Hozzászólások | Szólj hozzá! | Rovatok és keresés
eszpee cikke a Blog rovatból, 2008. május 4. vasárnap, 22:11 | 80 hozzászólás
Nagyjából hat hete használom a Vélo'vot itt, azóta egyszer sem ültem metrón vagy buszon, autónk pedig nincs. Régóta tervezek egy alapos összefoglalót erről a bérelhető kerékpárrendszerről, de most az index cikke megadta a végső lökést is ahhoz, hogy elmondjam, miért jár Budapest nagyon jól, ha ott is lesz valami hasonló - meg azt is, hogy mi állhat ennek útjába. Igyekszem rövid lenni, pedig órákig tudnék róla áradozni, az egyik legjobb dolog szerintem Lyonban. Kérdések jöhetnek majd a kommentek között, addig is lássuk, mi ez a Vélo'v.
Jelenleg 340 állomáson egyenként 10-40 biciklihely van, de állítólag folyamatosan bővülnek. Ez elég jól lefedi a várost, bárhol vagyok, max 5-10 percnyi séta után elérhető egy kölcsönző. Az állomások persze teljesen automaták, éjjel-nappal működnek. A kölcsönzés úgy néz ki, hogy az állomáson rögtön látom, hány kölcsönözhető biciklit tárol (ugyanis biztos van pár, ami nem kölcsönözhető, általában szerelőre vár), azonosítom magam a kártyámmal, és kiválasztom, melyik bicikli kell. Ezt a tároló oszlop "elengedi", és vihetem is. A következő állomásig: ott a leadás egyszerűen csak annyi, hogy beállok az egyik oszlop tartójába, az rázár a biciklire, és egy sípolással jelzi, hogy minden OK, mehetek dolgomra.
Az állomásokon és általában a bicikliutak mellett citylight hirdetőtáblák vannak, amik az egészet kitaláló outdoor ügynökség reklámjait rotálják Lyon kerékpáros térképével. Ezen a kerékpárutak mellett megtalálható az összes állomás és a nem vélo'vos biciklitároló helyek is - ezekből is elég sok van. Ilyen térképet egyébként bárki tölthet magának, vagy rendelhet ingyen postán. Az oszlopok tetején kis feliratok mutatják a legközelebbi állomások helyét, irányát, és azt, hány kölcsönözhető biciklijük és szabad helyük van épp most.
Igen, az egész rendszer össze van kötve szépen, sőt, ezek az élő adatok nyilvánosan hozzáférhetőek, a rendszer weboldalán Google Maps alapokon kereshetek cím ismeretében közeli állomásokat, ikonjaikra kattintva az éppen aktuálisan kölcsönözhető biciklik számát és az üres helyeket is megnézhetem. Talán nem kell hangsúlyoznom, ez mekkora királyság, az egész rendszerben a legnagyobb gond ugyanis az, hogy általában mindenki ugyanazt akarja csinálni: irodák környékére mennek reggel, onnan jönnek haza délután, ha pedig vasárnap kisüt a nap, a lakóövezetekből tekerne mindenki parkokba.
Ezzel már én is szívtam többször, általában az volt, hogy egyszerűen hely hiányában nem bírtam lerakni az alattam levő biciklit ott, ahova mentem, kerülni kellett meg keresgélni, ami azért frusztráló tud lenni mondjuk esőben. Azt mondják ilyenkor érdemes egyszerűen várni pár percet az állomásnál, de tényleg olyan közel vannak egymáshoz, hogy az ember inkább átgurul a következőhöz.
Ez valószínűleg egy komoly fejlesztés eredménye, nem győzök rácsodálkozni, mennyire rendben van. Nehéz, strapabíró, egyedi kinézetű darabok, "női" vázzal, lezárható kosártartóval. Fedélzeti számítógép (ok, túlzok, de valami olyasmi) van mindegyiken, ami a kölcsönzéseket és a megtett utat rögzíti; féklámpát villant, ha kell(!); számolja, mennyi ideje használom, és sípol, ha összeghatár közeleg; sötétben első/hátsó lámpát kapcsol, ilyenek. A bicikli maga három sebességes agyváltós, valami dobfék lehet benne, mert elég furcsán (szarul) viselkedik, de meg lehet szokni. Gondolom az alacsony fenntartási költség és a strapabírás volt a fő szempont, ennek elég jól megfelel. Szinte slick városi gumik, letámasztó, állítható ülésmagasság, csengő. Még egy kis lezáró lánc is van hozzá, ha megállnánk valahol pár percre.
Kétféle kölcsönzési lehetőség van: vagy rögtön az állomáson kérhetek rövidtávú kártyát, ami 1 (egy) euróba kerül, és egy hétig használható; vagy online/postán rendelhetek éves kártyát, ami 5+5 euró költséget jelent, ennek az egyik fele magának a kártyának az ára, a másik fele pedig egyfajta credit, amiből a kölcsönzési összegeket vonja a rendszer. Mindkét kártya rádiós azonosítóval rendelkezik, PIN kóddal védhető, az egyhetest ott rögtön nyomtatja az automata, az évesre várni kell nagyjából egy hetet, és postán jön. Kártyavételkor vagy -rendeléskor befoglalnak még az autókölcsönzőkhöz hasonlóan egy 150 eurós összeget, amit akkor hívnak csak le, ha eltűnne a biciklink. Ez az itt általános csipes bankkártyákkal nagyon egyszerű - másmilyen kártyát nem is fogad el a kölcsönző -, ennek hiányában egy szintén nagyon elterjedt papír csekket írhatunk, amit csak akkor váltanak be, ha szükség van rá.
A helyi bkv bérlet egy egyszerű regisztráció után Vélo'v kártyaként is használható. Ezen a mondaton érdemes ábrándozó tekintettel megállni egy picit. Megvolt? OK, folytatom.
A kölcsönzési összegek a következőképpen alakulnak:
- 30 percen belül: ingyenes
- másfél óráig: 0.5 euró összesen
- két és fél óráig: 1 euró összesen
- afölött 1 eutó óránként.
Ezek az éves kártyára vonatkozó árak, a hetijegyesek ennek a kétszeresét fizetik - ha fizetnek egyáltalán, mert az esetek nagyon nagy részét szépen lefedi az ingyenes fél óra. És mint írtam, maga a bicikli sípol, ha közelednék a végéhez, és ideje lenne lerakni a bringát, ha nem akarok fizetni érte.
Jó fejek alapvetően az autósok, elég sok bicikliút van, és nincs annyi idegesítően életveszélyes robogós, mint délebben. Erről akarok majd egy külön cikket, így most csak annyit, hogy rendben van a dolog.
Két fő okot látok, ami miatt ez szerintem nehezen lesz otthon megvalósítható. Az egyik a letét, ez hitelkártyával vagy papír csekkrendszerrel prímán megoldható itt - otthon egyik ritkább, mint a másik. Nem tudom, mivel lehetne ezt kiváltani, talán magasabb kölcsönzési összeggel, talán szigorúbb regisztrálással. A másik még nehezebb, a szétlopkodott szocializmusban edződött magyar mentalitásra gondolok, ezt talán nem is kell tovább ragozni.
Mindenesetre őszintén drukkolok, a tömegközlekedést prímán kiegészítő, a városi autóforgalmat ténylegesen visszaszorító, egészséges, praktikus és szórakoztató helyváltoztatási mód a Vélo'v, nagyon jól járnátok vele, ha nektek is lenne egy. Néhány adat: a legutóbbi hírlevél szerint 2008 márciusban közel félmillió alkalommal kölcsönöztünk biciklit, amivel több, mint 1.1 millió kilométert tettünk meg. A rendszer bevezetése óta ez a szám 32 millió kilométernél tart. Azt hiszem, mondhatjuk, hogy működik.
Búcsúzóul egy páréves angol videóban nagyjából ugyanez, ha pedig kérdésetek van, ne fogjátok vissza magatokat.
(#)
, 2008. május 4. vasárnap, 22:21gyönyör. csöpögött a nyálam az olvasásakor...
én ilyen rendszerrel barcelonában találkoztam nyáron. idő hiányában eléggé plátóira sikerült a kapcsolat, de már akkor elhatároztam, hogy ilyen kell nekem is pestre. a "szétlopkodott" szocializmus nekem is eszembe jutott, sajnos. meg hát azért itthon végigtekerni az üllőin/körúton/stb... nem leányálom :(
de ha már angol videó, jöjjön egy japán kiegészítés: http://www.youtube.com/watch?v=wE4fvwTBtno (szintén kicsit ilyen magamat elsírós)
(#)
, 2008. május 4. vasárnap, 22:26elolvastam az indexes cikket is. 7. kerületi lakosként legközelebb hunvaldra fogok szavazni. minimum.
(#)
, 2008. május 4. vasárnap, 23:01mint Barcelonában a Bicing, zseniális találmány! (ott 1 óra ingyen, utána asszem óránként 1 euró, de nagyon megéri.)
(#)
, 2008. május 4. vasárnap, 23:08Berlinben és Bécsben is működik hasonló rendszer, ők is hasonlóképp csinálják, mágneskártyás rendszer, gps kütyü mélyen a bringákba ágyazva, nyomonkövetés céljából.
Budapestnek még csak nem is kell úttörőnek lenni, biztos az említetteken kívül még rengeteg rendszer van szerte a világon.
Nyilván egy budapesti bringás rendszert csak úgy lenne érdemes megvalósítani, hogy a Nagykörúton belül igazán jól, a Hungárián belül pedig úgy-ahogy működjön, ne felejtsük el, hogy Budapest elég nagy város!
Ha óvatoskodva kiépítünk pár állomást akkor nem fog működni, mert nem lesz igazi alternatíva, ha pedig teleszórjuk vele a várost akkor sose hozza vissza az árát.
Pályaudvarok, tömegközlekedési csomópontok, bevásárlóközpontok, nagy irodaházak környéke és szórakozóhelyek mellé kell tenni, kezdetnek ez lenne a fasza.
(#)
, 2008. május 5. hétfő, 00:12Az index cikkből:
(Hunvald) "...A többek közt (...) Lyonban működő rendszerről a napokban kap egy tanulmányt, amelynek alapján javasolni fogja a fővárosnak és a többi kerületnek az összefogást."
Remélem, jó áron számolod majd azt a tanulmányt :D
(#)
, 2008. május 5. hétfő, 00:15Továbbá, azt taglalva, hogy lehet elejét venni a lopkodásnak:
"A használt biciklik megjelenése is jellegzetes, így feltűnő lesz, ha egy budapesti kölcsönzős biciklit egy vidéki lagzin, a kerítésnek támasztva látunk."
Csak az a baj, hogy Európának ezen a felén inkább büszke lesz rá, akinek sikerül egyet "büntetlenül" elkötnie...
Vagy, B megoldás, fél napon belül Ukrajnában lesz a kecaj.
Pedig Tleg milyen szép is lenne... Mondom ezt nagyon-nagyon ritkán bringázóként.
, 2008. május 5. hétfő, 06:56 (#)
Tuti kis cikk, köszi szépen! Egy lényeges dologról nem tettél említést: milyen idő van télen Lyonban? Esik-e a hó? Hideg van-e? Fúj-e a szél? Beszüntetik-e a biciklikölcsönzést a téli hónapokra, vagy az állomások egész évben üzemelnek?
Én Koppenhágában láttam hasonló rendszert (még anno 1997-ben), abban nem volt semmi elektronika, a teszkós bevásárlókocsik mintájára működtek, fizetni nem kellett értük. Kipróbálni sajnos nem tudtam, mert amikor épp biciklizni szerettem volna, soha nem találtam szabad bringát :( Egyébként Koppenhága amúgy is tele van bicikliutakkal és biciklisekkel, az ingyenesen kölcsönözhető biciklik csak egy újabb cseppet jelentenek a tengerben.
Hallomásból tudom, hogy Dublinban is kísérleteztek ilyesmivel, még valamikor a nyolcvanas években, de ott nem átfogó rendszert építettek ki, hanem csak néhány állomást állítottak fel az O'Connell street környékén. A kísérlet kudarcba fulladt, mert - ahogy a főnököm mondta, aki mesélte az esetet - "The bikes were banjaxed".
(#)
, 2008. május 5. hétfő, 07:14Bpen még a tartó állványzatot is ellopnák egy órán belül. Templomi orgonasípoktól a köztéri szobrokig bármit átvesznek a hulladék telepek, ezek a biciklik semeddig se maradnának meg. Kamu kártyákat hamisítanának nagyon hamar, amivel nyitható a tároló rész, egy ponyvás Ifával lejárnák és beszednék az összeset. A feltűnő részeket sárvédőt, kosarat leszedik, a bicajokat átfújják más színre és mehet az szlovák-ukrán határra vagy a délkeleti megyékbe hetivásárra.
Amit nem lopnak el, azt se tenné vissza senki, hanem a leg lehetetlenebb helyeken hagynák ott, bevágnák bokorba, parkoló kocsik alá, megrongálnák hogy a következő utas ne tudja használni pölö nyeregbe alulról szöget ütnének, vagy összefirkálnák nagy fütyi rajzokkal. A tárolóban álló bicajoknak leengednék vagy késsel felvágnák a gumijait.
Jó ötlet, de budapesti viszonyokra naiv kezdeményezés. Aki ismeri ezt a várost, az tudja. Még a házak falát, a telefonfülkéket, a parkokat, a padokat, a köztisztaságot sem sikerül megoldani. Itt mindent állatiasan tönkre tesznek. Egy ilyen finom és civilizált rendszer nem való ide a Balkánra.
, 2008. május 5. hétfő, 09:00 (#)
dw1, szerintem pont akkor hozza vissza az árát, ha rendes használható dolog készül, tehát a körúton belül szerintem tele kell rakni a várost. ha itt gondolkoznom kéne azon, hogy ha teli az állomás, vajon hol fogom majd lerakni a biciklimet, akkor nem használnám.
stsmork, köszi, a lyoni időjárás nagyjából olyan, mint a pesti: télen hideg van. mennek akkor is, itt van pár havas fotó: http://www.velov.grandlyon.com/Photos-Gallery.47+M52087573ab0.0.html?&begin_at=60
kobayashi, én is szkeptikus vagyok, de azért ennyire nem, ennél ezért talán jobb a helyzet - illetve itt sem tökéletes, zúzzák rendesen a bicikliket, csak javítják is rendszeresen őket. kapcsolódó videó: http://www.youtube.com/watch?v=s_uxXWrvzGc (amin mindezzel együtt azóta is röhögök...)
, 2008. május 5. hétfő, 09:32 (#)
eszpee, és mennyi lehet ennek a rendszernek az üzemeltetési költsége? Mert gondolom, hogy nem az ötven centes bérleti díjakból tartják fenn magukat.
Budapesten úgy is lehetne csökkenteni a belváros zsúfoltságát, ha mondjuk a 4-es és 6-os villamoson ingyen lehetne utazni, meg a metrón is a nagykörút vonalán belül (Seattle-ben is ingyenes a tömegközlekedés a belvárosi részen), csakhogy ez pénzbe kerülne, és nálunk erre se a főváros, se az elővárosok, se a kormány nem akar többet költeni, mint amennyit most költ.
(#)
, 2008. május 5. hétfő, 09:32A Hunvald-féle rárepülés remek, de ne feledjük, hogy ha mindent betartanának amit ígérnek, már négy-öt éve ingyen netezne minden erzsébetvárosi lakos.
Bringatárolók lesznek Erzsébetvárosban, de a kölcsönözhető biciklikre még várni kell - Hunvald p.úr két héten belül szét fogja tárni a kezét és elmondja, hogy hűdedrága nemgondoltavolna, majd ha lesz rá pénz, akkor lesz kölcsönzés (soha).
, 2008. május 5. hétfő, 09:43 (#)
stsmork, jó kérdés, szerintem ingyen kapják a helyeket az önkormányzattól. A kártyák előállítása önköltséges szerintem, tehát "csak" a biciklik és az állomások rendbentartásáért, folyamatos pótlásáért, és a mögötte levő IT infrastruktúra életbentartásáért kell fizetni. ez viszont szerintem összemérhető összeg a cserébe kapott rengeteg prémium hirdetési helyért. nem hiszem, hogy sok jótékonykodás lenne benne, max arra tudok gondolni, hogy az első fél óra után az önkormányzat fizet valamennyit a cégnek, hogy az ingyen lehessen.
karlsruhe, igen, az ingyennetes projekt jó figyelmeztető.
viszont ez a bringakölcsönzés szerintem üzletileg is működhet, tehát ha pesten is rárepülne egy outdoorreklám cég, aki ingyen kapná az üzemeltetésért cserébe a felületeket és a helyet, akkor mindenki jól járna - és az önkormányzatnak közel sem kerülne annyiba, mint az ingyenwifi.
persze ott vannak az aggályok, de azért nem olyan rossz a helyzet szerintem.
, 2008. május 5. hétfő, 09:48 (#)
Ennyit találtam róla rövid keresgélés után:
"Several European cities, including the French cities of Lyon and Paris as well as London, Barcelona and Stockholm, have signed contracts with private advertising agencies that supply the city with thousands of bicycles free of charge (or for a minor fee) for the city. In return, the agencies are allowed to advertise both on the bikes themselves and on other select locations in the city. "
Szóval ismétlem, ez javarészt nem jótékonykodás, nekem úgy tűnik, ez egy win-win szituáció.
(#)
, 2008. május 5. hétfő, 10:46Berlinben ez ilyen "Call a bike" neven futo cucc, itt egy kis leiras rola: http://gaze.blog.hu/2007/09/05/call_a_bike
Ez a Humvald nem az akinek neve mindenfele ingatlanfejlesztessel kerult kapcsolatba? vagy az egyel odebb volt? na mindegy, alapbol szkeptikus vagyok.
Koppenhagaban minden tovabbi nelkul rakjak neki hoesesben, szelviharban. Oke, irjuk oda, hogy ok ezt az idot szoktak meg. De ez akarat kerdese is.
Amugy jah, az esz es ertelem nelkuli vandalizmus, az irigy rosszindulat olyan melyen gyokerezik tarsadalmunkban, ami mar konkret gatja a fejlodesnek. Elso korben talan ezzel is kene valamit kezdeni. Vagy tenyleg komolyan elhatarozni hogy akkro ez is egy eszkoz lesz az ujraszocializalodasban, es nem leallitani a projektet fel ev mulva, hanem eleve 3-4 evre elore tervezni egy apokalipszis budzsevel.
Persze, nalunk 4-es metrot furunk, mikozben minden oldalrol omlenek a jobb es hasznosabb alternativak, de egy lejart szavatossagu fopolgarmester piramisa mindennel fontosabb.
/esetleg ha izombol leszelektalnak a mindent ellepo kozteruleti vizualis szennyezest, es csak ilyen kozhasznu cuccokon lehetne hirdetni (mondjuk a belvarosban) akkor talan vonzobb es kifizetodobb lenne. persze, akkor az onkormanyzatoknak fel kene szamolniuk az eddig jol bevett-mutyizott penzeiket../
(#)
, 2008. május 5. hétfő, 11:24Kicsit off, de miért ez a neve? A "Vélo"-t még értem :), de ezt a "'v"-t nem, tán, mert franciául csak pár szót tudok, de azok is ango1lul vannak :(
, 2008. május 5. hétfő, 11:25 (#)
Szerintem a vélo + love-ból rakták össze viccesen.
(#)
, 2008. május 5. hétfő, 12:27"esetleg ha izombol leszelektalnak a mindent ellepo kozteruleti vizualis szennyezest, es csak ilyen kozhasznu cuccokon lehetne hirdetni (mondjuk a belvarosban) akkor talan vonzobb es kifizetodobb lenne. persze, akkor az onkormanyzatoknak fel kene szamolniuk az eddig jol bevett-mutyizott penzeiket."
szerintem ez egy nagyon fontos meglatas, mert amig a belvaros kozepere barki tetszoleges meretu oriasplakatot baszhat, addig a biciklik nem fognak erteket kepviselni mint reklamfelulet. ugyanugy ahogy az az autokon hirdetos piramisjatedolog is befulladt - nemugrik be a neve
, 2008. május 5. hétfő, 12:39 (#)
egyébként - azzal együtt, hogy ez akár hasznos gondolat is lehet - itt két hónapja egy biciklin se láttam egy reklámot se soha. ellenben az említett citylight bódék folyamatosan tele vannak reklámokkal. gondolom az lehet a titka, hogy
- olcsóbb elindítani: egy helyre kell szabvány méretű posztert kirakni sokezer bicikli helyett
- olcsóbb karbantartani: jobban védett, nem kopik, stb
- nagyobb felület
- jobban átmegy az üzenet: a kerékpáros hirdetést max a biciklista látja szerintem úgy, hogy el is olvassa rendesen, míg bicikliút elég sok van elég jó helyeken, a mellettük levő citylight posztereket minden arra járó látja gyalogostól buszozón át dugóban araszoló autósig
szóval az autóhirdetős párhuzam sánta szerintem, nem vagyok benne biztos, hogy az egy reklámmentes budapesten működött volna - és szerintem itt se magán a biciklin hirdetésen van az érték, hanem a kapcsolódó jogokon: állomásokon, útmenti tájékoztatókon.
(#)
, 2008. május 5. hétfő, 13:19A vandalizmust én is problémának látom, de a sima lopásra és elhagyásra a kaució a megoldás. Amikor használod a bicajt, olyan mintha a tied lenne, tehát fogsz rá vigyázni és időben visszaviszed, mert ugrik a 150eu.
Amit problémának látok, hogy kevés az összefüggő bicikliút hálózat és az autóutakra kevesen merészkednek. A párizsi rendszert láttam működni, ott mindkettő olajozottan működik. Van csomó szeparált bringaút, de a kocsik közt is zavartalanul tekernek a nyugdíjasok.
Gaze #14, miért, mi milyen időjárást szoktunk meg? Sztm a koppenhágaiak a koppenhágait, a budapestiek a budapesti időjárást szokták meg. Viszont nálunk mégsem divat a téli tekerés.
(#)
, 2008. május 5. hétfő, 13:23a liberté az nem ennél van? marmint, velo meg liberté mint szabadság.. na franciául se fogok megtanulni soha.
nem is a bicajokra kell tenni a hirdetest, hanem az oket kiszolgalo allomasokra. es ennek csak akkor van ertelme, ha nincs minden lepesnel 2 citiylight meg gigantposzter (az epulethalora ratuzve...)
viszont balkani orszag vagyunk.
ha nem lopnak el, akkor szetganyolnak oket, ha meg veletlen az sem, akkor tutti jonne az ugyeskedes, csalas-lopas. es akkor az onkormanyzat meg nem is lopott belole sehol..
mi ebben hiszunk.
a velov jo peldaja a kozossegi erdek egyeni erdek fole helyezesenek. illetve a legjobb kompromisszumos megoldasnak. meg hat, a XII. szazad amugy is a kooperaciorol szol (meg a hozaadott ertekrol, de ezek mas temak).
(#)
, 2008. május 5. hétfő, 13:44Párizsban a JC Décaux működteti a rendszert és nálunk gyártják a masszív bicajokat: http://nol.hu/cikk/453194/
(#)
, 2008. május 5. hétfő, 13:47Lyonban is JCD :)
http://www.jcdecaux-mu.fr/mobilier-urbain/decouvrir/media/phenomene-cyclocity.pdf
És nem, nem vagyok az ügynökük... :)
(#)
, 2008. május 5. hétfő, 13:53Par apro info:
- a lyoni rendszerben levo bicajok 10-20%-at kell naponta szerelni (lukas/leeresztett gumi, szakadt lanc), ergo az ottani fiatalok sem angyalok, nyuzzak kegyetlen a gepeket
- lopasokrol nem sokat tudok; mivel a kolcsonzeshez bankkartyat kell a gepbe dugni ami 35000ft-ot zarol a kolcsonzes vegeig, ezert nem eri meg ocsakavasnak eladni, hacsak nem vered le a nyeregbol a kolcsonzo szemelyt
- a rendszer nem kerul sokba a varosnak, sot, lehet teljesen ingyenes: az onkormanyzat szerzodott egy hirdetofeluleteket kinalo ceggel (JC Decaux): a ceg kotelessege biztositani a rendszer mukodeset + fedett buszmegallok kiepeteset es karbantartasat, cserebe ez a ceg birtokolja a kizarolagos jogokat a buszmegallokban kialakitott hirdetofeluletekre. Termeszetesen a bicajokon is eladhato hirdetofelulet talalhato.
(#)
, 2008. május 5. hétfő, 13:55nessima, gratulalok!
kell nekem sokat irni, a lenyeget elmontad helyettem :)
(#)
, 2008. május 5. hétfő, 14:01eszpee,
"Szerintem a vélo + love-ból rakták össze viccesen."
A franciák egy angol szót használtak volna maguktól??? Ezt még emésztenem kell kicsit :D
Amúgy kösz a választ.
(#)
, 2008. május 5. hétfő, 14:48szerintem a vélo venant rövidítése, amiből a venant: barátságos, szívélyes, vendégszerető...
messze járok?
, 2008. május 5. hétfő, 15:06 (#)
passz, nekem mint írtam, max ötletem van a helyes válaszról...
(#)
, 2008. május 5. hétfő, 15:12Tintanyúl,
és ez csak hangtani tipp, vagy van valami háttérinfo?
(#)
, 2008. május 5. hétfő, 16:33VeloV = Velo Vert (zöld bicikli)
vagy
= Velo Ville (varosi bicikli)
nessima 22-es postjan talalhato linkbol
(#)
, 2008. május 5. hétfő, 18:13Hej, szerintem is előbb a meglévő rozzant állapotokon kellene javítani, és csak utána koppintani a világ (na jó, az EU) civilizáltabb felén dívó szokásokat. Ez amúgy nem csak erre a Velo'v dologra vetíthető, hanem ezer másra is, ami a "világvárost építünk" öncsaló és/vagy vérlázítóan (ál)naiv illúziójába beleérthető.
(De jó lett ez az utóbbi félmondat, még nekem is szokni kell :) )
Viszont határozottan beugrott gyerekkoromból valami hurráoptimista futurisztikus jövendölés, hogy a jövőben 8értsd: korunkban) majd kicsi elektromos autók lesznek szanaszét a városban, amiket bárki igénybe vehet és ott hagyhatja, ahol akarja, majd elviszi más egy körre, akinek épp kell. Számlázásról asszem ott is valami elektronikus nyilvántartás keretében gondolkodtak, meg hogy a kocsik a töltés csökkenésekor autmoatikusan elgurulnak a legközelebbi töltőállomásig, és becsatlakoznak.
Már akkor elképzeltük, kb. mennyi idő alatt vandalizálnák szénné (FUBAR! :) ) a jobb sorsra érdemes, de szerencsére fiktív autókat. Féltem a reális bicókat ugyanettől.
(#)
, 2008. május 5. hétfő, 19:21kaszi,
köszi :)
(#)
, 2008. május 5. hétfő, 19:28úgy értem, hogy koppenhagaban az termeszetes hogy esik az eso vagy havazik, vagy fuja szel (vagy mindharom egyszerre) es ennek ellenere rakjak nyelen.
, 2008. május 5. hétfő, 20:56 (#)
Én nagyon szkeptikus alkat vagyok, de ezt annyira szeretném, hogy már el is tudom képzelni :-) Nem szabad lemondóan legyinteni, hanem tovább a Critical és Radical nyomvonalon. Szorgos népünk győzni fog, és az se baj, ha csak unokáink fogják látni.
, 2008. május 5. hétfő, 21:03 (#)
Én azért vagyok a nullánál lelkesebb, mert szerintem ez igenis üzletileg is működhet. Szóval elvileg erre még a bicikliutaknál is több esély van - és mindegy nekem, hogy ki mennyit tesz zsebre belőle, csak menjen.
(#)
, 2008. május 5. hétfő, 22:34Meg tán, mert már nem kell itt élned :DDD
(#)
, 2008. május 5. hétfő, 23:51Életképes dolognak tartom, már csak azért is mert a bringa gyártóbázis helyben van így csökennek a beruházási költségek.
Katmandu! Aki használná az nem barmolná szét mert inkább bepattan a piros ezeröcsibe.
Tőkés társakat keresek !
, 2008. május 6. kedd, 07:50 (#)
Ha akadna egy nagytőkés, akinek belefér pár százmillió, akkor lehet, hogy érdemes lenne tennie egy kísérletet, és felállítania a nevével fémjelzett rendszert. Ha elbukna a dolog, elbukna - ha meg nem, akkor még az unokáink is Csányi-bringáknak (mondjuk, csak a példa kedvéért) hívná őket. Nem is olyan nagy ár a pozitív halhatatlanságért. Nota bene, Demszky majdnem ugyanezt közpénzből megcsinálhatná magának, de nem fogja.
(#)
, 2008. május 6. kedd, 08:44dezső: Nem egészen értem az ezeröcsis (?) részt, viszont az nagyon valószínű, hogy a bicajokat (sőt a tárolójukat is) már a tárolóban, álló helyzetben megrongálnák -- nem a használók, hanem az arra járók. Budapesten általában csak az marad épségben (és az se mindig), amit körbekerítenek, őriznek. Amit csak úgy kiraksz az utcára, annak annyi. Próbáld ki: rakj ki alkalmi szobrokat, installációkat, bármit. Ha nem lehet elmozdítani, akkor hamarosan szétverik, összefirkálják, humán salakanyagok lerakására használják stb.
A kultúrkezdeményezések és az utánuk való vágyakozás egy dolog. A realitás a másik. Bárki ölne ebbe pénzt, jószívű mecénás vagy bölcs(en a városon kívül lakó) főpolgármester, sajnos valószínűleg pórul jár. Ha erre hivatalos pénzt fordítanának, azt egyenesen felelőtlenségnek nevezném -- amíg a város úgy néz ki, ahogy, ne ragozzuk a rengeteg bajt, addig az ilyen (másutt egyébként tényleg remek) kezdeményezéseket hátrébb kellene sorolni.
Hazai realitásban véve, arról se feledkezzünk el, hogy egy ilyen ötletből pillanatok alatt ötszörös árú lenyúlás lenne, amin strómanok, szállítók és kijárók alaposan megtollasodnának (közpénzből), a végeredmény lenne egy hamarosan befulladó és szép csendben eltűnő rendszer, vandalizált és a végén kilóra elpasszolt infrastruktúrával.
Ne legyen senki naivabb már a kelleténél.
(#)
, 2008. május 6. kedd, 11:59Gaze, itt is természetes, de mi nem rakjuk.
(#)
, 2008. május 6. kedd, 14:15én épp most szeretném beindítani ezt itthon, van is rá pár száz millióm, úgyhogy hamarosan jó lesz, ne aggódjatok.
amúgy Boca (#19), azt, hogy Párizsban kiterjedt és összefüggő kerékpárút rendszer lenne, barokkos túlzásnak érzem. konkrétan alig van bringaút és ami van, az is olyasmi mint Budapesten - járdára felfestett csík vagy járda melletti sáv (igaz, a járdák általában jóval szélesebbek). ennek ellenére működik, és amióta tavaly bevezették a rendszert, ugrásszerűen megnőtt a (korábban szinte sehol sem látható) kerékpározók száma a városban, nem csak a Vélib'-en, hanem saját bringával is.
szóval jó lesz, na.
(#)
, 2008. május 6. kedd, 14:17dezső,
"Aki használná az nem barmolná szét mert inkább bepattan a piros ezeröcsibe."
Hát, sztem nem feltétlen. Gondolom, a tömegközlekedési eszközöket sem igazán azok rongálják, akik Ládával járnak.
(#)
, 2008. május 6. kedd, 14:28Régi emlék, de eszembe jutott: ezt a dolgot, ráadásul tök ingyenesen, már rég bevezették - falun. Legalábbis Pusztamérgesen, ahol egy évet volt szerencsém tanítani a helyi középiskolában. Ott volt egyszer egy ilyen sportnap, ami a falu több pontján egyszerre futott és nekünk, szervezőknek állandóan az egyik helyről a másikra kellett rohanni. Volt ott nem kevés helyi lakos, mindenki bringával, cangák egy halomban. Ha rohanni kellett, csak felkaptunk egy bringát, át a másik helyre. De frankón, a helyiek mondták, hogy nyugodtan, csak a nap végén kerüljön vissza a kecaj :D Én aznap köbö 20 különböző bringán ültem és egyiket sem értem el a gazdájától :DDD
(#)
, 2008. május 6. kedd, 14:50#42 Viszont tudták kit kell pofánveri ha nem viszi vissza a bringát:)
(#)
, 2008. május 6. kedd, 15:20Pontosan. Ha csak falvak lennéek, városok nem, a világ egy őszinte, nyílt és élhető hely lenne :)
(#)
, 2008. május 6. kedd, 15:38dani:
igen, és ez a Hunvald ugyanaz a Hunvald, amelyik kijátszotta fillérekért a zsidónegyed ingatlanjait és most széttárja a kezét, hogy "huhh, nem tehetek arról, hogy mit fognak a lebontott épületek helyére építeni"
az egyéb gyalázatait lásd még itt:
http://www.mancs.hu/index.php?gcPage=/public/hirek/hir.php&id=14724
jó szavazást & jó wifizést a 7. kerületi ingyen wifin (haha)
(#)
, 2008. május 6. kedd, 16:52off, de szomorú, és úgy tűnik, másutt is dívik az állati, állati brutalitás:
http://www.naplo-online.hu/fooldal-foldalrovat_legfrissebb_hirek/20080505_szobor
Korábbi megállapításomat, hogy ami Bp-en nem kap védelmet, annak reszeltek, kiterjeszthetjük más hazai városokra is :(( Becsületbiciklit, ide? 豚に真珠 vagy 豚に真珠, ahogy messze mondani szokás.
(#)
, 2008. május 6. kedd, 23:21Brusszelben is van ilyen bicikli-kolcsonzos rendszer. Es az ido itt is valtozatos. De Budapesten a kovetkezo (minimum) 20 evben ez meg nem eletkepes...
(#)
, 2008. május 13. kedd, 14:21bence: köszönöm, megfogadom tanácsodat. azért remélem érezted a szavak mélyén megbújó iróniát (haha)
amiért írok: egy koppenhágai bringásblog is pont most foglalkozott a vélibbel: http://copenhagengirlsonbikes.blogspot.com/2008/05/la-semaine-du-vlib-et-du-vlocouture.html
nem tudom, ki tervezte azokat a bringákat, de nagyon sikerült.
(#)
, 2008. május 14. szerda, 13:59Sztem fogjuk fel a dolgot úgy, hogy ez az egyik elkerülhetetlen (és jó) irányvonal a nagyvárosi (tömeg)közlekedésben - és ezért, előbb-utóbb elkerülhetetlenül meg fog jelenni Budapesten is - csak valszín inkább utóbb, mint előbb.
Gondolom, ha ma lennének elterjedőben az utcai telefonok, vagy, mondjuk, bankautomaták, ugyanezt mondaná itt mindenki: ez Budapesten úgysem életképes, vandalizálnak majd, feltörik őket, tönkreteszik, stb. És mi van? Valóban történnek ilyenek, könnyen lehet, hogy több is, mint a nem csak földrajzi értelemben európai országokban/városokban, de mindkettő él és megél Budapesten. Tény, hogy a mobil elterjedése előtt nem mindig volt könnyű használható fülkés telefont találni, illetve, hogy néha megmachinálják az ATM-eket, de alapvetően mindkét rendszert lehetett és lehet használni Budapesten.
Persze, mind teflonfülkét, mind ATM-et viszonylag nehéz lopni és aztán elpasszolni, főleg egy kecajhoz képest, ez is igaz. De ettől függetlenül, én ammondó vagyok, hogy he nem derül ki erről a brinyós rendszerről, hogy valamiért életképtelen (és miért lenne az?), akkor tuti előbb utóbb itt is meg fog jelenni, egy olyan helyen, ahol a közlekedés régóta nagy gond. Időbe telik majd, nyilván, de bejön.
(#)
, 2008. május 14. szerda, 14:01ant,
szívesen ajánlok egy virtuális fogadást (mondjuk, egy virtuális sörbe), hogy az általad jósolt 20 évnél jóval hamarabb itt lesz Budapestena rendszer és működni fog.
(#)
, 2008. május 15. csütörtök, 20:38#20 gaze, a Pàrizsi verzio a Vélib, vélo+liberté szavakbol.
Az egészet a reklàmok fizetik, az onkormànyzaté pedig a bérletek bevétele. Pici botranyok voltak a zàrtsàga miatt, azaz ha ki akarjàk terjeszteni a Grand Paris-ra a rendszert, akkor csak Decaux johet szoba.
(#)
, 2008. május 18. vasárnap, 14:14Nekem nem a lopások miatt tűnik elsősorban életképtelennek a budapesti bevezetés, bár az sem elhanyagolható tényező.
Egyszerűen el nem tudom képzelni, hogy a mai közlekedési morál mellett valaki ép bőrrel megússza hosszú távon a bringás közlekedést a városban. Csak olyan külső kerületekben látom létjogosultságát, ahol a kertvárosi jelleg miatt kisebb az autóforgalom és a helyi populáció amúgy is bringázik. Azt viszont nem szeretném kipróbáni, milyen a Rákóczi úton vagy az Erzsébet hídon átkerekezni.
(#)
, 2008. május 18. vasárnap, 14:14Nekem nem a lopások miatt tűnik elsősorban életképtelennek a budapesti bevezetés, bár az sem elhanyagolható tényező.
Egyszerűen el nem tudom képzelni, hogy a mai közlekedési morál mellett valaki ép bőrrel megússza hosszú távon a bringás közlekedést a városban. Csak olyan külső kerületekben látom létjogosultságát, ahol a kertvárosi jelleg miatt kisebb az autóforgalom és a helyi populáció amúgy is bringázik. Azt viszont nem szeretném kipróbáni, milyen a Rákóczi úton vagy az Erzsébet hídon átkerekezni.
(#)
, 2008. május 18. vasárnap, 16:07Rengeteg bringást látni a belsőbb városrészekben és azért úgy látom, hogy csak el tudnak jutni innen oda.
(#)
, 2008. május 19. hétfő, 00:32Érdekesek ezek a szempontok, de asszem mégis jobb lenne, ha álmodozás meg sóvárgás helyett a józanabb megközelítés alkalmaznánk.
Ez a város szétrohad, küzd a végelgyengüléssel, amint a nóta mondja. Szégyenteljesen rossz minőségű utak, szűk utcák, állandó dugó, gyalázatos minőségű tömegközlekedés, szenny, ízlésterror, szétesőfélben levő százéves negyedek.
Ne akarjuk már utánozni folyton a külföldön megtetsző (amúgy abszolút helyénvaló) példákat. Előbb rakjunk rendet csak úgy valamennyire. Ha valakinek a háza roggyant, a kertje gazos, a kerítése kidűlt-bedűlt, akkor ne úszómedencén meg napkollektoron járjon az esze.
De amilyen balfék ennek a városnak a vezetése, ennél sokkal inadekvátabb ötletekre is hamarabb lennének vevők, mint a rendrakásra, takarításra, ésszerű várostervezésre. Ezt politikai felhangok nélkül mondom, sajnos, ezek a rideg, oldalsemleges tények. Legalább is a saját különvéleményem szerint :)
De ámulni lehet, ezt meg Ady mondta :)
(#)
, 2008. május 21. szerda, 17:29linkelem ide akkor már Földes András bicótárolókkal foglalkozó cikkét is, amúgy meg köszi! http://index.hu/kultur/eletmod/btrl0408/
(#)
, 2008. május 22. csütörtök, 10:26En iden tizedik eve kozlekedem csak biciklivel. Napi 5-5 kilometer, belvaros, igaz joreszt a budai Dunapart, de mindehova mashova is bicajjal jarok dolgaimat intezni (Soroksar, Rakoskeresztur, Csillaghegy,..).
Mukodik. Nagy forgalmu fout tenyleg nem kerekparosoknak valo (Soroksari, Hungaria, ...), de a Belvarosban vannak fo vonalak, ahol lehet halalfelelem nelkul tekerni (meg a Margit krt. is). Rosszul erzem magam ha BKV-ra szallok, vagy vezetek. Lassabb es kenyelmetlenebb. Telen is.
A kozlekedesi moral ugyanugy erint, ha zebran mesz at (gyalog ugyanannyiszor probaltak meg elutni, mint bicajjal). Ketszer verekedtek ossze velem (egyszer reszeg gyalogos, egyszer gazolni akaro szabalytalan autos).
Ma mar jobban szamitanak kerekparosra, mint 10 eve es joval kevesebb az, aki le akar tolni. Figyelni kell es defenzivnek lenni.
Az egyik legnagyobb baj a jardan vezetett kijelolt ut. Legnagyobb bukasom is
ennek volt koszonheto.
Mondjuk most sem gondoljak at a dolgokat. Pl. a frissen lezart alsorakparton a ket savbol az egyiket nyugodtan adhattak volna a boseges kerekparforgalomnak, az autoknak ugyis csak egy savos a be es kijovetele.
, 2008. május 22. csütörtök, 10:34 (#)
stapke, óvatosan a budai dunaparton...
(#)
, 2008. május 22. csütörtök, 11:07Hat igen, ez is egy tipikusan olyan hely, ahol utolag jutott eszukbe, hogy itt percenkent elmegy 5 biciklis.
Ahol epitkeznek, a korabban kiepitett bicikliutakra ra se hederitenek tobbnyire. A negyes metro, Gellert ter kulonosen rossz pelda.
(#)
, 2008. június 3. kedd, 13:21Ma reggel vettem észre, hogy nagyon erős aszfaltjelekkel jelzik, hogy átjáró jön. Mondjuk a rámpát nem sikerült kiszéleszíteni, az továbbra is egyirányú maradt.
(#)
, 2008. június 11. szerda, 12:19Budapesti halállista (újból Földes András tollából), azaz olyan helyek, ahol vigyázzatok/vigyázzunk, ill. amelyeken lenne mit fejleszteni... :
http://index.hu/politika/belfold/budapest/halallista06
(#)
, 2008. június 16. hétfő, 11:24Automata kerékpárkölcsönző rendszer Budapesten is?
http://hvg.hu/itthon/20080616_kerekparkolcsonzo_rendszer_budapest.aspx
"Egy Combino villamos árából az egész budapesti belvárosban ki lehetne építeni az önkiszolgáló közösségi kerékpárkölcsönző rendszert, és már folynak is tárgyalások erről - mondta Bodor Ádám, a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Miniszter kerékpáros ügyekért felelős megbízottja."
(#)
, 2008. június 17. kedd, 15:28skacok, nézzetek rá erre is, asszem érdemes
Párizs: Egy használható modell a budapesti városi kerékpározás meggyökeresítéséhez
http://www.epiteszforum.hu/node/9672
(#)
, 2008. június 17. kedd, 16:22bardoczi, szerintem a budapesti városi kerékpározás úgy en bloc már épp eléggé meg van gyökeresítve.
(#)
, 2008. június 18. szerda, 15:13methan: jól mondod, szerinted. olvasd el a cikket, kiderül belőle, hogy ez miért nem mondható el még teljesen objektív nézőpontból. (politikai hozzáállás, potenciális felhasználók, intézkedési csomagok hiánya, monitoring, stb.)
(#)
, 2008. június 18. szerda, 15:34Mi számít "meggyökeresedének"? Az, hogy nap, mint nap bringások százait látom az utcákon, nem?
Nem tudom, ezért kérdezem.
(#)
, 2008. június 18. szerda, 19:43legközelebb nem mulasztok el szmájlit tenni. vagy valamit.
meggyökeresítés. úgy is, mint gyökérré tétel.
whatever.
(#)
, 2008. június 19. csütörtök, 10:38Penálen: hogy nap mint nap bringásokat látsz az utcán az jó dolog. Szerintem a meggyökeresítés (és nem gyökérré tétel) ott kezdődik - legalábbis a cikk szerint - hogy a városnak létezik egy kerékpáros politikája, ami nem kizárólag út kilóméter építésben, hanem modal split alapján rendszeresen méri a növekedést vagy csökkenést, ami olyan intézkedéseket hoz, amelyek erősítik a kerékpározási hajlandóságot (bringázni szexi!, minden új épületnek bringaparkolót, több tempo 30-as zónát, egyirányú utcába behajtás kerékpárral ellenkező irányból, elválasztott bringasáv, biztonság, kerékpárral a munkába, kerékpározni egészséges kampány, velib rendszerű kölcsönzők, bringalopások letörése, felvilágosító kampány autósoknak, bringásoknak, gyalogosoknak, stb.) Párizsban, Lyonban, Barcában, Londonban mindez most gyökeresedik, Amszterdamban és Koppenhágában gyökeres. Itthon gyökér!
(#)
, 2008. június 19. csütörtök, 12:47Amennyiben a meggyökeresedés, illetve -sítés szavak közti különbségtétel itt a lényeg, akkor abban valószínűleg tök igazad van - nem tudom, nincs bringám, nem vagyok otthon a kérdésben egyáltalán. Én csak arra gondoltam, hogy Budapest közlekedésének ma már mindennapos része a bringa. De, úgy látom, te nem erről beszéltél, vagyis nem abba szóltam bele, amibe kellett volna :)
(#)
, 2008. június 19. csütörtök, 15:27respekt
, 2008. június 19. csütörtök, 16:56 (#)
Arra gondoltatok már, hogy bizonyos szempontból kifejezetten előnyös, hogy Budapesten ilyen kevés a biciklis? Így legalább nyugodtan lehet a kerékpárutakon tekerni, néhány kósza turistán és tilosban parkoló autón kívűl úgyszólván nincs is rajtuk senki. Ha minden bicikliút dugig lenne bringással, ott is mindjárt kialakulnának azok a farkastörvények, amelyek az autós forgalmat jellemzik.
(#)
, 2008. június 19. csütörtök, 17:24... vagy nem, mert pl a legutolsó, állítólag 80 ezres nagyságú (de 50 ezer főnél biztosan népesebb) Critical Masson is teljesen normálisak voltak az emberek és jó volt a hangulat, egy olyan városban/országban, ahol egyébként már akkor is meg szoktak hülyülni az emberek, hogyha húsznál többen összejönnek.
(#)
, 2008. június 19. csütörtök, 18:28De az egyetlen nap, amiből nehéz lenne következtetést levonni a mindennapokra. Ha átmegyek a szomszédokhoz, és szólok, hogy este bulit rendeznék, mert Kossuth díjat kaptam, sztem nem vennék zokon, sőt, még örülnének is. Ebből azért nem vonnám le azt a következtetést, hogy ha mindennap bulit rendeznék ,akkor ugyanez lenne a helyzet :)
(#)
, 2008. június 19. csütörtök, 21:03"Így legalább nyugodtan lehet a kerékpárutakon tekerni, néhány kósza turistán és tilosban parkoló autón kívűl úgyszólván nincs is rajtuk senki."
közel 11 éve bringázom ebben a városban, és ez a mondat már 11 éve sem volt igaz. Jelenleg az a helyzet, hogy a kiépített infrastruktúra minden egyes elemét valósággal feszegeti a sok kerékpáros, a gyalogos-kerékpáros konfliktus mindennapos, mivel a budapesti kerékpárút fejlesztés = vegyünk el egy sávot a járdából és fessünk rá sárga csíkot, valamint kerékpárutak többsége meg a semmiből a semmibe vezet. A kerékpárutakon egy percig nem leht nyugodtan tekerni, mert hol egy bámész gyalogos, hol egy másfél éve be nem temetett útfeltúrás, hol egy motoros (igen jól olvassátok motoros), hol pedig egy arcátlanul a kerékpársávra vészvillogóval parkoló autó zavarja meg az idillt (ennyi jó állapotú, lerobbant autót sehol nem látni), nem beszélve arról, hogy a legtöbb baleset kijelölt kerékpárúton történik, ahol a jobbost nyomó teherautó nem adja meg elsőbséget az egyenesen haladó kerékpárosnak. Ennek ellenére a kerékpáros közösség lojális, empatikus, szociális, lefizethetetlen, következetes, van civil kurázsija és összetartó. A budapesti közlekedési módok közül egyedül a kerékpározás termel endorfint, ami viszont nem káros kibocsátású valami, és a farkastörvények itt ezért nem működnek :-)
(#)
, 2008. június 19. csütörtök, 21:31Amit írsz az mind igaz - de azért említsük meg azt is, hogy a kerékpár önmagában még senkiből sem csinál jobb embert - azért nem kevés olyan bringás is van, akik basznak a kerékpársávban menni, még, ha van is, akik százzal cikáznak a zsúfolt járdákon...
Persze, az autósok és a gyalogosok között is vannak barmok - ebben legalább egységesek vagyunk...
(#)
, 2008. június 19. csütörtök, 22:33mit mondjak erre. Igazad van. De hülyéket még az akadémián is találhatsz, így ne csodálkozz a magyar utakon. Asszem az arány az, ami nem ugyanaz. :)
(#)
, 2008. június 20. péntek, 09:24Aha :)
(#)
, 2008. október 6. hétfő, 14:37csak mert itt volt szó az ingyen 7keres wifiről: http://www.origo.hu/techbazis/internet/20081003-megis-lett-ingyen-internet-a-vii-keruletben.html (nem mennyország, de kicsivel kezdjük)
(#)
, 2011. február 11. péntek, 15:03Nagyon vagány a cikk! Gratulálok!
» Filmek
» Könyvek
» Éttermek - térképpel!
» Receptek
» Mobil videók
A Kispad-feednek most
olvasója van. Szeretnél közéjük tartozni? Ezen az oldalon mindent elmagyarázunk.
Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork