Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53884 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Reklámok: 100% gáz

ervin cikke a Művház rovatból, 2006. június 27. kedd, 08:17 | 37 hozzászólás

A Garnier reklámja tulajdonképpen még rossz reklámnak se az igazi. Viszont annyira sablonos, hogy ennek révén alkalmas a rossz reklámok két tipikus stílusjegyének bemutatására.

Garnier-reklám

Tekintsünk el attól, hogy az intenzív szín után valahogy elegánsabb lenne az "amely", mint az "ami"; teljességgel elképzelhető, hogy a reklám célcsoportját sem késztetik elismerő sóhajokra az efféle nyelvi nüanszok. Hanem a 100% lázadás, az rettenetes. Mennyire idióta kifejezés már ez. Mégis, milyen az 50% lázadás?

Nincsenek információim arról, hogy a kreatív csapat magától jutott erre az eredményre, vagy egy nemzetközileg sikeresnek ítélt kampányt kellett összeszorított szájjal honosítaniuk, esetleg a rendkívül veszélyes "kreatív megrendelő" szindrómával van dolgunk, aki ezúttal nemcsak a háttérszínekbe szólt bele - ez így jó is lesz, de az ott inkább legyen piros! -, hanem a szöveg csiszolására is elegendő tehetséget érzett magában. De sajnos mindegy is.

Ott van azután a tátott száj, a kötelező vizuális elem. Azt gyanítom, hogy valahol valamikor egy rendkívül tudományos hatásvizsgálat kimutatta: az emberek tudat alatt pozitívan reagálnak a természetellenesen nagyra nyitott szájak látványára. Amennyire meg tudom ítélni, a tátogás az esetek többségében mosolyt jelképez, de rendszerint alaposan eltúlozza azt. Lehet, hogy így távolabbról is látszik? Vagy talán a reklámban ugyanúgy karikírozni kell a gesztusokat, mint amikor a babáknak vigyorog az ember?

Nem tudom, mindenesetre a modell itt is akkorát nyit, mintha fogkrémet hirdetne. A javára írandó viszont, hogy nem megy el teljesen az idiotizmus felé, ami sajnos, fölötte gyakori túlburjánzása a tátottszáj-elv alkalmazásának. Kis szerencsével hamarosan kielemzünk egy olyan reklámot is.

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (37)

1

Author Profile Page eszpee, 2006. június 27. kedd, 08:34 (#)

Egy másik gyakori eszközre is jó példa a fenti fotó: ha kevés az anyagod, tükrözz meg egy már felhasznált képet! :)

2

Author Profile Page NagyGa1, 2006. június 27. kedd, 08:56 (#)

"Új tartós krémhajfesték"
Mindig minden új, sokkal jobb mint az előző, mintha a végtelenségig lehetne mindenen fejleszteni.
Pl a Windows is mindig azzal hirdetik hogy mennyivel gyorsabb és stabilabb mint az előző, pedig már arra is azt mondták hogy milyen rohadt stabil.

3

Author Profile Page eszpee, 2006. június 27. kedd, 09:21 (#)

Mondjuk ebből az "újtartós"-ból nekem ordítva hiányzik egy vessző is...

4

fotofabrik, 2006. június 27. kedd, 09:24 (#)

a post első felével maximálisan egyetértek, sőt eszpee is jól látja a lényeget: a kép duplázása kb. egyenértékű azzal, amikor a túlhajszolt grafikus egyetlen eszköze a kék gradient :)
a tátott száj kérdésében talán csak annyiban értek egyet, hogy igen, talán már kissé elcsépelt a dolog, viszont valóban a mai napig annyira "kötelező" elem tud lenni, hogy talán ha nem ezt látnánk, hiányozna is. ott van pink tátott szájas albumborítója(?), nem beszélve arról, hogy én is szívesen alkalmazom :)
http://www.deviantart.com/view/27420612/

5

Author Profile Page ervin, 2006. június 27. kedd, 09:26 (#)

eszpee, amennyiben a "tartós krémhajfesték" tekinthető külön kategóriának, akkor nem kell a vessző. bár egyébként maga a krémhajfesték is megér egy misét: mi az a krémhaj, amit festeni kell?

6

asagi, 2006. június 27. kedd, 09:26 (#)

Szerintem Ervin ezt a cikket csak azért írta meg, hogy lejegyezhesse a "karikírozni kell a gesztusokat" szösszenetét! :)
Amúgy biztos vagyok benne, hogy valami idióta Global-Marketinges csinálta, és szegény helyinek kellett a tökéletes mását honosítania.

7

Author Profile Page ervin, 2006. június 27. kedd, 09:43 (#)

fotofabrik, a dolog közhely-státusza szvsz nem mentség a használatára. a linked alapján nálad sem :)

asagi, ervin a cikket a nemrég bevállalt szubjektív reklámkritikai rovatának keretében írta, a szösszenetek csak úgy jönnek, közben :)

8

katmandu, 2006. június 27. kedd, 10:43 (#)

Nekem a 100% butaságra való rámutatás tetszik a postban.
Valamikor voltak ezek a "100% hejdejó, 0% nemkívánatos" sablonok, és ez most olyan, mintha a modell második felét lecsapnák, thus rendering értelmetlenné az egészet.

A layout szimplán sivár, a mirrored -- mi több: recycled boximage -- megoldással együtt, sebaj.

A "tátott száj"-hoz kis adalék, de lehet, hogy csak én képzelem bele kreatívan:
Nem mosolyról, hanem _ordításról_ és/vagy harsány kacajról van szó (mint ahogy P!nk plakátján dettó), ez szerintem a "rebel yell" toposza, Billy Idolig visszamenőleg :)

9

pblue, 2006. június 27. kedd, 10:59 (#)

szerintem az egész reklám semmi másról nem árulkodik, minthogy a kreatívok igen fényes csillagai a gyökérhorizontnak, és a szánalmas balfasz panoptikumban már most rezervált különtermük van. persze, lehethogy nem a kreatívokról van itt szó igazából, hanem valójában egy igen precízen belőtt célcsoport mintáiról, de akkor meg róluk árulkodik az egész. én is kiszúrtam ezt a reklámot már nagyon régen, hogy mennyire esszenciálisan tartalmazza azta fajta prototipikus gyopárságot, mű-coolságot, hogy miszerint "hogyan kell ÉLNI". a kitátott szájjal mosolygásban mindig ezaz őrületig fokozott jóérzés akar lenni, hogy annyira jó, hogy így tátottszájjal ordítok mint a hullámvasúton, naésha ilyen hajfestéket használsz akkor ilyen lesz az életed. illetve egy faszt: ezt a hajfestéket az választja, akinek eleve ilyen az élete, mert eza kettő együtt jár. a 100% meg a lázadás, az meg külön külön cetlikre volt írva egy kalapban, aminek a cimkéje az, hogy huszas harmincas, jólkereső, esetleg öltönyös kosztümos, konformista, magabiztos gyökér hívószavak. ezt a kettőt kihúzták és egymás mellé rakták. lehetne extrém lázadás is, vagy 100% extázis vagy bármi egyéb faszság

10

nyelv-ész, 2006. június 27. kedd, 11:06 (#)

Nem használok hajfestéket (pláne nem krémet), úgyhogy felőlem akármit tehetnek a reklámjaikba...

11

katmandu, 2006. június 27. kedd, 11:17 (#)

Explict lyrics :)
pblue is jól mutat rá, hogy bizonyos termékcsoportoknál (ha agyonhajszolt kreatív vagy) kénytelen leszel nem magát a terméket, hanem _életérzést_ eladni.

Tipikusan ilyenek az üdítőitalok (Can't Beat the Feeling-től az Élni Bamboocháig, utóbbinál ostobább és unpíszíbb reklám kevés van a mostani kínálatban), és nyáron különösen felpörög ez a vonal.

Ide terelődnek a kreatív oldalról egyébként nehezen megfogható, unalmas termékek. Mi jót lehet elmondani pl. egy tamponról azon túlmenően, hogy nem lesz véres a használójának az alsóruházata? Tisztább, lágyabb, biztonságosabb ÉRZÉS, ugye.

Sajnos, már a kocsireklámok is sokszor erről szólnak, mindenféle hívószót beillesztenek (Szabadság, szeretem), holott egy kocsit alapvetően a tulajdonságai határoznak meg. A dugóban araszolva semmivel sem szabadabb vagy dinamikusabb vagy sikeresebb az ember akármilyen kocsiban, legfeljebb nem kap hőgutát a többcsatornás digitális klímának köszönhetően.

A hajfestés viszont VANITY dolog, ahhoz meg közel áll az érzés, mivel eleve azért keni a hajára a vevő, mert hisz benne, hogy ettől szebb, dögösebb, divatosabb stb. lesz, és ez jó érzés. Addig senki nem szokott eljutni, hogy az ezerwattos, húszcentis mosollyal viháncoló (és különben is agyonfotosoppolt) modellek nem a terméktől lesznek jókedvűek, hanem a gázsitól :)


12

pravda, 2006. június 27. kedd, 12:48 (#)

sikolt, mert leszúrták a dobozát? alul legalábbis folyik a vére. úgyhogy itt gothic lányokra lehettek pozicionálva.

13

Author Profile Page NagyGa1, 2006. június 27. kedd, 13:04 (#)

A lázadásra építve kellene egy reklámot készíteni "Ne vegyél reklámozott terméket!" üzenettel.

(Magam már egy ideje próbálok így tenni.)

14

katmandu, 2006. június 27. kedd, 13:31 (#)

Minél több a comment,annál égőbben gagyinak tűnik ez a reklám :)

pravda, télleg, a vértócsa, fel se tűnt, pedig.
Hogy úgy van!

"Who Killed Ms Hundred Percent?"
"MURDER! MYSTERY! THRILL! ACTION!"
"Inspector Intensive and the Gruesome Garnier Gig!"

:)

15

wice, 2006. június 27. kedd, 14:17 (#)

ha szabad megjegyeznem: nem az a jo reklam, ami tetszik a nyafogo ertelmisegieknek, hanem ami eladja a cuccot, lehetoleg nagyobb mennyisegben, mint a hasonlo masik cuccot. ha ez a reklam nem jon be, legkozelebb masmilyen garnier reklamokat lathatunk. ha bejon, akkor meg fel kell keszulnunk megtobb szazszazalekra es megtatottabb szaju csajokra. ez van, ha nem tetszik, templom v forradalom.

16

wice, 2006. június 27. kedd, 14:28 (#)

katmandu: keptelen vagyok ertelmezni, miert lenne a bamboocha unpiszi, v h egyaltalan miert merul meg fel mindig ez a hulye fogalom. a bamboocha persze egy hihetetlenul primitiv reklam, es a celkozonseget a szebb jovo erdekeben okvetlenus sterilizalni kene, de mitol unpiszi? ha a reklamban oltonyos, nyakkendos, valasztekos angolsaggal beszelo rasztahaju hawaii bennszulottek szerepelnenek, akkor nem lehetne rafogni, h unpiszi? dehogynem, mert ugymond gunyt uzne beloluk, hiszen _mindannyian_tudjuk_, h ok pont nem ilyenek. tanulsag: hawaii bennszulotteket reklamban szerepeltetni unpiszi.

17

katmandu, 2006. június 27. kedd, 14:49 (#)

wice:
attól unpíszí, hogy a bennszülötteket nem bennszülöttnek, hanem retardált, makogó majomnak állítja be. Olyan képet alakít ki a sztereotipizálásra amúgy is hajlamos korunkban, hogy aki bennszülött, az csak törve beszéli az állami nyelvet, idiótán öltözködik, szellemileg visszamaradott módon kommunikál, de azért jól fest a kezében az üveggyöngy, akarom mondani, a termék. Gerappa effektus.

(Az se világos, mit jelent élni bambúcsa -- ez valami életmód stílus, vagy megélni a bambúcsát, bármi is legyen az?)

És miért kéne nekem itt Európában hawaii bennszülöttektől (ha ugyan a dilitarka kosztümökből, a fizimiskákból és a lávaömlésből kiderül, hogy ők hawaiiak) kedvet kapni a Fantára?

Kliséhalmozó ÉS bárgyú reklám.

Az "unpíszít" mint fogalmat én sem kedvelem különösebben, mert nagyon sokszor túlzásba viszik a használatát, beseperve alá olyasmiket, amikre valsz nem is igaz. Itt azért vettem elő, hogy mutassam, hogy az illető reklám még erről az oldalról is erősen kifogásolható.

Makogós-debil reklámok vannak szép számmal, nálam az örök dobogós egy ősrégi mosópor reklám volt, amiben egy komplett majom-család szerepelt, és a majom mama, a működő mosógép mellett (alliterációk már!) azt morogta, hogy "Mosi-mosi", majd a narrátor a végén a márkanév megemlítése után közölte: "Megarambó, szupermosi".

Kész. A termék neve nem maradt fenn.
:)

18

katmandu, 2006. június 27. kedd, 15:02 (#)

Még pontosabban: egy tipikusan nyugati, modern termék, egy tipikusan nem nyugati, régi (ősi, hagyományos) környezetbe helyezve számomra taszítóan oda nem illő, ízléstelen, bazári, devalváló, elcsépelt és gáz.
:)

Van jól alkalmazható kompozíciós kontraszt, de az ilyesmi szerintem nem az. Egy japán kütyüt ne akarjanak már gésákkal és katanákkal reklámozni, egzotikus ízű(nek kikiáltott) cukrosvizeket ne akarjanak erőltetve hawaifílingbe cibálni.

Illetve, ha ettől tényleg megveszik, akkor akarjanak, egyetértek azzal, hogy az a jó reklám, ami eladja a terméket. A reklámok szakmai elemezgetése inkább csak itt a Kispadon érdekes :)

19

nyelv-ész, 2006. június 27. kedd, 15:40 (#)

katmandu:

ha annyi ezres lenne a zsebemben, ahány film, reklám, stb. retardált makogó majmoknak állítja be a bennszülötteket, akkor nem kéne bejárnom dolgozni...

Egyébként ami a bennszülött sztereotípiát illeti (törve beszéli az állami nyelvet, idiótán öltözködik, szellemileg visszamaradott módon kommunikál), nem kell Hawaii-ig menni:

http://w3.externet.hu/~varga.peter/legenyagaton.wmv

20

Orosz Péter, 2006. június 27. kedd, 16:03 (#)

Az a legnagyobb lol ebben a reklámban, hogy a szín intenzitására fókuszáló üzenet mellé kivétel nélkül tompa, érdektelen színű hajat viselő nők fotója került.

De.

Észreveszi-e ezt a megcélzott közönség szignifikáns része? Észreveszi azokat a problémákat, amiket ez a poszt és a kommentek megfogalmaztak? Nem és nem.

Amit mind a focihoz, politikához és reklámhoz értő fotelszakértők, mind a posztmodern bizniszpunkok figyelmen kívül hagynak, az egyszerűen az, hogy a világnak erre van szüksége. Itt és most ezt el lehet adni. Az FMCG ipar nem a hiperszofisztikált, bleeding edge nördöket célozza meg. Nem azokat, akik a két ínhüvelygyulladásos kezükkel installálják a saját blogmotorjukat. Nem azokat, akik utoljára 6 éve néztek tévét. Hanem a tulkokat ott kint a világban. Akik a bulvársajtót olvassák a metrón és nem könyvet, akiknek az esti bulvárhíradó az életük iránytűje.

A nagyvállalatok és a reklámügynökségek szimbiózisa köszöni szépen, él és virul. Rendben hogy buta és morálisan korrupt amit előállítanak, de kit érdekel? Akit igen, annak kollektíven nincs olyan vásárlóereje.

Könnyű abba az illúzióba ringatódni a Gapingvoid és a Presentation Zen és Seth Godin blogjának olvasása után, hogy csodálatos marketingforradalom peremén állunk. És hogy hamarosan érdekes, hasznos, és kiváló termékeket fog mindenki gyártani amikről szellemes, célzott és nonintruzív üzenetekkel fog a célközönség tudomást szerezni. De ez okos és érdeklődő és szofisztikált vásárlóközönséget feltételez.

Ami egyszerűen reménytelen.

Egyébként tudja valaki, hol lehet VODA márkájú ásványvizet kapni, a szögletes hasáb palackban a dombornyomott betűkkel? Nagyon tetszik az üvege.

21

Author Profile Page eszpee, 2006. június 27. kedd, 16:26 (#)

Péter, az első és utolsó két sort leszámítva sikerült ugyanazt megfogalmaznod, mint amit többeknek előtted - bár tény, sokkal hosszabban. :)

22

katmandu, 2006. június 27. kedd, 17:20 (#)

#19/nyelv-ész:
Jaj, ez a szegény illuminált poszt-Szalacsi bácsi, de hát ez actual footage, nem megrendezett reklám :) ő gyárialg ilyen. Bamboocháékra nincs ilyen mentség :)

23

katmandu, 2006. június 27. kedd, 17:42 (#)

Ti, SES-ek, arról a jelenségről is postolhatnátok egyszer, hogy egyes termékek (főként élelmiszerek):

- rejtélyes módon eltűnnek a kínálatból
(pl. Hohes C Alma-Acerola, mintha sose lett volna);

- még rejtélyesebben és sunyin megváltoztatják az összetételüket, vagy helyettesítő klón jelentkezik a nevükben

Utóbbira példák:

Rászoksz egy népszerű multi népszerű "mentes" vizére, mert nitrát-, nitrit-, klorid- és szulfátmentes, a nátriumtartalma mesésen alacsony, olcsó, jóízű. A forrása egy ismert hazai víznyerő hely, a forrás neve legyen mondjuk X.

Egy nap megveszed a szokásos sixpackedet, és valahogy furcsállod. Hazaérve rájössz, hogy a nájlonburkolat egészen más, mert eddig mintázata volt, most meg semmi.

Hm, gondolod, és kiveszed a palackot. Nézed bávatagon: ugyanaz a gyártónév, ugyanaz a logó, ugyanaz a terméknév, ugyanazok a branding jegyek, ugyanaz a címkedesign. Különben is, ki hamisítana ásványvizet?

De a furcsa érzéstől, hogy valami nem stimmel, nem tudsz szabadulni, ezért alaposabban megnézed az apróbetűs részeket, és elszörnyedve olvasod: "gyártja ugyanazon cég (egy idegen, baráti ország)beli leányvállalata, víznyerő hely: WQZY forrás, idegen főváros, balra."

Bammeg ez nem az, gondolod riadtan és az összetételt olvasod sietve: "Klorid: ennyi, Nitrát: annyi, Nitrit: amannyi, Nátriumtartalom: mintegy hatszorosa a másiknak." Ízre egészen más, sokkal rosszabb.

Telefonálsz a fogyasztói telefonszámra, hiszen azért ülnek ők ott, hogy mindenről meséljenek neked. Rákérdezel, hogy ezt most így hogy? Udvariasan közlik veled, hogy átmenetileg most ezt a terméket (figyelem: totálisan azonos nevű a 2 termék, "csak" összetételükben és származási helyükben térnek el) forgalmazzák a régi, kedves X forrásos helyett.
Az okokat firtatva, udvarias mosolyt képzelhetsz el válaszként.
Arra, hogy mi van, ha valaki a klón valamelyik (az eredetiből hiányzó) összetevőjére allergiás, nincs válasz.

Azt csak magadban gondolod (miközben a klónokat megitatod a Nekikjólesz család látogatóba érkező tagjaival), hogy például nagyon jó lenne az eltérő klónokat jól láthatóan eltérő dizájelemekkel jelezni (és nem csak az álcamintás forrásnév felirattal).

Másik eset:
Megszokott mozdulattal veszel 4-es csomagolású, jónevű, pikáns ízesítésű baromfi virslit, mert kedveled, megszoktad, ehető, és az összetételét is már ismeed, ellenőrizted.

Ahogyan te tévedsz.
Otthon totál véletlenül rápislantasz az összetevőkre, hm, mintha az utolsó sor hosszabb lenne mint volt. Közel hajolsz: "Tartalmaz: szóját, mustárt."
Oké, bonus szója.
De mi az, hogy mustárt?? Egy virslibe? Azt melléje szokták tenni, és a mustárba szoktuk mártogatni a virslit, nem fordítva!
És... tessék mondani, mégis _milyen_ mustár van benne?
A tubusos-benzoátos Földgömb? vagy netán aranyárban mért import dijoni?

Nem bízhatsz semmiben.

(Sesek, bocs a hosszú offolásért, olvassátok el, aztán szórjátok ki bátran, ha útban van :) )

24

Boca, 2006. június 27. kedd, 17:49 (#)

Látott már valaki olyan sampont vagy más kozmetikumot, aminek a flakonjára nem volt ráírva, hogy "New"?

25

Ply, 2006. június 27. kedd, 17:58 (#)

Abszolút mellékszál: nekem elõször nem töltõdött be ez az oldal. Tök üres maradt. Aztán rájöttem, hogy én a Privoxy nevû reklámszûrõn keresztül böngészek, és a lelkes progi valószínûleg az egész oldalt reklámnak nézte, és kivágta... :-)

26

PAStheLoD, 2006. június 27. kedd, 19:01 (#)

Az oké amit eddig kollektíven mindenki összeírt, és az is megvan, hogy "szebb", "elegánsabb" lenne az "amely" az "ami" helyett, de mért? Megszokás, vagy van rá valami szabály (ami konvención/megszokáson/ alapul) a MHSZ-ben? :o

27

katmandu, 2006. június 27. kedd, 19:51 (#)

Asszem van olyan szabály valahol, hogy ha a vonatkozó névmás a főmondat tartalméra vonatkozik, akkor csak "ami" lehet.

Ilyen értelemben véve, a reklámszlogen helyes:
ami mindent túlragyog \ (intenzív) szín

"Amely"-es példa:
"Az intenzív szín, _amely_ mindenen túlragyog, a karmazsinvörös és a neonpink keverékéből áll."

Hüm?
Szakértők?


28

katmandu, 2006. június 27. kedd, 19:52 (#)

Na, eh, itten van a jóféle forrás:
http://kampf.index.hu/vpt.htm

29

nzanga mobutu junior, 2006. június 27. kedd, 20:28 (#)

wice, a bambucsa reklam celkozonsegeben boven benne vagy :) s.k.

30

Orosz Péter, 2006. június 28. szerda, 04:34 (#)

17 eszpee: látod, szelf-amplifikáló problémafelismerő threadet már most is tudunk gyártani, a világot megváltani meg nem. Csak Unabomberesen arrébbhúzódni. Grrr! (mondjuk a Grrr az pont egy nagyon jó reklám: http://www.honda.co.uk/change/ )

26 PAStheLoD + 28 katmandu: itt [http://index.hu/kultur/korrektor/vannak/ ] van még amit szintén Zsadon Béla írt az amelyekes Fidesz-plakátról, ha jól látom ugyanez a kérdés.

31

wice, 2006. június 28. szerda, 09:58 (#)

nzanga: ez egy nagyszeru riposzt volt, sokat gondolkoztal rajta?

32

yaanno, 2006. június 28. szerda, 12:49 (#)

Kedvencem az antigravitációs szempillaspirál - ejnye, hogy a NASA-nál még nem figyeltek fel erre, sokkal messzebbre jutnánk már végre az űrkutatásban.

33

csibu, 2006. június 28. szerda, 22:25 (#)

Erről a bambucsa-dologról nekem mindig az orromatistisztíccsa reklám és a sértett labdarúgószövetség jut eszembe...
És ha már 100% meg haj, én azoktól esek hasra, amikben ilyeneket mondanak: 40%-kal kevesebb töredezett haj, mintha megszámolnák, mintha statisztikusan kiértékelnék. jaj, és a hajerősségmérő műszer, jaj, azt imádom.
Ha lenne időm, ez lenne a legújabb hobbim: reklámgagyi műszerek összegyűjtése...

34

katmandu, 2006. június 29. csütörtök, 00:51 (#)

Akár 100%-kal több THM, most még intenzívebb, biztonságosabb, repülj rá kedvezményesen a fukarjó pillanatokért, most élhetsz szívből a habos oldalon, get the igazán cool shoeshine, és te azért hülye-e nem vagy, modern világ az italunk Pepsi.

35

PAStheLoD, 2006. június 29. csütörtök, 02:13 (#)

30 igen, a korr. írt az "amely" abuse-ról by fidesz, úgy látszik ott több is van mint sima fidesz láma pr alázás, mindjárt még egyszer átolvasom, kösz ;]

36

nix, 2006. június 30. péntek, 10:19 (#)

nemzeteken átívelő 100% hülyeség:
http://www.garnier100color.com/

37

sulics, 2006. június 30. péntek, 10:46 (#)

Orosz Péter:

VODA vizet még nem láttam itthon, tudtommal Szerbia az otthona, menj el az EXIT-re, ott csak az volt tavaly.


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork