Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53885 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Rejtély a kastélyudvaron

Ervin cikke a Művház rovatból, 2005. július 31. vasárnap, 00:01 | 12 hozzászólás

szoborRóma egyik árnyas parkjában, az egykori Borghese-rezidencia előtt álldogál egy márványszobor. A benti kiállítótermekből kiszorult, így a hordákban érkező packagetourist-hadak ügyet sem vetnek rá. Pedig korszakos darabról van szó, amely tulajdonképpen máig megfejtetlen; ha egyszer jelentőségéhez mérten foglalkoznak vele, akkor egyszerű műalkotás létére a technikatörténet teljes újragondolását teszi majd szükségessé.

A Cephalominus SMS-t kap című, egészalakos szoborról van szó, amelynek keletkezését a köztársasági időszak végére helyezik (2. kép):

szobor

Ebben az érában a rómaiak már kevésbé vették szigorúan a képmásállítás korlátozásait; mindazonáltal akárki nem készíttethette el a saját szobrát. Cephalominus alkonzuli minőségében nem egyszerű földi halandónak számított, hanem olyan nemes lelkű embernek, aki veszély nélkül élhetett ezzel az irigyelt lehetőséggel.

A szobor alkotójának kiléte ismeretlen. Ez különösen izgalmas körülmény, mert a kifinomult vésőkezelés mesteri kézre vall, és a korszak nagy szobrászainak legtöbbjét jól ismerjük. Egyes szakértők a félig thrák, félig etruszk származású művészt, Cellus Senzacaviust sejtik a szobor mögött, de állításukat csupán közvetett bizonyítékokra alapozzák, amennyiben a két férfiú a korabeli dokumentumok szerint valóban találkozott egymással Rómában.

Figyelmünket fordítsuk azonban a szobor felé, hiszen jelentőségét tekintve minden bizonnyal az antik kor egyik csúcsteljesítményét látjuk magunk előtt.

A művész a kor szellemének megfelelően egyszerű, klasszicizáló eszközöket használ, mégis döbbenetes erővel ábrázolja a lehetetlen pillanatot: a hagyományos katonai pózban feszítő Cephalominus a csata hevében egyszer csak rövid szöveges üzenetet kap a kezében tartott márványrúdra. Az antik arisztokrata és a kétezer évvel később feltalált technológia találkozása a hagyományos művészi eszközökkel kifejezhetetlen helyzetet teremt, amelyet a szobrász mégis szuggesztíven képes megragadni.

szoborFigyeljük meg Cephalominus jobb kezét (1. kép). Az izmos, mondhatni durva férfikar végén a kéz a meglepetéstől teljesen elérzékenyül, és puha ujjakkal, gyengéden tartja a történelem első mobiltelefonját. A messzire eltartott márványrúd és az összevont szemöldök együttese az alkonzul közismert távollátására utal, egyúttal a legyőzhetetlen katona ruhájába bújtatott ember halandóságát fejezi ki.

Az alak másik keze, amely egy pillanattal ezelőtt még hetykén tartotta a vezéri kardot, most elernyed, és jól látjuk, ahogy a fegyver épp kicsúszik a döbbenetében mozdulni sem tudó Cephalominus kezéből (3. kép).

szobor Végezetül szót kell ejtenünk még az alak fejéről is, amely elemi erővel ábrázolja az analóg világ legelejéhez szokott ember megrendülését a digitális technológia megpillantásakor. A büszke hadvezér töprengő kisfiú módjára beszívja az alsó ajkát, a homloka pedig szó szerint behorpad a döbbenettől (4. kép).

A szobor témájának megmagyarázhatatlansága minden bizonnyal hosszú ideig foglalkoztatja majd a művészettörténészeket; legalábbis azokat közülük, akik képesek túllépni a nyilvánvaló paradoxon gátjain és nem nyilvánítják azonnal hamisítványnak az alkotást.

Ha jó sorsotok Rómába vezérel benneteket, a Galleria Borghese előtt saját szemetekkel is megtekinthetitek a szobrot. Némi büszkeségre adhat okot, hogy a műről elsőként egy honfitársunk, a nagyszerű Egely György professzor készül alapos monográfiát írni "A gömbvillámon túl" címmel, amely várhatóan a jövő évben jelenik meg, és a szerző szerint a történelem szemétdombjára űzi majd a tudománytörténet meghatározó dogmáit.

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (12)

1

Terra Nulla, 2005. július 31. vasárnap, 00:11 (#)

100% szintetik álocelot szarvaslövő? :)

Gr0

(UI: Cephalominus rulez:)))) Alias cranium ovum? :)

2

nyelv-ész, 2005. július 31. vasárnap, 08:49 (#)

Ses:

amit viszont Te sem tudsz (nekem is csak busás baksis ellenében árulta el egy teremőr): a szobor talapzatán sokáig, ha nehezen is, de kivehető volt a V******e mobilszolgáltató reklámja! Ezt a feliratot a konkurrens cégek kérésére akkoriban távolították el, mikor a GSM rendszerek kezdtek elterjedni Itáliában.

3

nyelv-ész, 2005. július 31. vasárnap, 09:03 (#)

Ja és a bal kezében tartott (bal vállára vetett) valami nem más, mint a készülék korabeli nagykapacitású akkumulátora! Korabeli hírforrások szerint a készenléti időt annyira megnövelte, hogy egész pun hadjáratokat lehetett vele a készülék lemerülése nélkül végigcsinálni.

A készülék kijelzőjének aktívmátrixos márványmintázata pedig egyben titkosítási algoritmust is rejt: aki nem ismeri a mintázat titkait, az nem tudja az üzeneteket elolvasni. Ez is korszakalkotó technológia két évezreddel az ssh előtt.

4

Ali, 2005. július 31. vasárnap, 09:50 (#)

Melléfogás. A szobor azt a pillanatot örökíti meg, mikor Cephalominus (akit e tette után léptettek elő Cephaloplus-szá) a csatatérről felemeli az utolsó jedi fénykardját és enyhe megdöbbenéssel szemléli az eszközt. "Ezzel akartak minket legyőzni?", olvasható le az arcáról.

5

nyelv-ész, 2005. július 31. vasárnap, 10:03 (#)

Hát ha már vitázunk: Cephalominus-t először Cephalonullus-szá léptették elő, csak később lett belőle Cephaloplus. Csak a történelmi hűség kedvéért.

A szobor kezében látható eszköz már csak azért sem lehet a jedi-lovagok fénykardja, mert azt csak két évszázaddal később találták fel. Obullus Cenobius (Obi-van Kenobiként vált ismertté) nevéhez fűződik a felfedezés.

6

Kenny, 2005. július 31. vasárnap, 11:22 (#)

Szerintem pedig az arcán annak a felismerésnek az öröme látszik, hogy rájött, hogy a háborús távolléte miatti hiányérzetet hogyan segít majd enyhíteni a feleségének. :)

7

Boca, 2005. július 31. vasárnap, 12:42 (#)

A szobor Cephalominust az 1. hadjaratakor orokiti meg, amikor megkapja a szolgaltatojatol az egyenlegertesitot sms-ben. C is beleesett abba a szokasos hibaba, hogy 1. kulfoldi utja elott nem tajekozodott az aktualis roaming tarifakrol. Ennek hatranyos megtapasztalasat orokitette meg elethuen az ismeretlen tehetseges muvesz.

8

Ali, 2005. július 31. vasárnap, 13:33 (#)

5.-re: Eszerint tehát Obullus Cenobius volt az első holland? (Obi VAN Kenobi) :)

9

nyelv-ész, 2005. július 31. vasárnap, 14:01 (#)

Nem, hanem a Rómát később szétziláló germán törzsek a nevét saját nyelvükre lefordítva emlegették így. Sok ilyen esetet ismerünk a történelemből.

10

Gr0, 2005. július 31. vasárnap, 20:26 (#)

Csodálkozom, hogy senki sem említi a főalak kis, drótkeretes szemüvegét, ami szintén techikai nóvumnak számított akkor.

A gitárszintetizátort viszont, a tudományos kutatások szerint csak a korareneszánsz időkben faragták a baal keze alá.

Gr0

11

templar, 2005. augusztus 1. hétfő, 08:27 (#)

De valószínűleg ő volt az első a máig népszerű "Nem a Kijelző Túl Kicsi, Hanem a Kezem Túl Rövid" mozgalomnak.. (eredetileg "ne exhibeo nimis tantillus at meus lacertus nimis brevis" - todom, tárgyeset, issszonyúan tárgyeset... :)))

12

Ikea girl, 2005. augusztus 1. hétfő, 14:31 (#)

A gitárszintetizátor valóban nem maradharott le egyetlen valamirevaló jedi-ábrázolásról sem a korareneszánszban, bár szerintem itt egy komoly előfutárral van dolgunk...A komoly koncentráció egyértelmű jelei fedezhetőek fel az arc vonásain, de erre utalnak a feszülten beharapott ajkak is.


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork