Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53885 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Keddi kvíz 85: Miről szól ez a statisztika?

Ervin cikke a Kvíz rovatból, 2006. február 5. vasárnap, 00:26 | 108 hozzászólás

Íme, egy statisztika, amelyet a minap találtam egy angol nyelvű újságban:

Statisztika

A kérdés adódik: miről szólnak a számok? Halovány segítségül csak annyit mondok, hogy engem meghökkentett a dolog - ezért is lett belőle feladvány. Aki látta az ominózus újságot, legyen olyan kedves, és ne árulja el a megfejtést. Kíváncsi vagyok, hogy a hozzászólásokban ötletelve és együttműködve ki tudjátok-e találni a megoldást.

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (108)

1

gorfi, 2006. február 5. vasárnap, 00:47 (#)

Az írástudatlanok aránya?

2

gorfi, 2006. február 5. vasárnap, 00:57 (#)

Jobb lett volna, ha előbb nézem meg a világatlaszt, vannak eltérések bőven, szóval mégse a fenti a megoldás. :)

3

Konrad, 2006. február 5. vasárnap, 00:58 (#)

muzulmánok?

4

pite, 2006. február 5. vasárnap, 01:08 (#)

iszlámot mondtam volna én is, de az több lenne néhol 50%-nál.

5

Konrad, 2006. február 5. vasárnap, 01:25 (#)

Az az 50% az nem 50+%?

6

NagyGa1, 2006. február 5. vasárnap, 02:05 (#)

Valahogy az alábbi karaktersorozatot nem tudom dekódolni:
>10%-50+%

7

tko, 2006. február 5. vasárnap, 05:10 (#)

hiv-infected population

8

mr.soka, 2006. február 5. vasárnap, 09:12 (#)

demografiai mutatok? talan szuletett gyerekek szama?

9

ferenc, 2006. február 5. vasárnap, 09:13 (#)

bar nem latni Kuba es Haiti szinet, de nem hinnem hogy szubszaharai afrikarol meg Kinarol nem lenne hiv population adat

10

mr.soka, 2006. február 5. vasárnap, 09:18 (#)

eh ... szuletes nem : http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/rankorder/2054rank.html

11

mr.soka, 2006. február 5. vasárnap, 09:20 (#)

es ez alapjan ugy tunik hiv sem : http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/rankorder/2156rank.html ;)

12

p44, 2006. február 5. vasárnap, 09:24 (#)

Azok aránya, akik nem láttak még számítógépet?

13

p44, 2006. február 5. vasárnap, 09:28 (#)

Ez se jó, Törökország is fekete... Gyanús, hogy az iszlám országok feketék + India. Vallási fanatikusok aránya? :)

14

gorfi, 2006. február 5. vasárnap, 09:33 (#)

Szerintem ha a fanatikusok vagy az iszlám hívők aránya lenne, az nem lenne meglepő.

15

mr.soka, 2006. február 5. vasárnap, 09:37 (#)

es Del-Amerikaban milyen fanatikusok vannak? vannak?

16

ses, 2006. február 5. vasárnap, 10:41 (#)

Sziasztok, hintek csak azokra, amit még nem kezeltetek magatok:

- (14) vajon hogyan definiálná a "fanatikus" szót a statisztika készítője?

- (13) India nem fekete, csak India déli része.

A HIV-es tippet örülök, hogy lelőttétek; a muzulmán országokra jellemző, sokkal kisebb szexuális szabadságfok és szigorúbb erkölcsök miatt kifejezetten nem tartoznak a HIV-sújtotta mezőny élvonalába.

17

gorfi, 2006. február 5. vasárnap, 10:51 (#)

Én a 14-esben arra utaltam, hogy szerintem nem tetted volna fel a kérdést, ha a fanatikusok aránya lenne a megfejtés, mert annyira nem lenne meghökkentő (hogy kirakd feladványnak). Meg aztán tényleg elég nehéz meghatározni, hogy ki a fanatikus és ki nem.

18

mr.soka, 2006. február 5. vasárnap, 11:02 (#)

ki lenne ongyilkos merenylo ha arrol van szo?

19

Dr. Minorka, 2006. február 5. vasárnap, 11:40 (#)

Lehet, hogy rosszul látom, de a felsorolt értékek rosszul vannak megadva:
nincs adat
az érték 1%-nál kevesebb
az érték 1-10% között van
az érték nagyobb 10-50%-nál, vagyis 51-100% között van (ha kerekítünk)
----------
Mi az ami közös Brazíliában, Egyiptomban, Iránban, Kazahsztánban, Keralában, és Afganisztánban nincs adat.
Túl kevés az ismert adat ennek a megfejtéséhez.

20

Dr. Minorka, 2006. február 5. vasárnap, 11:42 (#)

Bocsánat, nem olvastam NagyGa1 megjegyzését!

21

inscius, 2006. február 5. vasárnap, 11:44 (#)

kockás fejkendőt viselők aránya? :)

22

eszpee, 2006. február 5. vasárnap, 11:51 (#)

Mezőgazdaságból élők aránya?

23

Dr. Minorka, 2006. február 5. vasárnap, 11:56 (#)

A mezőgazdaságból élők aránya nem lehet a megfejtés. Ugyanaz az érték van Angliára, mint Lengyelországra, Oroszországra.

24

eszpee, 2006. február 5. vasárnap, 11:59 (#)

Én el tudom képzelni, hogy a lakosság arányához képest kevesebb, mint 1% mindhárom országban.

Ne felejtsük el, hogy ses meghökkent a statisztikán! Min hökkenhetett meg? :)

25

eszpee, 2006. február 5. vasárnap, 12:08 (#)

Közben abból, hogy a fekete területeket max 50+%-ra írják, arra gondolok, hogy lehet, hogy csak férfiakra vagy nőkre vonatkozik a statisztika.

26

eszpee, 2006. február 5. vasárnap, 12:09 (#)

Illetve segítség lehet Spanyolország, mi az a dolog, amiben csak ők magasabbak 1%-nál? A muzulmános vonal is nagyon gyanús persze, de Franciaországban is rengeteg muzulmán él, illetve akkor meg gyanús Dél-Amerika.

27

Peter Orosz, 2006. február 5. vasárnap, 12:50 (#)

(tegnap reggel olvastam ezt a vécén és én is nagyot néztem--kíváncsi vagyok megfejti-e valaki)

28

eszpee, 2006. február 5. vasárnap, 13:00 (#)

Valami női jogi dolog lesz esetleg? Japán is 1-10 között...

29

lipilee, 2006. február 5. vasárnap, 13:07 (#)

a sesblog.hu olvasóinak aránya a teljes populációhoz képest? *lick* :)

30

pite, 2006. február 5. vasárnap, 13:25 (#)

spanyolok voltak nekem is gyanúsak.

31

p44, 2006. február 5. vasárnap, 13:29 (#)

27: hát segitség nélkül elég nehéz lesz, vonatkozhat kajára, egészségügyre, oktatása, munkára, drogra, jogi helyzetekre, fegyverekre, gyakrolatilag bármire. sztem esélyünk sincs :)

32

Deansdale, 2006. február 5. vasárnap, 13:45 (#)

Öööö, srácok, nagyon örülök, hogy van itt ez a jó kis rejtvény, de engem azért érdekelne a megfejtés is. Elküldi valaki levélben, vagy találtok valami más megoldást?

33

ses, 2006. február 5. vasárnap, 13:56 (#)

További hintek:

- az utolsó számsor értelmezése (szerintem): "10%-nál nagyobb és akár 50% fölé is mehet". Ennek alapján gondolkodjatok. (Hehe, mintha segítene.)

- én nem vécén olvastam, mint Péter (27), mégis meghökkentett :)

- a muzulmán vonal értelemszerűen nem jelentéktelen. a meghökkenésem oka pont az volt, hogy az iszlám elterjedtsége mennyire egybeesik ezzel a másik ismérvvel, amit itt kutattak.

- kicsit lököm a szekeret: DEMOGRÁFIAI területről van szó, tehát a Business/Economy/Military helyett a People fejlécre koncentráljatok. :)

Eddig jól nyomjátok egyébként, ügyesen csaptok le a téves elképzelések hibáira!

34

mr.soka, 2006. február 5. vasárnap, 14:00 (#)

akkor ez a 18. even aluliak aranya?

35

nightw, 2006. február 5. vasárnap, 14:05 (#)

Tipp: Szerintem biztos, hogy köze van a mostani próféta-karikatúra-iszlám témához, mert mostani újságban volt. Franciaország valószínűleg azért 1% alatti, mert ott törvény tiltja, hogy valaki gyakorolhassa a vallását oktatási intézményben pl. Az emlékezetes chadoros(ha jól írom) egyetemista lány esete óta. Ott divat asszimilálódni. Szerintem olyan iszlám hívők, akik nem illeszkednek be és a vallásuk minden törvényét kötelezően betartják és inkább azok szerint élnek, mint az állam törvényei szerint. Indiában nagyon sok a hindu. Főleg északon. Örök belső vallási ellentét van.

A tévedes lehetőségét azonban minden egyes állítás tartalámra fent tartom! :)

36

Ali, 2006. február 5. vasárnap, 14:30 (#)

Nekem Japán miatt gyanús a dolog, mert ők is roppant nagy bajban vannak demográfiailag, de nem a legalacsonyabb kategóriában vannak itt, tehát a fiatalok aránya túl egyszerű...

37

mr m, 2006. február 5. vasárnap, 14:33 (#)

szerintem elsiklotok afelett, hogy meghokkento adatrol van szo. mi lehet az ami sest meghokkenti, es raadasul ujsagban kozolheto, ertelmes statisztiksa?
a buzik/vegetarianusok/drogtermesztok aranya a teljes lakossagra nezve?
kis fantaziat vigyetek mar bele a tippekbe!

38

inscius, 2006. február 5. vasárnap, 14:34 (#)

ha kimondottan az iszlámmal függne össze, akkor dél-india és latin-amerika nem lenne képben. A 18 éven aluliak aránya azért nem lehet, mert ez a fejlett országokban sem alacsonyabb 1%-nál. Lehetne a népességnövekedés az utóbbi 20 évben, vagy esetleg az analfabéták aránya?

39

Zuzu, 2006. február 5. vasárnap, 14:47 (#)

Esetleg a lakhatási körülményekkel kapcsolatos?

40

eszpee, 2006. február 5. vasárnap, 14:49 (#)

Analfabéták se lehetnek, az a legjobb helyeken is simán van 1% fölött.

41

inscius, 2006. február 5. vasárnap, 15:14 (#)

esetleg lehetne még valamilyen technika használata. Pl azoknak az aránya, akik életükben egyszer sem telefonáltak, vagy nem ültek tömegközlekedési eszközön, vagy nem találkoztak még számítógéppel.

42

eszpee, 2006. február 5. vasárnap, 15:18 (#)

inscius, el tudod képzelni, hogy ez Japánban magasabb lenne, mint az oroszoknál?

43

ses, 2006. február 5. vasárnap, 15:31 (#)

inscius (38), azt azért ne felejtsd el, hogy dél-Indiában él az Indiában maradt muzulmánok igen jelentős része. Azt perzse nem mondom, hogy ebből következtetést kell levonni.

44

eszpee, 2006. február 5. vasárnap, 15:33 (#)

ses, az egész muzulmán dolog délamerikán bukik. de persze már előbb is utaltál rá, hogy pont nem az a lényeg. :)

45

ses, 2006. február 5. vasárnap, 15:37 (#)

eszpee, én ugyan nem mondtam, hogy nem lényeg, csak azt, hogy "nem mondom, hogy lényeg" - mecsoda különbség! :)

46

eszpee, 2006. február 5. vasárnap, 15:38 (#)

"- a muzulmán vonal értelemszerűen nem jelentéktelen. a meghökkenésem oka pont az volt, hogy az iszlám elterjedtsége mennyire egybeesik ezzel a másik ismérvvel, amit itt kutattak."

ebből gondoltam.

47

p44, 2006. február 5. vasárnap, 15:40 (#)

az olyan 18 éven felüli emberek aránya, akik még nem szexeltek? :)

48

ses, 2006. február 5. vasárnap, 15:41 (#)

OK-OK, én meg azon küzdök, hogy nehogy valaki azt a következtetést vonja le a mondandómból, hogy az iszlám hit oka/következménye az itt vizsgált ismérvnek. Éppenséggel lehet, hogy az, vagy nem az - én nem tudom. Az egybeesés ténye mindenesetre valósnak látszik.

49

Dr. Minorka, 2006. február 5. vasárnap, 15:43 (#)

ses!
"The largest concentrations--about 47 % of all Muslims in India--live in the states of Bihar (13.7 million), West Bengal (20.2 million), and Uttar Pradesh (30.7 million), according to the 2001 census. Muslims represent a majority of the local population only in Jammu and Kashmir (67 % in 2001) and Lakshadweep (95 %). High concentrations of Muslims are found in the eastern states of Assam (31 %) and West Bengal (25 %), and in the southern state of Kerala (25 %)"
http://en.wikipedia.org/wiki/Islam_in_India#Muslims_in_Present_India
Vagyis Dél-Indiában nerm számottevő a muszlimok aránya itt főként az eredeti őslakók (dravidák) élnek.

50

eszpee, 2006. február 5. vasárnap, 15:43 (#)

" Az egybeesés ténye mindenesetre valósnak látszik." - még ha az véletlen is :)

51

ant, 2006. február 5. vasárnap, 15:44 (#)

Analszex-rata?

52

Dr. Minorka, 2006. február 5. vasárnap, 15:45 (#)

Azon férfiak aránya, akik rendszeresen járnak kupoldába?

53

ses, 2006. február 5. vasárnap, 15:46 (#)

Dr. Minorka,

Emelem kalapom, köszönöm a helyreigazítást. Ezek szerint egyedül Keralába tudok kapaszkodni (már amennyire), amely alapján egyébként a téves általánosítást is megtettem.

54

mr m, 2006. február 5. vasárnap, 15:48 (#)

najó túllőttem a célon, ses nem olyan aki a buzikról posztolna térképet.
legyen akkor a házaspárok aránya.
vagy legyen inkább a hitetleneké.

55

p44, 2006. február 5. vasárnap, 15:50 (#)

azok aránya, akik minden nap gyakorolják vallásukat

56

Dr. Minorka, 2006. február 5. vasárnap, 15:50 (#)

Rendszeres borivók aránya? Rendszeres disznóhúsevők aránya?

57

eszpee, 2006. február 5. vasárnap, 15:53 (#)

Borivók?! És a franciák?! :)

58

Dr. Minorka, 2006. február 5. vasárnap, 15:57 (#)

Nem, valami igazán meglepőt keresünk?:)

59

mr m, 2006. február 5. vasárnap, 15:58 (#)

nem a statisztika targya a meglepo, hanem a szamok! csak kerdes hogy a nagyobb szamok a meglepoek vagy a kissebbek.

60

inscius, 2006. február 5. vasárnap, 17:54 (#)

tehát összegezve: egy olyan, demográfiával kapcsolatos mutató, amely főleg az iszlám országokra jellemző, de
1.) amelyben japán jelentősen különbözik a fejlett világ többi államától
2.) amelyben a keresztény latin-amerika különbözik a keresztény európától és észak-amerikától
3.)amelyben spanyolország különbözik európa többi országától.
Mikor közlitek a megfejtést?

61

ses, 2006. február 5. vasárnap, 18:42 (#)

Újabb hintek:

- mr m (54) már-már reményekre ad okot a fantáziálásával.

- ugyanő (59): a nagyobb számok a meglepőek, főleg, hogy 50% fölötti arányok is előfordulnak.

Nem sietünk a megfejtéssel, az utazás az élvezet, nem a célhoz érés.

62

Q, 2006. február 5. vasárnap, 18:45 (#)

Nők bántalmaztása a családok százalékában?

63

inscius, 2006. február 5. vasárnap, 19:01 (#)

a házasságban élő 18 év alatti fiatalok aránya? Bár nem hiszem, hogy van olyan ország, ahol ez 50% fölött lenne..

64

eszpee, 2006. február 5. vasárnap, 19:03 (#)

Q, szerintem az az oroszoknál vagy keleteurópában is magasabb, mint 1%

65

.dot, 2006. február 5. vasárnap, 19:13 (#)

Adott országon belül található, az elmúlt 100 évben felgyújtott nagykövetségek aránya az összes nagykövetséghez.

66

.dot, 2006. február 5. vasárnap, 19:18 (#)

Vajon miért nincs adat közép-amerikáról, dél-koreáról, dél-afrikáról? Kinát meg Észak-Koreát még érteném, de a fentieket nem. Ha Venezuela mérhető, akkor Mexikó miért nem?

67

sbzx, 2006. február 5. vasárnap, 19:27 (#)

Poligámia?

68

.dot, 2006. február 5. vasárnap, 19:34 (#)

sbzx, sztem japánra nem lenne igaz.
Van nekem is egy tippem, cáfoljatok:
Azok aránya akik nem élnek házasság előtt szexuális életet?

69

Dr. Minorka, 2006. február 5. vasárnap, 19:45 (#)

ses (61):
Mondotta volt Torquemada:)

70

Bogi, 2006. február 5. vasárnap, 21:21 (#)

vallási háborúk, vagy vallási okból elkövetett cselekmények miatt meghalt emberek aránya?

71

goli, 2006. február 6. hétfő, 00:43 (#)

ateisták/hívők arámya?

72

stephen fry, 2006. február 6. hétfő, 03:19 (#)

Analfabetak.

Mar az elso hozzaszolo is megmondta. Egesz biztos vagyok benne.

73

yves, 2006. február 6. hétfő, 06:30 (#)

72:
Nem valószínű. Legalábbis a wikipédián lévő térkép eltér ettől (és vannak adatai pl. Kínáról). http://en.wikipedia.org/wiki/Literacy

74

.dot, 2006. február 6. hétfő, 07:59 (#)

72: Mo-n is nagyobb az analfabetak aranya, mint 1%! Japanban pedig valoszinuleg kisebb, mint nalunk..

75

ses, 2006. február 6. hétfő, 11:30 (#)

További hintek:

- nem a vallást nézte a felmérés
- inscius (63) került talán a legközelebb oda, hogy már majdnem (de csak majdnem) köze van a dologhoz, pláne ilyen nickkel.

A találgatóknak: ha valaki beletrafál, kihirdetem győztesnek, tehát a reakció hiánya azt jelenti, hogy nem talált (vagy még nem láttam a blogot a tippje óta). :)

Menni fog ez, üssétek!

76

ses, 2006. február 6. hétfő, 11:41 (#)

Ja, még (66)-ra: az, hogy "nincs adat", nem azt jelenti, hogy az adott területen nem volt mérhető, csak azt, hogy valamiért nem állt rendelkezésre a statisztika készítésekor. tehát azokat a területeket egyszerűen figyelmen kívül kell hagyni sztem, nem pedig azzal kalkulálni, hogy a szakemberek ott hiába küzdöttek a méréssel.

77

Dimi, 2006. február 6. hétfő, 11:55 (#)

Szexualis kapcsolatok a rokonokkal?

78

pblue, 2006. február 6. hétfő, 11:57 (#)

napi összes szexuális aktusból az erőszakosak aránya?

79

Dimi, 2006. február 6. hétfő, 11:57 (#)

Marmint azok a nok aranya, akiknel volt mar szexualis kapcsolatuk a batyjukkal/ apukkal/nagybacsival?

80

ant, 2006. február 6. hétfő, 12:09 (#)

Akkor a hintekbol kovetkeztetve: rokoni hazassagok? Ugy ertem "verfertozes" vagy hasonlo.

81

Deansdale, 2006. február 6. hétfő, 12:29 (#)

Kedves barátaim, valaki legyen oly kedves és dobjon már egy mailt a megfejtéssel, mert bár alapvetően nem vagyok türelmetlen típus, de nem biztos hogy 2016-ban is még visszajárok majd ide kíváncsiságból.

82

ses, 2006. február 6. hétfő, 12:38 (#)

MEGVAN a megfejtés! ant (80) lényegében eltalálta. A statisztika azt mutatja, hogy a lakosság mekkora százaléka származik rokonházasságból az adott területen. Pontosan nem tisztázták a rokonság mibenlétét, de egy utalásból arra lehetett következtetni, hogy legalább unokatestvérségre gondoltak.

Köszönöm a nagy aktivitást - sikerrel rajtolt az új kvízötletünk, ami azt jelenti, hogy a jövőben várhatóan fogunk még ilyesmivel bosszantani benneteket. :)

83

Dimi, 2006. február 6. hétfő, 13:00 (#)

En elobb voltam! (79)

84

Dimi, 2006. február 6. hétfő, 13:10 (#)

De az ant tippe pontosabb. Visszavonom.

85

Q, 2006. február 6. hétfő, 15:06 (#)

A "No data" országokban, azért nincs erről adat, mert kiakadtak a mérőeszközök? :)

86

ant, 2006. február 6. hétfő, 16:21 (#)

En nyertem, EN nyertem, EN NYERTEM! ;-) Mi a nyeremeny?!

87

mr m, 2006. február 6. hétfő, 16:37 (#)

akkor most beszéljük meg, hogy mi volt ezen a meglepő

88

ses, 2006. február 6. hétfő, 16:42 (#)

mr m, számomra az, hogy ilyen erős korreláció van a két dolog között: belterjes házasodás és muzulmán hit. kíváncsi vagyok, hogy van-e bármilyen irányú ok/okozati kapcsolat a kettő között, esetleg egy közös ok, vagy tök véletlen a két jelenség együttes megléte.

89

eszpee, 2006. február 6. hétfő, 16:46 (#)

Ha Japántól és Spanyolországtól eltekintünk, akkor nagyjából az elmaradott térségekben jellemző ez a khm "extrém módon értelmezett szűk család" dolog.

Japántól és Spanyolországtól meg pont eltekinthetünk, hiszen ott nincs sok muzulmán. (Franciaországban például több van, mint a spanyoloknál.)

90

ant, 2006. február 6. hétfő, 17:01 (#)

Ahol (penzert) adjak a feleseget, ott nyilvan egyertelmu, hogy olyat veszel, amit mar valamennyire ismersz: azaz egy kozeli hozzatartozot...

91

Ize, 2006. február 6. hétfő, 20:54 (#)

Februari IPM, Feljegyzesek Abu-Dzabibol hazafele cimu cikkbol idezet:"Mohamed eloirja az unokatestverek hazassagat..."

A cikk massal magyarazza mint ant;-)

Gyakori volt a ferfiak korai halalozasa es az ozvegyet elkergettek a sivatagba. Unokatestverrel /rokonnal/ ezt kevesbe teszi meg a csalad maradek resze...
Emlitik meg, hogy meglepo modon sokkal kevesebb a rendelenesseg, mint hitte a tanultak alapjan a cikk iroja (Czeizel Endre)

92

Trau, 2006. február 6. hétfő, 21:58 (#)

Napsugarast!

ses:
Annak idejen nemi nyilvanossagot mar kapott a Nagy-Britanniaban elo pakisztaniak kozotti igen gyakori csaladon beluli hazassag.
A tanulmany keszitoi (ha jol emlekszem igy egy sajat elemzes keszitesenek kellos kozepen) olyasmivel magyaraztak a meglepoen magas adatokat, hogy a bevandorlok gyakorlatilag szigetszeruen, az integraciotol kevesse erintetten elnek, dolgoznak, igy nagyon keves "kulsos" hazastars erkezik. Sokkal jobban biznak a sajat kulturkorukbol, "enklavejukbol" erkezokben. Mivel azonban a pakisztani kozosseg tagjainak szama veges, s koszonhetoen az egyre nehezebb bevandorlasi proceduranak, egyre nehezebb "friss vervonalat" talalni, szuksegszeruen erosen megemelkedett a csaladon beluli hazassagok szama.


Udv!

Trau
traucsacska.blogspot.com

93

ses, 2006. február 6. hétfő, 23:02 (#)

Trau (92), ez tanulságos történet, csak hát nem mond semmit arról a helyzetről, amikor közel, s távolban mindenki hithű muzulmán, és mégis az unokatesó marad a nyerő ;) márpedig a statisztika alapján ez a helyzet.

lehet, hogy ize (91) fején találta a szöget, nem tudom.

94

Adi, 2006. február 6. hétfő, 23:42 (#)

Kicsit késve, de neveznék: a kék emberek aránya a teljes lakosságon belül? :))

95

Trau, 2006. február 6. hétfő, 23:45 (#)

Napsugarast!

ses:
Nah ezert volt eleve korlatos az en tortenetem: egyetlen orszag kisebbsegi csoportjanak hazassagi szokasaira. A nagy osszkep okairol nincs sok otletem, talan valamely iszalm-tudo jopostolomunkasembernek errefele? :)


Udv!

Trau
traucsacska.blogspot.com

96

haujobb, 2006. február 7. kedd, 22:54 (#)

ses!

Szerintem maga az otlet jo feladvanynak, csak ez a statisztika nem volt egy telitalalat. Egy teljesseggel megtippelhetetlen adat/teny volt a megoldas, ugyanennyire lett volna hiheto a "lakossag hany szazaleka szart mar a gatyajabaa", vagy "a lakossag hany szazaleka szereti Bach zenejet". Csak azutan jott jo megoldas, hogy a nickre valo utalassal gyakorlatilag elarultad azt. Szoval szeritem az otlet jo, de tan erdemes lenne megitppeletobb statisztikat valasztani.

Es miert keddi kviz, amikor vasarnap jott?

97

ses, 2006. február 7. kedd, 23:17 (#)

haujobb,

feladvány: köszönöm a kritikát.

időzítés: hagyománytiszteletből. a keddi kvíz kategórianév lassan elveszíti a "keddi" jellegét.

98

Zuzu, 2006. február 8. szerda, 00:33 (#)

Én meg már arra gondoltam, hogy az 1 nm-re eső ágyak száma lesz a megoldás :-D

Amúgy pedig - a Maghreb országokban - tényleg teljesen természetes az unokatestvérek közti házasság, lévén a választék is meglehetősen nagy a népszaporulat következményeként :)

99

Ali, 2006. február 8. szerda, 08:41 (#)

Kulcszsavak még, bár ebben Alfi erős: szervezett házasság, családfő. Utóbbi nem a macho otthon, hanem a már mi fogalmaink szerint felnőtt férfiakat (nőket meg pláne) engedelmességre bíró, nagy családot összefogó fej. Nemigen van olyan, hogy magánélet. (Hallgatómtól tudom, hogy abba is beleszólhat, mikor háljon a fiatal férj a feleségével.) Ilyen szoros kötésben pedig egyszerűbb előbb nagy-családon belül találni "alkalmast", mint idegent a család szokásaihoz idomítani. A "következő kör" a "szövetséges családok", amik jó eséllyel szintén kisé távolabbról, de rokonokból állnak. Ezekből nagyjából összeáll a törzs, a nemzet fogalom ma is inkább elvi arrafelé (miközben errefelé meg már meghaladni igyekeznek).

Japán ezek után annyiban érdekes, hogy az erős, nagy családot irányító személy ott is létezik, bár nem mindig férfi az illető. Spanyolországot nem tudom, Indiában megint élő szokás a szervezett házasság.

Mindennek értékelése, előnyei, hátrányai már nem férnek el egy hozzászólásban.

Indiáról viszont itt lehet olvasni:
http://www.net.hu/interpen/lib/#in
:)

100

100, 2006. február 8. szerda, 08:42 (#)

100

101

Boca, 2006. február 8. szerda, 12:14 (#)

Ses, sztm hiba korrelációt tippelni a muzulmán vallás és e között, mivel túl nagy a 'nincs adat' területe. Pl. nagyon érdekelne fekete Afrika adata, az eldönthetné a kérdést.

102

ses, 2006. február 8. szerda, 12:43 (#)

boca, lehet. szerintem azért elég erős az egyezés ahhoz, hogy legalábbis kísértésbe essen az ember egy párhuzamra, főleg az azóta érkezett magyarázó hozzászólások ismeretében.

103

eszpee, 2006. február 8. szerda, 12:48 (#)

ses, jött azért a családbaszó muzulmán elmélettel szemben is hozzászólás, csak valahogy nem hallatszott ki a tömegből...

(igen, magamra (89) gondolok :) )

de persze, kényelmesebb a párhuzam, azt bármikor aláírom.

104

ses, 2006. február 8. szerda, 15:07 (#)

eszpee, nem kényelemről van szó, hanem egyszerűbb magyarázatról.

létezik a két jelenség, amelyek - a jelenlegi adatok alapján - egybeesést mutatnak. ebből a következő zseniális következtetés adódik: vagy van közük egymáshoz, vagy nincs. :)

ha ehhez hozzáveszem, hogy a próféta talán tényleg bátorítja a rokonházasságot (nem tudom, így van-e, de érkezett egy komment erről, amelyet ismeretek híján nem tudok cáfolni), akkor gondolatkísérletnek nem annyira elrugaszkodott a kapcsolat feltételezése.

ha viszont megnézem a te említett hozzászólásodat, akkor abból azt érzem, hogy nem ad magyarázatot arra, hogy a muzulmán területek miért feketék, nem egyszerűen csak sötétebb kékek, mint a többi elmaradott terület. azaz, te nem teszel különbséget a sötétebb területek árnyalatai között. talán nem merész kijelenteni, hogy pl. egynémely arab ország kevésbé elmaradott, mint egynémely dél-amerikai, és mégis.

105

eszpee, 2006. február 8. szerda, 15:33 (#)

Persze, én sem állítok megingathatatlan biztonsággal semmit, csak azt, hogy el tudom képzelni, nem ennyire egyszerű a képlet, mint azt a statisztika sugallja.

Egynémely arab ország - ja, ahonnan van adat. De ha Japánt muzulmánnak vesszük, akkor talán nem sokkal nagyobb csúsztatás a dél-amerikaiakat egy szintre hozni a Spanyolokkal. :)

106

ses, 2006. február 8. szerda, 16:49 (#)

de miért vennénk japánt muzulmánnak? csak annyit állítanánk, hogy a muzulmán területeken megmagyaráztuk a dolgot - és utána elkezdhetnénk japánon meg a spanyolokon szöszölni. nem biztos, hogy van általános megoldás.

107

nyelv-ész, 2006. február 8. szerda, 17:46 (#)

Homályos ifjúkori emlékeim szerint (valahol olvastam vmi tanulmányt bizonnyal) ennek országonként/földrészenként eltérő okai vannak. Egyfelől társadalmi/vallási vonzata is van, pl.: iszlám országok, de van, ahol egyszerű földrajzi okokra vezethető vissza: pl. sziget vagy hegyvidéki elzárt terület. Ennek fényében Kína, Mongólia is érdekes adatokkal szolgálhatna, fekete Afrikáról nem is beszélve...

Van aztán még egy érdekesség: pl.: 50 évvel ezelőtt a norvégeknél is jóval magasabb számok jöttek volna ki, de a több évtizede érkező bevándorlók "felhigították" a beltenyészetet.

108

nitur, 2006. március 3. péntek, 08:38 (#)

Az AIDS vírusban szenvedők aránya.


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork