Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53842 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Hálószobából fényképezőgép

eszpee cikke a Fotó rovatból, 2009. április 28. kedd, 10:52 | 8 hozzászólás

A lyukkamera világnap alkalmából vasárnap csináltam a hálószobánkból egy camera obscurat. Az előzményekhez érdemes a nagyszobás postot átfutni, itt már csak pár gyakorlati tapasztalat és jótanács jön.

Bedroom camera #2

1. Érdemes minden, tényleg minden fényforrástól elzárni a szobát. Ez esetemben azt jelentette, hogy a tömör ajtó ellenére a keretnél is szűrődött át fény, ezért a lakás többi részében is be kellett sötétíteni, hogy ne zavarjanak be. (A többi szobára azért elég volt a redőny.)

2. Az ablakok leragasztására a kapható legvastagabb szürke szemeteszsákot használtam, sittszállításra is ilyet használnak szerintem, 50x100 centis, hat darab volt egy csomagban. Először szét akartam nyitni őket, mert elég vastagnak tűntek, de kiderült, hogy fény felé tartva egy réteg kicsit áttetsző, ezért végül duplán használtam őket.

3. Rögzítéshez "duct tape"-et, általános ragasztószalagot használtam. Őszintén szólva nem tudom, Magyarországon lehet-e kapni, de itt találtam egy nagyon korrekt fekete tekercset, imádom, mert nagyon jól fog, de ha le kell szedni, nem hagy nyomot maga után.

4. Érdemes először teljesen lefedni mindent, és a sötétben vadászni a lyukakat, ahol még jön be egy kis fény, lesz bőven ilyen. Esetleg nyitvahagyott szobaajtóval lehet segíteni, hogy ne vaksötétben kelljen ragasztgassunk. Ha kész vagyunk a teljes elsötétítéssel, utána jöhet a lyuk elkészítése. Minél nagyobb a lyuk, annál világosabb lesz a kép, minél kisebb a lyuk, annál élesebb. Én kb. 2cm átmérőnél maradtam, ezzel nem lett túl éles a vetített kép, cserébe viszont szabad szemmel is nagyon szépen látható. Érdemes a lyuk környékét az ablakhoz ragasztani, hogy ne mozduljon el fotózás közben.

5. A kép készítéséhez értelemszerűen állványról, nagylátószöggel, egy az ablakhoz közeli pontról fotózzunk, hogy minél több látszódjon a szemben levő falakból. Még világosban érdemes a falra, vagy picit elé fókuszálni, és legalább közepes mélységélességet adni, hogy a szobában látható tárgyak is jól láthatóak legyenek. (A lyukkamera elv miatt a vetített kép mindenhol ugyanolyan éles lesz.) Manuális módban vagyunk persze, a záridőt próbálgatásokkal döntsük el, de 1-2 perc legalább fog kelleni. ISO400-nál nem érdemes feljebb menni, senki nem siet sehova - persze ha kinti akciót is meg akarunk örökíteni, akkor nincs mese, tág blende, magas érzékenység, rövid záridő, drukkolás. Ha van időzítős - időmérős távirányítónk, az a legjobb, mert nem kell a sötétben percekig üldögélni, adjunk neki 20mp késleltetést, annyi idő alatt ki tudunk úgy nyugodtan menni a szobából, hogy az állványt sem rúgjuk fel. Ne felejtsük el, hogy sok gép hosszú záridőnél mégegyszer annyi ideig zajt is szűr, ez persze általában kikapcsolható, de nem érdemes.

Bedroom camera #1

Annyira megtetszett egyébként a folyamatos vetítés a szobafalra, hogy még mindig fent van a sötétítés, egészen vicces élmény a kinti képekre ébredni.

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (8)

1

Orosz Péter, 2009. április 28. kedd, 14:10 (#)

Duct tape (azaz – KACSASZALAG!) van itthon is, csak vigyázni kell vele, mert nagyon ragad. Én például tavaly véletlenül leszedtem vele Bazsó Gábor lakásának összes ablakáról a festéket (a szándék segítő volt, kint építkeztek).

2

ferenc, 2009. április 28. kedd, 18:41 (#)

Ja, az a fekete varians ami nem hagy nyomot a felszedesnel a Gaffer Tape nevre hallgat, epp ezert (mert hogy nem hagy nyomot) es diszlet/szinpad/koncert meloknal kabelek buktatasmentesitesere, poziciojelolesre, stb ezt hasznaljak.

Arnyoldala hogy a ragaszkodas nem orokeletu, hamarabb vegeter mint a duct tape variacio.

A duct tape (what holds america together) meglepetesei kozt viszont az egesz gyenge UV allosag dobbentett meg, kulteri alkalmazasoknal egy ket honap es a szalak kozul elporlik a materia.

3

Author Profile Page rudywaltz, 2009. május 1. péntek, 17:26 (#)

Itt hány méter a távolság, ileltve valahogyki lehet számolni anyitási szöget? (kicsi a szoba amibe próbálkoznék (-:

4

Author Profile Page eszpee, 2009. május 3. vasárnap, 17:08 (#)

rudywaltz, a legegyszerűbben úgy tudod kiszámolni, nagyjából mi fog látszódni a falon, ha az ablak-fal távolságban elképzelsz az ablakon kívül egy téglalapot. amit az ablakon levő (majdani) lyukból nézve az elképzelt téglalapban látni fogsz, az fog a faladon látszódni. lerajzolom!

I><I

:)

5

Author Profile Page eszpee, 2009. május 3. vasárnap, 17:14 (#)

na jó, egy ökölszabály is, ami következik az előzőből, de könnyebb vele gondolkozni: minél közelebb van az ablakhoz a fal, és minél nagyobb a felülete, annál "nagylátószögűbb" lesz az "objektíved".

6

kesztió, 2009. május 5. kedd, 09:28 (#)

Nincs új a nap alatt!

Nagyon hasonló (sőt, egy fokkal izgalmasabb) fotótanulmánnyal foglalkoztam 2005-ben, a Tízedik Minimum Party alkotótábor keretében.

A tábor székhelyén épülő félig kész erdei ház egyik szobáját teljesen elsötétítettem, az ablakot bedeszkáztam, majd fúrtam egy centiméteres nagyságrendű lyukat a deszkákba. Ha ragyogóan sütött kint a nap, a környező fák-bokrok képe gyönyörűen (és fordított állásban természetesen) rávetült a szemközti falakra.

Csakhogy én a „camera obscura” képét nem a falakon, hanem egy meztelen női testen akartam elkapni, így a modellemet a lyukból érkező fény útjába állítottam, majd 8 másodperces záridővel fotóztam a testét, izgalmas és meghökkentő aktot várván a dologtól (ennyit tudott a bridge gépem, azonkívül szerencsétlen modell amúgy sem bírt volna ennél hosszabb ideig mozdulatlanul maradni).

Sajnos a kezdetleges felszerelés, a mostoha körülmények illetve a tapasztalatlanságom rányomta bélyegét az eredményre: ahogy az várható is volt, élességi, bemozdulási, illetve masszív zajproblémákba ütköztem, minimálisan deríteni kellett volna, stb. Így még a Fotózzra se mertem feltenni, mert – ismerve az ottani társaságot – galádul lehúzták volna, főleg, hogy az akt kategória a legigényesebb a mezőnyben.

Megismételni azóta nem tudtam, főleg megfelelő hely és vállakozó kedvű modell hiánya miatt.

(Bíró Zoltán–Szőcs Anna: Camera obscura – fotóesszé. Minimum Party, Kászonaltíz, 2005)

7

Author Profile Page rudywaltz, 2009. május 15. péntek, 00:13 (#)

köszönöm a válaszokat.

8

gerencser, 2010. december 27. hétfő, 13:05 (#)

Egy hónappal ezelőtt csináltam meg http://www.flickr.com/photos/55316440@N04/5189605739/in/set-72157625287648157/


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork