Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53959 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Tomcat

Ervin cikke a TWIO rovatból, 2005. szeptember 30. péntek, 11:31 | 49 hozzászólás

TWIO rovatunkban ezúttal meghívott vendégünk, Erik Pestiside D’Amato világítja meg egy hazánkban igencsak közkeletű angol kifejezés elgondolkodtató nyelvi hátterét:

It's pretty obvious that Hungary's favorite provocateur blogger Polgár Tamás (a.k.a. "Tomcat") likes to keep people guessing, especially over the question of whether he is or isn't actually a racist. But an etymological survey of his "pet name" suggests that Tomcat may be even more of a joker than anyone thought.

While the definitive Cassell's Dictionary of Slang has the term "tomcat" originally appearing in the 1920s in the US to describe "a womanizer, a philanderer" (and was used interchangeably with "billy goat") over the course of recent American linguistic history it has had a more specific meaning. According to the wikipedia list of ethnic slurs," "tomcat" means "black men who are adulterous, and/or have large sexual appetites."

The most celebrated such use of the word came during America's civil rights era, when infamous sexual degenerate FBI Director J. Edgar Hoover privately denounced Martin Luther King Jr. as "a tomcat with obsessive degenerate sexual urges." But Hoover's phrase was probably redundant, because by "obsessive degenerate sexual urges" the cross-dressing lawman likely meant that King enjoyed shagging white chicks, and in the parts of the country where black men shagging white chicks was considered degenerate, "tomcat" already meant a black man with a big sex appetite who likes shagging white chicks.

Because of this, "tomcat" is never to be confused with "tom," which is often used as shorthand for "uncle tom," a term for a black person who sucks up or sells out to white people.

Meanwhile, Hungary's Tomcat may have one, even more awkward issue with his reverse anthropomorphism: according to Cassells, back in the 1920s and 1930s, "tomcat house" meant "a male homosexual brothel."

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (49)

1

Boca, 2005. szeptember 30. péntek, 12:47 (#)

Hát szigorúan etimológiailag nézve valóban mókamester lehet, de ennek mi köze a valósághoz? Persze ha ez csak egy mókás gondolatkísérlet, akkor OK.

2

Balage, 2005. szeptember 30. péntek, 15:57 (#)

Biztos, hogy vicces valakinek a becenevével ilyen gondolatkísérleteket játszani? Én feltűnően nem röhögök.

3

Balage, 2005. szeptember 30. péntek, 16:01 (#)

Pontosítok: ha a történet a 'tomcat' szó nyelvi hátteréről szól, azt mondom oké, érdekes. Azt nem értem, mit keres a történetben Hungary's Tomcat? Így leginkább vérgáznak gondolom.

4

ses, 2005. szeptember 30. péntek, 16:21 (#)

(1-2-3): majd mondjátok el, mi az a gondolatkísérlet. Én addig elmondom, hogy a cikk a hagyományos TWIO-vonalon épül fel, miszerint elmeséli egy szó nyelvi hátterét, itt éppen a szlengbélit.

Ezen felül utalást tesz arra (és innentől már csak (3)-nak magyarázom a viccet), hogy pont ezen a néven vált ismertté egy magyar fiatalember is - és hogy az általa képviselt nézetek fényében az ő nickválasztása akár még egyfajta öngólnak is tekinthető.

5

Balage, 2005. szeptember 30. péntek, 16:33 (#)

Pont ezzel van bajom. A nickválasztásának nyilvánvalóan semmi köze nincs a tomcat szó eredeti nyelvi hátteréhez. Szerintem ahhoz sincs semmi köze, amilyen nézeteket képvisel. Ilyen alapon kis erőfeszítéssel bárkinek a becenevéről meg lehetne állapítani, hogy öngól. Ezért kérdezem, miért kell belekeverni? Miért nem jó önmagában úgy, hogy "tessék, ez a tomcat szó nyelvi háttere", aztán majd mindenki asszociál arra amire és akire akar.

6

geezer, 2005. szeptember 30. péntek, 16:44 (#)

Tomcat világosan leírta a blogjában, hogy honnan ered a neve... s ez nem más, mint Grumman F-14 Tomcat. A többit nem is illik minősíteni, mert esetleg tényleg rávilágítana a tényre, h ki is a rasszista.
(mióta PC dolog akár etimológiai okokból is a színesbőrűeken viccelődni?)

7

avenger, 2005. szeptember 30. péntek, 17:00 (#)

ahahhahahaha - sh4m4le :)

8

avenger, 2005. szeptember 30. péntek, 17:02 (#)

az elso 4 es az 3as. csak offenziv volt a content :)

9

ses, 2005. szeptember 30. péntek, 17:03 (#)

Balage (5): "kis erőfeszítéssel bárkinek a becenevéről meg lehetne állapítani, hogy öngól. Ezért kérdezem, miért kell belekeverni?" Így van. De ha ezt a közhelyszerű igazságot érvelést vesszük alapul, akkor lássuk be, hogy általában is így van: kis erőfeszítéssel bármiről bármit meg lehet állapítani. azaz, semmit nem érdemes felhozni. azaz, írni sincs miről. De akkor neked nem lenne hova kommentezned. ;)

geezer (6), a helyzet az, hogy az égvilágon minden ember színesbőrű - még akkor is, ha néhányan (talán épp az általad említett rasszisták?) valamely szűkebb embercsoport megjelölésére használják a kifejezést.

továbbá, valószínűleg nem PC az embereken viccelődni. és tény, hogy mi ezt a PC-előírást nem egyszer megszegtük.

10

Boca, 2005. szeptember 30. péntek, 17:05 (#)

Ses, a TWIO vonallal semmi bajom, de igen eröltetettnek érzem a blogger nevére utalást, mert azt sugallja, hogy ennek van bármi jelentősége.
A gondolatkísérlet egy képzeletbeli kísérlet, amit valamilyen összefüggés feltárására csinálunk, de nem valós eszközökkel, hanem csak elméleti szinten. Úgy vélem, a cikkre ráillik ez a definíció, csak a kísérlet nem igazolt vissza semmit. De az is lehet, hogy súlyához képest túlértékeltem a becenévre utalgatást, amire az a mentségem, hogy ez esetben hatásvadászra és bulvárosra sikeredett a bevezető.

11

nyelv-ész, 2005. szeptember 30. péntek, 18:25 (#)

Ez a TWIO ezmiez? Rövidítés, betűszó?

12

ses, 2005. szeptember 30. péntek, 18:49 (#)

Rövidítés: The Word Is Out.

13

nyelv-ész, 2005. szeptember 30. péntek, 19:18 (#)

És mit jelent? Mert a szavakat értem, de gondolom, a kifejezés nem azt jelenti: hogy "a szó kinn van"...

14

nyelv-ész, 2005. szeptember 30. péntek, 19:31 (#)

OFF: Ezexerint betűszó, ses. A rövidítés az mongyuk: kapcs.ford.

15

baksapista, 2005. szeptember 30. péntek, 22:09 (#)

Szeretem a TWIO rovatot, mindig tanulok valamit. (zárójelben csak annyit: aki rasszista az megérdemli, hogy lebuzizzák.)

... és nyilván csak azért kommenteztem, hogy leírhassam a zárójeles részt!

16

nick nev, 2005. szeptember 30. péntek, 22:24 (#)

kedves fanyalgok, ugyan nem biztos, h jol ertem, ertelmezem pestiside irasat, de ti biztosak vagytok benne, h ti megertettetek? ha jol ertem reakcioitokat, en maskepp velem erteni.

17

Gr0, 2005. szeptember 30. péntek, 23:34 (#)

Javallnám, hogy nick-eredet ügyben fogadjuk el a nick gazdájának verzióját. Hazabeszélek. Mikor a WTC-dolog történt, nickem már majd' 10 éves volt, ennek ellenére még évek múltán is magyarázkodnom kellett (volna), hogy semmi köze a terrorakcióhoz, csak, mert a köztudatba akkor ment át az a szó, amit hosszú évekkel azelőtt, pusztán hangzásáért választottam, akkor még nem is tudva jelentését.
Valóban, később minden nick bizonyulhat öngólszerűnek, csak éppen nem az.

18

ses, 2005. október 1. szombat, 00:24 (#)

(14) ja igen. :)

(17) Gr0, az írás nem azt magyarázza, hogy az illető *miért* választotta a nickjét. azt valóban tőle kell megkérdezni.

nem hiszem el, hogy ennyien nem vágják ezt a dolgot.

19

Gr0, 2005. október 1. szombat, 00:33 (#)

ses,
OK, valóban nem. Adom.

Gr0

20

Gr0, 2005. október 1. szombat, 00:33 (#)

-Gr0 :)

21

Gr0, 2005. október 1. szombat, 00:35 (#)

"nem hiszem el, hogy ennyien nem vágják ezt a dolgot"

Erről eszembe jutott egyetemi írástanárom, egy 75 éves amerikai író örökbecsűje, mi szerint, ha az olvasók nem értenek meg egy írást, akkor az sosem az olvasók hibája, hanem az írásé :P

22

Gr0, 2005. október 1. szombat, 00:38 (#)

Ja, és még vmi: vagy nagyon félreértettem, vagy nem, hogy a cikk eléggé nyilvánvalóan Tomcat Polgártárs szivatására íródott. Namost, ez esetben eléggé érthető, ha a vele szimpatizálók (akik közé jómagam nem tartozom), erre felkapják a vizet, és nem a színlelt etimológizálást olvassák ki belőle.
Vagy félreértettem a dolgot?

23

Adi, 2005. október 1. szombat, 02:34 (#)

Nem értem a cikket. Mi az, hogy "favorite"? Hol az u betű? Beszélni English?

24

Balage, 2005. október 1. szombat, 10:36 (#)

Gr0: nem azért háborodtam fel, mert szimpatizálok Tomcattel. Ha a te neveddel csinálták volna, akkor is felháborodtam volna, pedig veled sem szimpatizálok jobban, mint vele.

25

ses, 2005. október 1. szombat, 11:27 (#)

Adi, a cikk írója amerikai. Az amerikai angolban a "favorite" a helyes írásmód. Akkor most már érted is a cikket?

26

Boca, 2005. október 1. szombat, 12:19 (#)

Ses, azt is hianyolom a cikkből, ami rámutat a tomcat szó kapcsolatára a róla elnevezett kis könnyen forduló munkagéppel. :)

27

eszpee, 2005. október 1. szombat, 12:21 (#)

Azér mer az bobcat bazmeg.

28

ses, 2005. október 1. szombat, 12:24 (#)

boca, ennek a hiányosságnak az lehet az oka, hogy a munkagépet bobcatnek hívják.már persze amennyiben nem a katonai munkagépre gondoltál.

29

Blogadmin, 2005. október 1. szombat, 14:10 (#)

Csatlakozom az értetlenkedőkhöz. Jó ötlet a szó etimológiai hátterét boncolgatni, de nem feltétlenül kell a sok hülye látogató szájába rágni, hogy van itt egy Tomcat nevű blogger is. Asszociálunk mi magunktól is, aztán röhögünk vagy sem, de nem fogjuk senkinek megjegyezni, hogy milyen vicces a párhuzam, hiszen mesterkélt. Csöndben gondolnám csak azt, hogy érdekes, de mivel igazán semmi köze a két tomcatnek egymáshoz (ahogyan a régi nyelvünkben csillagot jelentő húgy szón se röhögök túl gyakran, de biztosan velem van a baj). Szimbolistaként kellett volna ezt a TWIO-t megoldani, nem pedig belekeverni valakit, talán még személyeskedve is. Így nem stílusos, csak unalmas.

30

Boca, 2005. október 1. szombat, 15:20 (#)

Fiuk, van bobcat is meg tomcat munkagép is. De látom, erre a mellékszálra szívesebben csaptok le, mert addig se kell magyarázni a blogger belekeverést. ;)

31

eszpee, 2005. október 1. szombat, 15:28 (#)

Boca, mutass egyet.

32

Boca, 2005. október 1. szombat, 15:36 (#)

Ha látok, lefotózom, OK?

33

nyelv-ész, 2005. október 1. szombat, 16:00 (#)

Feladom... úgy láccik, sose tudom már meg, mit is jelent magyarul a TWIO... Pedig annyi anglofil írogat ide.

34

Zuzu, 2005. október 1. szombat, 16:46 (#)

Én ez úgy képzelem el, hogy a 'szavak, kifejezések' kiterítve a boncasztalon, a tisztelt beleszólótársak meg körüljárják, mustrálgatják, piszkálgatják ...

35

ses, 2005. október 1. szombat, 18:23 (#)

nyelv-ész (33), bocs, elfelejtettem válaszolni. A "the word is out" magyarul kb. annyit tesz: "már tudnak róla", "már nyilvános az információ".

36

Adi, 2005. október 1. szombat, 20:21 (#)

ses: elég jól tudok angolul (bár sajnos nem annyira, mint szeretnék :) ), persze, hogy értem. Csak arra próbáltam rávilágítani, hogy bárki lovagolhat a szavakon és beszélhet hülyeségeket, ahogy ezt jenki barátunk meg is tette.

Amúgy mindenkinek ajánlom figyelmébe John Cleese-től a Declaration of Revocationt, amiben zseniális humorral kifigurázza az amerikaiak nyelvi igénytelenségét - többek között ezt is, hogy az u-t számos szavukban elhagyják.

37

eszpee, 2005. október 1. szombat, 20:37 (#)

Adi, John Cleese szerintem ugyanúgy fikázza az említett darabban a királynőhív puristákat. Persze nem csodálom, ha ez nem talált be nálad.

Két különböző nyelvről beszélünk egyébként, melyeknek közösek a gyökereik, és nem rég váltak szét - ezért tűnnek nagyon hasonlónak. Vagy Shakerspeare nyelvét is számon kérnéd mondjuk a mai londoniakon?

38

blumi, 2005. október 1. szombat, 22:08 (#)

Csatlakozom a cikket vérgáznak gondolók táborához, bár hogy Tomcattel szimpatizálnék, az nagyon távol áll a valóságtól, mielőtt még.

39

Gr0, 2005. október 1. szombat, 23:59 (#)

Balage (#24)

Csak egyet tanácsolhatok: ha nem a te inged, ne próbáld meg felvenni.

40

tekatana, 2005. október 2. vasárnap, 01:20 (#)

#36
john cleese vicces. es csak ezert szerinted minden amerikai irast brit helyesiras szerint kene atirni? jajmar...

41

Sasi, 2005. október 2. vasárnap, 09:47 (#)

Nyelvészetileg a tomcat szó eredetét kutatva érdekes volt, ha esetleg nem kapcsolódott volna össze tomcatbloggerrel, és kifejtette volna, hogy miért kapta mondju egy repgép ezt a nevet vagy tudom is én, akkor jó lett volna, de így csak simán lehangoló volt.

42

birop, 2005. október 2. vasárnap, 22:41 (#)

"The Tomcat is said to be named for the late Vice Admiral Thomas Connolly, whose testimony before the Senate was critical in the cancellation of the deeply-flawed TFX project. Connolly's call sign was "Tomcat," hence the popular name which also conformed with the Navy's tradition of giving feline names to Grumman fighters. In addition, "Tomcat" was first used for the F7F Tigercat in 1943, but was rejected by the navy as being inappropriately suggestive."
Forrás: Wikipedia

43

Gr0, 2005. október 2. vasárnap, 23:31 (#)

Szal Conolly is rasszista volt?

44

stsmork, 2005. október 3. hétfő, 08:03 (#)

#1 és #2: Tényleg vérgáz lenne ez a cikk, ha Tomcat polgártárs szopatására íródott volna. (Zárójelben: ebben az esetben nem is lenne helye a sesblogon.) A szerzőt kéne megkérdezni, de szerintem nem erről van szó, csak azért választotta a párhuzamot, mert jól hangzó felütést és befejezést kínált a cikkéhez. Pár nappal ezelőttig egyébként én is azt hittem, hogy az ilyesmit bulvárnak hívják, de átlapoztam egy ilyennek minősített sajtóterméket és rájöttem, hogy a bulvár szó valami egészen mást jelent.

Miből lehet tudni, hogy a cikk fő mondanivalója nem az, hogy Tomcat bénán választotta a nick nevét? Erre nehéz válaszolni. (Nem, ne számoljátok meg a szavakat, meg hogy hány sor foglalkozik Tomcattel, hány sor Martin Luther Kinggel, stb.) Talán a környezet teszi: ha a megboldogult Magyar Néphadsereg hasonló sorsra jutott "Igaz szó" című lapjának "A szőnyeg szélén" rovatában olvasom az írást, én is hasonló következtetésre jutok, mint ti. (Máig létező sajtótermékekben is van egyébként hasonló rovat.) Errefelé azonban nem szokás az igénytelen cukkolás, és csak magatokra vethettek, ha nektek ez jön le a cikkből :-)

45

Boca, 2005. október 3. hétfő, 09:04 (#)

A jól hangzó felütés és befejezés szubjektív, épp ennek mentén megy a vita, hogy mennyire volt szerencsés választás ez a párhuzam. A nagyrabecsült blog-gazdák védekezése érthető, de nem meggyőző.

46

Halál, 2005. október 3. hétfő, 09:26 (#)

Szar a cikk, vazze, most minek kell magyarázkodni? Selejtnek lenni kell, örüljetek, hogy nincs sok.

47

Shenpen, 2006. március 24. péntek, 18:59 (#)

Erik angolsága gyanús nekem. Nyilvánvalóan nem natív, és a stílus darabossága kifejezetten magyarra emlékeztet - ezt onnan veszem, hogy én is kb. hasonlóan szarul, döcögősen szoktam írni angolul, haraxom is magamra rendesen.

48

eszpee, 2006. március 24. péntek, 20:30 (#)

Hehe, Shenpen, szeretnék én ennyire szarul írni angolul. De persze biztos más a mérce.

49

ses, 2006. március 25. szombat, 02:37 (#)

Shenpen (47), ne haragudj az altalanosito megjegyzesemert, de velemenyem szerint a hozzaszolasod fenyeben nem sok fogalmad van az anyanyelvi angolrol. (Vagy van, de akkor valami egeszen kulonleges peldany lehetsz. Ha gondolod, kifejthetem, de feleslegesen nem bonyolodnek bele.)


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork