Kispad

Kispad: közös blog
4228 cikk, 53611 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Kvíz 104: Mi ez?

ervin cikke a Kvíz rovatból, 2006. július 25. kedd, 16:23 | 183 hozzászólás

Mai feladványunkat egy nemrégi cikkünk ihlette, pontosabban csak annak kapcsán jutott eszembe, mert amúgy elég régi történet. Kérdésünk a szokásos: mi ez?

IPAPAB
SaGéLáKIB
GILIBILABILA

Bízunk a szokásos kreativitásotokban.

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon és Google Readerben

Eddigi hozzászólások (183)

1

katmandu, 2006. július 25. kedd, 16:52 (#)

Mi lenne, 3 geoduck-alapú étel kódja egy balinéz swim-thru búvár-gyorsétterembem (babköretes, gésasalátás és galagonya-kapros).
Na jó, volt jobb. Bárcsak tudnánk legalább, hogy _mennyire_ nemrégi az a cikk, pl. idei?

2

Author Profile Page ervin, 2006. július 25. kedd, 16:54 (#)

katmandu (1), bárcsak ez nem kvíz lenne, hanem barkochba, és akkor válaszolhatnék. :)

3

gbrk, 2006. július 25. kedd, 16:54 (#)

Árpád-házi királyok nevének kezdőbetűi.

4

sic, 2006. július 25. kedd, 17:38 (#)

1
ipari babkonzervbol salàta
locsolocsovel ontozott làbfej
debil nagynéni kisbabàhoz giligiligizik

2
a betuk valamiféle kodnak felelnek meg, egy kihalofélben levo maya nyelv dialektusànak még hàrom élo képviseloje bekodolta az aranyszàmjegy arànyait egy uzenetbe amit illetéktelen kvizesek nem tudnak elolvasni.

3
Egy elso rànézésre bolondosnak tuno uzleti vàllalkozàs.

5

Author Profile Page ervin, 2006. július 25. kedd, 17:42 (#)

gbrk, gratulálok, és köszönöm szépen, így kell kvízt megfejteni!

jutalmul az összes többi olvasó egy hétig rád fog haragudni, amiért megfoszottad őket a kreatív találgatás lehetőségétől. :)

a feladványban említett cikk stsmork minapi cikke volt ( http://kispad.hu/twio/200607/piphilology.html ), az juttatta eszembe, hogy hogyan tanultam meg anno az Árpád-házi királyok neveit a törifelvételire. van egy hasonló a habsburgokra is, de azt már nem adom fel.

6

katmandu, 2006. július 25. kedd, 17:53 (#)

#5/Ervin:
De nem fogunk rá haragudni, inkább gratz, ez gyors volt, és tudjuk jól, hogy a Kispad lesz olyan aranyos, és összeüt nekünk egy újabb kvízt (még napszállat előtt).

Elvégre már nincs a keddhez kötve, minttuggyuk.
:)


7

gbrk, 2006. július 25. kedd, 18:31 (#)

Először fejtek meg. Legközelebb majd hallgatok...
Egyébként mi az optimális megfejtési idő? Mondjuk 32,5 óra (vagy 43 hozzászólás) múlva már meg lehet írni?

Katmandunak igaza van. Tessék újabb kvízt összehozni! :)

g

ui.: Én is így tanultam meg az Árpád-házi királyokat...

8

Zuzu, 2006. július 25. kedd, 18:45 (#)

ápjunszeno - mi ez?

9

Author Profile Page ervin, 2006. július 25. kedd, 18:53 (#)

katmandu, a naphoz kötöttség megszűnése pusztán annyit jelent, hogy keddenként *se* kell feladnunk valamit, nem pedig azt, hogy más napokon *is*. :)

gbrk, optimális megfejtési idő nincsen, a tiéd mindenesetre elég impresszív volt.

10

tapir, 2006. július 25. kedd, 19:01 (#)

Zuzu! Ez most kvíz a kvízben?

11

tapir, 2006. július 25. kedd, 19:03 (#)

Zuzu megvan! Ezek a 30 napos hónapok?

12

eszta, 2006. július 25. kedd, 19:17 (#)

#9: ervin, közkívánatra se lehetne vmit összeütni?

13

sic, 2006. július 25. kedd, 19:18 (#)

Nem àllitotta senki hogy kutya kotelesség volna még egy kvizt osszedobni, csak veletek szuletett és acquired kedvességetekre, szépségetekre, jozan eszetekre, eros karizmusotokra és az olvasotàbor dinamikus szinergiàjànak fenntartàsàra forditott eddigi fàradozàsotokra alapozva feltételezunk egy màsik feladmànyt.

Kedves gbrk, nem, ugyan màr, én sem haragszom ràd. Hova gondolsz. Kvizenként àtlag 8-10szer nevetek, két tucatnyit kuncongok; ennyivel tartozol.

14

eszta, 2006. július 25. kedd, 19:34 (#)

Annyira nem is baj, hogy meglett. Ahogy a kb egy órája felrakott cikk is mutatja, az elérhetőséggel gondok lesznek, legalább nem kell attól idegeskedni, hogy nem tudom megnézni a kvíz állását.
Gratulálok gbrk, gyönyörű megfejtés.

15

Author Profile Page eszpee, 2006. július 25. kedd, 19:43 (#)

OFF: Nem lesznek gondok az elérhetőséggel, megyünk már rendben.

16

gbrk, 2006. július 25. kedd, 20:21 (#)

"Kvizenként àtlag 8-10szer nevetek, két tucatnyit kuncongok; ennyivel tartozol." Majd igyekszem megadni a tartozást. :)

Addig is: akinek van kedve:
Mit takar az alábbi karaktersorozat:

kHhHkGmUcbUDbuDFRahkGKhh

Remélem, nem veszitek tolakodásnak!

17

katmandu, 2006. július 25. kedd, 20:23 (#)

Vegyünk példát Zuzuról és proaktívan adjunk fel egymásnak kvízkérdéseket :)

18

tapir, 2006. július 25. kedd, 20:39 (#)

gbrk, ez valami nóta?

19

gbrk, 2006. július 25. kedd, 20:42 (#)

tapir: hideg!

20

katmandu, 2006. július 25. kedd, 20:43 (#)

#16/gbrk:

Fmmffpmpppffmffpppfmpmppppm mppffp mmm Mmpmmmpmfmffpppmppfmmmffmmmppp MmpfmffpmmmmpffPmfmffpppfmffpf MmfMpm pmpfmfpmfmmffmmmmm pmfmppfmmffp. Fpmmmmmfmffm pmpmmmpfmppfpff.

:)

21

Zuzu, 2006. július 25. kedd, 20:45 (#)

tapir, igen :)

22

sic, 2006. július 25. kedd, 20:48 (#)

#16-gbrk :) igy van rendjén! Tolakodj nyugodtan.
#17-katmandu, vegyunk. Most kinek a kvizét talàljuk ki elobb, Zuzu-ét vagy gbrk-ét? Szerintem tradicionàlisan a megfejtonek kell feladni valamit.

Kviz1
Kràkogàs jut rola eszembe.
Valami torténelmi dolog megint? Romai szàmjegynek furcsa.

Kviz2
Selypitos ember mondja?

23

eszta, 2006. július 25. kedd, 20:49 (#)

A Balinéz Búvárbosszantó Ketyeréket és Egyéb Segédeszközöket Fejlesztő ZRT. alelnökei neveinek kezdőbetűi hivatalba lépésük szerint fordított időrendi sorrendben?

24

eszta, 2006. július 25. kedd, 20:50 (#)

ezt gbrk-nek céloztam

25

carl'os'x, 2006. július 25. kedd, 20:52 (#)

haha
mi igy tanultuk meg a periodusos rendszert hidrogenzol unnilenniumig, de mar ha lelonek se emlekszem mar. mar ha

26

sic, 2006. július 25. kedd, 20:53 (#)

#23-24 :) és torleszted gbrk adossàgàt, koszi.

27

gbrk, 2006. július 25. kedd, 21:08 (#)

katmandu: hideg!

28

HAlga, 2006. július 25. kedd, 21:39 (#)

Hmm. Kissé lemaradva reagálok. Szintén fent jelzett módszert használtam biflázáshoz:
"ADaDeKiKneLáLáLejNaPöSveTöVé" (fonetikusan)

29

HAlga, 2006. július 25. kedd, 21:50 (#)

Még mielőtt bemagolnátok az első feladványt, úgy látom egy előttem heverő könyvben, hogy a harmadik sor nem GILIBILABILA, hanem GIBILABILA.
Így mondjuk egy Imrét és egy Lászlót megspórolunk.

30

gbrk, 2006. július 25. kedd, 21:54 (#)

HALga: ha nem tévedek, 13 nevet soroltál fel...

31

HAlga, 2006. július 25. kedd, 21:59 (#)

Nem kívántam titkolni. :o)

32

gomez, 2006. július 25. kedd, 22:37 (#)

húha, ide se értem a feladványhoz, és már megfejtettétek.
amúgy esélyem sem volt, én a "bamogomohanyizá"-nál megrekedtem hetedikes koromban.

33

gomez, 2006. július 25. kedd, 22:43 (#)

Halga: az aradiakat sose bírtam megjegyezni.
Nekem még így is túl sok az "L" :)

34

katmandu, 2006. július 25. kedd, 23:12 (#)

Vörös Október Ruhagyár.
Ezt mi fizika órán tanultuk meg.
Aki tudja, mit segít megjegyezni, zálogot ad. Illetve Bölcs Bagolyt kap.

35

Jano, 2006. július 25. kedd, 23:40 (#)

Én ilyenre emlékszem töriből kezdőbetűs megjegyzésre, hogy melyik vezetéknév kihez is tartózik: "KI A Fasz" Kasztília Izabella - Aragóniai Ferdinánd

36

Dr. Minorka, 2006. július 26. szerda, 00:31 (#)

Így kiáltott fel Hannibál: "Záma, ó Záma". Vagyis Z0Z, azaz 202. Amikor is elvesztette a csatát Zámánál. http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Zama

37

tapir, 2006. július 26. szerda, 06:59 (#)

gbrk: kár, pedig már el is fütyültem párszor :)

38

gbrk, 2006. július 26. szerda, 08:40 (#)

Na jó, segítek!
így talán könnyebb:
KHHHKGMUCBUDBUDFRAHKGKHH

katmandu: mégis milyen fizika? Egy kis segítség nem ártana...

39

Author Profile Page ervin, 2006. július 26. szerda, 09:07 (#)

gbrk, ez egy Kaohsiung-Budapest retúrjegy, 2 átszállással minden irányban, reptéri kódokban elbeszélve. :)

40

Author Profile Page eszpee, 2006. július 26. szerda, 09:14 (#)

és tényleg! :D

41

gbrk, 2006. július 26. szerda, 11:35 (#)

Ervin: ügyes.

Csak, hoyg egyértelmű legyen:
Kaohsiung-Hong Kong-Munchen-Budapest
Budapest-Frankfurt-Hong Kong-Kaohsiung

42

Zuzu, 2006. július 26. szerda, 11:42 (#)

Kaohsiung - KHH - ezt hogy lehetett kitalálni? Hacsak nem jártál arra Ervin, és így alkalmad nyílt behatóan tanulmányozni a foglalásodat :)

43

katmandu, 2006. július 26. szerda, 12:10 (#)

#38/gbrk:
fizika:
testek bizonyos fajta mozgásával kapcsolatos összefüggésről van szó.

44

katmandu, 2006. július 26. szerda, 12:36 (#)

Valahol Európában színes festésű, néhol egészen alacsony ereszű házak bújnak egymáshoz; ablakaikban porcelán macskák vagy kutyák üldögélnek és néznek befelé vagy kifelé.

Hol járunk?
És mi a jelentősége annak, hogy a porcelánfigurák merrefelé bámulnak?

45

Balage, 2006. július 26. szerda, 13:48 (#)

Nekem is van egy, tessék: "semmi semmi pici juci".

Akik a 80-as évek közepe után jártak általánosba, azok nem fogják tudni kitalálni. Ezzel máris segítettem. ;)

46

tapir, 2006. július 26. szerda, 14:52 (#)

Balage, én már a 70-es évek végén kezdtem az általánost, de fogalmam sincs mi ez...

47

Balage, 2006. július 26. szerda, 16:29 (#)

Valami olyan dologgal kapcsolatos, ami nekünk még kötelező volt, a 80-as évek közepétől pedig fakultatív lett. ;)

48

Zuzu, 2006. július 26. szerda, 16:32 (#)

Nem valami kisoboz vagy úttörő síp kód?

49

Zuzu, 2006. július 26. szerda, 16:32 (#)

Bocs, kisdobos.

50

katmandu, 2006. július 26. szerda, 17:17 (#)

Balage: tehát ez valami iskolához kötődő dolog?
Zuzu: a sípjelek amolyan Morse kódok voltak asszem, ezt a semmijucit sípon előadni elég bonyi :)

És amíg a #34-en és #44-en is agyaltok :) itt egy levezető:
Mi a közös nevező:
Petőfi Sándor, Dózsa György, II. Rákóczi Ferenc, Kossuth Lajos, Ady Endre, Bartók Béla, Széchenyi István.

(Igen, valsz mindegyikük dolgozott a balinéz búvárszolgálatnak, de nem erre gondolok :) )

51

Author Profile Page ervin, 2006. július 26. szerda, 17:35 (#)

katmandu (50), ez trivi: igaz magyar településen mindről van elnevezve legalább egy utca.

52

katmandu, 2006. július 26. szerda, 18:00 (#)

#51/Ervin:
Á, csak nem feltételezed, hogy ilyen gagyi trivit adnék fel :) Ennél icipicivel komolyabb, de nem nehéz -- kivéve, ha az 1992 utáni időkben cseperedett fel a versenyző (és ezzel már segítettem is jókorát).

53

Author Profile Page ervin, 2006. július 26. szerda, 18:26 (#)

katmandu, az tök mindegy, hogy te mit adtál fel, mivel én adtam rá egy megoldást. ha egyszerűbb, mint a tiéd, akkor annyival még jobb is! :)

54

katmandu, 2006. július 26. szerda, 18:57 (#)

#53/Ervin:
Nice try, de sajnos nem megoldás, amit adtál, ez vele a gond. De respektálom, ti is eltűritek a rengeteg balinéz bigyót :)

Próbálkozz, én bízom a kreativitásodban.
Segítségül: nem véletlen sem az összeállítás, sem a sorrend.

55

Balage, 2006. július 26. szerda, 19:04 (#)

#50: A papírpénz. :)

56

katmandu, 2006. július 26. szerda, 19:06 (#)

#55/Balage:
Van nekünk egy nyertesünk! Gratula!
:)

Látod, Ervin, így megy ez, elhappolták előled a Nagy Ingyen Aranyérmet. A felsorolt bácsik a ma már forgalomból kivont papírpénzeket díszítették, emelkedő sorrendben.

57

Author Profile Page ervin, 2006. július 26. szerda, 19:11 (#)

Hehe, mondom, hogy az enyém jobb: azok a pénztek már rég nincseken is, míg az én utcáim ma is megvannak.

De rendben, nem kell elismerni, ha a büszkeségre gyúrsz :P

58

katmandu, 2006. július 26. szerda, 19:23 (#)

#57/Ervin:
Utcáid megvannak, legyen neked jazz (az ne zavarjon, hogy az egy nyitott halmaz :) ) Ja és még jó, hogy a(z emlékezet alól még nem teljesen) kivont pénzeket adtam fel, naná. Valami nehezítés azért csak kellett :)

Büszkeségről pedig ilyen melegben szó se lehet :)

59

katmandu, 2006. július 26. szerda, 19:27 (#)

Csak a rend kedvéért: a feladványban szereplő papírpénzek, forgalomból való kivonásuk idejével:

Petőfi -- 10 Ft (1992)
Dózsa -- 20 Ft (1992)
Rákóczi -- 50 Ft (1996)
Kossuth -- 100 Ft (1998)
Ady -- 500 Ft (1999)
Bartók -- 1000 Ft (1999)
Széchenyi -- 5000 Ft (1999)

60

gbrk, 2006. július 26. szerda, 19:41 (#)

#34 katmandu: Vörös Október Ruhagyár

tippem, hogy egy képletet jegyeztél meg vele.

A "V" a sebesség.
az "O" és az "r" nem esik le. Az "r"-re a legjobb tippem, hogy sugár, de nem jut eszemb semmilyen képlet.

ez volt a segítség:
"testek bizonyos fajta mozgásával kapcsolatos összefüggésről van szó"
van ugye:
- egyenes vonalú egyenletes mozgás
- egyenes vonalú egyenletesen változó (=gyorsuló) mozgás
De itt megakadtam.

61

katmandu, 2006. július 26. szerda, 19:55 (#)

#60/gbrk:
Teljesen jó a kiindulás
Most kb 20 évvel ezelőtti ismereteket kaparok össze, de
a V az a sebesség, vegyük az r-t mint sugarat, az ugye tartozik egy másfajta pályához. Amin mozog a test.
Innen már biztosan megy.
:)

62

katmandu, 2006. július 26. szerda, 19:57 (#)

Ja és a szóban forgó mozgás gyorsulónak számít, afaik.

63

gbrk, 2006. július 26. szerda, 20:02 (#)

#34/katmandu:
Ezek szerint a megoldás:
egyenes vonalú egyenletesen változó (=gyorsuló) mozgás, azaz egy körpályán gyorsuló test sebességéről lenne szó?

64

sic, 2006. július 26. szerda, 20:41 (#)

#44-katmandou Fogalmam sincs hol lehet. Alacsony ereszek eros szélre utalnak vagy nagyobb fajta havazàsokra. Ettol pedig bàrhol lehet.
A befelé fordulo macska azt jelenti hogy van elado paradicsom, a kifelé fordulo kutya meg hogy menj utadon tovàbb, a hàziak utàjàk az idegeneket.

65

katmandu, 2006. július 26. szerda, 20:42 (#)

#63/gbrk:
Ühüm :)
Egész pontosan, egyenletes körmozgásról...
A sebesség (v) és a sugár (r) konstans.

Na, v = s/t, ezért az út (s) = vt, ami egy szakasz a körön, amit megtéve az r "elfordul" (fí) szöggel az induláshoz képest.

Ha úgy vesszük, hogy a delta s = r delta fí,
és v = delta s / delta t,
akkor ezt egybegyúrva kapjuk a
v = r delta fí / delta t képletet.

A delta fí / delta t neve szögsebesség, jele ω (ómega),
ezt behelyettesítve az előző képletbe:
v = rω,
nade ez felcserélhető, tehát
v = ω r = VOR.

Tadaa.
:)

Ja és azért gyorsuló, mert bár a sebesség nagysága konstans, de az iránya pontról pontra változik, így mondták nekem.
:)

66

katmandu, 2006. július 26. szerda, 20:48 (#)

#64/sic:
Köszi a bonus o-t :)
Alacsony ereszek:
Annyira alacsonyak, hogy megdöbbensz. Ha megvagy 180, kis nyújtózkodással eléred őket. Ez nagyon jellemző az adott országra, vidéken nagyon sokfelé lehet ilyeneket találni.
Nagy hint: _Mese_beli küllemű házak ezek :)

Ami a kuty/macs figurákat illeti: tajtmindegy, hogy melyik fajta, be/ki fordulásuk ugyanazt jelenti, és jól tapintottál rá, "viselkedésük" összefügg a háziakkal (paradicsom kereskedéssel nem).

67

gbrk, 2006. július 26. szerda, 21:13 (#)

65/katmandu:
hm....
Nem is tudom kifejezni, mit érzek... jobb is...
:)

Ráadásul a gyorsulásban is igazad van:
"A sebesség irányváltozásából következően az egyenletes körmozgás gyorsuló mozgás, gyorsulása a cenlripetális gyorsulás."

68

sic, 2006. július 26. szerda, 21:29 (#)

#66-katmandou
Oh, szivesen. Igy tévedtem: http://fr.wikipedia.org/wiki/Katmandou , de amugy is szivesen hasznàlok szavakat "doux" konnotàcioval :)
Mesebeli hàzak... Uveghegyen tul? Hol a francba lehet ez az uveghegy. A szivàrvàny làbànàl, persze, persze.
Szines, tehàt valoszinuleg nem kelta.

Porcelànfiguràk:
Hàzasodofélben levo fiuk lànyok?
Vendégfogadàs?

69

sic, 2006. július 26. szerda, 23:58 (#)

Mese mint Andersen? Dània? Az észak is stimmelhet, bàrmit az ablakba lehet rakni, nincs fuggony.

70

sic, 2006. július 27. csütörtök, 00:01 (#)

Németorszàgban mint a Grimm testvérek?

71

katmandu, 2006. július 27. csütörtök, 00:51 (#)

#67/gbrk:
:) És milyen jól bevált a Vörös Október Ruhagyár, ha más nem is, de a véegyenlőomegászorer még 20 év után is beugrik. Használjátok egészséggel, sose lehet tudni, mikor jön jól :)

- - -

#68-70/sic:
A #69 a telitalálat, well done.
Függöny valóban nincs, és az ablakok ráadásul sok helyen kifelé nyílnak (a tűz-menekülési hagyomány folytán), így sok háztartásban lehetnek az ablakokban belül keresztben polcok, amiktől még nyithatók, és amikre mindenféle tárgyakat szívesen pakolnak.

Jutalmul elárulom a porcelánfigurák titkát: a kifelé bámuló állatok (mintegy a gazda után nézve) jelezték, hogy a ház ura nincs odahaza, tengerre szállt. Befelé néző figurák esetén tudható volt, hogy a gazda hazatért.
Mindez hasznos infó volt pl. a ház asszonyát férje távollétében patronáló legényember számára :)

Illusztráció: http://href.hu/x/1l6i
Bonus kérdés:
Mi az az izé a bal oldali ablakra szerelve?

A helyszín Dánián belül Ærø szigete, ahol Ærøskøbing városkában csodálatos pici és színes házsorokat, no meg ablakbeli figurákat lehet találni. Utóbbiakból az ugyanezen a szigeten levő Marstal városában is akad szép számmal.

Ez itt Ærøskøbing legtöbbet fotózott pici háza, Dukkehuset (A Babaház), az alacsony ereszek királya:
http://home3.inet.tele.dk/hclykke/Ferie210704Dukkehuset.JPG
:)

72

katmandu काठमाडौं, 2006. július 27. csütörtök, 01:20 (#)

#68/sic:
most nézem csak, a vendégfogadással végül is rákanyarodtál a szobrocskák lényegére, szóval ezért külön pont jár :)

Sajnos, a francia nálam nem annyira (a doux-t azért a deux*-vel nem keverem), ezért én biz csak a sima fonetikus katmandu-t használom, időnként helyi írással feldobva, ami egzotikus külsőt kölcsönöz :)


* erről persze beugrik a pas de deux. Rémes.

73

Zuzu, 2006. július 27. csütörtök, 02:00 (#)

Postaláda? Túl triviális lenne.

74

sic, 2006. július 27. csütörtök, 03:03 (#)

#72-katmandou
Dupla talàlat, oh! Mivel ilyen talàlékony vagyok, a kovetkezo kérdést én teszem fel. (

75

sic, 2006. július 27. csütörtök, 03:12 (#)

Lemaradt a vàlasz tobbi része:
http://www.wordreference.com/fren/doux

A képen a fém bigyo; ugy tunik az àrnyékbol hogy nincs alja, mardt négy ora alvàsidom, azalatt csak kitalàlom.
-Pàrkànyra hulni rakott ételvédelmezo.
-Bejonni akaro macska vàrakozohely.
-Esovédett madàreteto
-Tejesuveg lerakohely.

76

gbrk, 2006. július 27. csütörtök, 07:16 (#)

#67/katmandu: bonus izére tipp:
most gyűjtenek légkondira, és majd oda fogják szerelni.
A nyáron összejön a pénz, hogy alja is legyen, majd pedig jövő tavasszal megveszik magát a légkondit...

77

katmandu, 2006. július 27. csütörtök, 10:42 (#)

#75,#76/sic, gbrk:

A bonus tippjeitek nagyon kreatívak, isteniek, és egy másik valóságban egészen biztosan helyes válaszok lennének, de itt sajnos nem :)

A légkondis vonalról lehintelek minden kedves versenyzőt:
Ærø-n* és főleg Ærøskøbingben a helyi lakosok kezdeményezésére, nagyon szigorúan szabályozzák az építéseket, hogy fenntartsák a XVIII. századi városképet. Egy légkondi kültéri egység olyan fokú otrombaság lenne, hogy az illetőt valsz máglyára vetné a felháborodott lakosság :)

Hint:
a bigyó minden háztartásban hasznos (ott is, ahol nincsenek háziállatok), és kényelem ihlette. (Tehát nem dísz :) )

78

katmandu, 2006. július 27. csütörtök, 10:46 (#)

Ej, megint lemaradt a csillagos rész:

*
Ærø a sziget neve, amiből az Ær = juhar, az ø = sziget.
Kb. "Eerö"-nek ejtik.
(csak azért, ha valakit épp ez érdekelne :) )

79

katmandu, 2006. július 27. csütörtök, 10:49 (#)

#73/Zuzu:
Így van. Túl triviális :)
Dániában ráadásul arrafelé a küldeményeke az ajtón kialakított bedobónyíláson szórják az előszobába.

80

Author Profile Page eszpee, 2006. július 27. csütörtök, 10:49 (#)

katmandu, nem barométer? olyasmi, mint a kisházból kiforduló fiú/lány volt régebben nálunk...

81

katmandu, 2006. július 27. csütörtök, 10:54 (#)

#80/eszpee:
Remek gondolat! Nem barométer ugyan (ekkora barométer már szovjet lépték lenne :) ), viszont jó nyomon vagy:
a bigyó és a barométer _használati módja_ pontosan megegyezik. (hintek kis adagokban :) )

82

katmandu, 2006. július 27. csütörtök, 11:21 (#)

Na, még egy jól behűtött hint a bigyóhoz:
Annak is van jelentősége, hogy ezeket a földszinten alkalmazták (a házak is általában földszintesek).

83

katmandu, 2006. július 27. csütörtök, 13:52 (#)

(Hmhm, ez az ablakos bigyó úgy látszik majdnem olyan nehéz, mint a marokkói fogkefe volt.)

84

sic, 2006. július 27. csütörtök, 14:23 (#)

#83- katmandou???????
Nem tudom hogy mukodik az eszpee àltal emlitett barométer, màr ha a hasonlosàg ebben rejlik.
Valami amit reggel, napsutésben vagy forditva, rossz ido esetén kitolnak a vasbigyo alà. Mi lehet? Sàros cipo?

Valmi lokàlmitologia, tengerészfeleségek konnyebben irracionalizàlnak; vihar esetén gyertyàt raknak ki oda?

Kenyértészta éleszto hely?

85

Dr. Minorka, 2006. július 27. csütörtök, 14:42 (#)

Mi az ami inkább a földszinten jó csinálni?
Úgy hasznáják, mint a barométert (negnézik??)?
És vasból kell hozzá az eszcájg?

86

katmandu, 2006. július 27. csütörtök, 15:18 (#)

Ez murvajó :)
Na nézzük sorban akkor:

#84/sic:
mint _aláhúztam_, a _használata_ egyezik meg a barométerrel, nem a működése :)
Lásd Dr. Minorka továbblépését a #85-ben -- való igaz, ezt is nézéssel használják: aki használni akarja, jól ránéz :)

A kitologatósdi alája nem rossz, de tekintve, hogy az ablakok ott kifelé nyílnak (mint azt korábban tárgyaltuk), ezért képtelenség belülről alája kitolni bármit, mert az ablakkal együtt kifordul. Sáros cipőt csak sáros Mikulások díjaznának, akik nincsenek.
:)

A viharba kitett gyertya kellőképp irracionális, de itt nem jó. Épp ellenkezőleg, a bigyó kőkeményen racionális, és mint írtam, hasznos -- a vihartépte gyertya nem annyira.

Kenyértésztát éleszteni? Hmmm, hadd gondolkozzak... Nem.
:)

Legyünk logikusak, pláne, hogy #85/Minorka is erre orientálódik.
Földszint: oké, lehetne emeletről (beágyazott hint, hoppávigyáztam!) is csinálni, de földszintről hatékonyabb (és ezek a házak zömmel földszintesek is).

A bigyót úgy használják, hogy megnézik, helyes.
Kérdés, kik és miért?

A bigyó valóban masszív szerkezetű, lehet vasból is éppenséggel, felületkezelve, hogy az időjárás viszontagságait bírja, elvégre folyton kint van.
(indirekt hint, tehát folyton lehet használni.)

Kérdés, mi van _benne_ ?

(Nagyon jók vagytok, ahogy Eszpee meg Ervin mondaná :) )

87

kereszt, 2006. július 27. csütörtök, 15:27 (#)

óriási hőmérő? :)

88

katmandu, 2006. július 27. csütörtök, 15:29 (#)

Bonus hint:
A bigyót, mint említettem, a kényelem ihlette -- tehát olyasvalami tevékenységet tesz kényelmesebbé, ami nélküle fárasztóbb lenne.

Van egy MegaHint is, de azt még nem adhatom oda, tyúkok ülnek rajta.

89

sic, 2006. július 27. csütörtök, 15:32 (#)

#86-katmandou
Te most azt mondod nekem hogy nincs Mikulàs??!

Tipp: béka létràval?

90

katmandu, 2006. július 27. csütörtök, 15:33 (#)

#87/kereszt:

:) kézenfekvő lenne, de természetesen nem az.

A #88-ra támaszkodjatok: a bigyó nélkül is elvégezhető lenne ama tevékenység, de vele egyszerűbb.

(hőmérsékletet, légnyomást stb. mérni műszer híján nagyon nehéz :) tehát a bigyó nem mérőműszer.)

91

sic, 2006. július 27. csütörtök, 15:35 (#)

A reggeli ham and egghez odaszoktattàk a tyukokat tojni, ki se kell menni a tojàsért? Minusz ot alatt nem jonnek, innen tudni az idojàràst.

92

katmandu, 2006. július 27. csütörtök, 15:37 (#)

#89/sic:
dehogy! Csak sáros Mikulások nincsenek, leszámítva azokat, akik sárosak még fél kiló csokival és három naranccsal tavalyról.

Békáról szó sem lehet.
A bigyó teljesen állatmentes.

Na, itt a MegaHint:
A bigyó segítségével a tevékenység igen diszkréten végezhető.

(Nem, nem az utcára végzik a dolgukat ott az emberek, ez nem ablakra szerelt csodavécé, szólok előre.)

93

katmandu, 2006. július 27. csütörtök, 15:39 (#)

#91/sic:
respekt a találékonyságért, de nem.
Időjáráshoz nincs köze. Köze nincs.

94

katmandu, 2006. július 27. csütörtök, 15:42 (#)

(Érdekelne, hogy Ervin meg Eszpee hol tart, ha követik ezt a postot abuzáló partizán kvízt... :) )

95

katmandu, 2006. július 27. csütörtök, 15:43 (#)

(Nem is tudom, ez az offolás speciális esetének számít-e, vagy post hijackingnek :) )

96

sic, 2006. július 27. csütörtök, 16:14 (#)

Bilikiontés diszkréten? Pfuj, az ablak alà? Mert télvizben pizsamàban a kerti budi tul messze van?

97

kereszt, 2006. július 27. csütörtök, 16:24 (#)

tükör, kuksolni a kaput?

98

katmandu, 2006. július 27. csütörtök, 16:25 (#)

Ejnye-bejnye, direkt mondtam, hogy semmi altesti jellege nincs :) és a használata abban áll, hogy _ránéznek_ tehát nix hangtompítós bilikiöntő meg balinéz kenyérpuffasztó.

Ha #100-ig nem megy, akkor megfejthetjük közösen.

99

katmandu, 2006. július 27. csütörtök, 16:29 (#)

#97/kereszt:
TELITALÁLAT!
:)

A szerkentyűt dánul "gadespejl"-nek (=utcatükör) nevezik, igen népszerű Skandináviában, és valóban, a kikémlelést teszi lehetővé, méghozzá mindkét irányban -- az ívelt doboz belsejében 2 szögbe állított tükörlap van.

Mindjárt hozok róla pár további képet, jutalmul.

100

katmandu, 2006. július 27. csütörtök, 16:34 (#)

A bigyó, azaz a gadespejl közelről, jobb alsón belülső oldalról:
http://www.bripet.dk/contents/media/gadespejl.jpg

Itt kicsit jobban látszik a szerkezete:
http://struermuseum.dk/Butik_2005/Diverse/diverseimage/gadespejlst.jpg

Régebbi típusú, ovális utcatükrök:
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/hus_&_have/vinduer_doere/_vindue_gadespejl-32.html
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/hus_&_have/vinduer_doere/_vindue_gadespjel-54.html
(jól megfigyelhetők a kifelé nyíló ablakok, lásd a zsanérokat.)

101

kereszt, 2006. július 27. csütörtök, 16:36 (#)

hehe, most már értem leif panduro ( http://tinyurl.com/ktfnu )honnan merített.

102

Dr. Minorka, 2006. július 27. csütörtök, 17:24 (#)

a bánatba, ez nekem is eszembe jutott. de aztán arra gondoltam, hogy minden hülyeséget még sem kell megírni:)
milyen kukkoló népség

103

gbrk, 2006. július 27. csütörtök, 17:26 (#)

Kedves katmandu!

Mondtam már, hogy jó egszséget kívánok Neked?!?!?!?!

Szép feladvány volt.

g

104

katmandu, 2006. július 27. csütörtök, 17:32 (#)

Minorka, gbrk és a többiek: köszi szépen, és igazán jól nyomtátok.

Most pedig adjon fel új kvízt valaki. :)

105

és a tobbiek, 2006. július 27. csütörtök, 17:46 (#)

En is kosz a feladmànyt meg az ismeretterjesztést, és gratulàlok keresztnek.

106

Dr. Minorka, 2006. július 27. csütörtök, 17:51 (#)

Külön köszönet azért, mert így az egész Internetet feltúrtam információért erről a szigetről és ez gyöööööööööönyörű, meseszép vidék/város!

107

Author Profile Page eszpee, 2006. július 27. csütörtök, 17:56 (#)

Jók vagytok, csak néz az ember. :)

108

sic, 2006. július 27. csütörtök, 18:01 (#)

Kviz OK? (Bàr lehet hogy ismeritek màr)

Ez egy fiatal làny torténete. Az anyja temetésén észrevesz egy fiatalembert akit még soha nem làtott elotte. Fantasztikus, àlmai férjàt làtja és eszméletlenul szerelmes lesz belé.
A fiatal làny néhàny nap mulva meggyilkolja a hugàt.

Kérdés: Miért olte meg a testvérét?

109

katmandu, 2006. július 27. csütörtök, 18:20 (#)

Hát meg kell hagyni, bájos kis történet :)
Ez most egy mű szinopszisa (csak műveletlenségem folytán nem ismerem fel) vagy egyáltalán nem, hanem logikai feladvány?

110

sic, 2006. július 27. csütörtök, 18:32 (#)

#109-katmandou Ez rànézésre sok szerintem kozepes mu szinopszisa lehet, de nem az, a kérdés az amit felraktam, miért olte meg? Logikailag, psziholgiailag; ahogy gondolod.

111

katmandu, 2006. július 27. csütörtök, 18:35 (#)

#106/Minorka:
Off: bizony hogy gyönyörű -- Dánia jó része az, de Fyn és a tőle délre levő archipelago a leginkább :)

112

kikko77, 2006. július 27. csütörtök, 18:54 (#)

a lány pedig alighanem temetésre akart menni

113

katmandu, 2006. július 27. csütörtök, 18:55 (#)

#110/sic:
Oké, vegyük Poirot-ra a figurát, nyomozzunk :)

- Szövevényes ügy ez, Hastings. Egy fiatal lány, egy temetés, egy hirtelen felbukkanó garçon, fellobbanó szerelem , és utána ez a szörnyűség...
- De Japp felügyelő azt mondta...
- Tudom, barátom. Japp azt hiszi, a lány féltékenységből ölt, egyszerű szerelmi háromszög, ahogy maguk mondják. De Mademoiselle Tueur csak a temetésen ismerte meg a fiút, pár nap pedig kevés ahhoz, hogy a húga a románcukba mint újonnan érkező vetélytárs beleavatkozzon. C'est très rapide, nem gondolja?
- Ha így vesszük, igaza lehet, de akkor...
- ...akkor mi lehet a háttérben? Kézenfekvő, Hastings. A húg többet tudott valamiről vagy valakiről, mint a nénje.
- Na de Poirot, nem lehet egyszerű nyereségvágyk, örökség az indok?
- Nem valószínű, mon ami. Jusson eszébe, hogy Mme Tiphaine is nagy fontosságot tulajdonított a fiatalember felbukkanásának, abban pedig biztosak lehetünk, hogy ha valaki az örökség miatt gyilkol, abban nem befolyásolja holmi arra vetődő idegen. Nem, nem, Hastings. Itt valami más lappang... valami baljós... une sinistre...

:)

114

sic, 2006. július 27. csütörtök, 19:09 (#)

Ezt a gyors leporgésu kvizt kikko77 nyerte, gratulàlok, katmandou torténetéért kulon koszonetként a legjobb màsodszereplo (2en tippeltetek :) és a legjobb dramaturg dijat nyer.

http://www.naucon.net/misc/tests/psyc_test4.htm
és
http://www.snopes.com/inboxer/hoaxes/sister.htm

115

gbrk, 2006. július 27. csütörtök, 19:26 (#)

két látogatás között újabb kvíz, ráadásul megoldással...
most érzem csak át igazán, hogy mit tettem a poszt eredeti feladványára adott gyors megoldásommal...

116

katmandu, 2006. július 27. csütörtök, 19:44 (#)

- Nos, Hastings?
- Restelkedve bevallom, Poirot, lövésem sincs, mi lehet az indíték.
- Sose restelkedjen, kedves barátom. Mint mondtam korábban, itt valami szörnyűség lappang, olyan szörnyűség, amivel ritkán találkozik az olyan kiegyensúlyozott életű ember, mint maga. De Japp felügyelőn csodálkozom; az ő praxisában már bizotsan előfordult hasonló.
- Ne csigázzon tovább, Poirot, mondja már el!
- Nos, tanulmányoztam a kisasszony személyiségét. A személyiség ismerete, Hastings, elengedhetetlen, ha meg akar oldani egy ügyet. Charlotte Tueur pedig figyelemre méltó, ám rettentő személyiség. A család orvosa elárulta, hogy évek óta misconclusionitisben szenved.
- ...
- Én se hallottam sose ezt a kifejezést. Olyan személyiségtorzulás ez, Hastings, ami téves következtetések levonására kényszeríti az elmét. Ez pedig gyakran vezet végzetes következményekhez. Például, mintha maga abból, hogy én franciául beszélek, franciának is vélne.
- Tudom, mennyire kényes belga mivoltára :)
- Ez az izé ott a mondata végén valami modern szokás, Hastings? Különben mindegy. Érti a lényeget. Mi történt hát?
Charlotte kisasszony, akinek amúgy is labilis lelkiállapotát a temetés még jobban összezilálta, megpillantja a fiút a temetőben, és szerelmre gyúl iránta. Vágyik rá, hogy viszontlássa, mindennél jobban.
- Még mindig nem értem, hogyan vezethet ez gyilkossághoz?
- Úgy, Hastings, hogy a fiatalemberrel Mademoiselle Tueur egyetlen szót se váltott. Nem tudja, hol keresse, de találkozni akar vele. Elméjében pedig végzetesen összekapcsolódik a temetés és a fiú megjelenése.
- Jóságos ég, Poirot, csak nem azt akarja mondani, hogy ...
- De bizony, barátom. A lány szentül hitte, hogy a fiú temetéseken bukkan csak fel, ezért úgy döntött, előidéz egy temetést!
- De Poirot, így csak egy pszichopata gondolkozhat! Ez rettenetes!
- D'accord, Hastings, borzalmasmód rettentően szörnyű. De ez már az elmeápoló intézetre tartozik.
- És Japp?
- Meg volt döbbenve, ugyanúgy, mint maga. Ugyanaz mindkettőjük problémája: nincs fantáziájuk.
- Vagy a magáé túl nagy, Poirot.
- Ugyan, ugyan, mon ami. Csak dolgoztatni kell a kis szürke sejteket. Minden ezen múlik, n'est ce pa? De meg kell hagyni, jó kis hétvége volt ez. Egy érdekes kis eset, egy különlegesség... un délicat...
- Maga rémes ember, Poirot.
- Meglehet, Hastings, de így lesz az ember világhírű, így kerülhet be például a Petit Banc-be. De induljunk, Miss Lemon már bizonyára bekészítette a teát.

:)


117

sic, 2006. július 27. csütörtök, 21:14 (#)

#116-katmandou
Oh mon cher! Excellent!
:D koszi!

#115-gbrk Làtod, làtod? Es mindemmeu adossàg torlesztve van :)

Van valkinek egy kvize?

118

Zuzu, 2006. július 27. csütörtök, 22:17 (#)

Baromi jó :)

119

Balage, 2006. július 27. csütörtök, 23:20 (#)

Hasonló szöveges feladat:

Emberünk a Victoria pályaudvaron felszáll a vonatra, és helyet foglal egy másik utassal szemben, aki újságot olvas. Egyszer csak felfigyel valamire az utassal kapcsolatban, feláll, hogy jobban szemügyre vegye ki az, és első felháborodásában nyomban le is lövi. Rendőrök ki, emberünket letartóztatják, majd néhány óra múlva szabadon engedik. Kérdés: miért?

120

sic, 2006. július 27. csütörtök, 23:37 (#)

Az ujsàgon rajta volt ennek az embernek a képe valamivel kapcsolatban?
Az hogy a pàlyaudvar Victoria annak van jelentosége?

121

Zuzu, 2006. július 27. csütörtök, 23:56 (#)

Az én feladványom nem túl fantáziadús, de azért feladvány. Melyik két együttes neve van elrejtve az alábbiakban? Annyit elárulhatok, hogy a második többtagú.

1. hoidptarse

2. haainaestvcckddebesnde

122

katmandu, 2006. július 28. péntek, 10:50 (#)

#119/Balage:
A Victoria jelentőségét én se értem (ha csak az nem, hogy Anglia), de van tippem a többire, ugyanolyan irányban, mint ahogy sic is kezdte:

Az újságot olvasó utas egy jogerősen halálra ítélt tömeggyilkos, aki az utolsó pillanatban elrágta a bilincseit, a hóhérnak a fejére húzta az alsógatyáját, és megszökött a bitó alól.

Álcázásul hatalmas bajuszt növesztett, de hibáa, mert a rendőrség már fantomképet közölt róla az újságokban, fortélyosan a legutolsó oldalon.

A lövöldöző másik utas pedig maga a lóvá tett hóhér (volt palermói bevándorló!), aki azóta is luparával a hóna alatt vadászik a szökevényre ("This time it is personal"), nem ért rá újságot venni, de most elolvasta, rádöbbent, és a többit már tudjuk.

A rendőrség azért engedte el a hóhért, mert végül is de facto kivégezte az elítélte, nem történt jogsértés.
De a kupé kárpitja tiszta kosz meg vér meg agyvelő lett, a takarítási költségeket így csúnyán ráverték a hóhérra.

123

Author Profile Page eszpee, 2006. július 28. péntek, 10:58 (#)

Vagy ártatlanul ítélték el a faszit anno gyilkosságért, és most vette észre, hogy az "áldozata" él és virul - kétszer pedig nem bűnhődhet ugyanazért.

124

katmandu, 2006. július 28. péntek, 11:12 (#)

Eszpee, ez sztem nem lesz jó, mert mondjuk az illető ült ártatlanul (nem történt gyilkosság), akkor ez nem bűnhődés, hanem justizmord, ami viszont nem kezelhető "előfizetésként". Nem ölhetné meg utólag a másikat, mondván, hogy már előre "le lett ülve".

Az első eset miatt elnézést kérnének, kártérítést kapna és filmet csinálnának belőle. A második esetben viszont bevarrnák, ezúttal jogosan.

Balage példa-emberét viszont elengedték...

125

Author Profile Page eszpee, 2006. július 28. péntek, 11:19 (#)

katmandu, közel se vagyok jogász, de határozottan rémlik vmi ilyesmi kiskapu, hogy valakit kétszer ugyanazzal a váddal nem vihetnek bíróság elé - de lehet, hogy ez csak amerikai jog. vagy pont angol, és azért a victoria?

126

katmandu, 2006. július 28. péntek, 11:20 (#)

De lehet más megoldás is:

Az újságot pimasz nyugalommal olvasgató pasas egy titkosügynök, aki a balinéz kormánytól lenyúlta a legmodernebb, lézerhajtású búvártöltő titkos receptjét, és most el akarja adni a gülüfejű idegeneknek, akik ezzel minden földlakót rabszolgává tudnának tenni.

Az újság hátsó oldalán az ENSZ egész oldalas wanted plakátja olvasható, az ügynök fotójával és a sztori leírásával, valamint a hetvenpontos, vérvörös "Shoot to kill, for Earth's sake!" felirattal.

A másik utas egy öntudatos londoni polgár, akit -- miután tisztázódott minden a yardon --, aranyba szobornak a hálás többiek.

127

katmandu, 2006. július 28. péntek, 11:26 (#)

#120/Eszpee:
Énsenem jogász, de amire te gondolsz, az valsz az amcsi gyakorlat, hogy ha egyszer jogerősen döntöttek róla, akkor többször ugyanazzal nem lehet zargatni (lásd asszem OJ Simpsont).

Itt viszont ez sem áll meg, mert az első eset régen volt, ez nem ugyanaz az eset lenne, hanem egy vadonat új. Egyetlen közös pont az áldozat személye, de ez nem jelent semmit. A példád 2 teljesen különálló jogi eset lenne, tetejébe 2 külön kategória, gondolom.

Meg van egy másik ilyen urbánus jelmagyarázat, hogy ha valakit felkötnek de elszakad a kötél, akkor mehet, amerre akar, mert nem akaszthatják fel kétszer. De ez csak legenda, amennyire tudom, a jog ilyesmit nem ismer.

De kérdezzünk meg egy jogász-kispadolvasót inkább...
:)

128

sic, 2006. július 28. péntek, 11:32 (#)

#124/katmandou De megolheti, hiszen màr leulte érte a buntetést. Otodik amendmentben van "no person shall be subject for the same offence".

Viszont a Victoria station-nak ez esetben van jelentosége, mert ugy tudom az angol torvényhozàsban nincs double jeopardy.

129

katmandu, 2006. július 28. péntek, 11:47 (#)

#128/sic:
Hm, nem értek hozzá, hangsúlyozom, de ez nekem akkor sem tűnik same offence-nek. Az első esetben nem követődött el semmi, tehát a vád (emberölés) hamis volt, ami utólag kiderülve, visszamenőleg érvényteleníti a vádat.
Következésképp a második esetben (ahol a gyilkosság meg is történt), a vád igaz, tehát nem azonos a korábbival, tehát nincs same offence, tehát az illetőt elmeszelik, mint szódás a lovát.

Ha az ipsét első alkalommal lecsukják, mert tényleg igaz, hogy megölte XY-t, akkor később nem lehet újra bevádolni azzal, hogy "megölte [akkor régen] XY-t", mert ez az ügy már lezárult. Én ezt képzelném a same offence-re példának -- de a joghoz a második helyen nem értek abszolút, ezért bocs, ha butaság amit írtam.

130

katmandu, 2006. július 28. péntek, 11:50 (#)

sic, pontosítok még:
írod: "De megolheti, hiszen màr leulte érte a buntetést"

De nem. Nem ülhette le érte a büntetést, mert NEM ölte meg (hiszen az illető ott olvas a vonaton).
AMIÉRT ült, az a nagy semmi volt.
Ha megölte volna, akkor elmondható lenne, hogy leülte érte a büntetést, és ha az áldozata a MacLeod-klán tagjagént ismét felbukkan, akkor nyugodtan megölhetné MÁSODSZOR is.
De így ez sima, új, büntetendő gyilkosság lenne.

131

katmandu, 2006. július 28. péntek, 12:06 (#)

Ezt a Highlander vonalat nem is vettem figyelembe...

A vonaton a múzeumi tárlójából megszökött, 900 éves, kegyetlen immortal óskandináv kalóz olvassa a Timest, ami nagy kihívás számára, tekintve, hogy csak anyanyelve ábécéjéből ismeri az első öt rúnát, azokat is rosszul.

A képek kötik le a figyelmét, így átsiklik a címlapon ordító cikken, ami beszámol a néprajzi múzeumban történt különös éjszakai rendbontásról és egy kitömöttnek hitt ó-kalóz eltűnéséről.

Az épp Londonban tartózkodó, és víkendre induló MacLeod a fülkébe lépve rögtön felismeri a helyzetet: a kalóznak a keze ügyében a kardja (a golfütők közé csomagolva), MacLeodé viszont nyeleztetni van, csak a jövő héten lesz kész. MacLeodnak időt kell nyernie, Uzija van, kész.

A rendőrségen viszont kiderül, hogy a lelőtt utas egyszerűen beforrt és elment (szemtanúk eskü alatt, harmadfokú után vallják). MacLeodot tehát elengedik, de megkettőzi éberségét, mert tudja: "Bergendy only one."

132

Balage, 2006. július 28. péntek, 12:23 (#)

#123 eszpee: Tulajdonképpen telitalálat. Gratulálok!

A feladványt olyasvalakitől származik, aki otthon van (volt?) a nemzetközi jogban (igaz, ennek is van már bő 20 éve). Tehát a történet Angliában játszódik (--> Victoria pályaudva), ahol a törvényben szerepel valami olyasmi, hogy ugyanazért a bűnért nem vagy kétszer büntethető. A sztori nyilván urban legend: a feleség köztudottan rosszban a férjjel, és le akar lépni a kertésszel. Kitalálják, hogy azt a látszatot keltik, mintha a férj megölte volna a feleséget: levágják a csaj két ujját, és elássák a kertben. A kertész ezután bemártja a férjet, felássák a kertet, megtalálják a testrészeket, mint terhelő bizonyítékokat, és a jogi procedúra végén férj kap 15 évet. (A holttest nem kerül elő.)

20 év múlva a férfi felszáll egy vonatra, és leül egy utassal szemben, akiből nem lát semmit az újságtól, amit az olvas, csak azt veszi észre, hogy hiányzik néhány ujja. Ez tűnik fel neki, és mit ad isten, a felesége, akit első felháborodásában lelő.

133

katmandu, 2006. július 28. péntek, 13:22 (#)

Hát akkor gratula Eszpeenek :)
Engem az újság tévesztett meg (red herring), azzal hoztam összefüggésbe, aztán már jöttek a B-film klisék :)

134

sic, 2006. július 28. péntek, 13:51 (#)

#129/katmandou
"visszamenőleg érvényteleníti a vádat"
:) Ha màr elitélték és leulte a buntetést, akkor a vàd màr érvényesult, érvénytelenitéséhez Wells idojàro gépe kéne.

Nagyon ihletett a Highlanderes verzio.
Szintén gratula eszpeenek.

135

katmandu, 2006. július 28. péntek, 13:55 (#)

Akkor rátérhetünk
#121/Zuzu
feladványára.

A betűk száma azonos a nevek betűinek számával?
Vagy sok betű közé el van dugva pár kevesebb, a névéi?

136

Balage, 2006. július 28. péntek, 14:16 (#)

Az elsőből kiraktam az aphroditét, de maradt egy s betűm. :P

137

katmandu, 2006. július 28. péntek, 14:37 (#)

Zuzu betűrejtvénye ihletett egy másikat, fejtsük párhuzamosan!

Hogy ne legyen unalmas, körítsük Poirot-val :)

- Hallatlanul meleg van, nemde, Hastings?
- Elviselhetetlen, Poirot. Nem is értem, mi az ördögnek rángatott ide Londonból...
- Mon ami, amit Poirot tesz, annak mindig megvan az oka. Természetesen egy újabb ügyről van szó, méghozzá egy igen összetett ügyről... c'est complexe beaucoup. Hallott már a Conzetti-hagyatékról?
- Hogyne. Hiszen ezzel vannak tele a lapok február óta. Antonio Conzetti, a különc bankár és szenvedélyes amatőr régész, mesés vagyont hagyott hátra, de az örökösöknek valami bizarr rejtvényt kell megoldaniuk, hogy megkapják a jussukat. De miért érdekelheti ez Hercule Poirot-t?
- Kedves barátom, egy hatalmas örökséget mindig körülleng a bűn fuvallata... brise du criminalité... és most sincs másképp. De az idő sürget minket -- és ügyfelemet, Mademoiselle Fiorenza Conzettit.
- Csupa fül vagyok, Poirot.
- Conzetti kisasszonyra, illetve unokabátyjára Giuseppére 70 millió euró jut az örökségből. De az öreg Antonio ezt az összeget egy jelszóval védett számlára helyezte, és meghagyta, hogy a két fiatal közül azé legyen az egész, aki hamarabb jelentkezik a jelszóval a bankban.
- És hol a jelszó?
- Sehol, Hastings, azt ki kell találni. Az öregúr csupán egy kődarabra vésett furcsa latin szöveget mellékelt, és hozzá egyetlen kézírásos sort. A kisasszony pedig kétségbe van esve; sosem volt erős oldala a rejtvényfejtés. Léha, kicsapongó unokabátyjáé viszont annál inkább. Signor Giuseppe rendkívül éles eszű, de roppant link, ahogy maguk mondják...
- Nem így mondjuk...
- Mindegy, Hastings. A lényeg, hogy ha Giuseppe fejti meg hamarabb a jelszót, akkor ügyfelem hoppon marad, nem tudja megnyitni a terhes apácák gyámolítását végző karitatív alapítványát, Giuseppe pedig drogot és fegyvert vesz nagy tételben, vagy elrulettezi a pénzt az utolsó centig. Rajtunk áll, hogy mi lesz!
- Lássuk a követ és a papírt!
- Tessék, itt a kő: egy lapos tégla, belevésett felirattal:

METEARE COMO LEX IGNATO.
EVS ITERATORII.
ANAXIS IBI STRATA.

És a kézírásos szöveg:

"A város a kapu."

- Hát ez tényleg elég rejtélyes, Poirot.
- Igazi feladat a kis szürke sejteknek, n'est-ce pas? A kézírásos sor egyértelmű, gondolom magának is.
- Hát...
- Kapu, amely a hatalmas vagyonra nyílik. Azaz a jelszó egy város neve.
- Na de mi a város neve?
- Erre kellene rájönnünk, a vésett felirat alapján. Annyit tudhatunk még, hogy az öreg Antonio Európa szerelmese volt, és sose tette ki lábát a földrészünkről. Jó okkal feltételezhetjük tehát, hogy a város Európában van. És ekkora horderejű ügyben, Hastings, szó sem lehet holmi kisvárosról. Naturellement, ez egy európai főváros lesz!
- Lxbdon... Praisis... Sehogy se jön ki...
- Drága Hastings, csak nem hiszi, hogy a város neve van belegyömöszölve a feliratba?! A megoldás valami más lesz. Valami, ami valahogy utal egy városra...

:)

(közben Zuzuét is fejtegetem... kevés sikerrel eddig...)

138

gbrk, 2006. július 28. péntek, 16:38 (#)

#121:Zuzu:

Az első együttes neve eddig "Das hiper To"-nak tűnik. De még gondolkodom...

139

katmandu, 2006. július 28. péntek, 17:03 (#)

#138/gbrk:

De Zuzu csak a 2. névre jelezte, hogy több tagból áll...
És tuti, hogy ez csak sima anagramma? Nem valamilyen kódolás?

Nekem momentán nincs ötletem. Illetve van egy, de azon még dolgozni kell :)

Na és Poirot-ra, valaki? :)

140

Zuzu, 2006. július 28. péntek, 20:01 (#)

#138/gbrk: csak a második együttes neve többtagú, segítek: pontosan 6. A első megfejtése nem helyes.

#139/katmandu: sima anagramma, nem kódolás.

141

katmandu, 2006. július 28. péntek, 21:04 (#)

Zuzu, köszi.
Ugye nem valami rétegzene együttesek, amit vagy ismer valaki, vagy nem?

142

Zuzu, 2006. július 28. péntek, 22:01 (#)

141# - Ha eszpee extrém együtteseire gondolsz akkor nem :) De az tény, hogy az igényesebb kategóriába tartoznak. Szerintem.

143

katmandu, 2006. július 29. szombat, 11:07 (#)

Na, felhozom a postot, nehogy süllyedjen :)

Ott tartunk, hogy van két pending kvízünk:
Zuzutól: #121
Tőlem: #137

Zuzué elég fogós, nekem az első együttesre majdnem kijött, hogy Iodah Priest, de az nem jó :) A másodikra semmi ötletem nincs. Erős a gyanúm, hogy nem is ismerem az együtteseket :( mert az ismert fogalmak anagrammái hamarabb összeállnak az ember fejében.

(Az enyém valsz könnyebb, bár kicsit komplexebb.)

144

Prof, 2006. július 29. szombat, 13:48 (#)

#137 Bár nem főváros, de van egy Como nevű olasz város, nevét egy tó is viseli (bár lehetne Lecco-i tó is). Egyes népszerű amerikai színészek igen kedvelik.

145

Zuzu, 2006. július 29. szombat, 14:28 (#)

#135 - katmandu, egyszerűen összekevertem a betűket.

1. Annyit segítek az elsőnél, hogy egy városról nevezték el a bandát.

2. A másodiknál, hogy Magyarországon is koncerteztek, és az énekes neve is szerepel a 6 tagban.

146

katmandu, 2006. július 29. szombat, 14:56 (#)

#144/Prof:

Como biztosan érdekes hely, de amint Poirot is rámutatott:
1) a város egész biztosan főváros, így Como kiesik
2) a neve egészen biztosan nem szerepel "elbújtatva" a szövegben, ezzel ne is kísérletezzünk.

Át is adom a szót Poirot-nak:

"- Á, Hastings, ça va? Kerüljön beljebb! Gondolkodott a Conzetti-ügyön?
- Miután a múltkor megdorgált, hogy a város nevét kerestem a szövegbe bújtatva, beláttam, hogy másutt kell keresni a megoldást. Meg is próbáltam, de megakadtam...
- Kíváncsivá tesz, mon ami, mesélje el, mivel próbálkozott!
- Fogtam egy latin-angol szótárt, és átkutattam... Mit mosolyog, Poirot?
- Semmi, semmi, rien... folytassa!
- Szóval, átkutattam a felirat szavai után, de nem sokra mentem vele. Se füle, se farka, némelyik szót meg se találtam. És maga értett belőle valamit?
- Az én latintudásomból épp annyira futotta, mint a maga szótárral erősített kutatásából: megállapítottam, hogy a szöveg teljesen értelmetlen, mi több, még csak nem is latin.
- Nem? Pedig a szavak latinosnak tűnnek...
- Drága barátom, pontosan erről van szó! Latinosnak tűnnek, de nem azok. A latinos szövegforma viszont két dolgot is a kezünkbe ad!
- Éspedig?
- Ej, hát ez nyilvánvaló, Hastings, c'est évident: az egyik, hogy tévútra vezesse az óvatlanokat, azt hiszem, ezt nevezik maguk vörös lazacnak...
- Vörös heringnek, ha a hamis nyom angol megnevezésére gondol.
- Hering, c'est ça, red herring... Merci, Hastings, nos, maga mindenesetre alaposan megette ezt a heringet, ahogy mi mondjuk. Csak az idejét pocsékolta azzal a szótárazással.
- Hm, na jó. És mi a másik, amit a szöveg latinszerű külleme a kezünkbe ad?
- Azt csak annak a kezébe adja, Hastings, aki nem rest használni a kis szürke sejteket. Ugyanis ha a szövegnek semmi értelme, akkor miért pont latinnak álcázzák? Az öreg Conzetti vésethette volna úgy is, hogy bármilyen más nyelvre hasonlítson, de mégis latinosra formálta. Vajon miért?
- Talán mert olasz családról van szó, és a római történelmi kapcsolódás...
- Lehet, hogy ez is szerepet játszott benne, de ez önmagában még nem visz közelebb a megoldáshoz. Gondolkozzon, barátom, összegezze, mit tudunk: a felirat valamilyen utalást rejt, ami elvezet egy városhoz. Nem a város nevét, de talán valami mást. Ehhez vegye a latinnak mímelt szöveget. Mi lehet az összefüggés?
Mi az, amire egy latin szöveg használható akkor is, ha mint szövegnek, semmi értelme sincs?
- Hát... nos... Ah!
- Na? Hát csak nekiveselkedtek azok a kis szürke sejtek?
- Hogy erre eddig nem gondoltam! Hát persze, Poirot, világos: a szövegben...
- Tairez! Csitt, Hastings! Ki ne mondja! Elvenné a Kispad kvízfejtőinek örömét!"

:)


147

Zuzu, 2006. július 29. szombat, 15:07 (#)

METEARE COMO LEX IGNATO.
EVS ITERATORII.
ANAXIS IBI STRATA.

Mindenféleképpen a betűk mögé kell nézni, valszeg a város neve bele van keverve a fenti szövegbe. Como túl direkt lenne :) Como-t túlzás lenne városnak nevezni, a hirességek villái mellett azért említsük meg világhíres selyemmúzeumát. Számomra meseszerű kis pályaudvarával szemben található egy kioszk ahol életem eddigi legfinomabb bablevesét ettem.

148

Zuzu, 2006. július 29. szombat, 15:09 (#)

# 148 katmandu - akkor rosszúl gondoltam :)

149

katmandu, 2006. július 29. szombat, 15:22 (#)

:) tehét, ahogy Poirot és Hastings rájött, valami mást kell keresni a szövvegben, nem közvetlenül a város nevét.

(Már csak azért sem lehet ez a helyes út, mert a felirat betűiből több európai főváros neve is kimazsolázható -- a rejtvény viszont egyértelműen egy (a) városról beszélt. Biztos, hogy nem scrabble típusú tehát a megoldás.)

150

sic, 2006. július 29. szombat, 18:50 (#)

Voltaképp egész szimpatikus fiu ez a Giuseppe :)
Megprobàltam a "latin" szoveget hàtrafelé olvasni, minden màsodik és minden harmadik betut, ugy tunik nem ez az.
Valami latitude longitude szàmkodot takar?

151

katmandu, 2006. július 29. szombat, 19:56 (#)

#150/sic:

De hiszen már Poirot is, én is levezettük, hogy semmiféle ilyen "minden második betű" meg "visszafelé az utolsók" módszer teljesen hibás ebben az esetben.

Mondjam én, vagy inkább Poirot? :)
Jó, legyen Poirot:

"- Pfű, Hastings, már azt hittem, kicsúszik a száján a megoldás kulcsa. Akkor pedig oda a játék öröme, amit a valóság túlfelén a Kispadon játszanak. Márpedig nekik is rá kell jönniük, addig mi nem léphetünk tovább. És egyelőre még törik a fejüket.
- Pedig kézenfekvő.
- Mon ami, ne essék az önteltség bűnébe, magának is eltartott egy darabig, amíg rájött.
- Megadom magam, Poirot, maga bizonyára azonnal tudta a helyes választ.
- Ez igaz, Hastings, de higgye el, semmivel sem támaszkodtam több információra, mint maga vagy más.
- És hogy jött rá, hogy mi rejlik a szövegben?
- A kis szürke...
- ...sejtek segítségével, tudom. De azért kifejthetné.
- Örömmel, Hastings, avec plaisir. A szöveg latinnak látszik, és értelmetlen. Mivel értelme nincs, marad a latin, mint nyom. A szöveg kialakítása azt sugallja, hogy gondolatban forduljunk a latin nyelv felé. És mire gondolunk a latin nyelvről? Hát arra a kultúrára, ahol virágzott: a római birodalomra.
- A RÓMAI birodalomra...
- Pontosan, barátom: a RÓMAI birodalomra.

- És innen már világos! Bár...
- Mi az, Hastings?
- Az világos, hogy mit rejt a szöveg. Az is világos, hogy ez nem koordináta, hanem más. De vajon melyik városhoz köthető? Maga tudja, Poirot?
- Bien entendu, Hastings, természetesen. De várjuk meg a többieket."

:)

152

katmandu, 2006. július 29. szombat, 19:59 (#)

Sic:
bocsánat, ha nem egyértelmű, de a #146-ban folytatódott a Poirot sztori, és arra utaltam a #151 elején.

153

Zuzu, 2006. július 29. szombat, 20:11 (#)

Vatikán

154

Zuzu, 2006. július 29. szombat, 20:13 (#)

Róma

155

sic, 2006. július 29. szombat, 20:20 (#)

Firenze

156

sic, 2006. július 29. szombat, 20:21 (#)

Velence

157

katmandu, 2006. július 29. szombat, 21:12 (#)

Nem, nem, emberek, ez nem megy így, hogy felsorolunk európai fővárosokat!
:)

Csak levezetéssel, indoklással fogadom el (mellesleg egyik elhangzott város sem helyes). Az előbb Poirot és Hastings is nyomatékosított valamit, jó NAGY betűkkel...
:)

Nézzétek meg a szöveget kicsit alaposabban.
Még egyszer:

Nem városnevet rejt a szöveg, hanem valamit, ami köthető egy városhoz, amiről eszünkbe juthat egy város. A valamit pedig úgy lehet kihámozni a szövegből, hogy belegondolunk, mit is hangsúlyozott Poirot és Hastings az imént...

Bízom a kreativitásotokban, ahogy Kispadék mondanák :)

158

katmandu, 2006. július 29. szombat, 21:14 (#)

Sicnek:
Elnézést, de azt is tudjuk, hogy fővárosról van szó -- ezt az elején Poirot leszögezte, és én igazat adok neki.
:)

(Tehát Velence, Firenze pláne nem jó, sajna...)

159

katmandu, 2006. július 29. szombat, 21:17 (#)

Zuzunak:
természetesen nem sérteném meg a társaságot olyan otrombasággal, hogy Poirot-val a megfejtést hangsúlyoztatom ki :) tehát nem Róma a megoldás, de nem ám!

160

katmandu, 2006. július 29. szombat, 21:27 (#)

Csak a rend kedvéért, meg hogy ne kelljen sokat visszascrollozni a #137-ig:

METEARE COMO LEX IGNATO.
EVS ITERATORII.
ANAXIS IBI STRATA.

Ebből a szövegből kibogarászható valami (nem városnév).
Ez a valami kapcsolódik egy városhoz, aminek a nevét keressük.

És iparkodjunk, mert a minden hájjal megkent Giuseppe Conzetti még megelőz...
:)

161

Zuzu, 2006. július 29. szombat, 22:19 (#)

Törvénykezéssel kapcsolatos valami vezet el a városhoz? Bár tudom, ez nem barkochba.

162

katmandu, 2006. július 29. szombat, 23:55 (#)

#161/Zuzu:

Nem. Sokkal egyszerűbb kategória az a valami, de ha megmondanám, akkor elvenném a játék örömét.

Továbbra is gondoljatok arra, hogy a (latin nyelvet használó) RÓMAI birodalom RÓMAI lakói mire használták az írást. Mondom RÓÓÓÓMAI...
:)

163

katmandu, 2006. július 29. szombat, 23:57 (#)

Éjszakai megahint:
Az a valami a történelemmel kapcsolatos.

164

Zuzu, 2006. július 30. vasárnap, 11:03 (#)

Vajon mire használták? Leginkább feliratozásra kezdve a kődaraboktól a pénzérméken, edényeken, épületeken, át egészen Jézus keresztfájáig....de még nem jöttem rá, hogy mi utalhat ebben a kis számomra immár sírversben az adott városra.

METEARE COMO LEX IGNATO.
EVS ITERATORII.
ANAXIS IBI STRATA.

165

Author Profile Page eszpee, 2006. július 30. vasárnap, 11:08 (#)

Berlin. Köszönöm. :)

166

katmandu, 2006. július 30. vasárnap, 11:53 (#)

*************** AND THE WINNER IS **************
ESZPEE

:)

Gratulálok, így kell ezt csinálni.
:)

167

katmandu, 2006. július 30. vasárnap, 12:14 (#)

"- Olvasta, Poirot?
- Olvastam, Hastings. Reggelente Miss Lemon behozza a kávét, én pedig megnyitom a Kispadot.
- Régebben újságokat bújt.
- Analóg technológia, mon ami. Haladni kell a korral, és persze az ügyeinkkel is. Szóval, a Conzetti-kódot megfejtette odaát Monsieur Espée...
- Eszpee, Poirot.
- Sebaj. A lényeg, hogy rájött, amire mi is: az ál-latin szöveg természetesen római számokat rejtett, soronként sorrendben:
MCMLXI, azaz 1961,
VIII, azaz 8,
XIII, azaz 13.
- Na jó, de ebből hogyan lett Berlin?
- Hát az nyilvánvaló, hogy ez egy dátum, 1961. augusztus 13-a. Ez pedig egyetlen európai főváros életében jelentett fontos eseményt...
- ...a berlini fal felhúzását. Zseniális, Poirot! Elmondta Miss Fiorenzának is?
- Természetesen. Együtt jártunk a bankban, már nyitásra odasiettünk.
- És még időben érkeztek?
- Épp hogy, Hastings. Alig öt perccel később befutott Signor Giuseppe. Képzelheti, mennyire bosszankodott.
- Most már hiába, a pénz a kisasszonyé.
- Hm, sajnos még nem egészen, Hastings. Ezért is kértem, hogy jöjjön el, mert a rejtvény még nincs teljesen megoldva.
- Hogyhogy?!
- A jelszó stimmelt, de nem a bankszámláé volt, hanem (mint kiderült) egy széfé. Amiben természetesen nem 70 millió euró volt, hanem egy fotó, meg papírszelet, rajta egy számlaszám, de a vége hiányzik.
- Hiányzik?
- Oui, Hastings, az utolsó pár számjegye le van festve feketével. Az biztos, hogy ugyanabban a bankban vezetik, de ha nincs pontos számlaszám, nem lehet ellenőrizni, hogy ki a jogosult.
- De hát ez őrület! Nem elég bizonyíték a jelszó ismerete?
- Sajnos nem. A bank szabályai nem ismernek tréfát.
- És akkor most mi lesz?
- Megfeledkezik a fotóról, Hastings.
- Tényleg, makartam is kérdezni. Miféle fotó az?
- Elmondom, mon ami, de előbb villásreggelizünk, mert üres hassal nem lehet hatékonyan gondolkodni. Á, Miss Lemon. Párolt languszta, vajjal, mmm! Jöjjön, Hastings!

:)

(szóval folytköv, ha gondoljátok :) )

168

kikko77, 2006. július 30. vasárnap, 13:47 (#)

ez nagyszerű volt.

169

Author Profile Page eszpee, 2006. július 30. vasárnap, 17:15 (#)

katmandu, ez a sorozat ennél többet érdemel! :)

utólagos engedelmeddel átemeltük külön cikkbe, utána ott folytathatod ugyanígy. hajrá, és köszönjük!

170

Author Profile Page eszpee, 2006. július 30. vasárnap, 17:17 (#)

Itt is van: http://kispad.hu/kviz/200607/kviz-105-a-conzettihagyatek-masodik-resz.html

171

gbrk, 2006. július 30. vasárnap, 18:30 (#)

Mi a helyzet a zenekarok nevével?
Újabb hint?

172

katmandu, 2006. július 30. vasárnap, 18:43 (#)

#169/Eszpee:

Köszönöm! Ez nagy megtiszteltetés, wow. Folytassuk tehát az új helyen. Ez tökjó.

De csatlakozom gbrk-hoz, ne feledkezzünk meg Zuzu feladványáról (#121), a 2 együttes nevéről sem -- én még nem jutottam előrébb, a hintek dacára, szóval challenge ez, és érdekelne újabb hint meg minden.

173

Zuzu, 2006. július 30. vasárnap, 19:59 (#)

Akkor jöjjenek az újabb hintek:

1. Tehát már tudjuk, hogy egy városról nevezték el az együttest. A következő hint: Massive Attack, Tom Jones.

2. Ausztrália és anglikán neveltetés.

174

Zuzu, 2006. július 31. hétfő, 00:57 (#)

És még egy megjegyzés: a második együttes esetében többször előfordul, hogy & jelet használnak az "and" helyett. Ha esetleg valaki úgy ismeri a bandát.

175

katmandu, 2006. július 31. hétfő, 14:36 (#)

Á! Mindjárt jobb!

1. Portishead

2. ez még nincs meg...

176

sic, 2006. július 31. hétfő, 14:49 (#)

#158
Beugratàsra gyanakodtam, a 12e végétol szuverenitàsuknàl fogva fovàrosnak is lehet oket tekinteni.

177

quartya, 2006. július 31. hétfő, 15:18 (#)

az a másik akkor meg nick cave and the bad seeds

178

katmandu, 2006. július 31. hétfő, 15:18 (#)

#176/sic:
A gyanakvás sosem árt :)
De a Conzetti-hagyaték folytatódik!
A 2. részt olvastad, ugye?
A 3. epizód is remélhetőleg hamar kikerül (ma küldtem be).

Addig is fejtegessük itt Zuzu kvízét.
A második együttes neve sehogy se megy :(

179

sic, 2006. július 31. hétfő, 15:43 (#)

#178-katmandou
Nekem sem megy, de hàla és gratula quartya-nak ez is meg van.
Orommel olvastam a Poirot epizodokat, és mindjàrt neki futok a harmadiknak. Voltaképpen a nagyapàmmal valo keresztrejtvényfejtésre emlékeztet; annyira élvezzuk hogy ki sem akarjuk talàlni mert akkor egy kicsit tovàbb tart.

180

Zuzu, 2006. július 31. hétfő, 17:00 (#)

katmandu, quartya GRATULÁLOK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

181

Zuzu, 2006. augusztus 2. szerda, 13:14 (#)

Mai kvíz kérdésem, na jó off vagyok, de kérlek segítsetek:

Mit jelent ha egy autóban ez a felirat jelenik meg: LOW DEAM FAILURE?

Csak azt a deam-et tudnám, hogy mit takar....

182

gargoyle, 2006. augusztus 2. szerda, 13:28 (#)

rohogni fox de ez azt jelenti hogy nem tud irni a fedelzeti computer, de legalabbis a gyari technikus

a low beam az tompitott fenyt jelent, ami autoban idonkent elofordulhat hogy elromlik (:

183

Zuzu, 2006. augusztus 2. szerda, 14:13 (#)

Köszönöm szépen a gyors segítséget. Én ezt általában fedélzeti komputer nélkül az elöttem haladó kocsi lökhárítójában szoktam felfedezni :)


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork