Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53876 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Nemet mondtak a Google digitalizálási projektjére

Doransky cikke a Netszüret rovatból, 2005. augusztus 16. kedd, 08:57 | 24 hozzászólás

Szerintem kevés alkalommal csillogott annál fényesebben a Google brand, mint amikor néhány hónapja bejelentették, hogy fogják a különböző egyetemi könyvtárakban nyilvántartott több millió könyvet és belekezdenek a világ egyik legnagyobb és leghumánusabb digitalizálási projektjébe.

A könyveket azonban emberek őrzik és emberek írják, ők pedig úgy gondolták, hogy ez a Wikipedia történettel felérő mese ma még nem érett meg a valóságra. A kiadók egyszerűen megsértődtek azon, hogy kihagyták őket a buliból és szépen megtorpedózták a dolgot. Kár.

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (24)

1

Deansdale, 2005. augusztus 16. kedd, 10:07 (#)

Undorító amit a kiadók és "jogvédők" csinálnak. Sosem bírta a gyomrom ezt a hozzáállást, gyakorlatilag az egész téma a feje tetejére van állítva.
Addig még oké, hogy ha valaki a pénz miatt gyárt valamit (teszem azt könyvet ír) akkor fizessenek neki hiszen abból él. De többszáz éve halott emberek "jogai" fölött rendelkezni... Ocsmány egy gondolat, valakinek az emlékén úgy élősködni, hogy a szellemi hagyatékát megtagadják az érdeklődőktől. Az egész emberiség érdeke ellen mennek, mert (azt hiszik) néhány dolláruk bánná.
(Ráadásul egyértelmű hogy a kiadók, jogvédő szervezetek anyagilag igen jól el vannak engedve, míg a tulajdonképpeni szerzők a bevételek töredékét kapják csak.)
Pedig ennek a projectnek lenne értelme...

2

ses, 2005. augusztus 16. kedd, 10:15 (#)

Nem nagyon értem, mi ebben a dráma.

A Google nyilván nem megfelelően ment oda a kiadókhoz, vagy egyáltalán nem ment oda hozzájuk, mielőtt belevágott a projektbe. Azok meg a könyvekből élnek, és profitorientáltak, akárcsak a Google, így megpróbálnak kikényszeríteni valami dealt. Mi ebben a fura?

Kár, tényleg kár, ha nem jön össze, de legalább annyira a Google hibája is. A dolog egyébként ettől még simán fog zajlani: ha a Google hibát vét, ki fogják perelni a gatyájából is, és ha úgy ítéli meg, hogy sokat veszít az ilyen pereken, akkor el fog gondolkodni azon, hogy más utat választ. Ha nem, akkor meg fogja csinálni a dolgot a kiadók acsargása ellenére is. A novemberig tartó szünet is erre van: sztem addig a Google ügyvédjei írják a házi feladatot.

3

NagyGa1, 2005. augusztus 16. kedd, 10:50 (#)

Szerintem pont majdnem pont ugyan az a helyzet mint a zene esetében:
Létrejött az információ terjesztésének egy teljesen új formája, ami az eddigi formát - jelen esetben a könyvkiadást - bizonyos mértékig szükségtelenné teszi:
A referenciaként használt anyagok legmegfelelőbb formája nem a papírra nyomtatott, hanem az elektronikus, szóval előbb-utóbb az ilyen jellegű nyomtatott könyvekre a kereslet erősen csökkenni fog, ha ugrálnak a kiadók, ha nem.
Bizonyos dolgokat persze - eddig úgy tűnik - nem tud helyettesíteni az új médium, pl regényt nem szívesen olvasnék monitorról, vagy akár még kézbe fogható elektornikus könyvről sem, amíg nagyjából nem nyújtja ugyan azt az élményt mint egy kézben tartott könyv.

4

eszpee, 2005. augusztus 16. kedd, 10:59 (#)

NagyGa1: a referenciaként használt anyagoknál - ahogy írod is - igazad van, de a megjelenő könyvek elenyésző része ilyen, ha kiadó lennék, olyan nagyon nem aggódnék még.

5

Gr0, 2005. augusztus 16. kedd, 11:15 (#)

NagyGa,

tudod, hányszor kiáltották már ki a Gutenberg-galaxis végét?
Esélytelen. Tod, vannak akik akönyvekt nem csak referenciaként használják:)

Gr0

6

Boca, 2005. augusztus 16. kedd, 11:36 (#)

#1: Egyetertek. Az ilyen szerzoi jogok orokleset ugy ahogy van megszunetetnem. Nem az utodoktol sajnalom, mert ezzel az erovel az ingatlanoroklest is betilthatnam, de azt nem szeretnem, hanem a tarsadalom erdekeben. Elo szerzok aktualis muveibol gyarapodjanak a kiadok.

Nemreg hallottam, hogy bizonyos dalok jogdij nelkul jatszhatok lennenek mar, mert elmultak 50 evesek, de persze a sok esetben meg elo szerzok es kiadok eros lobbizasba kezdtek, hogy ezt az idoszakot terjesszek ki.

7

ses, 2005. augusztus 16. kedd, 11:41 (#)

boca (6), figyeld csak a Disneyt, hogy mit küzd a mikiegérért, amelyet - ha jól tudom - már többször sikerült meghosszabbítani, de előbb-utóbb mindig lejár. :)

8

Pepito, 2005. augusztus 16. kedd, 12:52 (#)

Nekem az nagyon belefér a dologba, hogy a Google egyik gazdasági elemzője rájött, mégsem éri meg. Ez azért nem pont ugyanaz, mint leindexelni néhány milliárd weboldalt.

Sokkal költségesebb, sokkal kisebb a felhasználói kör mérete, nem tisztázott a frankó bevételi forrás... kockázat a köbön.

9

Boca, 2005. augusztus 16. kedd, 13:45 (#)

Ses, figyelgetem, mert mar joideje a fiokomban egy mikieger-gyalazo temaju extrabizarr pornofilm forgatokonyve. :)

10

tekatana, 2005. augusztus 16. kedd, 13:51 (#)

a szerzoknek, kiadoknak jar a dijazas, ebben szerintem nincs vita. a tisztesseges aranyokkal, a dijak beszedesevel es elosztasaval van a gond.
a copyright vedelem folyamatos meghosszabbitasa is disznosag - ses jol mondja, amerikaban amint mikieger betoltotte 70ik szulinapjat, gyorsan rahuztak meg husz evet. szoval ott hiaba van limitalva a vedelem idoszaka - amit a kongresszus annak idejen nem veletlenul szabott meg - ha azt egy tollvonassal barmikor megtoldhatjak. es meg is toldjak: a mult szazadban a kezdetben 14 eves idoszakot 11 alkalommal nyujtottak meg, mire elerte a mostani max 95 evet (http://en.wikipedia.org/wiki/Sonny_Bono_Copyright_Term_Extension_Act).

amugy ajanlott irodalom: lessig - free culture (http://www.free-culture.cc/freecontent/)

11

tekatana, 2005. augusztus 16. kedd, 13:56 (#)

ja es az archivalassal kapcsolatban - ez nemcsak a google-nek jutott eszebe, vagy egy brewster kahle nevu megszalott pasas, aki tobb hasonlo projektet is elinditott. kulcsszavak: wayback machine, million book project
cikk: http://slate.msn.com/id/2116329/#ContinueArticle

12

nyelv-ész, 2005. augusztus 16. kedd, 14:29 (#)

Az egészben az a szégyen, hogy azoknak a szóbanforgó egyetemi könyvtáraknak régesrég el kellett volna indítaniuk a digitalizálást. Most ugyan meg lehet fúrni a Google projektet, de néhány hónapon v. éven belül az egész újra elindul, és akkor tényleg kikerülnek a netre az anyagok. Lehet, hogy nem a Google zászlaja alatt, de a végeredményen ez nem változtat.

13

NagyGa1, 2005. augusztus 16. kedd, 15:57 (#)

Gr0, eszpee: Nem állítottam hogy holnap reggel már nem lesz kereslet a semmire, hanem csak annyit hogy bizonyos kategóriákban biztos csökkenni fog.

Az én korosztályom - a tiéteket nem tudom ;) - már ma sem nagyon vesz enciklopédiát, mióta a wikipedia van azóta meg főleg nem.

Igaz van egy "A világtörténelem krónikája" az egyik polcomon elfekvőben, de az inkább csak esti lapozgató szép képekkel, mint tényleges referencia.
(A szüleimnek még sokkal többmindenük van...)

14

NagyGa1, 2005. augusztus 16. kedd, 16:04 (#)

Pepito:
Mélyen egyetértek, ez is benne lehet a háttérben.
A Google az elmúlt időszakban sorozatosan jelentette meg a szenzációsnál szenzációsabb híreket, csak az nem igazán látszik hogy a netes hirdetéseken kívül mi a rákból lesz pénz.

15

NagyGa1, 2005. augusztus 16. kedd, 16:06 (#)

Szóval ezek inkább csak a részvényárfolyam feltornászását célozták szvsz, az amiknál folyamatosan ez megy, a sok balek tévéből tőzsdéző tömeghisztériába vezetése, aztán megfejése.

16

pollner, 2005. augusztus 17. szerda, 11:43 (#)

Tegnap véletlenül belekukkantottam az m2 Kulturház műsorába, ahol a rendkívül arrogáns, agresszív, felszínes műsorvezető Z. Karvalicsot és Drótos Lászlót faggatta a témáról. Utóbbiak meglehetősen képben vannak (nem a tévéképről van szó) és nyoma sem volt annak, mintha a Google elbukta volna a projektet. "A kutya ugat, a karaván halad..."

17

kereszt, 2005. augusztus 17. szerda, 13:38 (#)

NagyGa1, #14
miért kell a netes hirdetéseken kívül más bevételi forrás a googlenak?

18

NagyGa1, 2005. augusztus 17. szerda, 14:05 (#)

Több okból is:
- pl mert bár bővöl ugyan az online hirdetési piac, de talán nem olyan mértékben ami önmagában a Google mai részvényárfolyamon számolt értékét vagy P/E-jét alátámasztaná, amiben igazából már előre beárazódott egy jó nagy adag jövőbeni bővülés-várakozás.
- pl mert ezt az egy bevételi forrást igen könnyen ki tudja alóla húzni a konkurencia, a keresőbizniszben a felhasználó egy kattintásra van a váltástól
- pl mert a bejelentett ambiciózus projektjei - bár tényleg jó dolgok - de általuk generált bevétel (direkt vagy indirekt) nélkül csak pénzkidobások, amit ráadásul az IPO-ból finanszíroznak, és ezt nehéz lesz a jövőben a részvényeseknek megmagyarázni...

19

NagyGa1, 2005. augusztus 17. szerda, 14:07 (#)

A tisztánlátás végett:
200-tól shortolom, szóval lehet hogy fent van a szemüveg... :)

20

kereszt, 2005. augusztus 17. szerda, 16:32 (#)

jja, így már értem :))
ezt kérdeztem a múltkor egy másik topikban, de akkor nem jött válasz. részvétem egyébként!

21

NagyGa1, 2005. augusztus 17. szerda, 18:05 (#)

Koszonom, nem veszes. :)

22

Garli, 2005. augusztus 18. csütörtök, 20:42 (#)

http://slp.dwalin.ru/ Ha nem is million book, de nagyon sok konyv elerheto, letoltheto, olvashato.

-Garli

23

ses, 2005. október 3. hétfő, 13:50 (#)

Újabb próbálkozó - a Yahoo: http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/4304192.stm

24

BaBe, 2005. október 3. hétfő, 14:21 (#)

#22: ez mióta regisztrálós? a múltkor még simán tudtam használni :(


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork