Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53885 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Routemaster

stsmork cikke a TWIO rovatból, 2005. május 2. hétfő, 19:48 | 7 hozzászólás

Az igazi nevüket is csak most tudtam meg, amikor már épp kivonják őket a forgalomból - routemasternek hívják a híres londoni emeletes buszokat, de nem ám válogatás nélkül mindegyiket, csak azokat, amelyiknek nyitott peronos a hátulja és keskeny csigalépcsőn lehet felkúszni az emeletre.

Szerintem ez a nyitott peron nagy találmány, mert bármikor fel- és le lehet ugrálni a buszról, akár a piros lámpánál is. (Csúcsforgalomban amúgy is csak araszolni tudnak a buszok, így ez viszonylag veszélytelen művelet.) A statisztikák szerint azonban évente átlagban három ember hal meg Londonban úgy, hogy kiesik egy routemasterből, szóval lehet, hogy mégsem érdemes olyan nagyon ugrálni - ezúttal szó szerint.

A másik különlegesség a csigalépcső, amelyet az ötvenes évek átlagemberének méretei alapján terveztek, és az elmúlt ötven évben a londoniak is kövérebbek lettek (az idelátogató amerikai turistákról nem is szólva), így aki nincs kellő kondícióban, az sosem jut fel a felső szintre. A mozgássérültek már az első körben kiesnek, tolókocsival már az alsó szintre se lehet bejutni.

Az emeletre vezető lépcső egyébként minden emeletes busznak gyenge pontja, különösen akkor érik az embert meglepetések, ha gyanútlanul elindul felfelé, a sofőr pedig közben úgy dönt, hogy lendületből befordul egy mellékutcába. Több ízben repkedtem már ide-oda az ilyen derékszögű fordulóknál.

A routemasterek életben tartásáért kampányolók viszont azzal érvelnek, hogy ezek a járművek, koruknál fogva, ipari műemléknek számítanak, turisztikai jelentőségük van, és különben is, egyszerűen szépek:

Routemaster busz Londonban

A Guardian idevágó olvasói leveleiből további pro és kontra érvek is kiderülnek: például, hogy a járművek hivatalosan kalkulált élettartama 17 év, ehhez képest ötven év körül járnak (hmm, vajon ezek-e Európa legrégebbi, még üzemben lévő közlekedési eszközei, vagy azok a budapesti matuzsálem-villamosok, amelyek a 19-es vonalán zötyögnek?), rengeteg karbantartást igényelnek, és nehéz hozzájuk alkatrészt szerezni.

Szerintem mindkét félnek igaza van, de ettől függetlenül a routemasterek előbb vagy utóbb el fognak tűnni London utcáiról - ha másképp nem, úgy, hogy egyszerűen szétesnek -, aki igazán lelkes rajongójuk, az viszont most még beszerezhet magának egy példányt, méghozzá a szokásos szabadpiaci ár helyett szinte bagóért: kétezer fontért. Ennyi pénzért ingyen van, még akkor is, ha egy kompletten felszerelt autószerelő műhelyt is kell hozzá venni.

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (7)

1

Ali, 2005. május 2. hétfő, 22:13 (#)

Motorkocsiban nincs öregebb, de pótban van. Akit ez érdekel, úgy is tudja, hol nézzen utána, érdeklődőknek meg olvasmányos, sok képpel ellátott anyag a HamPage:

http://hampage.hu/kozlekedes/index.html

2

madbal, 2005. május 3. kedd, 01:35 (#)

A routemasterek leszállásjelzőjéről is ejtsünk egy szót! Ugyanis a megállási szándékodat egy hosszú zsinór megrántásával kell jelezni, olyan, mint a Micimackóban.

3

Ali, 2005. május 3. kedd, 09:44 (#)

Helsinkiben még kipróbálhatsz ilyet, a régebbi villamosokon is. :) Ráadásul a rántás mechanikusan megszólaltat egy csengőt, valamint bekapcsol egy lámpát a vezető műszerfalán, amely műszerfalon egyébként egy komplett célszámítógép is ül. :)

4

ses, 2005. május 3. kedd, 10:50 (#)

Ha valami működik, nem kell változtatni rajta. Több országban láttam én is ugyanezt a rángatós rendszert. Nem véletlenül. Ha belegondolunk, hogy ezzel a leszállásjelző gyakorlatilag a busz teljes területén elérhetővé válik, beleértve az üléseket is, akkor egyből látható, hogy sokkal felsőbbrendű megoldás ez, mint néhánnyal több gombot elhelyezni. Az áráról nem is beszélve.

Az valahol mégiscsak barbarizmus, hogy nálunk egy állni alig tudó öreg néninek egy üres száguldó buszon előre oda kell küzdenie magát valamelyik ajtóhoz, ha a következő megállónál le akar szállni.

5

Ali, 2005. május 3. kedd, 10:58 (#)

Jogos, nem véletlen, hogy az újabb autóbuszokban egyre több leszállásjelzőre lehet bukkanni. Helsinkiben pl. kitapasztaltam, hogy csaknem minden ülőhelyről van kartávolságon belül jelző (pl. Volvókon).

A rángatós megoldásról annyit, hogy azért ehhez is kultúra kell. Nálunk elég gyorsan leszaggatnák a humanoid álcával rendelkező vadállatok... :(

6

stsmork, 2005. december 9. péntek, 06:52 (#)

Néhány ötlet kiszuperált routemaster buszok újrahasznosítására:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/london/4509706.stm

7

pati, 2010. augusztus 3. kedd, 23:19 (#)

Akarok venni Routemaster-t-tud nekem segíteni valaki?E mail:pati@radio88.hu


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork