Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53889 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Mire jó egy Playstation 3? - második rész

NagyGa1 cikke a Torokgeek rovatból, 2007. február 19. hétfő, 18:08 | 31 hozzászólás

Folytatjuk NagyGa1 professzor PS3-sorozatát. Aki ebben a pillanatban még úgy gondolja, hogy játszani fogunk, vagy - hozzám hasonlóan - arra számít, hogy informatikai ismeretek nélkül is meg fog birkózni a cikkel, annak is bátran ajánljuk a kattintást.

Arcvédőben.

Előzmény: első rész

Az eredeti firmware a manapság szokásos nagycég-mentalitáshoz hűen hátulról közelíti a felhasználót: csak az MPEG1/2/4 SP, AVC/h264 kodekeket ismeri nem tudom milyen konténerben, és egyáltalán nem hajlandó a legelterjedtebb .avi fájlokkal foglalkozni, nem támogatván semmi olyasmit amit ne lehetne kontrollálni.

Éppen ezért olyan értékes az Other OS opció által adott nyítság: Linux alatt azt használ a felhasználó amit éppen akar.

Térjünk is a lényegre. Linuxot szeretnénk második rendszernek és az egyik legjobb és magyarok által vezetett fejlesztésű Mplayerrel videót lejátszani.

PS3

Mivel a SIXAXIS kontrolleren gépelni meglehetősen kényelmetlen, mindenképpen szükségünk lesz legalább egy USB billentyűzetre, de jó választás a wireless USB csatlakozós egér/billentyűzet kombó, a megfelelő kényelem érdekében.

Az első felmerülő kérdés: melyik disztrót?

Jelenleg a Yellow Dog Linux a hivatalosan támogatott disztro akiknek a Sony még fizetett is ezért, a Gentoo és a Debian támogatja a rendszert, a Fedora Core pedig egy nemhivatalos extension cédével futtatható.

Debiant eddig egyszer láttam közelről, Fedorát és Gentoot ismerem jobban, a YDL pedig Fedora klón, ráadásul "hivatalos" disztrib ami még bináris is, erre esett az első választásom.

És az első meglepetés is, ugyanis nem csak bedobja az ember a cédét aztán bootol, hanem le kell tölteni a Sonytól egy új bootloadert<http://www.playstation.com/ps3-openplatform/manual.html> és felinstallálni. Szerencsére ez egyszerű: az otheros.self és otheros.bld fájlokat el kell helyezni egy PS3/otheros könyvtárban valami USB tárolón vagy memóriakártyán, bedugni a gépbe és máris kiválasztható a Settings -> System Settings -> Install Other OS menüpont, illetve kiválasztható hogy alapból a PS3 firmware van az Other OS induljon-e.

Már ha előzőleg megfelelően megformáztuk a gépet a Settings -> System Settings -> Format your Hard Disk menüből.

PS3

Sajnos mindegy hogy mekkora wincseszterünk van, ez a formázó csak kétféleképpen hajlandó működni: vagy az eredeti rendszer kap 10 gigát és az 'otheros' a maradékot, vagy fordítva. Ha ez nem szándékos akkor változhat majd a firmware updatekkel.

Ha felment a bootloader, akkor a Settings -> System Settings -> Default System -ben tudjuk kiválasztani hogy a rendszer következő indításánál melyik OS induljon. Sajnos ezt minden alkalommal meg kell tennünk az eredeti firmware alól, nem túl kényelmes.

PS3

Az imént felrakott loader a kboot prompting viszi el a rendszert, ahonnan tíz másodpercig a Tab nyomkodásával kiválaszható, hogy tuladjonképpen mit is szeretnénk.
Természetesen a Sony rendszeréhez való visszatérés kimaradt, hadd szívjon aki nem vett YDL supportot. (Kedves Olvasóinkat mi beavatjuk a titokba: boot-game-os begépelésére indul az eredeti módon.)

Ezután már csak bedobjuk az installcédét és az 'install' vagy 'installtext'kiválasztása után már bootol is, lehet telepíteni, pont úgy ahogy a disztibúciót az ember egy normál pécére telepíti.

PS3

Miután a YDL-t felraktam rá kellett jöjjek hogy rossz lóra tettem: nincs alá Mplayer bináris és alapból a beépített lejátszó nem is tud a Sonytól eltérő kodekeket, ezért kénytelen lennék magam fordítani.
Egy Mplayer esetében ez azonban pepecsmunka, egyenként kellene a netről levadászni és lefordítani minden szükséges comagot és kodeket.

Ezért nálam volt egy gyors YDL le Gentoo fel csere, ugyanis a Gentoo más. Forráskód-disztro, vagyis nem binárisokat kap az ember, hanem forráskódot, majd abból a saját gépén fordít a saját processzorára és hardverére optimalizált binárist.

Érdekes a telepítés. Az ember letölt egy Stage 4 tarballnak nevezet Cellre fordított alapcsomagot ami tulajdonképpen egy gyökérkönyvtár tömörítve, kreál egy partíciót majd kicsomagolja rá, meg beállítja hogy milyen felbontásban szeretné ha indulna a gép. Az én tévém sajnos elég ősi, csak a 480p a legmagasabb felbontás amit ismer (4 éves plazma. 480p a progresszív, 480i az interlace. Hacsak lehet, válasszunk progresszívet).

PS3

Bootolás után video módot menet közben is válthatunk a ps3videomode programmal, illetve lekérdezhetjük a lehetséges módokat:

localhost ~ # ps3videomode -v
0:auto mode 
YUV 60Hz  1:480i  2:480p  3:720p  4:1080i  5:1080p
YUV 50Hz  6:576i  7:576p  8:720p  9:1080i 10:1080p
RGB 60Hz 33:480i 34:480p 35:720p 36:1080i 37:1080p
RGB 50Hz 38:576i 39:576p 40:720p 41:1080i 42:1080p
VESA     11:WXGA 12:SXGA 13:WUXGA

Az eredetileg adott kábel normál kompozit (sárga-fehér-piros), ezzel a legmagasabb elérhető felbontás 480i. Ha ennél nagyobbat szeretnénk akkor vennünk kell a tévénknek megfelelőt, legjobb a HDMI kábel, eggyel roszabb de még mindig csodás a Component kábel (piros-zöld-kék + fehér-piros), monitorhoz meg spéci HDMI- vagy AV-VGA, AV-DVI-t.

Az alap stage4 tarballban nincsen mplayer (vagy grafikus felület :)), ezt nekünk fordítanunk kell, méghozzá úgy hogy a kernelben már meglévő framebuffert használó rész, meg az ősi dvd törés is benne legyen:

localhost ~ # echo 'media-video/mplayer directfb fbcon cpudetection dvd dvdread' >> /etc/portage/package.use
localhost ~ # emerge mplayer

Az 'emerge' a Gentoo programterjesztő rendszere, mint a Redhatnál az RPM/yum/up2date vagy a Debiannál az apt-get. A fenti parancs listát készít az mplayerhez szükséges csomagokról, amelyik nincs telepítve annak letölti a forrását, lefordítja, installálja, majd ugyanezt megteszi az mplayerrel is.

Itt van egy szívási pont: minden felbontásnak van egy alap verziója ami csak a képernyő középső részét használja, meg egy 'full screen' amivel meg lelóg a képről, elvesztvén ami a széleken van. Egyik sem az igazi, az elsőbben a képernyő fele nem használható a másodikban meg nem látsz egy jelentős sávot. Ez sajnos leginkább a tévék problémája (overlay vagy mi).

A normál boot után a kisképernyős módban vagyunk, ez így jó, mert parancssor egy része elveszik a full screenél. A lejátszáshoz ez nem jó, mert ki szeretné a tévéje felét üresen hagyni? A megoldás: a lejátszáshoz írunk egy (vagy több) scriptet, ami:

  • átvált full screenre
  • meghívja az mplayert a megfelelő paraméterekkel
  • vasszavált kicsire, hogy lássuk a parancssort.

Két külön scriptet írunk, az egyiket a normál 4:3 képarányú mozik lejátszásához, a másikat a 16:9-hez:

localhost ~ # echo 'OLDMODE=$(ps3videomode)' > mp
localhost ~ # echo 'ps3videomode -v ${OLDMODE} -f' >> mp
localhost ~ # cp mp mp169
localhost ~ # echo 'mplayer -sws 2 -fs -vo fbdev -vf expand=0:-32,
scale=512:480 -quiet $*' >> mp
localhost ~ # echo 'mplayer -zoom -sws 0 -vf expand=-32:-32,
scale=720:480 -vo fbdev -quiet $*' >> mp169
localhost ~ # echo 'ps3videomode -v ${OLDMODE}' >> mp
localhost ~ # echo 'ps3videomode -v ${OLDMODE}' >> mp169
localhost ~ # chmod u+x mp mp169

Megkérdezheti valaki hogy az miért méretezem 512:480-ra, az nem egészen 4:3 (az 512x448 detto), vagy a 720:480 sem 16:9. Nem tudom, az én tévémen ez adta azt az arányt. Ami fontos ha próbálkoztok: mind az expand és a scale paraméterei mind oszthatók kell legyenek 16-al, különben nem garantált az eredmény.

Mozit lejátszani így tudunk:

localhost ~ # ~/mp <mozi fájl>

vagy ugyanez mp169-el. Valószinűleg szükségünk lesz az mplayer billentyűzet parancsaira, a legfontosabbak a kurzorbillentyűk illetve a q a kilépéshez.

Ha a fájl CD-n van, azt a behelyezés után fel kell csatlakoztatnunk az /mnt/cdrom könyvtár alá:

localhost ~ # mount /mnt/cdrom

Megnézhetjünk hogy mi van ott

localhost ~ # ls /mnt/cdrom

Lejátszhatunk

localhost ~ # ~/mp169 /mnt/cdrom/mozi.avi

(de használhatunk wildcardot is, pl ~/mp169 /mnt/cdrom/*oz*).

Kivehetjük

localhost ~ # eject /mnt/cdrom

DVD vagy más interlaced tartalom megtekintéséhez per pillanat a legjobb ha az eredeti firmware funkcióját használjuk, mert a framebufferen keresztül nem lehet interlace lejátszani, ha meg beiktatunk egy deinterlace filtert az visszavesz a minőségből. (Amúgy is tök buli a SIXAXIS-on irányítani a dvd playert.) Ha mindenképpen erre adnánk a fejünket, akkor:

localhost ~ # echo 'OLDMODE=$(ps3videomode)' > mpdvd
localhost ~ # echo 'ps3videomode -v ${OLDMODE} -f' >> mpdvd
localhost ~ # echo 'mplayer -zoom -sws 0 -vf pp=lb,expand=-32:-32,
scale=720:480 -vo fbdev -quiet dvd:// $*' >> mpdvd
localhost ~ # echo 'ps3videomode -v ${OLDMODE}' >> mpdvd
localhost ~ # chmod u+x mpdvd

és már megy is:

localhost ~ # ~/mpdvd

Végeztem egy kis képminőség-összehasonlítást, a bal oldali kép a régi Philips DVD 5100K lejátszóval készül, a jobb a PS3/MPlayerrel, Canonnal fotózva egyazon tévéről.

PS3

Két gyors észrevétel: a régi képek olyanok, mintha a színek száma erősen korlátozott lenne (12 bites DAC van a Philipsben, amivel két évvel ezelőtt erősen hirdették), illetve a színek, különösen Al Gore jobbján a piros sokkal jobban átjön.

Vannak azért problémák is. A legutóbbi stage4 tarballban egy 2.6.16-os PS3 patchelt kernel jön, amiben a framebuffer implementáció nem éppen a legjobb: nem lapozza a képeket, hanem folyamatosan tölti fel a képernyőt. Ezt alacsonyabb felbontásban csak a nagyon éles szeműek veszik észre, viszont ha valaki 1080p-ben nyomja akkor állítólag eléggé zavaró.

Pár napja kijött a 2.6.20-as kernel, amiben már hivatalosan a Sony mérnökei által támogatva benne van a PS3 support, csak nem működik:

Notice that the support at this time is incomplete (apparently enabling it will not boot on a stock PS3) and it doesn't support the devices included like the graphics card, etc.

Bravó, Sony-mérnökök!

Pár évvel ezelőtt apám magyarországi lakásában beüzemeltem egy pécét, amit innen is elérek és amivel fel tudom venni az engem érdeklő műsorokat. Eleddig kénytelen voltam XviDet használni, mert ez volt a legjobb kodek amit a Philips tudott (mpeg4). Mostantól gyakorlatilag bármire átállhatok, mert mind az otthoni gépemen mind az ittenin az én kezemben van a kontroll a szoftver felett, úgyhogy az idei nyári szezonban már h264-en (x264) fogom nézni a Tourt! Hacsak addig nem jön valami jobb...

Egyenlőre nincs rá szükségünk, de ha szeretnénk valamilyen nem túl memóriahasználó grafikus felületet is, az Xfce pont megfelel:

localhost ~ # emerge xfce4
localhost ~ # startxfce4

Az én tévémen ez nem annyira használható, mert nem tudom megfelelő felbontásban beindítani - a kisképernyős kb 500x384 felbontás túl kicsi, a full screenben lelógnak a panelek. Ha valakinek újabb tévéje van vagy monitorra kötötte, az nyugodtan használhat grafikus felületet.

De erre még visszatérünk.

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (31)

1

Wyfli, 2007. február 19. hétfő, 20:15 (#)

A mellékesen megemlített magyarországi filmfelvevő PC-ről is syívesen olvasnék egy ilyesmi leírást!

2

Ali, 2007. február 20. kedd, 07:55 (#)

A példafilm címe illik a cikkhez: An Inconvenient Truth

:)

Ja, és Linux rulz. :D

3

KoS, 2007. február 20. kedd, 09:17 (#)

Koszi szepen a tesztet!
Nagyon vartam mar a cikk 2. reszet!

4

KoS, 2007. február 20. kedd, 11:27 (#)

Meg valami...
Irod hogy ha graf feluletet akar az ember, akkor tegyen fel xfce-t, de en ugy latom, hogy alapbol is van graf felulet, megpedig az enlightenment (mivel a telepitos screenshot-on pont azt raka fel). Persze lehet hogy az xfce konnyebben hasznalhato...

5

Author Profile Page NagyGa1, 2007. február 20. kedd, 12:39 (#)

Gentooban alapból nincsen grafikus felület (hacsak el nem néztem), viszont a YellowDogban tényleg enlightement van.

Ali: mire gondolsz? :) Egyébként egyetértek!

6

KoS, 2007. február 20. kedd, 13:26 (#)

NagyGa, igazad van, az a screenshot me'g a YDL telepitesekor keszult, csak en kesobb osszemostam a kettot... my bad...

7

nix, 2007. február 21. szerda, 11:08 (#)

Egyetértek, a filmfelvevős PC-ről én is szívesen olvasnék. :)

8

Author Profile Page NagyGa1, 2007. február 21. szerda, 12:04 (#)

Haha! :)

9

nyelv-ész, 2007. február 25. vasárnap, 20:01 (#)

Mások is ráéreztek az ízére:

http://www.linuxdevices.com/news/NS7863481537.html

10

Fishi, 2007. március 3. szombat, 05:04 (#)

A 720:480-as (720:576 a PAL verzió) felbontást az első digitális video formátumból vették át a dvd szabvány kialakításakor, a tv-ket pedig nyilván a dvd-khez szabták. Valószínűleg sávszélességbeli okai vannak, hogy pont ekkora lett. A lényeg, hogy eredetileg van egy kapcsoló (flag) a videó anyagban, ami megmondja, hogy 4:3-ban vagy 16:9-ben kell visszajátszani az adott videót, és a készülék a függőleges felbontáshoz viszonyítva "kifeszíti" a megfelelő képarányba a képet. Tehát ha valahogy be tudnál állítani 854x480-as felbontást grafikus módban, akkor nem lógnának le a panelok. Karakteres módban szintén valami szélesvásznú módot kellene keresni.

11

Ali, 2007. március 8. csütörtök, 10:45 (#)

A Sony hamarosan virtuális világot is kínál a PS 3-hoz
http://it.news.hu/hirek/2007-03-08/sony_hamarosan_virtualis_vilagot_kinal_ps_3.html
Dajkó Pál | 2007-03-08 10:02 | IT.internet | Forrás: Reuters

Megjegyzésem: Fogják még Gibson akkora prófétának tartani, mint Verne-t...

12

G-Dog, 2007. április 30. hétfő, 11:47 (#)

Szevasztok én nem igen értek az ijen szakmai és kiber dolgokhoz, de azt 100%-ra álíthatom hogy a ps3 hatalmas játszhatóságot és élvezhetö grafikát biztosit. Amióta meg van egy pár játékot végignyomtam egy full hd tv-n és nyugottan ki merem mondani, NAGYON KIRÁLY.

13

Ali, 2007. április 30. hétfő, 13:13 (#)

Úgy tűnik, a helyesírásra rossz hatással van. :)

14

Metadata, 2007. május 9. szerda, 17:25 (#)

Sziasztok!

Szerintetek egy japán verziós ps3ra lehet európai firmwaret rátölteni? Lenne 1 olyan kiló körül, de nem merem megvenni, nehogy kompatibilitási problémák legyenek.

Köszönöm

u.i.: Ha szeretnék venni hozzá hdtv-t akkor mire vigyázzak, illetve tudtok-e ajánlani valamit?

15

Author Profile Page NagyGa1, 2007. május 10. csütörtök, 01:55 (#)

Szia,

Japán géphez japán firmwaret! ;)

(Nem vicc, tényleg lehet különbség és a Sony így ajánlja)

Viszont a japán firmwaret
- nem biztos hogy tudod használni a magyarországi kapcsolódási ponthoz csatlakozásra
- minden japánul lesz rajta
- frissítését le tudod tölteni kézzel is, ha máshogy nem.

Én pl szívok, mert a hongkongi szerverre hoztam létre accountot annak idejém, mert még csak Japán meg HK közül lehetett választani. Így alkalmama van pl Gran Tourismo HD-vel ékes kínai feliratokkal játszani. :)

Utólag csak a gép legyalulásával lehet átállni - a Sony azért hozza a szokott formáját...

16

metadata, 2007. május 14. hétfő, 14:11 (#)

Sziasztok!
Több dolgot nem értek a válaszodban NagyGa1.
Mit jelent az hogy:
- nem biztos hogy tudod használni a magyarországi kapcsolódási ponthoz csatlakozásra

Még nincs megfelelő megjelenítőm, nem nagyon foglakoztam a menüjével eddíg, internetezni viszont sikerült vele, a browserét használtam. A menüben egyántalán nem találtam japán feiratot, csak angol szöveg van. A különbség csak annyi egyenlőre hogy a körrel lép be és az x-el meg ki a menükből. Ha leírnád hogy mit nézzek meg feltétlenül mielött megveszem azt nagyon megköszönném.

- Utólag csak a gép legyalulásával lehet átállni
(mire, az accountodra vagy a firmware cserére)
Előre is köszönöm

17

Author Profile Page NagyGa1, 2007. május 14. hétfő, 15:45 (#)

Szia.

"nem biztos hogy tudod használni a magyarországi kapcsolódási ponthoz csatlakozásra"

Azt jelenti, hogy japán firmware-el lehet, hogy nem lehet magyarországot kiválasztani lakhelyedül, amikor az accountodat csinálod. És nem biztos, hogy a hozzád otthon legközelebb eső, tehát leggyorsabb magyar PS3 network kapcsolódási ponthoz fog kapcsolódni, hanem esetleg a távoli japánhoz. Emiatt a firmware frissítések letöltése lassú lehet, meg bármikor amikor bármi a PS3 hálózathoz fordul, akkor lassulhat. (GTHD pl felrakja a hálóra a legjobb idődet. Amikor épp le volt halva a háló, a játék látszólag fagyott - percekig várt a hálózati válaszra.)

De lehet hogy ez már nem így van. Én megszívtam, azóta is hongkonghoz csatlakozom szingapúrból. Ez lehetett azért, mert amikor a hongkongit megvettem, még nem volt szingapúri launch, ezért nem is lehetett azt kiválasztani.

Ezen kívül mivel az országhoz tartozó PlayStation Store-ból töltheted le a dolgaidat, az ingyenes GTHD csak kínaiul volt fent, mert hongkonngban az van.

"Utólag csak a gép legyalulásával lehet átállni"
Új országba bejelentkezni az új accountoddal - de jobban belegondolva ez lehet, hogy hülyeség. :)

A fenti infókat azért célszerű fenntartásokkal kezelni, nem néztem utána, csak ezt gondolom. (!) Tök más is lehet a helyzet.

18

marten, 2007. május 27. vasárnap, 18:30 (#)

Hi !
Légyszi' áruljátok el, UK verziójú PS3-at, Magyarországon 100%-osan lehet használni ?

19

Author Profile Page NagyGa1, 2007. május 28. hétfő, 08:15 (#)

Lásd fent.

20

Pötyi, 2007. július 1. vasárnap, 17:59 (#)

Ha felteszem a ps3ra a Linux-ot, lehetséges lesz-e hogy játékokat másolok a gépre, és onnan le is játszom őket? Előre is kösz

21

Author Profile Page NagyGa1, 2007. július 2. hétfő, 00:19 (#)

Pötyi: nem.

(Kivéve a linuxos játékokat, de jelenleg ők sem tudják a PS3 3d kártyáját kihasznelni, mert a hypervisor nem ad hozzá hozzáférést.)

22

Pötyi, 2007. július 9. hétfő, 13:32 (#)

hali!tudnátok nekem segitteni?feltettem a ydl-ot a ps3-ra!mindent megcsináltam ahogy kell!beirtam azt hogy:root ,meg a passfordot!utánna azt kéne beirnom hog"startx"elvileg akkor indul a ydl!de nekem semmi!:(csak fekete kép!miért??????elöe is kösszi! /meg megköszönném ha adnátok oldal cimet ahonnan le lehet szedni a Fedorát vagy a Gentoot./

23

Dr. Minorka, 2007. július 9. hétfő, 14:03 (#)

http://torrent.fedoraproject.org/
http://www.gentoo.org/main/en/where.xml
(khm, gentoo nagyon macerás...)

24

Pötyi, 2007. július 9. hétfő, 20:32 (#)

innét töltöttem de nem volt jó!melyiket kell pontossan letölteni?kösszi!

25

Author Profile Page NagyGa1, 2007. július 10. kedd, 04:40 (#)

Azt hinné az ember, hogy a YDL alapból grafikust kellene hogy bootoljon, de lehet hogy ennek módja csak a megvásárolt supportból derülne ki. (Nem szép dolog. :))

Abból ítélve, hogy nem hibaüzenetet kapsz a startx-re, hanem fekete képet, az X talán elindul, de nem jelenik meg a tévéden.

Meg kellene nézni, hogy:
- mit tud a tévéd
- mit adtál meg kernel paraméterként a bootoláskor a pvideomode beállításai szerint
- mi a kiválasztott mód az X-nek, gondolom ezt a YDL az installáláskor kérdezi, de ha nem akkor az /etc/X11 alatti konfig állományokban szokott lenni.

A gentoo PS3-on nem tudom miért bonyolult, egy gyors gugli alapján az a benyomásom, hogy talán ennek van a legjobb (ingyenes) support leírása a neten:
http://www.gentoo.org/proj/en/base/ppc64/ps3/

Mellesleg a cikkbeli step-by-step leírás is ezen van. :)

(A cikk megírása óta semmit sem csináltam a telepített Gentooval, kivéve hogy kicsit faragtam az inditó scripteken. Van 4:3, 16:9 meg cinerama verzió, otthonról lehet hogy felrakom őket. Talán kíváncsiságból frissítek is egyet. :))

26

Author Profile Page NagyGa1, 2007. július 10. kedd, 04:45 (#)

Ez jónak tűnik:
http://robertwrose.com/2007/05/installing-latest-fedora-core-7-on-ps3.html

Pötyi, a fekete képernyőt lelőheted ctrl+alt+backspace kombóval, vagy átléphetsz egy textre ctrl+alt+F2 (Fx) -vel.

Ezután a tail -f /var/log/messages vagy /var/log/Xorg.0.log beszédes lehet. :) (YDL-en máshogy hívhatják ez utóbbit)

27

Pötyi, 2007. július 10. kedd, 09:30 (#)

hali!valaki nem tudná megadni az msn cimét?ugy könnyebb lenne elmagyarázni!elöre is köszi!

28

Author Profile Page NagyGa1, 2007. július 10. kedd, 10:37 (#)

A gmailon van emailcímem, nickemmel megegyező.

29

Pötyi, 2007. július 10. kedd, 13:20 (#)

az én msn cimem:hobor15@freemail.hu!!!vegyél fel!kösszi!

30

Author Profile Page NagyGa1, 2007. július 10. kedd, 19:18 (#)

Nincs MSN-em.

31

Pötyi, 2007. július 13. péntek, 09:39 (#)

:( akkor hogyan tudnánk megbeszélni???


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork