Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53884 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Zipcar

stsmork cikke a TWIO rovatból, 2005. április 19. kedd, 08:44 | 12 hozzászólás

Csak a budapesti autósok gondolják úgy, hogy ősidőktől fogva elidegeníthetetlen joguk van rá, hogy bárhol, bármikor, bármennyi ideig ingyen parkoljanak; Észak-Amerika nagyvárosaiban nem kevés szerencse és pénz kell ahhoz, hogy az ember le tudja rakni valahol a verdáját. (Főleg amekkorák az autók odaát.) Egy Bostonban élő ismerősömnek például reverse commute szerződése van egy parkolóházzal, reggel kilenckor ki kell takarodnia onnan és csak este hat után jöhet megint vissza, mert nap közben eladják a helyét másnak.

A parkolási gondok (és az egyéb fenntartási költségek) miatt nem is feltétlenül éri meg autót tartania annak, aki nem jár minden nap vele: egyszerűbb bérelni egyet, amikor épp szükség van rá. De ki a franc fog elzarándokolni az autókölcsönzőbe, ha csak néhány órára van szüksége a kocsira?

Ebbe az üresen tátongó piaci résbe nyomult be a zipcar, a teljesen automatizált és ettől némiképpen futurisztikus jellegű autókölcsönző. A zipcar autói nem egy városszéli telephelyen állnak, hanem a belváros különböző pontjain elszórva. Mindegyik járműben jeladó van, amin keresztül a központban mindig pontosan tudják, hogy melyik éppen hol van. Aki autót akar bérelni, a cég webszájtján keresztül megnézheti, hogy hol parkol a legközelebbi szabad jármű és az interneten keresztül le is foglalhatja. Ezután csak annyi a dolga, hogy odasétál a parkoló autóhoz, a mágneskártyájával kinyitja (nem elhanyagolható részlet: a rendszert nem használhatja bárki csak úgy, előtte regisztrálni kell magad és ki kell fizetni a biztosítást), autózik, aztán dolga végeztével visszahozza a járgányt a helyére.

Elegánsan hangzik, de vannak a rendszernek árnyoldalai: például ha nekünk kell kiásnunk az utcán parkoló autót a méteres hó alól. Mindent egybevetve azonban a rendszer mégis működni látszik: fentebb említett ismerősöm ezt írta, mikor a zipcarról érdeklődtem: This is working like crazy: I have friends who don't have a car because the live and work in the city, and just rent one from zip car whenever they need one for the day or just to run some errands. Ez lesz vajon a városi környezetszennyezés és forgalmi dugók problémájának high-tech megoldása?

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (12)

1

ses, 2005. április 19. kedd, 10:09 (#)

A linkelt cikk végén: "And now the goal is to make every vehicle in the fleet accessible with a Bluetooth device."

Túl azon, hogy ez dögösen hangzik, vajon miért van rá szükség az RFID és GPRS mellé? Legyen egy értelmes brand is a sok rövidítés mellett? :)

2

Balázs, 2005. április 19. kedd, 11:48 (#)

Nem rossz, csak az a baj, hogy akárhova is mész dolgodat intézni, ott le kell raknod a ZipCart, tehát parkolási díjat kell utána fizessél, tehát megette a fene.

Futurisztikus az volna, ha megrendelhetnéd egy időpontra a ház elé, aztán mennél vele dolgodat intézni, bárhol lerakhatnád parkolási díj nélkül -- hiszen nem a saját autóddal jöttél be, hanem egy város által dotált szolgáltatást használsz --, aztán vagy folytatod az utad, vagy végleg lezárod, így esetleg a környéken másoik számára elérhetővé válik, akik az interneten (WAP-on, BT-n) látják ezt, le tudják foglalni, és el tudják vinni onnan, ahol hagytad. Ha pedig nem viszi el senki, éjjel jönnek a ZipCar Kft emberei, és "összeszedik". Na, ez már futurisztikus.

Addig is marad a taxi. :-)

3

mr m, 2005. április 19. kedd, 12:04 (#)

ez lehet hogy működik mondjuk egy nagyvárosban, ha ott laksz benne, de a külvárosban aligha.
egyébként pedig ha összeszámolod mennyi adót és járulékot fizet egy 'budapesti autósnak' csak azért, hogy használhassa azt a nyomorult vasat (nem is beszélve az utak állapotáról és a forgalomról) és ne kelljen egyéb módokon szopnia, akkor szerintem könnyen beláthatod miért gondolják úgy, hogy az őrizetlen közterületi parkolásért csak ne kelljen már fizetni.

4

Boca, 2005. április 19. kedd, 12:16 (#)

Az otlet szuper, bar azt ketlem, hogy a benzinfelhasznalas csokkenne, ha a kozlekedesi igenyeket allandonak tekintjuk, pedig a cikk azt sugallja, hogy a feleslegesse valo 20 masik auto miatt ez igy van, de ez tevedes.

5

ses, 2005. április 19. kedd, 12:25 (#)

mr m, ha így közelíted meg, és persze miért ne, akkor racionális felvetés, hogy ne kelljen már a parkolásért fizetni. ha viszont onnan indulsz ki, hogy milyen módokon és mennyire lehet levágni az autósokat azért a jogért, hogy a légszennyező gépeikben többnyire egyedül üldögélve időt tölthessenek a városban, akkor a válasz az, hogy bármennyire - ez csak érdekérvényesítési kérdés. az ingyenes parkolás, a brutális harácsolás, meg a kitiltás egyaránt lehetséges módszerek, nem gondolom, hogy bármelyiknek erkölcsi előnye lenne a többivel szemben.

a személyes véleményem viszont az, hogy az ingyenes parkolás haszontalan lenne, de legalább káros: a parkolási díj valamennyire piaci alapra helyezi a dolgot, és ezzel segít abban, hogy legyen hely napközben a belvárosban.

6

Ali, 2005. április 19. kedd, 13:03 (#)

Helsinkiben a HKL (ottani közl.váll.) biciklik működtek hasonlóan, azaz voltak "pontok", ahol a bicajok parkoltak a bevásárlókocsikhoz hasonló láncra verve, betetted a tízmárkást, lánc ki, tekertél és ha egy hasonló ponton (nem feltétlen a kiindulóponton) letetted, akkor a lánc bekattanásával kijött a tízmárkás. Ha csak úgy széjjelhagytad a belvárosban, éjszaka összeszedték a cég alkalmazottai és a cégé lett a píz. :) A pontok természetesen nagyobb közlekedési csomópontok (metróállomás, vasúti megálló, kikötő), illetve fontos "ojjektumok" közelében találhatók (pl. svéd színház).

A zipcar is hasonlóan működne, tehát pl. a külvárosi (40km+) tanyáról az ember bejön a traktorral (pl. leszolgált Zsiguli) a gyorsvasútig (S-Bahn, egyebek), bezizzen a belváros alatti egyik állomásig (még mindig német példa), ott a föld alatti állomáson állnak a zipcar-ok, beül egybe, intézi a dolgait, majd este leteszi, fel a vasútra, végül a saját csoki várja a hazafelé hiányzó sáros földút leküzdésére.

A gond csak annyi, hogy a terhelés nem kiegyensúlyozott, azaz a reggeli csúcsban hiány lenne zipcarból, utána viszont ugyanúgy szanaszét parkolnák a várost, mint ma...

7

Agent Bauer, 2005. április 19. kedd, 23:17 (#)

Nekem kicsit önkényesnek tűnik a budapesti autósokat kényelmességgel vádolni. Meg hogy nem éri meg kint autót tartani.

"According to the BTS, at the end of 1999, there were 132.4 million passenger cars, 75.4 million light trucks (minivans, SUVs, pickup trucks, etc.) for a total of 207.8 million vehicles. There were another 4.2 million motorcycles." (forrás: http://www.bts.gov/publications/nts/html/table_01_09.html)
Majd ha náluk is annyi autó jut egy főre, mint itthon, akkor lehet rájuk tekinteni példaként.

Nekem nem a parkolási díjjal önmagában van bajom, hanem azzal, hogy a rendszer így nem működik önmagában, mert ha nincs:
1. P+R (ami nincs)
2. A tömegközlekedés prioritása (ami nincs)
addig ez az egy dolog önmagában nem képes szabályozni a problémát, és az autósok jogosan érezhetik úgy, hogy a pénz vándorol át a parkolási cégek kasszájába, anélkül, hogy gyakorlatilag bármit is kapnának cserébe (normális közlekedést a belvárosba).
Felőlem lezárhatnák az egész belvárost és csak a BKV és a taxik mehetnének be. Bár aki fontos ember, úgyis szerezni hamar valami olyan 007-es igazolványt, amivel embert lehet ölni és behajtani a tiltott zónába :-)

8

ses, 2005. április 19. kedd, 23:35 (#)

Agent Bauer (második rész), na ezzel így egyet tudok érteni. de én addig se adnék ingyenparkolást - mármint a belvárosban -, amíg nem épül ki a tényleg szükséges infrastruktúra. autózni ugyanis addig se kötelező, aki akar, fizessen érte. (magam is autózom különben)

9

eszpee, 2005. április 20. szerda, 08:44 (#)

P+R jól működik Kőbánya Kispesten, egy metrójegy áráért egész nap őrzött parkolóban pihenhet a verda.

10

Boca, 2005. április 20. szerda, 09:30 (#)

Hany hely van benne?

11

eszpee, 2005. április 20. szerda, 11:57 (#)

nemtom, 100 biztos, valszeg több is, jó nagy.

12

Boca, 2005. április 20. szerda, 12:00 (#)

A Huvosvolgyben is mukodik szepen ez a rendszer, csak sajnos igen keves hely van benne, koran reggel megtelik. Ezzel egyutt jo, hogy van, legalabb iranyban megfelelo, csak a mennyisegen kell valtoztatni.


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork