Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53889 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Navigálni kell...

stsmork cikke a Torokgeek rovatból, 2005. január 18. kedd, 00:01 | 4 hozzászólás

Az autókölcsönzőben épp nem volt az az autó, amit előre lefoglaltam, így felár nélkül kaptam egy kicsit nagyobbat. Ez a kicsit nagyobb akkora, hogy ha a piros lámpánál beáll mögém egy személyautó, a hátsó ablakomon át csak a tetejét látom a visszapillantó tükörben. Van automata klíma, többlemezes CD lejátszó, fűthető bőrülés és nem utolsó sorban GPS-sel összekapcsolt navigációs rendszer is. El is tévedtem mindjárt a második kereszteződésnél.

Hiába tudja az autó meglepő pontossággal, hogy épp hol vagyok, és hiába írja ki, hogy itt most forduljak be balra, ha én tévedésből az egyenesen menő sávba sorolok be, azon már ő sem tud segíteni. Ez emberi hiba, nem szoftveres, elismerem.

Szerencsére a navigátor ilyen tévedéseknél sem veszíti el a fejét, ha elfordulok a következő kereszteződésnél tetszőleges irányba, akkor onnantól kezdve újraszámolja az utat és mindig mutatja, hogy merre forduljak. Sőt, annyi esze is van, hogy ha két alternatív út közül ő az egyiket választja én pedig a másikat, akkor nem próbál erőszakkal visszaterelni a saját útvonalára, hanem észreveszi, hogy másfelé megyek és ha arrafelé is célhoz lehet érni, akkor magától átvált erre az útvonalra.

Kicsit nehézkes megadni, hogy hová akarok menni, nincs billentyűzet, csak néhány gomb, meg egy kurzormozgató kereszt, ezek segítségével kell a műszerfalba épített képernyőn betűnként kiválasztani előbb az állam, utána a város, végül az utca nevét. Elég az első néhány betűt begépelni, utána már listáról is lehet választani. Vissza lehet hívni a korábbi úticélokat is, ki is derítettem, hogy az előző bérlők síelni voltak az autóval.

Van étteremkereső is, megadom, hogy indiai kajáldát keresek a környéken és választ nekem egyet az adatbázisból. (Ezt a szolgáltatást nem mertem kipróbálni, inkább a saját magam által korábban már tesztelt éttermeket látogatom.)

Ha megvan a célpont, akkor "press OK to proceed" és lehet indulni: kb. száz méter után az autó is észreveszi, hogy elindultunk, és elkezdi mutatni a soron következő kereszteződést.

Ezt következetesen csinálja, ami szerintem tök zavaró: ha mondjuk lefordulok jobbra egy kis mellékútra, a navigátor kirak nekem egy rajzot, amin egy bonyolult útkereszteződés látszik, én pedig nézem az utat és az tök egyenes, ameddig a szem ellát. A kereszteződés ugyanis majd csak három mérföld múlva következik, addig ez az út ilyen egyenes, de a program úgy gondolja, hogy abban nincs semmi érdekes, azt minek rajzolja ide. Egyébként tényleg kiírja, hogy következő kereszteződés három mérföld, és ahogy megyek, folyamatosan frissíti is a számot, de ha közben még másra is kell figyelnem, akkor először a rajzot nézem meg és utána keresem csak meg a szememmel a számokat.

Ezek a kereszteződés-rajzok egyébként meglehetősen sematikusra sikerültek: még jó, hogy nagyrészt olyan helyen próbáltam ki a rendszert, ahol amúgy is jártam már, és tudom, hogy mikor melyik sávba kell átsorolni. Másképp könnyen elvéthet az ember egy-egy trükkösebb kereszteződést, főleg ha nagy a forgalom.

Segít valamit ezen a problémán, ha bekapcsolom a hangot: ilyenkor nem csak azt mondja, hogy "forduljon jobbra", hanem hogy "kanyarodjon rá az I-495-ös útra északi irányba", az pedig táblázva van, a táblák alapján pedig ki lehet választani a megfelelő sávot. A hang összedolgozik a rádióval és a rendőrséggel is: lehalkítja a zenét, ha mondani akar valamit, és figyelmeztet, hogy tartsam be a sebességhatárt. (Már ha jól értem, hogy azt mondja, "drive sixtyfive miles", és ez nem azt jelenti, hogy hatvanöt mérföld múlva lesz a következő kereszteződés.)

A legjobb beszólása eddig az volt, hogy "make a U-turn if possible". Fordultam volna, ha nem lett volna bazi nagy behajtani tilos tábla kitéve, vajon az "if possible" it azt jelenti, hogy ha nem látok a közelben rendőrautót? :-)

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (4)

1

inSay, 2005. január 18. kedd, 10:34 (#)

Hasonló navigációs rendszered lehet már akár a trabantodban is :) csak egy megfelelő pda-t és mondjuk bluetooth-os gps-t kell vásárolnod (na meg térképeket). Ráadásul nem csak Soprontól nyugatra fog működni, mint a beépített nav.rendszered

2

Ali, 2005. január 18. kedd, 10:57 (#)

Világéltemeben ilyen kütyüket akartam készíteni, mind a négy szakmámba vág... Nah, ez a vonat is elment...

3

stsmork, 2005. január 18. kedd, 12:02 (#)

Ali,azért azt remélem látod a cikkből, hogy ennek a technológiának még jócskán van hová fejlődnie?

4

miles, 2005. január 20. csütörtök, 10:38 (#)

a 'drive sixtyfive miles' mondatert pont olyan sokat kellett fizetnunk, mint a pekeknek a 'mindennapi kenyerunkert' ;]


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork