Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53884 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Egyetért

ervin cikke a TWIO rovatból, 2008. szeptember 30. kedd, 09:07 | 25 hozzászólás

Nem tudom, mitől ekkora mumus ez a szó, azt meg nem érzem, hogy mások miért nem érzik, hogy ezt hogyan kell írni. Mindenesetre a sokadik belefutás után rövid közszolgálati cikkben engedem ki a gőzt.

Naszóval. Ha ugyanazt gondolod valamiről, mint valaki más, akkor egyetértesz vele. Így, egybeírva. Egyet érteni, különírva, szintén lehet, de akkor célszerű megmondani, hogy mi az az egy, amit értesz - azt már értjük, hogy a többit nem érted. Összefoglalásképpen: ha csak egyet értesz a szabályok közül, akkor legyen az, hogy egyetérteni egybeírva kell.

Köszönöm, ez jól esett.

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (25)

1

Author Profile Page eszpee, 2008. szeptember 30. kedd, 10:10 (#)

nem csak egyet értek, hanem örülök is neki! ;)

2

Asszem, 2008. szeptember 30. kedd, 10:58 (#)

Köszi a maradandó mnemotechnikai kulcsot is, hosszú távú hatása lesz :D

3

ari, 2008. szeptember 30. kedd, 19:09 (#)

Egyetértek. De nem csak ezzel az eggyel van probléma, itt van még a másik "mumus" is, az egyik kedvencem, az egyelőre és az egyenlőre is.

4

-, 2008. szeptember 30. kedd, 21:13 (#)

hejesírás nácik reloaded, attól az egy szóköztől nem érted a szöveg mondandóját? Gondolom nem, akkor meg ki nem szarja le azt a szóközt?

5

Author Profile Page ervin, 2008. szeptember 30. kedd, 22:06 (#)

kedves mínusz (4), én például nem, de ez vélhetően a cikkből is kitűnt.

most félretéve azt, hogy általában nem a szövegnek van mondandója, hanem az írójának, pontosan azért zavar a félreírás, mert érteni vélem azt a bizonyos mondandót, és ezért tudom, hogy ott éppenséggel egybe kellett volna írni azt az egyetértet.

jut eszembe: ha téged nem zavar az a bizonyos szóköz (esetleg szó köz), akkor miért érdekel, sőt sarkall hozzászólásra, hogy mit gondolnak erről a helyesírás-nácik?

6

Benny Lava, 2008. szeptember 30. kedd, 22:11 (#)

Mínusz,
én frankón nem értem az első mondatodat.

7

Author Profile Page Dr. Minorka, 2008. október 1. szerda, 01:33 (#)

Én a másodikat sem:) Szerintem valójában azt írta, hogy nem attól a szóköztől nem érti az újratöltött nácik (hogy pontosan rekapituláljam a dühös stiliszta egyeztetési újítását). Viszont valami azt súgja, hogy nem ezt akarta írni ...

8

Author Profile Page ervin, 2008. október 1. szerda, 10:25 (#)

Ez lassan már nem fair. :)

9

mami, 2008. október 1. szerda, 10:58 (#)

A probléma sokkal széleskörűbb, talán ez a különírás az egyik leggyakoribb helyesírási hiba (főként az igekötők esetén). Ráadásul nagyon sok olyan ember is rendszeresen elköveti, aki ezen túlmenően nem küzd különösebb nehézségekkel a helyesírás terén. Ennyit akartam el mondani ;)

10

duktaman, 2008. október 1. szerda, 20:36 (#)

Asszem lassaként kijárna egy izmos pofon azoknak, akik mindenkit politikai jelzőkkel mocskolnak, aki más véleményen van, mint ők.

Ez a mínusz is elmehet a komcsi-náci anyjába.

11

Author Profile Page eszpee, 2008. október 1. szerda, 21:05 (#)

Azt hiszem mínusz "minden szöveg evidens" hozzászólását sikerült nagyjából mindenkinek félre-, vagy nem értenie. Hát akkor ennyit erről. :D

12

ern0, 2008. október 1. szerda, 21:06 (#)

eggyet értek, sőt 1-gyet értek

13

aB, 2008. október 1. szerda, 21:16 (#)

ezek szerint csak engem zavar a vegen a "jol esett"?
eloszor azt hittem, poenbol irtad igy, aztan elbizonytalanodtam, h biztos en tudom rosszul, de nekem az az erzesem, h ha valami "jol esik", akkor biztos esorol beszelunk, ha pedig valami joleso erzesrol, akkor egybeirjuk: jolesett.

14

Author Profile Page ervin, 2008. október 1. szerda, 21:35 (#)

aB, gratula! :)

vagy tényleg te vagy az első, aki észrevette a cikket záró poént - a végén már haraptam magam, hogy ne lőjem le, főleg amióta ari elkezdett hasonlókat felhozni - vagy pedig most fogom leégetni magam, merthogy szerintem is egybe kell írni, amikor jólesik valami.

15

Author Profile Page Dr. Minorka, 2008. október 1. szerda, 22:15 (#)

Jóleső érzéssel olvasom, hogy a helyesírási szótár szerint is jólesik, ami jólesik.

16

Benny Lava, 2008. október 1. szerda, 22:54 (#)

Doki,
sztem havd fel a Guinnesst - rekordesélyes reakcióidő.

17

Author Profile Page eszpee, 2008. október 1. szerda, 23:45 (#)

Eh, ezek szerint az első hozzászólásom is fogadó nélkül érkezett..

18

aB, 2008. október 2. csütörtök, 00:15 (#)

dejo, megnyugodtam :)

eszpee, a te elsod tulsagosan egyertelmu volt, jobban esett volna, ha... na, most mondja meg valaki, ez miert nem "jobbanesett"?

(itthon nincs helyesirasi szotaram. btw nem tudtok vmi keresheto online-t, a sztakihoz hasonlot?)

19

Author Profile Page Dr. Minorka, 2008. október 2. csütörtök, 01:45 (#)

Béni!
Csak tippjeim vannak, hogy mit akarsz írni ("havd"?). 40 perc mennyiben rekord? Amit jelezni akartam, hogy ti. nem tudok helyesen írni (mert nem vettem észre) azt megint nem érzem különösebb rekordnak.

20

rof, 2008. október 2. csütörtök, 19:57 (#)

#18 Innen letölthetõ, .doc vagy .pdf valamennyire kereshetõ is. Kifejezetten online alkalmazásról nem tudok.

http://mek.oszk.hu/01500/01547/

(Csak halkan kérdem, ervin, a mondatok nagybetûvel kezdése nem helyesírási szabály? Vagy bizonyos szabályok hanyagolhatóbbak online ill. comment környezetben?)

21

nyelv-ész, 2008. október 3. péntek, 21:12 (#)

ervin, eszpee:

Bocs, fiúk, valóban nagy nyelvi lelemény az egyet értek és a jól esett is, és tényleg szomorú, hogy sokaknak még kicsit sem nyilvánvaló a két írásmód jelentésbeli különbsége, de én leragadtam a kis mínuszos hírnél, miszerint aki próbálja a magyar nyelv helyesírási szabályait követni, pláne, aki mások figyelmét is felhívja a helytelen írásmódra, az "hejesírás náci".

Biztos én vagyok régimódi, de boldogult ifjúkoromban még nem volt sikk műveletlennek lenni. Nem tudom, hogy mostanában ez miért lett menő dolog, és miért az igénytelen fogalmazás, az egymásra hányt betűk és trendi benyögések uralják a netet, de gyanítom, nem politikai háttere van (#10).

22

Author Profile Page ervin, 2008. október 3. péntek, 21:42 (#)

rof (20), a kérdés jogos.

ugyan elképzelhető, hogy online környezetben valóban engedékenyebbek lehetünk a nagybetűkkel szemben, de nem lennék őszinte, ha erre fognám a dolgot. sokkal inkább arról van szó, hogy engem a nagybetűs mondatkezdés hiánya - nemhivatalos környezetben - nem zavar, ellenben az "egyet ért" vagy a "valószínűleg, hogy" nagyon is.

amennyiben fordítva lenne, akkor lehet, hogy a kisbetűs kezdés ellen írtam volna cikket.

23

kergeZerge, 2008. október 4. szombat, 17:20 (#)

hm, és az újratöltött náci újrafordulván legyen refilled =)

Szerintem ezekért a különírásokért a béna angolból fordítók a felelősek.

24

Author Profile Page eszpee, 2008. október 4. szombat, 18:37 (#)

Miért az agree-t valaki "a gree"-nek írta? :)

25

kergeZerge, 2008. október 4. szombat, 18:42 (#)

;-)))
Ángliusok hozzánk képest elég módjával írnak egybe meg kötőjellel, aztán az angol szakosok ezt eléggé megsínylik magyar helyes írásilag. De lehet, csak nekem tűnik így. ;)


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork