Kispad

Kispad: közös blog
4230 cikk, 53843 hozzászólás
Szerzők | Tudnivalók | Feedek


Csőrvillám

stsmork cikke a TWIO rovatból, 2009. április 27. hétfő, 09:58 | 6 hozzászólás

Csordás Lajos írja a Népszabadság képmentő rovatában, egy hatvanas évekbeli forgalmi dugóról (hihetetlen, de már akkor is létezett már Budapesten ilyesmi) készült fényképet elemezve:

Annál jellemzőbb a ZIL mögötti busz, az Ikarus 620-as, amelyből 1959 és 1970 között 935 futott a BKV-nál. A hátrébb sorakozó öreg teherautók már nem felismerhetők nekem [...]

Izé...hol volt maga katona, Csordás elvtárs? A busz mögött harmadik a sorban egy Zil-157-es, népszerűbb nevén csőrös zil, becézve csőri, vagy másképp csőrvillám. Ez utóbbi név onnan ered, hogy a hat (vagy nyolc? nem emlékszem már pontosan) hengerből egy-kettőben mindig be volt sülve a gyertya, s az el nem égett üzemanyag alkalom adtán a kipufogócsőben robbant be, méteres lángot lövellve ki oldara (a cső vége ugyanis oldalra nézett, nem hátrafelé, ahogy a legtöbb teherautón szokás), húsz méteres körben halálra rémisztve mindenkit.

A nyolcvanas évek derekán a honvédség tüzérségi alakulatai még tele voltak ezekkel a kövületekkel, de hatalmas étvágyukra való tekintettel - a szóbeszéd szerint bekapott vagy 120 liter benzint százon - igyekeztek minél kevesebbet használni őket. Én szabályos röhögőgörcsöt kaptam, amikor a telephelyen először megláttam a lekerekített vezetőfülkéjüket meg az ormótlan, csőrszerű motorházukat. A motorháztető nem felfelé nyílt, mint más teherautóknál, hanem az oldalát lehetett felemelni és kitámasztani. A népnyelv "szárnyaknak" hívta ezeket az oldalsó ajtókat, amelyek nem mindig záródtak tökéletesen, és menet közben, ha a sofőr belehajtott egy kátyúba, az ajtók kinyíltak és fel-le ugráltak a rázkódástól. Erre mondták, hogy a csőri csapkod a szárnyaival.

Szegény csőriket utálták a sofőrök, nem csak mert kényesek voltak, nehezen indultak és gyakran lerohadtak, hanem mert nem volt szervókormányuk, ezért igencsak izzasztó munka volt tekerni a "babszervós" kormányt. Ha néha gyakorlatra mentünk velük, másnap reggelre az összes sofőrnek izomláza lett.

Hírhedten nehéz volt szelephézagot állítani a csőri motorján. Alul, a főtengely mellett volt a vezérműtengely, amely a motorblokk oldalán, rudakkal mozgatta a szelepeket. Ezeknek a rudaknak a hosszúságát állítva lehetett elvileg beállítani a szelephézagot, a probléma csak az, hogy ehhez a művelethez legalább három kéz kellett, egy átlagos autószerelőnek meg legfeljebb kettő van. Az egyik sofőr srác, civilben autószerelő, mesélte, hogy a szakközépiskola műhelyében egy öreg ZIL-157-es motorján kellett gyakorolniuk a szelephézag-állítást, ami olyan nagy kihívásnak bizonyult, hogy egyszer az egyik diák dühében kidobta az ablakot a csavarkulccsal.

Külön is meg kell még emlékeznem a csőri rugózásáról. Ez ugyanis nem volt neki, én legalább is nem vettem észre rajta. Egyszer a lőszerraktárból hajtottunk kifelé, és a kapuhoz érve a sofőr srác egy gondolattal hamarabb kezdte el tekerni a kormányt, minek köszönhetően a jobb első kerékkel valahogy ráment arra a földből kiálló kis fém bakra, aminek bezáráskor a kapu két szárnyát támasztják neki. Nem volt magas a bak, talán ha tíz centi, és nem is mentünk gyorsan, de szerencsétlenségemre a vezetűfülkében ültem, a sofőr mellett, pont a jobb első kerék felett. Arra lettem csak figyelmes, hogy a levegőben vagyok, a fejem hangosat koppan a fülke plafonján, és közben valaki azt mondja a számmal, hogy "akurvaéletbe!". De mire ezt végiggondoltam, már vissza is huppantam az ülésre. Tiszta szerencse, hogy riadó volt éppen, ezért mi rohambiliben ültünk a teherautóban, így semmi bajom se lett, de az esetre emlékszem azóta is, és eszembe is jut, ha néhanap meglátok egy-egy csőrös zilt valahol.

» Ugorj a hozzászóló ablakhoz

Megosztások Facebookon

Eddigi hozzászólások (6)

1

Forsage, 2009. április 27. hétfő, 12:04 (#)

Hézagpótló!!! Több ilyet!

2

Zsolt, 2009. április 27. hétfő, 12:15 (#)

Nyugi, a '90-es évek derekán is volt belőlük. Talán még most is van. (Amely tény valószínűleg nagyon jól jönne egy az országot érő katonai támadás esetén. Mennyivel könnyebb ugyanis az olyan ellenséget legyőzni, amely - látván ezt a gépparkot - a földön fetreng a röhögéstől!...)

3

spamdog, 2009. április 27. hétfő, 12:23 (#)

Szerencsére olyan alakulatnál voltam ahol még véletlen sem volt belőle.
Ellenben Zil-131 Kraz255b Ural DAC Csepel Gaz66 Bat-M PTSZ-M rohadásig volt.

4

szano, 2009. április 27. hétfő, 13:04 (#)

Egyetértek az első kommentelővel. Ugyanakkor ezen nagyon jót röhögtem: "valaki azt mondja a számmal, hogy "akurvaéletbe!"" :-) Nagyon ott van. Egyébként a mi kapubejárónk pont ilyen: ugrálni nem szoktam, de ha kihúzom a fém bakot, akkor is leér az autó alja, és olyankor nekem is beszél valaki a számmal. :-)

5

nyelv-ész, 2009. április 27. hétfő, 21:04 (#)

Tippjeim:

Szerintem a kép előterében az egy Renault mikrobusz van, vagy annak román licenszváltozata. A típusszám most nem ugrik be. Az Zil után Ikarus 620, majd egy Gaz. Utána jön a csőrös, majd egy Zastava (Fiat 750 licensz), utána a Robur.

A következő verda nekem Skoda 1000 MB-nek tűnik, de itt már kinagyítva pixeles a kép, és ami utána jön, arra már nem is tippelnék.

Ami még biztos: a villamossal egyvonalban egy VW Bogár, és a villamosról is sejtem, hogy a BKVT időkből származó, ezres sorozatú, acélvázasított F1 sorozat lehet:

http://villamosok.hu/nza/1600/1633-64k.jpg

6

Author Profile Page Dr. Minorka, 2009. április 28. kedd, 00:57 (#)

Lehet, hogy rosszul látom, de ez szerintem nem egy Zil-157, hanem Gaz 51 vagy 53, becenevén Molotov.
http://www.veteranautocentrum.hu/vac_plugins/links_page/links.php?all


Hozzászólsz?

Igen

Hozzászólást csak névvel együtt fogadunk el. Ha linket írsz be, akkor előtte és utána hagyj egy szóközt, főleg akkor, ha zárójelbe teszed.


Az oldal tetejére | Szerzők, tudnivalók, feedek | sesblog és Kispad © 2003-2010 ervin, eszpee, stsmork