Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53852 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Ghána 0: hajnalban indulunk

ervin cikke a Hátizsák rovatból, 2006. november 9. csütörtök, 20:17 | 26 hozzászólás

Ha Antarktiszt nem számítjuk, és most nem számítjuk, mert csak úgy jön ki a mondat, akkor Afrika az utolsó kontinens, amelyre ezidáig még nem sikerült betennem a lábamat. Ám a dolgok mostani állása szerint ez a felháborító hiányosság már csak holnap estig éktelenkedik az életrajzomban.

Vár ránk az egyik legbarátságosabbnak tartott afrikai ország, amelyről máris megtudtunk egyet s mást, pedig még nem tudunk semmit. Meséltek róla a rádióműsorunk vendégei, és áradozott róla a félvér fotomodellünk. Tudjuk, hogy az emberek nagyon feketék, a kaja nagyon csípős, a sárgaláz kórokozója nagyon elterjedt, az agyi malária pedig nagyon kellemetlen. Tudjuk, hogy a mambától a viperáig mindenféle mérgeskígyó szívesen és nagy számban lakja a vidéket. Ezek után ugyan mi tarthatna bennünket itthon?

Három hetesre tervezzük az utunkat Kingával, amiből az következik, hogy sajnos nem leszünk itt, amikor a jelenlegi skandináv nyiroknak vége szakad és beköszönt a gyönyörű magyar november. De a Télapóra már igyekszünk hazaérni.

Az írás címében szereplő szám azt a reményt közvetíti, hogy jön még 1-es és 2-es cikk is, sőt több. Ha az ottani informatikai felszereltség is úgy akarja, akkor legközelebb már odakintről jelentkezem.

Sziasztok!

Folytatás: Ghana 1: Akwaaba

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (26)

1

gorfi, 2006. november 9. csütörtök, 20:45 (#)

szia

2

nyelv-ész, 2006. november 10. péntek, 08:50 (#)

Miért nem a svájci Alpokba mentek?

3

Ali, 2006. november 10. péntek, 09:39 (#)

Ilyen rossz a helyzet, hogy már Ghánába is érdemes elmenekülni? :)

4

katmandu, 2006. november 10. péntek, 23:18 (#)

Jó utat, és sok érdekességet, amiről jóféle beszámolókat várunk :)

(Szívesen összevetném a mostani afrikai helyzetjelentést a kedvenc globetrottereim Afrika könyvében leírtakkal, de ők pont nem jártak Ghánában, amit az is magyarázhat, hogy akkor még Ghána nem létezett - kvízfodder :) )

5

Dr. Minorka, 2006. november 10. péntek, 23:43 (#)

Livingstone? Stanley?
Széchenyi Zsigmond?

6

tekatana, 2006. november 11. szombat, 02:58 (#)

mázlisták! :) képeket is, sokat! (ha eltévedtek, van ismerősöm ott)

7

katmandu, 2006. november 11. szombat, 10:05 (#)

#5/Minorka:
Off.
:) Ghana csak 1957 óta létezik mint önálló állam, a Wiki szerint.

A szóban forgó globetrotterek a XX. század két leghíresebb közép-európai utazója.
Hazájuk neves autógyárának termékeivel járták be a több évig tartó, Dél-Európa - Afrika hosszában - Fokváros - Dél-Amerika - Közép-Amerika, illetve Közel-Kelet - India - Távol-Kelet - Szovjetunió hosszában vissza vezető utakat. Kalandjaikról filmeket forgattak, és fotókkal és néprajzi-helytörténeti elemekkel bőven megspékelt könyveket írtak (kilenc nagy alakú kötetet), a tizedik ha jól tudom, a Szovjetuniót is részletesen bemutatta volna, de az ott tapasztalt valóság bemutatását az illetékesek jobbnak látták nem engedélyezni.

Na jó, ne találgassunk:

Manapság sajnos kevesen ismerik Jiří HANZELKA és Miroslav ZIKMUND nevét, pedig amit végigcsináltak, azóta is páratlan. Könyveiket nálunk is nyomban kiadták, antikváriumokban még fellelhetők, de egy reprintet is megérdemelnének.

Fantasztikus dolog lenne az is, ha bevállalós mai globetrotterek amolyan emléktúra jelleggel végigmennének ugyanazokon az útvonalakon, és a régivel összevetett, afféle "akkor és most" beszámolókkal mutatnák meg, mekkorát változott a világ 50 év alatt.
De félő, hogy irdatlan pénzeket emésztene fel, nem biztos, hogy a cseh autógyárak szponzorálnák, az út veszélyeiről nem is szólva...

Mert ezek a srácok kajakra elmentek a fejzsugorító suarákhoz is az őserdőbe, megküzdöttek a magashegyi utakkal és a sivataggal - mindezt olyan korban, amikor nem létezett még se GPS, se mobiltelefon, se semmi. A Tatra 87-ben pedig nem volt légkondi :)

8

Dr. Minorka, 2006. november 11. szombat, 14:00 (#)

Khm, khm.
Szóval nekem kedvenc szerzőim között vannak, mind a mai napig (nem is beszélve a Tatraplanról). A wikipédiás megjeygzést nem értem, hiszen Stanley/Livingstone XIX. századi, Széchenyi 1945 előtt is volt Afrikában. DE!
Afrika az álmok világában és a valóságban: (Afrika snu a skutečnosti) Jiři Hanzelka, Miroslav Zikmund [ford. Szőke Lőrinc, Fendt Pál, Tóth Tibor] [bev. Tóth Tibor] [ill. František Přkryl].
Budapest Művelt Nép 1954 Prága ARTIA Ny.
Háááát:) bár valószínűleg a Ghána elnevezés alkalmazása az adott területre nem 1957-ben bukkant elő egy nap alatt.
Találtam egy ilyet is az OSZK katalógusában:
Berkesi András:
A Hanzelka und Zikmund nyomdokait követő Weltexpedition program [Andreas Berkesi].
Megjelenés: [Budapest] [s.n.] [196?]
Megjegyzés: Tréfás útinapló

9

katmandu, 2006. november 11. szombat, 14:15 (#)

Nekem is itt figyelnek a könyveik a polcon, az Afrika 2 kötete éppenséggel az 1967-es Tatran (Bratislava) (újra)kiadásban, azonos fordítókkal. Át kéne nyálazni, de úgy rémlik, hogy az ő útvonaluk nem érintette Ghánát, attól jóval keletebbre haladtak Dél felé.

10

Author Profile Page stsmork, 2006. november 11. szombat, 21:35 (#)

Nahát, én eddig azt hittem, hogy Hanzelka és Zikmund afrikai könyvéről rajtam kívül senki se hallott :-) A nagyapámnál ott állt a polcon, és gyerekkoromban sokat forgattam, bár a szöveget nem olvastam végig, jobbára csak a képeket nézegettem...

11

nz, 2006. november 12. vasárnap, 13:08 (#)

nekem is megvan a hanzelkás könyv. és a zikmund igazából zigmund.

12

mami, 2006. november 13. hétfő, 13:28 (#)

Nyugtassatok meg, hogy nem én vagyok az egyetlen tudatlan, aki nem ismeri ezeket a neveket...

13

nyelv-ész, 2006. november 13. hétfő, 14:29 (#)

mami,
ez leginkább autóbuziknak és Afrika-kutatóknak nem újdonság. A Hanzelka-Zigmund páros egy Tatra gépjárművel végigjárta a fél világot, a gyár hírnevét öregbítve.

14

katmandu, 2006. november 13. hétfő, 15:56 (#)

mami:
Ahogy nyel-vész írta, a Tatra szponzorálta az útjukat, de nem csak erről (autóról és Afrikáról) szólt a dolog, sőt talán a Tatráról a legkevésbé. A gyár fizette a költségeket, adott nekik egy felspézizett Tatrát, ami Egyiptomban összetört, így jobb híján egy ottani Tatra lerakatból kapott széria Tatra 87-tel folytatták és csinálták végig.

De nem roadshow volt, nem is autótechnikai beszámoló, hanem vérbeli riportút, emberközeli, nem turista jellegű, rengeteg néprajzi, helytörténeti anyaggal (meg persze a kötelező vörös farkakkal, de ezeket át kell ugrani :) )

(mint ahogy írtam korábban is,) Jirko és Mirko 1948-ban indultak el az első nagy utazásra, Afrikát átszelték hosszában, Fokvárosból áthajóztak Argentínába, onnan a Kordillerák és az őserdő érintésével fel a közép-amerikai banánköztársaságokba, és onnét haza. A második nagy túra évekkel később startolt, akkor már négyen mentek, 2 Tatra minivannel, és a Közel-Kelettől a Himalájáig kalandoztak, és a Szovjetunión át jöttek haza.

Érdemes összevadászni a 9 vaskos könyvüket! Bár a politikai és gazdasági adatok ma már elavultak, a távlatok még érdekesebbé teszik a beszámolókat. Főleg, ha valaki ismeri azokat a helyeket ma - összevetheti, mi változott és mi nem :)

15

katmandu, 2006. november 13. hétfő, 15:58 (#)

off: nálam az összes könyvben "Zikmund" szerepel, ezt a Zigmund írásmódot nem ismertem eddig...

16

sic, 2006. november 13. hétfő, 16:02 (#)

#12-Mami: nem ismerem ezeket a neveket. Igy màr ketten tudatlankodunk :)

17

mami, 2006. november 13. hétfő, 16:03 (#)

Nagy kő esett le a szívemről.

18

Dr. Minorka, 2006. november 13. hétfő, 18:54 (#)

http://www.team.net/www/ktud/Tatra_history_auto4.html
az oldal szerint 1947-ben utazgattak...
----------------
Idétlen off idézet a fenti webhelyről:
"a convertible prepared by the Czech coachbuilder Sodomka."

19

katmandu, 2006. november 14. kedd, 12:19 (#)

#18/Minorka:
Igazságod van, mert 1947. április 22-n indultak el, de tegyük hozzá, hogy az utazás több szakaszból állt és több kontinenst is érintett :)

Az afrikai szakasz (a fokvárosi behajózásig) 38.499 km hosszú volt, és 431 napig tartott. Aztán következett a dél- és közép-amerikai szakasz, de most azokkal ne offolódjunk, maradjunk Afrikánál :)

20

nyelv-ész, 2006. november 14. kedd, 20:47 (#)

Sodomka: http://auta5p.car.cz/katalog/sodomka/sodomka.htm

21

Dr. Minorka, 2006. november 14. kedd, 23:34 (#)

Volt egy testvércégük is a Gomorka. Híres vevőjük volt a Lót család.

22

katmandu, 2006. november 15. szerda, 09:22 (#)

Komolytalan népség vagytok :)
A Sodomka egészen más, nem cég, hanem egy furcsán kupolás alakú, jobbára nátriumkloridból álló, kisebb domb :)

23

nyelv-ész, 2006. november 15. szerda, 21:41 (#)

Télleg volt ilyen karosszériaépítő cég, istókzicsi!!!

24

Dr. Minorka, 2006. november 15. szerda, 22:27 (#)

És ollan szép járgányokat gyártottak, hogy a vevők sóbálvánnyá meredtek. Így aztán csődbe mentek, mert elfogytak a vevők...

25

tmnk, 2006. november 17. péntek, 16:28 (#)

Ha tudtok, akkor csekkoljatok valami jobbféle klubot, és leginkább szerezzetek be sok zenét!!! :-)

26

Ali, 2006. december 17. vasárnap, 13:19 (#)

Mail-rendezgetés közben botlottam bele ebbe, elkésett, de legalább csak látszólag on. :)

Porig bombázni Ghánát
http://index.hu/velemeny/eheti/westwing6046/


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork