Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53848 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Mi a közös bennük?

ervin cikke a Kvíz rovatból, 2007. június 1. péntek, 16:44 | 44 hozzászólás

Öt rövid nevű magyar települést sorolok föl: Aka, Detk, Ják, Ócsa, Ura. Mi a közös bennük?

A nyájas olvasótábort ismerve borítékolhatjuk, hogy több védhető megfejtés is érkezik majd, ezek közül - a többiek elismerése mellett - a saját ötletemet eltalálót fogadom majd el "helyesnek". Akár egy rossz tanár.

Nos?

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (44)

1

Bártházi András, 2007. június 1. péntek, 18:27 (#)

Jákról nekem az ottani templom ugrik be, templom (és kocsma) persze mindenhol van. Aka esetében egyébként furcsa, hogy az aka.hu címen nem a település honlapja jön be, pedig ha jól tudom, akkor védettnek kellene lennie a domainnek.

Hogy tippeljek egyet, legyen az, hogy mindegyik településen van valamilyen híd. Elég agyament? :)

2

karmazsin, 2007. június 1. péntek, 20:21 (#)

Mindegyik egy-egy család/személy/nemzetség nevéről kapta a nevét? Bár Akára vonatkozó ilyen infót nem találtam.

3

karmazsin, 2007. június 1. péntek, 20:23 (#)

Igazából semmilyen Akára vonatkozó infót nem találtam, vagyis alig, tehát ott keresném a legkisebb közös nevezőt :)

4

Penálen, 2007. június 1. péntek, 21:38 (#)

Tippeléssel nyalván tökéletesen esélytelen a megfejtés...

Netán egy másik világvevő rádió állomásai? :D

5

Cossyc, 2007. június 1. péntek, 23:20 (#)

Csak Ócsára és Jákra igaz, de mindkettőben van gyönyörű állapotú római templom. Nekem ez volna a tippem.:)

Nos?

6

Cossyc, 2007. június 1. péntek, 23:20 (#)

Szerkesztés

Csak Jákról és Ócsáról _tudom_biztosan_

7

Luca Brasi, 2007. június 2. szombat, 00:16 (#)

Premontrei monostorok?

B-terv: a "reájuk akadó csatak" anagramma összetevői

8

Penálen, 2007. június 2. szombat, 02:13 (#)

Olyan templom Lébényben is van, nem?

9

Penálen, 2007. június 2. szombat, 02:18 (#)

Ervin,

annyival még segítesz, hogy a keresett közös tulajdonság csak ezt az öt magyar települést jellemzi, vagy ez csak 5 példa egy nagyobb halmazból? Sejtem, hogy az előbbi, de jó lenne tudni is.

10

Penálen, 2007. június 2. szombat, 02:21 (#)

Nekem, amúgy, az ilyen kis településekről mindig az szokott eszembe jutni, hogy az ilyenekben fordul elő még néha egy-egy Lenin meg Vörös Csillag, ne adj isten, Nasssztalin út vagy tér...

De, nyilván én sem megyek semmire találgatással... :)

11

Author Profile Page ervin, 2007. június 2. szombat, 08:40 (#)

(9), a keresett közös tulajdonság más magyar településekre is igaz, tehát úgy van, ahogy mondod, ezek csak példák egy nagyobb halmazból.

a következő hintet ma vagy holnap fogom elhinteni, addig csak a helyes tippekre reagálok.

12

Boca, 2007. június 3. vasárnap, 00:47 (#)

Ocsa az Ócsa, nem?

13

Author Profile Page ervin, 2007. június 3. vasárnap, 09:55 (#)

Boca, Ócsa az Ócsa.

14

Penálen, 2007. június 3. vasárnap, 15:33 (#)

Igen, Bóca.

15

Author Profile Page ervin, 2007. június 3. vasárnap, 21:24 (#)

Akkor az ígért hint a kvízhez: a fenti sorba illeszkednek az alábbi települések is -

Iván
Olcsva
Áta

- sőt, a legutóbbi kétszer is.

Nem lett így túl könnyű?

16

Penálen, 2007. június 4. hétfő, 00:30 (#)

Ismét kérdeznék (akár egy rossz diák): megfejthető a feladat ezen települések behatóbb ismerete nélkül? Sejtem, hogy naná, de azért, tót, ami ziher, mondd te :)

17

Author Profile Page ervin, 2007. június 4. hétfő, 08:25 (#)

(16) - a következő hint a nap végén jön, abban benne lesz a válasz.

18

methan, 2007. június 4. hétfő, 09:54 (#)

betűket eléjük-mögéjük rakva újabb településneveket kapunk. tolcsva, bátaszék, tura stb.

19

Author Profile Page ervin, 2007. június 4. hétfő, 10:06 (#)

methan, mit csinálsz Akából és Detkből?

20

Penálen, 2007. június 4. hétfő, 16:50 (#)

Igen. Olcsváról nyilván Tolcsva ugrik be az embernek, de Detknél én is feladtam ezt a vonalat.

Remélem, előbb-utóbb lesz egy help arról, hogy ez most kulturális, földrajzi, vagy nyelvi kvíz-e (avagy vmi más...)

21

Penálen, 2007. június 4. hétfő, 16:51 (#)

(Amúgy Akából lehet (Balaton)akali)

22

Author Profile Page ervin, 2007. június 4. hétfő, 17:57 (#)

Akkor itt a mai hint, hogy még egyet csavarjunk rajta: a nevek az érdekesek, és azon belül is, methan (18) nem jár teljesen rossz nyomon. Mondhatnám, langyos.

23

Penálen, 2007. június 4. hétfő, 18:08 (#)

Na, kezd érdekes lenni. Én elég sokféleképp próbáltam csűrni-csavarni a neveket, de (ha más nem,) Detk mindig megfektetett.

24

Penálen, 2007. június 4. hétfő, 18:12 (#)

Sztem rövidítsük le: lehet Detk elé-mögé betoldani vamit, hogy másik településnév jöjjön ki? Mert a többiből mind lehet.

Aka(B.akali, B.akarattya, Rakamaz)
Ják (Buják)
Ócsa (Bócsa, Pócsa)
Ura (Tura)
Iván (Ivány)
Olcsva (Tolcsva)
Áta (Bátaszék, Szováta)

25

Author Profile Page ervin, 2007. június 4. hétfő, 19:32 (#)

Penálen, csak közbevetőleg: van Ivány nevű település? (Szerintem nincs, de azért értem, hogy amit te javasolsz, az működne mondjuk Sajóivánkával is.)

Küzdjetek, nem jártok messze.

26

Penálen, 2007. június 4. hétfő, 19:58 (#)

Ervin,

OK, igazad van, hanyag voltam: Jászivány.

De lehet Iváncsa, Ivánd, Ivánc, sőt, még Nyitra-Ivánkát is találtam. Meg, persze, jöhet az öszes -szentiván is.

Elég? :)

27

Author Profile Page ervin, 2007. június 4. hétfő, 20:32 (#)

Elég.

(Még jó, hogy beletettem ezt a Detket, különben már megfejtettétek volna.)

28

Penálen, 2007. június 4. hétfő, 20:42 (#)

Megvan!
Detk a kakukktojás :DDD

29

nyelv-ész, 2007. június 4. hétfő, 20:52 (#)

Még jó, hogy Pomáz nem volt köztük, az télleg felborította volna a bioritmusomat...

30

Penálen, 2007. június 4. hétfő, 20:55 (#)

Megpróbálhatnánk esteleg betűt cserélni a nevekben, újabb településneveket kapva? Aki a Ják /Olcsava / Áta triót meg tudja oldani így (utóbbit egyenesen kétszer!) az szóljon :)

31

Penálen, 2007. június 4. hétfő, 21:11 (#)

Hoppá. Mit is írt Ervin?

"Még jó, hogy beletettem ezt a Detket, különben már megfejtettétek volna"

Előtte pedig:

"borítékolhatjuk, hogy több védhető megfejtés is érkezik majd, ezek közül (...) a saját ötletemet eltalálót fogadom majd el "helyesnek""

Ha nem lenne Detk, akkor, Ervin szerint Methan tippje talált volna - vagyis akkor, a második állítás szerint annak kell a helyes tippnek lennie.

Grat, methan! :D

32

Author Profile Page ervin, 2007. június 4. hétfő, 21:13 (#)

Penálen, nem állítom, hogy értem a logikádat, mindenesetre a következtetésed nem helyes.

33

Penálen, 2007. június 4. hétfő, 21:22 (#)

Én meg azt nem vállalnám be, hogy értem a (#27) zárójeles részének a mondanivalóját.

34

Author Profile Page ervin, 2007. június 4. hétfő, 21:32 (#)

(33) - segítek.

ha Detk nem lenne ott a sorban, akkor lenne egy olyan megoldásotok (a methané), amit nehéz lenne nem elfogadnom, mert egyrészt szépen megállna magában, és még csak nem is lenne messze a saját megoldásomtól sem.

viszont hála istennek nincs működő megoldásotok (pont Detk miatt), ezért nem kell emiatt aggódnom.

hm?

35

Penálen, 2007. június 4. hétfő, 21:39 (#)

Mivel a preambulumban azt írod, hogy csak a saját megoldásodat fogadod el helyesnek, csak akkor lenne "helyes" a methan-féle betűkiegészítős megfejtés, ha erre gondoltál volna. De, mivel nem erre gondoltál, nem jó ez, ha van Detk, ha nincs. Detk csak azért mázli, mert legalább tudjuk, hogy nem az a megoldás.

36

Penálen, 2007. június 5. kedd, 00:45 (#)

Pókaszepdetk? :D

37

Penálen, 2007. június 5. kedd, 00:48 (#)

ainfixálni is lehet, akkor OK, mert találtam a Detek nevű helyet - de ilyet nagyon sok településnévvel lehetne játszani...

38

Penálen, 2007. június 5. kedd, 00:49 (#)

ainfixálni -> Ha infixálni

39

Author Profile Page ervin, 2007. június 5. kedd, 08:24 (#)

(37) - lehet, és így már el is elfogadom megoldásnak, mert nekem is van szívem.

Az eredeti ötletem egyébként az volt, hogy *egyetlen betűt* szabad csak valahova betenni a névbe, és megint értelmes településnevet kell kapni.

40

Author Profile Page eszpee, 2007. június 5. kedd, 13:40 (#)

Most pihenten hazaértem, ránéztem a feladványra:

"Aka, Detk, Ják, Ócsa, Ura. Mi a közös bennük?"

és rögtön az első betűket kezdtem (kis csúsztatással) összeolvasni:

ADd JÓ UraM... :)

(Lehet, hogy bejátszott, hogy épp Dawkins God Delusion-jét olvasom...)

41

Penálen, 2007. június 5. kedd, 16:20 (#)

Akkor ez igazából methan sikere.

42

Penálen, 2007. június 5. kedd, 16:21 (#)

Eszpee, a tiéd a legjobb :)))

Ervin, just for the record, mik voltak a te megoldásaid?

43

Author Profile Page ervin, 2007. június 5. kedd, 22:39 (#)

eszpee nyert. :)

az eredeti megoldások- nagybetűvel a betoldott karakter: AJka, DetEk, JákÓ, PÓcsa, TUra, IvánC, TOlcsva és SÁta vagy BÁta.

44

Penálen, 2007. június 5. kedd, 22:52 (#)

Vagy Máta - igaz, az, ha jól látom, Hortobággyal egy hajóban indul.

Na, akkor mégeccer grat methannak, ervin, köszi a kvízt, és jöhet a köv :DDD


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork