Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53885 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Reklámok: brandingbotlások 2.

ervin cikke a Művház rovatból, 2007. március 3. szombat, 07:29 | 26 hozzászólás

A múlt héten már köszörültem a nyelvemet egy ebben a témakörben induló versenyzőn, most itt egy másik. A magam részéről kétlem, hogy a blődli erejével jól lehet hatni a fogyasztókra, ugyanakkor a dicső valóságshow-k szavazási számaira homályosan emlékezve nem lepődnék meg, ha nem lenne igazam.

Van ugye ez a reklám és a társai:

Reklámok

Mi a túrót akarnak ezzel mondani, vagy milyen tudatalatti módszerrel kívánnak hatni rám? Most tekintsünk el attól, hogy a cukor akkora commodity, hogy azt - pláne ilyen kiszerelésben - márkaalapon hirdetni meglehetősen ambíciózus vállalkozás. Végül is, ha egyszer az ügyfél hajlandó erre pénzt költeni, akkor miért ne.

Hanem mit jelentsen az, hogy a szerepmodell háziasszony lyuk nélküli vakszemüveget vág ki a cukor csomagolásából, és abban pózol? Mit árul el ez számunkra a hirdetett cukormárka célfogyasztóinak intelligenciaszintjéről? Idiótákra akarjunk hasonlítani?

Jómagam annyira tanácstalan vagyok, hogy szívesen átadom nektek a stafétát: értelmezzétek ezt a kiváló reklámot. És közben ne feledjétek: más hasonló brandek vakszemüvegeivel is tele a város.

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (26)

1

lan, 2007. március 3. szombat, 08:42 (#)

A plakáton a felső sorban ott a magyarázat, annak aki nem értené elsőre. Semmi több.

A "szerepmodell háziasszony" bekezdést végképp nem értem.

2

Author Profile Page rudywaltz, 2007. március 3. szombat, 10:34 (#)

nekem az első mondat ami eszembe jutott amikor megláttam az ilyen tipusú plakátokat hogy "A márka elvakít"
(aztán elolvastam ők hogyan értelmezték)- már vártam hogy felkerül ide (-:

3

Asszem, 2007. március 3. szombat, 10:55 (#)

Az előző széria is ugyanerre az ötletre épült, csak ott még érdekesebb megoldást választottak, volt olyan személy, aki a szemét villával takarta el. Na az már picit a bizarr határát súrolta.

Ennek ellenére nekem tetszik a reklám, egyszerű, ugyanannak az ötletnek a variálása, mégis észre lehet venni a különbségeket. Szemben pl. az "Anyu úgyis Persillel mos" reklámokkal, ahol szintén ugyanazt a témát váltogatták, mégsem volt kiugró eltérés az egyes plakátok között, ezért sokkal kevésbé keltették fel a figyelmet.

4

macati, 2007. március 3. szombat, 11:23 (#)

Egy átlagos élelmiszer boltban lehet másmilyen cukrot venni? Csak reklámozottat lehet kapni, ez így felesleges pénzkidobás, és környezetszennyezés (vizuálisan is!).

5

Dr. Minorka, 2007. március 3. szombat, 11:36 (#)

Szerintem félreértésben vagytok. Széles határok között teljesen mindegy, hogy mi van a képen, a lényeg az, hogy a márka nevét halljad, lássad, állandóan, vagy legalábbis többször, mint a versenytársakét.

6

dejavubazz, 2007. március 3. szombat, 12:30 (#)

A sajtos posttal egyetértek, de szerintem most kicsit szőrösszívű vagy, ervin. :)

Kell-e hirdetni a cukrot és hasonlókat? Muszáj. Sok esetben ma már nem kifejezetten előnyszerzési céllal készíttetik a reklámokat, hanem hogy lépést tartsanak a versenytársakkal.(Szaknévsor hirdetés: "Aki kimarad, lemarad.")

Az ún. "mezei" cukor tipikusan olyan termék, amit mindenki vásárol. Pontosabban: éppen a tudatos vagy tehetős fogyasztók nem, ők a számukra elérhető helyettesítő termékeket preferálják, pld. kukorica- vagy agavészirup, netán a karob.

A fenti reklám a többséget célozza meg. Az átlagmagyart, aki például a Való Világ vagy Megasztár műsoraiban smsezik emeltdíjasan. A reklám elsősorban nem intelligencia és morál, hanem hatékonyság és költségvetés kérdése.

Ez a cukros cucc nálam még simán a tolerálható tartományba esik. Van benne egy szellemes vagy szellemeskedő (nézőpont kérdése) ötlet és ennyi.

7

katmandu, 2007. március 3. szombat, 15:37 (#)

Fantasztikus low-budget fílinget hoz ez a reklám, brandingnak viszont elképesztő melléfogás, mert nem "a" cukrot reklámozzák (azok az idők a focilabdán csücsülő kedvencemavajaskenyér kissráccal már elmúltak), hanem a KORONÁS márkájú cukrot.

Épeszű kreatív ilyenkor a KORONÁT emeli ki, és
- felteszi a koronát
- a cukrok királya
- felséges és fenséges
meg másefféle vonalak mentén tákol össze valamit, elégedetten csettintő uralkodókkal, dús lakomáktól roskadozó asztalokal stb. A korona olyan ziccer, hogy a kihagyása és ez a siralmasan kivágott papírszemüveges blődli már durva hiba.

A másik fele az erőltetett szellemeskedés, ami még hagyján, de hogy egy testi hátránnyal viccelődik, több mint gusztustalan. Nem, bakker ilyenekkel nem lehet viccelni. Csodálom, hogy a píszí-közeli Kispad ezen nem akadt fenn.

Kompozíció és grafika: úgy rossz, ahogy van.

1.
A felső tipográfia, a háttércsíkkal és a termék fejhez képest kicsi mérete távolról cigarettareklámot idéz.

2.
Az üzenetet (elégedettség, jókedv) hordozó figura
- a terméktől "elfelé" néz, ez még akkor is hiba, ha gegnek szánták
- a figura arca a képből kifelé fordul, ezzel is erősíti, hogy "hátat fordít" a terméknek

3.
A nő nyakán a pihés tincseket illett volna lekapni legalább grafikailag.

Összességében: igénytelen és gáz. Szerintem :)

8

goldenAXE, 2007. március 3. szombat, 16:47 (#)

Linkelek:
http://www.mkkp.hu/elegha.jpg
http://www.mkkp.hu/eleg100.jpg

Szerintem olcsóbban jöttek ki egy közös kampánnyal, mint külön külön. Akkor még cukrot sem reklámoztak volna. /Ja, és van másik magyar cukormárka, az a sötétkék. Sweet-valami life vagy family talán./

9

katmandu, 2007. március 3. szombat, 17:45 (#)

#8/goldenAXE:
Ez komoly?
Ugyanaz az ügynökség elsütötte ugyanazt kétfelé?
Vagy egyik lopott a másiktól (szánalomként?)
Vagy valami médiahack? :)

10

katmandu, 2007. március 3. szombat, 17:48 (#)

(Ja most nézem, hogy mkkp :) )

11

Penálen, 2007. március 3. szombat, 19:18 (#)

Macati (#4),

bocs, de látszik, hogy nem jársz boltba. Egy átlagos boltban köbö 4-5 féle cukrot lehet kapni.

12

lan, 2007. március 3. szombat, 21:59 (#)

Ez nem cukorreklám. Márkakampány. Legalább egy éve megy. Lehet, hogy igénytelen, de szerintem nagyon rosszfelé keresgéltek.

http://www2.kreativ.hu/cikk.php?id=12875
http://www2.kreativ.hu/cikk.php?id=15389

13

katmandu, 2007. március 4. vasárnap, 00:33 (#)

Hm, hm, akkor nem értem, mi az hogy "márkakampány"?

A linkelt cikkben több (10 db) márkáról is szó van - de mit akarnak elérni a kampánnyal?
Hogy ezt a tízet népszerűsítsék?
Vagy hogy a magyar ember magyar árut keressen?

Az első esetben erőtlen (hiányoznak a márkákat megerősítő üzenetek, a megfogalmazások általánosak, semmitmondók, a kivitelezést meg már megbeszéltük, hogy gagyi).

A második meg értelmezhetetlen, miért pont ezeket a márkákat választanánk ki? Mitől lennének ezek reprezentatívak, és miféle bárgyú üzenet az, hogy tésztából ilyet, cukorból olyat vegyünk?
Ez tényleg csak a hiánygazdaságban volt jellemző.

Mégis inkább az elsőre hajlanék, de egy ilyen összevont kampány bizarr (mondhani kartellgyanús :) ), és annyira amatőr, annyira szegényszagú, hogy a sok más reklámok közül legfeljebb a negatívumaival tűnik ki, aminek a marketing értéke legalább is megkérdőjelezhető.

A "magyar áru jóféle, ezért vedd azt" üzenetet hadd ne minősítsük. A tényleg jó magyar áruknak volt egy remek jelzőrendszere, a Kiváló Áruk Fóruma, tán nem kellett volna eltörölni. Egy áru eredete, származása önmagában semmire sem garancia, nem erény, csak egy semleges tény, erre megint nem érdemes kampányt bazírozni (bár politikai irányzatok időről időre megteszik).

"... márkatudatosság erősítése a fogyasztókban, és ezen keresztül nyilván a kampányban részt vevő brandek imázsának az erősítése is."

"Márkatudatosság".
Ez jó. De mit jelent?
Nálam (csak magamból tudok kiindulni) pl. azt, hogy termékcsoportonként van pár jól bejáratott márkám, amiket szívesen veszek - vagy ez márkapreferencia?
Jól értem, hogy itt valakik úgy tartják, hogy a hazai vásárlók nagy része annyira primitív 2007-ben, hogy el kell nekik magyarázni, hogy az egyes gyártóknak vannak ám márkái, és ezeket tessék keresni a boltban, ne pedig "kilós félbarna kenyér" mintájára tessenek vásárolni?

Aztán : "Brandek imázsának erősítése."
Te jó isten.
Miféle imázsról beszélünk?
És hogyan erősítünk úgy imázst, hogy mindegyiknél elsütjük ugyanezt a felháborítóan vacak szemüveges poént? Ez mit erősít (azon a meggyőződésen túl, hogy aki kitalálta, nemigen volt magánál)?

(Az meg rég rossz, ha a hazai termékek (ezek szerint) megcsappant keresletén ilyen suta fogásokkal próbálnak lendíteni, de ezek szerint nem is ez a bevallott cél.)

Közben a másik ablakban végére értem a második cikknek is, kb. ugyanazt mondta, mint én, csak gördülékenyebben, és kevésbé expresszív jelzős szerkezetekkel :)

14

nemmeremleirnianevem, 2007. március 4. vasárnap, 01:36 (#)

Nem lesztek okosabbak tole, de a markatudat/ismeret/stb vonalrol szol, es mostanaban kaptam...


Mi a marketing?

Látsz egy fantasztikus lányt egy partyn.
Odamész hozzá és azt mondod: "Fantasztikus vagyok az ágyban".
Ez a Direct Marketing.

Látsz egy fantasztikus lányt egy partyn.
Odamész hozzá és megszerzed a telefonszámát. Másnap felhívod és azt
mondod: "Szia, fantasztikus vagyok az ágyban".
Ez a Telemarketing.

Barátaiddal vagy egy partyn és meglátsz egy fantasztikus lányt.
Egyik barátod odamegy hozzá és rád mutatva így szól: "Ő fantasztikus az
ágyban".
Ez a Reklám.

Beülsz az autódba, lassan hajtasz a városban és a nyitott ablakon át minden
járókelőnek odakiáltod: "Fantasztikus vagyok az ágyban!"
Ez a Spam (kéretlen reklámküldemény).

Látsz egy fantasztikus lányt egy partyn.
Fölállsz, megigazítod a nyakkendődet, odamész hozzá és töltesz neki egy
italt. Kinyitod neki az ajtót, fölveszed a táskáját miután ő elejtette.
Felajánlod, hogy hazaviszed, majd ezt mondod: "Mellesleg, fantasztikus
vagyok az ágyban".
Ez Public Relations (PR).

ÉS ITT A LÉNYEG!
Látsz egy fantasztikus lányt egy partyn. Ő odamegy hozzád és így
szól: "Hallom, fantasztikus vagy az ágyban".
Ez a Brand Recognition (Márkafelismerés).

És ha az aktus után azt mondja: "Hááát tényleg fantasztikus vagy az
ágyban!"
Akkor az a vásárlói elégedettség.

És ha hozzádmegy, akkor az a márkahűség!

15

katmandu, 2007. március 4. vasárnap, 09:37 (#)

Még az alapüzeneten tűnődök, vákicsit.
"Válasszon igazi márkát!", mondja a plakát.

Milyen az "igazi" márka?
Vannak márkák, ezek közül némelyik csak amolyan tessék-lássék márka, de van, ami aztán döfi, ami az igazi, na azt válaszd! Ugyan mi lenne (a kampány szerint) az ismertetőjele az "igazi márkának"?
(Ugye nem az akar lenni, hogy ami olyan termékhez kötethő, amitől bárgyún vigyorogsz?)

Ne is keressük, maga a szókapcsolat szinte értelmetlen.
"Igazi márka", ez legfeljebb német valutaviszonylatban jött szóba, az euró bevezetése előtt: amit a bank adott, az az igazi márka, amit a pincében fénymásolóval csináltak, az meg a hamis. Esetleg még termékekre is áthozható, pl. az Adide, a Rebokk, a Niko és társaik valószínűleg "nem igazi" márkák.
De ha a kampány erről szólna, akkor azt írnák ki (mint a békebeli hirdetések alsó sorában), hogy
"Utánzatoktól óvakodjon, ügyeljen az XXX márkanévre, mert könnyen tévedhet!"

Minél tovább tanulmányozzuk ezt a kampányt, annál cikibbnek tűnik :(

16

katmandu, 2007. március 4. vasárnap, 09:38 (#)

És még jó, hogy nem keveredik össze a valamikor hazai üdítővel, az lenne a szép káosz :)

("Itt a Márka, itta már ma? Válasszon igazi Márkát, ne cukrosvizet!")

17

ant, 2007. március 4. vasárnap, 13:16 (#)

>És még jó, hogy nem keveredik össze a valamikor
> hazai üdítővel, az lenne a szép káosz :)

Pedig ha a Marka uditoital marketingese lennek, tutira csinalnek azon nyomban egy oriasplakat-kampanyt, kb. ugyanezzel a szoveggel: "Valassza az igazi Markat!" Szep oldskool tipografiaval es esetleg egy allokep remake-el ebbol: http://www.youtube.com/watch?v=tzCfY_dkPAQ

Asszem megyek es be is ajanlkozok naluk ;-)

18

qnadam, 2007. március 4. vasárnap, 20:10 (#)

ez a márkakampány szimplán a tesco gazdaságos (és műs özletláncok megfelelői) ellen dolgozik.

vagy nem?

19

angelday true, 2007. március 4. vasárnap, 20:25 (#)

Megpróbáltam pingback-elni a postra, nem tudom, hogy sikerült-e.

Ugyanakkor itt a válaszom: http://plastik.hu/2007/03/04/az-igazi-markaban-vakon-bizhat/

20

miles, 2007. március 5. hétfő, 13:14 (#)

Ervin, az általad nevezett vakszemüveg és az 'Igazi márkában vakon megbízhat' headline szerintem megmagyarázza a reklámot.

Nem azt mondom, hogy ötletes, nem kell túlmisztifikálni sem, másodlagos üzenetet keresve benne.

21

Ali, 2007. március 5. hétfő, 13:33 (#)

"Nem vak ez a (vásár)ló, hanem bátor!"

22

deKata, 2007. március 5. hétfő, 13:35 (#)

a márkakampány nem magyar ötlet, egy adaptációról van szó, ami a tudatos vásárlókkal rendelkező Németországban nagyon jól működik, de szerintem nálunk sem elhanyagolható a kampány együttes hatása.

23

monika, 2007. március 5. hétfő, 17:03 (#)

Ezek a reklámok magazinokban is megjelentek, azt lapozgatva a három és fél éves kislányom: "Anyu, ennek a néninek tengelyferdülése van!... (lapozás)... Ennek a néninek is tengelyferdülése van! ... (lapozás) ... Jé, ennek a néninek is tengelyferdülése van!"

24

tekatana, 2007. március 5. hétfő, 17:42 (#)

azt nyilván ervin is levette, hogy ez márkakampány, csak gondolom hozzám hasonlóan értetlenül nézte, hogy mégis mit gondoltak a készítők és a megrendelők hogyan hagyhattak jóvá egy ennyire gagyi megoldást (fekete-erősember-jánosos üti a többit). ráadásul mennyi zsetont elherdáltak rá. egyedül figyelemfelkeltő tulajdonsága értékelhető - napogik próbáltam elcsípni, hogy mi a franc lehet ez az agyrém...

25

gargoyle, 2007. március 5. hétfő, 17:54 (#)

nezd, teny hogy a villasszemkiszuros, a cukrosszemuveges, es az allatorvos ellenorizte fekete janos is meghaladta az ingerkuszobomet, ergo a celt elertek. kicsit klapkavamhazkoruttizenharom modszerrel, de elertek

26

attila1969, 2010. szeptember 20. hétfő, 22:25 (#)

Azért jó,hogy még emlékeznek Édesanyámra. Ő írta a márka és a fabulon reklámszövegét is.
http://attila1969.wordpress.com/2010/09/20/az-en-anyam-halhatatlansaga/


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork