Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53959 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Elektronikus jegyvásárlás a MÁV-nál

ervin cikke a Blog rovatból, 2008. június 24. kedd, 08:48 | 27 hozzászólás

Elindították, mérföldkő-áttörés, dicséri az Index, dicséri még a hivatalból kritikus MÁV-blog is, hát akkor ez bizonyára zárja a szöget, próbáljuk ki.

Elöljáróban megjegyzem, hogy nem is olyan rég a Szépművészeti Múzeum egyik kiállítására vásároltam jegyet a weben keresztül. Az élmény szinte a tökéletest közelítette: kiválasztottam, kifizettem, kinyomtattam, majd a múzeumba érve a pénztárnál a nyomtatványért cserébe átvettem a belépőkártyát. Azért mondom, hogy ez "szinte" tökéletes, mert az lett volna a kánaán, ha az otthon nyomtatott jeggyel egyből be is engednek.

Mindenesetre ilyen előzményekkel kattogtam el a MÁV oldalára, hogy tesztjegyet vásároljak a Rákospalota-Nyugati viszonylatra. A felhasználói élmény a következőképpen alakult:

- a regisztráció hibakezelése kicsit béna: ha rövid a megadott jelszó, csendben hallgat a rendszer, majd amikor később megpróbálsz bejelentkezni, akkor elhajt azzal, hogy rövid a jelszó.

- az OTP bank fizetési weboldala, ahol a vásárlás pénzügyi vonzata intézhető, lassú, mint állat - de ez nem újdonság.

- a fizetés bizonyítására ölég hosszú, 10 jegyű azonosítót kell megjegyeznünk vagy felírnunk, ami egy picit sallang-jellegűnek tűnik, talán kevesebből is meg lehetne ugrani az azonosítást.

- hasfájás: a jegy és a fizetés adatai nem menthetők el későbbi felhasználásra (vagy csak én nem találtam az erre szolgáló linket?), azaz legközelebb is mindent be kell pötyögni újra. Ugyanakkor a korábbi jegyvásárlásaidat elmentheted, aminek viszont semmi értelme, kivéve, ha valaki az online vásárolt MÁV-jegyek utólag nézegethető archívumának ötletére izgul.

- a pályaudvari átvétel abszolút zökkenőmentes: odamész a spéci automatához, bepötyögöd a hosszú számot, és máris jön ki a jegyed.

Összefoglalva: simán lehet, hogy tényleg mérföldkő ez a szolgáltatás, főleg az alkalomszerűen hosszabb utakra jegyet vásárlók számára, viszonylag rendszeresen használva engem inkább bosszantana az automatizálható feladatok ismétlési kényszere. Az pedig, hogy alig vannak még ilyen spéci automaták, és csak azoknál lehet átvenni a jegyet, eleve erősen korlátozza a rendszer használhatóságát. De működni működik, azt tanúsítom, és reméljük együtt, hogy értelmes irányba fejlesztik tovább.

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (27)

1

Penálen, 2008. június 24. kedd, 09:08 (#)

Azon gondolkodom, hogy milyen rendszert kéne kiépíteni, hogy Tleg otthon kinyomtathassa az ember a saját jegyét? Gondolom, valami olyasmi, ami egy, a kallernél lévő készülékre küldi az aktív kódú jegyek adatait, amit az összehasonlítana a jeggyel.

Utópia?

2

Author Profile Page ervin, 2008. június 24. kedd, 09:26 (#)

Nem kéne semmit központilag küldeni a kalauznak, ha a készülékével ő le tudná ellenőrizni az általam nyomtatott jegy vonalkódját vagy legalább a rajta szereplő azonosítót. Egyszerűbb lenne, ha ő "nyúlna be" az információért, amikor szüksége van rá.

3

woz, 2008. június 24. kedd, 10:15 (#)

epp igy megy az otthon nyomtatott beszallokartyanal repulore. van rajta egy vonalkod szeru ize, amit a gate-nel levo szkenner eppugy megesz, mint a repteren kapott beszallokartyan levo vonalkodot.

sot mostanaban jon divatba a telefonra mmsben kuldott vonalkod, igy meg nyomtatni se kell, csak a telefont a szkennerhez tuszkolni -- megjegyzem ilyet meg nem lattam: lehet ehhez a nagyon innovativ legitarsasagonak van kezi szkenneruk.

4

Author Profile Page eszpee, 2008. június 24. kedd, 10:21 (#)

woz, ervin: ez azért a múzeumnál meg a repülőtérnél egy fokkal nehezebb feladat, a mozgó vonatra kell mobil kapcsolatot építeni. Vagy megpróbálni azt, hogy még az induló állomáson "szinkronizálja le" a kalauz az érvényes jegyeket, de ezzel meg az a gond, hogy mi van azzal, aki később vett és később is száll fel...

5

Forsage, 2008. június 24. kedd, 10:35 (#)

A Deutsche Bahn-on van olyan, h elöre neten megveszed MasterCard-al a jegyet, email-ben megkapod a 2D vonalkódos PDFet, kinyomtatod, majd a kaller beszkenneli a nála lévö 2D olvasó PDA-szerüvel, és a PDA-szerü oldalán lehúzza a hitelkártyát (egy utazó neve := hitelkártyán szereplö név), ezzel hitelesítve másodjára is... ehhez nem feltétlen kell online kapcsolat a hitelesítés pillanatában.

6

woz, 2008. június 24. kedd, 10:38 (#)

Ooo... lehet valami elkeruli a figyelmem nagyon, de miert is kell szinkronizalni barmit is? ha sima papirjegyet veszel a penztarosneninel o persze a maga kis terminaljanal kommunikal valamifajta adatbazissal gondolom foleg ha helyjegyet is veszel. node a papiros jegyedet aztan a kalauz mobilkapcsolattal ellenorizne? nem hiszem... egy vonalkodba sok adat belefer, annyi boven, amennyi egy nyomtatott papirosjegyen tenyleg szamit, egy erre beizgatott pdameretu eszkoz siman megmutatja ezt a kalauznak (ti: bp-gyor, tav Xkm, fizetett osszeg, vonatszam, helyszam etc).

amit meg melle kell rakni az a hamisitas vedelem. vhogy van egy olyan erzesem, hogy ezt meg konnyebb/hatekonyabb is megoldani informatikai alapon -- ha offline is --, mint a papirjegyet specko papirra nyomtatni.

valamire lehet gondoltam?

7

woz, 2008. június 24. kedd, 10:41 (#)

Forsage: egy a csapasiranyunk asszem ;)

8

poTomek, 2008. június 24. kedd, 10:42 (#)

Ebben a systemben azt is ki tudom választani, hogy hová akarok ülni az IC-n?

9

woz, 2008. június 24. kedd, 10:49 (#)

upsz, a vegen elirtam a 6osban:
"valamire lehet _nem_ gondoltam?" a befejezo kerdes.

10

Author Profile Page eszpee, 2008. június 24. kedd, 10:53 (#)

woz, igazad van, ha megoldható megnyugtatóan a hamisításvédelem, akkor nem kell online kapcsolat. én viszont úgy gondolom, ennek nincs sok realitása ma itthon. a német vonaton is ha jól értem azért is kellhet a hitelkártya, hogy ha később trükközöttnek bizonyul a jegyed, akkor le tudják szedni az árát.

Mindenesetre itt Franciaországban szarunk az esőerdőkre, ha online veszek jegyet, azt 2 munkanapon belül ingyen postán kiküldik, ha kérem. (Van valami elektromos megoldás is, de nem nagyon érdekelt, sose volt sürgős utam.)

11

woz, 2008. június 24. kedd, 11:06 (#)

hitelkartya: nem vagyok benne biztos, inkabb azonositasra jo. erre hasznaljak elektronikus repjegy (etix) vasarlasnal is. ti a kod a kartyan, amit a magnescsik visszaad egyertelmuen azonosit teged a kartyatulajt.

btw ebben a teljes elektronikus mizeriaban nem csak az esoerdok szamitanak, hanem ecceruen lenyegesen olcsobb mint papiros jegyekkel szorakozni (legalabbis az aviation bizniszben). gyanitom, hogy hasonlokepp lehet a vonatnal is.

12

Penálen, 2008. június 24. kedd, 11:16 (#)

Mondjuk, a MÁV, illetve a vonatok mai állapotát elnézve, sztem nem az online jegyvásárlást kéne először megoldaniuk...

13

edhellon, 2008. június 24. kedd, 11:42 (#)

woz, etix repjegynel meg sosem kertek tolem a hitelkartyat, akar automatanal, akar embernel check in-eltem. Meg egyebkent is mi van, ha nem hitelkartyaval veszed a jegyed? (Szerintem erre a Deutsche Bahnnal is van lehetoseg, Nemetorszagban elegge elterjedt a banki atutalasos fizetes, illetve a T-com T-pay (vagy valami ilyesmi) nevu szolgaltatasa, amivel a telefonszamlan jelenik meg a vasarolt osszeg.)

14

woz, 2008. június 24. kedd, 11:46 (#)

edhellon, nem feltetlenul azzal, de valamivel azonositanod kell magad, nem? erre jo tobbek kozt egy hitelkartya is (asszem csak dombornyomasos jo, de nem vok biztos).

15

edhellon, 2008. június 24. kedd, 11:53 (#)

woz, szerintem repjegy eseten egy hitelkartya keves az azonositashoz, utlevelet vagy szemelyit kell kerniuk (hivatalos fenykepes igazolvany), es altalaban ezt is szoktak, legkesobb beszallaskor (mert ugye lehet hogy automatanal check in-eltel).

Vonatjegy eseten passz, de mivel szerintem egyaltalan nem biztos hogy hitelkartyaval vetted, ezert nem hiszek abban, hogy a hitelkartyat azonositasra hasznalnak ezesetben. Nem lehet hogy esetleg a bahn kartyat huzzak le a PDA-szeru izen? Bar az enyemet meg sosem huztak le, igaz, nem utazok tul surun vonattal.

16

dolphin, 2008. június 24. kedd, 12:30 (#)

Penalen,
"Gondolom, valami olyasmi, ami egy, a kallernél lévő készülékre küldi az aktív kódú jegyek adatait, amit az összehasonlítana a jeggyel."

Szvsz (bar nem szagertek a dologhoz) egy 2D-s vonalkod ill. leolvaso megtenne. A repcsi e-ticketeket is ilyennel olvassak manapsag (jo, persze, ott utana kapsz beszallokartya, stb., de az azonositashoz nem kell tobb).

17

gábor, 2008. június 24. kedd, 13:54 (#)

én eddig egyszer próbáltam volna, most szombat reggel akartam venni jegyet IC-re. elhajtott valami olyasmi hibaüzenettel, hogy túl sok párhuzamos kérés, még az rémlik hogy mintha ez a helyjegyre vonatkozott volna. szóval nem sikerült, pedig a szándék megvolt.

aztán a helyszínen történő jegyvásárlásnál az az érdekesség fogadott, hogy a pénztáros váltig állította, hogy nem 10.00kor (ami az online menetrendben volt), hanem 10.10kor indul a vonat - szerencsére nem hittem neki, felszálltam hamarabb, 10.00kor indult velem együtt. és nem teljes árú helyjegyet adott, merhogy valamiért nem tudott helyjegyet adni, nem értettem miért. kaptam tehát féláron egy olyan helyjegyet ami nem helyjegy, csak azért kell hogy felszállhassak a vonatra (a menetjegy és az elsőosztályú különbözet mellé). ha valaki esetleg tudja hogy ez milyen esetben fordul elő, feltételezem hogy ilyenkor nem lehet online jegyet venni.

18

Penálen, 2008. június 24. kedd, 15:15 (#)

"a pénztáros váltig állította, hogy nem 10.00kor (ami az online menetrendben volt), hanem 10.10kor indul a vonat - szerencsére nem hittem neki, felszálltam hamarabb, 10.00kor indult velem együtt."

Én a múlt hétvégén jártam majdnem így: Szegedről jöttem Bp-re, a menetrendben megadotthoz képest 5 perccel korábban érkeztem az állomásra, ahol azonban a legnagyobb megdöbbenésemre a villanytáblán már a menetrendhez képest 3 perccel korábbi időpont volt kiírva - vagyis volt még 2 kemény percem felszállni - aki ismeri a Szegedi pályaudvart, az tudhatja, hogy ez inkluzíve egy emeletmászást is jelent. Úgy durván fél perccel a kiírt idő előtt szálltam fel.

A vonat amúgy köbö 3-4 perccel az eredeti - tehát a későbbi - időpont UTÁN indult...

19

péterke, 2008. június 24. kedd, 21:22 (#)

"woz, ervin: ez azért a múzeumnál meg a repülőtérnél egy fokkal nehezebb feladat, a mozgó vonatra kell mobil kapcsolatot építeni."

Hátamobiltelefon ?

GPRS egészen jól használható pl a Sárbogárd - Bp vonalon, weboldalak olvasgatására, annál nem hiszem, hogy több sávszélesség kellene egy jegyellenőrzésre.

20

Author Profile Page eszpee, 2008. június 24. kedd, 21:47 (#)

ja, csak az pénzbe kerül. nyilván vannak megoldások.

21

Penálen, 2008. június 24. kedd, 23:39 (#)

"Becsszóra, neten vettem jegyet!" :D

22

ant, 2008. június 25. szerda, 22:39 (#)

En a Brusszel-Parizs TGV-re vettem neten jegyet, otthon kinyomtattam, majd azzal utaztam oda-vissza. Ha jol emlekszem ott ugy van megoldva a hamisitas-vedelem, hogy az otthon nyomtatott jegyet csak nevre szoloan lehet venni, es a kallernek meg kell mutatni az utleveledet (vagy mas igazolvanyt).

23

Penálen, 2008. június 26. csütörtök, 00:06 (#)

De, gondolom, van rajta valami egyedi azonosító is, mert a saját útlevelére bárki tud nyomtatni - mármint hamisat, a saját nevére kiállítva. Azt az egyedi azonosítót pedig hogy azonosítja be a kaller?

Vagy nagyon nem értek vmit?

24

kfgyk, 2008. június 30. hétfő, 15:02 (#)

tenyleg jo lenne, ha a kaller online tudna ellenorizni a jegyed,
de talan meg az is jarhato ut lenne ha vonatindulas elott illetve minden allomason (wifin) szinkronizalna az eszkozet a kozponti adatbazissal. nem hiszem, hogy ne ferne el ennyi adat egy PDA -n.
Mivel a tiz jegyu kodhoz egyertelmuen hozzarendelheto a menetjegy, igy annak nyomtatasatol el is lehetne tekinteni, a kodot meg egybol a kallernak adjuk. Mondjuk a hosszat en is csokkentenem, sot, neten megadhato jelszoval valtanam fel - ne kelljen cetlizni.
a penztari sorallas elkeruleseert viszont meg azt is elnezem, hogy a keletiben nem eppen logikusan a penztarakhoz vagy a nagy kijelzo ala telepitettek a jegykiadokat, hanem egy oldalso csarnokba (a magasabb vaganyszamok fele) ahova meg a jegyellenorzos kordonon is at kell torni ha bentrol probalod megkozeliteni. jut eszembe, ha mar van ez az extra ellenorzes, itt is el lehetne vegezni a fenntebben felmerult azonositasokat.
/az mms meg hulyeseg mert rendes ember telefonja karakteres es kesz ;)/

25

Author Profile Page :a:, 2008. július 2. szerda, 14:32 (#)

Forradalmár vagyok-e, ha én már a Volánbusznál is vásároltam online? Vagy Ti is mind, még tavaly, és én csak lemaradtam?

Azért elmondom, alig hiszem el a dolgot. Már az is meglepett, hogy van ilyen lehetőség (nem tudom mióta, nem vagyok nagy utazó), de persze örülök, nem kell majd állni a tömött sorban, és lekésni a buszt. Lenyűgözött, hogy az ülést is ki lehet választani (aka helyjegy), ment minden rendben, kiválasztottam, hogy melyik járattal megyek, kifizettem .

Jön az email, benne a rendelés ténye, adatai, és egy csatolt PDF (csináltam belőle GIF-et, itt van: http://img391.imageshack.us/img391/7344/buszjegyff4.gif. Az az elektronikus jegy, vinnem kell, de pénztárhoz menni nem, csak majd bemutatni a sofőrnek. A jegyen ott van, hogy melyik vonal (járat), 13-as kiválasztott ülés, tök jó. Elgondolkoztam persze, hogy ez a darab papír miképp garancia, mit bizonyít, hogyan fog ellenőrizni a sofőr.

Felszálláskor adom a papírdarabot, személyzet nézi kicsit, majd mondja "Ja, ez olyan..." és néz rám. Mondom, hogy "Igen, internet". Mire ő "Akkor jó", és ezzel végeztünk is, utazhatok. Ellenőrzés semmi. Az ülések persze nincsenek megszámozva, azaz nincs helyjegy. Ismerős jött aznap hasonló módszerrel, de véletlenül másik járatra szállt fel, mire a sofőr mondta neki, hogy "Nem baj, jó ez a jegy ide is", tehát az sem számít, hogy melyik busszal utazom.

És mindez úgy, hogy egy ilyen jegyet bármikor létrehozok pár perc alatt. Éljen az online vásárlás!

(mellékszál, hogy Firefox alatt nem megy az automatikus névkiegészítés, ezért amikor megadtam, hogy indulás Budapestről, a rendszer közölte, hogy érvénytelen a kiindulási pont, azaz Budapest nem létezik. De hogy mi legyen helyette, azt nem mondja. Nekem kellett egyéb aloldalakról kitúrni, hogy itt a fővárosban hol van buszpályaudvar, és melyikről kellene nekem startolnom. Népliget, persze. Ezek után mehettünk tovább, amikor az derült ki, hogy a célállomás (Nagyvenyim) sem jó ebben a formában. A rendelési oldalon ugyanis az nem adható meg, hogy átszállással is jó nekem, így ha nincs közvetlen járat, akkor nem ad jegyet. Megint egy másik oldal, keresés a teljes menetrendben, és onnan már kiderül, hogy Dunaújvárosba kell utazni először. Ezt beírtam a "Cél" mezőbe, megint nem fogadja el, nincs ilyen lehetőség. Aztán valahogy kiderült, úgy kell, hogy "Dunaújváros, aut. áll.". Én kérek bocsánat, IE alatt működik.)

26

Author Profile Page :a:, 2008. július 2. szerda, 14:36 (#)

Belekerült a mondatvégi pont is a linkbe, ami így persze nem múűködik. A jegy itten látható: http://img391.imageshack.us/img391/7344/buszjegyff4.gif

27

Zoli1972, 2009. május 7. csütörtök, 22:53 (#)

A mávnál működő jegyátvételi rendszer kissé röhelyes számomra, aki Németországban él, és elég sokat jár Ausztriában is vonattal. Ott például a Railjet vonaton a német és osztrák kalauzoknak a mobil jegypénztár-gépükben szkenner van, amivel az online, a DB vagy ÖBB oldalán megvásárolt és házilag kinyomtatott jegyek vonalkódját tudják ellenőrizni.

A MÁV kalauznál ennek ellenében csak golyóstoll van, amivel "aláírja" a jegyet. Még nem is tudja ellenőrizni, hogy mit ír alá. Szerintem a MÁV igazgatóság attól fél, ha adnának a szerencsétlen kalauznak egy ilyen készüléket vagy akár csak egy spéci mobiltelefont, amin rajta van az ellenőrző sztoftver, akkor azt csak tönkretenné, vagy mi? Én is voltam már kalauz, de Németországban. Ott a felszerelés szintén relatív korszerű, hasonló az osztrákokéhoz, és se itt, se Ausztriában nem teszi seni tönkre.

A véleményem az online jegyvétellel kapcsolatban az, hogy a "vevő"(=mint utas) NEM AKAR semmien jegy után futkározni, vagy órákat buszozni, vagy ugyanannyi időt sorba állni!!!! Ahhoz végképp nem kell online jegyvétel.

A magyarországon "online jegyvétel"-ként reklémozott szolgáltatás számomra megfelel a csalásnak.

Mávosok, ha online jegyvételt akartok indítani, akkor miért nem lehet az tényleg "ONLINE"!!!???? Elég lenne pl. az a 10 vagy akár több jegű szám mint "jegy", amit a kalauz, mondjuk egy papírlistán le tudna ellenőrizni, ha már nem akartok neki készüléket adni!

Ez mindenesetre mégis "vevőbarátabb" lenne, mint az a görcs, ami most van!

Zoli


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork