sem, pedig ezek rendesen a fejlett társadalom elválaszthatatlan részei. Igaz, egy hajléktalannal végül mégis találkoztam, az állomás előtt ült egy padon, egy üveg kocsis bor társaságában. Épp dühöngött valamin – talán leejtette a cigarettáját, vagy valami ilyesmi – és csendesen elmorzsolt egy káromkodást a fogai közt. Pont akkor, amikor a közelébe értem, így tisztán hallottam, hogy ezt mondja:

– „A jó kurva anyját!”

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (36)

1

karlsruhe, 2007. december 5. szerda, 10:09 (#)

Karlsruhe Németországon belül is gazdag környéknek számít, ezt ne felejtsük el. A közlekedési rendszer tényleg remek, csak baromi idegesítő hogy csúnyán néznek rád ha nem elvágólag ülsz a székeken. Graffiti egyébként van, de csak az erre kijelölt helyeken.
Szép takaros minden, de olyan sótlan az egész hogy ihaj.

2

ari, 2007. december 5. szerda, 10:14 (#)

Boldogan tudnék élni ilyen "sótlan" környezetben.

3

Forsage, 2007. december 5. szerda, 10:46 (#)

Nagyobb, mint Miskolc, agglomerációval (Landkreis Karlsruhe) kb. 700 ezer ember. Nemsoká lesz minden autónak zöld, sárga, vagy piros matricája, az EuroX-es besorolásból adódóan. A zöldek bemehetnek a belvárosba is, talán 2008 elejétöl. Azért az is feature, h 1 villamosjeggyel átmész Franciaországba akár. A villamoson vagy jegyautomata van (érme + bankkártya), vagy a vezetönél vehetsz kp-ért. Természetesen a legtöbb megállóban is van _müködö_ automata, érme + kp. + bankkártya kombóval. Most tervezik 2010-re a föutcán letenni a villamosokat egy alagútba, mondván, h ne "zavarják" a városképet...

A belvárosban 1000 emberre kb. 330, külsöbb részeken kb. 800 autó jut. Sok ismerösnek egyáltalán nincs autója (lásd még http://stadtmobil.de olcsó kölcsönzés a neten elöre lefoglalva by need), egy ismerös pár villamossal, egy másik biciklin indult a szülöszobába... Kisgyerekek utánfutóval, vagy ülésben, de mindenképp SISAKKAL ("aki sisak nélkül biciklizik, csak donor") a bicikli után. A biciklizés terén kulcsfontosságú, h a legtöbb autós egyben aktív biciklis, nagyon ritka, h a kerékpárút - kocsiút találkozásánál nem enged át az autó (.hu-ra hazalátogatva mindig nagyon kell elöször figyelni, h el ne üssenek a bicikliúton...). Az ált. iskolásoknak van közlekedésóra, ahol egy kis tanpályán rendörök tanítják meg a gyerekeket szabályosan biciklizni.

Ha átmész a piros lámpán biciklivel, 75 €-t fizetsz (autóval ugyanez a mutatvány 200-at ér). Ha járdára köpöd a rágót, 20-at. Ha 3x elkap a mindig udvarias ellenör jegy nélkül a villamoson (akár kifizeted a bírságot, akár nem), bírósági per lesz belöle + a munkaadód is értesül...

4

Author Profile Page stsmork, 2007. december 5. szerda, 10:58 (#)

Igaz is, a car poolingról elfelejtettem írni: én úgy jutottam ki az irodába, hogy az egyik ott dolgozó srác reggel felvett az autójába a szálloda előtt. Onnan előbb elvittük a munkahelyére a srác barátnőjét, aztán egy sarokkal arrébb felvettük egy másik munkatársát, és csak utána vettük az irányt az iroda felé. Visszafelé is ugyanez volt a helyzet: a srác a cég belső chat rendszerén keresztül keresett nekem valakit, aki el tudott vinni a vasútállomásra úgy, hogy elérjem a vonatom.

A Miskolc méretet onnan szedtem, hogy megkérdeztem a vendéglátóimat, hányan laknak Karlsruhéban. Azt mondták, hogy kétszázezren, de ezek szerint ezt agglomeráció nélkül értették.

A németeknél tényleg minden elvágólag áll és manikűrözött a fű, és ez hosszú távon lehet, hogy engem is idegesítene, de egy-két napra ellátogatni egy ilyen városba kifejezetten felüdítő élmény :-)

5

nyelv-ész, 2007. december 5. szerda, 14:54 (#)

Nem tudom, miért baj az, ha rend és tisztaság van. Valakit ez a szabadságjogaiban korlátoz? Vagy az, hogy nem szemetelhet kedvére? Esetleg kispolgári csökevénynek tekinti a rend és tisztaság iránti igényt?

Az pedig, hogy a tömegközlekedést normálisan vegyük igénybe, alapvető társadalmi elvárásnak kellene lennie.

Nálunk természetes dolog, hogy eltehénkedek és szétpakolom a cuccaimat a járműveken. Ha valaki le akar ülni, és emiatt nem lóbálhatom keresztbevetett lábamat, akkor minimum neheztelően nézek, esetleg bosszúsan morgok, vagy megsértődve felpattanok, és máshova ülök. Vagy csak simán elküldöm a kurvannyába.

Ezt hiányolod a németeknél?

(Zárójeles megjegyzés: azért a "hely szelleme" a derék statsbürgereket is magával ragadja olykor, miszerint otthon elvágólag ülnek a villamoson, nálunk meg telehányják.)

6

Schmidi, 2007. december 5. szerda, 15:02 (#)

Egyáltalán nem baj az hogy rend és tisztaság van. Négyszer két hetet voltam Nürnberg mellett, egyszer egy hetet pedig Ulmban, én is azt mondom, meg tudnám szokni. Teljesen más életvitel, hangulat, környezet. Nagyon tetszik, de én is azt mondom, hogy valami hiányozna. Nem a kosz, nem a rendetlenség. Lehet, hogy igazából nem is függ öszze ezzel, mert csak az itthoni, budapesti hangulat hiányozna, a maga pozitívumai miatt...

7

nyelv-ész, 2007. december 5. szerda, 16:18 (#)

Engem, mint a budapesti agglomerációból naponta bejárót, konkrétan érdekelne, hogy az itt lakók szerint miből áll a budapesti hangulat.

(Nem provokáció. Tényleg érdekel, mert én csak a negatívumait tapasztalom.)

8

csibu, 2007. december 5. szerda, 16:56 (#)

Három év hosszú idő, azalatt sok mindent lát az ember, kitanulja, hogy hol szállnak fel általában a (mindig egyenruhában járó) kallerek, melyik bevásárlóközpontba ne menjen, mert ott csak felhergeli magát a többiek fafejűségén, hol nem fizet ki 40 eurót egy sima hajvágásért, milyen íratlan szabályok működtetik az aktuális társadalmat.
És persze nagyon kénylemes dolog Karlsruhében lakni,
mert tényleg Baden-Würtenberg egy viszonylag piszokgazdag régió,
mert a villamosmegállóban az öregnéni felszedi a szemetet más után, és a szemetesbe dobja,
mert minden kis terecskén tavasszal jácint és nőszirom nyílik anélkül, hogy bárkinek eszébe jutna lekaszálni, inkább megveszi azt a piacon,
mert villamossal és vonattal tényleg bárhova el tudsz menni,
mert fél óra autóval a Feketeerdő vagy a Pfalz, ahol nagyokat lehet túrázni szuper túrautakon, télen meg akár sífutni, nameg Franciaország, ahol meg jókat lehet enni (és ahol otthonosan sok a szemét az utcán),
mert jók a sörök,
mert (a londoni haver elmondása alapján) helyesek a lányok,
mert irtó jók a biciklisutak,
mert a parkolóházakban gondolnak a női sofőrökre,
mert örül az ember, mint majom a farkának, ha a karácsonyi vásáron felfedezi az ungarische langóst,
stb...
Csak időbe telik, mig megszokod, hogy ha valamit nem úgy teszel, ahogy a jónép, a nagyátlag elgondolja vagy ahogy az a nagykönyvben meg van írva (akár tolatsz 10 métert egy egyirányú utcában) nagy eséllyel leugatják a fejedet.
Ilyen szempontból Karlsruhe egy irtózatosan kényelmesen élhető kisváros, ahol jobb, ha nem lógsz ki a sorból.
És azt azért ne hagyjuk ki, hogy Karlruhében a bulizni járó fiatalok nagyon nagy többsége hosszú fekete ruhában jár a hosszú fekete haját lóbálni, és ők aztán szombat este nem figyelnek se a rendre, se a tisztaságra. De másnap felnyalják az éjjel háromig közlekedő villamosokat, meg feltakarítják a bulik után az utcákat.
Azt meg máig nem értem, hogy a fenében csinálják, hogy az autópályaépítkezéseken (ezekből nagggggyon nagyon sok van, ez a gazdaság egyik mozgatórugója szerintem - felszedik az aszfaltot, megolvasztják helyben, és aztán újra lerakják ott, ahol kettőnél több bucka van) hogy a fenében nincs az útra felhordott sár, mocsok, bármi...

9

Author Profile Page stsmork, 2007. december 5. szerda, 17:19 (#)

Igen, a lángossütő bódét én is láttam hétfő este a főutcán! "Ungarische spacialitat" szlogennel árulták :-)

10

nyelv-ész, 2007. december 5. szerda, 17:35 (#)

OK, lehet ezt még fokozni a 10 évig Svájcban élő család sztorijával, akik végül azért nem kapták meg az állampolgárságot, mert a szomszéd nehezményezte, hogy a szemetet nem az erre előírt fekete nejlonzsákban tették ki, hanem színesben.

Ettől függetlenül Budapesten pont a rendezettség és tisztaság hiányzik. Nem kell külföldre menni, találni itthon is rendben tartott, kulturált kisvárosokat, falvakat. Nyilván minél kisebb egy település, annál könnyebben megy mindez.

11

Forsage, 2007. december 5. szerda, 17:51 (#)

@túraút: messze kell menni, ha nem leaszfaltozott / lesóderezett / autóval járható, amolyan igazi bükki stílusú kanyargós turistautat szeretnél látni.

12

karaj, 2007. december 5. szerda, 21:56 (#)

Én másfél évig éltem Karlsruhéban, illetve csak dolgoztam, mert egy szomszédos falucskában laktunk, ahova kijárt a villamos. Ennek ellenére volt, hogy autóval mentem, mert azért elég drága volt a bérlet, bár a bérlet ott olyan, hogy átruházható (ergó ha az asszony ki akart menni sétálni a városba, akkor én kocsival mentem), plusz este 7 után mehet vele két felnőtt és három gyerek. Nade ha nincs nálad, akkor kemény büntetés, mert más éppen használhatja, nincs olyan, hogy utólag bemutatod.

Egyszer engem is lefotóztak a piroson, egy kamion miatt csúsztam át, éppen a szemem sarkából láttam, hogy sárgából piros lett, és azonnal dupla vaku. Szerencsére nem találtak meg, mert büntetést nem kaptam, de ezután sokkal jobban vigyáztam, az biztos. A közlekedés rendkívül jó, nagyon udvariasak, hivatalosan működik a zipzár szabály (az úton a szaggatott vonal helyett X-eket raknak, és egy sáv lesz), az emberek segítenek a villamoson fel-lerakni a babakocsit, közvetlenek, ha tanácstalan voltam, többször is odajött valaki megkérdezni, hogy mit keresek.

Gyönyörűszép helyen laktunk, pont a Fekete erdő mellett, 5 perc alatt már bent sétálhattunk az erdőben, ahol volt egy jó kis erdei kocsma - ahová autóval jártak a helybeliek, ugye 1-2 sör nem számít, viszont a kocsmában sose értettem, hogy mit beszélnek, mintha már nem is német lett volna.

Viszont azt vettem észre, hogy az udvarias, kellemes külső alatt azért eléggé ridegek, nem engedik túl közel magukhoz az embereket, és való igaz, hogy nem szeretik, ha valaki kilóg a sorból, és valamit másképp csinál, mint a szokás. Minden előnye ellenére, mikor visszajöttem Budapestre, nem hiányzott különösebben, azóta sem igazán. Jó volt, szép volt, de azért nem telepednék le ott.

13

karaj, 2007. december 5. szerda, 22:02 (#)

Ja, és még meg akartam említeni, hogy pont mikor ott voltunk, sztrájkoltak a szemetesek vagy 4 hétig. 1 hét után már szinte olyanok voltak az utcák, mint Pesten, 2 hét után pedig mocskosabbak, az utak széle tele lett szeméttel, és a végén már a városban is bűz volt sokfelé. Szóval sokan nem dobják el a szemetet, de ez azért is van, mert nagy a tisztaság, ha elmarad a takarítás, nagyon hamar balkáni környezet lesz ott is.

14

pblue, 2007. december 6. csütörtök, 00:23 (#)

bar londonban is sokkal jobb a helyzet ebbol a szempontbol mint budapesten, de amikor ket hete eltoltottem egy hetet dusseldorfban munka folytan, akkor tunt fel igazan, hogy mennyire jo amikor megkozelited fel meterre a zebrat es mar megall az uton az autoforgalom. egesz nagy sebessegrol is lefekeznek, meg akkoris ha sokkal egyszerubb lenne, ha az autos menne at elobb. es ezt mindig minden korulmenyek kozt, kivetel nelkul. en ezt szeretem nagyon nemetorszagban. (bocs, hogy nem karlsruhe, de dusseldorf kb ugyanekkora amugy eshat nemet:)

((jameg azis _classic_ hogy dusseldorfban az ember leszall a repulorol, setal egy percet, a csomagja mar ott jon a szalagon, felkapja, kilep a repterrol, beul a taxiba es megy. ot perc kb. ugyanez heathrown: gep leszall, tizperc seta es kanyargas valami elbaszott labirintusban, kigyozo sorban (vegtelenul turelmesen:) alldogalas utlevelvizsgalatra, felora (es ez tulzas nelkul, szo szerint) varakozas a csomagra, meg ot perc seta a kijaratig, aztan minimum tizperc sorbanallas taxiert. ettol fuggetlenul sose cserelnem londont nemet kisvarosra, de ezmar mas teszta...))

15

Author Profile Page eszpee, 2007. december 6. csütörtök, 08:35 (#)

düsseldorf-heathrow: 16.6 vs 67 millió utas évente, azért az különbség...

16

pblue, 2007. december 6. csütörtök, 09:53 (#)

az vilagos, de nem is ugyanakkora es nem is ugyanannyian dolgoznak ott nyilvan. en arra akartam ramutatni hogy nemetorszagban van az embernek ez az erzese, hogy egyszeruen a dolgok mukodnek, flottul. minden patent. svajcban amugy szerintem ugyanez, csak ott meg pluszban az az erzes is van, hogy eza legjobb hely a vilagon, itt akarok elni ;)

17

Author Profile Page ervin, 2007. december 6. csütörtök, 12:54 (#)

pblue, akkor veled minden bizonnyal nem fordult elő svájcban, hogy rád szóltak volna: "az imént majdnem ráállt autóval az út melletti fűsávra, ezért szólok, hogy legközelebb jobban vigyázzon."

velem előfordult. nem is akarok ott élni.

18

Author Profile Page eszpee, 2007. december 6. csütörtök, 13:54 (#)

ja, svájcról vannak ilyen horrorsztorik, hogy a szomszéd rádhívja a rendőrséget csendháborításért, ha este 10 után lehúzod a wct.

19

pblue, 2007. december 6. csütörtök, 16:58 (#)

szerintem horrorsztorikbol altalanositani egy egesz orszagra butasag lenne. mondjuk arrol "vitazni" hogy hol a legjobb elni is butasag nyilvan :) meghat rettentoen offtopic is ;)

20

Author Profile Page eszpee, 2007. december 6. csütörtök, 17:05 (#)

ráadásul tökre szubjektív is. hát akkor ezt megbeszéltük! :)

21

Author Profile Page ervin, 2007. december 6. csütörtök, 17:22 (#)

de akkor is: te, pblue, svájcban - meglepnél, na.

22

nyelv-ész, 2007. december 6. csütörtök, 17:25 (#)

Azért két ungarische spezialität csak kiböki a szememet:

1.)

"Igaz, egy hajléktalannal végül mégis találkoztam... ...tisztán hallottam, hogy ezt mondja:
– A jó kurva anyját! "


2.)

"Három év hosszú idő, azalatt sok mindent lát az ember, kitanulja, hogy hol szállnak fel általában a (mindig egyenruhában járó) kallerek..."

23

pblue, 2007. december 6. csütörtök, 20:00 (#)

ervin, en speciel pont azon vagyok hogy meglepjelek: feltett szandekom par ev mulva atkoltozni oda es letelepedni ott. mar vagy ket eve maniam ez, es 4 ev mulva mar elharulnak az adminisztrativ akadalyok is

24

Author Profile Page ervin, 2007. december 6. csütörtök, 21:27 (#)

pblue, hajrá, legalább a számomra kedves irányba mozdítod majd az átlagot :)

25

pblue, 2007. december 6. csütörtök, 22:15 (#)

eheh ez aranyos toled ervin :) deamugy nekem ugytunt hogy zurich egy nagyon szines varos, rengetegfele nacioval, es alapvetoen laza es vidam emberekkel, szoval nemhiszem hogy olyan nagyon szigoru lenne. eltudok kepzelni horror sztorikat, de ez elofordulhat barhol a vilagon.

26

Forsage, 2007. december 7. péntek, 09:49 (#)

@22 nyelv-ész: és az milyen, amikor az egyetemi menzán _csak_ a magyar cserediákok (elvileg a jövö magyar értelmisége) szöknek át a fizetést ellenörzö, kártyával müködö forgóajtón kettesével, mert megtehetik... .hu-n kívül kevés ország van az emberek állandó ellenörzésére berendezkedve (lásd még pl. APEH Finanzamt közti felfogásbeli különbségeket), de ehhez fel is kell tudni nöni fejben.

27

karlsruhe, 2007. december 7. péntek, 15:08 (#)

#5, nyelv-ész: vedd úgy, hogy karaj válaszának (#12) az utolsó bekezdését én is mondtam.

28

templar, 2007. december 8. szombat, 22:47 (#)

Ebből a szempontból kevésbé elvágólagos, de ugyanígy élhető, rendezett, viszont színes Szingapúr. (a német szervezettség meg nálam a frankfurti reptéren egyszer s mindenkorra leszerepelt..)

29

cheef, 2007. december 10. hétfő, 20:04 (#)

Én Modenában laknék leginkább! Szerintem az a legélhetőbb város ( ahol jártam )! Barátságos, napsütötte, parkos, jó piaccal, stb.

30

Fireb, 2007. december 14. péntek, 21:41 (#)

A lángosossal én is találkoztam itt Durlachban! Holnap megyek is kóstolni!
Májustól lakom itt, eddig tetszik. Amiket írtatok előnyöket és hátrányokat azokkal egyet értek! A távolságtartás azért nem mindenkire érvényes nekem nyagyon jó a kapcsolatom a kollégáimmal! Szeptemberig maradok, de hogy később élnéke itt vagy sem azthiszem nem ezek a dolgok döntenék el, sokkal inkább a család, barátok! A hovatartozás és talán a többieknek is ez hiányzik(zott) nem a szemét, kosz! Tényleg lenne mit tanulni tőlük!

31

Author Profile Page stsmork, 2008. január 13. vasárnap, 21:08 (#)

Hamster fényképekkel gazdagon illusztrált beszámolója Karlsruhe kötött pályás közösségi közlekedéséről:

http://hampage.hu/kozlekedes/karlsruhe/

32

Dr. Minorka, 2008. január 22. kedd, 15:50 (#)

A horvát villamos:
"Nem a világ leghosszabb villamosa, ám jóval olcsóbb a konkurenseinél. Helsinkiben második napja köröz az első, a horvát fővárosban viszont már a hetvenegyedik suhan hétfő reggeltől a síneken." Mint a mesében. leülnek, kigondolják, megcsinálják jól. A zágbábi közlekedési vállalat pedig megveszi. Egy egészen picit olcsóbb, mint a Combino.
http://nol.hu/adria/cikk/478523/
Valami tudnak, amit mi nagyon nem...

33

nyelv-ész, 2008. január 22. kedd, 22:27 (#)

Doktor, az objektivitás érdekében tegyük hozzá, hogy:

- a zágrábi villamos egy licenszelt konstrukció (talán Bombardier, utána kéne néznem)

- nem 100%-ban alacsonypadlós.

- kisebb befogadó kapacitású, mint a budapesti Combino-k.

- Helsinki egy már bevált konstrukciót vett, nem prototípust, mint mi (ez mondjuk a BKV-t minősíti, nem a Siemens-t).

- A Combino a kategóriájában nem számít drága villamosnak.

- Hiába futott már a nagyvilágban többszáz Combino nevű villamos, a BKV számára egy teljesen új konstrukció készült, alumíniumváz helyett acélból, tehát nyugodtan tekinthető proto szériának.

- Ennek fényében a bevezetéskori problémák korántsem voltak olyan jelentősek, mint azt a sajtó előadta (a dicsőséggel 50 évet leszolgált Ganz UV-k is elég sok nyavalyával küszködtek a bevezetés évében).

Ettől függetlenül örömteli hír, hogy vannak olyan fővárosok és tömegközlekedési vállalatok, amelyek vezetői nem komplett hülyék, ellentétben egy bizonyos ország fővárosával...

34

Dr. Minorka, 2008. január 22. kedd, 23:48 (#)

Nem vagyok szakértő, de nézd meg a wikipédiát:
http://en.wikipedia.org/wiki/CROTRAM
+ Combino csak elvileg nagyobb kapacitású, olyan szerencsétlen a belső kialakítása, hogy elvileg biztosan beférne annyi ember, csak a realitása csekély;
+ a Combino árához hozzá kell csapni a megállókon, hidakon végzett munkát is. Ez sok milliárd volt.

35

Dr. Minorka, 2008. január 22. kedd, 23:49 (#)

kieg: Légkondícionálás!

36

nyelv-ész, 2008. január 23. szerda, 00:17 (#)

Nos, egyrészt a Crotram is elég szűk belül, másrészt nem vennék rá mérget, hogy egy 32 méter hosszú járműbe örömmel zsúfolódna annyi ember, amennyi az 52 méteres Combino-ba befér (20 méter az akkor is 20 méter).

Aztán még egy fontos momentum: a Crotram egyirányú, egyoldali ajtós. Tehát ebben a formájában a budapesti üzemre teljességgel alkalmatlan. Kétirányú kétoldalas kivitelben nyilván drágább lenne.

Szóval a cikk írója almát hasonlít a körtéhez. Teljesen tájékozatlan a témában, a cikket egyedül a "bezzeg máshol olcsón is lehet jót" prekoncepcióra fűzte fel.

Mindamellett örülnék, ha hasonló korszerű villamosok járnának nálunk is, ahelyett, hogy számolatlanul szórnák a pénzt a négyesmetró fedőnéven futó értelmetlen vakondjáratba.


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork