Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53885 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Reklámok: az amatőr túlkompenzál

ervin cikke a Művház rovatból, 2006. november 4. szombat, 17:44 | 32 hozzászólás

Tekintsük meg az alábbi képet, amely egy tojástartó dobozon figyelt:

Tojásreklám

Hunyjunk most szemet a kínos helyesírási hiba fölött, bár amúgy szívem szerint deresre vonnék mindenkit, aki ellenőrzés nélkül enged ki a kezéből egy ilyen anyagot. (Ha már itt tartunk, kíváncsi lennék, hogy a termelő a saját nevéből is kihagyott-e egy betűt, vagy a ritkább, egy j-vel írandó változat az övé.)

Figyeljünk föl viszont arra az érdekességre, hogy a szöveg szinte minden szava nagybetűvel kezdődik. Ezt két okra vezethetjük vissza: vagy az angolszász kultúra imperalista térnyerésének vagyunk szemtanúi, hiszen ott szokás így feliratozni, vagy pedig az amatőr kreatív igyekezetét értük tetten, aki így gondolt Még Több Hangsúlyt Adni Szavainak.

A tojások egyébként finomak voltak, tehát a nyelvtani bénázás elrettentő hatása nem volt elég erős.

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (32)

1

methan, 2006. november 4. szombat, 17:49 (#)

lehet, hogy csak simán ady-, vagy juhász ferenc-rajongó.

2

katmandu, 2006. november 4. szombat, 18:47 (#)

Írásmód, marketing, hiba mind elég ciki.
Az efféle übertojásokat én is megcsodálom a hipermarketben. Extra Minőségi Csúcsszuper Bioalmozott Ingyombingyom, ózonban duplán mosva. Imho (szvsz, ahogy Ervin mondaná) ez csak balekfogó parádé.

Lehet, hogy érdemesebb a BTT _védjegyes_ tojásokat választani. (Mi így teszünk, a vadászterületünkön a Szerencsi Rt terít ilyeneket). Egy stilizált magyar korona a védjegy,a dobozon és a tojásokon is. Akinek az egészség is számít, jól teszi, ha ilyet markol fel :)

Hogy mit jelent a védjegyesség:
http://www.életforma.hu/?r=1397

Talán ezekben még meg lehet bízni. Nálunk eddig beváltak. Főleg póréhagymával, sonkával, paprikával megsütve :)

3

Penálen, 2006. november 4. szombat, 19:45 (#)

katmandu,
és mennyit fizet neked a BTT ezért? :)

4

katmandu, 2006. november 4. szombat, 19:54 (#)

#3/Penálen: :)
Lehetséges válaszok:

a) nem eleget, hombre, nem eleget
b) 2 raklapnyi védjegyes tojást, amiből Koleszterin Büfét nyitunk
c) ugyan, ugyan :)

5

nyelv-ész, 2006. november 4. szombat, 21:26 (#)

Én már vettem ilyen tojást, de azon ez a csupa nagybetűvel kezdődő intenzívtojásos süketelés még nem volt rajta, és a Szíjjártó Bt még két j-vel írta a nevét.

Hic transit gloria mundi... - azaz: hüjjék a marketingesek!

6

varanusz, 2006. november 4. szombat, 22:53 (#)

Először azt hittem, hogy helyesírási hiba alatt a nagybetűzést, ezt a durva anglicizmust érted. Aztán később világosodtam meg, hogy az intenzív 2. n-jének elmaradása okán készíted a derest. Szerintem az nem helyesírási hiba, hanem elgépelés. Ettől függetlenül egyetértek, sőt, a vesszőzést kiegészíteném a felső tagozat ismételt elvégeztetésével.

De ha már nyelvészkedünk, akkor nem a tojások voltak finomak (itt is durva angol behatást érzek), hanem a tojás volt finom. Az ilyen nyelvi finomságokat egyébként bőven listázta Tótfalusi István a Kis magyar nyelvklinikában.

7

Penálen, 2006. november 5. vasárnap, 01:10 (#)

A többesszám használatával semmi gond, élő, használt megoldás. Az más kérdés, hogy a nyelvművelőknek esetleg nem tetszik.

8

Deansdale, 2006. november 5. vasárnap, 07:09 (#)

Én leginkább az intenzív szón vagyok kiakadva, mármint hogy lehet egy tojás intenzív?! Csak mert ha a sárgaságra értenék az intenzívet, akkor nyelvtanilag egy rakat kaki a felirat.
S mellesleg hogy lehet egy tojásnak a sárgasága intenzív?! Génkezelik? Lefestik? Radioaktív?
Rovarkövető aerosolok és intelligens mosóporok, hajráf! :P

9

Bkk Charlie, 2006. november 5. vasárnap, 07:34 (#)

#5 Hűha, akkor lehet, hogy egy titokzatos versenytársra bukkant Ervin ;-))

a) a helyesírási hibákkal rontani akarja a Szíjjártó Bt. hírnevét
b) egyszerű márkahamisítás, SZIJÁRTÓ=/=Szíjjártó, a figyelmetlen vásárló úgyse veszi a különbséget (akár a Rebok, Nika, Adios cipőknél)

10

nyelv-ész, 2006. november 5. vasárnap, 15:28 (#)

Charlie, nem t'om, az Adios márkával mi a bajod. Méltán világhírű sportruházati termékük nekem is hosszú perceket szerzett, mikor is a garantáltan vízálló széldzsekiben a nyáron ronggyá áztam; minekutána a dzseki, az alatta lévő ruha, valamint bőröm hámrétege egyetlen műtéti beavatkozás során eltávolíttatott.

11

Penálen, 2006. november 5. vasárnap, 17:11 (#)

Adios, istenem, mily patinás név is ez... Plusz Adalids, Sonyo, NEKI, Simens, Puna (hehe :), volt választék bőven :)))

12

ari, 2006. november 5. vasárnap, 19:01 (#)

#8 Szép sárga lesz a tojás sárgája, ha a tyúkok kukoricát esznek. A cél érdekében lehet még sáfrányt is etetni velük, de hallottam már durvább módszereket is.

13

gargoyle, 2006. november 5. vasárnap, 19:04 (#)

ha kapasbol E-XXXet etetsz veluk az nem hatekonyabb? :D

14

ari, 2006. november 5. vasárnap, 19:25 (#)

hát, ez lehet a durvább módszer :)

15

Deansdale, 2006. november 5. vasárnap, 20:07 (#)

Valódi sáfrányt tyúkokkal etetni azt hiszem nem lenne nagy üzlet, 1 tyúk egy falásra megenne párezer forintnyit belőle :)))) Még sáfrányos szeklicével se kísérleteznék, ha valaha is tyúktartásra adnám a fejem.

16

sic, 2006. november 5. vasárnap, 20:32 (#)

Ugy tudom a tyukok halat esznek, a sàrgitàs pedig paprikàval torténik.

17

Dr. Minorka, 2006. november 5. vasárnap, 21:51 (#)

hallisztet

18

akakij, 2006. november 5. vasárnap, 22:13 (#)

Sziasztok,

Minden tojasos dobozra rá van írva a "tartásmód". Pl. ketreces, mélyalmos, vagy van-e még más?
Ezek mit jelentenek? Tudja valaki?

20

Author Profile Page stsmork, 2006. november 5. vasárnap, 22:26 (#)

Tojássárga-sárgítás tudomásom szerint az E100 nevű anyaggal (engedélyezett ételszínezék! :-) történik, mármint nem utólag, hanem úgy, hogy ezt keverik a tápba. Az E100-nak egyébként van egy közismertebb neve is: angolul turmeric, magyarul kurkuma...

21

nyelv-ész, 2006. november 5. vasárnap, 23:33 (#)

Sic, a tyúkok halliszttel etetése már szerencsére kiveszőben van. Illetve a kizárólagosan halliszttel etetés. Nagynehezen ugyanis rájöttek az okosak, hogy az emberek nem szívesen esznek halízű csirkét...

22

katmandu, 2006. november 6. hétfő, 00:37 (#)

#18/akakij:
Ezek a meghatározások a tojók állattartási módjaira utalnak. Nekem erről azt mondták okosok, hogy:

"Valsz külföldi gyakorlatból szivárgott át ide, hogy feltüntetik. Így a csirkékkel együttérző vásárlók is megnyugodhatnak, ha mélyalmos tartású csirke tojását veszik (merthogy olyan állatkínzó tartást, mint a ketreces, nem támogatnának azzal, hogy megveszik az onnan származó tojást). A tojás minősége ugyanis csak a tápanyagtól függ, a tartás egyéb körülményeitől, így az állatok elhelyezésétől, kényelmétől nem."

Nem értek a tojásokhoz, csak elkészíteni tudom őket, de ha ez így van, az azt mutatja, milyen nagy az isten tyúkfarmja. Ideológiai alapon tojást (vagy bármilyen kaját, vagy más terméket) venni kb. azzal egyenértékű, amikor pl. az 50-es években a külső-alsói forgácskiszerelő üzem Sztahánov brigádja a termelését 178%-ra fokozta, és ezzel csapást mért az imperialistákra :)

Józan gondolkodású ember nem azzal foglalkozik, hogy a csirkék milyen komfortfokozatban vannak tartva, hanem hogy a tojás megfelel-e az egészségügyi előírásoknak. Élelmiszerek kiválasztásánál ez kéne hogy az elsődleges szempont legyen.

Bővebben lásd a #2 hozzászólást és az ottani linket.

23

katmandu, 2006. november 6. hétfő, 00:48 (#)

Csak a pontosság és a kekeckedés kedvéért: a kurkuma maga a növény (más néven indiai sáfrány). Az E100 az ennek a gyökeréből kivont _kurkumin_ nevű, sárga színű anyag.

24

katmandu, 2006. november 6. hétfő, 00:52 (#)

A hallisztes csirketáp mellett a csirkepépből készült haltáp is érdekes :) ami Dévényi fanyar novelláját juttathatja eszünkbe, ahol a vállalat vízparti üdülőjéhez speciális periszkópokkal és optikákkal ellátott víz alatti madárlest, illetve a parton kiépített halfigyelő tornyot építenek :)

25

katmandu, 2006. november 6. hétfő, 00:53 (#)

Off: miért akarja itt nekem a Kispad állandóan futtatni az Apple "QuikcTimeCheck Scriptable Object" nevű add-onját vajon?

26

Zsolt, 2006. november 6. hétfő, 12:36 (#)

Érdekes, hogyha a saját tyúkunk tojását felütöm akkor sokkal sápadtabb mint a bolti tojás. Ha viszont felkeverem mindkét tojást akkor már a miénk lesz sárgább. Az ize természetesen a ház i tojásnak nagyságrenddel jobb.

27

sic, 2006. november 6. hétfő, 20:41 (#)

#21 Nyelv ész, azt értem hogy nem tetszik a hal izu csirke, de miért nem tesznek csirke-izt a hallisztbe és meg van oldva a dolog. Nem hiszem hogy képtelenség, ha volna rà kereslet még eperizu csirkét is ki lehetne nevelni.

Màr megint tul sokat rontottam levegot autoban, (tehàt nincs linkem az informàciorol) a ràdion hallgattam azt az jopofa prognostikàt mely szerint az oceàn élolényeinek 80%-tol véglegesen el kell bucsuzni az elkovetkezo negyven év alatt, tobbek kozt csirke és diszno etetés érdekében, ami az évi tobb mint szàzmillio tonna kifogott hal 30%-àt jelenti. (A negyede nem megfelelo, tévedésbol szedik ki, igy inkàbb kidobjàk, a maradék 45% meg...)
Akkor majd elérzékenyedve gondolunk vissza arra szép idoszakra amikor minden generàciora jutott két-hàrom koolaj lesikàlàs a tengerpartrol és slussz pàssz, milyen buli volt az a ràkkelto ragacs mert legalàbb kézzelfoghato volt, és egyszeruen nekifutott vodorrel és kefével a kozosségé kovàcsolodott jo nép.

28

sic, 2006. november 6. hétfő, 21:03 (#)

Katmandou, én is a hulye vàsàrlok kozé tartozom akik ideologiai alapon vàsàrolnak termékeket. Az imént emlitett riportrol jut eszembe, mivel rengeteg szinte tokegyforma tonhal kozt vàlaszthatok, tétova kicsi kezem azt emeli le a polcrol amelyik hirdeti magàrol hogy nem olt delfint, buntudatolt lelkemet sebtapaszozom Havelaar labellel, szemét szortirozàssal, de ettol még nem tudok buszkén onértékelve ucsorogni a Maslow piramis felsobb fokain, foképp ha rendszeresen megemlitik hogy az alapjai rogyadoznak, és voltaképpen az altruizmusom vagy La Rochefocauld féle baromsàgom pofon a sz**nak, és màr csak poén hogy a magamfajta népség olyan jol boykottàlta a gyermekmunkàbol szàrmazo àrukat hogy az indiai kolykok demonstràltak hogy ezt inkàbb ne csinàlja veluk a fejlett vilàg vàsàrloja, mert jobb nekik dolgozni mint éhen halni, csak ezt anno majd tiz éve megzavaro tényként nem nagyon mesélték ma meg màr koztudott.

A tyukok labellizàlàsa (az a pecsét a csomagon) viszont nem érzékenységbol terjedt el, màrmint a szerencsétlen tyukok viszontagsàgos élete és halàla talàn ugyancsak érv volt de nem elsosorban. Ugy emlékszem a marhàk Creutzfeldt-Jakobos hullàma tàjékàn a csirkéknek is volt valami betegséguk ami direkt a gyàri termelésukbol szàrmazott, ekkor lendult fel a màr létezo megjelolés, a nyomonkovethetoséggel egyutt. Ugyan ugy vàsàrloi mint termeloi igény, a tojàsra ezt vagy csak kiterjesztették mert miért is ne, az a trukk jo amelyik bejon, vagy tényleg van ugyan ilyen értelemes oka, nem tudom.

29

katmandu, 2006. november 6. hétfő, 21:43 (#)

sic darling :) nem állítom, hogy pontosan értettem, mire is fókuszáltál :) de remélem, nem gyalogoltam a lelkedbe. Ám dönts ideológiai alapon _ott_ - én _itt_ sose vennék meg egy terméket azért, mert azt hirdeti magáról, hogy ő [ideológiább] mint a többi.

Ha kaja, legyen egészséges, na jó, ez túl nagy elvárás, szóval akkor legyen minél kevésbé káros. A gyártó jótét lelke helyett ezért inkább tanulmányozom az összetevőket, és bizony sok terméket tettem már vissza polcra azért, mert kicsit túl sok volt bennük a kerülendő adalék :(

Ami a tojásokat illeti, a rájuk nyomott bélyegző mutatja ugyan az országkódot, a termelési rendszert és az üzem azonosító is benne van, de ez önmagában nem garancia túl sok mindenre :( állítólag került már úgy holland tojás a boltokba, hogy HU jelzést viseltek.

Az általam említett BTT koronás megjelölés a szabvány tojáskód mellett szintén szerepel a tojáson, így legalább más gyártók tojásaival nem keverhetők össze :)

30

akakij, 2006. november 7. kedd, 12:41 (#)

Katmandu, te is ideologiat veszel, nem tojast. a btt koronasat. :)
Zavaros vagy.
Masreszt ki mondja azt, hogy a beteg, gyulladt labu, vagy csak frusztralt csirke tojasa pontosan ugyanolyan mint az egeszsegese? ne higyj neki!

31

sic, 2006. november 7. kedd, 13:05 (#)

Katmandou, na most akkor nagyon explicit leszek. :) :) :) Gondolom mivel a "hulye" kategoriàt vàllaltam fel, erre reagàlsz a lélektaposàs emlitésével. Màr tobbszor leszmàjliztam neked hogy nyugodtan ne értsunk egyet, attol nem gyalogolsz a lelkembe. Attol sem ha bizonyos dolgokat hulyeségnek tartasz, és én abba a ketegoriàba tartozom, ez annyit jelent hogy ismét màshogy gondoljuk. Semmilyen személyeskedést nem érzek vélemény kulonbozésnél, elég unalmas is volna.
Ha tényleg pipa leszek esetleg ejtem az "o"-t a nevedbol :) (Pfuj, egy ü-t kiejteni u helyett nagyon ronditanà a nevet :) )

Kulonbozo szukségletek alapjàn differenciàlodik egy termék, beismerem hogy az amire én célpont vagyok hébe hoba nonszensz, de legalàbb megprobàltam. A te kritériumod, a "biztonsàg", része az emlitett piramisnak, szempont nàlam is. Az osszetevok vizsgàlatànak elégtelenségére az imént emlitett csirke&tehén betegségek is példa, ezen kivul rengeteg olyan termék van ahol az ami érdekel nincs megemlitve, akàr elenyészo àm veszélyes volta miatt, akàr technologia védelembol, erre rengeteg példa van. Tehàt ha csak a biztonsàg kritériumnàl maradunk, akkor is elobb utobb kénytelen vagy kiterjeszteni az érdeklodésed azon tul ami a dobozra van ràirva. Na ez volt az egyik fokuszàlàs.

32

katmandu, 2006. november 7. kedd, 17:33 (#)

#30/akakij:
Á, nem hiszem én azt, hogy zavaros lennék.
A tojásos dolgokat nekem egy magas, sovány, köpcös, testes ember és pár barátja mondta, sajnos az adataikat nem oszthatom meg veled :) De hinnem kell nekik, mert tyúkászok vagy tojásgyártók vagy mik.

Ha már a beszólásnál tartunk: a "hinni" ige e.sz./2.szem felszólító módú tegező alakja helyesen "higgy" (ne keverjük a "hagyj" írásmódjával). Tudom, oké, elírtad, nem figyeltél oda, fáradt vagy a nap végére, fiatal voltál és kellett a pénz :)

#31/sic:
Örülök, hogy nem gyaloglódott a helyzet :) természetesen igazad van abban, hogy nem a végtermék dobozáról kell last minute (last resort) módon rádöbbenni a dolgokra. Szerencsére szó sincs erről. Csak arra mutattam rá, hogy ha valaki ott áll egy kupac tojásdoboz előtt, és a feliratok alapján dönt (mert pl. nincs háttérinfója a gyártóról stb.), akkor ebben az esetben a termék biztonságosabb (vagy épp ellenkezőleg!) mivoltára utaló jelzéseket célszerűbb figyelembe venni, mint a relatíve irreleváns(abb), de gyakran hatásvadász egyéb körülmények megjelölését.

De ezek nem egymást kizáró dolgok, lehetne checklistet csinálni (sorrendben is akár):
- BTT vagy egyéb eü. biztonság? OK
- vegyszermentes takarmányozású csirkéktől? OK
- csirkéknek jóleső tartási mód? OK
- félrabszolga gyerekmunkától mentes üzem? OK
- fertőtlenített héj és kiszerelés? OK

És ezután kinyitod a dobozt otthon, és rájössz, hogy csak nem nézted meg, hogy nincs-e eltörve valamelyik, és hát sajnos több is, tiszta kulimász a doboz belseje :)

(Ami a tehenes stb. dolgokat illeti, maximálisan igazad van. A tartásnál már csak a gyártás az ijesztőbb, lásd húsipari termékek, párizsi, miegymás. Legfőbb ideje megtanulni fotoszintetizálni.)


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork