Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53885 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Jean-Jacques Annaud

Ervin cikke a Művház rovatból, 2004. november 27. szombat, 23:13 | 8 hozzászólás

20041127_annaud.jpgA legjobb rendező, akiről nem hallottál. Vagy csak nem emlékszel a nevére. A Sorbonne-on végzett, Kínából kitiltották, de ezek a legkevésbé érdekes vonásai. Leplezetlen ömlengés a legújabb, megint állatos filmje kapcsán. Jean-Jacques Annaud uralkodik.

Valahol méltánytalannak érzem, hogy megint a franciák járnak jól. Pedig nagyszerű kedvtelésem gúnyolni őket. Ám mindig kijózanít, hogy az elsőként eszembe jutó két kedvenc rendezőim egyaránt francia.

Igaz, Luc Besson mostanában kitartóan küzd azért, hogy a León és Nagy kékség című zsenialitások mindinkább feledésbe merüljenek. Viszont Jean Jacques Annaud a másik, és ő - elismerésre méltó ütemben kommercializálódó honfitársával ellentétben - egyelőre képtelen hibázni.

Igaz, ő csak négy-ötévente csinál egy filmet. De milyeneket! A tűz háborúja, A rózsa neve, A medve, A szerető, Hét év Tibetben, Ellenség a kapuknál. Ennyi a nálunk is látható életműve, amihez hozzájön még két korai zsengéje (az egyikért Oscart kapott), illetve a sokak szerint valaha legjobb IMAX mozi. Legújabban pedig egy tigris-ikerpárról mond mesét a Két testvérben, vidám arcátlansággal feltupírozottt kambodzsai díszletek között.

Nagyszerű érzés lenne most valami remek mondatban megragadni Annaud zsenialitását. De nem lehet, nekem legalábbis nem megy. Skatulyázhatatlan az arc. Rajta kívül ki forgat egymás után erotikus filmet, történelmi krimit és állatos mozit?

Mindenképpen emlékezzünk meg arról, hogy hősünk specialitása a dialógusok nélküli történetvezetés: a Medvében és a tigriseknél értelemszerűen nem beszédes a cselekmény fő része, de a Tűz háborúja is kb. 80 ezer évvel ezelőtt játszódik, amikor a civilizált társalgás még nem volt erőssége durván faragott arcú elődeinknek.

Hasonlóan mágikusak a szeretkezési jelenetei is, és erre szégyenszemre csak most jövök rá, amikor írom ezt a cikket. Legyen a helyszín őskori szavanna, egy feudális kolostor, a fülledt kelet-Ázsia vagy épp az ostromlott Sztálingrád, az ember egyszer csak kínosan ismeri fel, hogy mégis csak moziban ül.

Tulajdonképpen annyit szeretnék elmondani, hogy miután befejeztétek a sesblog napi olvasását, igyekezzetek az Odeonba vagy a webre, és nézzétek meg emberünk valamennyi filmjét. Ti is pont annyira fogtok örülni, mint én, valahányszor eljut hozzám a hír, hogy megint előrukkolt valamivel.

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (8)

1

Baggio, 2004. november 28. vasárnap, 04:59 (#)

A rozsa neve abszolut rendben van, allitolag a konyv is egesz korrekt ;)) Jo munkat vegzett! :) Ellenseg a kapuknal, 1-2 aprocska hibat, ha nem veszek figyelembe, akkor azt is mondhatnam, hogy az egyik kedvencem;) A tobbi meg varat magara, de most, hogy felvilagosultam, be kell szerezzem oket!

2

yaanno, 2004. november 28. vasárnap, 10:15 (#)

Hát nem is tudom, az Ellenség a kapuknál film eléggé gyengécske; persze bizonyára nincs érzékem a filmművészet iránt. Nem lehet, hogy egy önmagát is zseninek képzelő valaki (Annauld) kalaplenget itten egy mesterlövész-zseninek? Van a filmben valami visszataszító naívság. Na jó, azt mondanám: némi izgalommal adagolt közhely.

3

m, 2005. szeptember 3. szombat, 02:21 (#)

A rózsa nevével azért nagy fába vágta a fejszéjét! A könyv -mint általában a könyvek- azért sokkal többet ad!
A szerető viszont zseniális!

4

ses, 2005. szeptember 3. szombat, 02:26 (#)

m, a könyv egyes részei talán visszaadhatatlanok filmen; de gondolj vissza azokra a statiszta-arcokra, amelyeket Annaud beszerzett - láttad valaha jobb ábrázolását a középkornak?

5

BaBe, 2005. szeptember 3. szombat, 10:23 (#)

Lehet, hogy ciki, én az A rózsa neve cimű zsenit előbb láttam filmen, mint hogy olvastam volna - és pont azért olvastam el, mert annyira jó volt a film. Egyetértek sessel, például azokkal az arcokkal /is/ nagyon rásegített az atmoszférára, simán elvarázsolt vele...
A szerető, az egyik kedvenc filmem - egyszerűen csak beszippantja az embert, ha hagyja magát, és elveszett.

Besson valóban elég furcsa dolgokhoz adja a nevét mostanában, stikában reménykedem, hogy ez valami koncepció, aminek a célja a pénzszerzés egy újabb zseni Besson-film elkészítéséhez. Persze Eric Serra zenéjével, mert nélküle félkarú lenne az óriás. Minden filmjénél meghatározónak érzem a zenét, az Atlantisnál meg egyenesen a film felét a zene adja.

6

ses, 2005. szeptember 3. szombat, 11:22 (#)

BaBe, ahogy a B13-ról írott szösszenetemnél megjegyeztem, a zseniális Bessonnak szerintem vége. Maradt a korrekten kommersz Besson - ha szerencsénk van. Épp jön a Transporter 2, fogadok, hogy ízletes rágógumi lesz a szemnek.

7

BaBe, 2005. szeptember 3. szombat, 13:24 (#)

Báncsoncsak, jólvan. Jössz még maga az én uccámba.
:)))
/szemem szeret rágózni, agyam meg úgyse nincsen... :)/

8

Lujza, 2007. szeptember 6. csütörtök, 20:39 (#)

császtok!
tökre húúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúús az a tigris ott fennt!!!!!
na, pá!


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork