Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53884 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Honvédség: a bikkfanyelv nem ereszt

ervin cikke a TWIO rovatból, 2008. augusztus 17. vasárnap, 18:30 | 79 hozzászólás

Talán soha nem fogom megtudni, hogy pontosan mit jelent a századonként egy irányjelző távközre kifejezés, pedig voltam katona, így hallottam eleget. Arra viszont emlékszem, hogy se előtte, se utána annyira kifacsarni nem tudta senki a mi édes anyanyelvünket, mint a minket akkoriban pátyolgató hivatásos tiszti állomány.

Igaz, néha felismerni véltem, hogy a görcsbe rándult kifejezések mögött mélyebb igazság húzódik meg.

A Bakonyból való hazatértünk után így fogalmazott például a dandártábornok: a hadgyakorlat végrehajtásra került. És ez így is volt igaz, a gyakorlat maga volt kénytelen végrehajtásra kerülni, mert mi aztán nem csináltunk semmit.

Aztán meg ezt hallottuk egy díszszemlén: a teljesítmény jó közepes szinten megfelelt. Azaz, a képzeletbeli osztályzat egyszerre volt négyes, hármas és kettes. De ez is helytálló meghatározás volt, tekintve, hogy mi akkor se csináltunk semmit, így mindenki olyan jegyet adott a teljesítményünkre, amilyet akart, viszont a két szélső érték nem lett volna életszerű.

Mindez akkor jutott eszembe megint, amikor a napokban egy barátom rádöbbentett, hogy épp 20 esztendeje szereltünk le*, illetve amikor még ugyanaznap megláttam a Honvédség toborzó hirdetését a metrón, nagyjából a következő szlogennel: Hivatás - professzió, tradíció.

Hehe, a szokásos bénázás, mosolyogtam el magam. Azóta sem tanultak meg magyarul a srácok. Pedig a feladat nem lenne nehéz. Tessék, tiszt urak, a sok együtt elkortyolt bikatej emlékére ezennel ingyen felajánlom a haza oltárán a 2.0-ás verziót, ami fennköltebb, értelmesebb, magyarul van, sőt még alliterál is:

Honvédelem - hagyomány, hivatás.

Ugyanakkor a mélyebb igazság talán megint kikacsint a leküzdetlen nyelvi kihívások mögül. Tudja csak meg az a jelölt, hogy mire számíthat, ha - most már szigorúan önkéntes alapon - mundérba bújik. Pontosan arra, amire mi emlékszünk a saját időnkből. A világ legkirályabb bikkfanyelvére. Fölösleges szóismétlésekre, részben idegen szavakkal, amelyeket a szónok sem ért. Az összetett mondatokban feltett kérdések ösztönösen gyanakvó kezelésére. Nem létező problémák nem létező megoldására. Arra a reménytelenül kaotikus, igen kevéssé cizellált összevisszaságra, ami így évtizedek távlatából már sokkal inkább poén, mint abban a tizenegy és fél hónapban volt.

(* A szerző a szombathelyi Garasin Rudolf laktanyában töltötte előfelvételis katonai szolgálatát 1987/88-ban. A hely ma börtön.)

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (79)

1

dincsi, 2008. augusztus 17. vasárnap, 19:19 (#)

Hát igen vannak mondatok amikre 20 év után is emlékszik az ember. Az én kedvencem – az őr kötelmei közül – úgy szólt:

A fegyverhasználatot meg kell előzze fegyverhasználat alapjául szolgáló cselekmény abbahagyására irányuló felszólításnak.

Nos ez azt jelenti, hogy üvölts oda, hogy állj.

2

traj, 2008. augusztus 17. vasárnap, 20:02 (#)

a teman nemregiben en is porogtem egy jot :)
akkor kerult elem googlebol ez a cikk is, szinten par erdekes fordulattal:

http://nol.hu/cikk/90451/

3

cadmagician, 2008. augusztus 17. vasárnap, 20:02 (#)

nekem a hkszcspszv tetszett, meg hirados voltam, telefonközpontos: kérekengedélyt, viszhall!, kagyló lerak :D

4

nyelv-ész, 2008. augusztus 17. vasárnap, 20:38 (#)

A rendőrség sem volt anno kispályás. Íme a legszebbek egyike:

N. dem. áll. r. megd. ir. szerv. kezd.

(Pocakos biztos tudni fogja)

5

csaba.holman, 2008. augusztus 17. vasárnap, 20:39 (#)

ezt mar civilek irjak a megfelelo nyertes kft-ben, kht-ben, vagy mittomen, jokis kozbeszerzesi penzbol. bar tenyleg viccesnek tunik, amit irsz, azert hozzatennem, hogy a honvedseg is csak olyan amilyenne teszik azok, akik a barsonyszekekbol megmondjak a tuttit - allamtitkar, miniszter, stb urak. ne csodalkozz a celtalansagon es kaoszon egy szervezetnel, ha az orszag vezetesenek fogalma nincs mit akar vele kezdeni...

6

Author Profile Page ervin, 2008. augusztus 17. vasárnap, 22:03 (#)

csaba.holman, szerintem feleslegesen tolod általános politikai irányba ezt a dolgot. anno 87-ben például még nyoma sem volt a vezetés bizonytalanságának: teljesen egyértelmű volt, és ezt a maguk egyszerű eszközeivel a tudtunkra is adták, hogy adott esetben a gyáva osztrákokat és az olasz hegyivadászokat kell majd lerohannunk és legyőznünk, persze szigorúan védekező jelleggel. :)

más oldalról meg: nem olyan egyszerű ám tudni, hogy mit is akarjon az ember egy ilyen ici-pici ország ici-pici hadseregével.

7

Benny Lava, 2008. augusztus 17. vasárnap, 22:57 (#)

cadmagician,

"nekem a hkszcspszv tetszett"

Benny Lava MHKGYHKDDVVSZDVSMRPK jelentkezik :)

(Tleg ez voltam... Az első helyes dekódolónak felajánlok egy saját készítésű csacsogót, egy "harctéren talált" sárgaréz centigránátot, ileltve egy motoros fóka indítókulcsot.)

8

Author Profile Page Dr. Minorka, 2008. augusztus 18. hétfő, 00:08 (#)

MH= Magyar Honvédség
VVSZD=vegyvédelmi század
V=vegyi?
RPK= rajparancsnok

9

Author Profile Page Dr. Minorka, 2008. augusztus 18. hétfő, 00:14 (#)

HK= hadosztály közvetlen?
D= dandár?

10

ern0, 2008. augusztus 18. hétfő, 01:05 (#)

Eltáv előtti eligazításon (jó a műfaj) Takács hőr. szds. (Győr, 1993/I. időszakban):
- Én nem vagyok ellene az alkholizálásnak, de mindenki csak annyit igyon, amennyit apu, anyu, barát, barátnő megenged!

Ugyanő, amikor a beosztottairól, azaz rólunk beszélt, vagy akár hozzánk, a "katona" alany mindig kapott legalább 2-3 jelzőt, vagy akár az összeset is, kb. így:
- Jó képességű, feszes, fegyelmezett, alakias, jó feladatvégrehajtó katona.

A "Sprite" üdítőt pedig következetesen "szprét"-nek mondta, de ez már OT.

Nem akarok rá rosszat mondani, mert végül is nem volt ő rosszindulatú, de az emberi faj törzsfejlődésének lassulása nem nála érte el az érzékelhetetlenség fokát, főleg ha az intelligencia alakulását vizsgáljuk. Mondjuk, ezzel nem volt egyedül az egységnél. Az pedig mindig vicces, ha valaki setét mind' a' iccaka, és "hivatalosan" akar beszélni.

Viszont H. százados, aki akkoriban informatikai jellegű vezető volt ugyanott (ott dolgozó osztálytársam sikeresen átutalt Takács szds hatásköréből H. alá), és jegyezzük meg gyorsan, hogy neki illetve tapasztalataim szerint általában a műszaki tiszteknek és kaá-knak nem volt semmi bajuk agyilag, szóval H. százados _beszélni_ tudott élőszóban bikkfanyelven! Néha szabályosan megkönnyeztem, mint valami szép művészeti alkotást, amikor hallottam, hogy telefonba vagy hivatalos beszéltések során gondolkodás nélkül, folyékonyan el tudott valamit mondani katonául... ráadásul egy magas, bajszos, amolyan farkasbercisen huszáros legény kellemes hangtónussal, talán csak akkor lett volna autentikusabb és hatásosabb a művészete, ha nem mindig civil ruhában flangált volna.

11

katmandu, 2008. augusztus 18. hétfő, 10:03 (#)

Na, bakancsviseltek ha összejönnek :)

A bikkfanyelvhez ha szabad:
ez nem csak a honvédségnél, akarom mondani az MN-ben, hanem minden állami intézménynél így dívott. A hivatalokban, vállalatoknál, mindenütt.

Ennek eredete nem katonai: már a XIX. században is gyötrelmes körmondatokkal törték kerékbe a nyelvet a hivatalok, gyakran a döcögős német szerkezetek még döcögősebb átültetésével. A hivatalok ügyintézéseinek szóhasználata, a mindent mindenáron precízen definiálni akarás erre rátett sok-sok lapáttal -- és vegyétek hozzá a régi korok rang- és címkórságát, a különféle megszólítások és a hozzájuk kapcsolódó igék megválogatásával! Nem volt mindegy, hogy a méltóságos úr mit méltóztatott vagy a kegyelmes úr mit kegyeskedett és jaj volt annak, aki ezeket eltévesztette, pláne hivatalos szóhasználatban.

A háború után kiépülő rendszert még töményebben áthatotta ez a nyelvezet, mert ott bejött oldalról a pártbürokrata stílus, ami a cím/rang mánia felszámolása utáni űrt bőségesen pótolta nyakatekertségben.

Katonasághoz is, ha már:
amennyire megfigyeltem, ott inkább a konspiráció volt a vezérfonal, ennek lett eredménye a rengeteg rövidítés és kód, ami a katonai szlenggel keverve érdekes színt lopott a nyelvbe.
Ha azt mondom, hogy
"a kopasz AEG.Üh. elhagyta az OLP-jét, ezért aztán egy hétig csellózott", azt mindenki érti :)
(a vájtfülűek még azt is felismerik, hogy milyen fegyvernemnél szolgálhattam* -- a megfejtők jutalmul hsználhatnak motort a fókában, ami mint tudjuk, kedvezmény :) )


* segítség: az alakulat egy "VB és FUHEL" ezred volt :)

12

wattafilling, 2008. augusztus 18. hétfő, 10:27 (#)

Kiképsző SzPK-m egy hadnagy volt - a bevonuláskor -, és így is hívták: Hadnagy Tibor.
Amikor szereltem, már főhadnagy volt.
Azóta is röhögök, ha eszembe jut a majdani névsorolvasás, ha tábornokká léptetik elő...

13

Zs, 2008. augusztus 18. hétfő, 10:49 (#)

A honvédség talán arra volt jó, hogy az összefogásra megtanítson.

14

nyelv-ész, 2008. augusztus 18. hétfő, 11:03 (#)

Talán. De volt, akit idegösszeomlással szereltek le.

15

katmandu, 2008. augusztus 18. hétfő, 11:04 (#)

#13/zs:
Az a kérdés, hogy ezt melyik Honvédségre érted.
Ha a rendszerváltás előtti Magyar Néphadseregre, akkor egy kivételes alakulatnál szolgálhattál (vagy sehol).

A Furkó-féle szolnoki deszantosokról (mélységi felderítők) el tudom képzelni, hogy összefogtak, de az MN legtöbb alakulatánál a sorkatonák nemigen tanultak ilyesmit, ha csak valami balhé alóli közös kibúvást, hallgatást és efféléket nem számítjuk ide.

Helyette a katona leginkább megtanult (a lista nem teljes):

- szolgálati fegyvert versenyszinten szétkapni és összerakni (ügyesebbek: lendítésből felhúzni a zárat és a fegyvert csőszájfékre letéve csövön felállítani)
- rábízott feladatok alól a legelmésebb módokon kibújni (a katona feltalálja magát)
- dohányozni, inni, káromkodni
- íratlan katonai hierarchiába és szokásokba belejönni
- lopni (a katona élelmes)
- hitelt érdemlő módon hazudni
- bármit megenni és bármiből bármit bármilyen eszközzel főzni
- a leglehetetlenebb helyeken bármikor aludni
stb. :)

16

Author Profile Page stsmork, 2008. augusztus 18. hétfő, 11:36 (#)

Szorosan a témához kapcsolódik Ervin egyik korábbi kvíze, iderakom most a linket, azok számára akik akkor esetleg véletlenül elkerülték:

http://kispad.hu/kviz/200502/keddi-kviz-56-in-memoriam-katonaszleng.html

17

Author Profile Page stsmork, 2008. augusztus 18. hétfő, 11:39 (#)

Ha már itt tartunk: mi a fene az a szakaszonként egy irányjelző távközre? Nekünk is mondták ezt az ezreddiszkón (szakaszt mondtak század helyett, nálunk nem voltak századok), és utána azt, hogy "törzs egyenes, a többieknek jobbra ÁT!!"

18

Zs, 2008. augusztus 18. hétfő, 12:05 (#)

#15 90 után történt a dolog, ezek szerint kivételesen jó csapatban voltam:)

19

Benny Lava, 2008. augusztus 18. hétfő, 12:58 (#)

Minorka,

grat, egész jó találati arány!

MH - Magyar Honvédség
KGYHKDD - Klapka György Harckocsidandár
VVSZD - Vegyvédelmi század
VSM - Vegyi/sugármentesítő
RPK - Rajparancsnok

20

katmandu, 2008. augusztus 18. hétfő, 13:01 (#)

#16/stsmork:
Na, a szleng kvíz egészen jól ment, csak a káposzta és az ÖFNI fogott ki rajtam, mert nálunk ennek egységesen "vévé(cucc)" volt a neve.

Nem mintha elővettük vagy használtuk volna bármikor. Egyszer kíváncsiságból kitekertem, hogy mégis hogyan néz ki, úgy kellett szétfeszegetni, össze volt száradva belül is minden redője. Éles helyzetben nem tudom, mi lett volna :)

21

katmandu, 2008. augusztus 18. hétfő, 13:05 (#)

#17/stsmork:
Ha nektek is mondták, akkor kellett tudnod, vagy csak álltál az ezreddizsin hülyén? :) vagy csak elfelejtetted már?

(Tőlem ne kérdezd -- nálunk a keltető idején volt egy kis alakizás, akkor volt ilyen kinyújtottkaros-ellépős térköz meg masírozás, de később semmi. Ezreddiszkó sem igazán. Az alakulótérre talán kétszer ha összecsődítettek minket összvissz. Hja, mi a fellegekben jártunk :) )

22

Zs, 2008. augusztus 18. hétfő, 14:39 (#)

#20 mert elmaradt a rendszeres hintőporral történő karbantartása azért ragadt össze...

23

Author Profile Page Dr. Minorka, 2008. augusztus 18. hétfő, 14:52 (#)

re: közösség
Azzal együtt, hogy mindaz igaz, amit Katmandu leírt, komoly igazsága vagyon zs-nek.Csak nem száz százalékos biztonsággal igaz. Az én élményeim korábbiak, de pozitívak. Már a közösség tekintetében. Nem egy olyan csorda voltunk, amelynek a tagjaival a felsőbbség azt tesz, amit akar, hanem egy tényleges közösség. Ehhez persze az kellett, hogy egy önálló szakasz voltunk. A parancsnok egy százados, de a helyettese már egy közülünk való előfelvett volt. Illusztráció: amikor elvonultunk a konyhára dolgozni a négy rajparancsnok egyikének a vezetésével, akkor a másik három rajparancsnok levett a rangjelzéséből annyit, hogy ők is honvédek lettek, kinézetre. Tudniillik a konyha főnöke a honvédeket elküldte felmosni az étkezdét, az őrvezetőkre viszont a virágok meglocsolását bízta. Korábban egy büntetőszázadként felfogható lövészszázadnál voltam (parancsnokának beceneve: Killer), de még itt is, ahol kifejezetten az emberek megtörésére utaztak, létezett az összefogás. Pl. az olyan nyámnyila szerencsétleneket, mint amilyen én voltam, nem hagyták magára (a társai).

24

katmandu, 2008. augusztus 18. hétfő, 15:43 (#)

#22/Zs:
Most, hogy így mondod, rémlik, hogy emlegettek valami hintőport :) de nem erőltettük ezt a VV-dolgot hálistennek. Gázálarc is csak egyszer volt rajtam (annyi pont elég is volt belőle). ATE az volt nálunk is időnként, ami abban merült ki, hogy egy délelőttöt csúzlipucolással töltöttünk.
:)

Most csobbanok rá, hogy nekem gyalásóm nem volt. Egyáltalán nem. És nektek?

25

katmandu, 2008. augusztus 18. hétfő, 15:51 (#)

#23/Dr. Minorka:

Igaz, árnyaljuk a képet: a surranótársak között, volt azért nálunk is összefogás, segítettünk egymásnak meg egy szerencsétlenebb, csetlő-botló társunknak, akivel egy századba kerültünk és aki még az alaki dolgokat is csak félig tudta (katonai adaptálódás terén erős kihívásokkal küzdött szegény). A komplexebb munkafeladatoknál oda kellett rá figyelni.

De nagy összefogásokra nem is igen volt szükségünk. Harcászkodás és egyéb mókák nálunk nem voltak, mi végeztük a felelősségteljes munkánkat, és igazából nagy szívatásoknak se voltunk kitéve. Családias, kicsi ezred volt a miénk, a zászlóaljunk 3 századból állt, egy század pedig 1 szobát foglalt el a körlet folyosón, kb 20-25 emberrel. A stílus pedig (a fegyvernem hagyományaihoz illően is), elég laza volt.
:)

26

katmandu, 2008. augusztus 18. hétfő, 16:09 (#)

De hogy ON is legyen benne:
szerintem az Ervintől javasolt, triplán alliteratív szlogenmódosító javaslat teljesen rulez. Ervin, miért ne közölnéd a Honvédséggel is? Csak van ott valami PR részleg, hátha örülnének neki.

És egyáltalán nem biztos, hogy a találkozás örömére legott behívnak tarcsisnak 6 hónapra :)

27

tallian.miklos, 2008. augusztus 18. hétfő, 19:06 (#)

Teljesen off, de Benny Lava, mit csinált egy honvédségi sugármentesítő? Szakmai érdeklődés. :)

28

Benny Lava, 2008. augusztus 18. hétfő, 19:13 (#)

Volt neki egy nagy tartályos Csepelje, amiben vizet tudott forralni,és azt tömlőn kilocsolni - ezzel pedig olyan fertőtlenítő oldattal lemosni a vegyisugárfertőzötteket, ami megvédte őket a károsodástól.

Nem véletlen hívtak minket hullamosóknak :)

Ja, és ezt, persze, komolyan mondták :D

29

Author Profile Page stsmork, 2008. augusztus 19. kedd, 14:26 (#)

Benny Lava, azt se hallgasd el, hogy a "fertőtlenítő oldat" egyszerű ultrás víz volt :-)

30

Benny Lava, 2008. augusztus 19. kedd, 15:15 (#)

Raktunk bele valami port, de, hogy mi volt az, azt nem tudom. De a szaga alapján tuti nem ultra :D

31

katmandu, 2008. augusztus 19. kedd, 16:38 (#)

Maga a scenario is érdekes, ahogy a MN már akkor is elavult technikái kimennek portyázni valami poszt-Stalker szerű terepre, dagonyáznak a radioaktív mocsárban, aztán visszatérnek a bázisra, ahol Bennyálen és csapata nyakig vvben körbeállják őket és leslagozzák ezzel az ultrás-akármilyen vízzel. A lemosott sugarakat fél méteresre tördelik, kötegelik és helyben elássák, mindenki tiszta, a Geiger-számlálók elhallgatnak.

Ez asszem egyenértékű volt az "atomvillanás balról" vezényszóra történő elvetődéssel -- na, mindenki tudja még, ilyenkor milyen irányba kell eldobni magadat, hogy szabályszerűen fekve sülj meg? :)

32

Author Profile Page Dr. Minorka, 2008. augusztus 19. kedd, 21:52 (#)

Talppal a robbanás felé.

33

az én babám, 2008. augusztus 19. kedd, 22:12 (#)

Ma a nyelv kifacsarás trón bitorlói a vasutasok, idióta militáns banda, azzal védekeznek, hogy azért kell a katonás megjelenés és megnyílvánulások, mert így precízebben végzik a munkájuk amin akár ember élet is múlhat. Persze a bkv-n meg naponta halnak az utasok, mert ott nincs ilyen.
"A b vágányon gép jár ki.
A gépet lehet meneszteni."
köcsög vasutasok

34

Benny Lava, 2008. augusztus 19. kedd, 23:32 (#)

Megbocsáss, de azért te sem vagy kispályás a helyesírás kifacsarásában...

35

Author Profile Page Dr. Minorka, 2008. augusztus 20. szerda, 01:17 (#)

Nem vasutas:)

36

nyelv-ész, 2008. augusztus 20. szerda, 07:47 (#)

De ha vasutas lenne, biztosan tudná, mi az a gépmenet, forda, visszafogás, aláváltás, repülő vágány. Ja és a BKV is használja a vasutas kifejezéseket tucatszám.

37

katmandu, 2008. augusztus 20. szerda, 10:04 (#)

#32/Dr. Minorka:

Én is így tudom, katona :)

38

katmandu, 2008. augusztus 20. szerda, 10:09 (#)

#33/az én babám:

Ez így elég nagy kupac hülyeség. A polgári vízi és légiforgalomban is van hierarchia és formális kötöttségek, megjelenések, a rendőrségnél és a pénzügyőrségnél is, a polgári védelemnél sőt a postánál is.

Ettől miért lennének a vasutasok tejtartó edények?
Inkább neked lehet személyes problémád, rossz élményed a vasutasokkal. Az ilyet nem jó elfojtani. Akarsz róla beszélni? :)


39

Guczó, 2008. augusztus 20. szerda, 17:16 (#)

Istenem, életem legjobb dumáit a seregben hallottam, azóta is közszájon forognak ha összefutok valamelyik honvéd etssal.
Ervin, csináljatok leszerelőbulit, nekünk tavaly volt az első, lesz is még :).
Mondjuk Debrecenben anno három egyetemi EEFNYSÁ század volt (gyakorlatilag az egész Villanykar meg néhány miskolci bányász, ilyesmi) úgyhogy méretesebb mint egy érettségi találkozó, de annyival jobb is!
http://eefnysa81.mozgalom.com/tortenetek

Ez amúgy megvan? http://mnytud.arts.klte.hu/sorozat/katszl
Nagyon érdekes hogy laktanyánként illetve hadnemenként/hadosztályokként mennyi különbség volt, ami aztán pl. az egyetemig hatott (mivel ugye általában az ELTEsek gépkocsizó lövészek voltak, a Villanykar légvédelmis/lokátoros/híradós, a külföldre felvettek utászok, stb.)

40

Guczó, 2008. augusztus 20. szerda, 17:32 (#)

Ez a Tomcat vajon _az_ a Tomcat?
http://tomcat.demoscene.hu/armyreport/szleng.htm

41

Guczó, 2008. augusztus 20. szerda, 17:36 (#)

Úgy néz ki az: http://tomcat.demoscene.hu/cv.rtf

42

lotht, 2008. augusztus 20. szerda, 19:49 (#)

Igen, Guczó, jöhet a folytatás. :)
Meglepő, micsoda mélyen elásott emlékek (és szófordulatok is, persze) bukkantak elő a tavalyi EEFNYSÁ buli során.
Jó volt.

43

Guczó, 2008. augusztus 20. szerda, 20:51 (#)

Akkor erre foganatosítok is egy sört :)

44

Benny Lava, 2008. augusztus 20. szerda, 21:39 (#)

Már bocsi, de a sör objektum, vagyis max rendszeresíteni tudod :D

45

Guczó, 2008. augusztus 20. szerda, 21:44 (#)

Intézkedést foganatosítottunk?

46

Benny Lava, 2008. augusztus 21. csütörtök, 10:28 (#)

Pontosabban foganatosítást eszközöltünk, minek folyamán (nem folytán!) az intézkedés foganatosításra került.

Írnok (is) voltam, esélyed sincs :P

47

Author Profile Page ervin, 2008. augusztus 21. csütörtök, 10:43 (#)

"a sör objektum, vagyis max rendszeresíteni tudod" - LOL

48

katmandu, 2008. augusztus 21. csütörtök, 17:14 (#)

Nekem a főnévi igeneves szerkezetek maradtak meg élénken ("Főhadnagy elvtárs, Katmandu honvéd kérek engedélyt áthaladni!"), a többi bikkfanyelvi jelenség nálam a sereg előtt és után a kényszermunkahelyemen (állami aktatologató hivatal) csapódott le, ezért nem is annyira katonaiak (nekem, hehe).

Viszont eszembe jutott a "különös esemény" fogalma.

"Százados elvtárs, Katmandu honvéd jelentem, eddig eltelt szolgálati időm alatt különös esemény nem történt", daráltam el sokszor, amikor ellenőrző elöljáró érkezése történt a körletben. Sose volt különös esemény. A falak sose változtak hirtelen csokoládétáblákká, a szolgvez ftőrm elvtárs nem adott hirtelen 4 kilós babának életet a fegyverszobában, a wc-ben sem havazott. Pedig ezek különös események lettek volna :)

49

f.istvan, 2008. augusztus 26. kedd, 11:21 (#)

Én tanultam még egy fontosat Debrecenben:
Egy kézzel meglendítve csomót tudok kötni a centi madzagjára (álcaháló zsinór).
Ehhez nagyon sok gyakorlás kellett.

Csak mostanában jutott eszembe, hogy a gyerekeknek kunsztoljak vele. Nem volt könnyű hasonló zsinórt találni, de amikor összejött a hatás frenetikus volt.

Azt még nem tudom, hogy magyarázzam el nekik, hogy erre egy évet rá kell szánni. :)

50

Benny Lava, 2008. augusztus 26. kedd, 11:27 (#)

Az igen! Elismerésem!

51

katmandu, 2008. augusztus 26. kedd, 20:33 (#)

#49/f.istván:
Az álcahálózsinó-hurokdobás nálunk is dívott, most, hogy mondod :) tényleg nehéz mutatvány. Anno egyszer-kétszer sikerült csak. Ha ma is tudod, akkor tényleg taps. (És a derékszíjból bilincs, az megvan?)

-- Off: --
Hat hónapig kötöd a bogokat, hat hónapig bontod kifelé. Nekem most is megvan a teljes zsinórom, ugyanolyan, mint huszonx éve. Echte originál, magam vágtam le valamelyik kivénhedt álcahálóról :)

A bogokat is visszakötöttem, a 2 végén természetesen szabályos hóhérhurok (hétszer megtekerve és a zsinórvég megpörkölve):

az egyiken anyacsavarok nehezéknek ahhoz, amikor az ember a mutatóujjára/ról fel és le pörgeti :)

a másik végén a fémkarika, rajta:
összehajtható full fém centivágó olló, az első kézigránátom biztosítószöge, gumijelvény (gázálarc szűrő gumidugója, fűrészfogasra csipkézett széllel, egyik felén az első eltáv sörének kupakja, másik felén a belenyomott állományjelző), aztán egy rézből esztergált skuló, egy kis perforált fémalkatrész az egyik harci technikából és egy fém körömvágó. Utóbbit azóta is használom. Az akkori kulcsaim is ezen voltak, de azok már holvannakazokmár :)

52

Author Profile Page Dr. Minorka, 2008. augusztus 26. kedd, 23:05 (#)

"első kézigránátom biztosítószöge" Ezt én is elraktam, szerencsére ez egyben az utolsó kézigránátom biztosítószege is volt.

53

Benny Lava, 2008. augusztus 26. kedd, 23:36 (#)

Doki,
motorosfóka-indítókulccsal eldicsekedni... Kispályás :P

54

Author Profile Page Dr. Minorka, 2008. augusztus 27. szerda, 00:18 (#)

Nem dicsekedtem, hanem emlék. Ráadásul a 10. hónapban jutottam hozzá, akkor már egy ideje nem foglalkoztunk fókákkal. A maradék kb. 45 napban aztán végképp nem. Így sajnos kimaradtunk ebből a folklórból.

55

katmandu, 2008. augusztus 27. szerda, 13:02 (#)

Hja, Doki, szerencsére kézigránátokkal nekem sem volt később dolgom. De ezek az emlékeket jó megőrizni (csókos írnokok kötözködésére ügyet se vessél :) ), mert a múlt megismeréséhez hozzátartoznak. Le is kéne fotózni az ilyeneket, mert a mai srácok ezekből már semmit se ismernek.

Nálunk minden ilyen tárgyi rituálé erősen dívott. Bevágások a derékszíjon, tollal rajzolt "folt" a sapkán, álcazsinór és kellékei, gumigyűrű a gyakorló aljába, ívesre hajlított tányérsapka, a benzinben preparált centiket és a khm, vulvaigazolványokat nem is említve :)

56

f.istvan, 2008. augusztus 29. péntek, 15:27 (#)

Nahát, tényleg. Hogy a fenében tudtuk úgy kikeményíteni a centit, hogy olyan lett, mint egy sezlonyrugó!

Egy kedves emlék: mind tudjuk, a forró babkonzerv milyen finom. Egy baja van (a másikon kívül): nyitáskor kilő a forró zsír.
Amint először behajtottak minket az étkezőbe ez a kép fogadott: Vagy kétszáz ember az asztalok mellett vadul a földhöz csapkodta a konzerveket. Az öregek aztán elmagyarázták, hogy így nem spriccel ki "annyira".

Én úgy találtam, éppen annyira spriccelt ki csapkodva, mint anélkül, úgyhogy inkább rányomtam egy szelet kenyeret. Így egyáltalán nem spriccelt. Ezen sokan elcsodálkoztak, páran meg is próbálták.
Aztán biztos, ami biztos, csapkodtak tovább.

Egy fecske nem csinál nyarat. Emlékszem, leszereléskor konzervnapon még mindíg olyan volt az étkező mint egy kovácsműhely.

57

katmandu, 2008. augusztus 29. péntek, 23:01 (#)

f.istván:
Igen, a kaják külön kategória.
Nálunk a forró konzervekhez a csapdosást nem tanították, helyette rögtön a kenyeres módszer mondták (belevágod a nyitót és azonnal rácsapod a készenlétben tartott, vastag karéj kenyeret).

Nem mintha sokszor ettünk volna így. Ha épp az étkezdében ettünk, ellipszis alakú acéltálcát használtunk, amiben mélyedések voltak, abba sárga színű műanyag tányérok kerültek. A suttogó legendák, amelyek borzalmas alakulatokról, futkosóról, embertelen viszonyokról regéltek, említették, hogy a rosszabb helyeken nincs tányér, hanem a kaját a konyhások egyenest a tálca gödreibe mérik ki. Ezt mi piszkosnak találtuk volna.

A kaják minőségét hagyjuk. Helyi specialitásaink közé tartozott a robbantott csirke és a szőrös töpörtyű. Még szerencse, hogy én önkéntes konyhamalac szolgálatokat vállaltam és sose mentem fel a körletbe üres kézzel :)

58

józsi, 2008. augusztus 31. vasárnap, 10:11 (#)

Érdekesek a történetek. Egy apró pontosítás a cikkel kapcsolatban. A dandártábornok rendfokozata, vezérőrnagy volt. Az Mn-ben nem létezett ddtbk rendfokozat.

59

katmandu, 2008. augusztus 31. vasárnap, 14:30 (#)

Ez jó észrevétel.
Az MN tábornoki rendfokozatai (az ezredes után következők), full arany váll-lapon nagy ezüstcsillagokkal, ezek voltak:

* : vezérőrnagy
** : altábornagy
*** : vezérezredes
**** : hadseregtábornok

1990 után ez a sorozat annyiban változott meg, hogy a csillagok meghagyása mellett, eltörölték a hadseregtábornoki rendfokozatot, a többit pedig eggyel előrébb vitték: a vezérőrnagy 2, az altábornagy 3, a vezérezredes 4 csillagos lett, a felszabadult 1 csillagos rendfokozatot pedig elnevezték dandártábornoknak.

(Ezen kívül a tiszti rendfokozatok "belépő szintje", az alhadnagy -- ugye megvan: hosszanti arany csíkon 1 ezüst csillag -- eltűnt, a zászlós és a törzszászlós mögé viszont bekerült a főtörzszászlósi rendfokozat. A csillagok pedig 5 helyett 6 ágúak lettek.)


60

Benny Lava, 2008. szeptember 1. hétfő, 19:28 (#)

István,

"Hogy a fenében tudtuk úgy kikeményíteni a centit, hogy olyan lett, mint egy sezlonyrugó!"

Több módszer létezett, nálunk, ha jól csal az emlékezetem, a gázolajba áztatásos volt foganatosítva.

61

katmandu, 2008. szeptember 2. kedd, 10:31 (#)

A centi ilyen festett szövetből volt, jó szorosan feltekerted lehetőleg valami pöcökre, a tekercset körbekötötted egy szál dróttal hogy ne essen szét és az egészet beraktad egy kisebb uborkás üvegbe benzinbe, lezártad hogy ne párologjon el a benzin és úgy hagytad pár hétig. Utána kivetted, kiráztad, pár napig szárítottad, újra feltekerted, de ekkor már a centitartóra és már készen is volt a kopaszkábító kézikészülék :)

62

Guczó, 2008. szeptember 2. kedd, 21:11 (#)

#49: Igenigen, én is azt hittem az életben nem fogom megtanulni, de aztán kapuszolgálatban meg őrségben volt rá időm :)
A végén már a kipuhult derékszíjjal is meg tudtuk csinálni.

Debrecenben az volt a módi hogy pálinkába kell áztatni a centit, kis kézigránátocska fejébe rakni, és a számára kiképezett lyukon keresztül húzni-vágni. Fogalmam sincs hol esztergáltattam, de nagyon csecse szerkezetem volt, még most is megvan valahol.
Aztán persze csak kevés időt töltött a centi a házában mert gyakorolni kellett (ld. fentebb).

63

Benny Lava, 2008. szeptember 2. kedd, 21:22 (#)

Na, végre valaki szekondálta a #7-ben emlegetett centigránátomat :)

64

Guczó, 2008. szeptember 2. kedd, 21:38 (#)

Hopp átsiklottam fölötte :(.
Mondjuk nálunk sem volt túl sok - nekem azért jóval egyszerűbb volt csináltatni, mivel helybeli voltam (közben eszembe jutott hogy két üveg pálinkámba került).

Off: mondtam már hogy utálom az ilyen váltószínű listákat? Az ember szeme rááll az egyik háttérszínre, a másik mintha ott se lenne.

65

Benny Lava, 2008. szeptember 2. kedd, 21:59 (#)

Én az elődömtől örököltem a centigránátot, nem is használtam igazából, de volt :D

Ja, és a deréxíj-végből kivágott-formázott öreghal-kulcstartóról se feledkezzünk meg :D

66

Guczó, 2008. szeptember 2. kedd, 22:09 (#)

Ez mi ez az utóbbi? Hol volt maga katona Lava honvéd?

67

Benny Lava, 2008. szeptember 3. szerda, 10:13 (#)

Tatán.

68

f.istvan, 2008. szeptember 8. hétfő, 12:17 (#)

katmandu #57:
A másodikat nálunk a tálcába mérték (konkrétan b*ták bele), csak a leves került ízléses sárgába. Aztán kaja után az egész ment a háromfázisú mosogatóba, aminek öt perc után mind a három fázisa ugyanolyan moslék volt. Talán az egyik kicsit habosabb.
Volt, hogy a hadtápos kolléga szólt, hogy ne együnk levest, mert ki kellett mosnia az üstöt, de csak addig jutott, hogy beleszórta az ultrát, meg ráöntött egy vödör vizet. Aztán elment gyökérkeféért, és mire visszaért főtt a leves a vegyületben.

69

katmandu, 2008. szeptember 8. hétfő, 14:45 (#)

#68/f.istvan:

Ez elég rémes lehetett :(
Nálunk a mosogatás és a tisztaság nagyjából rendben volt a konyhán. A maradékokat műanyag hordókban gyűjtötték (moslék).

Hordók aztán mentek a speciális D-üteghez, ott gondoskodtak a rettenetes elegy szakszerű megsemmisítéséről, illetve újrahasznosításáról :))

70

kar ervin, 2008. november 21. péntek, 20:16 (#)

Én is Ervin vagyok, és én is a Garasinban nyaraltam 1987/88-ban.....

71

Author Profile Page ervin, 2008. november 21. péntek, 22:28 (#)

(70) - aztamindenit. Valószínűleg ketten voltunk összesen, és nem hallottunk egymásról?! :)

72

kar ervin, 2009. október 15. csütörtök, 16:47 (#)

Nem, én még élő ervinnel soha nem találkoztam :) Üza raktáros voltam egykoron, őriztük becsülettel a tartálykocsikat a kutyaólban, hátha ellopja valaki a laktanya közepéről az Uralokat....

73

kar ervin, 2009. október 15. csütörtök, 16:49 (#)

Gyakran nézek be ide.....

74

exkolyok, 2009. november 3. kedd, 20:28 (#)

MN 85-87 Hotel Garasin önálló tűzérosztály. Ha valaki olvassa e lapot, kérem jelentkezzen. Szivesen dumálnék a régi emlékeimről azokkal a srácokkal, akikért tűzbe mentem,ők meg értem. Jó csapat voltunk, és mai napig sok remek kaladra emlékszem. Nosztalgiával nézem a D-566-os Rába Man teherautók fotóit itt a neten. Ha valaki olvasná azok közül, akik ott voltak katonák akkor, kérem jelentkezzen. Üdv a sofőrök gyöngyétől.

75

Stüszi, 2010. február 13. szombat, 20:55 (#)

37. Budapesti Forradalmi Dandár XK alegység,
népiesen szólva dandárkomenndáns század, 1988-89.
Olvassa még ezt valaki közülünk?

76

Cpt. Flint, 2010. október 13. szerda, 22:49 (#)

1987/88 37. Budapesti Forradalmi Dandár, Híradó század.
Csak az utolsó pár hónap volt valamennyire elviselhető, szép emlékem nem nagyon van. Csellóztunk meg kutyaólaztunk rogyásig. Még szerencse, hogy azon a télen Szombathelyen nem volt hó...

77

H. Ferenc, 2011. január 21. péntek, 13:36 (#)

Ha díszszemlén, esetleg nagyobb katonai felvonulásokon körülnézel, akkor a következőt láthatod. (javasolom most a moszkvai "győzelem-napi" díszszemléket végignézni, mert azokon látszik) Mikor elhangzik a "Díszmenet!" (vagy valami hasonló az adott nyelven), akkor egy sor díszkatona kezd el menetelni a placc szélén. Ők általában az adott ország dísz alakulatánál szolgálnak és kifejezetten erre vannak felkészítve. Az extra egyenruhán túl estra fegyverzet is van rajtuk, ez nálunk általában feltűzött szuronyos karabélyt jelent. Ezek a vitézek meghatározott távközökre beállnak annak a placcnak a szélére, ahol a díszmenetet végre kell hajtani. Ami távolság közöttük van, az az "egy irányjelző távköz".

78

Benny Lava, 2011. január 22. szombat, 21:48 (#)

H.Ferenc,
köszi a magyarázatot, ervinnel egyetemben nekem is régi kérdőjelet tüntettél el!

Sztem azért nem értettük, mert az "egy irányjelző távközre" kifejezésben az irányjelzőt hittük alanynak, akinek "távközre" kell állnia - ami így értelmezhető is (az irányjelző a szélen, ahogy írtad, akinek nem kell a tribün/parancsoki állomány felé néznie, hogy legyen a díszmenetben, aki tudja, mikor merre kell fordulni), de a te magyarázatod sokkal jobb.

Kösz még egyszer!

79

Szaxi, 2011. január 26. szerda, 21:56 (#)

Én is a szombathelyi 37.Forr. dandárnál voltam előfelvételis 87/88-ban.
Ügyviteli írnok voltam a "D" kategóriám miatt, bújtatott létszámban. Hivatalosan a "CS" alegységnél 1.Gl.z. 1. századánál voltam létszámban. Innen voltam szolgálati érdekből, munkavégzés céljából vezényelve a dandár ügyviteli osztályára.
Azon a télen tényleg nem volt hó Szombathelyen.
Az ott töltött egy évet elvesztegetett időnek tartom! Elvettek egy évet a legszebb fiatal éveinkből!


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork