Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53867 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek

Ghana 8: A vegere elegunk lesz?

ervin cikke a Hátizsák rovatból, 2006. december 2. szombat, 16:55 | 2 hozzászólás

Tamale Eszak-Ghana legnagyobb varosa. Del fele ereszkedve itt alltunk meg aludni. Az ejszaka atlaghomerseklete idealis, 22 fokos volt - igaz, ez ugy jott ossze, hogy ejfelig 40 fok duhongott, utana pedig egeszen reggelig 11.

Előzmény: Ghana 7: Munka es igazsagszolgaltatas

Amikor megint rank koszontott a light-out nevu nemzeti intezmeny, es leallt a ventillator, mar ereztuk, hogy ebbol baj lesz. Elhataroztuk, hogy elmegyunk setalni. Kozvilagitas persze Tamaleban sincsen, meg akkor se, ha van aram, de ez nem akkora gond: mivel a ghanai utcak menten tobbnyire fedetlenul vezetik a szennyvizcsatornakat, orr alapjan eleg jol lehet tajekozodni.

Hosszabb tavon persze megsem akkora otlet a szagtura, igy visszasomfordaltunk a szalloba, lezuhanyoztunk, bar csak meleg viz volt, azutan torolkozes nelkul bedoltunk a forro agyba, hatha majd a parolgas segit rajtunk. Aztan reggel arra ebredtem, hogy megfaztam. Az afrikai nyarban.

Eltomodott arcureggel, tusszogve tunodtem az elet kiszamithatalansagan, mikozben a busz a Mole Nemzeti park fele zotyogott velunk. Mar jocskan tul voltunk a szokasos, elkepeszto toketlenkedesen es agressziv dominanciaprobakon, amelyek a ghanai nepi tavolsagi buszok indulasat torvenyszeruen megelozik. Amit ezek az amugy derek emberek ilyenkor muvelnek, az semmilyen civilizacios szintet nem ut meg - es mivel utolag, egy palmafas tengerparton ucsorogve irom ezeket a sorokat, mikozben a labammal szorakozottan a homokot sepregetem magam alatt, nem az indulat beszel belolem.

Mi persze mindig igyekeztunk kimaradni a civakodasbol, bar Kinga idonkent utolagos bosszut allt a helyieken azzal, hogy a busz leghatso uleserol, ahova rendszerint bennunket delegaltak, menet kozben lekeredzkedett pisilni. Mivel itt a busz kozepen is ulnek, ehhez oda-vissza keresztul kellett masznia a tobbiek fejen, amin en felhotlenul tudtam szorakozni.

Ghánai képek

Moleban megneztuk az elefantokat, pontosan ugy, ahogy terveztuk. A minket kisero fegyveres vezeto a dramai hatas kedveert ugyan mondogatta, hogy nagy es gonosz allatokrol van szo, am az egyetlen ormanyos, amelyik az utunkba kerult, latvanyosan ugyet sem vetett az expedicios csapatunkra, pedig abban rajtunk kivul volt meg kilenc vidam, a hormonkezelt tejtol oriasira es pirospozsgasra nott dan fiatal is, akik ricsajukkal atmenetileg minimalisra apasztottak a park megtekintheto vadallomanyat.

A parkon belul aludtunk az egyetlen vendeghazban, amelyhez meg uszomedence is tartozott, bar abban meg a sekelyebb vegen sem lehetett a viz fenekere latni. A reggelire vasarolt ananaszunk hejat ket varacskos diszno szo szerint terden allva kunyeralta el tolunk:

Lattunk aztan egy hatalmas him paviant is, amely egy egesz kisiskolas osztalyt tuszul ejtett a kozeli falu iskolajanak tantermeben, mig vegul a tanarok eszrevettek es elzavartak onnan. Ugyanez az allat kesobb megprobalkozott azzal is, hogy a szemunk elott feltorje a bungalonk ajtajat. Ember es allat egyuttelese az orszagnak ezen a szegleten meg tartogat meglepeteseket.

A kovetkezo celpontunk menet kozbeni improvizacio eredmenye volt. Eleve tulzas lenne azt allitani, hogy kiforrott utitervvel erkeztunk Ghanaba, es az itt tapasztaltak alapjan ennek nem is lett volna ertelme. De Wa varosarol meg csak nem is hallottunk korabban: a helyi televizion lattuk veletlenul, hogy epp nepi tancfesztival zajlik ott, es elhataroztuk, hogy megnezzuk.

Ghánai képek

Az elhatarozasok megvalositasa azonban Ghanaban sem egyszeru dolog, kivaltkepp, ha videki utazast is magaba foglal. hajnal negykor ki kellett jonnunk a parkbol, mert ekkor indult onnan az egyetlen busz, bar nem arra ment, amerre mi szerettunk volna. Az elso faluban leszalltunk, egy onzetlen helyi fogados jovoltabol egy aprocska szobaban ingyen megalhattunk reggelig, amikorra a csatlakozasunkat vartuk. Az meg is jott idejeben, de tele volt, igy nelkulunk haladt tovabb. Kovetkezett a B terv: kis lepesekben, tobbszori jarmuvaltassal kuzdottuk el magunkat Waba.

Ugy kepzeltuk, hogy az egesz varos a fesztival lazaban eg, elvegre az orszag valamennyi regiojabol erkeztek ide tanccsoportok, hogy egy het alatt bemutassak egymasnak es a kozonsegnek a produkciojukat. Ehhez kepest azt tapasztaltuk, hogy senki nem tud semmirol. Informacio utan kutatva mar megjartuk a rendorseget is, mindhiaba. Vegul Kinga zavarbaejto, de neha modfolott hasznos paranormalis kepessege lenditett tul bennunket a holtponton. Az utcan odalepett egy talalomra kivalasztott ferfihez, aki nehany perc beszelgetes utan a Ghana Tourist Board helyi kepviseletenek mar bezart (!) irodajabol kicsempeszett nekunk egy gepelt papirt, amelyen egy legalabb feleves "Draft Programme" szerepelt. Jobb hijan ebbol tajekozodtunk.

Masnap volt a fesztival utolso aktiv napja, ugyhogy meg epp elertuk az akciot. Szerencsenkre a program ugy alakult, hogy valamennyi nagyobb regio torzsi tancait lattuk. Miutan nagy Azsia-rajongok vagyunk, mindent osztonosoen az ott latottakhoz hasonlitunk. A tanc sem volt kivetel. Delkelet-Azsiaban a tobbnyire lassu, meltosagteljes zene es a hosszu ideig tanult, kifinomult mozdulatok jellemzoek. Ezzel szemben Ghana tanulatlan es spontan volt: minden tanccsoport maga a megtestesult energia.

Ghánai képek

A tancokon folul minden regio fonoke hosszu es unalmas beszedeket tartott, pontosabban olvastatott fol valamelyik alattvalojaval: itt ez a szokas. A fonokok azzal is erositettek a feudalis hangulatot, hogy a sajat torzsuk tanca kozben leballagtak a VIP-podiumrol es fenseges arccal papirpenzeket szortak a halasan gazsulalo muveszek koze. A program vegeztevel aztan a fonoki terepjarok behajtottak a szinpadkent elkeritett mezo kozepere, hogy a hazaindulo nagy embereknek ne kelljen sokat gyalogolni.

Mi stoppal igyekeztunk visszajutni a varosba, es a mellettunk megallo szemelygepkocsi vezetojeben meglepetesunkre az egyik beszedet tarto nagyfonokot ismertuk fel. Lathatoan jol esett a hiusaganak, hogy tudtuk, kicsoda, es amikor elvtelenul megjegyeztem, hogy mekkora megtiszteltetes szamunkra, hogy pont o vett fol minket, akkor joindulatuan azt valaszolta, hogy tenyleg az.

Masnap reggel a ghanai buszkozlekedes ujabb, remelhetoleg utolso melypontjat tapasztaltuk meg - bar az esetek tobbsegeben, amikor ilyesmit le mertem irni, az elet menetrendszeruen meggondolta magat.

Reggel nyolcra hirdettek meg a busz indulasat, es az utasok idoben megjelentek. Kiderult azonban, hogy egy-ket kozepso potszekre nem sikerult eladni a jegyeket, igy az ott levo tobb mint 60 utast a profitmaximalizalas jegyeben inkabb negy oran at varakoztattak, vegeredmenyben sikertelenul. Mindekozben pedig nyolckor beinditottak a busz motorjat es le sem allitottak tobbet, holott semmi gond nem volt vele; igy vegeredmenyben meg jocskan buktak is a foloslegesen elhasznalt uzemanyagon.

Ugyanez a tortenet egyebkent kisebb elteresekkel tobbszor megismetlodott az utunk alatt, es jol illusztralja, hogyan viszonyulnak a helyiek a strategiai gondolkodas temakorehez. Onmagaban a keses persze nem problema, mindenhol elofordul a fejlodo vilagban, aki hatizsakkal utazik, hozzaszokik. Viszont a keses nem szokott nyilvanvalo butasaggal parosulni, e tekintetben Ghana uj elmenyt jelent.

A Wabol indulo busz szemelyzete nehany oraval kesobb koronazta meg a tenykedeset. Elfogyott alolunk a betonut, es a szokasos voros portenger kovetkezett, mire raparancsoltak az utasokra, hogy azonnal tekerjek fol a naptol vedo fuggonyoket, nehogy azok bekoszolodjanak es nekik ki kelljen oket mosni. Egy csecsemovel utazo anyuka tiltakozni kezdett, hogy a babaja megsul arnyek nelkul, es tobben a vedelmere keltek. Ekkor a buszosok ugy rendeztek le a vitat, hogy azon az oldalon egyszeruen leszakitottak a fuggonyt tarto zsineget.

Ez a primitiv hozzaallas az, amelyhez foghatot mashol sose tapasztaltunk. Joreszt ez az oka annak, hogy Ghanaban - az altalunk bejart ossze tobbi orszaggal ellentetben - nem igaz az a mondas, hogy az utazas maga adja az elmenyek felet. Masutt a legegyszerubb jarmuveken utazni annyit tesz, hogy a leheto legtobb helyi emberrel kerul kapcsolatba az utazo: itt az olcso utazas nem poen, hanem kellemetlen szuksegszeruseg, amelyen tul kell esni. Zsufoltsag, tomeg, varakozas es nem letezo higienia sokfele elofordul. Ennyi veszekedest es a helyieken is tukrozodo oromtelenseget csak itt talaltunk.

Ghánai képek

Az egesz napra kinyulo buszozas vegen az orszag masodik legnagyobb varosaban, Kumasiban ejszakaztunk. Masnapra nagy piacozast terveztunk, hiszen itt talalhato egesz Nyugat-Afrika legnagyobb piaca. Azonban nem szamoltunk azzal, hogy vasarnap lesz: az egymast tulharsogni igyekvo kereszteny felekezetek templomain kivul minden zarva volt, a piac, bar igy sem volt kicsiny, csak arnyeka onmaganak. Celtalanul bolyongtunk egy darabig, vegul osszefutottunk nehany korabban megismert utazoval, akik ugyanabban a cipoben jartak, mint mi. Egymas tarsasagaban toltottuk az estet, majd masnap hajnalban mindenki ment, amerre latott.

Mi a magunk reszerol az idaig latott legjobb - es igazabol egyetlen valamirevalo - ghanai busszal, a draga allami busztarsasag legkondicionalt jarmuvevel, a deli partvideket vettuk celba. Ugy dontottunk, eleg volt a porbol es a kuzdesbol; pokolba a kokemeny utazo gondosan kultivalt imidzsevel, a hatralevo napokat pergo homokban, buja napfenyben, a hullamzo tenger oleleseben fogjuk eltolteni!

Folytatás: Ghana 9: Finálé

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (2)

Penálen, 2006. december 2. szombat, 19:31 (#)

Na, a végén még vmi pozitívat is fogunk olvasni :)

varanusz, 2006. december 7. csütörtök, 01:06 (#)

Véletlenül találtam ezt a kis képi illusztrációt, ahol is mindenféle törzsi királyok pózolnak udvartartásukkal. Mind a Guineai-öböl partja környékéről valók.

Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.

Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork