Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53959 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Mi a Web 3.0? És mi nem az?

eszpee cikke a Torokgeek rovatból, 2007. október 5. péntek, 10:25 | 16 hozzászólás

Jason Calacanis tegnapi, bevallottan linkbait postjának egész szép utórezgései vannak. Én a Webisztán cikkét emelném ki, régen értettem ennyire egyet mindennel, amit leírt - itt is csak egy kicsit fűznék hozzá a vita megnyitásán kívül.

Úgy gondolom, bármennyire is visszásnak tűnik, teljesen normális reakció a "web 2.0 hőseitől", hogy védik a megszerzett területeket. Az 1.0-s online hatalom birtokosait, a nagy médiatársaságokat, hírportálokat bombázó 2.0-s forradalmárok ahogy beültek a bársonyszékbe, máris azon dolgoznak, hogyan lehetne ezt az állapotot konzerválni, mindezt persze a "minőségi tartalom" zászlaja alatt. (Emlékszünk még, ugye, a pár évvel ezelőtti, akkor a blogok, és általában a közösségi tartalmak minőségét firtató pökhendi reakciókra?)

Meg fognak lepődni, mint a másik oldal az előző csatában. Azt, hogy mi lenne, mi lesz a web 3.0, ugyanúgy nem fogom tudni pontosan megmondani, mint ahogy a 2.0-t is csak körülírni tudtuk két évvel ezelőtt. De érzem, hogy nem a központi minőségellenőrök döntései, hanem az elosztott, a felhasználó szokásaihoz és aktuális platformjához igazított, személyre szabott mikrotartalmak fogják meghatározni.

Mást fogsz te látni, és mást én, mást a mobilon és mást a tévén. Csak azt, ami érdekel, csak ott, ahol releváns. Ha a webkettő arról szólt, hogy mindenki hozzájárulhat a webhez, a webhárom arról fog, hogy mindenkinek saját webje lesz.

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (16)

1

Longhand, 2007. október 5. péntek, 12:02 (#)

Igen, ez talán legjobb megfogalmazás ahogyan elképzelhető. Sramana Mitra is hasonlóan fogalmazta meg.

2

dani, 2007. október 5. péntek, 14:48 (#)

hú, egy hang a jövőből... : ) eszpee, nézted a bejegyzés dátumát?

3

Author Profile Page eszpee, 2007. október 5. péntek, 14:51 (#)

oh shit, javítom.

4

Dob, 2007. október 5. péntek, 15:03 (#)

"ahogy a 2.0-t is csak körülírni tudtuk két évvel ezelőtt"
Most sincs máshogy...

5

Longhand, 2007. október 5. péntek, 17:24 (#)

Web2 egyszerűen a közösségi portálok időszaka nálam és ennyi.
Olvastam sok jó részletes leírást, elemzést róla, összehasonlításokkal szemléltetett különbségeket, hogy melyik korai Web1-es alkalmazásnak mi a Web2-es megfelelője, de felesleges szerintem túldefiniálni.
'Web2-es' design 'Web2-es logo', már ezeket a kifejezéseket is hülyeségnek tartom.

6

Pairg, 2007. október 5. péntek, 18:52 (#)

eszpee: az utolsó mondatod aranyat ér.

Ne kezdjük már megint el ezt a definiált/nem definiált vitát. Ha senki nem tudná, hogy mi is az, akkor hogy beszélnénk róla?
Régebben már írtam erről egy bejegyzést, szóval az én véleményem: http://pairg.hu/2007/03/a-web-20-definicio-keresese/ .

7

nyelv-ész, 2007. október 5. péntek, 20:28 (#)

Én nem tudom, minek ez a sok szájtépés a webkettő meg a webhárom körül. Én olyan trendi fazon vagyok, hogy én már a Web 5.0-t használom, és a barátnőmnek is vettem belőle egyet otthonra, egyet meg a nyaralóba szobadísznek.

8

human, 2007. október 6. szombat, 01:55 (#)

nyelv-ész: mp4-et tud?

9

nyelv-ész, 2007. október 6. szombat, 10:43 (#)

Persze, csak a virágcserepet le kell venni a tetejéről, mert ott van az ajtaja, ahol be kell tenni az mp4-et.

Mi egyébként mp6-ot használunk, biztos még nem hallottál róla, mert ezt most hoztuk Kaliforniából, mert ott már ez a trendi, és már senki nem használja az mp4-et, tele voltak a szemétgyűjtők vele, mikor épp arra jártunk.

10

Jano, 2007. október 6. szombat, 18:42 (#)

Mindenkinek saját web. Ez már most is részekben megvan. Saját kezdőoldal, saját RSS halmaz, saját torrentek.

A csak az ami érdeke és a csak ott ahol releváns résszel egyetértek.

11

Author Profile Page eszpee, 2007. október 7. vasárnap, 09:21 (#)

"Ez már most is részekben megvan" - igen, ahogy az webkettő alkotóelemei is megvoltak már a kilencvenes években is.

12

a_petri, 2007. október 7. vasárnap, 20:27 (#)

#10: Jano, az utolsó mondatodban az "érdeke" az most freudi elszólás volt?-)

13

Penálen, 2007. október 7. vasárnap, 20:59 (#)

Jano,
a "mindenkinek saját web" egész szép kis önellentmondás. A netben az a lényeg, hogy közös. Pont az Internet előtt volt mindenkinek saját webe, úgy hítták, hogy számítógép.

Amiről te beszélsz, az a net egyénre szabhatósága. De ettől még egy az egész.

14

Jano, 2007. október 7. vasárnap, 21:52 (#)

Penálen: az, hogy az Indexen 12 vagy 16 pixeles betűk vannak az testreszabás, az, hogy nekem a katasztrófa hírek ne jelenjenek meg az testreszabás. De. Testraszabás-e az, hogy a böngészőm megnézi a naptáramat és látja, hogy ma estére még nincs programom, végig futtja a Kult rovat moziajánlóját és összeveti a szochálómon a haverok értékelésével és kidobja nekem a címlapra a film ajánlót és kiírja alá, hogy a szokott mozik közül melyikben játszák 8-kor?

15

Boca, 2007. október 8. hétfő, 12:10 (#)

A mindenkinek saját web szerintem azt fogja jelenteni, hogy mindenki saját karakterkódolásban fog saját html tag-eket publikálni, amit saját fejlesztésű motorokkal jelenítünk meg.

16

Neonomád, 2007. október 9. kedd, 21:12 (#)

Tim O'Reilly abban látta a web2 másságát a hagyományos üzleti modellel működő webes vállalkozásokkal szemben, hogy a felhasználók valamilyen szintű bevonása a weboldal - vagy egy adott fejlesztés - életébe nagyobb túlélési esélyt adott az adott cégnek a NASDAQ 2001-es összeomlásakor.

Ezzel szemben a Web3.0 egy teljesen más koncepcióra épít. A gyökerei 1998-ra nyúlnak vissza, és az információk gép általi megértését tűzte ki célul. A W3C nagyjából ettől az időszaktól kezdte el dokumentálni a hozzá szükséges technikai és egyéb "nyelvi" dolgokat, melyek nagy része már finisbe ért. És szép nagy multik már el is kezdték ezek alkalmazását.

Lehet, hogy a web3.0 a web2.0 szellemiségében (is) fog tovább fejlődni (pl.: freebase projekt), de véleményem szerint a web2.0-val szemben inkább a web1.0-ra jellemző, vállalati intranet -> vállalati weboldal -> web elterjedést tartom valószínünek. Főleg, hogy az első két lépcsőre már vannak életképes vállalati megoldások.


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork