Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53885 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Reklámok: akár

ervin cikke a Művház rovatból, 2006. július 16. vasárnap, 10:00 | 14 hozzászólás

Ha egyszer fogyasztói bojkottok szervezésére adom a fejem, az egyik első kísérletem ez lesz: ne vásároljunk semmilyen terméket, amelynek a reklámjában előfordul az akár szó! A következőkben ezt boncolgatjuk kicsinyt.

Akár így, akár úgy, az akár eredeti jelentése lassan feledésbe vész, köszönhetően elsősorban az egybites multi-marketingeseknek, akik egyszerűen röstellik kimondani a legfeljebb szót. Az újmagyar reklámnyelvben ugyanis többnyire ezt jelenti az akár - nézzük az alábbi példákat:

- akár 200 ezer forint engedmény (súlyosabb esetben "árelőny", amiért nálam még külön kaloda is járna)
- akár 12 óra egyetlen töltéssel
- akár 20%-ot is megtakaríthat

Figyeljük meg, hogy az akár mindig az elméletileg legjobb lehetőséget vezeti fel, a vásárló ezért egy idő után szépen megtanulja, hogy bármi álljon az akár után, a valóság annál csak rosszabb lehet. Így kialakul egy új egyensúlyi helyzet.

És ekkor jön az Elektropont delta mínuszos szlogenje:

Reklámok: akár

Na, ez végképp bénán hangzik. Az ember sejti, hogy valószínűleg azt akarták mondani: "Vásároljon hűtőszekrényt, és ha szerencséje van, visszanyeri az árát!" De én kibékülnék még a "Vásároljon hűtőgépet, és nyerje vissza az árát!" verzióval is, minden hatásvadászsága ellenére, végül is reklámról van szó. Hanem az "akár visszanyerheti", az méreten aluli.

Pedig nem olyan bonyolult az élet. Figyeljük meg, hogy az akár szó nélkül hibátlan lenne a szlogen. Azt tehát nem nyelvi szükségből, hanem valami zsigeri görcsből erőszakolták bele a mondatba. De hát attól reklám a reklám! - gondolta talán a kreatív, az akárnak egyszerűen ott kell lennie.

Akár tetszik, akár nem.

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (14)

1

katmandu, 2006. július 16. vasárnap, 10:30 (#)

Sok mindenben egyetértek a poszterrel ( :) ), annyival egészíteném ki, hogy az "akár" és a "legfeljebb" közé mégsem lehet egyenlőségjelet tenni. Van egy árnyalatnyi töltéskülönbség, vélem én.

Az "akár" egy olyan víg világot sugall, ahol a lehetőségek egymást kergetik a jobbnál jobbság felé:
"Ezzel az akkumulátorral 6, 8 vagy AKÁR 12 órán át is..."
"Ön kaphat 4, 6 vagy AKÁR 9% kedvezményt is..."

Tehát beleképzelhető egy határozott "emelkedés", hurráoptimizmus, növekedés stb.

Ezzel szemben a "legfeljebb" kifejezés már önmagában is az ultimate über-delimiter, rögtön megnevezi a maximumot, amihez képest csak lefelé irányt lehet venni -- egész más az akusztikája, ahogy Klisélandben mondani szokás:
"Ez az aksi legfeljebb 12 óráig bírja, utána kész, kampó. Használja kevesebb ideig, ha jót akar."
"Ön, kedves hüje ügyfél állat, erre a nagy búra fejére LEGFELJEBB 6% kedvezményt kaphat. Örüljön vaze hogy egyáltalán ennyit adunk, mert adhatnánk kevesebbet is."

Nem tudom, sikerült-e megvilágítani amire gondoltam, de hátha. Akár érthető is lehet. Legfeljebb nem az.
:)

2

katmandu, 2006. július 16. vasárnap, 10:32 (#)

Az kimaradt, hogy ha a fenti okoskodás helyes, akkor ez, ha nem is menti, de magyarázhatja az "akár" kreatívok általi preferálását.

3

JoeP, 2006. július 16. vasárnap, 14:29 (#)

Keblemre.
http://mivanvelem.hu/2006/04/11/szavak-kifejezesek/

4

katmandu, 2006. július 16. vasárnap, 15:25 (#)

Kis off:
Érdekesek ezek a dolgok, de lehet, hogy kicsit naivak (is akár :) ). Ha nem így fogalmazzák meg, Ervin simán bedőlne?

Ami engem illet, nálam már akkor megszólalnak ama vészcsengők, amikor második v. harmadik személyű, felszólító módba tett igék hangzanak el a reklámokban.
:)

(Akár) így (is) jár(hat) az, aki sokat forgolódik kreatívok között, kulisszák mögött :)

5

nyelv-ész, 2006. július 16. vasárnap, 20:03 (#)

Fogyasztói bojkott? ...akár BEvállalhatod... :-))

6

katmandu, 2006. július 16. vasárnap, 22:39 (#)

Fogyasztói bojkott? Ammegmi? :)

7

fater, 2006. július 16. vasárnap, 23:00 (#)

és miből gondolod, hogy magának a szónak köze van ahhoz, hogy megveszed-e az üccsit vagy sem?

8

sic, 2006. július 17. hétfő, 15:28 (#)

Nem valami jogi vonatkozàsban akàr-oznak?
Gondolom ebbol a szempontbol hasonloak a torvénycikkek az EU-ban, de ez a verzio "Vásároljon hűtőgépet, és nyerje vissza az árát!" tàmadhato, mert ha valaki potrol pontra elkoveti a feliratkozàst a geomarketinges vagy bàrmilyen adatbàzisba és nem nyeri vissza hutojét, akkor perelheti a reklàmozot.
A "Vásároljon hűtőszekrényt, és ha szerencséje van, visszanyeri az árát!" verzio, mint Katmandou is megjegyzi, elég szomoru sugallat a vàsàrlonak aki ha szerencsétlen akkor csak van egy hulye hutoje. Ez pedig màr olyan kategoria ahol màr emelt implikàcioju a vàsàrlàs, tobbnyire fellép egy minimàlis cognitiv disszonancia (valami màrka identitàs és racionàlis(?) àr-érv,) leszerencsétlenezni pedig nem hiszem hogy segit rajta.
Van "akàr"-ozàs rutin vàsàrlàsu dolgoknàl? Akàr fehér is lehet a foga, akàr kifényesedhet a haja, akàr élvezheti az életet, stb, - ezek az usp-k nem akàroznak.
Ugy tunik megint kreàsokat védek, :) pedig nem szokàsom.

9

Author Profile Page ervin, 2006. július 17. hétfő, 15:32 (#)

sic, laikus vagyok az ügyben, de szerintem egy felszólításra nehéz lenne perelni. "Nyerjen egy autót!" kiáltok a nézőre, aki vagy nyer, vagy nem, de ettől szerintem még nem talál fogást rajtam. Ha azt mondanám neki, hogy "Csinálja ezt és ezt, és akkor nyer egy autót" - na, az lenne a veszélyes. Azaz a kijelentő mód.

10

sic, 2006. július 17. hétfő, 16:18 (#)

#9- Ervin
Laikusok vagyunk mind :) màsképp a delfi josdàban mondanàm a pontos jovot. (Es jogàsz sem vagyok.)
Az ilyen vàsàrloi jàtékok mellé oda szoktàk irni hogy nem muszàj megvenni az àrut ahhoz hogy a kedves célpont részt vegyen a jàtékban, mivel a lotto àllami monopole, màsképp àtvàltozhat egy muzlisdoboz valami lottojegyre. Talàn emiatt kerulik a "vàsàroljon-nyerjen" formulàt.

11

PAStheLoD, 2006. július 18. kedd, 00:53 (#)

Jogilag mekkorát lehet hazudni egy hírdetés szövegében?

Pl. "pénzét megsokszázszorozzuk, végtelen, félvégtelen vagy akár 3 nap alatt, hívjon : 06-90-010-1010"

ez igaz is lehet, de nyílvánvalóan nem az.. tehát ezért jár-e már a headshot? :o

12

sic, 2006. július 18. kedd, 01:19 (#)

#11 Jogilag nem, de valojàban nyugodtan lehet hazudozni, nincs semmilyen hosszabb tàvu befektetés mint pl egy màrka identitàsànak a kiépitése, és ennél fogva a cég megszunik mire a jogi eljàràsok beindulnak és ujrakeletkezik màs néven ugyanott.
Midon ilyesmire oktattak szinte az egész tanfolyam feliratkozott ingyenes boldogtalansàguzo kristàly probàlàsra, kétheti tizkilos lefogyàs, szerencsemegtérito ima meg ilyesmi hirdetésekre, nagyon rutinos okos emberek lehettek vagy mi nem éreztuk àt a szerepunket de senkinek nem volt komolyabb kapàsa.
De sajnos van ennél sok "akàr" sokkal undoritobb eljàràs.

13

PAStheLoD, 2006. július 18. kedd, 12:33 (#)

Mint például? Lakásmaffia? :)

14

sic, 2006. július 18. kedd, 13:05 (#)

#13-PAStheLoD Sajnos csak a legutobbi vàlasztàsok ota kovetem a magyar hireket, ide is ugy és akkor vetodtem, nem tudom mi a lakàsmaffia :(
Fizetsz egy lakàst és nem épitik meg? Magànszemély eladja a nénikéje alol? Kviz, de akkor hol a szervezés?

Tobbnyire direkt marketingben talàlok olyan eljàràsokat ami "vente forcé" (=eroszakos eladàs?) -ra hasonlit, és nagyon ugyenesen van osszerakva az egész, egyetlen részletben sem birtam egy csepp illegalitàst talàlni. Perelni lehetne, de legfeljebb class actionban érné meg, amit meg most talàn végre adoptàljàk, és a szellemét plusz a globàlis eljàràst megtàmadni pepecs dolog.
Ez nem értelmi gyengéket érint, elég ha jogilag felkészuletlen vagy évi 50 euroért nem veszekedo embereket ejtenek àt. Nem kell nagy osszeg hanem mennyiség.


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork