Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53848 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Kina 14: mennek en, de nem ereszt

Ervin cikke a Hátizsák rovatból, 2006. március 30. csütörtök, 15:29 | 3 hozzászólás

Kunmingbol akar at is repulhet az ember Laoszba, ha ugy tartja kedve; amde tudjuk, hogy ez a kozepszer utja. Ezzel szemben a nagyformatumu utazo a szarazfoldon vag neki a hatarnak.

Es mar joval azelott gereblyere lep, hogy egyaltalan Laosz kozelebe erne.

Pedig egyszerunek tunt a dolog. Bementem egy jegyirodaba, ahol meg angolul is beszeltek, es vettem egy jegyet a hatarhoz. Kesz.

Kesz csoda, hogy azt gondoltam: ez igy mukodni is fog. A jelzett idopontban megjelentem gyujtobusznal, amely a tavolsagi palyaudvarra szallitott, es ott meg elozekenyen oda is kisertek a buszomhoz. Elhelyezkedtem a jegy szerinti helyemen, es mar eppen fujtam volna egyet megkonnyebbulesul, amikor megjelent egy morcos agyagharcos, es letessekelt a jarmurol, mondvan ez a busz nem az a busz.

Ott alltam a semmi kozepen, ket percem volt az indulasig. Korulottem ugy 130 darab szep, nagy busz, mindegyiken gyonyoru kinai karaterekkel a celallomas neve. Berohantam a zsakkal az allomasepuletbe, ahol - mindig mondom, hogy az eletet a legjobb forgatokonyvirok jegyzik! - beleszaladtam egy angolul beszelo leanyba, es az o segitsegevel masodpercre pontosan megtalaltuk a buszomat.

20060330_kina_1.jpg

Amely ezek utan masfel oras kesessel indult.

Utkozben az utitarsaim meg egyszer felideztek mindazt, ami Kinaban jo, rossz, es alapvetoen erthetetlen. Ideertve a barmilyen helyzethez valo gyors, praktikus alkalmazkodast; a leplezni sem szandekozott onzest; a kopkodest, amelyrol be kellett latnom, hogy nem onmagaban, hanem csak kulturafuggoen gusztustalan vagy termeszetes; valamint a varostol mar tavol, az autopalya egyik felhajtojanak oldalaban alldogalo nenit is, aki onfeledten kotogetett.

Ujfent elkapraztattak a ketnyelvu oriasplakatok, amelyeknek angol szovegeit Gabor szerint geppel forditjak. Egy ujonnan epulo lakoparkot peldaul ezzel a szlogennel hirdettek: Piloting Life in South Kunming Gore Zone. Eleg metalosan hangzik, az teny, de vajon mit akarhattak mondani valojaban?

Utastarsaim gyanusan nagy szamban vettek el a piros hanyozacskokat. Volt, aki szemlatomast tobbszoros produkciora szamitott, mert egy egesz marekkal szakitott.

Azzal viccelodtem, hogy nyilvan a partot keszulnek kritizalni, pedig ezen a ponton kellett volna gyanut fognom. Am en naivan bazsalyogtam a sajat viccemen mindaddig, amig egyszer csak letertunk a sztradarol, es bevettuk magunkat a hegyi erdobe. Kisvartatva eltunt alolunk az aszfalt, majd az ut is, vegul napnyugta utan egy teherauto hata mogott vegkepp megfeneklettunk.

A tobbiek egy ido utan elkezdtek alvashoz keszulodni. En pedig senkitol nem tudtam megkerdezni, hogy mi a turot keresunk a vadonban, mert bar arcra a tarsasag fele nem volt han kinai es legalabb feltucat nyelvet es dialektust beszeltek egymas kozott, europai vagy indonez nem szerepelt kozottuk.

Kakaskukorekolasra ebredtem. Lekaszalodtam a buszrol, es ekkor derult ki szamomra, amit a sotetben nem lehetett latni: egy falu szelen, pont a sztrada egyik volgyhidja alatt toltottuk az ejszakat, korulbelul a szazadik helyen egy vegelathatatlan dugoban.

Fel napunk beletelt, mire kikecmeregtunk belole. Kozben fokozatosan rajottem, hogy a kinai extrem sztradaepites aldozatai lettunk. Most egeszitik ki a deli hatarig vezeto, tobb szaz kilometernyi szakaszt. Elkepeszto tempoban dolgoznak: vegig a keszulo ut mellett kacskaringoztunk, es minden kilometernel munkasok szazait lattam akcioban.

Ugyanakkor a tokoles mas szempontbol sem jellemzo rajuk. Siman atvezetik az autopalya brutalis tartopillereit a szerencsetlen falvak kozepen, igy azok kapnak egy ronda, orokos napernyot. Vita, gondolom, nincs. Azutan az epites idejere lefoglaljak a meglevo orszagut egyes szakaszait, es innen a teljes forgalmat a legnagyobb nyugalommal bezavarjak az dzsungelbe.

A dugonak tehat ez volt az oka, illetve ket epitesi teherauto karambolja. Amikor vegul ismet kijutottunk az utra es elertunk a legkozelebbi varoskaig, a megalloban az elkeseredett utasok megrohamoztak a vecet.

Kevesen tudjak, hogy a kinaiak hagyomanyosan a reneszansz Europa mintajara epitik nyilvanos illemhelyeiket. Ahogy 500 evvel ezelott Italia varosallamaiban, ugy itt most a kis- es nagydolog egyarant nyilvanos, tarsasagi viselkedesformanak szamit. A spartai guggoldakat egy fel meter magas oldalfal valasztja el egymastol.

A kinaiak annyiban meg tokeletesitettek is a szocialis koncepciot, hogy itt a vegtermek egy nyitott, kozos elvezeto csatornaba pottyan, es ugy tavozik. Igy munka kozben egymas utan megcsodalhatjuk es kielemezhetjuk a tolunk forrasiranyban kuzdo sorstarsak alattunk eluszo produktumat, sot nemi idozitesi es celzasi gyakorlat birtokaban meg kozos alkotasok letrehozasara is modunk nyilik.

Utkozben athaladtunk a hangzatos nevu Xishuangbanna tartomanyon, Kina sajat tropusi videken, amelyet a thaiok tavoli rokonai laknak. A nok ennek megfeleloen egybol csinosabbak lettek, derekig ero, kekesfekete hajuk nott, raadasul a masutt annyira jellemzo, kevesse felkavaro nepi kinai noi ruhatar helyett voros-narancs selymekbe burkoltak magukat, tovabbi elonyukre. Dolt a napfeny, hajladoztak a palmak, mar elore Laoszban ereztem magam.

Reggel 7 helyett este fel 10-kor ertunk Menglaba, ami a hatar elotti utolso varos. Teljesen angolmentes hely: meg ott se tudnak egy kukkot se, ahol pedig kiirtak magukat angolul is. Egy elelmes helyi kozvetito kisvallalkozo segitsegevel talaltam szobat; o besoporte megerdemelt jutalmat, en pedig esti setara indultam.

Mengla ilyenkor is teljes gozzel mukodik. Mindent lehet kapni, leginkabb persze lanyokat, akik kozott ranezesre ukranok vagy beloruszok is akadnak. Nyitott uzleteikben szorgoskodnak a fodraszok: nagyon tetszik, es Kunmingban ki is probaltam, hogy cseppenkent vizezve ugy mossak meg samponnal a delikvensek hajat, hogy azok kozben vegig a fodraszszekben ulnek, de megsem lesz vizes a ruhajuk. Az en egy oras, ket mosas + vagas + fej- es vallmasszazsos fullextras kezelesem 270 forintba kerult.

Egy ranezesre ujgur utcai hussutotol beszereztem szereny, de csipos vacsoramat, majd uditot vasaroltam egy boltban. Alapveto utazotipp, hogy a chili es a szensav egyarant kivalo gyomorrendezo, es sokat is segitettek a masfel napos buszut artalmainak feledteteseben.

Azzal a remenyteli gondolattal aludtam el, hogy mar csak 60 kilometer a laoszi hatar.

Olvass még! Az út összes tudósítása:

KÁCIÓ | AKÁCIÓ | One night in Bangkok... | Bangkok 2: a helyzet nem enyhul | Bangkok 3: anti nyamuk | Bangkok 4: a kutyuk birodalma | Bangkok-Hongkong 5: 184-55-13 | Hongkong 6: high-tech szilikozis | Hongkong 7: irany Kina! | Kina 8: behatolunk | Kina 9: cukorsuveghegyek | Kina 10: oszman tusz | Kina 11: az isten hata mogott | Kina 12: pu-erh | Kina 13: bucsu, kepben es hangban és filmen | Kina 14: mennek en, de nem ereszt | Laosz 15: most nyugi van | Laosz 16: ria, ria, malaria? | Laosz 17: pillanatkepek Luang Prabangbol es Vientianebol | Thaifold 18: hogy hivjak ezt a viragot? | Thaifold 19: lirai viasz | Thaiföld 20: Ayutthaya, az önmúzeum | Thaifold 21: boldog uj esztendot! | Thaifold 22: a gitart pedig magaddal ne vidd | Thaifold 23: exit strategy

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (3)

1

NagyGa1, 2006. március 31. péntek, 05:59 (#)

Már kezdtem azt hinni hogy vallatóra fogtak a civil ruhások.

Kis kiegészítés:
chilit enni hosszabb repülő- és főleg buszút előtt kimondottan rossz ómen.

2

Guczó, 2006. április 5. szerda, 10:23 (#)

Xishuangbanna nem tartomány hanem megye, Yunnanban.

3

ses, 2006. április 5. szerda, 11:48 (#)

koszi a pontositast!


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork