Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53959 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Reklámok: ki a célcsoport?

ervin cikke a Művház rovatból, 2008. december 7. vasárnap, 20:53 | 18 hozzászólás

A Sony Ericsson telefonon véletlenül benyomott webes gomb a cég letöltőoldalára vezet, ahol a következő felirat fogadja a látogatót:

Újra Geek! Tegye telefonját Geek stílusúvá a legújabb letöltésekkel

Találgassunk együtt: mégis, kinek szánták ezt a mondatot? Vajon mekkora lehet az a célcsoport, amelyik szereti, ha geeknek szólítják, egyúttal elvárja, hogy hűvös udvariassággal, magázva beszéljenek hozzá?

Ugyanakkor az is igaz, hogy ez a felnőttes, anti-IKEA hangvétel kétségtelenül tartogat még perspektívát. Gondolatindítónak nézzünk két továbbgondolási lehetőséget, aztán tiétek a pálya:

- Heavy Metal: Bólogasson keményen a Horrid Warts legújabb dallamaira!
- FPS játék: Okozzon maradandó károsodást a csapatára támadó, bizarr testfelépítésű lényeknek!

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (18)

1

ant, 2008. december 7. vasárnap, 22:29 (#)

Szerintem ezek simán csak balfaszok. Sok ilyen van még...

2

ern0, 2008. december 8. hétfő, 09:43 (#)

Kedvenc kérdésemet elsüthetem: ezt tanítják a kommunikáció-marketing szakon?

3

katmandu, 2008. december 8. hétfő, 11:12 (#)

A főnevek mondat közbeni nagybetűs használata önmagában is fülest és barackot provokálna, a geek tényleg nem mond semmit és nem is megfelelő a magázódós mainstream júzereknek (ha tudnák mit jelent, valsz nem akarnának azonosulni vele), az egészet pedig ez a bájos szókapcsolat koronázza meg, hogy "geek stílusú".

Hát az meg milyen? :) valaki vagy geek, vagy nem geek. Jajdecikiezareklámszöveg. Kicsit olyan mint amikor egy konszolidált médiagecc, jó negyvenes, hirtelen punkra/emósra/egyéb kurrens tinistílusra veszi a figurát, úgy öltözködik és úgy beszél. Groteszk, viszolyogtató, ijesztő és/vagy komikus.

4

Author Profile Page eszpee, 2008. december 8. hétfő, 11:25 (#)

Ervin eredeti felhívására egy fordított megoldás:

Eredeti Wagner csengőhangok! Szakítsd le a haverok fejét a valkűrökkel!

Vagy a klasszikusban maradva:

Szabja testre telefonja hátterét! Eressze szabadjára a magában tomboló energiákat!

5

Author Profile Page ervin, 2008. december 8. hétfő, 11:28 (#)

eszpee :) - most, hogy mondod, lehet, hogy ebben a fordított felállásban még több lehetőség van!

6

zsombor, 2008. december 8. hétfő, 11:36 (#)

nyilván egy jól sikerült fordítás, már csak a szórend alapján is

de az eredeti is nagyon karcolhatott

7

zsombor, 2008. december 8. hétfő, 11:38 (#)

Geek encore! Rock your phone Geek-style with the band's latest

8

zsombor, 2008. december 8. hétfő, 11:39 (#)

(bocs, túlnyomtam az entert)

szóval a #6-ban írt szöveg az eredeti, baszki, baszki, ki fordítja ezt milyen policy alapján?

9

katmandu, 2008. december 8. hétfő, 11:40 (#)

És talán nem is kell feltétlenül a zenére szűkíteni a dolgot. Ez most offos elkalandozás lesz, amit írok, de a jelenség szerintem csak a modern manifesztje a 20. század közepén meglódult kulturális átrétegzéseknek.

(Ez jó ez az utóbbi kifejezés, most csináltam, mindjárt kifejezem magam, jó komplikáltan.)

A 2. világháború után Nyugaton az újjáépítés és az életigenlés dominált. Ez felpörgette a termelést és az innovációt, ennek következtében tovább nőttek a lehetőségek és ennek folytán az igények. Az emberek kíváncsibbak lettek, többet tudtak meg a környező és a távolabbi világról, többet utaztak, több (sok) kulturális tényező és hatás került be a nyugati mindennapokba.

Ezt befogadni viszont már nem volt egyszerű, hiszen az ismeretbázis, ami a korábban ismeretlen (újonnan képződött vagy távolról érkező) dolgok befogadásához szükséges, csak részben vagy egyáltalán nem állt rendelkezésre, az emberek ismeretgyűjtő és -halmozó affinitásának és kapacitásának korlátairól nem is szólva.

Ezért szokott rá abban a korban a kereskedelem és a marketing is, hogy csak domináns elemeket ragadjon ki a sok-sok kultúrrétegből, és ezekre az elemekre támaszkodva próbálja meg a fogyasztást ösztönözni.

Jussanak eszünkbe korunk céges rabszolgái, akik a napi hajsza közepette ezoterikával (ez ott Erika), egzotikus kultúrák hordalékával foglalkoznak, az esetek többségében anélkül, hogy a legelemibb ismereteik lennének azokról az országokról, népekről, történelmekről és kultúrákról, ahonnan az eléjük dobott, felismerhetetlenségig eltorzított és elkurvított (bocs) kultúrmorzsák származnak. Nem kell (gunyorosan) lefestenem ezt a kört, valsz mindenki ismeri.

A szerencsétlen, nyugati (ha tetszik: fehér) társadalmak bambán ülnek és kényelemből vagy kimerültségből, de inkább hagyják, hogy más kultúrák címkéivel teleragasztott szemetet tömjenek le a torkukon, és azt hiszik, ezzel közelebb kerülnek valamihez, amivel enyhíthetnek tyúkszaros életük (copyright Uj Péter) sivárságán.

Ezt Amerikában már a 70-es években megírták sokan, irodalmi szinten, de ezek a hangok kevesekhez jutnak el. Itt pedig, a világ szemétlerakóján, bármit újra és újra el lehet sütni, sok évtizedes a fáziskésés és az emberek kulturális lemaradása (hogy finoman fogalmazzak).

Ebbe a sorba tökéletesen beleillik, hogy a reklámgépezetek fel-felcsippentenek különféle szilánkokat a helyi/globális/egzotikus kultúrrétegekből és a tömegek felé ezzel próbálnak figyelemfelkeltő üzeneteket eljuttatni. Hogy ez most egy tek szubkult megjelölés vagy egy távoli ország kultúrájának töredéke, teljesen mindegy. A mechanizmus ugyanaz.

A fenti példa így bontható fel:

"Újra Xxxx!" =
Ismét hozzájuthatsz valamihez, amiről max. hallottál félfüllel, nem tudod mi az, de ha lemaradtál volna, most LEHEHETŐSÉGET kapsz.

"Tegye telefonját Xxxx stílusúvá" =
STÍLUST alkalmazhatsz, STÍLUSOD lehet, az meg már fél siker. Úgyse tudod, mi az a stílus, mert ha lenne neked olyanod saját, akkor nem olvasnád el ezt. A telefonod STÍLUSOS lehet, a telefonod STÍLUSELEM, ha nem tudnád, akár csak az órád, a ruhád, a táskád, a szemüveged. Nem mindegy. Mi segítünk neked STÍLUSOSNAK lenni.

"Geek stílus" =
A geekek a legmájerebb informatikusok, kisujjukban van a modern technika, értik a dolgokat, a csajokat pedig esténként bottal verik le magukról. Ez ugyan mind nem igaz, mi magunk geeket fotóról se ismerünk, mi se tudjuk, de ezt neked nem kell tudni.

"a legújabb letöltésekkel" =
LEGÚJABB, legrissebb, ha nem akarsz begyepesedett, szánalmas majom maradni, akkor ezekre koncentrálsz. És LETÖLTESZ, mert az neked csak jelképesz összegbe kerül, nekünk viszont haszon, mert rajtad kívül meggyőzünk még vagy félmillió balekot. Töltsd le, aztán gurítsd hazáig a "geek stílusodat", ha kiröhögnek, sajnáljuk. Garanciát, cseréptörést nem vállalunk, apádüte nincs. Köszönjük a vásárlást!

:)

10

Dagenham, 2008. december 8. hétfő, 12:38 (#)

"A Sony Ericsson telefonon véletlenül benyomott webes gomb"

No ez a mém megvan :). Utálom is kellőképpen. Nem tudja valaki, hogyan lehet letiltani és/vagy másik funkciót reábiggyeszteni?

11

Benny Lava, 2008. december 8. hétfő, 14:00 (#)

Fixa ideám, hogy tudományosan alá volt ennek kutatva meg felmérve, hogy hová kell rakni a web-aktiváló gombot, hogy az ember legtöbbször nyomja meg véletlenül...

12

pblue, 2008. december 9. kedd, 18:29 (#)

btw beauty and the geek cimu kvazi reality A Nagy O stilusu tevemusor megvan? szerintem sokan vannak akik identitasanak vallaltan es deklaraltan resze a "geekseg"

13

Author Profile Page ervin, 2008. december 10. szerda, 07:55 (#)

pblue, és ők geekként a magázódást szeretik?

14

katmandu, 2008. december 10. szerda, 08:22 (#)

#13/ervin:
Asszem pblue egy külföldön (USA, Kanada) futó showra gondol, az angolban pedig, minttuggyuk, a magázódás/tegeződés csak közvetve fejezhető ki, nem olyan direktben, igei szinten, mint a magyarban.

Ez egyben pblue kommentjére is ráhúzható, csak megfordítva: az angol nyelvterületen futó showba a geek szó (lévén angol kifejezés) jól beépül. A magyarba az angol szavak és kifejezések csak nehézkesen (és akkor is inkább fonetikusan) épülnek be, hosszú használat és elterjedés után.

A geek itthon szerintem baromira nem elterjedt szó. A geekek, nerdök, IT-s bubusok és angolban büfék ismerik, de még ők is ritkán használják. A széles tömegek java (akiket meg lehet célozni ilyen gagyisággal, hogy telefonos stílus), ezt a szót még kiejteni se igen tudná, nemhogy érteni és akár vele azonosulni.

Valsz ez a fő gond ezzel a reklámszöveggel, gondolom én.

15

katmandu, 2008. december 10. szerda, 08:29 (#)

Ja hogy az előzőt pontosítsam:
A telefon mint stíluselem, természetesen fontos. Ha valaki egy bizonyos szinten áll, akkor odafigyel rá, hogy milyen öltönyt húz magára, melyik világcégnél csináltatja a bőrtalpú cipőt, melyik Maybach modellel érkezik a megbeszélésre, milyen kronométerről olvassa le az időt, milyen szemüveget igazít meg az orrán.

Egy ilyen szintnél a telefon is igazodik a stílushoz, de nem letöltésekkel "stílusossá tett" Sokiát vagy Nonyt vagy ilyen tucatárut húz elő a fószer a zsebéből, hanem egy platinaszegélyes-pókbőr tokos Vertut vagy valami ilyesmit :)

16

pblue, 2008. december 10. szerda, 11:19 (#)

ervin, ja nem, abszolut vagom, hogy mi a vicc a postban, csak btw jelleggel. deamugy az lehet a magazodas magyarazata, hogy amig nem toltod le a legujabb letolteseket, addig nem vagy geek, tehat addig magaznak. majd ha letoltotted es geek lettel, akkor tegezni fognak, bar akkormeg mar nemvagy celcsoport, mert teged mar nemkell ravenni semmire

17

Author Profile Page ervin, 2008. december 10. szerda, 13:36 (#)

pblue :)

18

kergezerge, 2008. december 16. kedd, 18:05 (#)

off
"tyúkszaros életük (copyright Uj Péter)"
Nemár, ezt én kiskoromban is hallottam (Alföld, nyolcvanas évek)


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork