Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53905 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


BuzzWord gyorsteszt

eszpee cikke a Torokgeek rovatból, 2007. október 2. kedd, 12:07 | 23 hozzászólás

Sorra temetik az Officet, legutóbb a BuzzWord kapcsán, amit - gondolom nem kis részben azért, mert full Flash - szinte azonnal szőröstül bőröstül (értsd: gyártó cégestül) megvett az Adobe. Mivel a termék még zárt béta, ezért egy rövid bemutatást talán megér azoknak, akik lusták regisztrálni és kivárni a meghívási sort. Nézzük, mit tud az online szövegszerkesztők legújabbika!

Röviden: ez is szinte mindent, ami átlagos szövegelgetéshez kellhet. A flashes interfész elég ambivalens: egyrészt hozza a technológia minden hátrányát, másrészt viszont gyönyörű szép, teljesen desktop alkalmazás érzetet ad. Annyira, hogy a rövid teszt során legalább ötször próbáltam véletlenül a jobbgombos menüt előhívni különböző pontokon - ami persze mindenhol a Flash saját menüjét hozta be. Bosszantó.

buzzword in action

A kötelező körök azért szépen megvannak: táblázatok, képek, helyesírásellenőrzés (angolul), színek, fontok, stb, lehet céges buli meghívókat formázgatni. Még az elengedhetetlen kollaboráció is bekerült, de nekem kicsit "pipáljuk ki ezt gyorsan" megoldásnak tűnik: a Wordben meglevő "változtatások jelölése" funkció hiányzik, vagy beleírhat valaki a doksiba, vagy nem - aztán majd a historyban visszakattogjuk, hogy mi volt az előző változat. Eleve az egész dokumentumtörténet inkább egy többszintű undo: nem látszik, hogy ki mit változtatott, nem lehet állapotokat összehasonlítani, stb. Egyedüli coolness, hogy ha visszaállsz egy korábbi változatra, és szerkesztesz rajta valamit, akkor az annál újabbak is megmaradnak - de ez azért messze van egy wikitől.

Az a gond ezekkel a leegyszerűsített online szerkesztőkkel, hogy egy számomra nem létező problémára kínálnak megoldást. Ha csak pár bekezdést akarok jegyzetelni, arra egy plaintext editor, neadjisten egy mindmap tökéletes. Ha hosszabbat, arra már kell a Word: a strukturált dokumentum alap, és a normális heading-kezelésen sajnos elvérzik a BuzzWord - meg egyébként a Google Docs is. Ha másokkal közösen akarok egy anyagon dolgozni, arra a különböző wiki technológiáknak sokkal jobb verziókövető megoldásaik vannak, mint ezeknek. Légüres tér - legalábbis, ismétlem, számomra, mert iparágilag azért nyilván van mitől félnie a Microsoftnak, bár temetni még eléggé indokolatlan lenne az Officet.

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (23)

1

Bártházi András, 2007. október 2. kedd, 12:21 (#)

Pedig úgy tudom, hogy van lehetőség a Flashben a helyzetérzékeny jobb gombos menü kiegészítésére, leváltására is.

2

Author Profile Page eszpee, 2007. október 2. kedd, 12:23 (#)

Van bizony, legalábbis lehet beleírni új menüpontokat.

3

Schmidi, 2007. október 2. kedd, 12:43 (#)

Egy másik fenntartásom az ilyen koncepciókkal szemben, hogy tapasztalatom szerint az átlaguser még a MS Office -> OpenOffice váltástól is frászt kap, mert egy menüvel arrébb kellene hogy megtalálja az adott funkciót, és ezt megtanulni már túl nagy feladat...

Ezek után egy ilyen, alapvetően más koncepció elfogadtatásával kapcsolatban szkeptikus vagyok.

Ha meg nem az átlaguser a célcsoport, hanem a rutinosabb, vagy esetleg kifejezetten szakmabeli felhasználók, akkor bőven megmarad az Office létjogosultsága. Plaintext editort is szerintem nagyon kis százaléka használ az (átlag)embereknek, bármi kell, azonnal Wordbe ír.

4

robi, 2007. október 2. kedd, 12:58 (#)

Szerintem nem így működik, h az átlaguser hülye. Akinek eddig megmutattam a Google Docs együttműködési lehetőségeit, mindenki odáig volt. Pedig nem power userek voltak, csak keresgélnek olyan megoldásokat, amikor nem kell öntökönszúrniuk magukat a levélben küldözgetett doksival.
És az igaz, h online szövegszerkesztő helyett jobb egy wiki, de egy táblázatkezelőnél/előadás tervezőnél már nem találsz ilyen jó alternatívát.

Google Docs előtt nagy jövő áll :D

5

tallian.miklos, 2007. október 2. kedd, 13:00 (#)

"Ha hosszabbat, arra már kell a Word: a strukturált dokumentum alap, és a normális heading-kezelés..." - Ilyet tudna a Word? Nem találkoztam még vele. Ami benne van, az valójában gányolás ipari szinten (mint minden what-you-see-is-all-you-get szövegszerkesztőnél), a döglött ló elé fogott szekér mintapéldája.

6

Author Profile Page eszpee, 2007. október 2. kedd, 13:24 (#)

robi, a táblázatkezelőben igazad van, annak nincs versenytársa - a prezentációkészítőt még nem próbáltam.

tallian.miklos, bocs, nem LaTeXszel kelek és fekszem, nekem egy többszáz oldalas könyvre elegendően jó volt a Word, de persze tudom, vannak pontosabb megoldások.

7

Author Profile Page KoS, 2007. október 2. kedd, 14:54 (#)

Nem rosszak a netes szovegszerkesztok, akkor sem ha nem tudnak annyit amennyit egy asztali. En a Google Docs-ot sima plaintext editornak hasznalom olyan dolgokra, amik jo ha megmaradnak illetve mindenhonnan elerhetoek (vagy valakivel meg akarom osztani), es szep lassan jo kis tudasbazis epul fel belole sajat hasznalatra. Ja es jobb esetben "orokke" megmaradnak (nem tartom jelenleg elkepzelhetonek, hogy a Google-nel elvesszenek, amig az en HDD-m egyszer elpusztulhat). Szoval nekem ezek az elonyei, amik egy Word nem tud nyujtani.
A wikikkel nem sikerult me'g megbaratkoznom.

8

Pairg, 2007. október 2. kedd, 15:28 (#)

Egy átlag user sokszor még a notepadot, vagy wordpadot se találja meg egy winben (persze, mert el van ásva). Pedig jegyzetek írására pl. kíválóan alkalmasak, és nem kell hozzá a böhöm Word, meg *.doc.

Ugyanerre jó a GDocs is. Szerintem az átlag userek 90%-ának igényeit kielégíti. Ez kb. olyan mint a Photoshop vs. egyszerű képszerkesztő minimális funkciókkal. Csak zavarja az embereket az a sok gomb, ha úgyse használják őket. Ráadásul egy egyszerűbb alkalmazáshoz könyebb jó interfacet készíteni.

9

pimpi, 2007. október 2. kedd, 18:11 (#)

bocs, szerintem LaTeX-hel, ez a technika szó tövével azonos görög szóból származtatott, ha jól emlékszem

az meg a másik, hogy mire kell a végeredmény
vélhetően akkor érdemes latex kódot írni, ha az meg is látszik majd rajta (vagy pl. képletek), ill. a dokumentum szerkezete olyan bonyolult

10

nyelv-ész, 2007. október 2. kedd, 18:27 (#)

Nekem azért tűnik nonszensznek ez az office-a-neten megoldás, mert:

1) Eredendően a felhasználó a saját gépén szereti tárolni a doksikat, mert így van egy hamis biztonságérzete (az első winyó elszállásig, mert backup az ugye nincs).

2) Ezek az alkalmazások kliens oldalon flash, java futtatókörnyezetet igényelnek. Erre minimum egy subnotebook szükséges, akkor meg minek használjam a netet szövegszerkesztésre, ha a notebook-on elfut a Word.

3) Ha ezek a stuffok mobil eszközökről használhatóak lennének, akkor belátnám a létjogosultságukat. Pda-ról vagy smartphone-ról szerkeszteni egy 50 oldalas prezentációt, diagramokkal, táblázatokkal - na az már talán lázba hozna.

11

tallian.miklos, 2007. október 2. kedd, 19:23 (#)

Pimpi, igen, LaTeX-hel. És igen, akkor érdemes, ha meg is látszik a dokumentumon. Például utánad nem kerül szakértő tördelő kezébe, aki rendbeteszi az egészet, professzionális eszközökkel.

A Worddel az is a baj egyébként, hogy öszvér, meg hogy nem tudom pontosan, mit csinál. Teszemfel kell egy ábra, akkor azt legyártom az adataimból. Word dokumentumba kétféleképp tudom betenni: elmentem valamilyen formában (bmp, jpg, akármi), ámde ekkor elvész a skálázhatóság lehetősége, azaz ha az oldal megjelenése azt kívánná, hogy utólag vegyem kisebbre vagy nagyobbra, azt csak csúful tudnám megoldani. Vagy bekopipésztelem, ekkor kedvező esetben WMF-ként kerül be, ha eredetileg vektor volt. A WMF viszont nem tudom, hogy fog megjelenni annál, aki véletlenül Linuxon, OpenOffice-szal nyitja meg. Vagy jól, vagy nem. LaTeX esetén beillesztem az eps-t, és kész.

A Wordnek számos fícsörje van még ilyen: alap szinten könnyű sok mindent megcsinálni, de az eredmény is alapszintű lesz. Magyarul csúnya.

De ha mondjuk még képleteket is írsz bele (a csúf szedést eredményező képletszerkesztővel), és mondjuk még sorszámozni is akarod, és mondjuk utólag be akarsz egy képletet szúrni, és nem akarod az összes utána következőt átszámozni, akkor mondjuk bajban leszel. Ha egy ilyen könyvet csak szerkesztened kell, akkor is.

Nem tudom, Eszpee, a Te könyved utána átesett-e profi tördelésen. Ha igen, akkor persze tökmindegy, miben írod a kéziratot, mert akkor az kézirat. Azonban ha a tördelés csak annyi, hogy a Wordben átállítják az oldalakat a nyomdai méretre és beállítják a margókat, akkor a végeredmény szerintem csúnya és nehezen olvasható lesz. És mindig csodálom, hogy aki időt-energiát nem kímélve dolgozik azon, hogy valaminek az online megjelenése esztétikus és praktikus legyen, az simán belenyugszik abba, hogy a papír alapú dokumentumok a wyswyg szövegszerkesztés elterjedése óta egyre rondábbak és olvashatatlanabbak lesznek.

Persze, kicsit konzervatív nyígás ez a részemről, bocsáttassék meg. Van, akinek a nem szabványos CSS bántja a szemét, nekem a csúnyán nyomtatott könyv.

12

Jano, 2007. október 2. kedd, 19:47 (#)

Egy új gépre költözésnél, programok telepítésénél, beállítások átvitelével vagy újra állításakor minden egyes weben elérhető appplikáció plusz 1 pont.

13

Author Profile Page ervin, 2007. október 2. kedd, 20:06 (#)

"LaTeX-hel"

Nemtom, ti hogy vagytok vele, de nekem ez mindent elmond a(z amúgy számomra teljesen ismeretlen) programról. :)

14

edhellon, 2007. október 2. kedd, 20:23 (#)

Tenyleg nem flame jelleggel, de szerintem nem kellenek kepletek ahhoz, hogy erdemes legyen LaTeX-et hasznalni: en meg nem lattam szepen tordelt Word doksit, mondjuk csunyan tordelt LaTeX-el szedett szoveget mar igen, de ahhoz igencsak meg kell eroszakolni a stilusfile-okat. Az igazan tokos gyerekek amugy is sima TeX-et hasznalnak. :)

Eszpee, egy erv lehet a (La)TeX mellett egyebkent hogy egy sima plaintext editorral is elkeszitheted. :)

15

tallian.miklos, 2007. október 2. kedd, 20:54 (#)

Ervin. :)

Minden ilyen felhasználói közösségnek megvannak a maga rigolyái. A LaTeX-esek például machetével mennek neked, ha "lateksz"-et mondasz "latekh" (khí a vége) helyett. :)

16

wice, 2007. október 2. kedd, 21:21 (#)

lateksz. na, gyertek azzal a macsetevel, leharapom tobol mind a ket labatok.

kocsog lasztekszesek.

17

nyelv-ész, 2007. október 2. kedd, 21:39 (#)

LaTeX. Súlyosbítva azt, ami amúgy is: nyomdász ismerősöm LTX-nek (eltéiksz) mondja. Akkor most ez így hogy?

18

robi, 2007. október 2. kedd, 22:03 (#)

ez a LaTeX pont ugyanolyan fanatikusokat nevel ki, mint egy mac :D

nyelv-ész:
1: teljesen igazad van
2: a google docs-hoz/zimbra-hoz nem kell flash vagy java
3: szerintem, egy nokia n800-al lehet docs-ozni, de majd valaki elmondja :) de az Asus eepc-vel mindenképpen lehet (majd)

19

tallian.miklos, 2007. október 2. kedd, 23:16 (#)

Nyelv-ész: nemtudom. :) Én toleráns vagyok a kiejtést illetően.

20

Author Profile Page eszpee, 2007. október 3. szerda, 09:16 (#)

LaTeX: tudtam, hogy ez olaj lesz a tűzre, és jön majd a tördelőmaffia, stb.

Azt tudnám példaként felhozni, hogy nem értem, hogyan képesek LaTeX-bem szépen tördelt dokumentumokat előállító alakok nem minden nap öltönyben közlekedni, tökéletes harmóniával összeállított ételeket fogyasztani, páratlan ízléssel berendezett lakásban ébredni, satöbbi.

Amikor a könyvem írtam, (társ)szerző voltam, és nem tördelő. Biztos vagyok benne, hogy a vállalkozásban részt vevő összes szereplőnek az volt a legjobb, hogy egyrészt nem kezdtem el LaTeXül tanulni, másrészt viszont persze a lehetőségekhez képest nem is barmoltam szét a doksit mondjuk boldozott alfejezet címekkel, hanem kvázi nyers, de strukturált ("ez itt programkód", "ez itt egy fejezetcím", stb. stíluslapos) Word szöveget adtam le.

Ervin#13, ráadásul nem is program, hanem leírónyelv.

21

tallian.miklos, 2007. október 3. szerda, 11:12 (#)

Eszpee, ahogy mondtam: "Van, akinek a nem szabványos CSS bántja a szemét, nekem a csúnyán nyomtatott könyv."

Nincs itten semmi flame (részemről legalábbis), egyszerűen arról van szó, kinek mi a fontos, nekem a papír alapú könyvek esztétikája például az. Nem vagyunk egyformák, szerintem ez inkább jó, mint rossz, nem?

22

Author Profile Page eszpee, 2007. október 3. szerda, 11:15 (#)

tallian.miklos, miért lenne rossz, isten ments. szerintem zárhatjuk is ezzel.

23

tallian.miklos, 2007. október 3. szerda, 15:02 (#)

Eszpee, perszehogy. :)


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork